Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:De Praagse ober wil graag een schadevergoeding van hen ontvangen.

Op zich heel begrijpelijk en wat mij betreft mag hij die idioten helemaal financieel leegtrekken. Echter... onze wetgeving is niet gemaakt voor slachtoffers en als er al een minimale schadevergoeding wordt toegekend, is het nog maar de vraag of hij dat zal krijgen. Wij kennen hier in Nederland namelijk nog steeds de absurde, criminaliteit opstuwende regel, dat als de dader geen geld heeft, dan hoeft ie niks te betalen.
En weet je waarom dit is lieve schat?

Omdat wij behept zijn met een constante corrupte regeringsvorm en corrupte rechters. De verzekering betaalt uit, waarmee alles weer in het reine is gebracht en achterom kijken zinloos is. O jee . . . niet goed verzekerd? Dat is dan vette pech. Maar . . . je mag op zijn minst verwachten dat een fatsoenlijke regering genoegdoening voor ogen staat van het slachtoffer. De dader moet en zal dokken wat hij heeft aangericht. Hij is niet voor niets veroordeeld. Kan hij niet betalen? Tsja . . . dan heeft de crimineel pech en zal net zo lang in de gevangenis moeten blijven bivakkeren tot hij met het loon van wasknijpers maken zijn schuld aan het slachtoffer in persoon of gemaakte schade aan zijn bezit heeft terugbetaald. Mocht dit levenslang betekenen dan heeft hij geluk gehad. Want van mij had hij direct de kogel door zijn zotte kop gehad.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Pilgrim »

Praagse ober lag drie dagen in coma en denkt na over schadeclaim

Victor Schildkamp, 15-05-18

Afbeelding
Mirek toont hoe zijn oogkas eruitzag. © Victor Schildkamp

De Praagse ober Mirek, die 3,5 week geleden volledig in elkaar werd geslagen door een groep Nederlandse feestvierders denkt na over een schadevergoeding, maar is vooralsnog vooral druk met zijn gezondheid. De ober zegt na de mishandeling drie dagen in coma te hebben gelegen. Hij ontving vanuit Nederland tientallen steunbetuigingen.

Na de molestatie, toen Mirek in het ziekenhuis lag, zag de ober de videobeelden van de mishandeling. ,,Vreselijk”, zei hij vandaag tijdens de persconferentie. ,,Ik had dood kunnen zijn.” Mirek kwam strompelend aanlopen en houdt z’n zonnebril op. Zijn oogkas is gemolesteerd, hij kan slecht tegen licht. Hij zegt dat er in het ziekenhuis zelfs even voor zijn leven gevreesd is, vanwege bloedingen.

De onenigheid begon volgens hem binnen in het restaurant, nadat de uit de regio Den Haag afkomstige gasten te verstaan was gegeven dat ze geen zelf meegebrachte alcohol mochten nuttigen. ,,Toen we vroegen of ze weg wilden gaan, begonnen ze tegen tafels te schoppen.” Daarop werd hen verzocht te vertrekken en ontstond de vechtpartij met voor Mirek catastrofale gevolgen. Hij zegt sinds de mishandeling niet meer restaurant Polpo te willen gaan, omdat dat te moeilijk voor hem is.

De ober zegt dat hij tot nu toe niks gehoord heeft van de zeven betrokken Nederlanders. De twee verdachten die nog vast zitten hebben via andere kanalen wel excuses en financiële hulp aangeboden. Tijdens de persconferentie zegt de ober een eventuele schadeclaim voorlopig aan de rechter te laten. Hij denkt er wel over na, maar zegt ook dat zijn gezondheid nu voorgaat.

Vrienden van de ober zijn inmiddels een inzamelingsactie gestart, om in het levensonderhoud van Mirek en zijn gezin te voorzien. De uitkering bij ziekte is in Tsjechië daarvoor te laag, zeggen zij. Ook vanuit Nederland kreeg de ober tientallen steunbetuigingen, in de vorm van berichten, bloemen en chocola. Sommige mensen boden zelfs hun excuses aan.

Ophef
De zaak leidde tot veel ophef in Tsjechië en Nederland, onder meer vanwege die beelden waarop de asociale molestatie te zien is. Met name de broers Armin en Arash N., die ook aan vechtsporten doen, slaan meerdere malen vol in op de inmiddels gevallen ober. Armin slaat hem vele malen in het gezicht, terwijl Arash de ober in zijn rug schopt. Beide broers werden op basis van de beelden twee dagen later opgepakt en zitten nog vast in Tsjechië. Hun excuses en aangeboden financiële hulp hebben daarin nog niks veranderd. Zij riskeren jaren cel.

De broers maakten deel uit van een groep van zeven mannen die een vrijgezellenfeest vierden. Drie andere mannen kregen al voorwaardelijke celstraffen opgelegd maar mochten daarna wel het land uit.

Lomp en agressief
Volgens de groep Nederlanders begonnen de obers namelijk als eerste met lomp en agressief gedrag en duwden zij de mannen de zaak uit. Mirek ontkent dat nu dus. Op de beelden is niet te zien wat er binnen gebeurde, maar is wél te zien dat een van de obers een schop uitdeelt aan een van de mannen, juist de enige die de boel probeerde te sussen. De vechtpartij is dan echter al aan de gang.

De 36-jarige ober en vader van een zoontje moet vermoedelijk nog maanden herstellen van zijn verwondingen.

https://www.ad.nl/buitenland/praagse-ob ... ~acc37816/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24956
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door King George »

Jammer dat ze dat vuilnis niet langer vastgehouden hebben. Ik had die "diversiteit" graag langer kennis hebben willen maken met een normaler gevangenisregime in Tsjechë in plaats van vrij op straat hier in Nederland.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Ariel »

Kopschopper Praagse ober biedt excuses aan vanuit cel, en hoopt op een Praagse D66 rechter die hem gelooft en vrijspreekt.

Een van de Nederlanders die in Praag een ober hebben mishandeld, heeft in een brief zijn excuses aangeboden. In de brief zegt Armin N. spijt te hebben en biedt hij niet alleen de ober, maar ook Nederland zijn excuses aan. Ook is hij van plan de ober financieel te steunen.
Aan de Nederlandse media en het Nederlandse publiek,

Dit bericht betreft het geweldincident van 21 april in Praag waarbij een ober van een restaurant gewond is geraakt. Door middel van dit bericht wil ik mijn spijt betuigen voor het incident en persoonlijk mijn excuses aanbieden voor het voorval en de schaamte die het heeft gebracht aan Nederland en de mensen thuis. Ik heb uiteraard al het slachtoffer benaderd en mijn diepste gevoelens van spijt en schaamte aan hem uitgedrukt. Het is moeilijk om uit te drukken hoe erg het mij spijt en hoeveel schaamte ik voel nadat er een persoon door mijn handen gewond is geraakt en vele andere onschuldige mensen getuige zijn geweest van dit zinloze geweld.

Het is erg spijtig dat wat bedoeld was een gezellig vrijgezellenfeest te worden zo uit de hand heeft kunnen lopen. Ik denk dat ik voor iedereen van ons spreek als ik zeg dat niemand van ons er op uit was om in zo een vechtpartij te belanden in een vreemd land. Als ik een reden moet bedenken hoe dit heeft kunnen gebeuren en ik de controle zo kon verliezen dan zou ik zeggen dat ik te veel alcohol en te veel adrenaline (mede door het gevoel dat we in gevaar waren) zeker een rol hebben gespeeld. Ik wil uiteraard benadrukken dat dit niet bedoeld is al poging om het goed te praten of ‘smoesjes’. Ik zat fout en ben niet op zoek naar enige vorm van medelijden.

Ik word momenteel vastgehouden in detentie (ofwel:voorarrest) en ontvang geregeld bezoek van mijn advocaat omtrent verwikkelingen in de zaak. Mijn doel is niet om hier nu z.s.m. uit te komen. Ik realiseer mij dat ik een fout heb gemaakt en daarom nu hier zit. Mijn doel is het slachtoffer te helpen, de situatie voor hem en zijn gezin te verbeteren. Ik heb inmiddels geschreven naar alle betrokken partijen zoals o.a. het medisch personeel dat hem behandeld heeft. Ik ben hen uiteraard erg dankbaar en schuldig. Daarnaast wil ik ook graag de schade herstellen die is verricht aan het Nederlandse imago als gevolg hiervan. Ik ben mij ervan bewust dat ik als Nederlander mijn vrienden, familie, collega’s en mijn gemeenschap thuis hiermee schaamte heb toegebracht en dit spijt mij enorm.

Ik zou willen dat ik de tijd terug kon draaien, maar helaas gaat dit niet. Dus ik ga het beste maken van de situatie tot het uiterste van mijn kunnen. Mijn enige prioriteit is om het slachtoffer te steunen zodat hij volledig kan herstellen. Ik ben dus ook van plan de familie van het slachtoffer financieel te steunen.

Armin Nahvi
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Ariel »

Praagse ober verwerpt excuses terrastuig

De Praagse ober Mirek, die in april ernstig werd mishandeld door enkele Nederlandse toeristen, heeft alle excuses verworpen van het terrastuig, dat nog altijd voor poging tot moord vervolgd kan worden.

Dat stelt Jiri Brych, een Tsjechische ex-agent en vriend van Mirek die eerder in Nederland op bezoek was om onderzoek naar de daders te doen, tegenover De Telegraaf.

Armin N, personal trainer bij een sjieke Haagse sportschool, bood in mei al excuses aan via een brief, en zijn broer Arash N. heeft inmiddels ook schriftelijk zijn spijt betuigd. Beide daders hebben laten weten dat ze de ober financieel willen helpen, net als zijn familie.

Maar de mishandelde kelner gelooft helemaal niets van de woorden van de twee knokbroers, die al geruime tijd in de Tsjechische gevangenis zitten in afwachting van hun proces.

„Alle verontschuldigingen en aanbiedingen zijn niet oprecht”, zegt Brych die nauw contact heeft met Mirek. „Hun aanbod is alleen symbolisch. Hun advocaten hebben ook contact opgenomen, maar eveneens zonder concreet te worden.”

De voormalig politieagent vermoedt dat de twee broers, van Iraanse komaf, niet concreet willen worden omdat hun doel louter is strafvermindering te krijgen. „Ja, wij denken dat dit allemaal een ander doel heeft: als de zaak in de toekomst dient bij de rechtbank.”

Het onderzoek naar de zware mishandeling loopt nog, zegt Brych. „Ook wij wachten tot het onderzoek is afgerond. Uit de verklaring van de procureur-generaal zal duidelijk worden of de zaak gekwalificeerd wordt als poging tot moord.” In september komt de zaak voor de Praagse rechter. De daders riskeren een jarenlange gevangenisstraf.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Ariel »

Twee Nederlandse broers die worden verdacht van het mishandelen van ober Miroslav in Praag, kunnen daar langer achter de tralies verdwijnen dan eerder gedacht. Het Openbaar Ministerie (OM) in de hoofdstad Praag beschouwt de vechtpartij nu als een poging tot moord.

Dat kan worden bestraft met een gevangenisstraf van achttien jaar cel, bericht de krant Deník. Het OM baseert zich op medisch onderzoek naar de ernst van de verwondingen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24956
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door King George »

Hoe langer, hoe beter. Indien ze echt 18 jaar Tsjechische cel krijgen hebben wij 18 jaar twee stuks vuilnis minder minder minder. Ik zal ze hier boor geen dag gaan missen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24956
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door King George »

Afbeelding
Armin N. zit nog steeds vast in Tsjechië. © AD

Oberschoppers ook met kerst in Tsjechische cel, rechtszaak volgend jaar

Armin en Arash N., de twee Nederlanders die in april van dit jaar een ober in Praag zwaar mishandelden, blijven in de cel. Een poging van hun advocaat om ze onder voorwaarden vrij te krijgen, is afgewezen. Het onderzoek in de zaak wordt als het goed is eind december afgerond. Waarschijnlijk in februari of maart zal de inhoudelijke rechtszitting plaatsvinden.


Buitenlandredactie 29-11-18, 13:27 Laatste update: 13:32

Armin en Arash maakten deel uit van een groep van zeven vrienden die in april een vrijgezellenfeestje vierden in Praag. Bij restaurant Polpo kregen ze ruzie met de obers omdat ze hun eigen meegenomen drank op het terras wilden drinken. In de vechtpartij die ontstond sloegen de broers het hardst in op ober Mirek, die zwaargewond in het ziekenhuis belandde.

Dankzij camerabeelden werden de mannen op het vliegveld gepakt. Vijf van hen kregen voorwaardelijke straffen en boetes of werden vrijgesproken, maar Armin en Arash zitten al zeven maanden vast en worden vervolgd voor poging tot moord. Voor de Haagse broers dreigt tien tot achttien jaar cel.

Bekijk hieronder beelden van de mishandeling in Praag:
https://www.ad.nl/buitenland/oberschopp ... ~a1927e57/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Ariel »

Het gaat niet goed met afgetuigde Praagse ober. Slecht nieuws voor het Iraanse terrastuig. Die kunnen straks wellicht een nog hogere straf verwachten.
De Praagse ober die in april werd afgetuigd door dronken Nederlandse sportschooltypes die op vakantie waren, heeft deze week opnieuw een spoedoperatie ondergaan.

Mirek liep een herseninfarct en hersenbloeding op, een gebroken oogkas en ook was zijn kaak op meerdere plaatsen gebroken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Ariel »

’Maximale straf voor Hollandse kopschoppers nodig’

„Ik wil dat de maximale straf van achttien jaar een voorbeeld is voor de twee Nederlandse kopschoppers.„ Dat laat de Praagse ober Mirek weten, die vorig jaar op zijn eigen terras halfdood werd getrapt. Dinsdag rondde de Tsjechische politie met nieuwe medische verklaringen het onderzoek naar de zaak af.

„Ik ben blij met het gedegen onderzoek van de politie”, stelt Mirek via zijn zaakwaarnemer. De kelner is al sinds de plotselinge uitbarsting van geweld door de Hollandse vechtersbazen arbeidsongeschikt. „Hier in Tsjechië krijg je geen uitkering. Ik moet van mijn spaargeld leven”, zegt de lange familievader.

De kopschoppers uit Nederland, die hem pal voor het beroemde, ronddraaiende moment van schrijver Franz Kafka aftuigden, zorgden ervoor dat het leven van de ober geruïneerd werd. „Ik ben blij dat ruim tien personen uit Nederland zo’n vijftienhonderd euro doneerden, om de gezondheidskosten te dekken.”

De daders, een groep van zeven Randstedelingen, hadden de bloemetjes aan de Moldau buiten gezet. Ze weigerden te vertrekken, toen zij hun eigen alcohol in het Praagse restaurant wilden verorberen. In plaats daarvan begonnen ze een massale vechtpartij, waarbij de op de grond liggende ober Mirek zwaar hersenletsel opliep.

„We beschuldigen de twee vastzittende daders van poging tot moord”, liet zegsvrouwe Andrea Zoulou dinsdag weten. In eerste instantie ging de aanklacht uit van ernstige mishandeling, maar die is nu dus verzwaard. Mirek raakte langere tijd buiten westen en moet nog steeds verschillende operaties ondergaan.

De groep Nederlanders vluchtte na de gewelddadige actie, maar werd een dag later na een uitgebreide zoekactie door de politie, op het vliegveld van Praag in de kraag gevat. Vijf van hen werden gevangen gezet, twee anderen konden aannemelijk maken dat ze niet schuldig waren. Eén van de vakantiegangers was een Amsterdamse agent, die probeerde te sussen.

Drie verdachten werden met voorwaardelijke straffen terug naar Nederland gestuurd, en kregen een inreisverbod voor vijf jaar. De twee hoofddaders zitten al driekwart jaar vast.

Het slachtoffer kwam pas na enkele dagen in het ziekenhuis bij kennis. „De verdachten hebben schadevergoeding toegezegd, maar er is nooit een serieus antwoord van hen gekomen. Daarom hoop ik op schadevergoeding door de rechter”, aldus Mirek.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Ariel »

Taxirit leidde kopschoppers naar de cel

De Haagse kleerkasten die april 2018 een Tsjechische ober ernstig mishandelden, hebben na hun vlucht een cruciale fout gemaakt waardoor twee van hen in het voormalige Oostblokland nu mogelijk achttien jaar de bak indraaien.

Dat blijkt uit een reconstructie van De Telegraaf naar het dramatisch verlopen vrijgezellenweekeinde.

Nadat kelner Mirek – die de Nederlanders wegstuurde van zijn terras omdat ze hun eigen bier dronken – zwaar letsel werd geslagen en geschopt, vluchtten de breedgeschouderde mannen meteen per peperdure taxi naar Berlijn om het land zo snel mogelijk te verlaten.

In de boeien
In plaats van door te reizen naar Nederland, dat niet zonder meer onderdanen uitlevert aan Tsjechië, keerde het vriendenstel anderhalve dag later – opnieuw met een zeer prijzige taxi – terug naar de luchthaven van Praag, in de overtuiging dat de rust was weergekeerd. Daar werden ze echter meteen in de boeien geslagen.

De twee broers Armin en Arash N. zitten nog altijd vast en riskeren een lange straf in de Tsjechische bajes voor de mishandeling.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24956
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door King George »

Die straf kan mij niet hoog genoeg zijn. Hoe langer in de Tsjechische cel, hoe langer weg uit Nederland.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Ariel »

King George schreef:Die straf kan mij niet hoog genoeg zijn. Hoe langer in de Tsjechische cel, hoe langer weg uit Nederland.
18 jaar voldoende?
De twee Haagse vechtmachines die de Tsjechische ober Mirek april vorig jaar aftuigden tijdens een vrijgezellenweekend in Praag, hebben vandaag formeel te horen gekregen dat ze achttien jaar de bak in kunnen draaien.

De aanklager heeft maandag bekendgemaakt de maximale straf te eisen tegen de twee broers van Iraanse komaf, Armin en Arash N.

Twee van hen zitten nog altijd in voorarrest en wachten op hun proces. Het is nog niet duidelijk wanneer dat inhoudelijk wordt gevoerd en wanneer een uitspraak wordt gedaan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Ariel »

De kopschoppers in Praag zijn eigenlijk slachtoffers want ober Mirek had één van de groep 'geduwd'.
‘Zonder eerste klap van Praagse ober Mirek was er geen vechtpartij geweest’

Als de Praagse ober Mirek, die in 2018 werd gemolesteerd door twee Nederlanders, niet zelf een eerste klap had uitgedeeld, was het gevecht niet geëscaleerd. De Haagse broers Armin en Arash N. voelen zich gesterkt door een politie-onderzoek met deze conclusie. De rechtszaak tegen broers begint 15 april.

Armin en Arash N. zitten al een jaar vast in Tsjechië vanwege hun aandeel in een stevige vechtpartij van april 2018 bij restaurant Polpo in Praag, waarbij een groep van zeven Nederlanders slaags raakte met enkele obers. De ruzie ontstond toen de Nederlanders met zelf meegenomen drank aan een tafel in restaurant Polpo gingen zitten. Daarop werden ze weggestuurd.

De camerabeelden die de Tsjechische politie verspreidde om de groep op te sporen (ze werden pas enkele dagen laten aangehouden) blijven naar om te zien. Met name sportinstructeur Armin in zijn gele shirt slaat tien maal hard in op het gezicht van de op de grond liggende ober Mirek. Ondertussen schopt zijn broer Arash hem driemaal in zijn rug. Ober Mirek belandde in coma in het ziekenhuis. Armin en Arash worden vervolgd voor poging moord.

Armin en Arash betuigden al herhaaldelijk spijt en zeggen hun straf te accepteren. Maar in hun strijd voor een eerlijk proces voelen ze zich - zeventien dagen voor de start van de rechtszaak - gesterkt door onderzoek van de politie waarin het aandeel van de manager van Polpo en ober Mirek wordt bekritiseerd. Op beelden is te zien dat als de groep Nederlanders het restaurant verlaat, manager Milan Mares één Nederlander hard in zijn rug duwt. Het gaat dan om de man die bij de Amsterdamse politie werkt en juist probeert de woordenwisseling te sussen.

De duw van de restaurantmanager leidt ertoe dat Arash een schop uitdeelt aan de manager. Dán gaat het helemaal mis. Ober Mirek verdedigt zijn manager en deelt ook een schop en klap uit, maar weér aan de onschuldige agent (die, voor alle duidelijkheid, in vrije tijd in Praag was). Vervolgens slaan bij meerdere betrokkenen de stoppen door. Mirek wordt gehaakt en valt. Armin en Arash verliezen hun hoofd en schoppen en slaan op hem in.

Hoewel op de veelbesproken videobeelden inderdaad te zien is dat de manager een duw uitdeelt, is niet te zien wat er zich dan al binnen heeft afgespeeld. Mirek zelf verklaarde vorig jaar dat de mannen binnen al ‘tegen tafels schopten’. Maar advocaat Martin Vlcek van de broers zegt dat getuigen hebben verklaard dat er binnen niks aan de hand was. De advocaat heeft goede hoop dat de aanklacht ‘poging moord’ (waardoor 18 jaar cel dreigt) kan worden afgezwakt naar ‘poging doodslag’, nu uit politie-onderzoek blijkt dat de restaurantmanager en de ober het vuur zelf aanwakkerden.

Of de openbaar aanklager zover gaat, betwijfelt Vlcek nog. De kans bestaat dat de ‘ordeverstoring’ van de manager en Mirek in een aparte zaak wordt behandeld. Voor justitie blijft overeind staan dat Armin en Arash met hun schoppen en klappen de al gevallen Mirek hadden kunnen doden, ‘en dat hadden ze zich op enig moment moeten realiseren'.

Keien
In de aankomende rechtszaak zal overigens ook de discussie worden gevoerd of Armin en Arash alle verwondingen van Mirek hebben veroorzaakt. Wie de beelden heel goed bekijkt en inzoomt, kan zien dat Mirek bij zijn val hard met de rechterkant van zijn hoofd op de keien terechtkomt. Armin en Arash zijn niet degene die Mirek ten val brengen en hebben de ober dan nog niet aangeraakt. Het is niet uitgesloten dat die val een deel van de verwondingen verklaart.

De Praagse politie laat per mail weten ‘dat de zaak nu bij justitie ligt’ en verwijst voor een reactie naar de aanklager. Het Praagse Openbaar Ministerie geeft geen commentaar.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Ariel »

Vandaag begint in Praag het strafproces tegen de Haagse broers Armin en Arash N., die worden verdacht van poging tot moord op de Tsjechische ober Miroslav Vitek. Er hangt hen 10 tot 18 jaar gevangenisstraf boven het hoofd.

Verslaggever Saskia Belleman is bij de rechtszaak aanwezig. Haar tweets lees je onderaan dit artikel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Ariel »

Eigenlijk kon Arash er helemaal niks aan doen. :unsure:
Arash N. wordt gevraagd om iets over zichzelf te vertellen. Geboren in Duitsland, woont met zijn ouders en broer in Nederland. Hij vertelt dat hij niet van school hield, en besloot zijn eigen internetbedrijfje te beginnen

Zijn bedrijfje is hij kwijt “als gevolg van wat er is gebeurd. Maar ik heb één keer eerder een bedrijf opgebouwd, en dat kan ik weer.” Arash N. zegt dat hij probeert iets van het leven te maken, zowel privé als zakelijk

Is Arash N. eerder veroordeeld in Nederland. Hij antwoordt bevestigend. “In 2005, ik was 18 jaar oud en probeerde mijn vriendin te beschermen

De rechtbank vraagt hem te beschrijven wat er is gebeurd op die dag in april 2018. Arash N.: “We zochten een restaurant, en 2 vrienden gingen een terras op om een tafel te zoeken. Ik was bezig een filmpje te maken van het beeld op het plein.”

Hij hoorde 2 van zijn vrienden ruzie maken. “Ik wist niet wat er aan de hand was”, zegt Arash N. “De man met wie ze ruzieden was heel boos. Mijn vrienden ook. Ik weet niet waarom. Ze begonnen beiden te schelden.

Hij wist niet wie de man was met wie zijn vrienden ruzieden, “want hij droeg normale kleding.” Het bleek de manager van restaurant Polpo te zijn, zegt hij. “Ik wilde weg.” Een van zijn vrienden trok zijn ruziënde vriend weg.

De manager viel zijn vriend, Ali, aan in de rug, zegt Arash N. “Daarna werd het chaotisch. Een handvol obers vocht samen met de manager, en ik herinner me dat ik me aangevallen voelde. Ik zag niet precies wie wat deed. Er werd geschreeuwd en geduwd.”

Hij kan zich herinneren dat hij “2, misschien 3 keer iemand in de rug schopte. Het waren ‘low-intensive kicks’ ter hoogte van de ribben”, zegt Arash N. Het was een chaotische situatie, zegt hij

Opeens stond ober Miroslav voor hem, zegt hij. Arash N. schopte hem in het gezicht. “Toen trok ik me terug.”

Hij zegt niet meer te weten hoeveel mensen er precies betrokken waren bij het gevecht. Hij kan zich wel herinneren dat hij een man op de grond zag liggen. “Ik probeerde dichterbij te komen om te zien wat er mis was wat hem. Maar ik werd weggejaagd.”

Hij zegt dat hij bang was toen hij wegliep, “en geschokt over wat er was gebeurd. En ik was boos op mijn vriend, omdat hij was blijven ruziën en vechten, toen alle anderen wilden vertrekken.”

Een paar van zijn vrienden zeiden dat het zelfverdediging was. De kleding van een paar van zijn vrienden was gescheurd, zijn broer Armin had bloed op zijn gezicht. Arash N. zegt dat hij geen ambulances heeft gehoord. “Maar ik voelde me heel vreemd.”

In Praag blijven was geen optie meer, zegt Arash N. De vrienden vertrokken naar Berlijn. Arash N. zegt dat hij aan het gevecht bleef denken. “Ik zocht nieuws over de vechtpartij, maar ik vond niks.”

Na de trip naar Berlijn keerden de vrienden terug naar Praag. Ze werden op maandag gearresteerd op het vliegveld, vanwaar ze terug wilden vliegen, zegt Arash N.

Arash N. was verbijsterd toen hij de aanklacht hoorde. Hij kreeg de camerabeelden te zien. “Ik herkende mezelf niet. Ik leek wel een robot.”

Hij schreef een excuusbrief. Wilde die via een advocaat aan de ober laten overbrengen. Maar hij kreeg te horen dat zijn excuses niet geaccepteerd werden. Hij zegt dat hij veel spijt heeft. “Als ik de uitkomst van het gevecht had geweten,dan had ik nooit meegedaan.”

Klopt het dat hij de ober financiële steun heeft aangeboden? “Ja”, zegt Arash N. “Ik schreef mijn vader dat hij mijn bezittingen, zoals mijn auto, moest verkopen om geld bij elkaar te krijgen voor meneer Vitek.”

Hij weet niet zeker of Miroslav Vitek al geld heeft ontvangen, zegt Arash N.

De rechtbank zegt niet te weten of de ober geld heeft ontvangen via de vader van Arash en Armin N. Maar zegt dat er wel een schadeclaim van 100.000 euro van Miroslav Vitek is binnengekomen.

Waarom kwamen de vrienden terug naar Praag na hun bezoek aan Berlijn, vraagt de rechtbank? “Om vanuit Praag terug te vliegen naar Nederland.”

Arash N. zegt dat de vrienden stevig hadden gedronken. “Normaal drink ik niet zoveel als dit keer in Praag. Maar ik heb er nooit zoveel last van dat ik niet kan lopen of praten. Ik weet wel dat ik heel moe was.

Arash N. zegt dat hij zich grote delen van wat er is gebeurd niet meer herinnert. “Maar ik weet niet of dat door de adrenaline of door de drank komt.”

Op een vraag van de officier van justitie zegt Arash N. niet te weten waar zijn broer Armin was. “Er stonden mensen om hem heen en ik was te ver weg.”

Ik wilde slapen. De anderen wilden eten. Ik dacht dat een hapje eten zou helpen tegen mijn vermoeidheid, dus ik ging mee”, zegt Arash N. De vriendengroep was de hele dag in het park geweest, en ‘s avonds in een bar en daarna nog in club James Dean.

Af en toe verloren de vrienden elkaar uit het oog, want het was druk in de club, zegt Arash N. In die club zou zich ook een incident hebben voorgedaan met zijn broer Armin N., waarvan de man die zojuist kort binnenkwam het slachtoffer was

Wist hij dat zich ook een incident in de club had voorgedaan? Hij wist wel dat er iets was gebeurd, zegt Arash N. Maar hij wist er het fijne niet van

Wat vindt Arash N. van de schadeclaim? De ober raakte zwaargewond, zegt de rechtbank. Hij zegt dat ze meteen 7000 euro wilden betalen. En dat hij bereid is om de schade van ober Miroslav Vitek te betalen

Arash N. zegt niet te weten hoe en wanneer hij kan betalen, “want ik heb niet meer alle opties.” Hij doelt vermoedelijk op het feit dat zijn bedrijfje failliet is. Arash N. zegt alles binnen zijn mogelijkheden te doen om de schade te vergoeden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Ariel »

Broer Armin N. wordt weer binnen gebracht. Zijn handboeien worden losgemaakt van de riem om zijn middel. Hij gaat op het verdachtenbankje zitten.

Nu is Armin N. aan de beurt. Ook hij is bereid vragen te beantwoorden. Maar ook Arash valt in een slachtoffer rol.

Hij is single, zegt Armin N. Woont in een eigen appartement en werkt freelance als personal fitness trainer.

Hij heeft geen strafblad, zegt Armin N

Armin N. begint zich nederig te richten tot de rechters, de officieren. De voorzitter van de rechtbank valt hem in de rede. Zegt met stemverheffing dat Armin N. de beleefdheden kan overslaan. [icon_lol.gif]

Twee van zijn vrienden gingen het restaurant binnen, zegt Armin N. “Ik stond op een afstandje en zag dat mijn vrienden gingen zitten. Er kwam een man op ze af, die vrij onbeschoft tegen ze zei dat ze niet welkom waren.”

Dit is wat hij achteraf van zijn vrienden hoorde, zegt Armin N. Hij kon niet horen wat er werd gezegd. De man die zijn vrienden wegstuurde, bleek later de generaal manager te zijn, zegt hij

Ze moesten vertrekken omdat ze zelf alcohol meenamen in het restaurant, zegt Armin N. “Ze boden aan het snel op te drinken, en vroegen of ze daar toch konden eten.” De woordenwisseling werd heftiger, zegt Armin N.

Er raakten meer mensen betrokken bij de woordenwisseling, zegt Armin N. Andere personeelsleden van Pollo kwamen erbij. “Het leek wel een schreeuwgevecht tussen 2 groepen mensen.”

Over en weer werd geschreeuwd, zegt Armin N. Een paar van de vrienden probeerden tussenbeide te komen. Armin N. zegt dat het restaurantpersoneel steeds agressiever leek te worden. “We besloten om te vertrekken.”

Volgens Armin N. opende de manager van Polpo de aanval. “Ik begreep niets van de situatie. Er was niks aan de hand, afgezien van wat geschreeuw over en weer. Ik kwam naar voren, zag dat een vriend werd geslagen.”

Armin N. kan zich niet meer precies herinneren wat er toen gebeurde, maar zag later op de beelden dat dat het moment was waarop hij betrokken raakte in het gevecht.

Van het gevecht zelf zegt Armin N. zich niet veel te herinneren. “Ik koos er onbewust voor om mijn vrienden te beschermen vanwege de dreiging van het restaurantpersoneel.” Maar op welke manier hij dat deed moest hij terugzien op de beelden, zegt hij.

Hij zegt te betreuren dat hij “onbewust besloot om die man (de ober) aan te vallen.” Armin N. zegt dat het geen bewuste keus was, hij reageerde op de dreiging, zegt hij.

Armin N. zegt dat de vrienden daarna vertrokken “omdat er een groep mensen was die ons achtervolgde. Ze schreeuwden dat ze ons wel zouden vinden. Ik was bang. Realiseerde me niet precies wat er gebeurde.”

Ze renden 2, misschien 300 meter, zegt hij. Toen zijn hartslag enigszins tot bedaren was gekomen, besloten ze een rustige plek op te zoeken. “Ik bloedde uit mijn neus en mond. Ik weet niet precies hoe dat was gebeurd

Ze keerden terug naar hun hotel. Ze waren allemaal in shock, zegt Armin N. “We voelden ons niet meer veilig. Daarom besloten we naar Berlijn te gaan. De stemming was bedrukt.

Armin N. zegt dat ze hun vrijgezellenfeest voortzetten, maar niet echt. Omdat ze allemaal in shock waren en de feeststemming verdwenen was.

Ze bleven 2 dagen in Berlijn, en keerden toen terug naar Praag. “We wisten niet hoe erg het slachtoffer eraan toe was, en wisten niet dat we werden gezocht. We probeerden niet te vluchten. Waarom zouden we dan zijn teruggekomen naar Praag?”

Ook hij schreef Miroslav Vitek een brief om zijn hulp aan te bieden, zegt Armin N., zodra hem duidelijk werd hoe erg Vitek eraan toe was. Wat bood hij concreet aan, vraagt de rechtbank?

Onder meer financiële hulp, zegt Armin N. De rechtbank vertelt ook aan hem dat de ober een schadeclaim heeft ingediend van 100.000 euro.

Het slachtoffer heeft nog geen cent ontvangen, zegt de rechtbank. Armin N.: “Mijn broer en ik zitten al een jaar in de gevangenis.” De rechtbankvoorzitter: “Dat kan de komende 17 jaar nog het geval zijn als u wordt veroordeeld.”

Armin N. haast zich om te zeggen dat om die reden was aangeboden om alvast een klein deel van de schade te vergoeden. “Maar mijn broer en ik zijn degenen binnen de familie die het meest verdienden.”

Heeft hij wel eens aan vechtsporten gedaan, vraagt de rechtbank? “Nee”, zegt Armin N. “Als kind heb ik wat aan judo gedaan, en een beetje jiu jitsu. Meer niet.”

Hoeveel had hij gedronken in het park waar ze 4 of 5 uur waren? Armin N.: “Een halve liter wodka en wat bier”. Ze waren naar het park gegaan “om te herstellen van de vorige avond”.

De officier vraagt hoe vaak Armin N. ober Vitek met de hand sloeg. “Ik dacht 3 of 4 keer. Later zag ik op de beelden dat het vaker was.” Armin N. sloeg toen de ober, die op de grond lag, probeerde weer op te krabbelen.

Waarom schopte hij daarna tegen Viteks hoofd? Armin N. zegt dat hij zich dat niet eens herinnert. “Het was chaos. Ik heb pas later de beelden gezien, maar ik herinner het me niet.”

Waarom sloeg Armin N. iemand die op de grond lag? Omdat de ober zijn vriend aanviel, zegt Armin N. “Ik verdedigde mijn vriend.”

Arash N. zeg niet te willen weglopen voor de gevolgen van zijn gedrag en biedt net als zijn broer aan om vrijwillig in hechtenis te blijven.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Ariel »

De manager van het restaurant in Praag waar een ober zwaar mishandeld werd door twee Nederlandse broers, is verantwoordelijk voor het gevecht omdat hij de eerste duw uitdeelde. Dat zei verdachte Armin N. dinsdag in de rechtbank in Praag. Hij staat daar met zijn broer Arash N. terecht.

„Er was zeker een dreigende sfeer, maar er was geen fysiek contact totdat u al eerste duwde”, hield de rechter de manager voor. „De manager is verantwoordelijk voor het beginnen van het gevecht, waarvan ober Miroslav Vitek uiteindelijk het slachtoffer werd”, aldus Armin.
De psychiater zegt dat de broers de vraag kregen welke 3 dingen ze het liefst wilden. Arash N. zei meteen dat zijn eerste wens was dat het slachtoffer gezond wordt. Armin wenste vrede op de wereld, en gezondheid voor zijn familie.

Onder meer op die antwoorden baseert de psychiater haar conclusie dat Arash N. meer begaan is met het slachtoffer

Nu gaat de rechtbank manager Milan Mares van restaurant Polpo ondervragen. Met hem zou de ruzie binnen zijn begonnen

Milan Mares vertelt dat hij net pauze had op die 21ste april. Er kwamen 2 mannen binnen met bier in de hand, en ze gingen zitten aan een tafel die was gereserveerd. Hij zei dat dat niet mocht. De mannen protesteerden, zegt hij.

Volgens Mares gingen de mannen staan, en werd hij uitgescholden voor racist. Ze weigerden de zaak te verlaten. Het gesprek vond plaats in het Engels, zegt hij. De vrienden van de ongewenste gasten wilden ook naar binnen.

Onder die vrienden was een man met zwarte bril en een rugzak. Dat zou Armin N. zijn geweest. Er werd over en weer gescholden, zegt Mares. De man met de zwarte bril bespuugde hem

De manager zegt dat hij vreesde voor escalatie. Er zaten ook gezinnen met kinderen in het restaurant. De kok, ober Vitek, en anderen kwamen erbij. De voorzitter vraagt naar de duw die de manager zichtbaar op de beelden aan een man gaf.

“Maar ze gingen toch al weg?”, vraagt de voorzitter. “Waarom gaf u de man die wegliep een duw? U gaf duidelijk de eerste aanzet tot het geweld.”

De manager geeft geen antwoord op die opmerking van de voorzitter. Zegt dat hij werd weggeduwd achter het beeld van Kafka, en niet kon zien wat er met Miroslav Vitek gebeurde.

Volgens de voorzitter heeft de manager bij de politie iets anders gezegd. Dat leest hij nu voor. Ik versta alleen nog de woorden “stupid people”.

n de verklaring die Mares bij de politie aflegde, staat kennelijk dat een van de Nederlandse vrienden zich eerst verontschuldigde omdat ze aan een gereserveerde tafel waren gaan zitten.

Tijdens de woordenwisseling met de 2 vrienden, kwam kennelijk al het personeel van Polpo er bij staan: kok, obers etc. Ook noteerde de politie dat de 7 Nederlanders steeds opnieuw probeerden binnen te komen.

Ook zouden de 7 vrienden tegen tafels en stoelen hebben geschopt. Het personeel besloot alle gezinnen met kinderen van het terras naar binnen te halen, uit vrees voor geweld. De 7 vrienden bespuugden niet alleen de manager, maar ook klanten, aldus de manager

Ook scholden de Nederlanders volgens de manager in zijn verklaring bij de politie de klanten uit voor racisten. Het spugen en uitschelden blijkt niet uit de beelden omdat zich dat volgens de manager buiten het bereik van de camera’s afspeelde.

Waarom heeft de manager een duw uitgedeeld? Tegen de politie zei de manager dat de Nederlanders wel 3 keer terugkwamen, en hij een duw gaf omdat hij vreesde dat ze het weer zouden proberen.

De Nederlanders scholden de Tsjechen uit voor racisten, verklaarde de manager. Niet andersom.

De manager zegt dat hij reageerde op het schelden, spugen en schoppen tegen tafels. De voorzitter zegt te begrijpen dat een en ander bedreigend overkwam, maar dat er geen sprake was van fysiek contact tot de manager een duw gaf.

Volgens de manager gingen de Nederlanders in een vechthouding staan. In een formatie. Hij zegt dat hij zelf 2 jaar jiu jitsu heeft gedaan, en het herkende.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Ariel »

De manager mag weg. Een vrouw komt binnen en neemt plaats achter het hekje. Ze zet een flesje water naast zich op de grond. De getuige Kaplanova is serveerster bij Polpo en wordt gevraagd wat ze heeft gezien.

Ze zegt dat er 6 of 7 mannen binnenkwamen, die begonnen te schelden toen een ober ze zei dat ze niet konden gaan zitten. De manager kwam er volgens de serveerster bij toen er werd gescholden.

Ze heeft niet gezien hoe de vechtpartij begon, maar zag op gegeven moment wel het vechten buiten, en haar collega Miroslav Vitek die op de grond lag. Ze heeft de beveiliging gebeld, zegt ze

Ze heeft de door de manager uitgedeelde duw ook niet gezien. Ze zag wel een man in zwart T-shirt met een rugzak die tegen de stoelen en tafels schopte.
Een volgende jonge vrouw komt binnen. Zij is degene die de avond ervoor in club James Dean door een van de Nederlanders zou zijn vastgepakt, waarna haar vriend ingreep.

Haar vriend kreeg een vuistslag in het gezicht toen hij haar te hulp schoot. Herkent ze degene die de vuistslag uitdeelde? Ze kijkt naar het bankje met de verdachten. “Sorry, het was donker”, zegt ze

De jonge vrouw zegt alleen zeker te weten dat de man die de vuistslag uitdeelde een geel T-shirt droeg
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Zeven ( kuch) "Nederlanders" gearresteerd voor zware mishandeling ober in Praag

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Marokkanen. Moslims?

Altijd en eeuwig in de bekende slachtofferrol.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Plaats reactie