Over de Gutmensch en over de Freeken

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Schepsel!
Berichten: 1042
Lid geworden op: wo okt 23, 2013 12:51 pm
Locatie: De zetel van Iblis

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Schepsel! »

Ik heb wel een beetje medelijden met hem, laat hem toch gewoon gaan tuinieren, fietsen, bloemen schilderen, of iets anders leuks...

Met bijna elke uiting die hij doet laat hij zich een grotere sneuneus en verstofte, door de tijd ingehaald relikwie van een inmiddels muf tijdperk lijken. Net als een bakelieten telefoon of een feloranje typemachine; een gepensioneerd overblijfsel, iets dat door de tijd is ingehaald en licht medeleven opwekt.

Een "ja, dat was toen"-gevalletje.
(^v^)
Mahalingam
Berichten: 52324
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Mahalingam »

Maandag avond bij De Wereld Draait Door was Freek aanwezig.
Video van zijn optreden hier te zien:
http://www.hpdetijd.nl/2016-04-19/freek ... ontwijken/
De kwestie Böhmermann kwam aan bod. Freek had niets te zeggen want:
1. je mag beledigen
2. je mag beledigd zijn
3. dus is het onder de rechter.
en dus is wat hij ervan vindt onbelangrijk.
Dat was even veel getrek om hem toch iets te laten zeggen over de zaak.
Hij klaagde dat zijn werkterrein zo vernauwd was geraakt.
. “De samenleving heeft ons satirici in het nauw gedreven. We kunnen homo’s niet meer belachelijk maken, we kunnen vrouwen niet meer belachelijk maken, we kunnen negers niet meer belachelijk maken, gehandicapten, politici.”
Is hij dan pro-dictator Erdogan? Je moet wel voorzichtig zijn met die man want hij heeft 3 miljoen vluchtelingen als chantage/drukmiddel.
“Vergeet niet dat Erdogan aan drie miljoen vluchtelingen plaats biedt in zijn land,” sprak De Jonge. “Hij is gekwetst (-) Het is niet zo dat meneer Erdogan er voor de satirici is. Wat moet ik hier nou op zeggen? In godsnaam?”
Dan komt het 'ik heb Joden onder mijn beste vrienden"-argument:
Ik ben niet iemand die Erdogan gaat verdedigen. Ik kom ieder jaar bij de herdenking van de Armeense genocide, dat is een pit die nog geslikt moet worden.”
De uitsmijter:
“Wij spelen als satirici eenzelfde soort rol als terroristen. Want we ontregelen de zaak.”
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52324
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Mahalingam »

Over het algemeen zullen de Freeken niet wonen in armetierige bedoeninkjes.
En hoe woont de opper-Freek?
Niet meer in zijn tweede landhuis in Frankrijk want die gaat hij verkopen voor 750.000 euro.
„Bonjour, wij zouden graag ons mooie landhuis in de Haute-Savoie nabij Evian-les-Bains willen overdragen aan iemand die er met net zoveel plezier gaat wonen als wij 18 jaar hebben gedaan, goed onderhouden 7.000 m2 grond, binnenzwembad, gastenverblijf, skiën op 10 min. Ideaal voor Chambres d’Hôtes. Gèneve Airport op 45 km. Interesse? Bel dan onze makelaar René 0653669609 vrgr Freek en Hella de Jonge.”
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89908
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Ariel »

Wie wil er in een zwembad zwemmen waar Freek en zijn blote augurk in gezwommen heeft. Ik niet.

Afbeelding

Freek over genderneutrale eieren en zo.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door xplosive »

Laat Freek maar eens openbare uitnodiging doen aan een willekeurige dame die zich de afgelopen jaren in het openbaar nooit anders dan in boerka's vertoonde om dit kunststuk (naakt in het zwembad) voor de camera te herhalen en zien hoeveel respons hij daarop krijgt en daaruit zijn conclusies trekken.

Je kunt ook zeggen : Freek is blij om zijn stunt die hij anderen niet gunt. Hypocriet heet dat. Misschien goed om te weten dat hypocrieten zoals hij in Iran als eersten koud werden gemaakt nadat de islamofascisten onder leiding van Khomeini daar de macht hadden gegrepen.

Freek zal dat niet deren, want hij lijkt niet intelligent genoeg om bepaalde verbanden te kunnen leggen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Mahalingam
Berichten: 52324
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Mahalingam »

De top-Freek van de Freeken, te weten Freek de Jonge (cabarettier) liet van zich horen op een ongemakkelijk moment.
Freek de Jonge verstoort opening Boekenbal met tirade

Freek de Jonge (74) heeft vanavond voor opschudding gezorgd tijdens de opening van het Boekenbal. De cabaretier eiste vanuit het publiek luidkeels schreeuwend een statement over de overwinningsspeech van Forum voor Democratie-voorman Thierry Baudet. Waarom hij dat deed, werd niet helemaal duidelijk. Volgens aanwezigen riep De Jonge vooral anti-Baudet-teksten.
https://www.ad.nl/video/kanalen/nederla ... ade~p72478
En wat zei hij?
"Terwijl wij ons opmaken voor een heel mooi feest, is er 35 kilometer verderop een stille tocht gaande", zei Aendekerk aan het begin van haar speech. "Mijn gedachten zijn daarom ook bij Utrecht." "Maar ik hoop ook bij de afgelopen verkiezingen", schreeuwde De Jonge toen de zaal enkele seconden stil was. Het leverde aanvankelijk wat aarzelend applaus en ongemakkelijk gelach op. Toen Aendekerk probeerde haar toespraak te hervatten, vroeg De Jonge opnieuw om aandacht. "Ik vind dat we aan het begin een statement moeten maken over de toespraak die Thierry Baudet heeft gehouden."
https://www.youtube.com/watch?v=7juVqIps2y0
Afbeelding
. Zangeres en schrijfster Aafke Romeijn noemde het vrijdagavond op Twitter “gênant in het kwadraat” dat de cabaretier “minutenlang door de presentatrice heen heeft staan schreeuwen, terwijl zij stilte vroeg voor de slachtoffers in Utrecht”.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/23/fr ... t-a3954350

En de Grote Freek? Die vindt zijn handelen volkomen juist vanwege het hem overstijgende hogere belang dat hij dient.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door King George »

Freekje huilt? Wat zielig nou?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Pilgrim »

Freek de Jonge ziet zichzelf als intellectueel?

Geplaatst op 24 maart 2019

Afbeelding
Freek de Jonge verstoort het Boekenbal 2019 met een statement tegen de toespraak van Thierry Baudet.

Dit zijn de kenmerken van een intellectueel:

Onafhankelijk. De Jonge echter is verre van onafhankelijk, want hij profileert zich, ver uit het midden, op Links met navenante (financieel!) onhaalbare ‘idealen’ en navenante naïviteit.
Kritisch denken. Kritisch verward zou ik eerder zeggen met een hardnekkige, typerend Linkse blinde(roze) vlek voor realiteit en haalbaarheid. Het gezegde: “Wie jong is stemt links, wie ouder en wijzer is stemt rechts” is tenslotte niet zomaar uit de lucht komen vallen.
Betrokkenheid. Betrokken is hij absoluut, ik vraag me alleen af of dit ook zo zou zijn geweest als het Limburg zou betreffen i.p.v. Groningen en of het ook de ‘gewone man’ betreft i.p.v. zijn eigen ‘kunstenaars’ en omhooggevallen ‘elitaire’ kliekje.


Freek wordt een steeds irritantere schreeuwer, gelijk aan de Radhakishun. Ordinair, ongenuanceerd en zonder respect en/of enige redelijkheid.

Ik onderzoek zowel menselijke als dierlijke gedragsvormen en mijn conclusie is: Met linkse mensen valt veelal NIET te discussiëren. Zij zijn (net als strenggelovige christelijken en moslims overigens) zó overtuigd van hún ‘goedheid voor de wereld’ en hun (!) gelijk, dat enige redelijkheid niet alleen ver te zoeken is, maar vooral helemaal NIET te vinden is.

Democratie en vrijheid van meningsuiting? Democratie bestaat niet meer en redelijke uitingen van vrijheid worden keihard overschreeuwd door naïeve roze-gebrilde roeptoeters met het IQ van een strontvlieg.

Door: Drs. E.N. Schilder

https://ejbron.wordpress.com/2019/03/24 ... llectueel/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Pilgrim »

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89908
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Ariel »

Freek wil gaan eten met Baudet, om hem nog wat vragen te stellen. Waarschijnlijk komen de kosten van dat etentje dan op rekening van Thierry.
Freek de Jonge staat open voor een etentje met Thierry Baudet. Dat zegt de cabaretier in het NPO Radio 1-programma 1 op 1. De Jonge wil graag van Baudet horen wat hij bedoelt met zijn uitspraken over dat ’we ondermijnd worden door onze universiteiten, onze journalisten en door de mensen die onze kunstsubsidies ontvangen
’.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door King George »



Hollands Post
Gepubliceerd op 2 dec. 2013

Meer ontmaskering van links op http://www.hollandspost.nl.
...'Ik tutoyeerde omdat tijdens een debat beide partijen op gelijke voet moeten staan, vervolgt hij, zeker als het gaat om ideeën. Op de vraag of hij Freek niet iets te hard had aangepakt antwoord hij: 'ik was nog niet eens op stoom.'

De facebook pagina: https://www.youtube.com/redirect?q=http ... U0OTgwMjY0
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52324
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Mahalingam »

Altijd is er wel een rel om het Boekenbal. Wat is het dit jaar dat de Freeken niet believen?
Boekhandelaren probeerden Boekenweekessay Özcan Akyol te verbieden

Er is een rel ontstaan rond het Boekenweekessay van schrijver Özcan Akyol, melden ingewijden aan deze site. In het stuk haalt hij uit naar een zelfgenoegzame boekhandelaar. Dat is zo slecht gevallen dat de Koninklijke Boekverkopersbond het CPNB, dat de Boekenweek organiseert, op het matje heeft geroepen en geprobeerd heeft het essay te verbieden.
https://www.ad.nl/show/boekhandelaren-p ... ~ac2f1a6c/
De boekenbranche is net zoals de kranten een beschermd reservaat. Kranten mogen niet concurreren over de prijs. Subsidies vloeien naar de pers om de 'diversiteit' in stand te houden (alle kranten van Nederland zijn in handen van slechts 3 conglomeraten die allen dezelfde 'mission statement ' hebben.)
En de boeken? Die hebben een vastgestelde verkoopsprijs. Waardoor e-books (digitaal) nagenoeg hetzelfde kosten als de gedrukte uitgave.

Wat is het motto van deze aflevering? "Rebellen en Dwarsdenkers".
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89908
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Ariel »

Tja... :rolleyes:

Als die nu bereid zijn dat maandelijkse bedrag te laten terugvloeien in een sociaal cultureel (staats)fonds, kunnen we daar in de zwaar getroffen culturele sector mooie dingen mee doen.
Freek de Jonge: stort aow-uitkering in coronanoodfonds
Afbeelding
Cabaretier Freek de Jonge heeft zondagavond op Twitter opgeroepen om 100.000 mensen die een AOW-uitkering ontvangen deze ’terug te storten’ zodat het in een coronanoodfonds komt. „Dat levert ongeveer een miljard per jaar op.” Op veel medestanders kan hij niet rekenen, veel twitteraars zijn verbolgen over zijn idee.

„Kan Freek de Jonge niet ook in quarantaine? Voor een jaar ofzo, zonder Twitter?”, vraagt iemand zich af en een ander haalt fel uit naar de cabaretier: „Freek zijn laatste hersencel is nu ook afgestorven.” En dit zijn slechts een paar van de vele negatieve reacties.

Meerdere Twitteraars vragen Freek of hij zelf niet wat kan doneren. „Er zijn vast wel artiesten, zoals jij. te vinden, die bereid zijn hun inkomen in een Corona fonds te storten. Geef, zoals voorgesteld in je tweet, het goede voorbeeld Freek en .... doneer. Laat ons even weten via Twitter hoeveel je gedoneerd hebt”, stelt een gebruiker van het sociale medium voor. Een ander schrijft: „Waar blijven jouw donaties Freek?”

"De woede begrijp ik niet"
In de daarop volgende tweets nuanceert Freek zijn verhaal en legt hij uit wat zijn exacte plan is. „Mijn idee was en is: Er krijgen in Nederland ruim drie miljoen mensen AOW. Van die drie miljoen mensen zijn er vast wel honderdduizend voor wie die uitkering niet noodzakelijk is om maandelijks van rond te komen. Als die nu bereid zijn dat maandelijkse bedrag te laten terugvloeien in een sociaal cultureel (staats)fonds, kunnen we daar in de zwaar getroffen culturele sector mooie dingen mee doen.”

Hij voegt daar aan toe: „Temeer daar te verwachten is dat zzp’ende acteurs en theatertechnici niet de eerste groep zal zijn die voor compensatie in aanmerking komt.”

Over de boze reacties laat Freek weten: „Alle kritische suggesties neem ik mee, de woede begrijp ik niet, u hoeft zich over mij geen zorgen te maken. Ik hoop mijn naïviteit zo lang mogelijk te bewaren en ik neem geen woordvoerder.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52324
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Mahalingam »

"De woede begrijp ik niet"
Is dat onwetendheid of is dat zijn naïviteit waar hij zo blij mee is en wenst te behouden?
Want naïef zijn is een heel positieve morele instelling.
Citaat:
"Some humans tend to believe that the further removed a political philosophy is from reality, the more morally pure it must be."
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52324
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Mahalingam »

Bekende Nederlanders zien weer een mogelijkheid te laten zien dat ze aan de goede kant van de geschiedenis staan. Dit zijn ze:
Spoiler! :
Lijst van ondertekenaars

Karen Maas, hoogleraar accountancy, Erasmus Universiteit Rotterdam
Jurjen van den Bergh, directeur De Goede Zaak
Frans Bieckman, coördinator Fearless City, Amsterdam
Marianne Thieme, publicist, spreker, documentairemaker, activist
Friedemann Polzin, econoom, Universiteit Utrecht
Mark Sanders, econoom, Universiteit Utrecht
Dirk Bezemer, econoom, Rijksuniversiteit Groningen
Rutger Bregman, publicist en journalist, De Correspondent
Jan Terlouw, publicist en spreker
Paul Polman, voorzitter International Chamber of Commerce, oud-CEO Unilever
Jan Rot, zanger
Jan Rotmans, hoogleraar transitie & duurzaamheid, Erasmus Universiteit
Marleen Janssen Groesbeek, lector sustainable finance & accounting, Avans Hogeschool
Marleen Stikker, directeur De Waag
Mensje van Keulen, schrijver
Marjan Minnesma, directeur Urgenda
Maurits Groen, directeur MGMC.NL
Volkert Engelsman, oprichter en directeur EOSTA
Maria van der Heijden, directeur-bestuurder MVO Nederland
Hans Schenk, hoogleraar economie, Universiteit Utrecht
Arnold Merkies, directeur Tax Justice Nederland
Danielle Hirsch, directeur Both Ends
Jeske Jongerius, redacteur en coördinator Laat Bloeien
Martin Schuurman, MKB Brandstof
Freek Bersch, campagneleider Milieudefensie
Donald Pols, directeur Milieudefensie
Eva Meijer, schrijver, filosoof en kunstenaar
Vatan Hüzeir, directeur Changerism
Jim Richard Surie, projectmanager Sustainable Finance Lab
Jan Siebelink, schrijver
Helen Toxopeus, post-doctoral researcher NATURVATION & Sustainable Finance Lab, Universiteit Utrecht
Bert de Vries, hoogleraar, Copernicus Institute Sustainable Development, Universiteit Utrecht
Gijs Scholten van Aschat, acteur
Dolf Jansen, cabaretier
Guido Weijers, cabaretier
Liesbeth Bik, vice-Voorzitter Akademie voor de Kunsten
Peter Blom, Triodos Bank
Anne Vegter, voorzitter Akademie voor de Kunsten, Dichter
Werner Schouten, voorzitter De Jonge Klimaatbeweging
Bas Heijne, schrijver, publicist
Irma Boom, bestuurslid Akademie voor de Kunsten
Maarten Doorman, schrijver, dichter, filosoof
Xandra Schutte, hoofdredacteur Groene Amsterdammer
Gijs Bakker, ontwerper
Niels van der Stappen, oud-voorzitter CDA-duurzaamheidsberaad
Kees Vendrik, hoofdeconoom Triodos
Geertjan de Vugt, coördinerend Beleidsadviseur Forum KNAW
Louise Vet, hoogleraar evolutionaire ecologie, WUR
Wiert Wiertsema, senior Policy Advisor Both ENDS
Charl Landvreugd, bestuurslid Akademie van Kunsten.
Agaath Arends, milieubioloog en publicist
Sietske Smulders Dane, transitie architect
Robert Kloosterman, hoogleraar Economische Geografie, Universiteit van Amsterdam
Arjo Klamer, hoogleraar economie, Erasmus Universiteit
Nina Pierson, oprichter en directeur Sla
John Huige, politiek econoom, lid Platform Duurzame & Solidaire Economie.
Carla Renders, TransitionTown Boxtel
Ellen Burger, opleidingsmanager master Circulaire Economie, HAN-University of Applied Sciences
Gine Zwart, programmamedewerker Mensenrechten en Bedrijven, Arisa
Ronald Gijsbertsen, managing director SOMO
Rob Westerdijk, hoofddocent aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Frans Doorman, Ons Geld
Eva Rovers, kunsthistoricus en schrijver
Paul van der Lecq, docent Filosofie van de Economie, Ethiek en Morele Economie, HAN-Hogeschool
David Andreae, Transitie Boxtel
Willemijn Verloop, Directeur Social Enterprise
Willem Hoogendijk, Stichting Strohalm
Koos Wagensveld, lector Financial Control, Hogeschool van Arnhem & Nijmegen
Femke Sleegers, Reclame Fossielvrij
Ad Verbrugge, hoogleraar Wijsbegeerte, VU Amsterdam
Gerrit Stegehuis, Platform Duurzame en Solidaire Economie
Myriam Vandestichele, Senior onderzoeker SOMO
Babette van Veen, cabaretier
Dries van Agt, oud-politicus
Thomas Steiner, FluxusTime
Marieke van den Brink, hoogleraar Gender & Diversity, Radboud Universiteit Nijmegen
Rico Disco, Jongeren Milieu Actief
Sara Polak, UD Universiteit Leiden
Larissa Schulte Nordholt, promovendus Universiteit Leiden
Suze Zijlstra, UD Universiteit Leiden
Jan Overwijk, promovendus Universiteit van Amsterdam
Jon Verriet, promovendus Radboud Universiteit
Nadia Bouras,UD Universiteit Leiden
Katy Olivia van Tergouw, Stop Ecocide Foundation
Claudia de Breij, cabaretier en columnist
Idgar van Kippersluis, investeerder en oprichter Fairness Factory
Ruben van Zwieten, dominee
Yoeri Albrecht, directeur De Balie
Adriaan van Dis, schrijver
Geert Mak, schrijver en publicist
Tommy Wieringa, schrijver en NRC-columnist
Paul Scheffer, hoogleraar en publicist
Peter van Lieshout, hoogleraar Social Sciences, Universiteit Utrecht
Frank Westerman, schrijver
Frits Philips, partner School of Life
Menno Hurenkamp, politicoloog UVA en publicist
Jeroen de Lange, oprichter 100WEEKS
Alex Klusman, directeur BKB
Herman Wijffels, Oprichter The Sustainable Finance Lab, oud voorzitter SER
Ramsey Nasr, dichter, acteur, publicist
Duncan Stutterheim, ondernemer
David van Reybrouck, schrijver en publicist
Ruben van Zwieten, dominee
Fred Matser, Fred Foundation, oud-ondernemer
Taco Wiersma, advocaat
Egbert van Acht, bedrijfsadviseur
Mikkel Hofstee, directeur Lifeguard
Jasper van der Pas, directeur Innopress
Wieger Wielinga, ondernemer
Joke Hermsen, filosoof en publicist
Freek de Jonge, cabaretier
Hella de Jonge, kunstenaar
Joris Thissen, directeur Greenpeace Nederland
En wat hebben ze onderschreven? Een lang verhaal dat in het kort inhoud:je hebt slechte en goede bedrijven. Na de corona moeten we natuurlijk alleen maar goede bedrijven gaan redden van de ondergang.
En dat zijn natuurlijk bedrijven die duurzaam zijn, goed voor het milieu, het klimaat, met veel vrouwen in de top, volop diversiteit, mee doend aan de gendergekte enz. enz., de bekende stokpaardjes van groen en rood.
Bedrijven die het alleen gaat om geld verdienen, hebben geen bestaansrecht
Nu de motor van de wereldeconomie is uitgevallen, hebben we de unieke mogelijkheid om belangrijke veranderingen door te voeren in de structuur van onze economie. Dat is nodig omdat deze crisis het product is van een mondiaal economisch systeem dat weliswaar decennialang voor veel welvaart heeft gezorgd maar nu duidelijk niet meer toekomstbestendig is. Het klimaatprobleem wordt snel groter, de biodiversiteit neemt af en de kloof tussen arm en rijk wordt veel te diep. Een weerbare economie is duurzaam en sociaal. Om dat te bewerkstelligen, roepen wij de overheid op dit keer scherpe keuzes maken.

Anders dan in 2008 moet de overheid duidelijk maken wie onder welke voorwaarden aanspraak kan maken op belastinggeld. Aangezien het gaat om schaars gemeenschapsgeld dat – zo leerden we van de financiële crisis – vooral door de middenklasse en toekomstige generaties moet worden opgebracht, zou hulpgeld moeten gaan naar bedrijven die primair het gemeenschappelijk belang dienen. Niet uitsluitend de belangen van de aandeelhouder. Bedrijven die alleen op de wereld zijn om geld te verdienen, hebben geen bestaansrecht.
[...]
Voor die voorwaarden stellen wij drie richtlijnen voor.

1. Bedrijven moeten de afgelopen tien jaar (sinds de vorige crisis) in binnen- en buitenland hun aandeel hebben bijgedragen als het gaat om het betalen van belastingen.

2. Bedrijven geven blijk van sociale rechtvaardigheid, richten zich op langetermijnduurzame economische groei en begrijpen dat ze daarvoor de belangen van alle stakeholders moeten dienen.

3. De producten en diensten van het bedrijf dragen in toenemende mate bij aan een veilige en duurzame toekomst.

De basisgedachte van deze richtlijnen is dat bedrijven die zich rekenschap geven van alle belanghebbenden, mogen rekenen op de steun en solidariteit van de Nederlandse belastingbetaler.
[...]
De grote vraag is natuurlijk hoe kan worden vastgesteld welke bedrijven aan de voorwaarden voldoen, wat de ‘goede’ bedrijven zijn en wat de ‘slechte’, welke bedrijven bijdragen aan het verduurzamen van onze economie en welke maar als een emmer achter de roeiboot blijven hangen. Het is belangrijk dat hier een beoordelingsmechanisme wordt opgetuigd dat breed gedragen wordt.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bf5a48bc/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52324
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Mahalingam »

Weer een mogelijkheid voor de media om te laten zien dat ze aan de goede kant van de geschiedenis staan.
Veel zenders doen niet mee met 5 mei-singalong De Breij
Veel Nederlandse radiozenders hebben besloten morgen om 16.55 uur niet mee te doen met de Ramses Shaffy-singalong van Claudia de Breij. Qmusic en NPO Radio 1, 2 en 4 zullen morgenmiddag geen Shaffy draaien. Eerder meldden Sky Radio, 538 en Radio Veronica al niet mee te doen met het initiatief.

De zenders die het iconische lied Zing, vecht, huil, bid, lach werk en bewonder niet laten horen, stellen dat het plan niet past in de geplande programmering voor Bevrijdingsdag. NPO 3FM, NPO Radio 5, Radio 10 en diverse regionale zenders hebben zich wel bij de actie aangesloten. Ook zullen zo’n dertig beiaardiers in het land het lied op hun carillons spelen.

Het idee om in het hele land het nummer Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder van de overleden chansonnier te laten horen, komt van cabaretier Claudia de Breij. De grootse herdenkingsactiviteiten en -festivals die gepland stonden voor 4 en 5 mei kunnen niet doorgaan vanwege de coronacrisis. Toch wil het Nationaal Comité dit jaar stilstaan bij de bevrijding en 75 jaar vrijheid en heeft het land opgeroepen om met ideeën te komen. Het initiatief van De Breij past helemaal in deze geest, vindt de organisatie.
https://www.ad.nl/show/veel-zenders-doe ... ~a14860a7/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52324
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Mahalingam »

Legio zijn de creatievelingen die iets leuks voor de opgesloten oudjes gaan doen.
Buurt klaagt over herrie, dus worden optredens bij verzorgingshuis in Tilburg ingeperkt
De hele dag zitten de bewoners binnen, vanwege het coronavirus. Maar verzorgingshuis Het Laar in Tilburg probeert ze toch wat vermaak te geven. Elke dag is er Het Laar Open Air. Buiten treedt dan een artiest belangeloos op. Drie keer twintig minuten. Aan elke zijde van het pand een keer. Het verzorgingshuis werd overstelpt met aanmeldingen van artiesten, die graag willen optreden. Voortaan mag dat hooguit drie keer per week. Ook mag er één kerkdienst worden gehouden.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/318 ... -ingeperkt
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door mercator »

Mahalingam schreef:Bekende Nederlanders zien weer een mogelijkheid te laten zien dat ze aan de goede kant van de geschiedenis staan.
Corona wekt dezelfde Pavlov reflex op als een terroristische aanslag. Behalve dan het handjes vasthouden en schouder aan schouder rondstappen is het meer van hetzelfde: liedjes kwelen, pluchen beertjes voor het raam zetten, melige vido's posten van het leven in lockdown . De onvolprezen broers Wauters van Clouseau hebben een oud liedje het zit van binnen van onder het stof gehaald en dat is nu we blijven binnen.
Grappig dat al dat kunstenmakersgebroed -allemaal o zo links en rebels en maatschappijkritisch-nu ineens o zo gezagsgetrouw is en braaf doet wat de overheden hen opleggen. En anderen oproept hetzelfde te doen want de wetenschap waakt . Al vertelt die elke dag wat anders. Of dezelfde dag: hier hebben we 2 virologen-Van Ranst en Van Gucht-die meestal exact het tegenovergestelde vertellen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12641
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door sjun »

Kijk toch eens wat een zelfingenomenheid:
Experts: Van Kooten & De Bie beste Nederlandse tv-duo ooit
ANP 9 uur geleden

HILVERSUM (ANP) - Kees van Kooten en Wim de Bie zijn uitgeroepen tot het allerbeste duo uit de Nederlandse televisiegeschiedenis. De verkiezing werd georganiseerd door de VARA-gids.

De jury bestond uit negen tv-kenners, onder wie hoofdredacteur Roy van Vilsteren van de VARA-gids, mediahistoricus Huub Wijfjes en oud-NRC-criticus Hans Beerekamp. De jury beoordeelde een lijst van zestig koppels uit de tv-geschiedenis. Het belangrijkste criterium was de vraag in hoeverre zij elkaar versterkten als zij samen op televisie te zien waren.

Zeven van de negen juryleden zetten Van Kooten & De Bie op de eerste plek. Het Haagse cabaretduo maakte bijna dertig jaar programma's voor de VPRO, zoals Simplisties Verbond, Keek op de Week en Krasse Knarren.

Hun programma's leverden een groot aantal typetjes op, zoals Jakobse & Van Es, de Klisjeemannetjes en de Vieze Man. In 1998 maakten Koot & Bie hun laatste programma samen.
Nou geweldig, de breedsocialistische familie roept de beste profeten van het breedsocialistische gedachtengoed uit al wordt dit natuurlijk wat neutraler ingekleed. Voor de vorm zijn er dan nog wel wat criteria gehanteerd waarvan er een genoemd werd. natuurlijk moesten er een diversiteit aan typetjes aangedragen worden om de breedsocialistische boodschap mee te verpakken. Maak van uw Turkse groenteman een filosoof of buurtintellectueel, verander hardwerkende middenstanders in kleine oplichtende sjacheraars voortdurend uit op het geld van hun naasten, Maak met ingrediënten van zelfspot en ironie van de rijke buurman een oude dwaas en complottheoreticus. Verander de leraar Duits in een prekende profeten verhef een dakloze tot het orakel van het tuinhuisje. Alles komt neer op het omzagen en omkeren van maatschappelijke verbanden opdat de aldus wekelijks ontwortelden de opgedrongen multicultuur zullen omarmen, de Groene labels zullen consumeren en de eigen historie en tradities gaan verloochenen. Ze hebben best met hun elitaire hobby's verdiend. De indoctrinerende luchtige voorstellingen via de ether werden immers door de belastingbetalers bekostigd en tijdens de lessen Drama, Maatschappijleer en Nederlands in de schoolklassen (met de beste bedoelingen) nog eens herhaald zodat tenminste een hele generatie geïndoctrineerd kon worden.

Ik mag hopen dat beide heren op leeftijd zo wijs zijn om zich niet publiek te laten fêteren maar gezien het publieke gedrag van de geenszins aan zijn ego gestorven domineeszoon Freek de Jonge valt er niets uit te sluiten.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89908
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Ariel »

sjun schreef:Kijk toch eens wat een zelfingenomenheid:
Experts: Van Kooten & De Bie beste Nederlandse tv-duo ooit
Ik moet tot mijn schaamte toegeven dat ik vroeger graag keek naar dit stel. :redface2: Waarschijnlijk dacht ik 30 jaar geleden nog niet zo na.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door King George »

Ik moet toegeven dat ze vroeger nog wel eens humor hadden bij links. Dat is dan wel voltooid ver verleden tijd. Want de pH-waarde van links is tegenwoordig accuzuur.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89908
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Ariel »

:scratch:
Oud-premier Dries van Agt breekt lans voor moslims: ‘Houd meer rekening met hun gevoelens’

Nederlanders zouden meer rekening moeten houden met de gevoelens van moslims. Dat zegt oud-premier Dries van Agt zaterdag in een uitgebreid interview met De Gelderlander. Hij reageert hiermee op de moord op de Franse leraar Samuel Paty.

Samuel Paty werd afgelopen jaar op brute wijze vermoord nadat hij als leraar in zijn klas spotprenten van de profeet Mohammed had vertoond

Van Agt: ,,Ik vraag niet om begrip voor de moordenaar van Paty, maar de vraag is hier: kunnen wij zelf niet wat meer rekening houden met de gevoeligheden van islamitische mensen die ontzettend geschokt zijn als ze onthutsend beledigende afbeeldingen zien van de heilige profeet?”

Volgens de bijna 90-jarige voormalige politicus zouden christenen het ook niet tolereren als Jezus Christus op vergelijkbare wijze zou worden afgebeeld. ,, Dan zouden we geen onderwijzer de keel doorsnijden, maar wel verdomde kwaad worden. Dat weet ik zeker.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89908
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Ariel »

En voor de geïnteresseerde, hier is het interview met de oude baas Dries. Ik wist niet dat hij een hersenbloeding heeft gehad, en dat net op het moment als hij Israel staat uit te foeteren. :shock:
Dries van Agt (89) over zijn hersenbloeding: ‘De kinderen vreesden dat ik de volgende dag niet zou halen’

De tijd krijgt vat op Dries van Agt (89). Maar de oud-premier, die al zo veel politieke generatiegenoten zag wegvallen, geeft zich nog niet gewonnen. Van zijn zware hersenbloeding herstelde hij ‘wonderbaarlijk goed’. Al zijn er beperkingen. Het lichaam hapert, het hoofd soms ook. ,,Ik ben een oud baasje geworden.” Een gesprek over ouder worden, opkrabbelen en blijven nadenken.
Spoiler! :
Dries van Agt tikt met zijn wijsvinger tegen zijn rechterslaap. ,,En hier gebeurde het.”

Op 15 mei 2019 wordt de voormalige premier van Nederland getroffen door een zware hersenbloeding. Zijn linkerhand functioneert nog steeds niet naar behoren. Dat is niet raar, want het linkerdeel van het lichaam wordt aangestuurd vanuit de getroffen rechter hersenhelft, doceert hij. ,,Het lichaam werkt als een X.”

Maar wat zo gek is: hij schrijft ook niet meer zo makkelijk. En dat deed en doet hij met zijn rechterhand. Vreemd, vindt hij, die haperende hand. ,,Ik kon heel goed schrijven. Nu niet meer. Ik ben een groot deel van mijn inventiviteit en creativiteit kwijt. Dat vind ik het grootste verlies.”

15 mei. Dat is de dag die de Palestijnen ‘Al-Nakba’ noemen. Vrij vertaald: ‘de Rampdag’. Een dag die verwijst naar het uitroepen van de staat Israël in mei 1948 door David Ben-Gurion, een dag die het begin van de ellende voor het Palestijnse volk markeert. Hoe oud en getekend hij ook is, Dries van Agt zal zich tot zijn laatste snik inzetten voor de Palestijnse zaak. Op deze ‘Rampdag’ is hij te gast als spreker bij de Palestijnse missie in Den Haag. Het is op deze plek en op deze dag dat het gebeurt.

,,Ik stond net op het spreekgestoelte de Nederlandse regering uit te foeteren. Ik voelde zelf niks, maar zag ineens mensen elkaar aanstoten. Ze verstonden me blijkbaar niet meer.”

Als een ‘vriendelijke jongeman’ de spreker van het podium haalt is er al een ambulance gebeld. In razende vaart gaat het, eerst naar een ziekenhuis in Den Haag. Daarna door naar het CWZ in Nijmegen. ,,Mijn kinderen vreesden dat ik de volgende dag niet meer zou halen.”

Als hij, maanden later, toch terugkeert in zijn huis in Nijmegen vindt hij tussen de stapels post met lieve kaartjes en bezorgde briefjes ook een paar brieven waarin hem wordt medegedeeld dat de hersenbloeding niets anders is dan de ‘wrake Gods’ , vanwege zijn opstelling in de Palestijnse kwestie. Hij haalt zijn schouders op. ,,Ik ben er niet boos over. Maar wel verdrietig dat mensen niet inzien dat ik gelijk heb.”

Hoogste stand
Anderhalf jaar na de hersenbloeding. Van zijn appartementje op de begane grond in een Nijmeegs verzorgingshuis zijn we naar de gemeenschappelijk bibliotheek geslenterd. Een compacte rechthoekige ruimte met een lange tafel en een forse boekenkast tegen de achterwand. Bij binnenkomst zet Van Agt de verwarming op de hoogste stand. ,,Koud hier hè?”

Hij oogt kleiner dan voorheen. De rug gekromd. Als zijn vrouw Eugenie met haar rollator koffie en voor haar man een beker chocomel heeft gebracht, zegt hij dat hij zich zorgen maakt om haar gezondheid. ,,Ze is nog ouder dan ik.”

Hij moet er niet aan denken dat zij er niet meer is. Met de hem zo kenmerkende pathos: ,,Ik kán niks. Helemaal niks. En zij kan alles. Ik blijf als een hulpeloze achter.” Sinds de hersenbloeding knoopt zij elke dag de knoopjes van zijn overhemd dicht.

Dit interview zou eigenlijk schriftelijk plaatsvinden. Per briefwisseling. Van Agt heeft geen computer, geen mobiele telefoon, geen e-mail. Hij voelde zich niet sterk genoeg voor een gesprek. Maar een paar dagen nadat er een brief met vragen bij hem is bezorgd, belt hij de verslaggevers. Dit is voor de huidige lockdown. ,,Kom toch maar langs.”

Hoe gaat het met u?
,,Het gaat mij aanmerkelijk beter dan ik op grond van de voorgeschiedenis zou hebben mogen verwachten. Dat is zeker. Mijn herstel is curieus snel en curieus vergaand verlopen maar is niet compleet.”

Wat is de concrete schade die u ondervindt?
,,Ik heb flinke verliezen moeten incasseren. Ik heb u al verteld over het schrijven, dat moeizaam gaat. Maar ik zie er ook tegenop om een interview zoals dit uit het blote hoofd te doen. Het zelfvertrouwen dat ik voluit had, ben ik verloren. Er is iets stuk gegaan.”

Wat doet dat met u?
,,Noem het aanvaarden of berustend. Ik ben een beetje fatalistisch. Het is toch zo dat het door te mokken niet anders wordt. Het verprutst bovendien de minuten die je nog hebt. In simpele woorden, ik vind het jammer. Dat wel.”

Hoe kijkt u terug op de revalidatie?
,,In verwondering en dankbaarheid. Na het ziekenhuis kwam revalidatiecentrum Dekkerswald en daar hebben ze me anderhalve maand gehouden. Dat is kort voor iemand die een fikse hersenbloeding heeft gehad. Zelfs daar wekte dat verwondering. Daarna kom je in de fase van dalend herstel. Dan gaat de verbetering langzamer en wordt duidelijk wat zich niet herstelt. Daar zitten we nu in. Verder kom ik niet. Dit is het. Hier moet ik het mee doen. Ik ben een oud baasje geworden.”

Bent u bang dat het terugkeert?
,,Ik weet dat dat kan. En ik vrees het ook wel maar ik denk er niet vaak aan.”

Vindt u andere dingen belangrijker nu?
,,Mijn Eugenie is belangrijker geworden. Maar met haar ben ik nu dagelijks en de hele dag en elke dag samen. En de kinderen en de kleinkinderen voor wie ik vroeger 0,0 tijd had. Nu wel.”

2. De laatste der Mohikanen
Het is de bordesfoto uit 1971. Dit jaar vijftig jaar geleden. Zwart-wit. Het Eerste kabinet-Biesheuvel. Twee plekken naast de nieuwe premier staat de 40-jarige Dries van Agt. Dan een talentvol jurist. Opgegroeid in het katholieke Geldrop, opgeleid in Nijmegen. Een foto vol serieuze mannen in grijze pakken. In het midden staat een vrouw, koningin Juliana. Van dit kabinet, en alle kabinetten daarvoor, leeft niemand meer. Behalve die jurist uit Nijmegen die daar in een karakteristieke houding staat. Handen gevouwen voor het slanke, rechte lichaam.

Twaalf jaar lang stond Van Agt in het midden van de Haagse politieke arena. Zes jaar als minister van Justitie, daarna zes jaar als premier. Na Biesheuvel volgde eerst het roemruchte kabinet Den Uyl. Ongekend links en progressief. Van Agt trapte op de rem tussen alle linkse hemelbestormers zoals Joop den Uyl, Ed van Thijn en Marcel van Dam. Hij tergde ze, met zijn wollige manier van formuleren en eigenzinnige optredens.

Nu nog kan hij glunderend vertellen over de kabinetsformatie van 1977. Die duurde ‘een eeuwigheid’. Hij liet Den Uyl wachten op het Binnenhof terwijl hij zelf stiekem naar de Ronde van Boxmeer ging om het startschot te geven.

Het tweede kabinet Den Uyl kwam er nooit. In 1977 werd Van Agt verrassend zelf premier. Ook in dat gilde is hij de laatst levende. Onlangs overleed Giscard d’Estaing. Thatcher, Schmidt, ze zijn al lang dood. Ook zijn opvolgers in Nederland, Ruud Lubbers en Wim Kok. Hij is de overlever. ,,Het is puur geluk. Ik heb hier ook niks over te doceren aan anderen. Ik heb niks gepresteerd om zo oud te worden.”

Heeft u gezond geleefd?
,,Het kan veel gezonder. Ik neem nog dagelijks indrukwekkende hoeveelheden alcohol in. Tafelwijn tijdens het eten, een portje voor het maffen. En ik rook. Op mijn kamer mag dat en dan rook ik fors. Sigaren. Meer dan een per dag.”

Wat vindt uw vrouw daarvan?
,,Die gedoogt het. Ze duldt het in zwijgzaamheid.”

En stress? U heeft te maken gehad met moeilijke kwesties in uw jaren als minister. Heeft u daar geen last van gehad?
,,Daar heb ik blijkbaar niet onder geleden. Waarschijnlijk heeft mijn relativeringsvermogen me daarbij geholpen.”

Overdrijft u dat relativeren niet? U heeft ooit, toen u CDA-lijsttrekker werd, zelfs gezegd dat u volkomen ongeschikt was als lijsttrekker.
,,Ja maar dat was ook waar. En het is nooit moeilijk om de waarheid te spreken. Ik meende dat oprecht. Ik wilde geen lijsttrekker worden maar mijn vrouw haalde me over. Zij vond dat ik, die zoveel aan het CDA te danken had, het niet kon maken om deze klus af te wijzen.”

Er komen weer verkiezingen aan, maar wij horen nooit een lijsttrekker zeggen dat hij of zij ongeschikt is als lijsttrekker.
,,Ik volg de huidige politici weinig meer dus ik kan er moeilijk over oordelen. Maar ik vind dat er nu nodeloos veel zelfverheffing tussen zit en een tekort aan relativeringsvermogen. Mensen kunnen niet meer lachen om zichzelf. Ze zien niet in hoe lachwekkend ze in menig opzicht zelf soms zijn. Dat zag ik in ieder geval wel in.”

3. Een carrière als een X
Het is tientallen jaren geleden dat Van Agt een actieve rol in de Nederlandse politiek speelde. Toch spreekt de periode waarin hij naam maakte, nog steeds tot de verbeelding. De tijdgeest van de jaren 70, de polarisatie en de opvallende politieke onderwerpen zijn onderdeel van het collectieve geheugen. De discussie over de drie van Breda, de oliecrisis en autoloze zondagen, de zaak Menten, de Lockheed Affaire met prins Bernhard, de bezetting van de abortuskliniek Bloemenhove en natuurlijk de Molukse treinkaping. Het is voer voor boeken, films, documentaires.

Van Agt speelde in al die episodes een hoofdrol. Zijn positie in het debat, toen en nu, is op zijn minst heel opmerkelijk. In de ‘linkse’ jaren 70 was hij zo’n beetje de antichrist van links Nederland. De vijand. Met zijn archaïsche taalgebruik en conservatieve standpunten. Nu, meer dan veertig jaar later, is Van Agt vervreemd van zijn CDA. Hij strijdt voor de Palestijnse zaak, pleit voor legalisatie van softdrugs en opvallend veel progressieve Nederlanders zijn gecharmeerd van zijn welbespraaktheid. Van Agt verschoof van de top van de rechtervleugel in het politieke landschap, naar een supporter in de schaduw van de linkervleugel.

In de jaren 70 kon progressief Nederland uw bloed wel drinken. Hoe kijkt u daarop terug?
,,Zonder wrok. Vaak wel met verbazing, want op sommige gebieden was ik toen al progressief . Zo heb ik stelling genomen tegen nodeloos langdurig straffen. Dat gaat nu weer helemaal de verkeerde kant op trouwens. Maar ik heb destijds er nog voor gezorgd dat de periode van voorlopige hechtenis voor verdachten werd teruggebracht. Ik zag mijzelf helemaal niet als erg rechts.”

Later zei u: ik werd steeds linkser. Hoe kwam dat?
,,In de loop van de jaren ben ik wat linkser geworden omdat ik gaandeweg loskwam van vooroordelen over denkbeelden van mijn politieke overburen van de politieke grens. Ik lees nu boeken van Jan Pronk en ik vind het de moeite waard om kennis van te nemen.”

Kan het zo zijn dat de wereld rechtser is geworden en u daardoor linkser?
,,Daar zit veel in. Nederland is zeker rechtser geworden. En ik niet. Daar bevind ik me wel bij trouwens. Ik vind het niet erg dat ik mijn nieuwe bijgestelde overtuigingen volg. Dat moet je ook doen. Waarom zou je eigenwijs zijn over jezelf?”

‘Ik ben geen antisemiet’
Dries van Agt wordt naar eigen zeggen vaak aangevallen vanwege zijn kritiek op Israël. ,,Ik ben volstrekt geen antisemiet. Ik ontzeg Israël niet het recht om te bestaan. Maar het land vergrijpt zich ernstig en vaak aan het internationale recht. Zelfs schendt Israël het Folterverdrag en het verdrag omtrent de rechten van het kind. Daar gaat het mij om.”

Uw eigen CDA richt zich wel meer op de rechtse kiezer.
,, Het CDA van nu ervaar ik als een slappe variant van de VVD. De Tweede Kamerfractie van het CDA oordeelt te hard over het opvangen van vluchtelingen. Zelfs als het gaat over kinderen die gehaald moeten worden uit de gruwel van de kampen op de eilanden van de Middellandse Zee. En de fractie is niet bereid in te stemmen met enige nuancering in het beleid omtrent cannabis. Ze schiet schromelijk tekort in het bekritiseren van de kolonisatie van de bezette Palestijnse gebieden. Al een aantal keren heb ik GroenLinks gestemd. Maar dat is geen nieuws meer.”

4. Een nalatenschap met een smet
Van alle Haagse dossiers waarbij hij betrokken was, blijft er één keer op keer terugkeren in het nieuws. In 1977, gedurende de kabinetsformatie van die zomer, kapen jonge Molukkers een trein ter hoogte van het dorp De Punt in Drenthe. Zij willen met hun actie een betere positie en behandeling van de Molukse gemeenschap afdwingen. Bijna drie weken lang houden de gijzelnemers tientallen mensen gevangen in de trein. Het land kijkt vol spanning toe.

De regering vormt een crisisteam. Daarin zit ook Dries van Agt, die voorstander is van hard ingrijpen. Uiteindelijk bestormen troepen van het korps mariniers de trein. Zes gijzelnemers en twee gegijzelden komen om het leven.

Veel Molukkers denken dat de toenmalige minister van Justitie opdracht heeft gegeven om de Molukse kapers te executeren. Advocaat Liesbeth Zegveld voert namens de nabestaanden jarenlange procedures tegen de Staat. Ondanks dat enkele oud-officieren erkennen dat militairen de opdracht hadden gekregen om de kapers om het leven te brengen, oordeelt de rechtbank in 2018 dat er geen verdere verhoren volgen en er geen schadevergoeding komt. De affaire overheerst de nalatenschap van Dries van Agt.

Dit dossier, de treinkaping van De Punt, achtervolgt u tot op de dag van vandaag.
,,Ja. Dat zal.”

Hij pakt zijn leesbril en leest voor van papier. Dit antwoord heeft hij voorbereid. Hij zegt: ,,Toch zal ook deze dramatische gebeurtenis verzinken in vergetelheid. Over pakweg twee generaties praat niemand meer over de Molukkers en de treinkaping. Het is dan zo verre geschiedenis dat de aandacht verdwijnt.”

Maar hoe ervaart u de voortdurende beschuldiging aan uw adres?
,,Ik wil graag dit als antwoord in de krant: wij hebben toen als ministersteam, waarin ook nobele mensen als Joop den Uyl, De Gaay Fortmann en Max van der Stoel zaten, gewetensvol en zorgvuldig gehandeld op basis van adviezen van deskundigen.”

Hij slaat met zijn hand op tafel, geëmotioneerd. ,,Ik was het niet alleen! Dat denk je wel als je dat allemaal hoort. Maar we deden het samen. Zo was het. Het is helemaal juist wat ik nu zeg.”

Heeft u dan het gevoel dat u aangepakt wordt omdat u nog leeft?
,,Ja. Ik ben de enige op wie nog geschoten kan worden. Dat is zeker een belangrijke factor hier.”

U was minister van Justitie. De premier was misschien verantwoordelijk maar Den Uyl had de reputatie dat hij wilde blijven praten.
,,Ook toen vonden wij dat Den Uyl heeft ‘gedificulteerd’. De debatten duurden lang. Maar in dit geval hebben we nooit gezegd, Joop hou er eens over op. Van der Stoel en De Gaay Fortman steunden mij.”

En Den Uyl?
,,Die stemde uiteindelijk ook in met ingrijpen. Maar later heeft hij dat laten vallen.”

Maar de grote vraag is: met welke opdracht zijn die commando’s op pad gestuurd?
,,Toch zeker niet om Molukkers dood te schieten. Tuurlijk niet. Zeker niet. Mijn geweten is schoon.”

Prins Bernhard zal voor altijd verbonden blijven met de Lockheed-affaire, Van Agt met De Punt.
,,Ik vind dat natuurlijk heel jammer. Ik weet dat ik ermee moet leven. Het leven biedt nog zo veel andere dingen die wel mooi zijn.”

Wat ziet u zelf als uw nalatenschap? Hoe wilt u herinnerd worden?
,,Ik hoop dat mijn naam zal voortleven als pleitbezorger van de rijkdom en schoonheid van onze taal. Onze taal die zo te lijden heeft onder de overweldiging van het Amerikaans en het Engels.”

U bent geen voorstander van Engelse termen in onze taal?
,,Geen voorstander? Dat is het understatement van de dag.”

Understatement? Dat is Engels.
,,Ha. Ja maar nu wel een bruikbaar Engels woord. Ik erger me mateloos aan de overweldiging van onze taal door het Engels.”

5. Samuel Paty
In zijn hart blijft Van Agt een optimist. Een humorist, een relativist. Zijn katholieke veren heeft hij nooit afgeschud. De roomse rituelen, het warmenestgevoel, onderdeel zijn van een geloofsgemeenschap. ,,Het blijft hartverwarmend en daarom dierbaar.”

Praktiseert u dat geloof ook nog?
,,Ik ben geruime tijd niet meer in mijn kerk geweest. Dat komt mede door corona. Er mogen maar weinig mensen naar binnen en we hebben geen vervoer ernaartoe. Maar via YouTube beluister ik onze pastor. Die goed en inhoudelijk kan preken. En op zondag volg ik de dienst op de televisie.”

Bidt u nog voor het eten?
,,Dat komt er niet meer van. Dus er is wel slijtage.”

Geloof is een groot thema. In Nederland neemt de angst voor de islam toe. Volgens politici als Wilders is de islam in de kern onverenigbaar met een vrije democratie als de onze.
,,In naam van het christendom zijn de kruistochten ondernomen. Die hebben groot onheil gebracht. Maar heel lang is het christendom een kracht ten goede geweest. Denk aan de vele naamloze zwoegers die als zendelingen gezondheidszorg en onderwijs hebben gebracht. En ook in eigen land hebben door geloof geïnspireerde mensen waardevol werk geleverd. Maar de islam dan, kunt u vragen. Die presenteert zich in vele varianten. Radicale islamieten betonen zich vaak gewelddadig. Dat is volstrekt onaanvaardbaar en moet stevig worden aangepakt. Maar hoe woedend zouden wij reageren als in ons land niet-gelovigen, onterende beelden van Jezus Christus zouden verspreiden? Dan zouden we geen onderwijzer de keel doorsnijden, maar wel verdomde kwaad worden. Dat weet ik zeker.”

Wat wilt u daarmee zeggen?
,,Ik vraag niet om enig begrip voor de moordenaar van Samuel Paty. Maar de vraag is hier: kunnen wij zelf niet wat meer rekening houden met de gevoeligheden van islamitische mensen die ontzettend geschokt zijn als ze onthutsend beledigende afbeeldingen zien van de heilige profeet?”

U vindt dat we daar meer rekening mee moeten houden?
,,Dat vind ik wel. Dit is hachelijk wat ik nu zeg. Want er zullen mensen boos over zijn. Over deze passage. Maar ik vind het belangrijk dat iemand deze vraag eens durft te stellen. Hoe zouden wij zelf reageren op soortgelijke choquerende beledigingen?”

Kunnen wij nog wel zo gechoqueerd worden?
,,Dat vind ik een goede vraag. En ik weet niet direct een antwoord. Geloofsovertuiging is een veel minder belangrijke factor in onze samenleving geworden in ieder geval.”

En hebben wij er voldoende begrip voor dat de moslimgemeenschap wél nog veel meer hecht aan haar geloof.
,,Dat vinden wij maar raar. Eigenlijk vinden we dat al verkeerd. Dat zit er misschien wel onder.”

Hij volgt het nieuws nog op de voet. Druk maakt Van Agt zich nog altijd om het lot van de Palestijnen. Hoewel hij weinig hoop meer heeft op een goede toekomst. ,,Ik laat die zaak nooit los want het is onrecht ten top.”

Als u kijkt naar ‘de toestand in de wereld’, waar maakt u zich nog meer zorgen om?
,,Bezorgdheid is geboden als het gaat om het klimaat. De temperatuur gaat 3 graden stijgen. Dit gaat he-le-maal fout. De poolkappen smelten. We hebben droogte en stormen die fnuikend zijn voor de voedselvoorziening. Ik maak me zorgen over het snelle verlies van biodiversiteit. Dat gaat heel hard. Kent u de films van David Attenborough? Ik had ook zo kunnen spreken. Niet zo deskundig maar wel met dezelfde passie.”

En verder?
,,Verder maak ik me ook zorgen over de krankzinnige verdeling van welvaart in de wereld. Een heel klein deel van de bevolking neemt bijna alle welvaart tot zich. Dat is beangstigend en onthutsend.”

Hij laat een stilte vallen.

,,Genoeg somberheid. Een pessimist word ik niet. De aarde is veerkrachtig. En ook mensen zijn in staat tot spoedig herstel.”

Hoe kijkt u tegen de coronacrisis aan?
,,Wat mij daarin opvalt is hoe beperkt het incasseringsvermogen is van onze Nederlandse bevolking. We kunnen niks meer hebben...”

Doelt u er dan op dat we moeite hebben om ons aan de maatregelen moeten houden?
,,Ja, daar doel ik op. Ook al kan iemand de inzichten betwisten waar die aanbevelingen op gebaseerd zijn, toch is er een wijdverspreide onwilligheid om je daar helemaal aan te houden.”

Mist u zelf iets, nu?
,,Ja. Ik zie mijn kinderen en kleinkinderen minder. Maar het is een extra aansporing om te blijven leven. Dat zegt mijn vrouw ook. Ik moet nu wel door leven want ik moet de kinderen nog meer zien voor ik vertrek. Dat is een mooie motivatie.”

Komen we over corona heen, denkt u?
,,De 14de eeuw was de eeuw van de pest. Toen zijn onnoemelijk veel mensen omgekomen. Daar waren geen vaccinaties tegen. En toch heeft de Europese bevolking het overleefd. Dat geldt ook voor uitbraken van cholera en tyfus en de Spaanse griep na de Eerste Wereldoorlog die ook gruwelijk heeft huisgehouden. Daar merkte je twintig jaar later helemaal niks meer van. Dat maakt mij optimistisch.”

Van Agt schuifelt terug richting zijn appartement. Bij de deur van het verzorgingshuis neemt hij, vanaf een afstandje, uitgebreid afscheid. Hij bedankt voor het gesprek. En besluit met een boodschap voor het nieuwe jaar.

,,Houd moed in deze beroerde tijd. De mensheid is in de loop der eeuwen door zoveel rampen getroffen. Maar even vaak kwam elke morgen de zon weer op en braken betere tijden aan. Rampen komen en gaan als seizoenen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89908
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Ariel »

Deugmens en tevens vinexvrouwtje Marieke Dubbelman heeft een column geschreven. Marieke vindt Wilders maar niks. In een Utrecht zonder moslims zou ze nooit willen wonen

Is Marieke soms op zoek naar een exotische lover? Volgens mij is de @Enkelvrouw manloos op dit moment.

Grinnik... :smile7:
Geert Wilders maakte vorige week zijn verkiezingsprogramma bekend. Het enige lid van de PVV koestert een diep verlangen naar ‘Hollandse gezelligheid’. Ik moet dan altijd denken aan verjaardagen in een kringetje op een ongemakkelijke klapstoel, waarbij je maar 1 koekje bij de koffie krijgt en de sfeer pas een beetje losser wordt als iedereen een paar pilsjes/advocaatjes opheeft.

Nee, dan de Marokkaanse ongezelligheid. Woonkamers met zitbanken, die zo lang zijn, dat werkelijk alle visite lekker zit, tafels die vol staan met bergen koekjes, nootjes en ander lekkers en een uitgelaten sfeer van het eerste tot het laatste kopje thee...

Behalve oer-Hollandse gezelligheid wil Wilders ook een ministerie van Immigratie, Remigratie en De-islamisering. Want een Nederland en daarmee ook Utrecht zonder moslims, dat is pas gezellig, vindt hij. Ik probeerde het me voor te stellen. Mij lijkt het enkel afschuwelijk en het idee dat straks zo ontzettend veel mensen zullen stemmen op een man, die mensen om wie ik geef gewoon weg wil hebben, vind ik onverdraaglijk.

Want een Nederland en daarmee een Utrecht zonder moslims betekent bijna een halvering van de klas van mijn jongste. We zouden op zoek moeten naar twee nieuwe lieve klassenmoeders. De voetbalteams van mijn zoons zouden spelers tekortkomen.

De Marokkaanse bakfietsvader met zijn stralende tweeling voorin, zou nooit meer voorbijrijden. Nooit meer praten met die lieve achterbuurman R., die me zo aanmoedigt om juf te worden.

Nooit meer samen werken aan een opdracht met mijn slimme en rustige klasgenote W. met haar charmante Bredase accent, als ze vanwege haar hoofddoek dit land uit zou moeten. Ik zou mezelf nooit meer misselijk kunnen eten aan de kilo’s zelfgebakken goddelijke koekjes, die vriendin F. me ieder jaar tijdens de ramadan brengt.

De Turkse pizza zou uit mijn leven verdwijnen. Ik zou nooit meer de lach van de allervrolijkste pakketbezorger zien. De Kanaalstraat zou uitgestorven en leeg zijn. Tal van apotheken, crèches en andere bedrijven en instellingen in deze stad zouden onderbezet raken. Bussen bleven in de remise. In zo’n Nederland, zo’n Utrecht, wil ik nooit van mijn leven wonen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52324
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Over de Gutmensch en over de Freeken

Bericht door Mahalingam »

"Volgens mij is de @Enkelvrouw manloos op dit moment. "
Maar niet kinderloos
Marieke Dubbelman
@Enkelvrouw
·
10 Jan
Het is gewoon een zesde zwangerschapsverlof met mijn vier kinderen. #omdenken #lockdown
https://twitter.com/Enkelvrouw?ref_src= ... r%5Eauthor

Waar die kinderen vandaan komen weet ik niet. Kan de ooievaar zijn of gevonden tussen de boerenkool op een akker.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie