Balie-jihadist. Journaliste Ans Boersma van FD en haar jihadi vriendje Abdelaziz al-H

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Balie-jihadist. Journaliste Ans Boersma van FD en haar jihadi vriendje Abdelaziz al-H

Bericht door Ariel »

Raar verhaal. Turkije heeft donderdagochtend FD-correspondent Ans Boersma het land uitgezet. Ze zou vanwege banden met terroristische organisaties zijn uitgezet zeggen de Turken. De informatie daarover zou van de Nederlandse politie komen. In kabinetskringen valt te horen dat er inderdaad aanleiding was een signaal aan de Turken te geven over Boersma.
Uitzetting Nederlandse journaliste krijgt rare wending

De uitzetting van de Nederlandse journaliste Ans Boersma krijgt een rare wending. Hoewel iedereen direct dacht dat Turkije haar vanwege haar journalistieke activiteiten uitwees, ontkent het land dat. Ze zou vanwege banden met terroristische organisaties zijn uitgezet. De informatie daarover zou van de Nederlandse politie komen. In kabinetskringen valt te horen dat er inderdaad aanleiding was een signaal aan de Turken te geven over Boersma.

Eerder op de dag eisten meerdere Kamerleden nog dat de Turkse ambassadeur op het matje geroepen moest worden. „Bent u het eens dat het onacceptabel is dat Turkije zonder enige aanleiding journalisten, verdedigers van het vrije woord, uitzet”, vroegen bijvoorbeeld CDA en D66.

Inmiddels is men in de Kamer vooral op zoek naar duidelijkheid over hoe en waarom deze uitzetting kon plaatsvinden. Heeft die echt niets te maken met de persvrijheid en de grote moeite die Turkije daar duidelijk mee heeft? Journalisten mogen immers in het kader van hun werk toch spreken met terroristische organisaties?

Buitenlandse Zaken zegt dat het contact heeft opgenomen over de zaak met de Turkse autoriteiten. Het ministerie lijkt de zaak eerst uit te willen zoeken voor het naar buiten brengt wat het weet. Opmerkelijk genoeg verwijst Buitenlandse Zaken naar het OM in Nederland. Maar daar zegt een woordvoerster, nog voor de Turken met hun verklaring komen: „We kunnen nooit zeggen of iemand onderdeel is van een strafrechtelijk onderzoek, maar de uitlevering is niet op ons verzoek. Het is een beslissing van de Turkse autoriteiten.”

,,De deportatie van mevrouw Boersma was op geen enkele wijze gerelateerd aan haar journalistieke activiteiten tijdens haar verblijf in Turkije. De Turkse autoriteiten hebben onlangs van de Nederlandse politie vernomen dat mevrouw Boersma banden had met een terroristische organisatie en een verzoek gekregen om informatie te geven over haar verplaatsingen in en buiten uit Turkije'', zo staat in een verklaring van de Turkse autoriteiten. Zo wordt dus gesuggereerd dat Nederland de uitzetting zelf in gang heeft gezet.

Andere Turkse bronnen stellen dat het verhaal inderdaad door Nederland in gang is gezet. Ook in kabinetskringen valt te horen dat Nederland er aanleiding was een signaal te sturen over de journaliste. Dat de journaliste is uitgezet zou zeker niet alleen aan de Turken liggen. Maar doordat het OM zegt dat er niet om uitlevering is gevraagd door Nederland, is de vraag of het Nederlandse signaal anders is geïnterpreteerd door de Turken dan de bedoeling was.
:nietverstaan:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Correspondent van FD Turkije uitgezet

Bericht door Ariel »

Update.
De Turkse autoriteiten schrijven in een verklaring: ,,De deportatie van mevrouw Boersma was op geen enkele wijze gerelateerd aan haar journalistieke activiteiten tijdens haar verblijf in Turkije. De Turkse autoriteiten hebben onlangs van de Nederlandse politie vernomen dat mevrouw Boersma banden had met een terroristische organisatie en een verzoek gekregen om informatie te geven over haar verplaatsingen in en buiten uit Turkije.'' Zo wordt dus gesuggereerd dat Nederland de uitzetting zelf in gang heeft gezet.

Nederland heeft tegen Turkije gezegd dat correspondent Ans Boersma banden heeft met het al-Nusra Front, een gewapende rebellengroep die actief is in de Syrische burgeroorlog. Dat schrijft een woordvoerder van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan op Twitter.

Volgens zegsman Fahrettin Altun is zij uitgezet als voorzorgsmaatregel. ,,Als een geloofwaardig buitenlands overheidsbureau je vertelt dat een van zijn burgers banden heeft met terrorisme, neem je geen enkel risico.’’

Kabinetskringen Nederland
Andere Turkse bronnen stellen ook dat het verhaal inderdaad door Nederland in gang is gezet. Ook in kabinetskringen valt te horen dat Nederland er aanleiding was een signaal te sturen over de journaliste. Dat de journaliste is uitgezet zou zeker niet alleen aan de Turken liggen.

Maar doordat het OM zegt dat er niet om uitlevering is gevraagd door Nederland, is de vraag of het Nederlandse signaal anders is geïnterpreteerd door de Turken dan de bedoeling was. Bovendien leeft in de Kamer de vraag waarom Nederland überhaupt informatie over journalisten deelt met Turkije.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Correspondent van FD Turkije uitgezet

Bericht door Ariel »

Er is verliefdheid in het spel.

De Nederlandse correspondent had een relatie met een vermeend lid terreurgroep Jabhat al-Nusra.
De uitzetting van Ans Boersma uit Turkije heeft mogelijk te maken met de relatie die ze tot de zomer van 2015 had met een Syriër die eind vorig jaar in Nederland is gearresteerd.

Dat verklaart de hoofdredactie van het FD. Niet bevestigd is of gaat het om de Syriër die in september 2017 opdook in debatcentrum De Balie en daar door gevluchte landgenoten tijdens een filmavond werd herkend als jihadstrijder. De herkenning zorgde voor lichte paniek. De man werd pas afgelopen oktober aangehouden voor deelname aan een terroristischeorganisatie en het witwassen van geld. Jabhat al-Nusra is de Syrische gewapende tak van al-Qaeda.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Correspondent van FD Turkije uitgezet

Bericht door Ariel »

Ans Boersma is een deugmeisje.
2015 Ans Boersma heet bootvluchtelingen welkom op Lesbos

Je vakantie doorbrengen op een eiland waar duizenden bootvluchtelingen aanspoelen. Daar kies je niet zo maar voor. Ans Boersma, journalistiekdocent op de Christelijke Hogeschool Ede, deed het wel. Ze zag op Facebook een oproep van de Stichting Hulpactie Bootvluchtelingen. Ze kwam terecht op het Griekse eiland Lesbos om als vrijwilliger vluchtelingen op te vangen.

In twee weken tijd maakte ze heel veel mee en stond letterlijk aan de waterkant als er een boot met vluchtelingen aanspoelde. Hoe heeft ze dit ervaren en hoe kijkt zij nu aan tegen de bootvluchtelingenproblematiek? Hanno Janse blikt met haar terug op een bijzondere vakantie.
Spoiler! :
Nu het zomer is en de zee kalm, varen duizenden Syrische vluchtelingen vanuit Turkije in simpele rubberboten naar de Griekse eilanden Kos en Lesbos. Daar eindigt hun zware tocht naar een beter leven nog lang niet. Journalistiekdocent Ans Boersma (26) vloog in een opwelling naar Lesbos om hen twee weken te helpen.

Waarom dacht je ineens: change of plans, ik ga naar Lesbos?
‘Dat was een combinatie van factoren. Ik was op vakantie in Portugal en wilde wel eens kijken of het nieuws over vluchtelingen klopte. Ik zou ook nog naar Spanje en Marokko gaan, maar mijn reisgenoot kon niet meer mee. Toen ik las dat een stichting vrijwilligers zocht omdat de bootvluchtelingen na aankomst amper hulp krijgen, dacht ik: dan kan ik dát toch gaan doen?

Ik ben eerst naar Nederland gegaan om mijn reis en verblijf te regelen. Veel mensen wilden geld of spullen doneren, zoals kleding en knuffels. Alles wat je meeneemt, wordt gebruikt. De meeste vluchtelingen hebben op een rugzakje na niets bij zich.’

Hoe hielp je hen?
‘Er is natuurlijk geen dienstregeling van vluchtelingenboten. De ene dag komen er twintig boten aan, de andere dag twee. Als kinderen het nodig hadden, gaven we ze droge kleding. Daarna moesten ze naar een bushalte om per bus naar een tijdelijk opvangkamp te gaan. Vaak was het één tot twee uur lopen naar die halte. We liepen mee en brachten vrouwen en kinderen er met de auto heen. Ook deelden we eten en drinken uit.

Verder heb ik het kamp vaak bezocht. De meeste Syrische vluchtelingen blijven niet lang in Griekenland: ze reizen door naar landen als Duitsland, waar hun kansen op de arbeidsmarkt groter zijn. Omdat de Syriërs die in Europa aankomen wel geld hebben en als oorlogsvluchteling ook makkelijker een verblijfsvergunning krijgen, zijn hun kansen om door te reizen en om in Europa een bestaan op te bouwen, beter dan voor vluchtelingen uit andere landen.

Syriërs hebben wel geld? Zijn het rijke vluchtelingen?
‘Sommige Nederlanders vinden het heel erg dat de meeste Syrische vluchtelingen een smartphone hebben. Aan dat beeld stoor ik me enorm. Syrië was een ontwikkeld land. Mensen hadden het er goed, er brak alleen een burgeroorlog uit. Zou jij je telefoon thuislaten als er in Nederland oorlog uitbreekt en je moet vluchten? Nee toch? Na aankomst vroegen vluchtelingen vaak eerder naar wifi dan naar water, omdat ze hun familie wilden laten weten dat ze waren aangekomen. Daarmee was het van levensbelang.’

Je bent leraar, geen professionele hulpverlener. Merkte je dat? Heb je training gekregen?
‘Ik heb niet echt uitleg gehad. Meestal ben ik niet heel erg van de individuele vrijwilligersprojecten of mensen op de bonnefooi sturen. Maar dit was heel praktisch werk. Ik zag mezelf niet als hulpverlener, maar als medemens, die de vluchtelingen drinken gaf en de weg wees. Ik heb geen medische ervaring, dus ben ook niet begonnen aan het geven van medische hulp.’


Je hebt ook een Syrische jongen op jouw kosten naar familie laten bellen, wat enorm duur was. Ging dat niet te ver?

‘Normaal kan ik best afstand bewaren. Er zijn altijd wel volwassenen die met een zielig verhaal komen of extra kleding voor hun kinderen willen. Maar voor alleenreizende minderjarigen maakte ik soms een uitzondering, zoals deze Omar van vijftien. Hij was helemaal gelukkig toen hij zijn vader in Turkije kon bellen. Voor jongeren die alleen reizen, is zo’n tocht extra riskant. Ze mogen dat eigenlijk niet, dus doen erg hun best om niet op te vallen.’

Denk je door dit werk anders over het strenge vluchtelingenbeleid van Europa?

‘Volgens mij niet. Ik was altijd al tegen al die grenzen, hoe we daarmee omgaan en hoe mensen benoemd worden: “een zwerm migranten” bijvoorbeeld. Het zijn óórlogsvluchtelingen! Blijven we hen zien als een invasie of gaan we op zoek naar een oplossing? Ik denk dat iedereen die daar een mening over heeft met een asielzoeker moet praten. Dat kan op Lesbos maar ook in een asielzoekerscentrum in Nederland. Mensen zijn daar hard op zoek naar contact. Juist daar ligt een kans om je mening bij te stellen.’
.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Correspondent van FD Turkije uitgezet

Bericht door Ariel »

De uitzetting van Ans Boersma uit Turkije heeft mogelijk te maken met de relatie die ze tot de zomer van 2015 had met een Syriër die eind vorig jaar in Nederland is gearresteerd. Het gaat om de man die in 2017 opdook in De Balie.
’Uitgezette journalist hielp ex aan valse papieren’

Ans Boersma (31), de journalist en correspondent die donderdagmorgen Turkije is uitgezet, wordt verdacht van valsheid in geschrifte. Dat zeggen bronnen tegen Nieuwsuur.

De journalist zou haar ex-vriend, een Syriër die onlangs in Nederland is gearresteerd omdat hij lid zou zijn geweest van terreurorganisatie Jabhat al-Nusra, aan valse papieren hebben geholpen. Ze had in 2015 een relatie met de man.

Boersma werd donderdag door Turkije op het vliegtuig naar Nederland gezet. Het leek aanvankelijk te gaan om een inbreuk op de persvrijheid, maar later op de dag maakte het Openbaar Ministerie (OM) bekend dat Boersma verdachte is in een lopend strafrechtelijk onderzoek naar terrorisme.

Het Financieele Dagblad (FD), waar Boersma voor werkt, meldt dat de correspondent van de Turkse politie niet te horen heeft gekregen dat zij banden zou hebben met Al-Nusra. Boersma schreef onder meer voor Trouw, het blad OneWorld en ze gaf les op de afdeling journalistiek van de Christelijke Hogeschool Ede. Ook reisde ze regelmatig naar het Griekse eiland Lesbos om vluchtelingen te helpen.

Steun
Op de Facebookpagina van Boersma wensen vrienden haar sterkte. ’Wat een bizarre situatie’, schrijft Jori. Een nichtje laat weten dat ze hoopt dat alles goed komt. Ook voormalig collega-docenten van de CHE en oud-leerlingen betuigen hun steun via social media.

Docent en buitenlandredacteur Ruurd Ubels, die Boersma als collega kent, zegt in het Nederlands Dagblad de uitgezette correspondent een ‘goede journalist’ te vinden. „Ze schreef de afgelopen twee jaar een aantal grote reportages voor het Nederlands Dagblad, onder meer over de positie van Turkse christenen in de aanloop naar het referendum waarmee Erdogan zijn macht vergrootte. Dat deed ze helder en gedegen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Correspondent van FD Turkije uitgezet

Bericht door Ariel »

Uit Turkije gezette journaliste Ans Boersma ’keurig, christelijk en naïef’

Ze wilde vluchtelingen helpen op Lesbos, werd verliefd en bleek toen een jihadstrijder aan de haak te hebben geslagen. Ans Boersma, de jonge correspondente in Turkije, werd plots dat land uitgezet en staat nu te boek als verdachte in een terreurzaak.

Heel journalistiek Nederland staat donderdagochtend op de achterste benen. Het nieuws gaat de hele wereld over. Turkije-correspondente voor het Financieele Dagblad (FD) Ans Boersma (31) wordt het land uitgeknikkerd. De hoofdredacteur is ’diep geschokt’. Typisch Turkije, zo klinkt het.

Maar in de loop van de dag krijgt het verhaal een bizarre wending. Boersma blijkt verdachte in een terrorismezaak. En de verbijstering wordt nog groter als blijkt dat haar ex-vriend een jihadstrijder zou zijn geweest. En niet zomaar iemand: het gaat om de man die paniek veroorzaakte tijdens een filmavond in Amsterdam. Dat gebeurt in debatcentrum De Balie, waar in september 2017 Syrische vluchtelingen alarm slaan: ze hebben een IS-strijder in de zaal gespot! Hoe kan deze man door de controles op de vluchtelingenstroom zijn geglipt?
Spoiler! :
Het duurt een jaar voordat de politie hem uiteindelijk in de kraag grijpt. De man zit sinds afgelopen oktober vast op verdenking van lidmaatschap van Jabhat al-Nusra, een gewapende aftakking van terreurgroep al-Qaeda in Syrië. Bekenden omschrijven Boersma als een keurige, christelijke en naïeve vrouw. Helemaal verbaasd dat ze een Syriër aan de haak heeft geslagen, zijn ze niet. Hoe de journaliste hem heeft ontmoet is onduidelijk. Wel werd duidelijk dat ze ver ging voor de liefde. Volgens actualiteitenprogramma Nieuwsuur zou ze in 2014 valse papieren hebben geregeld zodat hij een Nederlandse verblijfsvergunning kon scoren.

Na haar uitzetting uit Turkije ontloopt ze de Nederlandse pers op Schiphol. Telefonisch houdt ze zich onbereikbaar. In een verklaring op de site van het FD geeft Boersma zelf toe dat haar uitzetting mogelijk te maken heeft met haar Syrische ex-vriend.

Nog voordat ze naar Turkije vertrekt, is Boersma erg begaan met Syrische vluchtelingen. In 2015 werkt ze twee weken als vrijwilligster voor stichting Bootvluchteling op het Griekse eiland Lesbos. „Over de relaties die zij heeft gehad, weten wij verder niets”, zegt een woordvoerder van de stichting.

"Lesbos heeft een ander mens van mij gemaakt"
Het werk maakt diepe indruk. „Het is de Griekse vakantiesfeer, zinderende zomer, kabbelend water aan de overkant van de straat gecombineerd met de wrede werkelijkheid: een wrede oorlog”, schrijft Boersma in de zomer van 2015. Op Lesbos haalt ze haar hart op. „Ik verbaas en verblijd me over en met vluchtelingen. Hun kracht, moed en vooral ook hun dankbaarheid en kindness raken mijn ziel.” En: „Het jaar 2015 is bijna ten einde. Het jaar waarin Lesbos een ander mens van mij heeft gemaakt. Ik beleef alles heftiger en intenser”, schrijft ze op Facebook.

De zus van Boersma lijkt zich te ergeren aan haar gedrevenheid. En zou haar zelfs hebben ’uitgezet’ op Facebook. ’Je stelligheid is irritant, zeg gewoon eens dat het mooi weer is daar’, zou haar zus hebben geschreven, stelt Ans Boersma zelf in een Facebook-bericht. „Speciaal voor mijn zus: het is vandaag heerlijk weer”, schrijft ze cynisch.

Antropologie
Naast journalistiek, studeert Boersma antropologie in Amsterdam. „Na journalistiek de studie antropologie starten is zo ongeveer je financiële graf graven (zeggen ze), maar och wat bracht het me veel”, schrijft ze alweer op het populaire sociale medium. „Ontmoetingen en diepe vriendschappen met mensen die anderen simpelweg etiketteren/terroriseren uit de maatschappij.” Ze lijkt vooral met een antropologische bril naar het Syrische conflict te kijken. Ze schrijft: „De term terrorist zegt me gewoon inmiddels helemaal niks meer. En het kwaad al evenmin, want beide termen worden selectief toegepast.” En: „overigens ben ik in alle gevallen tegen het afslachten van weerloze burgers.” De relatie met haar Syriër gaat in 2015 uit. Maar haar passie voor het helpen van vluchtelingen uit dat land blijft. „Laatst noemde iemand mij een links-feministische islam-apologeet”, schrijft Boersma een jaar later. „Ik moest dat googelen. Veel politici hebben hun mond vol over onze vrijheid en onze waarden die we moeten verdedigen. Ik snap er niet meer zoveel van.”

"De term terrorist zegt me gewoon inmiddels helemaal niks meer"
De affaire rond Boersma veroorzaakt ook onrust op de Christelijke Hogeschool Ede, waar Boersma, voor haar FD-carrière, lessen journalistiek verzorgde. Ze haalt in 2015 een gastdocent binnen, een Syriër die spreekt over ’revolutionairen’ in de strijd tegen dictator Assad. Hij strooit met cijfers over burgerdoden. „Ik vroeg me af: hoe weet hij dat allemaal?” aldus een oud-student.

Heeft er toen een jihadstrijder lesgegeven op de hogeschool?, vragen studenten zich inmiddels af. Dat is absoluut niet het geval, stelt de school in een verklaring. Het gaat hier om een andere Syrische vriend van Boersma, niet om de terreurverdachte. Die verschijnt onder de schuilnaam Aziz voor zijn aanhouding nog op de Nederlandse televisie met een hartverscheurend verhaal. Hij is helemaal geen jihadstrijder, maar slachtoffer van het regime. „Ik heb zes jaar in de gevangenis gezeten, de ergste gevangenis van de wereld, ik heb anderhalf jaar de zon niet gezien. Ik ben ook gemarteld. Ze maakten mensen voor mijn ogen dood.” Volgende maand staat hij voor de rechter en moet blijken wat het echte verhaal is van de Syriër en zijn Nederlandse liefde.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Correspondent van FD Turkije uitgezet

Bericht door King George »

Ans Boersma is een terroristenhoertje die in de EBI thuis hoort.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Correspondent van FD Turkije uitgezet

Bericht door Ariel »

Don Arturo had weer een geweldige vrijdag preek. Hij had het ook over Ans Boersma.
Ans Boersma heb ik ook gewaarschuwd voor foute mannen. Ik ken haar al heel lang van Tinder en we hebben een gemeenschappelijke achtergrond: de bible belt. Ik heb Ans toentertijd al gewaarschuwd dat haar Vrije Universiteit het gedachtengoed van de onvergetelijke Abraham Kuyper, alias Brammetje de Geweldige, levend en wel begraven had en dat het calvino-jihadisme daarvoor in de plaats was gekomen.

Ik adviseerde Ans zich gezond-rechts te profileren want daar zit journalistieke handel in maar ze wilde persé stage gaan lopen bij De Joop en Frontaal naakt en Maroc.nl.

Ans kreeg net als ik de liefde voor het uitverkoren volk en het Heilige Land met de paplepel ingegoten maar smeet uiteindelijk het kind met het badwater weg. Toen ze bekende dat haar grote voorbeeld Rena Netjes was, brak mijn klomp.

Ik snapte best dat ze helemaal klaar was met de Nederlandse man, die gedegenereerd is tot een piemelloze dweil met een knotje en in een jurk. Ze miste bij ons de toxic masculinity, de giftige mannelijkheid die kerels uit het Midden-Oosten zo aantrekkelijk maakt bij de Rena Netjessen en de Anja Meulenbelten van deze wereld. Ik gaf haar het voorbeeld van mijn grote heldin Oriana Fallaci. Die werd smoorverliefd op de Griekse terrorist Alexandros Panagoulis. Over die heerlijk geile en spannende en onmogelijke relatie schreef ze een vuistdikke bestseller: A man.

Maar goed, met Alexandros kon je tenminste gezellig een ouzootje drinken en sappige zwijnssouflaki knabbelen. En Grieken zijn ook niet te beroerd om vrouwmensen af en toen een corrigerende tik te geven, bijvoorbeeld als ze te veel kwebbelen en snateren. Maar Alexandros hakte geen hoofden af voor de lol! Ja, zijn voorvader Alexander de Grote wellicht, maar dat waren andere tijden.

Ans wilde niet naar mij luisteren en radicaliseerde verder op de Gereformeerde Hogeschool der Journalistiek in Ede, net als de Vrije Universiteit een bolwerk van calvino-jihadisme en judeofobie. Het verbaasde mij dan ook niks dat ze op Lesbos (pun definitely not intended) prinsen op witte paarden ging verwelkomen.

En daar begon het gelazer en gedonder met die bal gehakt van Al Nusra. Gisteren maakte ik het nare grapje dat ze als freelance journaliste niet mocht klagen met zoveel free publicity want ze stond de hele dag keihard op de eerste plek van de twittertrends maar het is natuurlijk vreselijk pijnlijk dat ze activisme verwarde met journalisme. Een dergelijke drama overkwam mijn zeer gewaardeerd collegaatje Fréderike Geerdink die van Koerdoloog tot Pietenjager in de buurt van Dokkum transformeerde.

Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen en ook heb ik wel eens een lyrisch stuk over Hamas geschreven, al heb ik me nooit vergrepen aan een of andere bebaarde Palestijnse vrijheidsstrijder, laat staan aan een van zijn zussen.

Ik bid en hoop van harte dat de opdrachtgevers van Ans coulant zullen zijn, maar ik vrees het ergste. Turkije kan ze niet meer in en het is echt vreselijk wat haar nu overkomt. Ik kan alleen maar besluiten met de aloude wijsheid: bezint eer ge bemint.

Ik kan alleen maar besluiten met de aloude wijsheid: bezint eer ge bemint.
Lees hier zijn hele preek.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Correspondent van FD Turkije uitgezet

Bericht door Ariel »

Krant stelt dat Boersma ’nalatig’ was in verstrekken informatie
FD breekt met correspondent Ans Boersma

Het Financieele Dagblad verbreekt de banden met correspondent en journalist Ans Boersma (31). Dat maakte de hoofdredactie van die krant vrijdagavond bekend.

De hoofdredactie van het FD heeft „enkele intensieve gesprekken met haar gevoerd”, meldt de krant in een verklaring.

„Het Openbaar Ministerie verdenkt haar van valsheid in geschrifte. Turkije liet weten dat Boersma is uitgezet omdat zij banden zou hebben met de terroristische organisatie Jabhat al-Nusra. In de gesprekken met het FD in de afgelopen dagen heeft Ans Boersma onvoldoende duidelijkheid kunnen verschaffen over haar rol”, aldus de hoofdredactie.

De krant zegt dat Boersma drie keer ’nalatig’ is geweest in het verstrekken van informatie over haar relatie die ze met de Syriër had in 2015. Zo is volgens het FD tijdens een oriënterend gesprek met Boersma over het correspondentschap in Turkije gevraagd of ze ook persoonlijke motieven had om zich te vestigen in Turkije. Daarbij zou ze ontkennend antwoord hebben gegeven.

„Als het FD had geweten dat Ans Boersma een jaar eerder een relatie had gehad met een Syriër die via Turkije naar Nederland was gevlucht, zou dat voor het FD een belangrijke reden zijn geweest haar niet als freelance correspondent aan te trekken”, aldus de krant.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Correspondent van FD Turkije uitgezet

Bericht door Ariel »

Boersma diep teleurgesteld over besluit FD: ’Alles kwijt’

Voormalig correspondente Ans Boersma is diep teleurgesteld over het besluit van het Financieele dagblad haar te ontslaan. Naar eigen zeggen is ze alles kwijt. „Ik mocht geen bezittingen meenemen uit Turkije.”

„Ook de massale media-aandacht wordt door haar als heel heftig ervaren”, aldus advocaat Maarten Pijnenburg. Boersma bracht haar verklaring naar buiten via de advocaat. „Cliënte heeft een aantal jaren geleden een kortdurende relatie gehad met een vriend, afkomstig uit Syrië. Gedurende haar relatie had zij geen aanleiding te veronderstellen dat deze persoon banden had met terroristische organisaties.”

Haar advocaat stelt bovendien dat Boersma de drie cruciale informatiemomenten waarover de hoofdredactie spreekt, pas na het verbreken van de relatie plaatsvonden en voordat zijn cliënte enig vermoeden kon hebben dat er sprake zou kunnen zijn van banden met een terroristisch netwerk.

Boersma vindt verder dat de verontwaardiging van het FD zich zou moeten richten op de Nederlandse politie, „die door -zo lijkt het vooralsnog- informatie over haar te delen met de Turkse autoriteiten, het leven en de toekomst van de voor het FD werkzame journaliste ernstig in gevaar heeft gebracht”, aldus Pijnenburg.

Nalatig
De krant zegt dat Boersma drie keer ’nalatig’ is geweest in het verstrekken van informatie over haar relatie die ze met de Syriër had in 2015. Zo is volgens het FD tijdens een oriënterend gesprek met Boersma over het correspondentschap in Turkije gevraagd of ze ook persoonlijke motieven had om zich te vestigen in Turkije. Daarbij zou ze ontkennend antwoord hebben gegeven.

„Als het FD had geweten dat Ans Boersma een jaar eerder een relatie had gehad met een Syriër die via Turkije naar Nederland was gevlucht, zou dat voor het FD een belangrijke reden zijn geweest haar niet als freelance correspondent aan te trekken”, aldus de krant.

Komende week zal de politie haar verhoren, omdat ze wordt verdacht van valsheid in geschrifte. Zo zou zij de ex-vriend aan valse papieren hebben geholpen. Boersma herkent zich daar helemaal niet in, aldus de raadsman. Het verhoor vindt ergens komende week plaats. „Wanneer precies wordt maandag bepaald”, aldus Pijnenburg.

Steun NVJ
De Nederlandse Vereniging van Journalisten liet eerder vanavond weten achter collega Ans Boersma te blijven staan, zo meldt secretaris Thomas Bruning. „Over haar werk als journalist is zover wij weten geen twijfel en door ondoordacht handelen van het OM is ze in gevaar gebracht. Totdat het tegendeel is bewezen, gaan we uit van haar integriteit.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Correspondent van FD Turkije uitgezet

Bericht door King George »

Speelt het terroristenhoertje ook nog de slachtofferrol?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Correspondent van FD Turkije uitgezet

Bericht door Ariel »

Boersma wist wel dat de Syriër had gevochten. Hij zou er ‘grote spijt’ van hebben. Ze had ook al het vermoeden dat justitie achter haar aanzat. Rena Netjes denkt dat er meer mensen vluchtelingen hebben geholpen ‘op een manier die achteraf gezien niet legaal is’.

Freelance-journalist in Istanbul Rena Netjes sprak Boersma afgelopen zaterdag nog op een verjaardag van een gemeenschappelijke collega. „Ze vertelde hoe blij ze was in Istanbul.”
Netjes heeft kritiek op het OM. „Ze hadden haar toch ook in Nederland kunnen ondervragen?” In december was Boersma nog in Nederland, ze reisde op 3 januari terug naar Turkije. Toen ze haar verblijfsvergunning deze week wilde verlengen, werd ze aangehouden. Ze zat een nacht in de cel en werd op het vliegtuig naar Nederland gezet. Haar spullen mocht ze niet ophalen. Netjes: „Er wordt met een kanon op haar geschoten. Als ze echt zo gevaarlijk zou zijn, waarom is ze dan niet vastgezet?” Netjes wist dat Boersma ‘de Syriër in de Balie’ kende, maar niet dat de twee een relatie hadden gehad. „In maart zei ze tegen mij dat hij er juist grote spijt van had dat hij ooit had gevochten.” Volgens Netjes vermoedde Boersma de laatste maanden al dat justitie achter haar aan zat. Netjes denkt dat er meer mensen zijn geweest die op het hoogtepunt van de vluchtelingencrisis mensen hebben geholpen op een manier die achteraf gezien niet legaal is. „Iedereen maakt fouten. Ans geeft dat ook gewoon toe. Ze wordt nu aan de schandpaal genageld.”

Minister van Justitie Ferdinand Grapperhaus (CDA) liet vrijdag weten Boersma’s uitzetting „na afloop van het strafrechtelijk onderzoek” te willen evalueren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Journaliste Ans Boersma van FD Turkije uitgezet

Bericht door Ariel »

Journalist Boersma spant rechtszaak aan tegen Nederlandse Staat

Journaliste Ans Boersma, die vorige week Turkije werd uitgezet, gaat een civiele zaak aanspannen tegen de Nederlandse Staat. Ze stelt die aansprakelijk voor de emotionele en materiële schade die ze heeft geleden als gevolg van de uitzetting.

De uitzetting volgde op een aantal informatieverzoeken van Nederland aan Turkije. Daarin werd niet alleen om informatie over Boersma gevraagd, maar informatie over haar werd ook gedeeld, onder meer over haar band met een voormalig lid van Al-Nusra, met wie ze in het verleden een relatie had.

'Ik weet nog steeds niet precies wat de aanklacht is'
De informatie uit Nederland was reden voor Turkije om Boersma uit te zetten. Het Openbaar Ministerie verdenkt haar van valsheid in geschrifte, omdat ze de man, een 32-jarige Syriër, in 2014 hielp bij een visumaanvraag op basis van valse gegevens.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Journaliste Ans Boersma van FD Turkije uitgezet

Bericht door Ariel »

Liefje van Ans Boersma is een terreurkopstuk. DE Syriër is volgens het OM geen gewone strijder, maar een leider

De Syrische ex-vriend van de FD-correspondent Ans Boersma was volgens justitie niet zomaar een strijder, maar een leider van terreurgroep Al-Nusra.

Het OM ziet Abdelaziz H. als hooggeplaatst bij de uit Al-Qaeda ontsproten Al-Nusra groep. Dit zeggen meerdere goed ingevoerde bronnen rond het onderzoek.

Justitie heeft stevig bewijs in handen tegen de strijder, die de bijnaam ’Balie-jihadi’ kreeg, nadat hij in dat Amsterdamse cultuurcentrum paniek onder Syrische vluchtelingen veroorzaakte. Zij herkenden de man als een ’gevreesde’ IS-strijder. Bij het OM liggen stapels documenten waaruit zijn toppositie zou blijken. De journaliste verklaarde gisteren opnieuw dat ze niets wist van zijn terreurverleden en dat ze de Nederlandse staat gaat aanklagen. Over ruim twee weken staat de Syriër voor het eerst voor de rechter, samen met zijn broer.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Journaliste Ans Boersma van FD Turkije uitgezet

Bericht door King George »

Die had beter voor terrorisme in een Turkse cel kunnen belanden.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Journaliste Ans Boersma van FD Turkije uitgezet

Bericht door Ariel »

Meer over het liefje van het gansje Ans.
De man die in hartje Amsterdam paniek veroorzaakte omdat hij als IS-strijder werd aangewezen, zat volgens justitie zeer hoog in de boom bij terreurgroepen. „Hij was een emir”, verklaart ook een van de Syrische vluchtelingen die zich doodschrok in De Balie. „Hij was een hoge officier. Gevaarlijk en slim.”

„Het gebeurde bij de vragenronde na afloop van de filmvertoning. Een van mijn collega’s zei: kijk naar die vent, ik herken hem. Toen we een foto van hem wilden maken, ging hij er vandoor. We schuilden binnen tot de politie kwam. Natuurlijk waren we bang dat hij iets zou doen. Een van ons kende hem nog van school. Toen de oorlog begon in Irak, ging hij bij Al-Qaeda. Later werd hij een hoge officier bij het Nusra Front.”

Al-Nusra, ontsproten aan Al-Qaeda, streeft net als IS naar een islamitische staat in Syrië. Het gold als iets gematigder dan IS, maar deed in lijfstraffen en wreedheden amper voor hen onder.

Justitie verdenkt Boersma ervan dat ze valsheid in geschrifte heeft gepleegd om Abdelaziz H. Europa in te sluizen. Zelf herhaalde ze gisteravond bij Nieuwsuur dat ze niet wist van een jihadverleden van haar ex. Volgens haar advocaat Maarten Pijnenburg heeft ze samen met hem een toeristenvisum aangevraagd en daarbij haar adres opgegeven, maar is dat visum uiteindelijk nooit verstrekt. „De verdenking van valsheid in geschrifte is niet sterk, ze was te goeder trouw.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Journaliste Ans Boersma van FD Turkije uitgezet

Bericht door King George »

Dit terroristenhoertje kan mij niet wijs maken dat ze niets heeft geweten. Ik verdenk haar zelfs van bewust hand- en spandiensten te hebben verricht.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Journaliste Ans Boersma van FD Turkije uitgezet

Bericht door Ariel »

Gevreesde ’hipsterjihadi’ voor de rechter

De ex-vriend van voormalig FD-correspondent Ans Boersma wordt verdacht van banden met een Syrische tak van Al-Qaida. Vandaag staat Abdelaziz al-H. voor het eerst voor de rechter.

Op het oog was hij een modelvluchteling, die er alles aan deed om te integreren en Nederlands te leren. Betrokkenen bij het onderzoek noemden hem ook wel ’hipster-jihadi’: Abdelaziz dompelde zich met John Lennon-bril en in Hawaiishirts onder in het Amsterdamse cultuurleven en liep alle technofestivals rond de hoofdstad af.

Maar hij had ook een ander gezicht. Dat kwam aan het licht toen hij in 2017 werd herkend door doodsbange Syrische vluchtelingen tijdens een filmavond in De Balie. Ze wezen Abdelaziz aan als een man die in Syrië een hoge rang had vervuld bij het jihadistische Nusra-front. Justitie verdenkt hem ervan dat hij ook na zijn vlucht van Syrië naar Nederland nog banden onderhield met die organisatie. Abdelaziz zou zelfs ’grote geldbedragen’ naar de terreurgroep hebben doorgesluisd.
Silvan Schoonhoven doet live verslag uit de rechtszaal.
  • Abdelaziz had contacten met hooggeplaatste figuren bij het Nusra-front en zou zich in de privésfeer positief hebben uitgelaten over de jihad.

    Abdulaziz is uitgebreid afgeluisterd en afgetapt. Ook gesprekken met zijn ex-vriendin, Ans Boersma

    Veel gesprekken zijn moeilijk te verstaan. Abdulaziz hierld er rekening mee dat hij werd afgeluisterd. Hij zette de televisie harder als het spannend werd. Uitluisteren is dus 'uiterst lastig'. Alle gesprekken worden door twee tolken beluisterd.

    Abdulaziz zou samen met zijn broer geld hebben witgewassen. Dat gebeurde oa in de horecazaak in Bergeijk die zijn broer had overgenomen voor het witwassen.

    Abdulaziz zou een geldbedrag van zo'n 100.000 euro van Saoedi-Arabië hebben doorgesluisd.

    Beide broers zijn mogelijk betrokken bij moordpartijen in Syrië. Justitie zoekt naarstig naar beeldmateriaal en ander bewijs. Rechtshulp uit Syrië is lastig te krijgen op het moment.

    Abdulaziz had drie valse paspoorten. Hij is verschillende keren in Turkije en Saoedi-Arabië geweest, maar heeft daar geen stempels van. Mogelijk had hij dus nog meer paspoorten

    Ans Boersma vroeg samen met hem een document aan voor Nederland. Ze heeft hem naar het aanmeldcentrum in Ter Apel gebracht. Daar dook hij op onder een andere naam.

    In gesprek met zijn schoonzus gebruikte hij versluierende termen, alsof ze werden afgeluisterd. Met schoonzus Maria bleek het belangrijk dat alles op naam van de broer moest staan. Ze spraken over 'witte bonen' - mogelijk geld.

    Abdulaziz vertelt dat hij vergeten was zijn iPad af te sluiten, waardoor zijn vriendin Boersma zag dat hij contacten had met hoge figuren. Hij zei: 'Ik heb gezworen niet meer te slachten, geen vrouw, geen man en niemand.

    In ander audiofragment vertelt hij dat hij (bedekt) op een video is te zijn tijdens de bevrijding van Aleppo. Dat filmpje is getraceerd, het bleek een propagandavideo van het Nusra-front.

    De beelden zijn 'shockerend'. Het is een vuurgevecht in het donker. OP de achtergrond 'n strijdlied. Er wordt geschoten. Na het schieten worden er 17 doden gefilmd. Het is een 'bodycount'. De levenden liggen op de grond. Abdulaziz zegt dat er twee alsnog zijn gedood.

    Abdulaziz is hierover verhoord, zegt de OvJ. Verdachte zegt dat het in die tijd normaal was om een andere naam aan te nemen. Hij is geconfronteerd met het filmfragment. Daarover zwijgt hij

    Abdulaziz zou zijn aangesteld als de 'Emir van Raqqa', toen het Nusra-front daar de bass was.

    Er is sprake van een aanslag met 200 doden, waardoor Abdulaziz hogerop zou zijn gekomen

    Wat de OvJ betreft 'hoeft het geen betoog' dat Abdulaziz voorlopig vast moet blijven in de gevangenis
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Journaliste Ans Boersma van FD en haar jihadi vriendje.

Bericht door Ariel »

Broer van Balie-jihadi voor de rechter

Hij zou een Brabantse broodjeszaak hebben omgebouwd tot een witwasserij voor terreur. Vandaag staat de broer voor de rechtbank van de ’Balie-jihadi’, de ex van journaliste Ans Boersma.

Abdelaziz al-H., de ex-vriend van Boersma, staat inmiddels bekend als de ’hipsterjihadi’ – goed geïntegreerd en een echte Amsterdamse festivaltijger. Zijn oudere broer Alfatah is een heel andere verschijning. Bergeijk kende hem als een keurige man in pak met grijs, naar achter gekamd haar. Hij had net een broodjeszaak overgenomen. Buurtgenoten waren dan ook verbaasd toen Alfatah al-H. in december werd opgepakt, twee maanden na zijn modieuze broer. Een jihadist met een broodjeszaak? Ze konden het zich niet voorstellen.

De Eindhovense ondernemer die de winkel aan hem had verkocht, was gecharmeerd van de voorbeeldige asielzoeker. „Hij vertelde met tranen in zijn ogen over wat hem in Syrië was overkomen en wat hij had moeten achterlaten. Daarom wilde ik helpen.

Abdelaziz al-H., de ex-vriend van Boersma, staat inmiddels bekend als de ’hipsterjihadi’ – goed geïntegreerd en een echte Amsterdamse festivaltijger. Zijn oudere broer Alfatah is een heel andere verschijning. Bergeijk kende hem als een keurige man in pak met grijs, naar achter gekamd haar. Hij had net een broodjeszaak overgenomen. Buurtgenoten waren dan ook verbaasd toen Alfatah al-H. in december werd opgepakt, twee maanden na zijn modieuze broer. Een jihadist met een broodjeszaak? Ze konden het zich niet voorstellen.

De Eindhovense ondernemer die de winkel aan hem had verkocht, was gecharmeerd van de voorbeeldige asielzoeker. „Hij vertelde met tranen in zijn ogen over wat hem in Syrië was overkomen en wat hij had moeten achterlaten. Daarom wilde ik helpen.”

Bij de overnamegesprekken kwam ook een man ten tonele met zwarte krullen. Hij vertoonde sterke gelijkenis met broer Abdelaziz. „Hij werd me voorgesteld als een neef, maar dat bleek later gelogen. Dat kwam mij toen al vreemd voor.”

De Eindhovense ondernemer vond het ook raar hoe Alfatah sprak over IS. „Hij noemde het een constructie van de Amerikanen, het geweld van die groep werd sterk overdreven.”

De horecazaak liep binnen een paar maanden al in de soep. De nieuwe eigenaar gaf het personeel zomaar salarisverhoging. „Ik waarschuwde nog: pas nou op met je uitgaven. Maar op een gegeven moment was ik niet meer welkom in de zaak. Het doet me nog steeds pijn als ik daar langs loop en ik zie dat het dicht zit.”

Broodjeswinkel
Justitie denkt dat de broodjeswinkel diende om de herkomst te maskeren van grote geldbedragen die mogelijk naar terreurgroep al-Nusra werden weggesluisd. De broers spraken onderling in versluierende taal over ’witte bonen’.

Vandaag is een eerste, niet-inhoudelijke zitting tegen Alfatah al-H. De zaak van hem en die van zijn broer worden later samengevoegd.
  • De zaak begint. Alfatah al-H. is aanwezig (in een dikke winterjas).Hij spreekt nauweijks Nederlands, dus er zit een tolk naast hem.

    OvJ: Alfatah heeft zwart geld gebruikt voor de aankoop van de broodjeszaak. (die kostte 30.000 euro)

    Er was sprake van een bedrag van een ton uit Saoedi-Arabië. Bij Alfatah werd slechts 3000 euro aangetroffen.

    Veel van de afgeluisterde gesprekken zijn uiterst lastig te verstaan. De tv werd harder gezet als over een bepaald onderwerp werd gesproken. Er werd versluierende taal gebruikt. Daarom wordt elk gesprek door twee tolken uitgewerkt. Opnames worden digitaal uitgewerkt

    Justitie verdenkt ook Alfatah van betrokkenheid bij terrorisme. Er wordt nog gezocht naar getuigen binnen de Syrische gemeenschap, maar daar is weinig animo voor. Justitie hoopt dat bange getuigen wel willen spreken zodra er anderen gaan praten.

    In een afgetapt gesprek tussen de broers gaat het over een foto van een IS-aanhanger die Abdelaziz heeft toegestuurd gekregen. Abdelaziz zegt dan dat dit misschien een van hun kameraden is.

    Er zijn meer gesprekken waaruit blijkt dat beide broers bij het Nusra-front zaten. Abdelfatah geeft er ook blijk van dat hij denkt dat zijn broer Abdelaziz is 'verraden' toen hij werd herkend in De Balie.

    De broers was ook contact met al-Adnani, woordvoerder van IS en eerder betrokken bij het Nusra-front.

    Er zijn ook getuigen die zeggen dat de broers nogal eens opschepten en hun rol groter maakten.

    Abdelaziz zou zijn broer hebben benoemd tot aanvoerder van een bepaald gebied. Er werden daar mensen geëxecuteerd, in het openbaar of in het geheim. Alfatah zou verantwoordelijk zijn voor de dood van een aantal slachtoffers.

    Geld was nodig voor de aankoop van de broodjeszaak in Eindhoven. Probleem was dat hij geen vergunning kreeg voor de zaak. Mogelijk waren er twijfels bij de gemeente

    Gesprekken werden afgeluisterd in huis, over de telefoon maar ook in de Mercedes van Abdelfatah. Dat betekent dat de politie/AIVD hele zware middelen hebben ingezet

    Alfatah zou hebben gedreigd dat hij wraak zou nemen op de Syriërs die zijn broer in De Balie hebben verraden. 'Wraak tegen hen en hun families'.

    Nooitgedagt de advocaat vindt dat er bar weinig bewijs is voor het hele verhaal over witwassen. Hij wil dat Alfatah voorlopig vrij komt met een enkelband in afwachting van de inhoudelijke behandeling van de zaak. 'Die kan nog jaren op zich laten wachten'.

    Wat de OvJ betreft is het ondenkbaar om Alfatah voorlopig vrij te laten.

    De zaken van de terreurbroers worden uiteindelijk tot één zaak samengesmeed. Zo te horen gaat het OM er vanuit dat broer Alfatah niet alleen maar een financieel oliemannetje was, maar dat hij net als Abdelaziz ook hoog in de boom zat bij de terreurgroep

    Alfatah krijgt nu het woord. 'Mijn zaak is anders dan die van mijn broer. Ik wil niet dat ze worden samengevoegd.'

    Ik heb vier kinderen, ze zijn klein en hebben me hard nodig, het is heel moeilijk om zo lang bij hen weg te blijven, laat me naar huis gaan

    Rechter: 'ik zie uw persoonlijk belang zeker, u heeft verteld over uw frustraties en over het gezin en dat is een wezenlijk belang. Maar op dit moment weegt het niet op tegen het belang dat u vast blijft zitten'

    Alfatah knikt gelaten. Het is hem duidelijk, hij gaat terug naar de gevangenis. Einde van de zaak en dus ook van dit twitterverslag
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Journaliste Ans Boersma van FD en haar jihadi vriendje.

Bericht door Ariel »

De boel belazeren en toch gaan de asielpoorten open

Weet je wat? We geloven ons Ans voor één keer op haar woord. Dat is wel heel veel gevraagd, zeg je? Ik geef toe dat het om gezondheidsredenen aanbeveling verdient je vrije weekeinde met een zo licht mogelijk gemoed aan te vangen. Een buitenproportionele dosis geestelijke belasting in de vorm van ernstige twijfels over een getuigenis van Ans Boersma, voormalig journalistiek jihadiliefje, waarbij ik overigens wil benadrukken dat ’voormalig’ zowel voor haar correspondentencarrière in Erdoganistan als voor haar amoureuze betrekkingen met dat Al Nusra-heerschap geldt, garandeert dan niet bepaald een ideale start.

Maar laten we het toch eens doen, jongens en meisjes.

Gewoon, voor de gein.

Het gaat mij om deze uitspraak over haar ex, zoals uit haar mond opgetekend door Trouw: „Hij is die aanvraag ingegaan (op basis van het valse paspoort, red.) en een paar weken later zijn ze er in Nederland achter gekomen dat zijn paspoort vals was. Maar toen heeft hij dus alsnog een verblijfsvergunning gekregen voor vijf jaar en een reisdocument.”

Nogmaals: wij gaan nu even uit van het hypothetische geval dat Ans Boersma, de in Istanbul woonachtige FD-correspondente uit de Oost-Grunninger kleigronden die na een rechtshulpverzoek van het Nederlandse OM Turkije werd uitgebonjourd, hier voor de verandering de waarheid spreekt.

Wat zou dat betekenen?

Dat de Nederlandse autoriteiten er niet voor terugdeinzen om iemand van wie ze weten dat hij bij zijn aanvraag valse identiteitspapieren heeft overlegd – in deze zaak bovendien een Al Nusra-kopstuk dat daarbij volgens het OM door zijn Nederlandse liefje middels het plegen van valsheid in geschrifte werd geholpen, vandaar ook dat rechtshulpverzoek – toch een verblijfsvergunning en visum voor vijf jaar te geven.

En ik maar denken dat mij op asielgebied niets meer kan verbazen in dit land.

Nou, mooi wel.

De boel belazeren en dan toch, terwijl de dienstdoende autoriteiten buigend als een knipmes de poorten voor je openen, gewoon het land mogen binnentreden: als ons Ans gelijk heeft, en als daar niet een in het diepste geheim voorbereid AIVD-plan achter schuilt waarmee bijvoorbeeld een compleet terroristisch netwerk kon worden blootgelegd, is het bespottelijk.

Enfin, over bijna drie weken komt haar ex voor de rechter en buigen de staatsadvocaten zich wellicht nog nadrukkelijker dan nu over de eis tot schadevergoeding die ons Ans, wier activistische functioneren in die regio helaas niet op zich staat, bij de Nederlandse Staat heeft ingediend: zes jaarsalarissen als ik het goed heb begrepen.

Zes journalistieke jaarsalarissen, welteverstaan.

Meteen overmaken die fooi, Mark.

Boeken onder Onvoorziene kosten, niemand die het merkt.

„Ik pak ze allemaal terug”, zei Ans Boersma strijdvaardig in dat Trouw-interview.

Laten we dus maar hopen dat haar verkering echt uit is.

Door ROB HOOGLAND
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Journaliste Ans Boersma van FD en haar jihadi vriendje.

Bericht door Pilgrim »

BRIEFJE VAN JAN – Aan Ans, het jihadistenliefje

Door: Jan Dijkgraaf, 9:01, 13 februari 2019

Afbeelding

Ik weet wel dat veel christelijke en linkse meisjes denken dat ze moordenaars met liefde kunnen ‘genezen’

Beste Ans,

De aanval is de beste verdediging.

Ik snapte het dus best, dat je in januari riep: “Ik ga ze allemaal terugpakken!

De NVJ, Kamerleden én de grote Fréderike Geerdink zelf wisten het namelijk zeker: het was een grove schande dat jij Turkije werd uitgezet!

En iedereen die ook maar een snipper begrip toonde voor de maatregel van de Turken (waarom zouden ze een vermoedelijke medeplichtige van Abdelaziz al-H, de ‘Balie-jihadist’, in hun land gedogen?) kon de wind van voren krijgen.

Alleen...

Gisteren was een pro-forma zitting over de man die jij destijds wel wilde helpen om naar Nederland te verkassen.

Het Openbaar Ministerie wist te melden dat:
  • hij lid was van Al Nusra, het Syrische zusje van Al-Qaida;
  • hij betrokken was bij een aanslag waarbij 200 doden vielen;
  • hij direct contact onderhield met hooggeplaatste Al Nusra-leiders;
  • hij zou zijn aangesteld als de ‘emir van Raqqa’;
  • hij geld zou hebben witgewassen in Nederland;
  • hij minstens drie valse paspoorten had;
  • hij werd afgeluisterd door de geheime diensten.
En nu komt het:
  • jij had op zijn iPad gezien dat hij contacten had met hooggeplaatste Al Nusra-leiders;
  • jij wist dat hij lid was geweest van een terreurcel;
  • jij wist dat hij mensen had afgeslacht.
Ik weet wel dat veel christelijke en linkse meisjes denken dat ze moordenaars met liefde kunnen ‘genezen’.

Maar als dat niet lukt en ze het slachtoffer blijken te zijn van een geslepen terrorist, is het misschien niet verstandig om de aanval te kiezen en te beloven dat je iedereen gaat terugpakken.

Dan kun je beter wegkruipen in een hoekje en hopen dat de storm overwaait zonder dat je zelf ook nog in de cel belandt wegens hulp aan de man die je misbruikt blijkt te hebben.

Ik hoop dat je alsnog bij zinnen komt.

Maar ik vrees het ergste.

Groet,

JanD

https://tpo.nl/column/briefje-van-jan-a ... tenliefje/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Journaliste Ans Boersma van FD en haar jihadi vriendje.

Bericht door Ariel »

Bewijzen stapelen zich op tegen hipsterjihadi en broer

Niet alleen de ex-vriend van journaliste Ans Boersma was volgens justitie een terreurkopstuk, ook zijn broer Fatah zat hoog in de boom bij een Syrische jihadgroep. In Nederland probeerden de broers als voorbeeldige oorlogsvluchtelingen onder de radar te blijven. Maar Fatah sprak zijn mond voorbij.
Spoiler! :
’Hoe wisten ze (de veiligheidsdiensten) dat we bij Jabhat al-Nusra zaten?” Die woorden ontglippen Fatah op 9 november vorig jaar. Fatah denkt dat hij in de beslotenheid van zijn eigen huis in Bergeijk vrijuit kan spreken met zijn vrouw. Maar zijn huis en ook zijn auto zitten vol microfoons.

In hetzelfde gesprek komt Fatah met keiharde dreigementen. Die zijn gericht aan de Syrische vluchtelingen die in 2017 zijn broer Aziz, ook Abdelaziz genoemd, hebben ontmaskerd in kunstcentrum De Balie. Ze herkenden hem als een al-Nusra terrorist en sloegen alarm. ’Als Aziz veroordeeld wordt, zal ik ze iets aandoen, hun familieleden, hun huizen en zonen en laat ik hen de prijs betalen’, dreigt Fatah.

Deze en andere afgeluisterde woorden worden nu tegen de broers (33 en 42) gebruikt. Voor Justitie zijn het aanwijzingen dat achter hun façades -Fatah de hardwerkende ondernemer, Aziz de modieuze festivaltijger- twee zeer hooggeplaatste terroristen schuilgaan.

Het OM zegt dat de lijst met bewijzen tegen de broers groeit. Behalve afgeluisterde gesprekken spreekt justitie ook met getuigen. Een van hen beweert dat Fatah zichzelf heeft omschreven als de bodyguard van een Nusra-kopstuk. En dat hij in de Syrische stad Raqqa de scepter heeft gezwaaid over een gevreesde gevangenis langs de Eufraat-rivier. Gevangenen werden daar in het water gedumpt, even verderop waren openbare terechtstellingen.

Dinsdag kwam Fatah al-H. gebogen de rechtszaal in lopen, weggedoken in een winterjas en mank lopend. Hij miste zijn vier kinderen en wilde niets liever dan naar huis, vertelde hij de rechter met zachte stem.

’Witte bonen’
Zo kennen buurtgenoten Fatah ook: als een keurige, zachtmoedige man, vaak in pak en de grijze haren strak naar achteren gekamd. Ambitieus ook. In de zomer van vorig jaar neemt hij in Eindhoven een broodjeszaak over. Na de overname afgelopen zomer draait hij de zaak in recordtempo in de soep. Justitie vermoedt dat de broodjeswinkel slechts een een façade is, gekocht met zwart geld. De broers zouden meer dan een ton beheren. Na zijn ontmaskering dringt Aziz erop aan dat het restaurantplan vooral door moet gaan. Alles moet op naam van Fatah, zegt Aziz, die bang is dat zijn arrestatie nabij is. Fatah moet de ’witte bonen’ beheren. Eind 2018 worden beide broers kort na elkaar aangehouden.

De zaak van de Syrische terreurbroers kreeg de afgelopen weken extra veel aandacht. Aziz is de ex-vriend van Turkije-correspondent Ans Boersma. Ze kwam ook over de vloer bij Fatah in Bergeijk en bezocht hun ouders in Istanbul, vertelde ze eerder aan Nieuwsuur. Al doende kwam Boersma op de radar van Nederlandse inlichtingendiensten. Die vroegen Turkije om informatie over haar bewegingen, vervolgens werd zij Turkije uitgeknikkerd. Ze bereidt momenteel een schadeclaim tegen de Nederlandse staat voor.

Boersma is geen verdachte in de terreurzaak, maar ze wist wel dat haar ex bij al-Nusra had gezeten. Volgens Aziz was ze ook op de hoogte dat hij mensen had ’afgeslacht’.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Journaliste Ans Boersma van FD en haar jihadi vriendje.

Bericht door Ariel »

Journaliste Ans Boersma boos op OM en vreest ‘schaduwproces’

Het Openbaar Ministerie heeft ‘ten onrechte en op een onzorgvuldige wijze’ naar buiten gebracht dat journaliste Ans Boersma het hele verleden van haar ex-vriend terreurverdachte Aziz A. kende. Daardoor dreigt het proces tegen A. eigenlijk een soort schaduwproces tegen Boersma te worden, schrijven haar advocaten vandaag in een een brief aan het Openbaar Ministerie.

Woensdag was er een eerste zitting in de rechtszaak tegen Aziz, die er van wordt verdacht een leidinggevende figuur te zijn geweest in de jihadistische terreurgroep Jabhat al-Nusra in Syrië. Boersma is ook verdachte in dat onderzoek, maar stond dinsdag niet terecht. ,,Tot onze verbazing is haar naam veelvuldig genoemd, waarbij het OM het standpunt heeft ingenomen dat zij wist van betrokkenheid van A. bij terroristische activiteiten. Mijn cliënte wenst dit met klem tegen te spreken", schrijft advocaat Marq Wijngaarden. Zo zou Aziz nooit tegen Boersma hebben gezegd dat hij ‘zweert niet meer te slachten, geen vrouw, geen man, niemand'.

Boersma kwam vorige maand in het nieuws toen ze Turkije werd uitgezet. Ze werkte daar als correspondent voor onder meer het Financieele Dagblad. Turkije zette Boersma het land uit nadat het Nederlandse OM de Turken om informatie over haar had gevraagd. Ze wordt verdacht van valsheid in geschrifte: ze zou in 2014 vanuit Istanboel hebben geprobeerd op valse gronden een toeristenvisum voor Nederland te krijgen voor Aziz. Die poging mislukte, maar de Syriër belandde later alsnog in Nederland. De relatie tussen de twee hield op in 2015.

Justitie verdenkt Aziz A. nu van lidmaatschap van een terroristische organisatie. Op de eerste zitting woensdag bleek justitie over 17 afgeluisterde gesprekken te beschikken waaruit, volgens het OM, onder meer blijkt dat A. waarschijnlijk betrokken is geweest bij gevechten en moorden namens Jabhat al Nusra. Het gaat onder meer om gesprekken tussen Aziz en Boersma.

‘Een vrouw in Istanbul'
Tijdens de zitting viel de naam van Boersma inderdaad vaak. Het OM leek er onder meer mee te willen uitleggen waarom zij Turkije om informatie over de journaliste heeft gevraagd. In een van de afgeluisterde gesprekken tussen Aziz en zijn broer Fatah, zo stelt het OM, is te horen hoe Aziz zegt dat ‘een vrouw in Istanboel in grote lijnen van hem weet wat er zich in Syrië heeft afgespeeld'. Dat zou die vrouw, Boersma, weten omdat Aziz vergeten was zijn iPad af te sluiten, waardoor Boersma in zijn Twitteraccount heeft kunnen kijken. Een account dat hij gebruikte voor contact met de strijders. ,,Ze heeft foto's en dergelijke gezien. Ik heb haar toen gezworen niet meer te slachten, geen vrouw, geen man en niemand.”

Volgens Boersma en haar advocaten is dat onzin. De journaliste keek inderdaad op zijn iPad en 'zag afbeeldingen van gewapende mannen in het zwart'. ,,Maar dat hij deze groepen volgt op Twitter geeft geen aanleiding te veronderstellen dat hij er deel van uitmaakt.” Omdat Boersma geen Arabisch spreekt, kon ze de informatie niet verder lezen. Aziz zou op haar vragen hebben geantwoord dat ‘er geen bloed aan zijn handen kleeft'. De zin over het stoppen ‘met slachten’ heeft Aziz volgens Boersma nooit tegen haar uitgesproken. De journaliste verklaarde eerder wel te weten dat haar toenmalige vriend lang om politieke redenen in een Syrische gevangenis heeft gezeten en daarna deelnam aan de gewapende strijd tegen de Syrische president Assad. ,,Maar ze had geen enkele argwaan dat hij betrokken zou zijn bij een terroristische groepering.”

Zaak tegen de staat
Aziz A. werd in november vorig jaar gearresteerd. Een jaar eerder was hij in het nieuws gekomen toen Syrische activisten hem op een debatavond over Syrië in Amsterdam herkenden als een lid van een terreurgroep. Inlichtingendienst AIVD bleek hem toen al te volgen. De volgende zitting in de zaak is in april.

Boersma kondigde eerder deze maand al aan een zaak tegen de staat te starten. Zij stelt de overheid aansprakelijk voor haar uitzetting uit Turkije en eist enkele jaarsalarissen als schadevergoeding.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Journaliste Ans Boersma van FD en haar jihadi vriendje.

Bericht door Ariel »

Ans Boersma: Ik ben niet overtuigd dat mijn ex een jihadist is

Journaliste Ans Boersma ziet haar ex-vriend Aziz A. nog altijd niet als jihadist. Dat liet ze gisteren weten in het NPO 1-radioprogramma Onze Man in Deventer. A. wordt er van verdacht een leidinggevende figuur te zijn geweest in de jihadistische terreurgroep Jabhat al-Nusra in Syrië.

Woensdag was er een eerste zitting in de rechtszaak tegen Aziz. Boersma is ook verdachte in dat onderzoek, maar stond niet terecht. Boersma kwam vorige maand in het nieuws toen ze Turkije werd uitgezet. Ze werkte daar als correspondent voor onder meer het Financieele Dagblad.

Turkije zette Boersma het land uit nadat het Nederlandse OM de Turken om informatie over haar had gevraagd. Ze wordt verdacht van valsheid in geschrifte: ze zou in 2014 vanuit Istanboel hebben geprobeerd op valse gronden een toeristenvisum voor Nederland te krijgen voor Aziz. Die poging mislukte, maar de Syriër belandde later alsnog in Nederland. De relatie tussen de twee hield op in 2015.

Andere tijdsgeest
Ik heb hem leren kennen als een Syriër. Ik zie hem als mijn ex

Ans Boersma
Boersma ging gisteravond bij Özcan Akyol in Onze Man in Deventer dieper in op die zaak. Voor haar is er sinds die eerste zitting niet veel veranderd. ,,Het OM moet ook wel met wat komen. Ik ben van de één op de andere dag mijn baan kwijt. Mijn leven kwijt. Ik ben heel benieuwd naar de onderbouwing.”

Ze wist weliswaar van de banden van haar ex-vriend met Jabhat al-Nusra, maar zegt dat te plaatsen in een andere tijdsgeest. Ze zag hem als iemand die had gestreden tegen het regime van Assad. ,,Ik zie hem niet als jihadist. Ik heb hem leren kennen als een Syriër. Ik zie hem als mijn ex. Ik spreek veel mensen die vluchten uit Syrië over een persoon als Assad. Ik heb er wel moeite mee hoe we zijn misdaden kunnen parkeren.” Later in het gesprek stelt Boersma ook nog: ,,Ik zie hem blijkbaar niet zoals hij nu afgeschilderd wordt.”

Justitie verdenkt Aziz A. van lidmaatschap van een terroristische organisatie. Op de eerste zitting woensdag bleek justitie over 17 afgeluisterde gesprekken te beschikken waaruit, volgens het OM, onder meer blijkt dat A. waarschijnlijk betrokken is geweest bij gevechten en moorden namens Jabhat al Nusra. Het gaat onder meer om gesprekken tussen Aziz en Boersma.

Angsten
Boersma heeft het gevoel dat zowel Aziz A. als zij al veroordeeld zijn zonder proces. Mensen trekken al conclusies, stelt ze. ,,Er zijn mensen die mij verwijderd hebben van Facebook en bij hun baas gemeld hebben dat ze mij kennen. Dat roept angsten op.” Dat zij A. kende zag Boersma ook niet als probleem. ,,We waren ook uit elkaar. Ik had goede redenen om er vanuit te gaan dat ik kon starten in Turkije twee jaar geleden.”

Boersma kondigde eerder deze maand al aan een zaak tegen de staat te beginnen. Zij stelt de overheid aansprakelijk voor haar uitzetting uit Turkije en eist enkele jaarsalarissen als schadevergoeding.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Journaliste Ans Boersma van FD en haar jihadi vriendje.

Bericht door King George »

Ik kan toch echt geen traantje meeplenken hoor met dit Jihadistenhoertje Ans Nusra.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie