Mogelijk terroristisch motief bij steekincident Amsterdam Centraal

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Mogelijk terroristisch motief bij steekincident Amsterdam Centraal

Bericht door King George »

Neergestoken Amerikaans slachtoffer aanslag Amsterdam CS blijvend invalide

Terrorist Jawed S. voor het eerst voor de rechter

Afbeelding
Politie doet onderzoek op Amsterdam CS na de aanslag van Jawed S. ANP SEM VAN DER WAL

De 19-jarige Jawed S. die wordt beschuldigd van het neersteken van twee Amerikaanse toeristen eind augustus op Amsterdam CS, toonde dinsdag bij de rechtbank geen berouw. Tijdens een niet-inhoudelijke zitting zei hij tegen de rechter dat hij naar Nederland was gekomen om de profeet Mohammed te verdedigen. Hij zou het opnieuw doen als politicus Geert Wilders dit ook opnieuw zou doen, doelde hij op de cartoonwedstrijd die de PVV-leider had uitgeschreven voor spotprenten van de profeet.
“Ik word martelaar, of ik dood hem”, liet S. de rechter weten via een tolk. Volgens de officier van justitie blijkt uit verklaringen van S. dat zijn woede zich vooral op de spotprentenwedstrijd is gericht. Omdat de regering en de inwoners van Nederland dit toestonden, wilde hij wraak nemen, aldus de aanklaagster. Zijn afkeer van Wilders blijkt onder meer uit video’s op zijn telefoon. Bij hem thuis in Duitsland is een testament gevonden.

In zijn laatste woord legde hij de rechter zijn religieuze beleving uit en stelde hij – vaak met een geheven vinger – steeds dezelfde vragen: waarom ‘dat varken’ toestemming had om de profeet te beledigen. Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt S. van twee keer poging tot moord, met een terroristisch motief, en bedreiging van politiemensen.

Op 30 augustus reisde S. vanuit Duitsland, waar hij asiel had gekregen, naar Amsterdam. Rond het middaguur stak hij willekeurig twee mensen neer. Agenten konden hem vlak na de steekpartij uitschakelen met twee schoten. De twee Amerikaanse slachtoffers, beiden 38 jaar en van Eritrese afkomst, waren op doorreis naar Duitsland voor een bruiloft.

Een van de twee is waarschijnlijk blijvend invalide. Hij heeft door een steekwond in zijn rug een dwarslaesie opgelopen en zit in een rolstoel. Het gaat heel slecht met hem, zowel fysiek als geestelijk, zei hun raadsman John Beer. Met het andere slachtoffer gaat het iets beter. Hij liep onder meer een diepe wond in zijn arm op.

De raadsman bereidt een flinke vordering tot schadevergoeding voor, ook omdat het invalide slachtoffer niet meer kan werken. “Dat is vreselijk, het betekent dat hij de sociaal-economische afgrond ingaat, want in de VS is geen vangnet. Het is catastrofaal letsel. Zijn leven, en dat van zijn vrouw, is verwoest.”

ANP


TPO
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Mogelijk terroristisch motief bij steekincident Amsterdam Centraal

Bericht door King George »

De twee Amerikaanse slachtoffers, beiden 38 jaar en van Eritrese afkomst, waren op doorreis naar Duitsland voor een bruiloft.
50 % kans dat het een Moslim is. Maar ook 50 % kans dat het geen Moslim is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eritrea#Religie
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Mogelijk terroristisch motief bij steekincident Amsterdam Centraal

Bericht door Ariel »

:scratch: Nou, daar zitten we mooi met opgescheept. Die gozer gaat dus nooit meer weg uit Nederland.
Terrorist die aanslag pleegde op Amsterdam CS krijgt geen asiel in Duitsland

De Afghaan Jawed S. (19), die ervan wordt verdacht dat hij eind augustus twee Amerikaanse reizigers neerstak op Amsterdam CS, krijgt geen asiel in Duitsland. Zijn asielverzoek is opnieuw afgewezen. Volgens de rechtbank in Trier heeft S. in zijn thuisland geen politieke vervolging of gevaar te vrezen. Ook kan hij na terugkeer zelf in zijn levensonderhoud voorzien, luidt het oordeel.

S. was in 2017 bij de administratieve rechtbank in beroep gegaan tegen een eerdere afwijzing van zijn asielaanvraag in Duitsland. De rechtbank heeft in zijn overweging niet de aanslag in Amsterdam betrokken, maar alleen gekeken naar de omstandigheden van S. zelf. Hij kan de nieuwe afwijzing nog aanvechten bij het gerecht in Rheinland-Pfalz.

De verdachte zit sinds de aanslag vast. Eerder deze week verscheen hij voor het eerst voor de rechtbank in Amsterdam, waar hij zijn woede tegen PVV-leider Geert Wilders en de inwoners van Nederland ventileerde. Het Openbaar Ministerie vervolgt hem voor twee keer poging tot moord met een terroristisch oogmerk. De twee willekeurige slachtoffers raakten zwaargewond.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Mogelijk terroristisch motief bij steekincident Amsterdam Centraal

Bericht door Ariel »

‘Blunder OM: informatie over reisgenoot bedreiger Wilders niet gedeeld’

Geert Wilders en zijn beveiligers hebben door een fout bij het Openbaar Ministerie wekenlang extra risico gelopen. Justitie verzuimde aan de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTV) door te geven dat de 26-jarige Pakistaan Junaid I. een gevaarlijke reisgenoot had, zo meldt De Telegraaf.

Junaid I. zou een aanslag hebben willen plegen op Geert Wilders. Hij reisde in het gezelschap van een andere man, die inmiddels geldt als medeverdachte in de bedreigingszaak. Maar de NCTV, verantwoordelijk voor de beveiliging van Wilders, wist helemaal niet dat Junaid nog een handlanger had. De PVV-leider heeft de dienst hier zelf op gewezen, na berichtgeving hierover in de media.

De NCTV kwam erachter dat deze informatie bij het OM bekend was en wilde vervolgens nagaan of de man een risico opleverde voor de veiligheid van Wilders. Vervolgens werd de politicus verteld dat de reisgenoot niets met de moordplannen te maken had.

Geschokt
Een dag later meldde het OM echter alsnog dat de reisgenoot ook officieel als verdachte was aangemerkt. Hij was echter nog op vrije voeten. Mogelijk was hij op de hoogte van de plannen van Junaid I. en wilde hij zelfs helpen, heeft de politie laten weten. „Ik ben geschokt over de gang van zaken”, aldus Wilders in De Telegraaf. „Dit gaat om mijn veiligheid en die van de mensen die mij elke dag beschermen. Dit mag nooit meer gebeuren.”
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Mogelijk terroristisch motief bij steekincident Amsterdam Centraal

Bericht door Pilgrim »

OM zwijgt over Wilders

Door Wouter de Winther, 19 december 2018

Afbeelding

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie wil niets kwijt over het mogelijk in gevaar brengen van Geert Wilders. De Telegraaf meldde vandaag dat het OM verzuimd heeft om de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV) te wijzen op een tweede verdachte van de beraamde moordaanslag op de PVV-leider en het parlement.

Hierdoor konden noch Wilders, noch zijn beveiligers gewaarschuwd worden over het feit dat er nog iemand op vrije voeten was die mogelijk wilde helpen bij het uitvoeren van de aanslag. Ook het bestaan van een derde persoon, door justitie gisteren ’getuige’ genoemd, was niet bekend.

Het OM kon gisteravond geen reactie geven. Vandaag meldt het: „Het OM heeft kennis genomen van berichten in de media dat de beveiliging van de heer Wilders niet op de hoogte zou zijn geweest van de tweede verdachte die in beeld is voor betrokkenheid bij de bedreiging van de heer Wilders. Het OM is intern nagegaan hoe dit zit en zal de uitkomst daarvan terugkoppelen aan de betrokken instanties”, meldt een persofficier van het OM Den Haag. „Voor het overige kunnen wij er geen mededelingen over doen. Om reden dat de veiligheid van de heer Wilders daarmee niet gediend is.”

Wilders noemt de gang van zaken ’levensgevaarlijk geklungel’.

bron
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Mogelijk terroristisch motief bij steekincident Amsterdam Centraal

Bericht door King George »

Afbeelding
Jawed S. tijdens een eerdere zitting. © ANP

Aanslagpleger Amsterdam CS toont geen berouw: ‘Ik doe nog ergere dingen in Nederland’

De Pakistaan Jawed S. (19) stak vorig jaar zomer twee mensen neer op Amsterdam CS als protest tegen de Mohammed-cartoonwedstrijd van Geert Wilders. In de rechtbank vertoonde hij vanochtend, net als bij de vorige zitting, geen berouw en stelde zelfs met Wilders ‘te willen afrekenen’.


Cyril Rosman 22-02-19, 09:45 Laatste update: 11:29

De jonge Pakistaan reisde op 31 augustus vanuit zijn woonplaats in Duitsland met de trein naar Amsterdam CS. Hij liep een half uurtje op het station rond en sloeg, vlak voordat beveiligingsmedewerkers hem wilden aanspreken, toe. Jawed S. stak twee, willekeurig gekozen Amerikaanse reizigers neer. Zij raakten allebei zwaargewond en ondervinden daar nu nog steeds de gevolgen van. S. werd na de steekpartij door de politie neergeschoten en raakte daarbij gewond aan zijn been.

Volgens Justitie is de aanslag van S. een terroristisch misdrijf. Hij probeerde de Nederlandse bevolking schrik aan te jagen. De Pakistaan was naar Nederland gekomen omdat hij boos was over de cartoonwedstrijd over de profeet Mohammed die Geert Wilders wilde houden in de Tweede Kamer. In Pakistan gingen honderden militante moslims de straat op om te protesteren. S. besloot vanuit Duitsland naar Nederland te komen.

‘Dan word ik een martelaar
Tijdens een vorige zitting in november stelde hij de twee slachtoffers willekeurig te hebben gekozen: zij waren immers in Nederland en deden niets om Wilders te stoppen. Hij heeft niet geprobeerd bij de PVV-leider zelf in de buurt te komen.

Maar vanochtend kondigde hij bij een tussentijdse zitting aan dat als de overheid Wilders de ruimte blijft geven, hij dat wel van plan is. ,,Negentig procent van Nederland was tegen het plan van Wilders voor de cartoonwedstrijd. En de overheid houdt het dan niet tegen? Dan doe ik nog ergere dingen tegen Nederland, dan zal ik met Wilders zelf afrekenen. Ik wil niet dat mijn religie beledigd wordt!” De kans dat S. op korte termijn vrij komt, is nihil.

Hij vroeg ook aan de rechter hoe het kan dat de overheid Wilders niet stopte. Jawed S.: ,,Ik snap niet waarom dat mogelijk is. Waarom krijgt hij die ruimte van de overheid?” De rechter wilde daar niet met hem over in discussie gaan: ,,Daar gaat u van ons geen antwoorden op krijgen. Maar als u er in de gevangenis met iemand over wil praten, bijvoorbeeld de reclassering, dan kan dat.”

De advocaat van de slachtoffers vroeg vanochtend of het rapport dat is opgesteld door het Pieter Baan Centrum naar de slachtoffers verzonden kon worden, zodat zij meer duidelijkheid krijgen over de beweegredenen van Jawed S. De rechter willigt dat verzoek niet in omdat het om zeer privacy-gevoelige gegevens gaat.

De slachtoffers zijn twee Amerikanen van Eritrese afkomst. Ze waren in Amsterdam op doorreis naar een huwelijk van een familielid in Duitsland. Een van de twee werd in zijn nek gestoken en zit sinds de aanslag in een rolstoel. Hij kan niet meer werken en moet drie keer per week naar de fysiotherapeut. ,,Dat wordt op een gegeven moment niet meer vergoed, mijn cliënt maakt zich daar zorgen over”, aldus de advocaat van de slachtoffers. Met de andere man, die in zijn arm werd gestoken, gaat het inmiddels wat beter. Ze zijn beiden van plan om naar de inhoudelijk zitting van de zaak, waarschijnlijk aan het eind van de zomer, te komen.


De Gelderlander
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Mogelijk terroristisch motief bij steekincident Amsterdam Centraal

Bericht door Ariel »

Het blijkt in Nederland moeilijk om de laatste steen te vinden
Want...Zijn de beelden van de aanslagpleger Amsterdam Centraal toevallig, heel toevallig gewist?
Gewist door een „blunder”.
Dat is toevallig...

Opnames van telefoongesprek van Teeven en Van Rey?
De apparatuur deed het niet! Ook toevallig.

De man die op CS inreed op toeristen? Alle camera's stonden toen ook heel „toevallig” uit

Net zo toevallig als de radarbeelden van het neerhalen MH17. Alle radars waren toen heel toevallig in onderhoud en uit!

Fotorolletje Sebrenitsa? Zoekgeraakt. Ook toevallig.
Beelden aanslagpleger CS gewist door blunder

Het moment waarop Jawed S., die twee toeristen neerstak op het Centraal Station, wordt neergeschoten door een agent, is wel gefilmd door een bewakingscamera, maar de beelden zijn niet veiliggesteld.

Ruben Koops16 juli 2019, 14:16
Rechercheurs hebben van één cruciale camera, die gericht staat op de incheckpoortjes, de beelden opgevraagd tot vlak voor het incident, waardoor de minuten daarna automatisch gewist zijn. Dat meldde het Openbaar Ministerie dinsdagmiddag tijdens een regiezitting in de zaak tegen S.. De Afghaanse man wordt twee keer poging tot moord met een terroristisch motief ten laste gelegd.

Op 31 augustus stak hij twee Amerikaanse toeristen neer met een mes, een van de twee slachtoffers raakte hierdoor blijvend gehandicapt.

Op de bewuste ochtend arriveerde Jawed S. om 11:15 uur in Amsterdam met de ICE uit Duitsland. Tussen zijn aankomst en de aanslag zit ongeveer drie kwartier. In deze periode heeft S. rondgelopen op het CS en is hij ook naar buiten gelopen, het Stationsplein op. Waarom hij dit deed is niet duidelijk. Uiteindelijk liep S. kort voor 12.00 uur weer naar binnen om even later in te steken op twee toeristen die met de rug naar hem toe stonden. Enkele seconden na de aanslag werd S. neergeschoten door agenten van de Amsterdamse politie, die hem al in de gaten hadden.

Blunder
De steekpartij is te zien op camerabeelden, maar beelden waarop te zien is dat S. wordt neergeschoten zijn wel opgenomen, maar niet veiliggesteld. Volgens de advocaat van S., Simon van der Woude, is dit een blunder. De beelden zouden namelijk uitsluitsel kunnen geven over de vraag of S. wel wegvluchtte en of het dus nodig was om hem neer te schieten. De agent die S. neerschoot wordt volgens het OM overigens niet vervolgd, omdat er sprake was van noodweer.

Naar eigen zeggen kwam Jawed S. tot zijn daad uit woede om de islamkritiek van PVV-leider Geert Wilders. Hij heeft tot op heden geen spijt betuigd en zei eerder zelfs dat hij de aanslag opnieuw zou plegen.

Begin september vindt de inhoudelijke behandeling van de zaak plaats, in aanwezigheid van de slachtoffers.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Mogelijk terroristisch motief bij steekincident Amsterdam Centraal

Bericht door Ariel »

Jawed S. wilde op Amsterdam CS 'oneerlijke en wrede mensen' doden

De man die vorig jaar willekeurige mensen aanviel op het Centraal Station van Amsterdam, was van plan om "oneerlijke en wrede mensen" te doden. Dat verklaarde verdachte Jawed S. vandaag in de Amsterdamse rechtbank.

De 20-jarige Afghaan stak een jaar geleden twee Amerikaanse toeristen neer op het Centraal Station van Amsterdam. De slachtoffers raakten zwaargewond. S. was boos over een cartoonwedstrijd die Geert Wilders had aangekondigd en wilde daarvoor wraak nemen in Nederland.

Varken
"Waarom hebben jullie dat vuile varken de gelegenheid gegeven onze profeet te beledigen?", vroeg hij vandaag in de extra beveiligde rechtbank. "Ik was naar Nederland gekomen om mijn profeet te verdedigen. Ik was van plan om oneerlijke en wrede mensen te doden."

S. weigerde Wilders bij zijn naam te noemen. "U vraagt mij hem te respecteren. De Koran schrijft voor dat we mensen moeten respecteren, maar geen dieren."

Willekeurige slachtoffers
De geradicaliseerde asielzoeker was met de trein uit Duitsland naar Amsterdam gereisd. Drie kwartier na aankomst stak hij in op twee Amerikaanse toeristen die bij een informatiebalie stonden. Volgens S. had hij het niet specifiek op hen voorzien. "Als ik had geweten dat het toeristen waren, had ik hen niets gedaan."

Snel optreden van de politie voorkwam dat hij meer slachtoffers kon maken. Jawed S. kon door agenten die in de buurt waren worden neergeschoten en overmeesterd. Als hij de kans had gehad, had hij ook hen neergestoken, zei S. vandaag. Ook zei hij dat hij die dag bereid was "als martelaar" te sterven.

Vorig jaar toonde Jawed S. op een eerdere, niet-inhoudelijke zitting ook al geen enkel berouw.

Religie beledigd
Opnieuw maakte Jawed S. vandaag een vastberaden indruk. Hij leek vooral te willen uitdragen hoe erg het is dat zijn geloof wordt aangevallen. "Ik respecteer jullie religie, terwijl jullie mijn religie beledigen."

Vragen van de rechtbank beantwoordde hij nauwelijks. Hij deed vooral zijn eigen zegje. Ook gaf hij aan dat hij graag op tijd wilde bidden.

S. kwam vijf jaar geleden als minderjarige vluchteling uit Afghanistan naar Duitsland en zou daar steeds verder zijn geradicaliseerd. Na zijn arrestatie in Amsterdam zei hij dat hij psychische problemen had. Vandaag verklaarde de verdachte psychisch "kerngezond" te zijn.

Slachtoffers aanwezig
De betrokken politiemensen waren vandaag aanwezig in de zaal, net als de twee slachtoffers uit de Verenigde Staten. Een van hen is door de aanslag permanent in een rolstoel beland. Morgen komen de slachtoffers aan het woord. Dan maakt het Openbaar Ministerie ook de strafeis bekend. Hij wordt verdacht van twee keer poging tot moord of doodslag, met een terroristisch oogmerk.
Saskia Belleman volgde de zaak live vanuit de rechtbank
De advocaat van Jawed S. zegt dat S. om kwart voor 2 wil bidden.

De rechtbankvoorzitter zegt de gebedstijden te hebben gecheckt. Jawed S. kan één van zijn gebeden tijdens de lunchpauze doen. En de tweede na afloop van de zitting. Past precies binnen de voorschriften, zegt de voorzitter

Jawed S. is het er niet mee eens. Hij wil zijn middaggebed voor 3 uur kunnen doen, zegt hij

Jawed S. zegt wel te begrijpen dat de deskundigen moeten worden gehoord en dat ze speciaal voor deze zaak hier naartoe komen, maar blijft erbij: hij wil wel kunnen bidden.

De voorzitter vraagt Jawed S. om een eerste reactie op de beschuldiging van twee keer poging moord. “Wat bedoelt u precies?”, vraagt hij. “Jullie zijn erg wreed. Waarom hebben jullie dat varken de gelegenheid gegeven de profeet te beledigen?

“Als die man een kerel is, dan moet hij komen om met mij te praten, en dat niet achter mijn rug te doen.” De voorzitter onderbreekt hem. Herhaalt haar verzoek om de reageren op de beschuldiging.

“Ik was niet van plan om hen te doden. Ik was van plan om oneerlijke, onredelijke mensen te doden”, zegt Jawed S.

Het was zijn bedoeling om mensen iets aan te doen die zijn profeet beledigden, zegt Jawed S. “Ik was naar Nederland gekomen om mijn profeet te verdedigen.”

Wie bedoelde hij dan met “mensen die zijn profeet beledigen”, vraagt de voorzitter? Jawed S.’ stem gaat omhoog en in de versnelling. “Jullie hebben dat varken de gelegenheid gegeven om mijn profeet te beledigen.”

Met ‘jullie’ bedoelt hij de Nederlandse Staat, zegt S. “Je hebt hier heel veel varkens, maar de grootste is Geert Wilders.”

De voorzitter vraagt Wilders bij zijn naam te noemen, en niet als varken aan te duiden. Jawed S.: “U vraagt mij hem te respecteren. De Koran schrijft voor dat we mensen moeten respecteren, maar geen dieren.” De voorzitter: “Als u varken zegt weet ik niet wie u bedoelt.”

Als hij varken zegt, dan bedoelt hij Wilders, zegt Jawed S. En zo moet de rechtbank het maar begrijpen.

Wat was Jawed S. concreet van plan, vraagt de rechtbank? Jawed S.: “Ik moest op die dag wel wat doen omdat mijn profeet beledigd was. Hij is niet alleen mijn profeet, vrede zij met hem, maar de profeet voor de hele wereld.”

Waarom viel Jawed S. de toeristen aan? “Dat komt allemaal door jullie. Als jullie niet zo gehandeld hadden, dan was dit niet gebeurd.”

Jawed S.: “Ik heb eerder verteld wat de intentie van mijn bezoek was. Om wraak te nemen omdat mijn profeet - vrede zij met hem - beledigd was. Waarom laten jullie hem niet met rust? Waarom laten jullie mijn religie niet met rust?”

“De hele zaak draait daarom”, zegt Jawed S. “Ik ben uit Vught hier naartoe gebracht. De slachtoffers zijn uit een ander land gekomen. Zij willen antwoorden. Daarom vraag ik: waarom laten jullie mijn profeet niet met rust? Hij heeft jullie niks gedaan.”

Jawed S. probeert de zaak om te draaien. Eist een antwoord van de rechtbank op zijn vragen. Maar de rechtbank gaat er niet in mee. Stelt weer de vraag waarom hij 2 toeristen neerstak. Maar Jawed S. blijft vragen: “Waarom laten jullie mijn religie niet met rust?” Wij respecteren Jezus ook”, zegt Jawed S. “Meer nog dan jullie.”

Jawed S. zegt dat volgens hem de voorzitter zich “helemaal geen zorgen maakt over de slachtoffers. U maakt u alleen zorgen over dat ene varken.”

Het gaat hier alleen maar over mij, en niet over Wilders”, zegt Jawed S. verongelijkt. Hij zegt het belangrijk te vinden dat de slachtoffers weten “wat voor persoon hij is.

Jawed S. praat over zijn huisgenoot. Hij noemt hem een sjiiet. De voorzitter zegt te denken dat de man christen is. Jawed S. voerde gesprekken met hem over religie. Zei dat zijn huisgenoot zijn eten niet van de kerk kreeg, maar van Allah.

Jawed S. voerde vanuit de gevangenis een gesprek met zijn vader. Dat werd afgeluisterd. Zijn vader vertelde heel trots te zijn op zijn zoon. En zei dat Jawed S. zijn geboorteplaats in Afghanistan heel trots heeft gemaakt

Tijdens een verhoor zei Jawed S. tegen een rechter dat hij psychische klachten had. “Als ik zo’n aanval heb kan ik mezelf niet onder controle houden. Ik heb een bepaald soort hersenen, dan gaat het 1 of 2 dagen goed met mij, en de andere dagen niet.”

Hij zou die psychische klachten al langer hebben. Hij kreeg ook de vraag of hij stemmen hoorde. Antwoord Jawed S.: “Ja, want ik heb 2 oren, en dan hoor je wel eens stemmen.”

Heeft Jawed S. wel eens overwogen om op een andere manier actie te ondernemen tegen de belediging van zijn religie? Jawed S. reageert niet-begrijpend. “Hoe bedoelt u? Welke andere manieren?” Hij wil eigenlijk dat de rechter opsomt welke andere manieren er zijn.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Mogelijk terroristisch motief bij steekincident Amsterdam Centraal

Bericht door Ariel »

OM eist 25 jaar cel tegen Jawed S. voor aanslag Amsterdam CS

Het Openbaar Ministerie heeft 25 jaar cel geëist tegen Jawed S. voor de aanslag op het Centraal Station in Amsterdam.

Afbeelding

Justitie zegt dat Jawed dagenlang heeft nagedacht over zijn daad. Daarom spreekt de aanklager van moord met voorbedachte rade, geen doodslag. S., Afghaan van geboorte, heeft zich volgens het OM schuldig gemaakt aan een terroristisch gemotiveerde, dubbele poging tot moord.

Onder meer het volslagen gebrek aan berouw en zijn bereidheid opnieuw toe te slaan maakt deze eis - bijna het maximum - volgens het OM noodzakelijk. „S. zal doorgaan met het toepassen van geweld tegen onschuldige mensen”, aldus de officier van justitie. „De maatschappij moet maximaal tegen hem worden beschermd.” De verdachte is volgens het OM volledig toerekeningsvatbaar.

De agent maakte dinsdag gebruik van zijn spreekrecht als slachtoffer. Hij heeft een posttraumatische stressstoornis opgelopen. „Het beeld van het insteken op beide slachtoffers stond op mijn netvlies gebrand. Ongewild kreeg ik de beelden terug. Ik had niet de controle over het incident, het incident had controle over mij.”

In zijn verklaring noemde de agent S. onder meer een „klootzak”, een „sukkel” en een „zielig figuur”, over wie hij hoopt dat hij de rest van zijn leven in de gevangenis zit. „Wat een laffe daad. Moge God jou verdoemen voor wat je hebt gedaan.”

Paar maanden getrouwd
Ook Jaweds slachtoffers kwamen aan het woord. Ze denken dat Jaweds aandacht werd getrokken door de Amerikaanse vlag op hun koffers. „We waren pas een paar maanden getrouwd”, zei de vrouw van een van de twee slachtoffers, „en hadden nooit gedacht dat we met zo’n tragedie geconfronteerd zouden worden. Ik geloofde mijn ogen niet toen ik jou de mensen zag steken waar ik van hou. Ik probeerde mijn man te verdedigen maar had alleen een waterfles als wapen. Ik keek in je ogen en zag dat je doodsbang was, niet boos. Je leek zo zwak, als een klein varkentje. Niet klaar om te sterven.”

Haar man heeft een dwarslaesie opgelopen door de messteek in zijn rug. „Als je hem een kans had gegeven om te vechten, had je geen kans gehad om hier vandaag te staan. Mijn man en ik blijven maar ellende ondervinden. Hij is aan bed gebonden, heeft posttraumatische stressstoornis en lijdt aan chronische zenuwpijn, dat is voor mij moeilijk aan te zien omdat ik er helemaal niets aan kan doen.”
Kuch...
Advocaat legt de schuld min of meer bij Geert Wilders. Hij was gewaarschuwd voor de consequenties van de cartoonwedstrijd. 'Maar ik praat de actie van mijn cliënt natuurlijk niet goed.

Advocaat ondergraaft het optreden van de politiemannen die Jawed neerschoten en stelt dat Jawed hen niet heeft bedreigd.

Advocaat: Jawed heeft zelf ook iets traumatisch meegemaakt, hij is beschoten tijdens zijn aanhouding.

Advocaat voert aan dat Jaweds brein nog niet is volgroeid en hij dus de reikwijdte van zijn handelen niet kan overzien. Hij noemt @jasonwalters85 als voorbeeld van iemand die als adolescent zeer radicaal was, maar later bij zinnen is gekomen.

Advocaat vindt Jawed te jong om nu al met een straf van 25 jaar te beginnen. Hij heeft nooit eerder geweld gebruikt. Hij wil naar een lagere gevangenisstraf, 'die niet heel ver van het OM afzit'
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Mogelijk terroristisch motief bij steekincident Amsterdam Centraal

Bericht door Pilgrim »

Ruim 26 jaar voor aanslagpleger [islamitische terrorist!] Amsterdam CS, bijna € 3 miljoen schadevergoeding

14 oktober 2019

Afbeelding

De man [moslim!] die vorig jaar op station Amsterdam Centraal twee Amerikaanse toeristen neerstak, is veroordeeld tot een gevangenisstraf van 26 jaar en acht maanden. De rechtbank acht Jawed S. schuldig aan een tweevoudige poging tot moord met [islamitisch!] terroristisch motief en de bedreiging van drie agenten. De straf is hoger dan de eis van het Openbaar Ministerie, een celstraf van 25 jaar.

Ook moet S. een schadevergoeding betalen van ruim € 2,8 miljoen aan een van de slachtoffers. Die man liep een dwarslaesie op en zit waarschijnlijk de rest van zijn leven in een rolstoel. Aan de andere Amerikaan moet hij meer dan € 38.000,- betalen.

Over de vraag of S. de bijna 3 miljoen euro wel kan betalen, hoeven de slachtoffers zich geen zorgen te maken. De staat schiet vergoedingen voor slachtoffers van geweldsmisdrijven en zedendelicten namelijk helemaal voor, legt NOS-justitieredacteur Remco Andringa uit. "De overheid probeert daarna om het bedrag te verhalen op de dader. Maar omdat Jawed S. als asielzoeker én gedetineerde niet veel geld zal hebben, zal het in de praktijk de overheid zijn die de schadevergoeding aan de slachtoffers betaalt."

'We zijn dus met zijn allen miljoenen kwijt', stelt advocaat Feride Tosun op Twitter:
Feride Tosun
@TosunFeride

Even voor de duidelijkheid: de belastingbetaler gaat €2,6 miljoen alvast vooruitbetalen. Dit geldbedrag gaat de Staat na 20 jaar nooit meer terug kunnen vorderen van de veroordeelde. We zijn dus met zijn allen miljoenen kwijt. https://t.co/Uueon50iFt
De in Afghanistan geboren Jawed S. (20) is een in Duitsland uitgeprocedeerde asielzoeker. Hij nam een jaar geleden vanuit Duitsland de trein naar Amsterdam om wraak te nemen voor uitlatingen van Geert Wilders. Met de aankondiging van een cartoonwedstrijd over de profeet Mohammed beledigde Wilders volgens S. zijn geloof.

S. werd een dubbele poging tot moord met terroristisch motief ten laste gelegd. Alle ten laste gelegde feiten zijn volgens de rechter bewezen. S. handelde volgens haar met een vooropgezet plan. "Hij kwam naar Nederland om zo veel mogelijk mensen te doden", zei ze. "Het herhalingsgevaar is erg hoog. De rechtbank moet de maatschappij beschermen." Daarom is volgens haar alleen de hoogst mogelijke straf passend.

S. was zelf niet bij de uitspraak aanwezig.

Volledig toerekeningsvatbaar
Volgens de aanklager maakte de Afghaan zich schuldig aan een terroristisch misdrijf. Een psychische stoornis kon niet worden vastgesteld. Dat maakt dat hij volledig toerekeningsvatbaar is voor wat hij heeft gedaan. S. zei bij een zitting dat hij van plan was om "oneerlijke en wrede mensen" te doden.

De slachtoffers waren willekeurige voorbijgangers. Zij overleefden de aanval, maar raakten zwaargewond.

https://nos.nl/artikel/2306079-ruim-26- ... eding.html
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Mogelijk terroristisch motief bij steekincident Amsterdam Centraal

Bericht door Ariel »

Over de vraag of S. de bijna 3 miljoen euro wel kan betalen, hoeven de slachtoffers zich geen zorgen te maken. De staat schiet vergoedingen voor slachtoffers van geweldsmisdrijven en zedendelicten namelijk helemaal voor, legt NOS-justitieredacteur Remco Andringa uit. "De overheid probeert daarna om het bedrag te verhalen op de dader. Maar omdat Jawed S. als asielzoeker én gedetineerde niet veel geld zal hebben, zal het in de praktijk de overheid zijn die de schadevergoeding aan de slachtoffers betaalt."
:shock: Daar was ik al bang voor. Soms ( zoals nu) wens ik dat de doodstraf weer ingevoerd wordt. Deze moslim kost ons handen met geld.

En omdat hij een "geadopteerde zoon" van mama Merkel is , moet zij de kosten van zijn verblijf en schadevergoeding betalen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Mogelijk terroristisch motief bij steekincident Amsterdam Centraal

Bericht door Ariel »

Jawed S., aanslagpleger Amsterdam CS, zegt sorry

Jawed S., die is veroordeeld voor de aanslag op Amsterdam Centraal Station in 2018, is zijn hoger beroep begonnen met het maken van zijn excuses aan de twee Amerikaanse toeristen die hij heeft neergestoken. Dat is opvallend, aangezien hij tot nu toe niet eerder spijt heeft betuigd en zelfs herhaaldelijk had verklaard dat hij het zo weer zou doen.

Daar kwam hij donderdag bij het gerechtshof in Amsterdam op terug. „Ik bied mijn excuses aan voor wat ik heb gedaan”, zei hij. „Hoe slecht iemand ook is, ik had me moeten beheersen en geen gebruik moeten maken van geweld.” Daarmee doelde hij op PVV-leider Geert Wilders, wiens initiatief voor een cartoonwedstrijd van de profeet Mohammed de aanleiding gaf voor de aanslag op CS.

De zitting begon met urenlange vertraging, omdat de 21-jarige Afghaan er op het laatste moment van afzag naar het gerechtshof in Amsterdam te komen. De voorzitter van het hof bepaalde dat hij alsnog moest verschijnen, waarop de zitting rond 13.00 uur begon. S. bood zijn excuses aan voor de vertraging en gaf als reden op dat hij slecht zou zijn behandeld in de gevangenis. Zo was hij naar eigen zeggen onterecht in isolatie geplaatst, had hij last van felle lampen en beviel het eten hem niet.

Schadevergoeding
S. werd vorig jaar door de rechtbank veroordeeld tot bijna 27 jaar cel en het betalen van een schadevergoeding van zo’n 3 miljoen euro aan de slachtoffers. Het vonnis van de rechtbank was hoger dan de eis van het Openbaar Ministerie, dat wilde dat S. 25 jaar de gevangenis in ging. De rechtbank veroordeelde hem voor een dubbele poging tot moord met een terroristisch oogmerk en bedreiging van drie politieagenten. S. ging in hoger beroep omdat hij de straf te hoog vond.

S. kwam vanuit Duitsland naar Amsterdam en viel op CS de twee willekeurig gekozen slachtoffers - beiden 38 jaar - vanuit het niets aan met een mes. Kort na de aanval schoot een politieman S. neer.

Tijdens de zitting - waar twee dagen voor is uitgetrokken - worden onder meer videoboodschappen getoond van de Amerikaanse slachtoffers. Zij volgen de zaak vanuit de Verenigde Staten. Het hof doet op 16 november uitspraak.
Waarschijnlijk heeft zijn advocaat verteld dat hij sorry moet zeggen , zodat jij strafvermindering krijgt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Mogelijk terroristisch motief bij steekincident Amsterdam Centraal

Bericht door Ali Yas »

„Ik bied mijn excuses aan voor wat ik heb gedaan”, zei hij. „Hoe slecht iemand ook is, ik had me moeten beheersen
Het gaat niet om de ellende van zijn slachtoffers, maar om zijn eigen gebrek aan zelfbeheersing. Dáár biedt hij zijn excuses voor aan, niet voor het toebrengen van leed aan volstrekt onschuldigen. Wat een narcist. Krijg je die afwijking kado bij die religie?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Plaats reactie