Forum voor Democratie (FVD)

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Foute boel bij het forum. Het gekissebis binnen Forum voor Democratie heeft een nieuw dieptepunt bereikt. Forum zet Henk Otten uit de partij om ’poging tot fraude’

Maar dat pikt Henk Otten niet...Hij laat in een woedende reactie weten absoluut niet van plan te zijn om zijn senaatszetel op te geven. Hij beticht het partijbestuur van ’smaad’. „Volgens de beproefde methode Baudet wordt mij deze keer fraude in de schoenen geschoven”, bijt hij van zich af. Hij ziet zijn royement als een politieke afrekening.
Otten: ’Ik doe aangifte tegen Thierry Baudet’

Eerste Kamerlid Henk Otten slaat terug naar het bestuur van Forum voor Democratie dat hem gisteren uit de partij zette vanwege vermeende fraude. Hij kondigt aan dat hij vandaag aangifte wegens smaad doet tegen de top van de partij.

„Aangezien de ongefundeerde beweringen van het bestuur mijn goede naam en reputatie ernstig beschadigen zal ik vandaag aangifte doen bij de Politie Amsterdam tegen Thierry Baudet, Rob Rooken en Paul Frentrop wegens smaad”, twittert Otten in reactie. Hij zegt bovendien dat hij niet is gehoord in het interne onderzoek van Forum naar de vermeende fraude met subsidiegeld voor de partij en dat vindt hij ’laakbaar handelen’.

„Van ’subsidie-fraude’ zoals het bestuur beweert is absoluut geen sprake.” De voormalig penningmeester van de partij denkt dat de beschuldigingen tegen hem geuit worden omdat hij kritiek had op de koers van de partij onder leiding van Thierry Baudet. Dat zegt hij in een lange reactie op Twitter op het nieuws van woensdagavond dat hij geroyeerd wordt. Hij zou als penningmeester niet gefraudeerd hebben, maar enkel het slachtoffer zijn van een politieke afrekening.

Op de beschuldiging dat hij als penningmeester zou hebben samengespannen met een leverancier die ook te veel geld zou hebben gekregen via een valse factuur, zegt Otten dat het gaat om het bedrijf van Robert Baljeu. Op dat geld (29.000 inclusief btw) had Baljeu gewoon recht, zegt de mede-oprichter van Forum, vanwege diens werkzaamheden en een onderliggend contract. De overboeking zou dus geen fraude zijn, maar een gewone betaling. Omdat Baudet de overboeking plots via een andere manier wilde regelen, liep Forum juist subsidie mis, stelt Otten.

De oud-penningmeester denkt dat Baudet die overboeking plots anders wilde regelen zodat later de zaak „zou kunnen escaleren met zowel Baljeu als Otten, twee personen die beide publiekelijk hun bedenkingen bij de (te extreme) koers van Baudet hadden geuit in de media”.

Otten hoopt dat Forum de jaarrekening van 2018, het jaar waarin de fraude volgens de partij zou hebben plaatsgevonden, openbaart. „Waarschijnlijk weigeren Baudet en Rooken (bestuurslid, red.) de 2018 jaarrekening te publiceren omdat ze niet willen dat de leden zien dat de door Rob Rooken geleide campagne voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2018 in Amsterdam heel veel geld heeft gekost (ruim 450.000 euro voor 3 raadszetels.” Volgens de voormalige penningmeester heeft hij Forum er daarna juist financieel bovenop geholpen.

Het bestuur van Forum schreef gisteravond ook het volgende over de reden van het royement: „De externe accountant heeft geconstateerd dat er geen deugdelijke administratie is gevoerd in 2018 en dat er geen verantwoording is afgelegd over aanzienlijke contante betalingen van leden en andere supporters van FVD die tijdens bijeenkomsten in het land boeken en FVD-promotieartikelen kochten.” Maar op die beschuldiging gaat Otten vooralsnog niet in.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

De beerput gaat nu open. Otten slijpt messen: ’Baudet ging naar Thailand van partijgeld’
Henk Otten laat niet over zich heenlopen en gaat in de tegenaanval nu Forum voor Democratie (FVD) van plan is hem te royeren. Hij beschuldigt Thierry Baudet er nu van dat hij zijn privévakantie van geld uit de partijkas betaalde.

Volgens Otten betaalde Baudet een vakantie in Thailand in 2018 met geld van de partij. Dat verhaal bevestigt hij aan De Telegraaf. Volgens Otten confronteerde hij Baudet er mee toen hij een paar duizend euro aan hotelkosten in Thailand in de boeken vond. De partijleider betaalde dat later terug en claimde dat het een foutje was. Volgens Otten is het tekenend dat hij dat destijds niet in de openbaarheid slingerde, maar het juist wilde oplossen, in tegenstelling tot wat Baudet nu doet met de huidige problemen.
Spoiler! :
Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet en partijoprichter Henk Otten gaan dus opnieuw rollebollend over straat. De al langer lopende ruzie bereikt een nieuw dieptepunt nadat het partijbestuur Otten wil royeren wegens een ’vermoedelijke poging tot fraude’ en de beschuldigde politicus op zijn beurt aangifte doet tegen de top van Forum.

’Reputatie ernstig beschadigd’
Otten zegt stellig tegen De Telegraaf: „Nu is bij mij de maat vol.” Het Eerste Kamerlid zegt dat hij aangifte gaat doen tegen drie Forum-kopstukken, waaronder Baudet, wegens smaad of laster. „Aangezien de ongefundeerde beweringen van het bestuur mijn goede naam en reputatie ernstig beschadigen.”

De politicus reageert daarmee op de zware beschuldigingen van het partijbestuur aan zijn adres. De top van Forum wil het eerste Kamerlid royeren omdat hij een poging tot fraude zou hebben gedaan toen hij penningmeester van de partij was. Zo zou hij onder meer hebben samengespannen met een leverancier die een valse factuur zou hebben ingeleverd.

Volgens Otten heeft hij netjes gehandeld en komt de partijtop alleen maar met de beschuldigingen omdat hij kritiek uitte op de koers onder Baudet. Dit zou een politieke afrekening zijn. Hij wil ook zijn Kamerzetel niet opgeven. Otten hint erop dat er meer Kamerleden met hem meegaan als hij zich afsplitst: „Er is gewoon onvrede in de partij, niet alleen in de Eerste Kamerfractie, over hoe Baudet de lakens uitdeelt. Het succes is naar zijn hoofd gaan stijgen.”

Opmerkelijk genoeg benadrukt de partij nu dat Otten nog de kans krijgt om zich te verweren en dat het royement een voorgenomen besluit is. Maandag wordt pas echt de knoop doorgehakt, laat een woordvoerder weten.

Beschuldigingen aan het wankelen
De beschuldigingen van Forum aan het adres van Otten lijken wel een beetje te wankelen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken zegt dat er inderdaad een melding door de partij is gedaan over subsidiefraude. Maar een woordvoerster van het departement laat weten: „Voor ons is er op dit moment geen reden om te denken dat subsidiegeld onrechtmatig is besteed.”

Maar het departement gaat niet over wat er met het geld van leden is gebeurd. En Forum gaf fouten op dat terrein ook als reden bij het voorgenomen royement van Otten: „De externe accountant heeft geconstateerd dat er geen deugdelijke administratie is gevoerd in 2018 en dat er geen verantwoording is afgelegd over aanzienlijke contante betalingen van leden en andere supporters van FVD die tijdens bijeenkomsten in het land boeken en FvD-promotieartikelen kochten.”

Tegen NRC zegt de accountant echter geen aanwijzingen voor fraude te hebben gezien. Forum deelt daarop, om zich te verweren, de accountantsverklaring van 28 juni waarin inderdaad staat dat bij diverse kosten een deugdelijke onderbouwing ontbreekt en dat er geen deugdelijke kasadministratie heeft plaatsgevonden waardoor de accountant niet over de hele boekhouding een oordeel kan vellen. Maar over vermoedens van fraude wordt ook weer niet gerept.

De partij blijft er bij: „Ons voorgenomen besluit is het resultaat van zorgvuldig en langdurig onderzoek, gevolgd door een gedegen afwegingsproces.” Na het weekend wordt dus bekend of Otten echt geroyeerd is. De politicus gaat zich verweren, maar denkt dat hij sowieso wordt ’kalltgestellt’. Hij zegt niet te snappen waarom Baudet de partij zo te grabbel gooit door de ruzie onnodig op deze manier te voeren: „Het is amateurisme en revanchisme.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Het moddergooien is nog steeds niet gestopt. Henk Otten is enorm rancuneus.
Otten: ‘Baudet is als een sekteleider, hij wil mij er niet bij hebben’

Hun slepende vete is beslist: Thierry Baudet heeft Henk Otten uit Forum van Democratie gezet, na beschuldigingen van fraude. Otten ontkent. ,,Baudet wil mij gewoon kapot maken.”

Henk Otten kijkt even voor zich uit. ,,Jullie zijn nu gewoon getuige van de genadeslag. Baudet wil mij al langer kapot maken. Mijn reputatie, mijn carrière. Hij is als een soort sekteleider die club aan het besturen en daar wil hij mij niet bij hebben. Zo simpel is het. Er is geen plek op de rots.”

Woensdagavond, even voor achten ‘s avonds, kreeg Otten een mail van FvD-bestuurder Rob Rooken dat hij geroyeerd wordt. Volgens de partij zou Otten als penningmeester in 2018 een ‘poging tot fraude’ hebben gedaan met partijgeld.

Nonsens, zegt Otten. Maar voor hij er op in gaat, wil hij zeggen dat het gewoon ‘de definitieve afrekening is’, omdat hij al sinds april met Baudet overhoop ligt, nadat Otten in een interview kritiek had op de FvD-leider. ,,Ze hebben nu een stok gevonden om mee te slaan. De smoking gun. In april heb ik mij bij alle ophef stil gehouden, maar nu niet meer. Nu komt Henk de Tank, mijn bijnaam, weer om de hoek. Dit is gewoon klinkklare onzin. Smaad is het.”

Volgens Otten draait het allemaal om een ‘factuur van 29.000 euro’ naar een bedrijf van consultant Robert Baljeu. Die was ook actief voor FvD, maar werd in mei uit de partij gezet vanwege ruzie over (dezelfde) factuur. Die lijken mede-partijoprichter Otten nu ook te nekken.

De partij grijpt zo’n beschuldiging toch niet uit de lucht?

,,Er was onenigheid over uit welk potje we die facturen zouden betalen, maar fraude is het zeker niet geweest.”

Daarnaast zou er volgens de partij geen ‘deugdelijke administratie’ of ‘verantwoording’ zijn geweest over ‘contante betalingen van leden’ en baten uit de verkoop van FvD-promotieartikelen.

Otten: ,,Nou, er zal heus van een paar tientjes geen bonnetje zijn, maar ik word nu neergezet als een graaier. Dat is echt aperte onzin.”

Het ministerie van Binnenlandse Zaken én de eigen accountant van de partij lieten gisteren ook weten dat er een ‘deugdelijke administratie’ was gevoerd en dat zij van fraude geen aanwijzingen hebben gezien. Otten: ,,Je ziet, het is gewoon onzin.”

Noem het, zegt hij, een sluitstuk van een scheuring in twee delen.

In april werd hij al op een zijspoor gezet, nadat hij in een interview de koers van Baudet ‘te (extreem)rechts’ noemde . Hoewel de twee LPF-achtige toestanden wilden voorkomen, gingen ze plots rollend over straat. Want Baudet liet na het interview weten dat Otten ‘een greep’ uit de partijkas had gedaan van ruim 30.000 euro. Baudet nam het later terug, maar na die ‘karaktermoord’ (aldus Otten) was de breuk in gang. En met het royement van Otten nu–die solo doorgaat in de Eerste Kamer- een feit.
Otten: ,,De finale afrekening. Dit zegt veel over hoe Baudet karakterologisch in elkaar zit.”

Want?

,,Hij wil de geschiedenis herschrijven. Mij uitwissen als medeoprichter. Zoals ze dat deden ten tijden van Stalin. Wegpoetsen van de foto’s. Gewoon omdat hij niemand anders duldt aan het hoofd van zijn partij. Daarom heeft hij allemaal metgezellen neergezet in de top. Hij heeft een complete hofhouding om zich heen verzameld. Het is gewoon sektarisch geworden. Het moet allemaal om hem draaien. Maar mijn reputatie staat op het spel. Mijn kinderen van 11 en 14 vragen ook: Pap, wat is dit? Mijn ouders ook, hele degelijke mensen in Drenthe. Nette mensen. Mijn naam en reputatie worden hier kapot gemaakt. Dat accepteer ik niet.”

Otten heeft een advocaat in de arm genomen en zint op aangifte van smaad of laster. ,,Ik laat me dit niet gebeuren.”

Is dit geen egostrijd? U kunt ook erg dwingend en bepalend zijn.

,,Ja, maar ik ben ook heel erg lang buiten beeld gebleven. Maar ik moest hem tegenwicht bieden, maar daar kan hij niet mee omgaan. Het dna van de partij is nu heel erg veranderd. Het is een soort sektarische beweging geworden, inclusief al die boreale toestanden, dat gezeur over vrouwen versieren...Daar zitten heel veel kiezers niet op te wachten en ik ook niet.”

Otten zegt dat Baudet de partij nu met FvD-senator Paul Frentrop ‘bestiert’. ,,Die laatste houdt zich goed buiten beeld, maar ze veranderen de partij nu wel. Joh, Baudet snapt denk ik het hele geschil met die factuur niet eens. Hij weet niets van financiën, is een echte alfa. Het is allemaal begonnen met die gekke boreale speech. Ik dacht: wat doe je nou? Hij gooide zo het momentum van die Statenverkiezingen weg. Helemaal. Je ziet ook dat we in vrijwel alle provincies mede door die flauwekul buiten de besturen zijn gebleven. Maar Baudet wil provoceren, strijden. Het gaat alleen allemaal op een schofterige manier. Jeroen de Vries is als persvoorlichter bijvoorbeeld ook aan de kant gezet. ‘Hier, lever de auto maar in’. Zo ga je niet met mensen om. Dat mondt uit in een angstcultuur. Dat heeft hij er nu van gemaakt.”

U slaat niet terug omdat u nu twee keer van fraude bent beschuldigd?

,,Nee, ik wil dit ook helemaal niet. Maar hij ik ga nu niet meer zwijgen. Dat geleuter over fraude... Die boekhouding is gewoon in orde, dat heb ik ook opgeslagen in een virtual data room, dus kan ik straks bewijzen. Dat had ik al opgeslagen, omdat ik vermoedde dat ze wat zouden flikken. Maar weet je, ik heb Baudet een start-up aangereikt met twee miljoen euro cashflow per jaar. Dan ga ik toch geen geld achterover drukken?”

Sterker nog, zegt Otten: Baudet betaalde een vakantie in Thailand in 2018 met geld van het partij. ‘Drie- vier duizend euro’, omdat ‘hij even met een vriend weg was’. ,,Ik zag ineens hotels in Thailand op de partijrekening. Daar kwam ik achter. Hij zei ‘oh ja, dan zal ik wel de verkeerde creditcard hebben gebruikt’. Nou, goed, dan lossen we dat op. Dat heb ik toch ook niet meteen op het internet geslingerd als een schandaal…”

Als Baudet zo erg is als u suggereert, had u misschien niet met hem in zee moeten gaan.

,,Nou, hij is vooral geradicaliseerd. Ik heb hem een tijd kunnen afremmen, maar nu niet meer. De partij is nu een vehikel geworden voor zijn eigen academische en filosofische aspiraties.”

Otten is van de liberaal-rechtse klassiekers. Kleine overheid, lage belasting, streng op migratie. En, bezweert hij, een deel van de FvD’ers en achterban ‘is ook van die lijn’. ,,Ook in de Eerste Kamer zitten mensen die achter mij staan. Het is een combinatie van Ottianen en zij die op de Boreale-lijn zitten. Dus misschien stappen er nog wat naar mij over. En ze zullen nu kiezers kwijtraken die Baudet gewoon te extreem vinden. Maar goed, daar is het mij natuurlijk allemaal niet om te doen. Ik heb jarenlang keihard geknokt om deze partij uit de grond te stampen. Om een politieke infrastructuur voor de komende generaties neer te leggen. Deze partij was mijn droom en die droom is stuk.”

Wat verwijt u uzelf?
,,Ik had misschien diplomatieker met Baudet moeten omgaan. Hem minder moeten afremmen.”

Heeft u spijt dat u met Baudet de partij bent gestart?
,,Als ik het allemaal had geweten hoe hij zich zou ontpoppen weet ik niet of ik het gedaan had. Het was mij vooral te doen om politieke vernieuwing te realiseren en dat ideaal heb ik nog steeds.”

Tijdlijn:
  • 2009: Otten en Baudet ontmoeten elkaar

    2016: Nadat Baudet zich mengt in het Oekraïne-referendum ontstaat bij de twee het idee voor een politieke partij.

    2016: Op 1 september van dat jaar richten de twee samen met internetondernemer Rob Rooken de partij op. Baudet is het gezicht, Otten de organisator, zijn fixer.

    2017: Otten doet stap opzij voor Theo Hiddema om samen met Baudet de Tweede Kamer in te gaan

    2019: In een interview haalt Otten uit naar Baudet. Hij flirt teveel met (extreem)rechts en duldt niemand naast zich op het podium. Baudet zegt daarop dat Otten als penningmeester een ‘greep uit de kas’ heeft gedaan. Die woorden slikt hij later in, maar Otten geeft door de ‘karaktermoord’ zijn plek in het partijbestuur op

    2019: In mei keert Otten toch terug aan het Binnenhof als Eerste Kamerlid, het was niet meer mogelijk hem van de FvD-lijst te halen.

    2019: Per brief zegt Baudet afgelopen week het lidmaatschap van Otten op, vanwege vermeende ‘fraude’. Otten noemt het smaad en kondigt aangifte tegen Baudet aan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Theo Hiddema: Otten moet zich eerst kunnen verweren

Woensdagavond kwam het tot een definitieve breuk tussen Forum voor Democratie en Henk Otten. Begin volgende week besluit het bestuur of Otten definitief wordt geroyeerd. FvD-Kamerlid Theo Hiddema reageert op de zaak: “Nu krijg je dit soort gezeik, mooie boel is dat.”

In april, toen er voor het eerst onrust ontstond tussen mede-partijoprichter Henk Otten en Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet, speelde Tweede Kamerlid Theo Hiddema nog een bemiddelende rol. Dat zal dit keer niet gebeuren, de strafrechtadvocaat werd donderdag voor een ‘fait accompli’ gesteld toen Baudet hem het interne onderzoek over de vermeende fraude door Otten liet lezen. “Mijn positie is nu heel anders. Ik ben na afloop ingelicht over het door het bestuur reeds genomen besluit.”

Wat vindt u van de conclusies in het rapport, dat Otten fraudeerde met overheidssubsidies en opbrengsten uit de verkoop van merchandise op partijbijeenkomsten in eigen zak stak?
“Henk kan zich niet verweren tegen de beschuldigingen in de tekst. Ik heb hem zich nog niet horen verantwoorden op die punten. Eerst moet hij bezwaar maken tegen de conclusies. Ja, hij heeft donderdag al in de media gereageerd, maar ik heb nog geen echt inhoudelijk wederhoor van hem gehoord.”

Woensdagavond maakte Otten bekend dat hij geroyeerd is als lid van Forum voor Democratie. Forum zegt maandag definitief over het royement te beslissen. Zij weerspreken dat ze hem al uit de partij hebben gezet.

Als de beschuldigingen kloppen, moet Otten dan worden geroyeerd?
“Dat is aan het bestuur. Ik zit niet in het bestuur. Ik ben actief geworden voor Forum omdat ik dacht: ‘leuke club’. Nu krijg je dit soort gezeik, mooie boel is dat. Maar ik denk dat het wel overwaait.”

Zijn de nieuwe beschuldigingen zoveel anders of ernstiger dan in april, dat Otten nu uit de partij moet worden gezet?
“Ik heb het interne onderzoek gelezen. Dat is nu allemaal ook via de pers onder de mensen gebracht. Ik zal ooit een positie moeten innemen, en dat moet met de nodige zeggingskracht geschieden. Daarvoor is het belangrijk dat Otten zich kan verweren. De beschuldigingen zijn ernstig. Maar de uiteindelijke beslissing is aan het bestuur.”

Eén van de nieuwe beschuldigingen is dat Otten geld vanuit de partijkas zou hebben overgemaakt naar zijn minnares.
“Voor dit soort dingen bent u bij mij aan het verkeerde adres. Ik heb mijn eigen esthetische normen. Ook ethische normen. Maar dit soort beschuldigingen vind ik niet uitblinken in esthetiek.”

Otten zegt dat hij medestanders heeft in de Eerste Kamer, die zich in navolging van hem zullen afsplitsen van de fractie. Dreigt er een scheuring in de partij?
“Dat weet ik niet. Ik heb nooit iemand gesproken uit die hoek die het idee had om met mij te smies­pelen dat hij het niet eens is met onze club. Ik heb geen idee waarop dat is gebaseerd.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Inhoudelijk gelezen zijn we dus geen steek verder.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Forum gooit Otten definitief overboord

Forum voor Democratie gooit mede-oprichter Henk Otten nu ook officieel uit de partij. Het partijbestuur bekrachtigt het voorgenomen besluit om de oud-penningmeester te royeren ’wegens onaanvaardbare financiële malversaties, eigenmachtig optreden zonder de vereiste zakelijke en professionele afstemming en het ontbreken van deugdelijke verantwoording voor geld van leden en van overheidsinstanties’.

Otten kon zich nog tot maandag verweren en dat deed hij zondag via een brief waarin hij de beschuldigingen aan zijn adres onder meer lasterlijk noemt. Eerder zei hij al om deze reden aangifte te gaan doen tegen het partijbestuur. Het partijbestuur zegt daarop nu: „Ook zijn schrijven van zondag 28 juli gaat niet inhoudelijk in op onze verwijten en verandert niets aan ons oordeel. Voor zover nog een restje vertrouwen bestond, is dit door zijn recente optredens echter wel definitief verdwenen en is elke kans op verzoening verkeken.”

Het bestuur van Forum stelt: „Het spreekt voor zich dat hij daarmee ook niet langer lid kan blijven van de Eerste Kamerfractie van FVD, en we verzoeken hem - conform afspraken - zijn zetel aan de partij ter beschikking te stellen.” Otten heeft eerder al gezegd dat hij zijn zetel niet zal opgeven.

Volgens het bestuur van Forum had de partij liever niet gezien dat het zo ver was gekomen. „Dit besluit markeert een treurig moment voor ons allemaal. Henk Otten heeft een belangrijke rol gespeeld in de beginfase van onze partij. Daar zijn we hem dankbaar voor. Als vriend en bestuurslid hebben we hem 100% vertrouwd en hem alle ruimte gegeven om zijn functie als penningmeester naar eigen inzicht uit te voeren. Dit is zodanig misgelopen dat consequenties moesten volgen.”

Volgens Otten is hij slachtoffer van een politieke afrekening omdat hij kritiek had op Baudet, het gezicht van de partij. Maar volgens FvD kon er niet anders gehandeld worden, omdat Ottens integriteit niet meer boven elke twijfel verheven is.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12624
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door sjun »

Zo horen we nog eens wat. Eerst de gerechtelijke onderzoeken en de opgevoerde bewijslast van alle beschuldigingen maar eens afwachten. Intussen lijkt het me duidelijk dat Otten beter iets anders kan gaan doen ongeacht of hij schuldig is aan het ten laste gelegde. Misschien valt er wegens reputatieschade (in geval van onschuldig) nog een afkoopsom af te dwingen maar verder houdt het wel op bij Forum. Henk Otten kan natuurlijk wel alvast aan een concurrerende partij gaan werken als hij vindt dat hij zelf een politieke boodschap heeft die gehoord en verspreid zou moeten worden.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

sjun schreef:Zo horen we nog eens wat.
En de gifbeker is nog niet leeg. Dit gedoe is niet positief voor de Fvd . Van hoop naar woede: achterban Forum maakt zich zorgen

En die achterban die klagen tegen de Telegraaf, zijn weglopers van de VVD. Zij dachten op een beschaafde partij te stemmen, en zijn nu teleurgesteld. Ze voelen zich slachtoffer... Dus bye bye Thierry , icon_wave.gif en hallo Mark, icon_thumbup.gif daar zijn we weer!!

Aanhangers van Forum voor Democratie reageren teleurgesteld en boos op de perikelen in de partij. Velen voelen zich door de ruziënde partijtop in hun hemd gezet. „Ik ben woedend omdat ik mensen ken die hun kinderen niet meer zien omdat zij zich sterk maakten voor FvD. En nu laat de partij ons keihard vallen.”
Spoiler! :
Hoezeer het conflict tussen partijleider Thierry Baudet en medeoprichter Henk Otten de achterban van Forum voor Democratie bezighoudt, blijkt uit een rondgang langs enkele tientallen kiezers en partijleden. „Ik zag in Thierry de brutale, intelligente en evenwichtige man die Den Haag zou opschudden”, aldus Jaap, die niet met z’n achternaam in de krant wil (’Doe maar lidnummer 171’). „Helaas: het is over en uit.”

Niet iedereen is zo pessimistisch als lidnummer 171. Maar veel FvD’ers erkennen zich zorgen te maken over de partij-toekomst. „Ik vind het tamelijk beschamend”, zegt Martin Hermsen, vanuit de Provence. „Ik ben een vroeg lid en haak langzaam af. Een rechts-conservatieve partij moet beschaafd zijn.”

Dat Otten en Baudet rollebollend over straat gaan, vindt men onbegrijpelijk. „Ik ben woedend”, bekent Anna de Vries (58) uit Haarlem. „Ik ben plaatsvervangend woedend voor al die mensen die zich belangeloos voor de partij hebben ingezet. Zij hebben reiskosten gemaakt en hun vrije tijd opgegeven. Ze hebben vrienden, kennissen en soms familie er letterlijk voor opzij gezet en soms zelfs verloren. Ik ken mensen die ruzie met hun kinderen hebben gekregen – en hen zelfs nooit meer zien – omdat ze zich sterk maken voor FvD. Ik ben woedend omdat ik me continu moet verdedigen dat ik op FvD stem en nu hoongelach en medelijden genereer.

Woedend, omdat ik die ene niet-zo-handige uitspraak probeerde te bagatelliseren en toen die andere en toen wéér een. Omdat ik mezelf steeds voorhield dat het beginnersfoutjes waren en een rotsvast vertrouwen bleef houden dat het allemaal wel goed zou komen. Woedend, omdat ik voor het eerst van mijn leven lid ben geworden van een partij, ik heb zelfs gedoneerd, terwijl die partij mij nu keihard laat vallen. Wat een deceptie. Wat nu?”

Wat nu? Hugo (’Geen achternaam’) vreest dat FvD de crisis niet zal overleven. „De kans dat dit met een sisser afloopt bestaat niet. De echte slachtoffers zijn al die mensen die in FvD een pragmatische en fatsoenlijke rechtse partij zagen die wellicht wat gedaan kon krijgen. Helaas maar waar: ik overweeg mijn lidmaatschap op te zeggen.”

Rariteiten
Ook Duncan Keuning (28) heeft er een hard hoofd in: „Als FvD’er van het eerste uur maak ik mij zorgen. Rondom bepaalde personen bestaat teveel onrust en er lijkt teveel en te snel via sociale media gecommuniceerd te worden. Dit is al de tweede keer dat er gesodemieter is rond Henk Otten. Ook de rariteiten van Baudet, van zijn ontmoetingen met mensen die er rare ideeën op nahouden tot gekke essays of vreemde uitspraken, vind ik zorgelijk. Dat dit al heeft geleid tot uitsluiting in de provincie Zuid Holland zegt mijns inziens genoeg.”

Hijskraanmachinist Peter Zuman (54) uit Wezep: „Ik had de stille hoop dat FvD op een normale manier de problemen rond asiel, veiligheid, bureaucratie en elkaar de baantjes toe schuiven op zou lossen. Maar het lijkt er steeds meer op dat die club alleen maar bezig is zichzelf kapot te maken. Ook de soms rare uitspraken van Thierry beginnen mij wel een beetje te veel te worden. Jammer. Ik zit eraan te denken om mijn lidmaatschap op te zeggen.”

Er zijn overtuigde FvD’ers die trouw willen blijven aan de partij. Vaak stemden zij eerder VVD en verloren ze gaandeweg het vertrouwen in de liberalen. Ze zijn blij bij Forum weer politiek onderdak te hebben gevonden. „Ik ben lid geworden van Forum, na lang VVD-stemmer te zijn geweest”, vertelt René van Koppen (61). „De VVD om de stijl en het liberale karakter: laat de burgers hun gang gaan en de VVD zorgt voor een faire, veilige en zorgzame samenleving. Daar staat die partij al een tijd niet meer voor. De PVV was voor mij een brug te ver, maar de vijf kernwaarden van Forum spreken mij aan. Zolang Forum die blijft uitdragen, kunnen ze op mijn steun rekenen.”

Machteloos
Stéphanie Hazelhoff Heeres (64) vindt de ruzies binnen FvD ’vreselijk en kinderachtig’. „Hoewel ik soms moeite heb met de uitlatingen van Thierry, was FvD voor mij het enige alternatief voor de VVD, waar ik mijn hele leven op gestemd heb. Ik ben ook een absolute fan van Hans Wiegel. Op wie moet ik nu stemmen? Ik ben bijna 65 en voel me ontzettend machteloos. Dan heb je je hoop ergens op gevestigd en is het weer amateuristisch gedoe.”

Maar volgens sommigen zal ook deze bui weer overwaaien. „Elke politieke partij kent dieptepunten”, weet Paulien Slikker (67) uit de Utrechtse Heuvelrug. „Otten verdwenen? Forum voor Democratie handhaaft het ijzersterke programma. Dat verandert niet.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door mercator »

Hans v d Mortel sr schreef:Inhoudelijk gelezen zijn we dus geen steek verder.
Dat FvDis op geen enkele manier een aanwinst. Baudet had gewoon Wilders moeten steunen en niet de egotripper gaan uithangen. Dat hebben we in België ook meegemaakt: een zgz. beschaafde versie van Vlaams Blok, de NVA, met als gevolg dat geen van de 2 nu iets te betekenen heeft.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Henk Otten wil nieuwe partij oprichten, hoopt FvD’ers mee te kunnen nemen

Henk Otten, de medeoprichter van Forum voor Democratie die zondag door zijn partij geroyeerd werd, is van plan zelf een partij op te richten. Otten wil meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen van 2021.

Hij is in gesprek met nieuwe mensen, maar verwacht ook dat er volksvertegenwoordigers van FvD naar zijn nieuwe partij oversteken.

‘Geloof in de kracht van het individu’, dat is wat hij wil uitdragen: ‘Een partij voor mensen die wat willen maken van hun leven.’ Hij wil wegblijven bij wat hij de boreale en religieuze kant van Baudet noemt, maar op het gebied van economie en onderwijs de FvD-koers volgen. ‘Dit moet een next level partij worden, met gebruik van nieuwe technieken’, zegt Otten, die vormgaf aan de succesvolle Forum-campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen. ‘Ik ben goed in dingen uit de grond stampen.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Pilgrim »

LPF scenario? Henk Otten betrapt op fraude, probeert uit wraak FVD op te blazen

Posted on 29/07/2019

Afbeelding

Gaat na destijds de LPF opnieuw een hervormingsbeweging voortijdig kapot omdat deze met opzet van binnenuit wordt opgeblazen? Die vraag kan worden gesteld nu de voormalige penningmeester Henk Otten, wier beschuldigingen op inmiddels zo herkenbare manipulerende wijze de headlines van de door links geleide NOS overheersten, uit het Forum voor Democratie is gezet vanwege ‘financiële malversaties en bestuurlijk wangedrag’, oftewel fraude.

‘Ik zal iedereen meenemen in mijn val!’ dreigde Otten al per email op 1 april 2019, nadat hij bleef weigeren om de (financiële) administratie vanuit zijn huis naar het FVD kantoor te brengen. En dat is dus exact wat hij nu probeert te doen.

Als je zoals de NOS als kop ‘Prominente FvD’ers kregen substantiële bedragen uit partijkas’ kiest is dat zeker in het licht van de officiële verklaring van de FVD een overduidelijke poging om bij de lezers de indruk te wekken dat de beschuldigingen van één wraakzuchtig bestuurslid geloofwaardiger zijn dan de zeer gedetailleerde verklaring van het Forum, waarin de aanwijsbare fraude van Otten uiteen wordt gezet en aan de kaak wordt gesteld. Maar het is inmiddels welbekend dat de PvdA/GroenLinks/D66 kliek die grote Nederlandse media zoals de NOS en NU overheerst er alles aan zal blijven doen om de partij van Baudet te ‘framen’ en zo mogelijk kapot te schrijven.

Duizenden euro’s verdwenen, toegang Baudet tot bankrekening geblokkeerd
Het begon allemaal begin dit jaar, toen Thierry Baudet hoorde dat Otten zichzelf vanuit het zogeheten Renaissance Instituut een bonus van € 5000,- had gegeven. Daarna volgde in februari de Ledendag in de Tweede Kamer, waar hij de cash opbrensten (van leden aankopen) uit een kluisje haalde en in eigen zak stak. Baudet ziet dit en eist dat dit bedrag op de bankrekening van FVD wordt gestort en in de financiële administratie wordt verwerkt.

Die blijkt echter ‘geheel afwezig’ te zijn. Otten stort een klein bedrag, maar dat blijkt ‘de enige storting van contanten over 2018 en 2019’ te zijn. Alle andere cashopbrensten (duizenden euro’s) ‘blijken spoorloos verdwenen’. In maart eist Baudet vervolgens meedere malen toegang en inzage tot de bankrekening, die enkel bij Otten in beheer is. Die blijft dat blokkeren en weigert de codes te verstrekken.

Op 1 april lukt het Baudet en Rooken eindelijk om toegang tot de FVD rekening te krijgen. Dan zien ze dat er maar een paar honderd euro opstaat, waardoor de partij ‘enige tijd’ in flinke financiële moeilijkheden komt en er geen geld is voor een campagne voor de Europese Parlementsverkiezingen. Ook ontdekken ze dat ‘Otten zichzelf vanuit de partij op 12 februari € 30.250,- heeft overgemaakt, en dat hij aan Robert Baljeu –zonder medeweten van de rest van het bestuur en zonder geldig contract- inmiddels meer dan € 145.000,- heeft uitgekeerd in anderhalf jaar tijd.’

Baudet en Rooken willen daarop dat Otten terugtreedt, maar die weigert dat en dreigt de partij kapot te maken. Daar begint hij mee door in een interview met het NRC te suggereren dat er een ‘richtingenstrijd’ in de partij is. Als de NRC kort daarna Ottens ‘kasgreep’ publiceert, treedt Otten na een hernieuwde oproep van Baudet en Rooken uiteindelijk af.

‘Otten niet weg vanwege kritiek op bestuur, maar malversaties’
‘De heersende duiding van het conflict in de media blijft echter dat Otten moest aftreden omdat hij kritiek op het bestuur zou hebben geuit. Otten blijft dat onjuiste beeld actief voeden. Zoals deze tijdlijn laat zien is de echte volgorde dat het bestuur steeds meer malversaties van Otten ontdekte en hem meermaals de gelegenheid bood om zich zonder ruchtbaarheid terug te trekken. Een aanbod dat hij stelselmatig afsloeg en beantwoordde met publieke confrontatie.’

In mei en juni komt nog meer fraude aan het licht. Nog eens duizenden contante euro’s van leden blijken verdwenen, en Otten blijkt een betaling van € 9860,- aan een minnares te hebben gedaan. Eind juni levert de externe accountant vervolgens de jaarrekening ‘met beperking’, dit vanwege het ontbreken van talloze bonnetjes en facturen, en de genoemde spoorloze verdwijning van cash geld. In juli besluit het bestuur om volledige transparant te zijn en de jaarrekeningen openbaar te maken. Op 28 juli 2019 wordt Otten officieel uit de partij gezet.

Derde poging partij/media kartel om hervormingsbeweging kapot te maken
Of hij zich wel aan de afspraak gaat houden om bij terugtreding zijn zetel in de Eerste Kamer weer aan de partij ter beschikking te stellen, moet nog worden afgewacht. Otten lijkt vooralsnog uit te zijn op wraak en krijgt bij zijn pogingen het FVD de zwartepiet toe te spelen alle medewerking van de meeste grote media. Daar ziet men Baudet immers als een grote bedreiging voor het linksgroenliberale klimaat/immigratie partijkartel.

Lukt het de gevestigde orde na het vermoorden van Pim Fortuyn (volgens sommige critici ‘in opdracht van’...), het opblazen van de LPF, het jarenlang verketteren en zwartmaken van PVV leider Geert Wilders, nu ook om de derde poging om dat kartel eindelijk met de broodnodige hervormingen waar dit land om schreeuwt te doorbreken, om zeep te helpen?

Gezien de commentaren op nieuwssites en –blogs lijken de meesten erdoorheen te prikken en het FVD trouw te blijven. We hopen alleen dat dit na de volgende, en daarop volgende, en daarop volgende poging (enzovoorts), want die gaan er 100% zeker komen, zo blijft.

Xander

(1) FVD (afbeelding: screenshot FVD)

https://www.xandernieuws.net/algemeen/l ... te-blazen/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Ik weet niet meer wat ik moet geloven. Is Henk Otten nou schuldig of niet Heeft hij nou wel of niet fraude gepleegd. ...Nieuw hoofdstuk soap: lijmpoging bij Forum voor Democratie

De soap bij Forum voor Democratie krijgt een nieuw hoofdstuk: senator Dorien Rookmaker werpt zich op als bemiddelaar tussen partijleider Thierry Baudet en de geroyeerde medeoprichter van de partij Henk Otten.
„Nu is het een welles-nietesdiscussie”, concludeert de senator. „Otten heeft als penningmeester fouten gemaakt, maar ik heb geen fraude kunnen constateren. Het handelen van het partijbestuur heeft niet geleid tot het oplossen van het probleem. Ik ga kijken of ik er iets beters van kan maken.”

Of de ultieme lijmpoging een kans van slagen heeft, zal de toekomst moeten uitwijzen, maar de kans op succes lijkt klein. Het ging er de afgelopen dagen hard aan toe tussen Baudet en Otten. De verwijten vlogen over en weer. De verklaring van de partijtop, waarin het royement van Otten is aangekondigd, laat geen ruimte voor een poging om de strijdbijl te begraven. „Voor zover nog een restje vertrouwen bestond, is dit door zijn recente optredens definitief verdwenen en is elke kans op verzoening verkeken”, aldus het partijbestuur afgelopen zondag.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door King George »

Henk Otten kan je beter kwijt dan rijk zijn als FvD zijnde. Als we het over een te grote broek aan hebben en het eigen egootje boven dat van de partij en de kiezers stellen, dan is Henk Otten daarvan een vleesgeworden versie.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:Ik weet niet meer wat ik moet geloven. Is Henk Otten nou schuldig of niet Heeft hij nou wel of niet fraude gepleegd. ...Nieuw hoofdstuk soap: lijmpoging bij Forum voor Democratie
Ik hoorde gisteren een interview met Otten in de radio.

Geen speld tussen te krijgen. Zeer geloofwaardig. Hij was wat ontsteld en dat maakte bij mij een goede indruk.

Volgens mij wilde Baudet een hond slaan die teveel dichtbij in zijn richting 'blafte'. Een passende stok lag voor het grijpen. Greep in de kas door Otten? Ach kom nou! Hij vertelde in het interview dat, naar ik meen, het om 6000 euro gaat die verantwoord in de boeken zijn vermeld. Niet alleen 6000 voor hem maar ook nog een minder bedrag voor twee anderen. De namen van de harde zwoegers voor het succes van FVD weet ik niet meer. Het was een voor mij acceptabele tegemoetkoming in alle tijd en kosten die de drie heren hadden gemaakt ten faveure de partij. Daar kan ik geen enkele moeite mee hebben.

Maar . . . vanaf het moment dat Otten tegen de van tevoren bepaalde koers van Baudet inging - Otten zal ongetwijfeld keer op keer lik op stuk hebben gevangen bij Thierry - wilde Thierry van hem af. In een dictatuur worden dwarsliggers uit de weg geruimd met een ongeluk, Fidel Castro liet zijn goede vriend van het eerste uur Camilo, die kritiek op Castro's beleid had had, net zoals in het geval Otten, 20 jaar opsluiten, of zoals door Stalin met schering en inslag gebeurde, in geval van loyaliteit-twijfel werden partijleden rechtstreeks voor het vuurpeloton gezet. Geen mens die daar wat van zei. Maar in het geval van het FVD is men op weg openheid van zaken te geven. De waarheid - daar gaan we weer - brengt doorgaans onaangenaamheden met zich mee. En Otten is niet van plan zich te laten belasteren vanwege die 6000 euro. Bovendien - en dat vind ik een sterk punt van hem - er waren twee getuigen bij die akkoord gingen en meedeelden in de financiële pret. Niet helemaal volgens de regels, maar . . . ik heb nog NOOIT een voetbalscheidsrechter meegemaakt die zich hield aan de spelregels, behalve ik dan. Zo ben ik nu eenmaal als ik het eens ben met de spelregels. Ik ben namelijk anarchist.

Ach, ik ken mezelf. Als iets of iemand mij gaat irriteren is het gauw afgelopen en ben ik er klaar mee met die persoon. Zo ook Thierry die van Henk af wil omdat Henk zich tegen de te varen koers van Thierry verzet. Lastig! Er kan maar 1 kapitein op het schip zijn en als de stuurman dwars gaat liggen, kan er een ramp ontstaan. Dat komt dus nooit meer goed. Of Otten moet weer op zijn koers gaan liggen. Wat nou koers? Volgens mij was het vrije meningsuiting die naar racisme, discriminatie, fascisme rook. Of was die vrije meningsuiting juist gekeerd tegen een meningsuiting die tot het gebruik van de woorden racisme, discriminatie, fascisme, was overgegaan?

Van mij mag Thierry doorgaan. Hij manifesteert zich als een echte leider. Enne . . . ik denk hierbij aan het wijze besluit van Wilders destijds om het anders te doen. Desondanks, rook het verschillende keren naar stront dat aan de PVV knikker zat.

Aantal echtscheidingen per jaar in Nederland: tussen de 30 en 35.000. Er is altijd wel wat.

Ook in de politiek is altijd stront aan de knikker en dat zal altijd zo blijven.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Door de ruzie tussen partijleider Thierry Baudet en Eerste Kamerlid Henk Otten daalt de steun voor Forum voor Democratie. Als er nu verkiezingen worden gehouden, zou de partij 18 Kamerzetels krijgen, komt naar voren uit een peiling van EenVandaag en Ipsos. Dat zijn 3 zetels minder dan een maand eerder en 7 zetels minder dan in april.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Mahalingam »

En senator Dorien Rookmaker (FvD) wil gaan bemiddelen zodra de kruitdampen zijn opgetrokken.
Nieuw hoofdstuk soap: lijmpoging bij Forum voor Democratie
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5806693 ... democratie
Laatst gewijzigd door Mahalingam op di jul 30, 2019 5:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:En senator Dorien Rookmaker (FvD) wil gaan bemiddelen zodra de kruitdfampen zijn opgetrokken.
Bemiddeling in Forum-rel lijkt kansloos
De bemiddelingspoging van senator Dorien Rookmaker tussen partijleider Thierry Baudet en de geroyeerde medeoprichter van Forum voor Democratie Henk Otten lijkt uit te draaien op niets.

Het partijbestuur van FvD staat vooralsnog niet open voor de verzoeningspoging van het Eerste Kamerlid. Otten noemt het initiatief van de politica „bijzonder prijzenswaardig.” De gewezen partijprominent haalt opnieuw uit: „Ook Rookmaker komt er nu helaas achter dat er met dit FvD-partijbestuur geen enkel gesprek mogelijk is.”

Rookmaker laat aan De Telegraaf weten dat haar ronde langs de hoofdrolspelers in de soap nog niets heeft opgeleverd. „Ze zijn elkaar nog niet in de armen gevallen”, zegt de parlementariër. „Er is nog geen beweging.”

Rollebollend
De FvD’er geeft nog niet op. Ze hoopt dat de twee kemphanen nog even de tijd nemen om er nog eens goed over na te denken. „Er zijn drie opties over: weer bij elkaar komen, goed uit elkaar gaan of verder rollebollend over straat.”

Het initiatief van Rookmaker valt volgens haar goed bij de achterban. „Ik krijg veel steunbetuigingen van onze kiezers”, zegt de senator.

Door het geruzie lijkt de steun voor Forum voor Democratie af te brokkelen. Uit een peiling van EenVandaag blijkt dat de partij drie virtuele zetels minder heeft dan een maand eerder en zeven zetels minder dan in april. Als er nu verkiezingen zouden zijn is FvD nog altijd goed voor 18 zetels.

BRON
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door King George »

Wat een heerlijk interview afgelopen nacht tussen twaalf en één in het programma Onze Man Uit Deventer gepresenteert door Özkan Akyol op Radio 1 met als gast Theo Hiddema.

Beluister de uitzending terug > https://www.nporadio1.nl/onze-man-in-de ... 2019-08-11
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Henk Otten, die aan de wieg stond van Forum voor Democratie en drie weken geleden door die partij werd geroyeerd als lid, richt een nieuwe partij op. Hij neemt zeker twee FvD’ers mee: partijman van het eerste uur Jeroen de Vries en Dorien Rookmaker, die zich eerder nog inzette voor een ultieme lijmpoging tussen Thierry Baudet en Henk Otten.
Forum voor Democratie verrast door afsplitsing partijgenoten

Binnen de partijtop van Forum voor Democratie was nog niets bekend over het vertrek van senatoren Jeroen de Vries en Dorien Rookmaker. De partij werd vanochtend verrast door een bericht in de krant.

"We hebben kennis genomen van een bericht in De Telegraaf over een mogelijke afsplitsing", zegt woordvoerder Paul Cliteur. "Er heeft zich nog niemand gemeld bij het fractiebestuur en of het partijbestuur om de inhoud van dit bericht te bevestigen."

Vanochtend werd bekend dat Eerste Kamerlid Henk Otten de twee Forum voor Democratie-senatoren Jeroen de Vries en Dorien Rookmaker meeneemt naar zijn nieuwe politieke partij. De breuk betekent dat de Forum-fractie in de Eerste Kamer teruggaat van twaalf naar negen zetels.

Otten zegt tegen de NOS dat veel mensen schrokken van de 'boreale speech' die Thierry Baudet gaf op de verkiezingsavond op 20 maart. "Vanaf dat moment begon het te borrelen. Veel mensen zijn niet tevreden met de extreme koers die de partij inslaat."

Hij verwacht daarom ook dat er nog meer mensen bij zijn partij zullen aansluiten, ook vanuit de provincies. "Dit komt niet uit de lucht vallen. Ik was altijd open voor elk gesprek, maar Thierry Baudet was op ramkoers."

Succes
In de reactie van Forum voor Democratie laat Cliteur weten dat hij ervan uit gaat ook met de nieuwe Groep Otten te kunnen samenwerken.

"We wensen de nieuwe groep succes in het realiseren van hun politieke programma."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

:ohmy2: Oeps..Weer een overloper. Nummer 4
Statenlid Forum loopt over naar Otten

Na het overlopen van drie Eerste Kamerleden van Forum voor Democratie naar de nieuwe partij van Henk Otten, stapt ook Noord-Hollands Statenlid Robert Baljeu over. Een Zeeuws Statenlid verlaat de partij.

Baljeu stapt over uit loyaliteit aan Otten en Jeroen de Vries, die de partij eveneens verlieten. „Ik vind het schandalig hoe Thierry Baudet Henk Otten kapot heeft gemaakt door hem in de media zonder wederhoor van schandalige zaken te beschuldigen.”

Die kritiek had hij naar eigen zeggen intern al geuit, waarop Baudet hem zijn statenlidmaatschap probeerde te ontnemen. Baljeu werd al eerder geroyeerd als lid wegens het indienen van een valse factuur. Nu sluit hij zich aan bij Otten, mede-oprichter van Forum die brak met Baudet, volgens de laatste wegens poging tot fraude en achteroverdrukken van ledengeld. Otten houdt het op een richtingenstrijd. Hij bereidt een smaadzaak voor tegen de aantijgingen.

Ook voor Baljeu zijn afgezien van zijn afkeer van de omgangsvormen binnen Forum inhoudelijke overwegingen leidend. „Ons gaat het om het ideaal van een goed bestuurd Nederland. Met het leiderschap van Baudet komen we er niet. Hij is alleen maar bezig de hele dag loyaliteitesten te doen bij zijn eigen mensen.” Volgens Baljeu wil de nieuwe partij onder leiding van Otten dat Nederland in de EU blijven. FvD wil een Nexit.

Behalve Baljeu stapt ook het Zeeuwse Statenlid Robert Brunke uit Forum voor Democratie, zo maakte hij maandag bekend. Brunke zegt de standpunten van Forum niet langer te kunnen verdedigen. „We werden ontvangen als rechtse partij. Daar voelde ik me sowieso al niet in thuis, maar nu loopt het de spuigaten uit.” Ook zint het hem niet dat ’privé-oorlogjes’ tussen Baudet en Otten via de media zijn uitgevochten.

Hij stapt dan ook niet over naar de afsplitsing die Henk Otten opricht samen met mede-senatoren Jeroen de Vries en Dorien Rookmaker. „Ik wil er niks mee te maken hebben. Mijn Zeeuwse achterban, daar zitten mijn kiezers.”

Of Brunke, eigenaar van een broodjeszaak in Vlissingen, niet vooraf had kunnen weten van wat voor partij hij lid werd? „Nee. Ik ben al lid vanaf het begin. Toen ging het vooral over democratisering.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Maarten »

Heel slecht die versnippering, en Otten doet er echt geen goed aan om álweer een nieuwe partij(tje) op te richten. De politieke (s)linkse elite zal alleen maar profiteren van die verdeeldheid op de rechtervleugel...
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door King George »

Misschien maar gewoon accepteren dat die rubberen ruggen de zaak verlaten en het verlies voor lief nemen. En dat gejank over het woordje boreaal in de toespraak over De Uil van Minerva vind ik vermoeiender dan het woordje boreaal.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Moddergooien Forum voor Democratie gaat door

Het moddergooien tussen Forum voor Democratie en het kamp dat zich van de partij heeft afgesplitst, gaat onverminderd door. Er worden wederom harde beschuldigingen van stal gehaald, tot racisme aan toe.

De drie voormalig Forum-senatoren die zich hebben afgesplitst - Henk Otten, Jeroen de Vries en Dorien Rookmaker - zeggen in een gezamenlijk interview met EenVandaag dat Baudet ’vaak tegen het racistische aan’ zat en dat hij ook allemaal boeken over de ideologen van Hitler las. Baudet zou volgens deze drie Eerste Kamerleden vaak in het gareel gehouden moeten worden om domme missers te voorkomen, maar het trio merkt dat de Forum-leider momenteel nu nog maar weinig interne tegenspraak heeft na het vertrek van onder meer Otten.
Spoiler! :
De woordvoerder van Baudet zegt desgevraagd dat de partij niet op deze jongste beschuldigingen wil reageren. Baudet benadrukt op Twitter vanavond wel dat de breuk met Otten niet is vanwege een richtingenstrijd. Dat ’is erbij gefantaseerd als cover up’. De echte reden van de breuk is volgens Baudet ’ernstige financiële malversaties’ door Otten. Hij somt op: „Onder andere spoorloos verdwenen ledengelden van ALLE events in 2018, een betaling van 9.680 euro aan geliefde en 30.250 aan zichzelf, een poging tot fraude met subsidiegeld enz.”.

Veel mensen vragen zich af waarom Baudet, als hij deze beschuldigingen richting Otten echt meent, dan geen aangifte doet. „Daar schiet je weinig mee op”, schrijft Baudet daarover. Al blijft het volgens hem altijd nog een mogelijkheid om dat alsnog te doen. „Het duurt eindeloos (als er überhaupt iets mee wordt gedaan), kost enorm veel geld, geeft zetelrovers een podium en het geld komt er niet mee terug. Liever kijken we vooruit.”

Otten blijft erbij dat de beschuldigingen niet kloppen en dat er met hem wordt afgerekend omdat hij kritiek had op de koers van Baudet. Over de berichten van Baudet op Twitter: „Pure smaad dit!” Hij brengt in herinnering dat er voorgesteld werd om een onafhankelijke externe accountant naar de boeken van Forum te laten kijken om te zien of Otten echt zo fout heeft gehandeld. Otten op Twitter richting Baudet: „Ik stemde hier meteen mee in maar jij en je mede-bestuurder Rooken weigeren dit. See you in court!”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
. . . en dat hij ook allemaal boeken over de ideologen van Hitler las. [/spoiler]
Als zij beweren dat hij boeken (meervoud) over Hitler las, is het nog maar de vraag of dat werkelijk zo is. Hoe weten zij dat? Maar los daarvan, wat is er mis met het lezen van de Bijbel, ook een boek? Moeten we soms weer terug naar het religieus fascisme met boekverbrandingen? Het achterbakse misselijke van die nu al uiterst onbetrouwbare gasten is het plaatsen van het woord ideologen, de spindoctors van Hitler. Trouwens, als ik het juist heb is het boek Mein Kampf niet langer meer verboden.

Om Satan te leren kennen verdient het aanbeveling ook het boek over de ideologen van God te lezen: de Bijbel, geschreven door mensen. Een boek van niks. Hartstikke interessant, maar inhoudelijk van gener nut en waarde. Want het grootste geweld wordt nog altijd veroorzaakt door de mens, de blijkbare onbedwingbare ziekelijk dwangmatige behoefte van God. De mens heeft de spiegel uitgevonden maar wanneer hij erin kijkt snapt hij nog altijd niet wat hij ziet. Ik snap mezelf nog steeds niet. [icon_lol.gif]
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Mahalingam »

".... en dat hij ook allemaal boeken over de ideologen van Hitler las.".
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nazi_ideologues geeft een ruime keus. Ik kom zoal tegen als ideologen:
  • Friedrich Nietzsche (1844–1900), Henry Ford (1863–1947), Martin Luther (1483–1546), Houston Stewart Chamberlain (1855–1927) , Madame Blavatsky (1831–1891), Rudoph Steiner, Martin Heidegger (1889–1976),
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie