Slavernijverleden? Wie?

Pilgrim

Re: Slavernijverleden? Wie?

Berichtdoor Pilgrim » Zo Jun 30, 2019 2:09 am

Paul Cliteur – We moeten Nederland prijzen dat de slavernij werd afgeschaft

Door: Paul Cliteur, 12:55, 29 juni 2019

Afbeelding

Het is van belang geen excuses te maken in een situatie waar excuses niet gepast zijn

In 1814 ondertekende Nederland een internationaal verdrag met als doel de stopzetting van de handel in slaven. Op 1 juli 1863 werd de slavernij officieel afgeschaft in Nederlands belangrijkste slavenkolonie Suriname.

Wat gaan we doen met dit historisch gegeven? Excuses aanbieden voor het feit dat eens (vóór 1863) de slavernij bestond? Of gaan we Nederland prijzen dat het in 1863 de slavernij heeft afgeschaft terwijl in andere delen van de wereld slavernij en andere vormen van onderdrukking welig tieren?

Naar mijn idee moeten we Nederland prijzen.

Maar stel nu eens dat iemand toch excuses wil aanbieden? Wie zijn dan geloofwaardige participanten aan deze discussie? Geeft het pas dat bijvoorbeeld de dictator Erdogan daarop aandringt? Of politici uit Pakistan? Het antwoord is: natuurlijk niet. Turkije en Pakistan zijn dictaturen vergeleken bij Nederland en zij hebben geen enkel moreel recht van spreken wanneer zij Nederland moreel de maat nemen.

Maar nu nog een vervolgvraag: stel dat Nederlanders met een Turkse achtergrond die over het algemeen geen kritiek op Turkije hebben, aandringen op excuses voor het Nederlandse slavernijverleden? Hebben zij dan enig recht van spreken? Opnieuw: juridisch staat het iedereen vrij gebruik te maken van zijn vrijheid van expressie (een punt waarop Nederland zich in gunstige zin van Turkije onderscheidt), maar moreel gezien hebben deze mensen geen recht van spreken. Zij zouden Nederland moeten vergelijken met Turkije en onder de aandacht moeten brengen dat de Nederlandse democratische rechtsstaat zich in zeer gunstige zin onderscheidt van de Turkse, naar islamisme neigende, dictatuur.

Waarom is het zo van belang geen excuses te maken in een situatie waar excuses niet gepast zijn? Met excuses is toch niets verkeerd gedaan?

Jawel, dat is wel het geval, want het maakt een land ziek, de burgers ontevreden en buitenlandse dictators tevreden, wanneer we openlijk demonstreren dat we onze morele prioriteiten niet op orde hebben.

https://tpo.nl/2019/06/29/paul-cliteur- ... fgeschaft/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Jun 30, 2019 11:55 am

Heibel in de Afro tent....

Clarence Seedorf sust gemoederen bij lawaaiige slavernijherdenking

De herdenking van de afschaffing van de slavernij in het Oosterpark in Amsterdam is door protesten van groepen Surinamers en Antillianen vanavond later begonnen. Ook lag de plechtigheid een tijd stil.

Tientallen betogers maakten lawaai omdat ze het niet eens zijn met het besluit van het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden om de herdenking en de viering uit elkaar te halen. Ze bliezen op fluitjes en sloegen op deksels.

Voor het eerst was de herdenking een dag eerder dan de viering. De betogers vinden dat beide op één dag moeten zijn, omdat op 1 juli 1863 de slavernij werd afgeschaft.

Het lawaai hield aan toen schrijfster Astrid H. Roemer, dit jaar winnares van de PC Hooftprijs, aan haar toespraak begon. Zij zei dat kabaal goed is om boze geesten te verjagen, maar kon uiteindelijk niet verder spreken.

Burgemeester Van der Laan greep in en de politie drong de betogers met zachte hand naar achteren. Oud-voetballer Clarence Seedorf wierp zich op als bemiddelaar en vroeg om respect. "Dit is niet wat onze voorouders zouden willen zien." Door zijn tussenkomst werd het lawaai minder en kon Roemer haar toespraak afmaken.

Een woordvoerder van de betogers kreeg de gelegenheid om te verklaren dat de herdenking en de viering op 1 juli moeten zijn. Burgemeester Van der Laan gaat binnenkort met de betogers over hun bezwaren praten. Uiteindelijk kon het programma toch worden afgewerkt.

Het gebeurt nog steeds dat mensen een andere identiteit krijgen opgedrongen. Zoals een rapper in een dure auto.
Minister Bussemaker

Ook minister Bussemaker sprak tijdens de herdenking. Zij vertelde dat de overgrootvader van haar man als slaaf geboren werd in Suriname. "Dat de betovergrootvader van mijn dochter dit nog heeft meegemaakt, raakt mij diep. Het brengt een geschiedenis die voor mij vroeger zo ver weg leek opeens heel dichtbij."

Hoewel de slavernij is afgeschaft, gebeurt het volgens de minister nog steeds dat mensen een andere identiteit krijgen opgedrongen. "Dat gebeurt als je als rapper in een dure auto rondrijdt en aangehouden wordt omdat je zou passen in het profiel van een misdadiger. Of als je solliciteert op een baan en per ongeluk een mail ziet waarin je niet wordt beoordeeld op de inhoud van je karakter, maar op de kleur van je huid."

De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Zo Jun 30, 2019 1:03 pm

Dat is een artikel uit 2016. :wink2:

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Jun 30, 2019 1:08 pm

Pilgrim schreef:Dat is een artikel uit 2016. :wink2:

Joh...Je hebt gelijk... :redface2:
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Maarten

Berichtdoor Maarten » Zo Jun 30, 2019 4:27 pm

@ariel,..De hitte hé :victory:

Enfin, wanneer gaan wij (arbeids)slaven eens compensatie krijgen? Ik kom uit Twente en daar werden mijn grootouders en de generatie daarvoor onder mensonterende omstandigheden aan het werk gezet ...Maar daar hoor je nooit een woord over.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Jun 30, 2019 5:01 pm

Maarten schreef:@ariel,..De hitte hé :victory:

Enfin, wanneer gaan wij (arbeids)slaven eens compensatie krijgen? Ik kom uit Twente en daar werden mijn grootouders en de generatie daarvoor onder mensonterende omstandigheden aan het werk gezet ...Maar daar hoor je nooit een woord over.

Ja, dat was ook geen vetpot.

Afbeelding

mercator

Berichtdoor mercator » Ma Jul 01, 2019 12:59 pm

Maarten schreef:Enfin, wanneer gaan wij (arbeids)slaven eens compensatie krijgen? Ik kom uit Twente en daar werden mijn grootouders en de generatie daarvoor onder mensonterende omstandigheden aan het werk gezet ...Maar daar hoor je nooit een woord over.

Dat was in heel Europa zo, dat heette dan niet slavernij maar lijfeigenschap maar het effect was hetzelfde. De graaf, baron of hertog kocht of erfde een stuk land met de mensen erop . In tsaristisch Rusland heeft dat nog lang tot in de 19de eeuw bestaan. Lang dus nadat de slavernij voor zwarten was afgeschaft.
De blanke lijfeigenen bezaten niets behalve hun eigen lichaam( vandaar de term lijf-eigen), mochten niet reizen of verhuizen, mochten niet trouwen met wie ze wilden etc.etc. De "heer" besliste alles. Dat ging heel ver. Componist J S Bach werd in de gevangenis gegooid omdat hij een paar dagen langer was weggebleven dan door de graaf was toegestaan.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel

Hans v d Mortel sr

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Vr Jul 05, 2019 12:05 am

mercator schreef:Componist J S Bach werd in de gevangenis gegooid omdat hij een paar dagen langer was weggebleven dan door de graaf was toegestaan.

Mercator zou zich nuttig kunnen maken als geschiedenisleraar (daar heeft hij voor gestudeerd).

Ik zie dat zo voor mij, dat een leraar geschiedkunde in de klas elke keer weer de vooruitgang aanprijst die door het christendom teweeg is gebracht. Ik vrees dat dit onmiddellijk op weerstand zal stuiten bij verraderlijke linkse schoolelementen en besturen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

mercator

Berichtdoor mercator » Vr Jul 05, 2019 10:05 am

Hans v d Mortel sr schreef:Mercator zou zich nuttig kunnen maken als geschiedenisleraar (daar heeft hij voor gestudeerd).

Die "studie" stelde toen niet veel voor en nu zal het nog wel veel slechter zijn. Onderwijs gaat niet (meer) over kennisoverdracht maar om het doorgeven van de juiste Marxistische dogma's. Alleen in een technisch beroep kan iemand die de zaken ziet zoals ze zijn nog functioneren zonder constant onder verdenking te staan.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel

Hans v d Mortel sr

Slavernijheden. Vooral in moslimlanden.

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Vr Jul 05, 2019 7:48 pm

Bij de bijeenkomsten van de Jehova's Getuigen werd mij uitgelegd dat de slaven in het Oude Testament gezien moesten worden als werknemers in deze tijd.

Als u op zoek bent naar slaven in deze tijd moet ik u doorverwijzen naar het walhalla op Allahgebied: het geboorteland en vechtparadijs van de historische walgelijke weerzinwekkende perverse pedofiele psychopaat, Arabische profeet Mohammed.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Vr Jul 26, 2019 2:14 pm

CITAAT...

Afbeelding

De Vikingen (hoofdzakelijk Denen) hebben indertijd onze steden geplunderd. Zelfs tot Wijk bij Duurstede zijn ze de rivier opgevaren. Moord en plundering, blanke slaven meegevoerd. Tijd dat de Deense Koningin eens excuses komt aanbieden. Herstelbetaling?

Geplaatst via: E.J. Bron (via Twitter; Arnold Servaes)

Terug naar “Islam in het nieuws”