Beverwijkse jeugdbende

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Beverwijkse jeugdbende

Bericht door Ariel »

Zwaar mishandeld door jeugdbende Pilotenbuurt: 'Ik durf niet meer alleen naar buiten'

Een jonge Heemskerker werd zwaar mishandeld door de agressieve jeugdbende die de Pilotenbuurt in Beverwijk al maanden in zijn greep houdt. Hij is er nog altijd kapot van: "Ik heb veel pijn. Ook mentaal. Ik ga liever niet meer alleen naar buiten."

Het slachtoffer, die anoniem zijn verhaal aan NH Nieuws wil doen, werd een kleine week geleden uit het niets aangevallen door de jeugdbende. Hij fietste naar huis, totdat de weg plotseling werd geblokkeerd door een groep jongeren, hij weet meteen: 'dit gaat fout'.

"Het was een kwestie van verdedigen en zo snel als mogelijk wegkomen", vertelt hij. "Het waren hoge, harde en gerichte trappen. Het was duidelijk dat het om kickbokstechnieken gaat", aldus het slachtoffer. Bij het incident loopt hij negen kneuzingen in zijn gezicht op.

De jeugdbende zou uit zo'n twintig jongeren bestaan. De vechtersbazen hadden het de afgelopen maanden vooral gemunt op jonge mannen, maar inmiddels is ook duidelijk dat er in oktober ook een jonge vrouw ernstig werd mishandeld. "Ik hoop dat er zo snel als mogelijk iets gebeurt", vervolgt het Heemskerkse slachtoffer. "Ze moeten van de straat worden gehaald, hoe eerder hoe beter."

De burgemeester van Beverwijk liet eerder deze week weten dat het opsporen van de daders de hoogste prioriteit heeft. Zondag kan de politie aan NH Nieuws nog niets melden over ontwikkelingen in de zaak.

Met angst over straat
Het slachtoffer dat vandaag anoniem zijn verhaal doet hoopt snel op actie. "Mijn gevoel zegt me dat het veel te lang duurt. Niet alleen voor de slachtoffers, maar ook voor de mensen uit de buurt die nog geen slachtoffer zijn geworden en ondertussen ook met angst over straat moeten."

Zolang de groep nog vrij rondloopt gaat de Heemskerker zelf liever niet meer naar buiten. "Nee, ik ga niet in mijn eentje meer over straat, vooral s' avonds niet. Ik weet nu wat ze je kunnen aandoen."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Beverwijkse jeugdbende

Bericht door Ariel »

Beverwijkse Pilotenbuurt onder hoogspanning door gewelddadige jeugdbende

BEVERWIJK - Het gaat al dagenlang nergens anders meer over in de Beverwijkse Pilotenbuurt. De gewelddadige jeugdbende die uit zo'n twintig jongeren lijkt te bestaan, heeft de wijk in z'n greep. Terwijl er langzaam maar zeker meer duidelijk wordt over de daden en samenstelling van de agressieve groep, maken buurtbewoners zich steeds meer zorgen over hun veiligheid.

De schrik zit er goed in, zo blijkt de afgelopen dagen als NH Nieuws zich in de wijk ophoudt. Een vrouw, die niet voor camera wilt reageren, vertelt na 17.00 uur liever binnen te blijven. "Mensen worden hier keer op keer zonder reden geschopt en geslagen; het is beangstigend."

Een andere buurtbewoner weet om wie het gaat. "Ze gaan ook dagelijks naar het winkelcentrum De Wijkerbaan. Ze schelden op mensen en intimideren ze."

Ook wordt er meer duidelijk over de samenstelling van de groep. Zo weten meerdere bronnen - onafhankelijk van elkaar - aan NH Nieuws te melden dat een deel van de bende bestaat uit leerlingen van het Kennemer College. "Zeker vijf jongeren van die bende zitten hier in de vierde klas", vertelt een bron dichtbij de school. "Ze houden zich bezig met vechtsport en hebben een interesse voor wapens, waar ze op hun mobieltjes naar kijken. De school treedt niet op en laat het gebeuren", aldus een ingewijde.

Het Kennemer College, afgelopen week nog volop in het nieuws door de kwestie met de nekvel-docent, antwoordt in een reactie ontwijkend op vragen van NH Nieuws. "Voor zover wij weten doet de politie op dit moment nog onderzoek naar de samenstelling van de groep en heeft dit de volste aandacht van de politie."

Burgemeester van Beverwijk Martijn Smit laat via een woordvoerder weten dat de zaak prioriteit heeft. "De driehoek (burgemeesters, politie en Openbaar Ministerie) vindt dat het gedrag van de jongeren onacceptabel is en dat alles in het werk moet worden gesteld om dit gedrag te laten stoppen. De driehoek hoopt dat er zo snel mogelijk aanhoudingen verricht kunnen worden in de verschillende incidenten."

De gemeente vervolgt: "Bij de politie IJmond heeft de opsporing en aanhouding van verdachten de hoogste prioriteit."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Beverwijkse jeugdbende

Bericht door Ariel »

Slachtoffers Beverwijkse jeugdbende willen geweld wreken, ouders de straat op

BEVERWIJK - Slachtoffers van de gewelddadige jeugdbende die Beverwijk al enige tijd in z'n greep houdt, verenigen zich om de dadergroep te wreken. Ondertussen vormen hun ouders burgerwachten om zo bij toerbeurt een oogje in het zeil te houden.

Aanleiding voor die vergaande stappen is het uitblijven van aanhoudingen, terwijl er sinds eind september al zes aangiftes zijn binnengekomen. De vader van een meisje dat in oktober vorig jaar in de Breestraat werd afgetuigd met een boksbeugel, is laaiend. "Als de politie niets doet, doe ik het zelf wel", zegt hij tegen Noordhollands Dagblad.

Terwijl jongeren zoveel mogelijk informatie verzamelen over de circa twintig man sterke dadergroep, patrouilleren ouders als burgerwachten door de straten. Een jongerenwerker zegt tegen de krant dat de angst regeert onder de jeugd in de IJmond. "Het is doodstil op straat."

Het in oktober mishandelde meisje - dat afgebroken tanden en een gescheurde lip aan het geweld overhield - durft zelfs niet meer naar school. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de dader nog vrij rondloopt. Ze heeft de politie verteld om wie het gaat, maar zijn aanhouding laat vooralsnog op zich wachten.

Tijd voor actie
Een ander slachtoffer, dat zijn verhaal afgelopen weekend anoniem met NH Nieuws deelde, vindt ook dat het tijd wordt voor actie. "Mijn gevoel zegt me dat het veel te lang duurt. Niet alleen voor de slachtoffers, maar ook voor de mensen die nog geen slachtoffer zijn geworden en ondertussen ook met angst over straat moeten."

"Wij begrijpen dat het de slachtoffers niet snel genoeg gaat", zegt de politie. "Wij willen er met gedegen onderzoek voor zorgen dat de daders langer dan drie dagen achter een dikke deur verdwijnen. Anders lopen ze zo weer vrij rond."

De politie drukt de slachtoffers en hun ouders op het hart het heft niet in eigen hand te nemen. "We zijn er volop mee bezig [...] Je moet het aan de politie overlaten."

Slachtoffers van de bende die nog geen aangifte hebben gedaan, wordt aangeraden dat alsnog te doen, omdat de politie alle beschikbare informatie en getuigenverklaringen nodig heeft om de groep aan te pakken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Beverwijkse jeugdbende

Bericht door King George »

De politie drukt de slachtoffers en hun ouders op het hart het heft niet in eigen hand te nemen. "We zijn er volop mee bezig [...] Je moet het aan de politie overlaten."
Klinkt erg geloofwaardig als dit al maanden speelt. Niet dus.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Beverwijkse jeugdbende

Bericht door King George »

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Beverwijkse jeugdbende

Bericht door Ariel »

Protestmars in Beverwijk om geweld jongerenbende

In Beverwijk heeft een groep inwoners vanavond een protestmars door de stad gelopen. Ze wilden met de actie laten zien dat ze genoeg hebben van het geweld door een jongerenbende uit de Pilotenbuurt.

Tientallen mensen, sommigen versierd met lichtjes, liepen van het politiebureau bij het Oosterwijkpark naar het gemeentehuis. "We willen een zee van licht zijn", aldus organisator Harry Anderies.

In Beverwijk pleegt de 'Pilotenbende' regelmatig mishandelingen en vernielingen. De groep veroorzaakt al meer dan een jaar overlast, inmiddels ook in buurgemeente Heemskerk. Ondanks diverse maatregelen en een aantal aanhoudingen is het nog niet gelukt om de geweldsgolf te stoppen, zo schrijft NH Nieuws.

Toespraak
Aan het eind van de mars werden de inwoners bij het gemeentehuis toegesproken door burgemeester Smit. Hij liet weten de boodschap gehoord te hebben en de zorgen en frustraties te delen. Hij gaat de protestmars gebruiken om in politiek Den Haag een signaal af te geven en hoopt dat er snel meer middelen komen om dit soort geweld effectief aan te pakken. "Dit kan gewoon zo niet verder."

Aan het eind van de mars ontstonden enkele opstootjes. De burgemeester bevestigde aan NH Nieuws dat een aantal leden van de Pilotenbende naar de protestmars was gekomen. Hij noemde dit "provocerend en verontrustend".
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Beverwijkse jeugdbende

Bericht door Ariel »

Beverwijk is woedend: ’Bom staat op barsten’

Beverwijk is in de ban van een bende jongeren die bewoners zonder enige aanleiding in elkaar slaan. Inwoners zijn het geweld inmiddels spuugzat en durven niet meer naar buiten. „De bom staat op barsten.”

In winkelcentrum Wijkerbaan heeft iedereen wel gehoord van de gewelddadige Pilotenbende. De angst zit er goed in. „Ik ga ’s avonds niet meer over straat; ik pak de auto. Je bent toch bang dat ze je iets aandoen”, vertelt de 19-jarige Charlotte van Dijk. „Ik ben laatst wel naar de kermis in Heemskerk geweest. Dan moet ik wel met een groepje naar huis fietsen. Als dat niet kan komen mijn ouders me halen.”

Hoe is het mogelijk dat tieners in staat zijn bewoners zo te terroriseren dat ze angstig binnenblijven? Inwoner Harry Anderies zucht diep. Vooral het onvoorspelbare geweld voedt de angst. De bendeleden slaan uit het niets toe en zonder enige aanleiding., vertelt hij. Een kind van een kennis van hem werd op die manier te grazen genomen.

„Hij kwam van een feestje en was op weg naar huis toen hij uit het niets in elkaar werd getrapt door een aantal gasten.” De belagers gingen vervolgens naar het feestje om te vertellen wat ze hadden gedaan. ,,Dit is nog erger dan zinloos geweld. Dit tuig is er trots op. Hoe diep kan je zinken?”

De harde kern van de jeugdbende bestaat uit ongeveer tien man, schat Anderies. Met de Pilotenbuurt als oorspronkelijke uitvalsbasis. Een troosteloze portiekflatwijk uit de jaren vijftig. Vandaar de ’Pilotenbende’. Al zou ’Beverwijkse bende’, een betere benaming zijn. Want de groep is inmiddels uitgewaaierd, stelt Anderies die donderdagavond een protestmars organiseerde tegen de straatterreur. Ondanks de grote opkomst liep de manifestatie niet vlekkeloos. Er was een korte schermutseling omdat bewoners bendeleden meenden te herkennen. Die zijn niet door de politie waargenomen.

Het protest was niet alleen georganiseerd om de politiek wakker te schudden. Maar fungeerde ook als uitlaatklep voor de opgekropte frustratie. „Anders ga je excessen krijgen. Dat mensen het recht in eigen hand gaan nemen. Dat moeten we niet willen”, zegt Anderies. „Al begrijp ik het maar al te goed. Als ze me een knuppel zouden geven en ik niet gestraft zou worden, dan hoefde ik niet lang na te denken. Maar het is geen oplossing.”

Het voedt niet alleen angst, ook de woede neemt ondertussen toe. „Als ze aan mijn dochter komen, dan breek ik hun poten”, reageert een vrouw. Haar 20-jarige dochter mag ’s avonds alleen nog met de pitbull naar buiten. „Mijn dochter is slank, blond en tenger. Ze mag dan wel de zwarte band in karate hebben, maar tegen twee man doe je niks. Je krijgt van de politie te horen: neem zelf geen actie. Maar als mijn kinderen aan de beurt zijn, dan komen ook zij aan de beurt. Zo denkt mijn man er net over.”

Oogkas kapot
De terreur woekert nu al bijna twee jaar. Het lijkt alsof Beverwijk machteloos staat tegen het straatgeweld en de intimidatie van de criminele ’vlassnorretjes’, signaleren gefrustreerde bewoners. „Als je iets doet dan trommelen ze vriendjes uit andere steden op en maak je het alleen maar erger”, vreest Ed van der Wel (67). „Ik heb overal gewoond, maar dit nog nooit meegemaakt. Ik ben een grote kerel, maar ik ga de Pilotenbuurt niet meer in.”

De teller staat inmiddels op ’tientallen’ incidenten, zegt burgemeester Martijn Smit. De jongens komen uit Beverwijk en Heemskerk en ze hebben verschillende achtergronden. Niet alleen Marokkaans. Vaak zijn het tieners. Het geweld gaat soms verder dan een paar klappen. „Er is bij iemand ook een oogkas helemaal kapot geslagen”, vertelt Smit.

Blijvende intimidatie
De gemeente doet er alles aan om het geweld de kop in te drukken, stelt hij. Gebieds- en samenscholingsverboden, cameratoezicht, meer handhaving en politie. Deels met succes: het aantal incidenten is gedaald. Maar het probleem is dat de daders vaak minderjarig zijn. Als het tot vervolging komt, kunnen ze daarom tot de zitting niet worden opgesloten, legt de burgemeester uit. Hij ziet dat verdachten na een geweldincident hun slachtoffers blijven intimideren. Door rond het huis te cirkelen. „Dat is heel confronterend en beangstigend.”

Het strafrecht heeft hier onvoldoende antwoord op, signaleert de burgemeester. „Ik vind dat mensen altijd een tweede kans verdienen. Maar als het zo grof is, vind ik ook dat er grof ingegrepen moet worden. Het voordeel van de twijfel ligt nu bij de verdachte. Slachtoffers zitten ondertussen thuis achter de deur. Deze gasten moeten van straat. Wij hebben dit signaal afgegeven aan Den Haag.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Beverwijkse jeugdbende

Bericht door Ariel »

Politie heeft moeite met Pilotenbende Beverwijk: 'We horen vooral veel geruchten'

De politie in Beverwijk heeft moeite met de aanpak van de Pilotenbende, de groep jongeren die veel overlast veroorzaakt in Beverwijk en Heemskerk. “De moeilijkheid zit hem in het feit dat we heel veel informatie krijgen die niet hard te maken is”, zegt Marc Schuuring, teamchef bij de politie IJmond. “Het zijn geruchten en onderbuikgevoelens.”

“Dat maakt het heel lastig”, zegt Schuuring, “want wij moeten werken met feiten.” Al ongeveer een jaar terroriseert een jeugdbende de boel in de Pilotenbuurt in Beverwijk. Omwonenden zijn het geweld door de Pilotenbende meer dan zat.

Honderden inwoners lieten hun ongenoegen daarover donderdagavond horen bij een protestmars. Ze hebben het gevoel dat ze niet worden gehoord door de politie en overheid en vragen zich af waarom de jongeren nog niet vastzitten.

Veel meer dan wat extra surveillance door agenten lijkt er niet te gebeuren. De politie heeft moeite met de aanpak, maar is er mee bezig, zegt Marc Schuuring, teamchef bij de politie IJmond. “In het verleden zijn er ook al mensen opgepakt en veroordeeld.”

Een inwoner van Beverwijk begrijpt dat het voor de politie lastig is om de jongeren aan te houden. “Probeer iemand maar eens op heterdaad te betrappen. Zo werkt ons rechtssysteem, maar dat is gewoon heel lastig.”

‘Wil niet van Pilotenbende spreken’
De afgelopen maanden zijn in de omgeving van de Pilotenbuurt tientallen jongeren beroofd en mishandeld. Omwonenden durven hun kinderen ‘s avonds niet meer over straat te laten gaan. Ze vinden dat er niet genoeg wordt opgetreden tegen de groep jongeren.

Die bestaat uit ongeveer 10 vaste leden die een groep van 30 andere jongeren aansturen, legde Hart van Nederland-verslaggever Anne Kruijsen donderdag uit. De politie spreekt daarom liever niet van een bende, maar van een “groep jeugd in wisselende samenstelling”, zegt Schuuring. “Het is niet toe te schrijven aan een wijk. Deze jongeren komen uit de hele stad.”

Hij zegt dat de groep “jeugdgedrag” vertoont. “Dat varieert van mishandelingen tot erger. Er zijn incidentjes geweest, maar die kun je niet toeschrijven aan een bende.”

Misverstand na vreedzame mars
De vreedzame mars werd donderdagavond verstoord toen een meisje een van haar belagers dacht te herkennen. Er ontstond een opstootje, maar de jongen bleek niets met de bende te maken te hebben. “Dat bleek een misverstand”, zegt ook teamchef Schuuring.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Beverwijkse jeugdbende

Bericht door Ariel »

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Beverwijkse jeugdbende

Bericht door Ariel »

Vanaf november burgerwacht in Beverwijk tegen geweld jongerenbende

In de Pilotenbuurt in Beverwijk is vanaf half november een groep burgers actief, die probeert geweld op straat te voorkomen. Een groep jongeren was het afgelopen jaar mogelijk betrokken bij negentien incidenten, die uiteenliepen van een tik op de neus tot ernstige mishandelingen. Buurtbewoners willen dat het geweld, van de inmiddels zogenoemde Pilotenbende, stopt.

Zestien vrijwilligers hebben gisteravond bij een bijeenkomst de eerste stappen gezet voor de nieuwe burgerwacht. Ze willen met handhavers en de politie de rust in de wijk herstellen, legt een van de initiatiefnemers uit aan NH Nieuws. "Dit speelt inmiddels in Beverwijk, Heemskerk en zelfs in Velsen-Noord. Dat kan gewoon niet en daar moet snel iets aan gaan gebeuren." Een andere vrijwilliger denkt dat er wel 300 vrijwilligers gevonden kunnen worden. "We moeten dit met z'n allen doen."

Heterdaad
De burgerwacht moet de ogen en oren worden van de politie. "Het probleem voor de politie is dat er geen meldingen worden gedaan", zegt een vrijwilliger. "We gaan samen met de politie in groepjes van twee, vier of zes personen door de buurten heen. Als we daar als burger lopen en we zien een heterdaad, dan heeft de politie meteen een juridische onderbouwing met getuigenverklaringen."

Er waren al diverse maatregelen genomen om het geweld van de Pilotenbende te stoppen, maar vooralsnog zonder succes. Er zijn ook al meerdere mensen aangehouden. Er wordt nog onderzoek gedaan naar een aantal eerdere incidenten. De politie wil in dit stadium nog geen vragen beantwoorden over het buurtproject.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Beverwijkse jeugdbende

Bericht door King George »

Autobranden in Heemskerk en Beverwijk. Zouden zomaar aangestoken kunnen zijn. Gebeurt wel vaker met een zekere bevolkingssamenstellingen in een gemeente.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/260462/d ... -heemskerk
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie