Provinciale Statenverkiezingen.

Ariel

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Berichtdoor Ariel » Vr Jun 07, 2019 1:05 pm

Mahalingam schreef:Het cordon sanitaire bestaat nu in alle provincies. Nergens komen PVV en FvD aan de bak. Zoalste verwachten. Dat het zo lang duurt komt omdat partijen zich in vreemde krinkels moeten draaien om te kunnen samenwerken tegen PVV en FvD.

Met dank aan de Farizeeër en tollenaar Gert Jan Segers, en iedereen die op de CU gestemd heeft.

Wat een enge man is Judas Segers geworden.

Afbeelding
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

King George

Berichtdoor King George » Za Jun 08, 2019 2:35 pm

Hoezo geen partijkartel?
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam

Ariel

Berichtdoor Ariel » Za Jun 08, 2019 5:36 pm

GroenLinks Limburg wil partijgenoot royeren om samenwerking Forum en PVV

GroenLinks Limburg eist het royement van partijgenoot Carla Brugman nu zij als gedeputeerde wil deelnemen aan het nieuwe provinciebestuur waar ook PVV en Forum voor Democratie kandidaten voor leveren.

Limburg krijgt als eerste provincie ooit een ’extraparlementair college’ met zeven gedeputeerden. Het CDA levert twee mensen, daarnaast vaardigen VVD, PVV en Forum voor Democratie een bestuurder af. Twee ’externen’ maken de ploeg compleet, onder wie Carla Brugman dit tot vorig jaar fractievoorzitter was van GroenLinks Limburg.

Afgehaakt
De linkse partijen haakten tijdens de onderhandelingen af omdat ze niet willen samenwerking met de rechtse partijen FvD en PVV. Het ’extraparlementair college’ heeft geen vast coalitieakkoord en moet voor plannen iedere keer op zoek naar meerderheden.

GroenLinks Limburg is des duivels over de deelname van partijgenoot Brugman. De afdeling Limburg heeft zaterdag tijdens een spoedbijeenkomst besloten dat de politica uit GroenLinks moet worden gezet, bevestigt fractievoorzitter Pepijn Baneke aan De Telegraaf. Het landelijk partijbestuur moet zich nog buigen over het verzoek van de Limburgse afdeling.

Invloed
„We hebben best zin in een bestuurlijk experiment, maar dan wel met een onafhankelijke groep mensen. Dit is de facto een rechts college met CDA, Forum voor Democratie, PVV en VVD”, zegt Baneke. „We verwachten dat GroenLinks niet veel invloed kan uitoefenen op het beleid.”

Brugman heeft aan de regionale omroep L1 duidelijk willen maken dat haar komst juist voor meer diversiteit in het extraparlementair college zorgt. Ze wil naar eigen zeggen een „inclusieve samenleving en een inclusief college.”

Binnen GroenLinks, een partij die zich graag presenteert als tolerant, lijkt heulen met andersdenkenden vaker te worden afgestraft. Zo het gedumpte Kamerlid Zihni Özdil bijna een twitterverbod, nadat extreemlinkse activisten boos waren geworden over een foto waarop Özdil de rechtse denker Sid Lukkassen omhelsde.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Wo Jun 12, 2019 4:10 pm

Ook in Zuid Holland komt het Forum voor Democratie niet aan de bak. Wat zitten er toch enorm veel galbakken bij het CDA.

Wiegel stapt op als informateur Zuid-Holland

Hans Wiegel is opgestapt als informateur voor een nieuw provinciebestuur in Zuid Holland. Nadat het CDA zich uit de besprekingen had teruggetrokken, zag de oud-politicus er geen heil meer in.

Voor de VVD’er kwam het vertrek van het CDA als een complete verrassing. „De onderhandelingsgesprekken verliepen voorspoedig, open en met wederzijds respect.” Wiegel onderzocht de vorming van een coalitie van FVD, VVD en CDA.

Het afhaken van het CDA maakt het voor hem onmogelijk om verder te gaan als informateur, zegt Wiegel. „Als een van de drie ineens opstapt, valt er weinig meer te onderhandelen en dus restte mij niets anders dan mijn ontslag in te dienen.”

Onder leiding van Wiegel, tevens columnist voor deze krant, zijn „alle mogelijke opties” na de verkiezingen verkend. „Wij vinden het jammer dat dit ondanks de enorme inspanningen van informateur Wiegel niet tot een positief resultaat heeft geleid”, reageert VVD-leider Floor Vermeulen. „Helaas hebben sommige andere partijen formatiegesprekken op voorhand uitgesloten.”

Eerder stapte de lijstverbinding ChristenUnie-SGP uit de onderhandelingen. Tot nog toe werd alleen in Limburg een provinciebestuur met grote winnaar Forum voor Democratie gevormd.

King George

Berichtdoor King George » Do Jun 13, 2019 1:14 pm

Ik hoorde gisteren Hans Wiegel ook op de radio en hij was not amused. En terecht. Het zijn en blijven Judassen en Farizeeërs bij het CDA.

Iets geeft mij in dat het CDA al van kop af aan er op uit was de boel te laten klappen op een door hen gewenst moment. Hans Wiegel heeft de formatieopdracht aan de provincie teruggegeven en kapt ermee als informateur.

Hier de verklaring van Hans Wiegel:

BJUSTERBAARLIK''

Aan de commissaris van de Koning,
    De leden van de Staten van de provincie Zuid-Holland

Oudega, 12juni2019

Dames en heren,

Op 1 april startte ik mijn informatie terzake van het vormen van een nieuw College van Gedeputeerde
    Staten van de provincie.
    De lijn was dat de twee grootste partijen, Forum voor Democratie en de WD, in het College zouden
    plaatsnemen, ieder met twee Gedeputeerden.
    De tweede lijn was het eveneens toetreden tot het Dagelijks Bestuur van de provincie van een aantal
    kleinere fracties, zodat voor een breed College zou kunnen worden gezorgd.
    Ten derde gaf ik aan dat ook met de kleine fracties, die niet in GS zouden plaatsnemen, contact zou
    worden gehouden.
    Mijn eerste verkenningen leidden ertoe dat een aantal fracties, als Groenlinks, D66 en de PvdA, om
    uiteenlopende redenen liet weten niet tot het College te zullen toetreden. Het CDA was daartoe wel
    bereid, de ChristenUnie/SGP sprak zich niet concreet uit.
    Kort daarna besloten FvD, WD en CDA zich te zetten aan het schrijven van een inhoudelijk ontwerpprogram op hoofdlijnen, erop gericht met anderen besprekingen te voeren over hoe de Provincie de
    komende jaren te besturen. Aan de andere fracties werd dat gezonden, met daarbij de uitnodiging tot
    gedachtevorming te komen. Enkele fracties toonden zich daartoe bereid. Anderen, die eerder hadden
    laten weten niet tot het College toe te willen treden, bleven bij hun conclusie.
    Daarop ontstonden contacten met de ChristenUnie/SGP. Die leverden wisselende situaties op. Nu
    eens het gevoel: we komen tot overeenstemming, dan weer twijfel. Totdat de ChristenUnie per brief
    liet weten de besprekingen met FvD, WD en CDA te beëindigen.
    ln de media verschenen vervolgens berichten dat een coalitie waaraan FvD deel zou nemen, mislukt
    was. Daarop besloot ik kenbaar te maken dat de besprekingen werden voortgezet, allereerst met een
    poging enkele van de kleine fracties in de besprekingen over een nieuw College te betrekken. Dat is
    gebeurd. Voordat het echter tot een bespreking is gekomen, liet de fractie van het CDA gistermiddag
    weten zich terug te trekken uit de besprekingen. Het CDA zal uiteraard zelf aangeven waarom.
    Uiteraard maakt dit mijn werk als informateur verder onmogelijk. lk leg per heden mijn functie dus
    neer. Het spijt mij, maar een ander besluit is zinloos.
    Dank voor alle gesprekken die ik mocht voeren. Ook als we het niet met elkaar eens waren, waren die
    open en met onderling respect.
    Tenslotte dank aan de ambtehjk medewerkers die mij hebben gesteund.

Het ga u allen goed,

(H. Wiegel)
Laatst gewijzigd door King George op Do Jun 13, 2019 4:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

King George

Berichtdoor King George » Do Jun 13, 2019 1:18 pm

Het spelletje dat het CDA hier bij de onderhandelingen met de grootste partij FvD speelt lijkt verdacht veel op het spelletje, dat het CDA speelde bij de overleggen in het Catshuis in 2012, waarbij het CDA willens en wetens de afspraken schond die het CDA met de PVV in het gedoogakkoord gemaakt had en het daarmee voor de PVV onmogelijk maakte om door te gaan met gedogen (van Rutte I). En vervolgens keer op keer blijven roepen dat de PVV de wegloper was...

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Jun 13, 2019 2:00 pm

King George schreef: En vervolgens keer op keer blijven roepen dat de PVV de wegloper was...

Het is zo wie zo triest dat de PVV niet bij de onderhandelingen in Zuid Holland betrokken werden, omdat het CDA daar bezwaar tegen had.

CDA en PVV hebben ieder 4 zetels. Dus... :nietverstaan:

King George

Berichtdoor King George » Do Jun 13, 2019 2:15 pm

Dus? CDA eruit; PVV erin. Ik zeg: Doen!

Terug naar “Nederland”