Geert Wilders en zijn PVV

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Ariel »

King George schreef:Hij heeft toch wel zijn bijl en zijn messen teruggekregen he?
Uiteraard King...

De man kreeg van de rechtbank ook zijn bijl en stanleymessen terug.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Het wonderbaarlijke aanpassingsvermogen van de rechterlijke macht in geval van belangenverstrengeling.
Gevangenisstraf voor bedreigen minister-president Mark Rutte. Vrijspraak voor bedreigen Wilders
Laatst gewijzigd door Hans v d Mortel sr op vr jun 28, 2019 3:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door sjun »

Ariel schreef:
King George schreef:Hij heeft toch wel zijn bijl en zijn messen teruggekregen he?
Uiteraard King...

De man kreeg van de rechtbank ook zijn bijl en stanleymessen terug.
Ik kan me voorstellen dat eigenrichting nog eens heel groot wordt met zulke 'recht'spraak.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Pilgrim »

Wilders woest over vrijspraak bedreiger: ik ben vogelvrij

28 juni 2019

Afbeelding

DEN HAAG – Geert Wilders is woest over het feit dat zijn bedreiger Dirk J. is vrijgesproken en vreest de gevolgen voor zichzelf. „Bedankt rechters voor het vogelvrij verklaren”, aldus de PVV-leider. „Nu weet iedereen dat als je wapens meeneemt, me opzoekt en wil vermoorden, je ermee wegkomt als je zegt verward te zijn en het niet zo bedoelde.”

De verdachte werd in Heerlen gearresteerd vlak voor een verkiezingsevenement van de PVV-leider. Hij had een bijl en twee stanleymessen bij zich. Wilders was in Heerlen aan het flyeren voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten op 20 maart. De verdachte stond met zijn fiets langs de route van Wilders en zou volgens het OM tegen een wijkagent gezegd hebben: „Ik kom voor dat varken, Wilders. Ik heb een bijl in mijn fietstas. Daar sla ik hem zijn kop mee in. Wilders maakt alles kapot en is een varken. Die is nog niet van mij af.”

Levenslang
Wilders vindt dat hij hierdoor wordt gestraft. „U sprak hém vrij en geeft mij daarmee levenslang. Maar goed, dat had ik toch al.” De verdachte, Dirk J., zei voor de rechtbank dit gekscherend te hebben bedoeld. Het was een grapje gemaakt tegen een hem bekende wijkagent. De rechtbank gelooft dat, temeer omdat de man fan van Wilders is en een verstandelijke beperking heeft.

Door die beperking kan de man volgens de rechtbank moeilijk overzien welke gevolgen zijn woorden hadden en welke dreiging uitging van de bijl die hij bij zich had. Bovendien sprak hij met een agent die hem al langer kende, en met wie hij vaker grappen maakte. Alleen was dat in de gegeven situatie vragen om problemen, aldus de rechtbank.

bron
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Pilgrim »

Martin Bosma (PVV) botst met minister van Cultuur over diversiteit
LISSAUER - Gepubliceerd op 28 jun. 2019

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Ariel »

OM in beroep tegen vrijspraak Wilders-bedreiger: hiermee mag je niet wegkomen

Het OM gaat in beroep tegen de vrijspraak van Dirk J., de man uit Heerlen die met een bijl en messen naar Wilders’ campagnebijeenkomst kwam. J. werd vorige week vrijgesproken, maar justitie vindt dat hij alsnog straf verdient. ,,Hij nam wapens mee, bedreigde de politicus, dat mag niet onbestraft blijven.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door King George »

Er is weer eens een zielig PvdA-kopvod beledigd.


  • Raadslid Emmen doet aangifte tegen PVV Utrecht wegens 'aanzetten tot haat'

    09 juli 2019 22:26
    Aangepast: 09 juli 2019 22:36


    Afbeelding
    Screenshot van de gewraakte Facebook-post.

    Het Emmense gemeenteraadslid Ugbaad Killinci (PvdA) gaat aangifte doen tegen de Utrechtse PVV-fractie. Aanleiding is de publicatie van haar foto op de Facebook-pagina van de Utrechtse partij. Volgens Killinci is de foto geplaatst om haatreacties op te roepen.

    De foto is in december vorig jaar op de Facebook-pagina van de PVV Utrecht geplaatst met de titel 'Raadslid PvdA Emmen'. Het gaat om een screenshot van een uitzending van Nieuwsuur, waarin Killinci vertelt over racisme in Emmen.

    Onder de Facebookpost van de PVV verschenen vervolgens veel beledigingen.

    Afbeelding

    'Haatzaaien'
    Dit weekend kreeg het raadslid de publicatie voor het eerst onder ogen. "Er wordt hier een morele en juridische grens overschreden. Dit raakt mij en maakt mij ontzettend boos. Iedereen met een gezond verstand weet dat de PVV mijn foto niet zomaar post. Ze waren uit op haatzaaiende reacties en die hebben ze gekregen." Killinci gaat aangifte doen van aanzetten tot haat.

    'Niets mis mee'
    Fractievoorzitter Rene Dercksen van de PVV Utrecht wil niet ingaan op vragen van RTL Nieuws. "Ik vind dit zo krankzinnig. Ik ga niets uitleggen over iets dat in december is gepost. Waarom ben ik u verantwoording schuldig? Er zal destijds wel een reden zijn geweest voor deze Facebook-post. Er is niets mis mee."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... utrecht-om
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door King George »

Dat dit PvdA-raadslid inziet dat alleen al het plaatsen van een foto met het symbool van vrouwenonderdrukkend kopvodden de haat laat zien van de ideologie die zij aanhangt is natuurlijk alleen maar winst.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Hans v d Mortel sr »

King George schreef:Volgens Killinci is de foto geplaatst om haatreacties op te roepen.[/b]

Afbeelding
Eigen schuld, hele vette dikke bult!

Het is bij wet verboden om zonder toestemming een foto van iemand te nemen. Dus had zij daar nooit toestemming voor moeten geven. Het is anders wanneer een islamitische groenteboer haar foto wil gebruiken voor promotie van zijn halal producten. Dan kan zij daar geld voor vragen. De auteursrechten berusten overigens bij de maker van de foto. Het is mijn inziens niet verboden openbare foto's zonder winstoogmerk, voor niet commercieële doeleinden, over te nemen.

En dan nog wat. Zoals zij nu meent te moeten reageren gaat werkelijk alle logica te boven. Het is als de vrouw die publiekelijk knettergek is verklaard en tegen iedereen in Nederland vertelt dat zij beslist niet gek is.

Overigens herinner ik mij dat dit winters ingepakte schaamhaarlappengedrocht weleens eerder positief negatief in het nieuws is geweest.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Ariel »

Hans v d Mortel sr schreef:
Overigens herinner ik mij dat dit winters ingepakte schaamhaarlappengedrocht weleens eerder positief negatief in het nieuws is geweest.
Ja, iemand had zogenaamd de schaamlap van haar hoofd getrokken.
Alleen is dat nooit gebeurd.

Door te klagen en jammeren dat ze gediscrimineerd werd, en gepest, kwam er een leger deugmensen in actie, en die hebben er voor gezorgd dat ze gekozen werd.

Deze Somalische hoofddoek stond op een onverkiesbare plek op de lijst.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door King George »

Hoewel je andere mensen niet op uiterlijk of op kleding mag beoordelen wekt deze foto bij mij toch vragen omtrent haar maatschappelijke geschiktheid op. En hoe zou dat nou toch kunnen?

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Pilgrim »

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Pilgrim »

Pakistani lopen over Geert Wilders heen – PVV-leider hekelt zwijgen Mark Rutte

Door: Bas Paternotte, 16:10, 23 juli 2019

Afbeelding

‘Is er een bijzondere reden dat u hier nog niet op heeft gereageerd of vindt u dit normaal?’

In Pakistan vinden wederom demonstraties tegen PVV-leider Geert Wilders plaats, meldde De Telegraaf dit weekeinde.

Dat was de PVV’er ook niet ontgaan en hij gooide dinsdag een setje Kamervragen naar minister-president Mark Rutte.

“Wat vindt u ervan dat grote afbeeldingen van een Nederlandse parlementariër blijkbaar op straat in Pakistan zijn afgebeeld met daarbij geschreven de tekst “dood/vermoord Geert Wilders” (vertaling) en dat voetgangers en mensen op motoren en auto’s daar al dan niet spugend overheen rijden?”

Om aan te vullen met:

“Is er een bijzondere reden dat u hier nog niet op heeft gereageerd of vindt u dit normaal, terecht of interesseert het u helemaal niets? Bent u nog van plan hierop richting Pakistan te reageren? Zo ja op welke wijze? Zo neen, waarom niet?”

Wordt vervolgd.

[Zie video op de site.]

https://tpo.nl/2019/07/23/pakistanen-lo ... ark-rutte/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Pilgrim »

Tweet van Geert: “Zomer-fanmail”...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Pilgrim »

PVV na overlijden Hauer: ‘Floris zou nu racistisch zijn’

Geplaatst op 26 juli 2019

Afbeelding

PVV-Kamerlid Martin Bosma betreurt het overlijden van zijn ‘held’ Rutger Hauer. Tegelijkertijd wijst hij erop dat de NPO de beroemde Hauer-serie Floris anno 2019 nooit meer zou kunnen maken. Dat is te lezen op Twitter. Floris zou nu niet meer inclusief genoeg zijn, klaagt een cynische Bosma. “Floris. Een serie die de NPO nooit meer zal kunnen maken. Iedereen is blank. Zeer kwetsend! De enige allochtoon (Sindala) is meteen een rare fakir. Een micro-agressie tegen personen van kleur.”

Bovendien is geen enkele ridder een transpersoon, aldus Bosma. En: “Mannen die vechten: toxic masculinity. En mannen die vechten leuk vinden: geen inclusie dus.”

Bosma vervolgt zijn opsomming:

“-Geweld dat problemen beslecht. We moeten juist práten, mensen.
-Floris spreekt nergens over zijn gevoelens voor Sindala.
-Grutte Pier. Wellicht een BlokkeerFries! Sylvana boos.
-Gelre versus Oldenstein. Eng nationalisme. We weten allemaal waartoe dat leidt.
-Zwijn aan het spit. Kamervragen Dierenpartij.
-Brandend water. Terwijl de aarde opwarmt, huilt en schreeuwt!”


Het PVV-Kamerlid besluit: “Nergens een sneer naar Trump. Dus TOTAAL oninteressant voor de NPO anno 2019.”

Bron: www.mediacourant.nl

https://ejbron.wordpress.com/2019/07/26 ... isch-zijn/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Pilgrim »

Wilders: PVV moet meer het land in

Politieke redactie, 27-07-19

Afbeelding

De PVV zal nooit een ledenpartij worden. ,,Maar we moeten wel meer het land in. Ons verhaal meer en beter uitleggen.” Dat zegt PVV-leider Geert Wilders in een vraaggesprek met De Limburger.

De partij leed stevige nederlagen bij de Statenverkiezingen en de Europese verkiezingen. ,,De PVV moet aan de bak. We moeten ook minder braaf worden. Meer de grenzen opzoeken”, aldus Wilders. Hij vindt dat de huidige politiek bestaat uit ‘middelmatige partijen met middelmatige politici met middelmatige oplossingen’, waardoor de grote problemen (‘de koopkracht, de terreur, de islamisering, onze identiteit, zeggenschap in Europa en in je eigen land’) blijven liggen en Nederland ‘langzaam naar de afgrond gaat’.

Van opstappen wil de PVV-voorman niet weten. ,,Mijn missie is vóór de vrijheid en tegen de islam. Daar geef ik als het moet mijn leven voor. Ze krijgen me dus niet, of alleen per brancard weg.”

https://www.ad.nl/politiek/wilders-pvv- ... ~a97a4fe6/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Pilgrim »

Volledige interview “De Limburger” met Geert Wilders: “De PVV moet minder braaf worden”

Geplaatst op 27 juli 2019

Afbeelding

Limburg is altijd het begin van iets moois, declameert Geert Wilders. Het meest droomt hij van een succesvolle Limburgse coalitie. Wilders wil af van het poldermodel en waarschuwt voor de uitholling van de democratie en de rechtsstaat. Ondanks de verkiezingsnederlagen geeft hij niet op. ‘Alleen per brancard krijgen ze me weg.’

2019 was nu al een zeer roerig jaar voor Geert Wilders. „Een parlementslid gaat op campagne. Er komt een man met bijlen en messen, die tegen verschillende dienders zegt wat hij van plan is. Hij wordt vrijgesproken. Terwijl het OM vier jaar gevangenisstraf had geëist. Soms lijkt het wel of iedere aanslagpleger slechts als een verward persoon wordt gezien. Deze man wist wat hij wilde. En had geen bos bloemen bij zich voor mij. Dit vonnis toont het failliet van de rechterlijke macht aan. Het is een publiek geheim dat heel veel leden van de rechterlijke macht uit de hoek komen van D66, GroenLinks, Partij van de Arbeid. Het andere deel van Nederland is niet of nauwelijks vertegenwoordigd in de rechterlijke macht. Had die man met die bijl een aanslag willen plegen op iemand van D66, dan was ie er misschien minder vrij van afgekomen.”

Afbeelding

Lees verder >>>
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Ariel »

Wederom bedreiging aan het adres van Geert Wilders van de Greenb1rds club.

Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Pilgrim »

CITAAT Geert Wilders...

Afbeelding

“We moeten onze plicht doen en de noodzakelijke stappen nemen om vrije burgers in vrije landen te blijven. Daarom moeten we de islamisering van het Westen, Amerika, Europa, Australië en de hele westerse wereld stoppen en terugdraaien.”

Geplaatst via: E.J. Bron (via Twitter; Geert Wilders)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Maarten »

Wilders blijft doorgaan...dat kan ik wel waarderen, ondanks alle haat en tegenslag.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Pilgrim »

Fleur Agema: ‘Mensen zien het niet, maar we worden gewaardeerd om onze inhoud en kennis’

Door Michael van der Galien, 22 augustus 2019

Afbeelding

PVV’ers als Fleur Agema worden publiekelijk weggezet als fascisten, maar in Den Haag zelf worden ze achter gesloten deuren wel degelijk vaak gewaardeerd.

In een fascinerend vraaggesprek met het ND zegt PVV-Kamerlid Fleur Agema volkomen terecht dat, hoewel zij en haar collega’s publiekelijk vaak voor rotte vis worden uitgemaakt door andere partijen, ze achter gesloten deuren wel degelijk gewaardeerd worden. Natuurlijk geldt dat niet voor álle PVV-Kamerleden (maar dat geldt voor Kamerleden van alle partijen), maar een goed aantal PVV’ers staat wel degelijk bekend als kundig. Agema is daar zeker één van.

Zoals zij zegt:

Buiten dit gebouw zien mensen het vaak niet, maar hier worden we gewaardeerd om onze inhoud en kennis van zaken. Ik heb de indruk dat vooral in deze kabinetsperiode er veel erkenning is voor mijn inbreng. Ik ben altijd kritisch geweest op het weghalen van de verzorgingshuizen uit de ouderenzorg. Mensen zien nu dat ik gelijk had. Op het ministerie heerst het idee dat ik vaak wel een punt heb.

Daar zit zeker wat in. PVV’ers worden steeds weggezet als een stel meelopers die geen verstand van zaken hebben, maar er zijn nogal wat PVV’ers die wel degelijk kennis van zaken hebben. Agema is daar honderd procent één van. Ze bijt zich vast in de details en krijgt van Geert Wilders alle ruimte om zich als een pitbull op haar onderwerp te storten — de zorg.

Prima punt dus en — dit moet ook gezegd worden — opvallend dat het ND zo’n vriendelijk interview gepubliceerd heeft met haar. Maar al te vaak worden PVV’ers, Agema incluis, zwartgemaakt. Nu niet. Agema mocht haar verhaal gewoon vertellen, en that’s it. Prettig!

https://twitter.com/FleurAgemaPVV/statu ... 5088349187

https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... um=twitter
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Pilgrim »

Tweet van Geert: “Sukkels, allebei”...

Afbeelding

Geplaatst door: E.J. Bron (via Twitter; Geert Wilders)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Ariel »

De Tweede Kamer lijkt soms een duiventil, waar politici in- en uitvliegen. Deze zomer praten ervaren Kamerleden over hun werk en hun ontwikkeling. Vandaag Harm Beertema (67 jaar, PVV): ‘Het gelijk komt gewoon naar ons toe, met een vertraging van jaren.’
‘Voor ons is het koud buiten de PVV-fractie’

“Ze denken dat wij een Noord-Koreaans geleide fractie zijn. Dat heb ik zelf nooit zo ervaren, het is een stigma dat de buitenwereld op ons plakt. Iedere week spreken wij alles door, met notities van alle Kamerdebatten erbij, stemmingslijsten, moties. Er is open discussie. De PVV heeft geen honderdjarige partijgeschiedenis waar we rekening mee moeten houden. Na een goed gesprek komen we er altijd uit en anders mag iedereen zijn eigen standpunt bepalen, bijvoorbeeld over het ritueel slachten.

“Kom daar eens om bij andere partijen. De VVD is een geoliede machine, met Kamerleden als stemvee. Ze lijken wel allemaal in dezelfde VVD-fabriek gemaakt. Waar zijn de markante VVD’ers gebleven, die het ouderwetse liberalisme vertegenwoordigen?

“Natuurlijk, ook bij ons zijn er mensen vertrokken. Of te pakken genomen door de media. Maar we zijn een stuk minder een slangenkuil dan de SP, of GroenLinks. De verhalen die ik heb gehoord van Zihni Özdil over zijn vertrek… Ja, dat zou je misschien niet denken maar met hem had – en heb – ik een goed contact.”

Weer dat frame van racisme
“Onze ideologie is uitontwikkeld en hartstikke duidelijk. Kun je je daarin niet vinden, dan kom je gewoon niet bij ons. Strijd tegen de islamisering, immigratie en de soevereiniteitsoverdracht aan de EU. Zaken waar we eerst om vervloekt werden. De kosten van massa-immigratie uitrekenen? Schande om mensen in geld uit te drukken! Weer dat frame van racisme. Dat heb ik altijd schandalig gevonden. Wij zijn pioniers geweest. Nu zijn al deze thema’s aanvaard. Ik zie het als de grootste verdienste voor een politieke partij: de PVV heeft gezorgd voor een paradigmaverschuiving. We hebben de vanzelfsprekendheid van de macht veranderd. Het gelijk komt gewoon naar ons toe, met een vertraging van jaren.

“Ik heb mij altijd ingezet voor de emancipatie van de middenklasse, de verheffing van groepen in de samenleving die niet gehoord worden. Erfenis van mijn jeugd, in een lerarengezin. Opa van moederskant was actief in de Anti-Revolutionaire Partij, oprichter van de christelijke schippersvakbond die streed voor de zondagsrust. Van vaderskant kom ik uit Scheemda, Oost-Groningen, het land van communist Fré Meis en de strokartonindustrie. Je was óf gereformeerd óf communist. Wij waren dus het eerste, in de traditie van de sociale christen-democratie.

“Als gereformeerd studentje aan de VL-VU-lerarenopleiding was ik natuurlijk links angehaucht. Iedereen heeft recht op z’n jeugdzonde, ik heb jaren PvdA gestemd. Na mijn opleiding koos ik bewust voor een lerarenbaan in Rotterdam-Zuid. Daar maakte ik de influx van Turkse arbeiders mee. Goed opgeleide, interessante mensen, spaanders, metaalbewerkers, halogeenlassers. Zo seculier als de pest. Dat was leuk emanciperen en verheffen met die kinderen.”

Segregatie in de kantine: ieder in zijn eigen hoek
“Alles wat enigszins op integratie leek, gleed weg als zand door de vingers toen de volgende generatie immigranten kwam. Uit Anatolië, met hoofddoekjes en gewaden en hun conservatieve islam. Praatte je met die kinderen, dan praatte je met hun grootouders. Zij leidden – ook nu nog ­– in Nederland een volwaardig Turks burgerleven, praten Turks met groenteboer, buren, bank, klusjesman en imam. Alleen op school en met de wijkagent spreken ze Nederlands.

“Treurig werd ik van die segregatie in de kantine, iedereen in z’n eigen hoek. Daar de Turken, daar de Antillianen, daar de Koerden, daar de Surinamers. Ik kwam bij ze thuis hoor, ik kende veel gezinnen. Met die snor die ik toen droeg, leek ik ook een beetje op een Turk. Alleen mijn voornaam vonden ze gek. ‘Heet u écht Harám?’ Ja, echt, zei ik dan.

“De opkomst van Pim Fortuyn in Rotterdam was spektakel. De politiek was met de PvdA fossiel geworden en daar kwam Fortuyn met zijn LPF doorheen walsen. Eén groot feest van optimisme. Ik werd lid in 2002 en heb nog een keer bij hem op de stoep gestaan om een opinie-artikel aan te bieden dat ik had geschreven. Op zondagochtend. Eerst ging een luikje open, toen de hele deur en daar stond hij, in zo’n elegante kamerjas. Hij kende mijn artikel al. We zouden nog een keer afspreken, maar toen werd het 6 mei 2002. Zijn begrafenis vergeet ik nooit meer, met al die mensen langs de straten, ónze mensen.”

Op zoek naar volkse inbreng
“Tot 2010 heb ik het onderwijs met veel liefde gedaan, als docent Nederlands en Engels. De jaren voor ik de Tweede Kamer inging was ik in contact gekomen met Ad Verbrugge. Hij was bezig met de oprichting van Beter Onderwijs Nederland, maar de organisatie dreigde gekaapt te worden door van die zure eerstegraads gymnasiumdocenten. Hij zocht wat volkse inbreng.

“Ik liep de Tweede Kamer plat, voor onze lobby voor meer kennisonderwijs, tegen het competentiegerichte onderwijs. Overal zat ik, bij ronde tafels, hoorzittingen. Dat viel PVV-Kamerlid Martin Bosma op, Wilders’ rechterhand. Of ik niet een plek op de lijst wilde overwegen?

“Wilders was geen Fortuyn, maar hij kwam er wat mij betreft het dichtste bij. Die hele nasleep met de LPF was zo’n deconfiture geweest. Ik moest er wel even over nadenken of ik me verkiesbaar wilde stellen. Maar op mijn school, het Albeda College, had ik veel last gekregen met mijn politiek activisme. Dus ik deed het. En we kwamen met 24 zetels in de Kamer.”

Een waagstuk met CDA en VVD
“Geweldig, die begintijd na de verkiezingen. We werden in het diepe gegooid. De PVV gedoogde het kabinet CDA-VVD. Een waagstuk, in feite regeerden we mee. De formatie was hectisch. Zat ik daar ineens op het ministerie, met Ton Elias van de VVD, Marja van Bijsterveldt van het CDA als beoogd minister, zaten we daar te schuiven met miljoenen. En tussendoor weer verslag doen aan m’n eigen baas, Geert. Hoogspanning, die dagen, met 24 totale amateurs, maar we deden het wel. Ik heb er hele goede herinneringen aan, aan dat gedogen.

“Van Bijsterveldt is inhoudelijk ondergewaardeerd. Zij was de eerste – in een tijd dat de ene onderwijsvernieuwing nog de andere opvolgde – die een ombuiging in gang zette. We begonnen bij de pabo’s, daar moest het kennisniveau omhoog.

“Vind je dat gek, een goede omgang met de minister? Ik ben hard op de inhoud en zacht in de relaties. Ook met de huidige onderwijsminister, Arie Slob. Zie je dat boeket daar in de hoek van de kamer, heb ik van hem gekregen omdat ik net geopereerd ben. Toch: in de politiek heb je uiteindelijk geen vrienden, zelfs in je eigen fractie heerst concurrentie om een plek op de lijst. Maar met onderwijswoordvoerders als Harry van der Molen van het CDA, Zohair El Yassini van de VVD en Özdil van GroenLinks was er een klik, dat zijn goede matties geworden. Ze snappen mijn beweegredenen, al waarderen ze die niet altijd. Slechts heel weinig politici hebben oog en oor voor die massieve onderstroom, de ellende en de boosheid van veel kiezers.”

Vechten tegen het cynisme
“Toen de gedoogconstructie klapte, werd alles anders. Wij zijn in het pak genaaid door het CDA. Dat frame – de PVV als de wegloper – is funest geweest. Later heeft CDA-minister Hans Hillen het toegegeven: het CDA was de wegloper, niet wij, omdat het CDA intern te veel ellende had door het regeren met de PVV. Daarom stelden ze zulke draconische eisen waarvan ze wisten dat wij er niet aan wilden voldoen.

“Vanaf dat moment veranderde de houding van andere Kamerleden. Ik heb moeten vechten tegen het cynisme: wat zijn we hier in godsnaam aan het doen? Wat ik in de loop der jaren geleerd heb: de elitepartijen – Forum voor Democratie noemt dit het partijkartel – vormen een gesloten wereldje. Het dualisme is een farce, de dood in de pot. Je kunt prachtige initiatiefwetten maken, of amendementen indienen, maar het richt niets uit. Dat gebeurt de andere oppositie ook, dat is waar. Maar ons nog meer, omdat wij de PVV zijn.

“Weet je wat ik niet snap? Waarom onderwijs in de Kamer totaal niet sexy is, politiek gezien. Onbegrijpelijk. Andere partijen vinden zorg of buitenlandse zaken prestigieuze woordvoerderschappen. Hoezo buitenland, als klein Nederland? Zeker vanuit ons perspectief is onderwijs de sleutel tot de toekomst. Wij gaan over de opvoeding van volgende generaties. Links heeft dat vanaf 1968 zo goed begrepen, die zit nog steeds overal op cruciale bestuursposten. Alleen Thierry Baudet snapt dat en wil het veranderen. Terwijl hij onderwijs grotendeels aan mij overlaat, haha.”

“Ik kwam de Tweede Kamer binnen vol Sturm und Drang, geduld heb ik moeten leren. Vier jaar is te kort. Wil je het speelveld blijvend veranderen, dan moet je je tijd afwachten. Dat zie ik nu ook bij Forum voor Democratie, daar tekent de teleurstelling over het niet-meeregeren in de provincies zich al af. De oppositie wordt overal buiten gehouden, maar je moet keihard doorgaan.

“Als Kamerlid begeleid ik ook nieuwe kandidaat-PVV’ers, in de provincie of gemeente. Die staan voor problemen waar andere politici geen last van hebben. Het is een gezegde bij ons: de PVV is je laatste baan. Dat vereist opofferingen. De Tweede Kamer zit vol technocraten die het voor hun eigen cv doen, om daarna het échte geld te verdienen in de mooie banen. Voor idealisme in de Kamer moet je bij de SP, maar vooral bij de PVV zijn.”

“Natuurlijk is Forum ook concurrentie, naast een medestander. Het is niet leuk als zo’n nieuwe beweging stormenderwijs binnen dendert, maar daar moet je je niet door laten afleiden. Forum heeft nu de gunfactor, eerst hadden wij die. Toch hebben we deels een totaal andere achterban. Sociaal-economisch zitten we helemaal niet op één lijn, dat verschil moeten we meer benadrukken.”

De PVV wordt gehaat in onderwijsland

“Mijn achterban ziet mij als Kamerlid niet als elite, nee, dat heb ik nooit gemerkt. Ik blijf op de hoogte van wat er speelt door onze bijeenkomsten, met vrijwilligers en aanhang, in alle provincies. En via Twitter, dat is een zegen. Nee, onze kiezers zitten niet allemaal op Twitter, maar hun voormannen en -vrouwen wel. En ik bezoek scholen, mijn netwerk is nog steeds groot, maar dat is niet altijd makkelijk. De PVV wordt gehaat in onderwijsland, vooral in bestuurskringen. Ik ben scholen uitgegooid omdat leraren niet met me wilden praten.

“Voor ons is het koud buiten de PVV-fractie. De beveiliging speelt daarin een rol. Ik wist ervan toen ik begon maar had me nooit gerealiseerd dat het zo erg zou zijn. Voor de reacties van moslims ben ik niet bang, wel voor die antifascisten, die hier soms mijn huis fotograferen. Mijn vrouw is weleens uitgescholden voor Eva Braun. Nou, dan moet je je enorm beheersen. Eén keer werd het levensbedreigend, toen het wiel van mijn auto was losgedraaid. Voor Geert is het vele malen erger. Het is te verschrikkelijk dat we daaraan zijn gaan wennen.

“De afwijzing die velen van ons meemaken is hard. Ook binnen hun eigen familie. Ik ben veel oude vrienden kwijt, maar kreeg ook nieuwe terug. Ze braken met me vanwege de politiek. De wereld is zo gepolariseerd geraakt. Of wij daar aan meewerken? Wij zijn consistent, hameren nog steeds op dezelfde dingen.”

Politiek is een roeping, die appelleert aan mijn gereformeerde hart

“Onze tijd komt nog. Het is vervelend om te zeggen, maar de Verelendung, zoals Marx het noemde, is nog niet groot genoeg. De tekens aan de wand zijn er al wel.

“Die zitten ‘m in kleine dingen. Zo schrik ik me rot van berichten dat minder mensen uit de middenklasse op vakantie kunnen. Die gigantische lastenverzwaring, en dan dat klimaatverhaal eroverheen. Internationaal zijn er hoopvolle tekenen, met de opkomst van AfD in Duitsland, de vasthoudendheid van de gele hesjes in Frankrijk, Salvini die in Italië als halfgod wordt vereerd.

“Ik hoop onze tijd nog mee te maken, met Geert. Dan gaan we zeker regeren. Politiek is een roeping, die appelleert aan mijn gereformeerde hart. Als de kiezer en God het wil, ga ik nog voor een volgende ronde.”

‘Ik weiger uitnodigingen voor praatprogramma’s als ik denk dat daarvoor onvoldoende ruimte is. Ik houd er ook niet van dat een presentator mijn woorden samenvat. Ik zeg eerlijk dat ik niet kom omdat ik mijn verhaal niet kwijt kan.’

‘Na al die jaren weten journalisten nog steeds niet waarom ons verhaal aanslaat. De ene verslaggever zei dat we in steden hadden gewonnen, omdat daar een dierentuin is. De andere omdat in die plaatsen veel katten rondlopen. Heel typisch.’

De zenuwen zijn er nog steeds af en toe, bij belangrijke grote debatten, zoals over het kinderpardon en het pact van Marrakesh. ‘Onlangs nog was er een debat over mijn initiatiefnota voor de verhoging van het minimumloon. Dan komt de Tweede Kamer speciaal voor jouw plan bij elkaar. Dan moet je écht heel goed opletten.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Pilgrim »

CITAAT

Afbeelding

Geplaatst via: E.J. Bron (via Twitter; “Beppie”/”VrouwvdVrijheid”)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Geert Wilders en zijn PVV

Bericht door Pilgrim »

Tweet van Geert: PVV-helden aan het werk!

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst via: E.J. Bron (via Twitter; Geert Wilders)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie