Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Ariel »

Jongens, wat is dit. Is Joram v Klaveren werkelijk moslim geworden ? :shock: Ooit was Joram van Klaveren de rechterhand van Geert Wilders en bestreed hij de islam. Nu is hij moslim geworden en heeft hier een boek over geschreven, met als titel: Afvallige.


Joram van Klaveren heeft zich bekeerd tot de islam

Joram van Klaveren, voormalig politicus voor de PVV en VoorNederland (VNL), heeft zich bekeerd tot de islam. Dat zegt hij in een interview met Tijs van der Brink voor het programma Dit Is De Dag op NPO Radio 1.

De overstap kan opvallend genoemd worden: Van Klaveren was in de politiek actief voor partijen die kritisch stonden tegenover de islam.

Van Klaveren, tot voor kort christen, was bezig met een kritisch boek over de islam, toen hij langzaam van mening veranderde. “Gedurende dat schrijven stuitte ik op steeds meer zaken die mijn visie op de islam deden wankelen.”
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Ariel »

Van Klaveren was van 2010 tot 2014 Kamerlid voor de PVV. Na een breuk met Geert Wilders over de Minder Marokkanen-opmerkingen scheidde hij zich samen met Louis Bontes af. Onder leiding van Jan Roos deed hij in 2017 een poging om met zijn zelf opgerichte partij VNL in de Kamer te komen maar behaalde daarmee nul zetels.

Eerder bekeerde oud-PVV’er Arnoud van Doorn zich al tot de islam. Van Doorn feliciteert Van Klaveren met zijn stap.
Dat Joram daarvoor zijn christelijke geloof vaarwel moest zeggen viel hem zwaar: “Het christelijk geloof was de basis van mijn leven.”
Wonderlijk. Hoe meer ik me verdiepte in islam en de koran, hoe meer ik afkeer voor islam ging voelen.

Voormalige medewerkers van de Tweede Kamer zijn verbaasd en begrijpen de ommezwaai van Van Klaveren niet. De oud-politicus is zelf niet bereikbaar voor commentaar.

Nou, dat wordt feesten voor de Nederlandse mohammedaanse medemens.

Maar misschien wil Joram ook graag een dure auto krijgen van die of gene rijke sjeik. Of "leuke" reisjes naar het mekka van Islam aangeboden krijgen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Ariel »

Afbeelding

Toen nog Tweede Kamerleden Joram van Klaveren, en Louis Bontes en gast Jan Roos bij de Ridderzaal op Prinsjesdag 2016.

Gaan Jan en Louis zich ook nog bekeren tot Islam?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Ariel »

En lang interview met Joram van Klaveren. :scratch: Wat erg.
Joram van Klaveren: ‘Ik wil de islam met alle liefde uitleggen’

Oud-politicus PVV Zeven jaar lang bedreef Joram van Klaveren (39) namens de PVV keiharde islamkritiek. Nu is hij zélf moslim. „Het was niet echt een happy moment voor mij.”

Op 26 oktober 2018 trad hij officieel toe tot wat moslims noemen: de oemma, de gemeenschap der gelovigen. Joram van Klaveren (39) die zeven jaar lang in de Tweede Kamer keihard anti-islampolitiek bedreef namens de PVV en later namens zijn tweemansfractie. Deze man is nu zélf moslim. Hij is bekeerd. „Want dat is in feite wat je doet”, legt hij uit, „als je de shahada uitspreekt. La ilaha illa llah, moehammad rasoeloe llah.” Hij spreekt de geloofsbelijdenis uit zijn hoofd uit. Maar die avond in oktober, bij zijn uitgever thuis, sprak imam Mhamed Aarab de woorden voor en zei hij hem na.
Spoiler! :
Het is zeer bevreemdend om deze voormalige vertrouweling van Geert Wilders zo te horen praten. Het is de man die ooit ‘de islam is een leugen’, ‘Mohammed is een boef’, ‘de Koran is vergif’, op een sticker zette. Die niet moe werd te herhalen dat de islam een ideologie van terreur, dood en verderf is. Die in de Tweede Kamer het zogenoemde ‘Marokkanendebat’ initieerde waarmee hij aandacht vroeg voor het hoge aandeel van Marokkaans-Nederlandse jongens aan criminaliteit. Hij brak uiteindelijk in 2014 met de PVV toen Wilders zijn beruchte ‘minder, minder, minder’-uitspraken deed. „Dat vond ik te ver gaan.” Hij bleef, in de groep Van Klaveren/Bontes, een zeer islamkritisch politicus.

De onverwachte bekering van Joram van Klaveren, voorheen protestants gereformeerd, blijkt het eindpunt te zijn van een lange zoektocht naar religieuze zingeving. Terugkijkend zou je kunnen zeggen dat die begon op zijn twaalfde of dertiende, zegt Van Klaveren. We spreken de nu islamitische oud-PVV’er in het Haagse Marriott-hotel. Zijn uitgever vergezelt hem. De sfeer is opgewekt, bijna vrolijk.

Het begon allemaal met het voornemen een ánti-islamboek te schrijven. Toen hij en Louis Bontes met de nieuwe partij VoorNederland (VNL) niet in de Tweede Kamer kwamen, besloot Van Klaveren de politiek te verlaten. Eindelijk had hij tijd om een boek te schrijven. Niet zomaar een islamkritisch boek. Hij zou aantonen dat alle islamitische ellende – geweld, joden die onthoofd moeten worden, verachting van vrouwen, homofobie – gerechtvaardigd wordt door het geloof. Zodat moslims er niet meer omheen konden.

Het liep anders. Halverwege zijn onderzoek, inmiddels zat hij diep in de islamitische traditie, moest hij herschrijven. De uitkomst van zijn zoektocht heet Afvallige. Van christendom naar islam in tijden van secularisatie en terreur. Niks islamitische ellende. Het werd juist een weerlegging van bezwaren die niet-moslims hebben tegen de islam. In ieder geval de bezwaren die hij als gereformeerde PVV’er had. Opgeschreven per discussiepunt. Daardoor leest het niet als een persoonlijk groeiverhaal maar als een traktaat.
U schrijft maar één zin over wat u voelde, toen u de geloofsbelijdenis had afgelegd: ‘Ik bemerkte een zekere persoonlijke blijdschap en rust.’

„Mensen die ik het boek heb laten lezen, zeiden al tegen me: je bent wel heel droog. Maar ik ben nu eenmaal niet zo extravagant, ik ga ook niet helemaal hiep hoi als Nederland een wedstrijd wint op het WK. Het regende ook geen goud na de shahada en ik dacht niet opeens, wow, wat ziet de wereld er anders uit.”

U klinkt wel erg zuinig, voor iemand die zojuist de waarheid gevonden zegt te hebben.
„Het was ook niet echt een happy moment voor mij. Ik dacht: als alles wat ik tot nu toe heb geschreven klopt, als ik dat allemaal geloof, dan ben ik de facto moslim. Als ik al iets voelde, was het weerzin. Ik keek naar mijn Bijbel in de kast, op tafel voor me lagen boeken over profeet Mohammed. De jaren daarvoor had ik juist een grote aversie ontwikkeld tegen de islam. Als je dan moet concluderen dat je het niet bij het juiste eind had, dan is dat niet leuk. Maar als godszoeker voelde ik altijd een bepaalde onrust. En dat verdween geleidelijk. Het voelde een beetje als thuiskomen, in religieuze zin.”

Hoe reageerden uw naasten?
„Mijn vrouw accepteert dat ik moslim ben. Als jij daar gelukkig van wordt, vindt ze, hou ik je niet tegen. Overigens heeft zij nooit de weerzin gevoeld die ik voelde voor de islam. Zij was helemaal niet zo blij dat ik bij de PVV zat. Maar het is wel jóuw reis, zei ze erbij. Ze heeft niet de behoefte om daarin mee te gaan. Mijn dochters zijn nog te jong om het hierover te hebben.”

En uw familie?
„Niet iedereen weet het nog. Mijn broers en zus reageerden wisselend, van positief tot onverschillig. Mijn moeder was er niet heel blij mee. Ik heb daar alle begrip voor. Zo’n ommezwaai is niet niks.”

Vreest u niet de reacties uit PVV-hoek?
„Veel mensen zullen niet onverdeeld enthousiast reageren. Ongetwijfeld zal het heftig zijn, GeenStijl zal me misschien kapotschrijven, de Telegraaf zal er een artikel aan wijden. Maar het is wat het is. Ook toen ik bij de PVV zat, maakte ik me niet zo druk over wat anderen van me vonden. Ik had een overtuiging en dan ga je daarvoor. Dat is nu ook zo.”

Wie stonden u bij in uw zoektocht?
„Met sheikh Abdal Hakim Murad [een Britse islamoloog aan de universiteit van Cambridge, ook een bekeerling, red.] heb ik een stevige mailwisseling gehad. Dat bleek zeer waardevol. En Mohamed Ben Hammouch, mijn uitgever. Het was grappig hoe ik bij hem terecht kwam. Ik was eigenlijk op zoek naar een gewone uitgeverij, ik stuitte op ’t Kennishuys. Ik wist aanvankelijk niet dat ze islamitisch waren. Die oud-Hollandse schrijfwijze, dat trok mij meteen aan. Gevoelsmatig heb ik toen voor hen gekozen.”

Ziet u daar achteraf de hand van God in?
„Haha, nee hoor, eerder de hand van Google.”

Wat verandert er nu concreet in uw leven? Bidt u al vijf keer per dag? Gaat uw naam veranderen?
„Nee, ik heb niet de behoefte om mijn naam te veranderen. Ik heb ook niet het gevoel dat ik van God ben geswitcht. Verder ben ik vers van de pers, ik moet het me allemaal nog eigen maken. Tot nu toe was het vooral een rationele exercitie. Dus bidden moet ik nog oefenen. Alcohol, dat dronk ik sowieso al niet veel en ik at al voornamelijk kip. Ik ken nog maar twee soera’s [hoofdstukken van de Koran, red.], al-Fatiha en al-Ikhlaas, de kortste. Ik heb een werkje gekocht, het heet ‘Ik leer de Koran’ en het is eigenlijk voor kinderen tot 10 jaar, een leuk roze boekje.”

En uw kinderen, worden zij moslim?
„Dat moeten ze echt zelf weten. Ik heb met mijn vrouw afgesproken dat als de kinderen behoefte hebben aan antwoorden, ze die van ons allebei krijgen. Ze zijn ook expres niet gedoopt. Ik wilde het christendom niet opdringen dus dat ga ik ook niet doen met de islam.”

In het AD zei u ooit dat uw dochter met een moslim thuis mag komen als dat haar keuze zou zijn. Als hij maar lief voor haar was en haar niet zou verbieden naar buiten te gaan. Mag ze nu met een niet-moslim thuiskomen?
„Het is uiteindelijk aan haar zelf. Als de man goed voor haar zorgt en haar gelukkig maakt, prima. Zijn geloof maakte me toen niet uit en nu ook niet.”

Jodenhaat, vrouwenonderdrukking, geweld, een voor een breekt u de vooroordelen tegen de islam af tot er niets dan een mooi geloof overblijft. Vindt u de islam nu opeens wél een verrijking voor Nederland?
„Ik ontdekte dat veel van die negatieve verhalen hun oorsprong hebben in middeleeuws Europa. Christenen zagen de islam als een concurrerende godsdienst en deden er alles aan om die te diskwalificeren. Eigenlijk was mijn grootste obstakel profeet Mohammed. Ik geloofde echt dat hij een kwaadaardig figuur, een op geld beluste wellusteling was. Er zijn heel veel leugens verspreid over die man. In mijn boek citeer ik de negentiende-eeuwse historicus Thomas Carlyle: ‘De leugens die goedbedoelende geloofsijveraars over deze man Mohammed hebben uitgestort, beschamen alleen onszelf.’ Pas toen ik dat ontdekte, kon ik zeggen dat ik moslim was.

„Dus een verrijking voor Nederland? Ja, dat geloof ik wel. Maar ik schrijf ook dat veel islam die je nu ziet, gekleurd is door het wahhabisme uit Saoedi-Arabië . Erg jammer, want dat is een heel puriteinse blik op de islam, extreem in de ogen van veel mensen. De grote hap Nederlandse moslims is natuurlijk niet wahhabitisch. Ze trekken zich niet terug uit het maatschappelijk leven en denken niet dat iedereen die niet-moslim is fout of eng is. Er bestaan nog zo veel vooroordelen over de echte islam.”

Eh.., daar heeft u tot voor kort toch zelf keihard aan bijgedragen.
„Ik weet het, maar ik merk het pas sinds mijn bekering. Ik krijg opeens vragen als: haat je nu homo’s? Ga je nu ook naar Syrië? Mag je nog wel een hond aaien? Ik heb bijgedragen aan het in stand houden en voeden van een slecht beeld van de islam, maar je kunt je niet voorstellen hoe die vooroordelen doorwerken, tot je er zelf mee te maken krijgt.”

Voelt u zich niet schuldig?
„Ja natuurlijk, ik heb daar een verantwoordelijkheid in. Dat kan ik niet wegpoetsen. Het is niet iets waar ik vrolijk op terugkijk, maar ik kan er niets meer aan doen. Behalve nu mijn bevindingen delen. Het zou mooi zijn als de PVV-aanhangers ook mijn boek lezen.”

Begrijpt u het als veel Nederlandse moslims u niet meteen in de armen sluiten?
„Ja. Ik weet het. Maar ik heb dit niet gedaan voor moslims, ik heb dit voor mezelf gedaan. Ik denk wel dat iedereen een tweede kans verdient, dat is ook een islamitisch principe. Dus het is mooi als mensen mij hierin steunen maar als dat niet zo is: so be it. Mijn gevoelens en ideeën veranderen er niet door.”

Hoe is uw relatie met het christendom nu?
„Ik vind het nog steeds een mooi geloof dat veel zinnigs heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de mensheid. Alleen in de dogmatiek zoals de kruisiging, de erfzonde en de drie-eenheid kan ik niet meer geloven. En als ik dat niet meer geloof, dan kan ik mezelf geen christen meer noemen.”

In uw boek schittert een thema door afwezigheid: homoseksualiteit.
„Omdat het voor mij persoonlijk niet echt speelde. Ik ken niet veel homo’s. Mijn boek is een theologisch zoektocht over zaken die mij raken. Ik haat natuurlijk homo’s niet opeens, ik vind het net zulke aardige of vervelende mensen als voorheen.”

Bent u sinds uw bekering ook anders gaan kijken naar maatschappelijke thema’s?
„Ik ben niet opeens links geworden, als jullie dat bedoelen. Ik ben nog steeds een voorstander van lage belastingen en een kleine overheid. En ik denk nog steeds dat we een immigratiebeleid moeten voeren waarbij je mensen binnenhaalt die iets kunnen toevoegen aan de maatschappij, zoals Japan en Australië dat doen. Een totale immigratiestop voor mensen uit islamitische landen, vond ik al voor mijn bekering vrij onzinnig. En het idee dat de hele islam uit Nederland moet worden verbannen, waar ik ooit een motie voor indiende, dát heb ik uiteraard niet meer.”

En het Marokkanenprobleem?
„Dat ging specifiek over criminelen. De analyse die ik maakte, namelijk dat alles de schuld van de islam is, was gewoon onjuist. Maar dat was PVV-beleid: alles wat niet deugt moest op een of andere manier gelinkt worden aan de islam.”

Oké, dus u zou de motie weer indienen, zonder islam-component?
„Nee, natuurlijk niet. Er zijn veel problemen met Marokkaanse Nederlanders die crimineel actief zijn, dat ontkent niemand. Alleen, is het wel zinvol om het consequent over ‘Marokkanen’ te hebben? Dat denk ik niet.”

Als er nu een aanslag zou zijn in Nederland, hoe zou u dan reageren?
„Als een aanslagpleger zichzelf moslim noemt en de legitimatie zoekt in de islam, dan kún je niet zeggen dat het er niets met mee te maken heeft. Aanhangers van de stroming khawaridj keerden zich al in de zevende eeuw tegen de gematigde islam. Ze vermoordden hun eigen leiders als ze die te rekkelijk vonden. Dat principe is nooit verdwenen. Dat is nu IS.

„Het is alleen niet de historische leer van de islam. Het is belangrijk om uit te leggen dat extremisten dwalen. Steeds opnieuw. Dat is lastig. Mensen willen hapklare antwoorden. Of hebben hun oordeel al klaar.”

De meeste moslims zijn moe van het uitleggen.
„Ik ben vers, dus ik wil dat de komende jaren best doen, hoor. Met alle liefde.”

U signaleert in uw boek dat een gebrek aan intellectueel kader onder Nederlandse moslims voor problemen zorgt. Kunt u dat uitleggen?
„Het clubje mensen dat een grondige kennis heeft van de islam, goed Nederlands spreekt en publiek opereert, is heel klein. De extremen krijgen dus het podium en dat zorgt voor een eenzijdig beeld.”

Wat is de oplossing?
„Lezen en onderwijzen. Als Nederlandse moslims van jongs af aan worden opgeleid in die historische variant, dan worden we een gemeenschap van de middenweg.”
  • CV
    Theoloog wordt moslim
    Joram Jaron van Klaveren (39) studeerde Godsdienstwetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Daarna gaf hij godsdienst en maatschappijleer op middelbare scholen. Hij was gemeenteraadslid in Almere voor de VVD van 2006 tot 2009. Na de verkiezingen van 2010 werd hij Kamerlid voor de PVV, tot hij zich in 2014 afscheidde en verder ging als de Groep Bontes/Van Klaveren. In 2017 verliet hij de Tweede Kamer. Hij is momenteel voorzitter van het Adam Smith Instituut, een politiek-economische denktank. Hij is tevens bezig met een opleiding om zijn eerstegraads onderwijsbevoegdheid te halen. Daarnaast is hij commentator bij het radioprogramma Dit is de Dag.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Pilgrim »

Een gereformeerde PVV'er?! Ergens verbaasd het me niet. Het schijnt ook wel vaker voor te komen, vooral bij gereformeerde jongeren... Een geloof zonder inzicht of diepgang.

De PVV moet blij zijn dat ze deze gast kwijt zijn! :sly7:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:Een gereformeerde PVV'er?! Ergens verbaasd het me niet. Het schijnt ook wel vaker voor te komen, vooral bij gereformeerde jongeren... Een geloof zonder inzicht of diepgang.
En uiteraard kan hij de dogmatiek zoals de kruisiging, de erfzonde en de drie-eenheid niet meer geloven. Dat is altijd het eerste waar bekeerlingen tot islam mee schermen. Hij zal ook niet meer geloven dat Jezus de zoon van God is.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Ariel »

Bizar...Van PVV-er tot moslim.

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door xplosive »

Hebben Arnoud van Doorn en Joram van Klaveren hun verstand verloren of hebben ze nooit verstand gehad? Zelf denk ik het laatste .....
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door King George »

Joram van Klaveren was na het (onder vals alibi) verlaten van de PVV i.t.t. Arnoud van Doorn wèl realist gebleven en timmerde actief politiek verdienstelijk aan de weg. Was, helaas. Want wie zich tot de Islam bekeert is de weg kwijt. Arnoud van Doorn heeft nooit gespoord. Deze move van Joram van Klaveren kan ik niet volgen. En met het versuikeren van de Islam verstaat hij al aardig de kunst van de Islamitische taqiyya. Want de Suiker Islam bestaat niet.
Laatst gewijzigd door King George op di feb 05, 2019 12:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Pilgrim »

Hier meer over die gereformeerde jongeren die zich tot de islam bekeren:

Meer gereformeerde jongeren kiezen voor islam
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Ariel »

Joram is gevallen voor de islam light. Hij beseft zich niet meer dat er maar één islam bestaat. De islam van de salafisten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door xplosive »

Pilgrim schreef:Hier meer over die gereformeerde jongeren die zich tot de islam bekeren:

Meer gereformeerde jongeren kiezen voor islam
Het is een discussie uit 2006, maar nog steeds actueel blijkbaar.

Christenen die zich massaal laten binnenlokken in de fuik van de islam vormen in Europa misschien nog wel het grootste gevaar. Zoals de christelijke Angela Merkel met haar "wir schaffen das".

En christenen vormen in Europa nog steeds een meerderheid. Nog wel. Voor zolang als het duurt. Helaas zijn er erg veel dhimmi-christenen in Europa. De paus is daar één van.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Ariel »

xplosive schreef: Christenen die zich massaal laten binnenlokken in de fuik van de islam vormen in Europa misschien nog wel het grootste gevaar. Zoals de christelijke Angela Merkel met haar "wir schaffen das".
.
Dat zijn dan vaak de liberaal-christelijke die heulen met Islam. Volgens mij behoorde Joram tot die stroming. Bij orthodoxe Christenen valt dat meestal wel mee. Die staan niet zo positief tegenover islam .

Als een orthodoxe jongen zich bekeert tot islam is hij meestal geestelijk niet in orde.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door King George »

'Waar gaat het bij sommige mensen toch fout?', vraag ik me dan wel eens af.

In andere, betere tijden:

https://politiek.tpo.nl/2013/01/09/pakt ... elijk-aan/

https://politiek.tpo.nl/column/het-maro ... ert-voort/




Zie ook het draadje Marokkanendebat
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Ariel »

Verbijstering over bekering oud-PVV’er Van Klaveren tot de islam

Uit moskeeën klinkt gejuich, oude vrienden en kennissen zijn verbijsterd. De bekering van oud-PVV’er Joram van Klaveren tot de islam is ingeslagen als een bom. „Het is alsof Marianne Thieme een barbecue organiseert.”
Spoiler! :
’Is het echt?”, vraagt een voormalige collega, die het nieuws nog niet heeft gehoord. „Bizar”, roept een oud-medewerker. „Zo kennen we hem helemaal niet”, roept een derde uit.

De verbijstering is begrijpelijk: Een paar jaar geleden was de islam nog ’de grootste ziekte die ons land de laatste honderd jaar getroffen heeft’, zo oreerde Van Klaveren. Die stond bekend als het oogappeltje van Geert Wilders. En verdediger van de joods-christelijke cultuur.

Twijfels
Maar gisteren kwam het hoge woord eruit. Na een maandenlange zoektocht heeft Van Klaveren het christendom ingeruild voor de islam. Hij had al langer twijfels over moeilijk uit te leggen christelijke theologische kwesties zoals de drie-eenheid of de kruisiging, vertelde hij op Radio 1. En tijdens het schrijven van uitgerekend een islamkritisch boek bleek dat geloof beter te passen bij zijn geloofsbeleving. ’Het was als thuiskomen’, vertelt hij aan NRC.

Van de felle toon over onthoofdingen, vrouwenhaat en geweld is niets meer over. In de woorden van Van Klaveren is het geloof nu toch een verrijking voor Nederland, de gruwelverhalen over de profeet blijken voornamelijk laster.

Het is niet voor het eerst dat Van Klaveren een overstap maakt. In 2010 verruilt hij de VVD voor de PVV. Daar is hij vier jaar Kamerlid. Na de ’minder, minder’-uitspraken van Wilders stapt hij opnieuw op en richt een eigen partij op: VoorNederland. Het is geen succes: VNL haalt in 2017 nul zetels.

"Het is alsof Marianne Thieme een barbecue organiseert"
Ex-VNL-lijsttrekker Jan Roos kan het nieuws over de bekering amper geloven. „Kijk, ik viel ook in een zwart gat na mijn mislukte politieke missie. Ik heb toen aan van alles gedacht, maar een bekering, dat kwam niet bij me op. Het is een beetje alsof Marianne Thieme van de dierenpartij een barbecue organiseert. Of een zwarte man zich aanmeldt bij de Ku Klux Klan.”

Over het motief tast hij in het duister. Zou het een pr-stunt zijn om zijn boek te promoten?, vraagt Roos zich af. Of is het authentiek, zoals eerder de bekering van ex-PVV’er Arnoud van Doorn? „Ik denk dat ze zich zó verdiepen in hun vijandbeeld, dat ze zich erin verliezen. ” Misschien is het het Stockholm-syndroom, oppert oud-PVV’er Hero Brinkman. „Waar je bang voor bent, daar sluit je je bij aan.”

Arnoud van Doorn feliciteert Van Klaveren hartelijk met de stap. Zelf bekeerde Van Doorn zich al in 2013 tot de islam. „Het gerucht over Van Klaveren ging al een tijdje”, weet hij. Die zou al eens in een moskee zijn gesignaleerd. „In de moslimgemeenschap wordt veel geroddeld.”

„Als er iemand is van wie ik het had verwacht, is het Joram, die ik ken als genuanceerd en aardig. Ik zei al dat de PVV een goede kweekvijver is voor bekeerlingen. Als je de islam bestudeert om te bewijzen dat die gevaarlijk en verderfelijk is, dan stuit je vanzelf op de diepe laag. Dan kan het haast niet anders dan dat je ziet hoe mooi dit geloof is. Veel jongeren worden ook getriggerd door de anti-islamitische sentimenten in de media en gaan zich verdiepen, wat vaak tot bekering leidt.”

Elk jaar bekeren zich enkele honderden Nederlanders tot de islam, zegt godsdienstpsycholoog Joke van Saane van de Vrije Universiteit. Ook zij noemt het nieuws ’merkwaardig’ – oud-student Van Klaveren had recent bij de VU nog een onderzoeksvoorstel ingediend naar motieven van bekeerlingen.

Toch is volgens haar de stap minder draconisch dan buitenstaanders denken. „Hij komt uit een orthodox gereformeerd milieu dat wel lijkt op de islam. Ook Vrijgemaakten hebben een overtuiging die consequenties heeft voor je dagelijks leven. Ze wisselen het ene systeem in voor het andere en dat gaat wat makkelijker dan bij mensen zonder religieuze achtergrond.”

Weerstand
Ze denkt te weten wat er aan de islam zo aantrekkelijk is voor gereformeerden. „Ze vinden dat andere religieuze groepen zich te makkelijk aanpassen, nu de samenleving niet meer de rode loper uitrolt voor religie. In de islam is meer weerstand tegen verwatering. Vooral orthodoxe moslims durven tegen de stroom in te roeien en daar wordt wel tegenop gekeken.”

Van een stunt is geen sprake, stelt imam Azzedine Karrat, die aanwezig was toen Van Klaveren de islamitische geloofsbelijdenis uitsprak.

„Het klonk niet ongeloofwaardig. En waarom zou iemand doen alsof. Dat lijkt me onwaarschijnlijk.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door King George »

Op 31 januari plaatste Joram van Klaveren zijn laatste tweet. Nog niets over zijn bekering.

https://twitter.com/JoramvKlaveren/with_replies
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Ariel »

Voor Tunahan Kuzu ( denk) is de bekering van voormalige PVV’er Joram van Klaveren tot de islam een soort gezelschapspelletje. Hij vraagt zijn volgers te reageren op zijn multiple choice-voorspelling welke Wilders-discipel de volgende is die straks richting Mekka bidt. Zal het Fleur Agema worden, of misschien toch Martin Bosma of Machiel de Graaf. Wellicht zelf Wilders zelf? Bij Tunahan Kuzu zijn ze allemaal welkom!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door King George »

Kan je er ook nog geld mee winnen?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Ariel »

King George schreef:Kan je er ook nog geld mee winnen?
Nee, geen geld maar een gratis lidmaatschap van DENK. En wie wil dat nou niet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Ariel »

Brief aan Joram

Cees Rentier van 'Evangelie & Moslims' las het boek Afvallige van Joram van Klaveren over zijn bekering tot de islam. In deze brief geeft hij zijn inhoudelijke reactie.

Beste Joram,
Met deze brief reageer ik op je boek Afvallige waarin je uitlegt hoe je ertoe kwam om moslim te worden. Geloof is een zaak tussen God en een mens, die ieder in vrijheid moet kunnen uiten. De stellige uitspraken over de verhouding tussen islam en christelijk geloof waarmee je nu naar buiten treedt, vragen natuurlijk wel om een reactie.

Het eerste dat me aan je boek opvalt, is dat het voor een groot deel bestaat uit klassieke argumenten uit de islamitische apologetiek. Een aantal ervan is zelfs eeuwenoud en het verbaast me dat je ze overneemt. Bijvoorbeeld de gekunstelde poging om Mozes in Deuteronomium 18:15 de komst van Mohammed te laten aankondigen. De poging om een aankondiging van Mohammed in de Bijbel te vinden is ook merkwaardig, omdat de moslimgemeenschap al eeuwen leert dat de Bijbel vervalst is door christenen.

Ook je opmerkingen dat er geen eenstemmigheid onder christenen zou zijn over de titels van Bijbelboeken en de canon van de Bijbel, vind ik voor iemand van jouw achtergrond onbegrijpelijk en moeilijk om serieus te nemen.

Jezus of Mohammed
Ernstiger lijkt me je suggestie dat Jezus ongeveer hetzelfde leerde over geweld als Mohammed en zou hebben opgeroepen om het zwaard te gebruiken. Hoe kun je dit opschrijven als je tientallen jaren rond Pasen gelezen hebt dat Petrus deze vergissing maakte, maar dat Jezus de gewonde soldaat genas, zich vrijwillig overgaf en voor de mensen die Hem kruisigden om vergeving bad? Jezus werd als koning Jeruzalem binnengehaald, Mohammed als stadvorst Medina. Wat ze daarna deden is diametraal verschillend van elkaar. Jezus gaf zich over om gekruisigd te worden, Mohammed aanvaardde politieke macht en het gebruik van geweld.

Ik kan me voorstellen dat je als ex-PVV-er op een dag ontdekte dat de zaken m.b.t. moslims iets genuanceerder liggen dan je dacht. Mohammed en de moslims na hem waren immers niet de enigen die geweld hebben gebruikt. In je boek schiet je volgens mij door naar het andere uiterste in een poging om alles goed te praten wat Mohammed deed. De oudste levensbeschrijving van Mohammed die moslims zelf hebben gemaakt, die van Ibn Ishak, schuif je terzijde omdat die een te wreed beeld van Mohammed zou schetsen. Het valt me op dat de levensbeschrijvingen van Mohammed de laatste tijd steeds meer beginnen te lijken op wat de Evangeliën over Jezus schrijven.

Dat levert natuurlijk een mooier voorbeeld op, maar het probleem is dat oude teksten hun zelf-exegese hebben. Er zullen steeds weer moslims opstaan die teruggaan naar de klassieke teksten.

Kruisiging van Jezus
Hetzelfde probleem heb ik met je poging om het Koranvers dat zegt dat Jezus niet gekruisigd is, zodanig uit te leggen dat Jezus wél gekruisigd is. Over de achtergrond van dat vers is al heel veel geschreven, maar behalve Ahmadiyya’s leren alle moslims dat Jezus niet is gekruisigd. Je komt vervolgens met de theorie dat nota bene de 8e-eeuwse christelijke monnik Johannes Damascenus hiervoor verantwoordelijk zou zijn. Dat lijkt me intellectueel even onredelijk als de ontkenning van Jezus’ kruisiging.

Je schrijft dat je moeite had met de christelijke leer dat er iemand anders (Jezus) tussen God en jou in zou moeten staan en voor jouw zonden zou moeten boeten. Je weet echter dat christenen op grond van het Nieuwe Testament geloven dat Jezus geen gewoon mens is. Dat Hij er al was voordat Hij bij Maria geboren werd, zoals Hijzelf heeft gezegd, en dat Hij één is met de Vader. Als Hij ons vergeeft door zijn offer aan het kruis, is het dus God zelf die onze schuld vergeeft. Het is juist in de islam dat er een mens tussen God en jou in komt te staan. Verlaat je Jezus die zijn leven voor je gaf, om vervolgens de leefregels te volgen van een man uit de 7e eeuw in Arabië die op de dag van het oordeel een goed woordje voor je zou moeten doen?

Je stelt dat Jezus zelf niet geleerd zou hebben dat er een offer nodig was voor de zonde. Dat is in nadrukkelijke tegenspraak met het Nieuwe Testament waar Jezus kort voor zijn kruisiging het paasfeest op zichzelf betrekt en zegt dat zijn dood het offer is voor de vergeving van onze zonden. In de Bijbel heeft het offer een heel belangrijke plaats, terwijl die in de islam vrijwel geheel ontbreekt. Het offer is geen manier om onder je eigen schuld of verantwoordelijkheid uit te komen. Met het offer maakt God ons duidelijk dat Hij de zonde niet simpelweg door de vingers ziet, want dan zouden we ernstige vragen kunnen stellen bij de rechtvaardigheid van God. Jezus is heel radicaal in wat Hij leert over toewijding aan God, maar tegelijk heel realistisch dat wij dat met wat leefregels niet gaan redden. Daarvoor moet Hij ons bevrijden van de macht van het kwaad en de dood.

Je mist de kern
Je zegt dat je Jezus nog steeds eert als je moslim wordt, maar volgens mij raak je de kern kwijt en blijft er van Jezus niet veel meer over dan een wonderdoener die als profeet heeft gefaald en in de schaduw staat van Mohammed.

Ongetwijfeld zal je eigen vrouw je al kritisch hebben bevraagd wat je nieuwe geloof voor je huwelijksmoraal betekent. Het valt me op dat je in je boek op het punt van polygamie en de structurele ongelijkheid tussen man en vrouw voor de wet niet echt in gaat. Ook de islamitische wetgeving met betrekking tot afvalligen stel je als relatief gematigd voor, terwijl het hier toch om een urgent probleem gaat. Dat afvalligen gedood kunnen worden is een opvatting die vrijwel de hele geschiedenis van de islam breed in de islamitische wetstraditie verankerd is en helaas geen afwijking in de marge.

Het roept de vraag op in hoeverre je een ideaalbeeld van de islam construeert dat sterk afwijkt van de hoofdstroom van de islam. Als je langer en intensiever en met meer moslims gaat optrekken, zou je dat de komende tijd zelf kunnen ontdekken. Ik hoop dat je dan weer eens opnieuw de Bijbel ter hand neemt en je afvraagt of Jezus het niet waard is om Hem te volgen.

Ik was geen bewonderaar toen je lid was van de PVV en zal je ook niet volgen op de weg die je in dit boek beschrijft, maar over wat God van ons vraagt, ga ik graag in gesprek. Ik bid dat God zelf ons daarbij licht geeft.

Cees Rentier

Predikant-directeur stichting Evangelie & Moslims
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
silkyboxershortXL
Berichten: 2541
Lid geworden op: za apr 24, 2010 3:20 pm

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door silkyboxershortXL »

Ariel schreef:Cees Rentier van 'Evangelie & Moslims' las het boek Afvallige van Joram van Klaveren
Fijn voor Joram dat er nog mensen zijn die zich ontfermen over zijn dwalende ziel. Maar met zijn onderwerping is de rede ten grave gebracht. Was het niet de juist rede die mens tot mens maakt?
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Pilgrim »

Ariel schreef:Dat zijn dan vaak de liberaal-christelijke die heulen met Islam. Volgens mij behoorde Joram tot die stroming. Bij orthodoxe Christenen valt dat meestal wel mee. Die staan niet zo positief tegenover islam .

Als een orthodoxe jongen zich bekeert tot islam is hij meestal geestelijk niet in orde.
„Hij komt uit een orthodox gereformeerd milieu dat wel lijkt op de islam. Ook Vrijgemaakten hebben een overtuiging die consequenties heeft voor je dagelijks leven. Ze wisselen het ene systeem in voor het andere en dat gaat wat makkelijker dan bij mensen zonder religieuze achtergrond.”
Hij is dus geestelijk niet helemaal in orde... :thinking: :wink2:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Pilgrim »

CITAAT Leon de Winter

Afbeelding

Is Joram van Klaveren al ondergedoken na de fatwa’s van woedende dominees die de doodstraf hebben uitgesproken over deze afvallige?

Geplaatst via: E.J. Bron (via Twitter; Leon de Winter)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Ali Yas »

Pilgrim schreef:Hij is dus geestelijk niet helemaal in orde... :thinking: :wink2:
Weet ik niet. Misschien is hij gewoon een schaamteloze opportunist en houdt hij wel van een beetje dwarsliggen (dat laatste kwam heb bij de PVV ongetwijfeld van pas).
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Joram v Klaveren bekeerd zich tot de Islam...

Bericht door Maarten »

De wereld is ziek... icon_thumbdown.gif
Plaats reactie