Tijd om milieufreak te worden?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.

Houd jij je bezig met het milieu?

Ja. Ik ben anti-milieu en koop alles zo goedkoop en vervuilend mogelijk. Ik ben de anti-hippie!
2
9%
Ja. Ik houd me graag bezig met het vitten op Greenpeace-mensen als ze weer eens op de tv zijn; heerlijk om te roepen: Zoek es een normale baan man!
2
9%
Nee. Ik denk er nooit aan. Walvissen gaan toch eens een keer dood en als wij die bomen niet vellen doet een bosbrand of moslim het wel.
2
9%
Nee. Maar dat is omdat ik het niet interessant vind.
4
17%
Nee. Maar dat is omdat het me te deprimerend is.
2
9%
Ja. Ik koop vaak de duurdere eco-versie maar besef wel dat ik er niet aan kan ontsnappen dat ik óók een ecologische voetafdruk heb.
8
35%
Ja. Ik voel me superschuldig, en ik wil alles doen om te voorkomen dat ik het milieu belast!
3
13%
Ja. Ik vind dat zo'n zalig gevoel, dat ik steeds voor de bio-eco-versie ga, en dat iedereen dan ziet: Tjonge, wat is die goed bezig!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Randstad bij vuilste gebieden Europa: 'Ik zou wonen in Amsterdam zeker niet aanraden'

06 september 2019

Afbeelding

Tien- tot vijftienduizend Nederlanders overlijden jaarlijks aan de gevolgen van vieze lucht en herrie. Vooral rond Schiphol en Amsterdam zijn de gezondheidsrisico's hoog, blijkt uit gegevens van het RIVM. Experts roepen op tot radicale maatregelen. "Ik zou wonen in Amsterdam zeker niet aanraden."

De onderzoeksredactie van RTL Nieuws maakte de vieze-lucht-en-herriekaart op basis van schattingen van het RIVM. De kaart toont voor het hele land het risico op ziekte of vroegtijdig overlijden als gevolg van vervuilde lucht of geluidsoverlast door verkeer, industrie en luchtvaart. Hoe roder het gebied, hoe groter de kans om ziek te worden van luchtverontreiniging of geluid.

Vieze-lucht-en-herriekaart

Afbeelding
De kaart is gemaakt van blokjes van 500 bij 500 meter. Opent de kaart niet (goed)? Klik dan hier.

'Enorm probleem'
Rond Schiphol, Amsterdam en Rotterdam is dat risico soms wel drie keer groter dan bijvoorbeeld in Drenthe, Groningen of op de eilanden. Randstedelingen hebben daardoor een verhoogde kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en ernstige longaandoeningen, stelt Onno van Schayck, hoogleraar preventieve geneeskunde aan de Universiteit Maastricht.

"Dit is niet een klein beetje een probleem. Dit is een enorm probleem. Het gaat over duizenden mensen. Er gaan tien tot vijftien keer meer mensen dood aan deze factoren dan aan ongelukken in het verkeer. De Randstad is één van de meest vervuilde gebieden van Europa. En toch wonen er enorm veel mensen boven op elkaar."

'Meer aandacht voor Schiphol'
Van Schayck is niet de enige die de noodklok luidt. Professor Lex Burdorf van het Erasmus MC deed eerder namens de Gezondheidsraad onderzoek naar de invloed van milieufactoren op de gezondheid. "Mensen leven jaren in ongezondheid doordat ze worden blootgesteld aan te veel stikstof, fijnstof en omgevingsgeluid. Ze veroorzaken ziekte, maar je gaat er ook eerder dood aan."

Volgens Burdorf toont de kaart aan dat er veel meer aandacht moet komen voor de gezondheidseffecten van Schiphol. "Vliegverkeer moet veel meer onderwerp worden van de discussie. Wat mij betreft moeten we het niet hebben over uitbreiding, maar eerder over hoe we huidige gezondheidseffecten kunnen verminderen."

Afbeelding
Rondom de hoogovens in IJmuiden is het gezondheidsrisico hoger dan gemiddeld. © ANP

Ongemerkt 5 tot 10 sigaretten
Als je naar de impact van het milieu op je gezondheid kijkt, moet je volgens de experts niet in de stad zijn. En zeker niet in de hoofdstad. Van Schayck: "Ik zou wonen in Amsterdam zeker niet aanraden. Amsterdam is een fantastische stad, maar zeker niet gezond. Net als andere sterk vervuilde plekken. Je rookt op de meest vervuilde plekken ongemerkt elke dag vijf tot tien sigaretten."

Volgens de Maastrichtse hoogleraar kan een verhuizing ook astmapatiënten veel verlichting bezorgen. "Als je een kind hebt met astma, verhuis dan - als en zodra het kan - naar Overijssel, Groningen of een eiland."

Radicale maatregelen
Verhuizen kan een gezin helpen, maar is geen oplossing voor de landsbrede problemen. Als we echt iets willen doen aan de gezondheidsrisico's van luchtvervuiling en geluid zijn 'radicale' maatregelen nodig volgens de experts. Het verbieden van tweetaktbrommers, dieselauto's en parkeren in stadscentra zijn daar voorbeelden van. Ook moet vliegen minder aantrekkelijk gemaakt worden.

Van Schayck: "We moeten hier een rem op zetten. Als je deze kaart ziet, vraag je je toch af of de minister van Verkeer en Waterstaat zich wel realiseert in welke ellende mensen zitten."

Verantwoording
Het RIVM heeft op basis van gegevens over de uitstoot en geluidsoverlast van verkeer, industrie en luchtvaart in kaart gebracht waar de gezondheidsrisico's het grootste zijn. RTL Nieuws heeft deze gegevens omgezet naar een eigen kaart.

Het RIVM gaat uit van onderzoek dat aantoont dat 5 tot 6 procent van alle ziekte en sterfte in Nederland is toe te schrijven aan milieufactoren als luchtvervuiling en omgevingsgeluid. Wat je op de kaart ziet zijn schattingen om de problematiek per plek zichtbaar te maken. Er is geen rekening gehouden met kenmerken van inwoners.

De kaart wordt regelmatig door overheden gebruikt. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar geschikte nieuwbouwlocaties. Op basis van nieuwe data en inzichten wordt de kaart door het RIVM soms aangepast. Voor dit artikel is gebruik gemaakt van de meest recente versie van de kaart.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... merig-rivm
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Zoek het rode stipje dat “de planeet gaat redden”...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

De trukendoos van het RIVM
7 febr. 2019



Een clip over de stikstofverbinding ammoniak, en de nep-wetenschap die daaromheen bedreven wordt. Belangrijk in het licht van de huidige stikstofwaanzin en het boerenprotest.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Om benzine minder fossiel te maken wordt er nu 10% alcohol aan toegevoegd. Die alcohol wordt gemaakt door vergisting van zetmeelhoudende voedingsstoffen (graan, mais, cassave, aardappelen, druiven enz.) die ook door mensen en dieren gegeten kunnen worden.
In verre landen wordt land ontgonnen, niet voor voedselproductie maar voor brandstofproductie.
Dat stoppen we nu in de tank en dat is goed voor het milieu want CO2-neutraal.

Men verwacht veel schade aan apparatuur door deze E10 brandstof.
Benzine E10 sloopt ook bladblazers en grasmaaiers
Niet alleen honderdduizenden autobezitters moeten uitkijken dat ze geen E10 benzine in hun tank gooien, ook eigenaren van onder andere bladblazers, heggenscharen, buitenboordmotoren, grasmaaiers en kettingzagen moeten voorkomen dat deze brandstof gebruikt wordt. Het sloopt hun apparaat.

Aan de nieuwe ’groene benzine’, die gunstig is voor het klimaat en de plaats in heeft genomen van de Euro 95 E5, is in plaats van 5 procent bio-ethanol 10 procent alcohol toegevoegd. Daardoor is die veel minder lang houdbaar. Na maanden is deze brandstof bedorven en veranderd in een drabbige substantie die onderdelen van de motor vernietigt.

„Het is vooral een probleem voor apparaten die een paar keer in een bepaald seizoen worden gebruikt en dan voor een paar maanden worden weggezet, zoals grasmaaiers en bladblazers”, zegt Tom Huyskens van de Bovag. „Als deze apparaten dan na lang stil te hebben gestaan weer aan de praat moeten worden gebracht met E10 in de tank kom je van een koude kermis thuis. Dan hapert het of start helemaal niet meer, omdat het is vastgelopen in de drab.”

Waarschuwing

Bovag en brancheorganisatie Cumela (voor ondernemers in groen, grond en infra) waarschuwen goed op te letten wat er in de tank wordt gegooid. „Neem het zekere voor het onzekere; als je voorheen altijd E5 gebruikte, ga dan nu voor de wat duurdere premiumbenzines”, zegt Huyskens. „Daar heb je namelijk geen problemen mee. En als je niet zeker weet wat er nu in de tank zit, haal de E10 er dan uit voordat je de grasmachine of buitenboordmotor voor een paar maanden wegzet.”

„Tien procent alcohol vreet de boel weg, helemaal bij kleine machines waar rubber ook vaak nog eens is vervangen door karton”, zegt monteur Peter de Jong van Reekers Tuinmachines in Geesteren.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1549700 ... rasmaaiers
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:ga dan nu voor de wat duurdere premiumbenzines
Ik zie hier een win-win-situatie voor iedereen behalve voor de consument.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Hoogleraar over stikstofcrisis: ‘Zet mes in 160 beschermde natuurgebieden’
Voor het oplossen van de stikstofproblemen moet ook kritisch naar de natuur worden gekeken. Dat stelt hoogleraar Rudy Rabbinge, lid van de commissie-Remkes die het kabinet adviseert over de aanpak van de stikstofcrisis.

De stikstofcrisis roept ook discussie op over de Nederlandse natuur. Is het in ons dichtbevolkte, bedrijvige land nog wel realistisch om meer dan 160 natuurgebieden tegen stikstof te beschermen? We hebben onszelf economisch gegijzeld door zoveel natuurgebieden aan te wijzen voor het Europese Natura 2000-netwerk. Dat vinden werkgeversorganisatie VNO-NCW en boerenbond LTO-Nederland. De meer dan 160 beschermde gebieden liggen volgens de belangenorganisaties als postzegels verspreid over Nederland, waardoor in het hele land nu woningbouwprojecten, geplande wegverbredingen en uitbreidingsplannen van bedrijven stil liggen.
https://www.ad.nl/binnenland/hoogleraar ... oogle.com/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Noors overheidsbureau wil dat burgers onder de douche plassen om water te besparen

Posted on 18/10/2019

Afbeelding
Afbeelding: (3).

In linksgroene kringen wordt serieus nagedacht over voorstellen om water op rantsoen te zetten, zodat je in de toekomst nog maar een paar minuten mag douchen

Een official van het Noorse Bureau voor Water en Riool in Oslo heeft op de staatszender NRK de burgers gevraagd om zuiniger met water te doen. ‘Laat het water niet stromen als je je tanden poetst. Was alleen met volle wasmachines en koop alleen machines die niet veel water gebruiken. Gebruik een pot als je de planten in je tuin water geeft. En plas ’s morgens onder de douche.’ In Nederland hadden we begin de jaren ’90 PvdA minister Hedy d’Ancona, die voorstelde om voortaan maar één wasmachine per twee huishoudens toe te laten om ‘het milieu te sparen’. We vragen ons af of ze haar eigen advies ooit heeft opgevolgd.

De groene klimaatgekte heeft ook in het steenrijke Noorwegen toegeslagen. Dat was overigens al duidelijk nadat de overheid een paar jaar geleden een deel van de hoge inkomsten uit gas gebruikte voor miljardensubsidies op elektrische auto’s. Toen die in grote aantallen werden aangeschaft werden de kosten zo hoog, dat de subsidies flink moesten worden teruggeschroefd, waarna de Tesla’s en andere elektrische rijdende bommen weer veel te duur werden en de verkoop instortte.

‘Plassen onder de douche? U weet toch wel dat veel mensen zich kapot lachen als ze u dat horen zeggen?’ was de reactie van de presentator op het bizarre voorstel. ‘Ja, maar het is een super idee,’ reageerde Frode Hult van het genoemde bureau in Oslo. ‘We kunnen ook onze tanden poetsen onder de douche. Het is heel goed voor het milieu.’ Van kijkers kreeg Hult vooralsnog weinig bijval. ‘Waarom dan ook niet meteen poepen onder de douche?’ vroeg iemand zich cynisch af. (1)

Water, elektriciteit, verwarming en vervoer straks op rantsoen?
Dat klinkt extreem, maar wacht dacht u hiervan? Vorig jaar werd bekend dat in linksgroene kringen in Nederland serieus wordt nagedacht om in de toekomst een douchebeurt verplicht te beperken tot enkele minuten. Ga je over je dagelijkse waterquotum heen, dan stopt de douche. Op vergelijkbare wijze wil men vermoedelijk ook elektriciteit, verwarming en vervoer op rantsoen gaan zetten.

Overigens krijgen we over enkele jaren al met zo’n impliciet overheidsrantsoen te maken, als het veilige, schone, stabiele en nog redelijk betaalbare aardgas verplicht wordt vervangen door warmtepompen, die bij zeer lage temperaturen niet of amper meer werken. Vooral ouderen en chronisch zieken zullen zwaar getroffen worden als in de winter huizen straks amper meer hoger dan een graad of 18 –of zelfs minder- kunnen worden verwarmd.

Normale burgers zouden eindelijk op massale wijze tegen de klimaatidioterie kunnen gaan ageren. Een symbolisch voorbeeld, een teken van hoop, was gisteren in Londen te zien, waar enkele betaalde leden van de extreemlinkse doomsday sekte Extinction Rebellion bovenop een metro waren geklommen om de reizigers zo te laten weten dat ze toch wel heel erg slecht bezig waren. Die waren daar echter niet van gediend, trokken massaal de klimaatgekkies van de metro af, en gaven hen een pak slaag. Medewerkers van de metro moesten tussenbeide komen om erger te voorkomen. (2)

Moge dit veel, veel vaker gebeuren met alle ‘activisten’ die onze welvaart willen afbreken en onze samenleving in diepe ellende willen storten om een serie volledig uit de duim gezogen klimaatproblemen op te lossen.

Xander

(1) Paul Joseph Watson/Summit News via Zero Hedge
(2) Zero Hedge
(3) Afbeelding: Embed from Getty Images (vrij voor redactioneel, niet commercieel gebruik)

https://www.xandernieuws.net/algemeen/n ... -besparen/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

In 2013 was er in Nederland ook een wethouder die riep : plas onder de douche
Wethouder: plas onder de douche -

Een opmerkelijk plan van de Drentse wethouder Bert Wassink. In het kader van een duurzaamheidsproject, stelt de politicus voor douchen en urineren te combineren.

Volgens Wassink zou iedereen moeten plassen onder de douche. ''Het bespaart veel schoon water en dat is goed voor het milieu,'' zegt Wassink. ''Als je douchen en plassen combineert en daarmee veel water én euro's bespaart... waarom niet?''

Het idee van Wassink is wellicht zo gek nog niet. Een persoon gebruikt bij het douchen gemiddeld 50 liter water per dag en 36 liter bij het doortrekken van het toilet. Combineer je die twee, dan wordt dus 36 liter water bespaard. De wethouder zegt in het AD inmiddels zelf ook te zijn begonnen met de waterbesparing. ''Ja, dat durf ik rustig toe te geven.''

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2120 ... che__.html
-
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Vorig jaar werd bekend dat in linksgroene kringen in Nederland serieus wordt nagedacht om in de toekomst een douchebeurt verplicht te beperken tot enkele minuten. Ga je over je dagelijkse waterquotum heen, dan stopt de douche.
Dat laat mij denken aan vroeger toen de gewone huizen nog geen douche, laat staan badkamer hadden.
Om de paar weken ging ik met mijn vader naar het badhuis. Daar hadden ze hokken met een douche.
Er ging een bel en dan kwam het water eraan. Eerst nog even koud en dan warm. Zepen en boenen. Dan ging er weer een bel en had je tijd om de zeep af te spoelen. En bij de laatste bel kwam het koude water.
Zo ging het ook in het leger toen er dienstplicht was.

Afbeelding

Die verwende groenlinksrode knakkers gaan ervan uit dat iedereen iedere dag een douche neemt. ("dagelijkse waterquotum")
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door sjun »

What They Haven't Told You about Climate Change
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door sjun »

Is Climate Change an Existential Threat?
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door sjun »

HOW DARE YOU: 10 reasons not to believe climate change criers | Liz Wheeler LIVE at the Reagan Ranch
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Interessante filmpjes hoor Sjun. Ik load er heel wat down.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

:smile7: „Om dit natuurgebied aan te leggen hebben we vrachtwagens nodig. En vrachtwagens stoten stikstof uit”, legt Bart Visser van Rijkswaterstaat uit.

Paard en wagen gebruiken?
Te veel uitstoot vrachtwagens bij aanleg

Door de stikstofcrisis staat ook de natuur schaakmat. Nederland is door de rechter op slot gezet om een lappendeken van natuurgebieden beter te beschermen. Met alle gevolgen van dien: zelfs het versterken van deze zones stuit nu op een juridische muur. Een voorbeeld uit de praktijk: natuurgebied Trintelzand.

Gelegen in het door de mens gecreëerde Markermeer, aan de rand van de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad, verrijst het natuurgebied Trintelzand. Het eerste deel is vorig jaar gerealiseerd: een moerasgebied gebouwd met slib.

Het Markermeer – ooit bestemd om net als Flevoland en de Noordoostpolder drooggelegd te worden – is een Natura2000-gebied. Trintelzand helpt mee om dit Europees beschermde gebied met Europees beschermde planten en vogels te versterken.

Aantrekkelijker
Rijkswaterstaat wil Trintelzand met nog eens 155 hectare uitbreiden, een oppervlakte vergelijkbaar met zo’n 300 (!) voetbalvelden. Dit keer geen moeras, maar droge zandplaten. Zo moet de nieuwe natuur nog aantrekkelijker worden voor waterplanten, vissen en vogels.

Op papier klinken de plannen als muziek in de oren voor moeder natuur: een landschap met oevers waar planten kunnen groeien, waar vissen kunnen paaien en watervogels kunnen rusten. De kosten: dik zeven miljoen euro.

Maar de uitspraak van de Raad van State gooit roet in het eten. Zelfs bij de aanleg van natuur komt het stikstofspook om de hoek kijken. „Om dit natuurgebied aan te leggen hebben we vrachtwagens nodig. En vrachtwagens stoten stikstof uit”, legt Bart Visser van Rijkswaterstaat uit.

Een oplossing hebben de knappe koppen van de waterbeheerder nog niet gevonden. De kans is groot dat watervogels, zoals de brilduiker de fuut, daardoor langer moeten wachten op hun nieuwe paradijs.

Ondanks de moeilijkheden geeft Rijkswaterstaat niet op. Visser: „Onze inzet is nog steeds om het natuurgebied aan te leggen. Het is complexer geworden en we zullen meer denkwerk moeten verrichten. We hebben bij Rijkswaterstaat een mooie werkwijze: ‘We kijken altijd naar wat er wél kan, niet naar wat er niet kan’.”

Ingewikkeld
Trintelzand staat misschien wel symbool voor hoe ingewikkeld het leven met de natuur in Nederland is geworden. Het hele plan maakt onderdeel uit van de versterking van de Houtribdijk tussen Enkhuizen en Lelystad. Dat is nodig vanwege het ‘landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma’, het gebied wordt onderdeel van het nog niet zo lang geleden bedachte Nationaal Park Nieuw Land en daarnaast moet de nieuwe natuur helpen om aan de regels van de ‘Kaderrichtlijn Water’ te voldoen. En dan is er natuurlijk nog Natura2000.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Economen waarschuwen voor ‘desastreuze menselijke tragedie’ als Greta Thunberg haar zin krijgt

Posted on 20/10/2019

Afbeelding
Het boze gezicht van een kwaadaardige haatbeweging die de welvaart van de mens wil afbreken en de mensheid wil opofferen op het altaar van een valse klimaatgod. (Afbeelding: Getty Images (2)).

Autorijden straks alleen nog voor elite clubje – Europa al over enkele jaren kapot geconcurreerd, omdat rest van de wereld duizenden olie-, gas- en kerncentrales bouwt – Kabinet negeert simpele oplossing stikstofcrisis: Uitspraak Raad van State gewoon naast zich neerleggen

Economen hebben tegenover RT verklaard dat als de wereld besluit om het geïndoctrineerde, door de globalistische elite voor klimaatpropaganda misbruikte Zweedse meisje Greta Thunberg haar zin te geven, een ‘desastreuze menselijke tragedie’ het gevolg zal zijn. De economieën en welvaart van het Westen zullen worden afgebroken, de burgers zullen daardoor –met uitzondering van de top 1% tot 5%- in diepe armoede terecht komen, en in de Derde Wereld zullen mensen in nog nooit eerder geziene aantallen sterven.

Het ecologische Utopia dat Thunberg en haar volgelingen van onder meer het sektarische Extinction Rebellion voor ogen staat, is voor vrijwel alle andere mensen een gruwelijke nachtmerrie.

Hoewel menselijke CO2 uitstoot volgens duizenden onafhankelijke wetenschappers helemaal niets met global warming te maken heeft, zet vooral Europa in op het volledig elimineren hiervan. Dat gaat onder meer gebeuren met hoge CO2 belastingen op fossiele brandstoffen, waardoor ‘het min of meer goedkope, gevarieerde en efficiënte transport waar de mensen aan gewend zijn, extreem kostbaar en gelimiteerd wordt,’ waarschuwt Peter C. Earle van het American Institute for Economic Research.

Autorijden alleen nog voor elite
Auto’s en autorijden zullen voor de meeste personen onbetaalbaar worden. Vele tientallen miljoenen mensen die nu de auto nodig hebben om op hun werk of afspraak te komen, zullen hun banen kwijtraken, omdat ze met het Openbaar Vervoer altijd veel te lang onderweg zijn.

Ook de sociaal zwakkeren zullen zwaar worden getroffen. De bejaarde kan niet meer naar het bos rijden voor een wandelingetje, de mensen met lage lonen / uitkeringen zullen met tassen vol op de fiets boodschappen voor hun gezin moeten doen, en de chronisch zieke kan niet meer naar therapie omdat hij of zij daar vanwege beperkingen enkel met de auto kan komen.

Economie, landbouw, veeteelt gaan eraan
Pierre Noël, senior lid van Economic and Energie Security van het International Institute for Strategic Studies (IISS), wijst erop dat het Westerse klimaatbeleid probeert ‘de keuzes voor consumptie en investeringen die mensen (en bedrijven) spontaan maken, te heroriënteren.’ Dat gaat met de nodige dwang (hoge ‘progressieve’ belastingen, verplichte afschakeling van gas, e.d.) gepaard. De gewenste reductie van emissies naar nul ‘vereist een bijna complete demontage’ van de huidige economie. Als dit snel moet gebeuren, dus binnen hooguit enkele tientallen jaren, ‘zal dat zeer kostbaar worden.’

De andere cruciale sector die enorme klappen zal krijgen is de landbouw-veeteelt. Volgens de VN veroorzaken zij 15% van alle broeikasgassen. Naast het plantengroeimiddel CO2 gaat het vooral om methaan (CH4), dat over de periode van een eeuw een 25 x grotere impact dan CO2 heeft. En natuurlijk stikstofoxide (N2O), waar de boeren afgelopen week over demonstreerden. Dat is een 300 x sterker broeikasgas dan CO2. Het verminderen van emissies is vanwege de snel groeiende wereldbevolking feitelijk onmogelijk, omdat er juist meer intensieve landbouw en veeteelt nodig is om miljarden extra mensen te voeden.

‘Desastreuze menselijke tragedie’
Daar waar de bevolking in de Westerse industrielanden, en vooral Europa, te maken krijgt met een permanente, zeer forse vermindering van hun welvaart en levenskwaliteit, zullen miljoenen mensen in de Derde Wereld, waar men alleen door het massale gebruik van goedkope fossiele brandstoffen aan armoede, ziekte en ellende weet te ontsnappen, een grote reductie of zelfs compleet verbod op deze vormen van energie niet overleven.

‘Neem deze brandstoffen van hen af, en er volgt een menselijke tragedie van desastreuze omvang,’ waarschuwt Noël. Het aantal slachtoffers van het klimaatbeleid zal daar in de honderden miljoenen belopen.

Burgers in Westen komen in opstand
Burgers in het Westen beginnen nu al massaal in opstand te komen, en dat terwijl de aangekondigde echt harde en pijnlijke maatregelen nog moeten komen. In Frankrijk veroorzaakte een inmiddels uitgestelde hogere CO2 belasting de grootste protesten in 50 jaar. Een paar jaar eerder kwamen tal van Franse bedrijven in opstand toen de overheid het vrachtverkeer zwaarder wilde belasten. Ook dat moest weer worden ingetrokken om de gemoederen te bedaren.

In Nederland trokken enkele provincies de (absurde) stikstofregels in nadat duizenden boze boeren met hun trekkers demonstreerden en lange files veroorzaakten. Bij de boeren, die overwegen hun eigen politieke partij op te richten, sluiten zich nu ook de bouw- en infrastructuur ondernemers aan, die op 30 oktober eveneens willen gaan demonstreren (3).

Het kabinet Rutte III negeert overigens een hele simpele oplossing voor de stikstofcrisis: de uitspraak van de Raad van State, die over één boerenbedrijf ging, gewoon naast zich neerleggen. Probleem is dat het extreemlinkse D66, feitelijk niets anders de ‘proxy’ partij van GroenLinks in het kabinet, daarbij dwars zal liggen. D66 houdt nog altijd vast aan 50% reductie van de veestapel, wat de Nederlandse economie een ongekend zware klap zal toebrengen.

Nederland en Europa breken zichzelf af, met grote gevolgen
De politiek kan dus wel zeggen dat ze in 2050 naar nul emissies wil, maar dat wil volgens de econoom niet zeggen dat ze daar geen politieke prijs voor zullen hoeven te betalen. Verder zullen overheden hun belastingsysteem moeten aanpassen om ‘de disproportionele impact op mensen met lagere inkomens te verzachten,’ en om te voorkomen ‘dat wat er nog van de industrie over is, naar het buitenland vertrekt’, en we straks alleen al in Nederland met miljoenen straatarme werklozen zitten omdat er in dit land niets meer wordt verdiend, en de sociale zekerheid onbetaalbaar is geworden (en daar komt het verwoestende effect van aanhoudende massa immigratie nog eens bij).

‘Dit alles zal moeilijk, pijnlijk en imperfect verlopen, met heftige confrontaties tussen en in landen.’ Deze confrontaties gaan er waarschijnlijk toe leiden dat sommige regeringen onder druk van de rebellerende bevolking allerlei klimaatverdragen gaan loslaten, waardoor de geëiste reducties van emissies nog verder uit het zicht verdwijnen. (1)

Als het huidige klimaat/energiebeleid niet drastisch wordt omgegooid, dan breken Nederland en Europa zichzelf compleet af. Of beter gezegd: plegen economisch en maatschappelijk zelfmoord. Landen zoals China, Rusland en India staan namelijk te trappelen om het stokje van ons over te nemen. Honderden nieuwe olie-, gas- en kerncentrales zijn op dit moment in aanbouw (waarvan 53 kerncentrales, die géén CO2 uitstoten, maar in het Westen toch in de ban zijn gedaan), en nog eens duizenden zijn er gepland, waarvan 441 kerncentrales. Deze landen zullen ons al over enkele jaren compleet kapot kunnen concurreren met hun veel goedkopere en stabiele energie en productie.

Maar als een armoedig bestaan zonder werk en met nul koopkracht, amper verwarming en vervoer, en een sterk gereduceerde gezondheid en daardoor levensverwachting uw toekomstideaal is, dan wordt u bij partijen zoals D66, GroenLinks en de PvdA op uw wenken bediend. En vergeet ook de regeringspartijen VVD, CDA en CU niet, want die voeren op dit moment feitelijk onverkort GroenLinks beleid uit, met dit verschil dat ze er iets langer over willen doen om exact dezelfde doelstellingen te realiseren.

Xander

(1) Zero Hedge
(2) Afbeelding: Embed from Getty Images (vrij voor redactioneel, niet commercieel gebruik)
(3) NOS

https://www.xandernieuws.net/algemeen/e ... in-krijgt/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Stikstofcrisis raakt veel meer bedrijven: 'Onze frustratie is enorm'

Het uitblijven van een oplossing voor de stikstofcrisis is niet alleen slecht nieuws voor bouwbedrijven, waar tal van projecten stilliggen en volgens de bouwers 27.000 banen op het spel staan. In het kielzog van de bouw zitten namelijk nog veel meer bedrijven in onzekerheid, de toeleveranciers die afhankelijk zijn van bouwprojecten.

Bij een stikstofmeldpunt van werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland meldden zich de afgelopen periode circa 200 bedrijven. Het gaat dan om bouwers, maar ook om bijvoorbeeld ingenieursbureaus, onderaannemers en binnenvaartschippers.

"Begin van het jaar was het zo druk dat we ons afvroegen af hoe we het allemaal voor elkaar moesten krijgen", vertelt Kees Broere, een binnenvaartschipper die zand vervoert. Dat is een belangrijke grondstof voor de bouw. In de zomer is het volgens Broere vervolgens helemaal omgeslagen.

Ook bouw en scheepvaart merken gevolgen stikstofproblematiek
Dat er voor de zomer een poos veel werk was, scheelt nu een hoop. Er was tijd om buffers op te bouwen. "Maar dit moet niet te lang duren", zegt de schipper. Iets anders dan zand vervoeren is geen optie. Broere heeft een schip dat alleen voor het varen met zand geschikt is. Dat geldt voor veel meer binnenvaartschippers.

De problemen zijn groter bij een binnenvaartonderneming, die niet bij naam genoemd wil worden uit angst opdrachtgevers voor het hoofd te stoten. Het gaat om een jong bedrijf dat begin dit jaar geld leende om een schip te kopen. Een financiële buffer is er niet en er wordt nu te weinig gevaren om die lening te kunnen dragen. "Het bestaan van meerdere gezinnen staat op het spel. Onze frustratie is enorm", zegt een van de betrokken schippers.

Ook transportsector geraakt
Ook transporteurs hebben flink last, zegt een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland. "Ongeveer 30 procent van alle transport in Nederland heeft te maken met de bouw."

Dan gaat het vooral om het afleveren van bouwmaterialen. Daarbij worden deze vervoerders bij het uit- of afstellen van infrastructuurprojecten zoals een wegverbreding dubbel geraakt. "Eerst omdat de bouw of verbreding van de weg niet doorgaat. En het feit dat die weg niet verbreed wordt, betekent vervolgens dat vervoerders ook nog meer in de file staan", zegt de woordvoerder.

De werkgevers willen binnen een maand op z'n minst een tijdelijke oplossing van het kabinet. Gehoopt wordt op invoering van een zogenaamde drempelwaarde voor de stikstofuitstoot. Volgens VNO-NCW kunnen daarmee projecten die geen of nauwelijks stikstof uitstoten, snel weer worden opgestart. Tenminste, als de stikstofuitstoot onder die drempelwaarde ligt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Het wispelturige "beleid" van de overheid doet bedrijven de das om, en die bedrijven komen niet zomaar terug als de omstandigheden weer terugveranderd worden. Dit is allemaal niet goed voor de economie. Het duurder maken van energie treft iedereen, en met het binnenhalen van honderdduizend kansarme buitenlanders per jaar nemen we steeds grotere lasten op ons.

Het milieu zal mensen een zorg zijn als ze nauwelijks nog het hoofd boven water kunnen houden. Nederland wordt viezer, let maar op.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door mercator »

Ali Yas schreef:Het wispelturige "beleid" van de overheid doet bedrijven de das om, en die bedrijven komen niet zomaar terug als de omstandigheden weer terugveranderd worden.
Dat is hier ook zo. Met de wirwar van beleidsniveau's die België rijk is kan je als ondernemer rekenen op totaal verschillende condities naar gelang waar je gevestigd bent. In Wallonië bijv. zijn geen snelheidscontroles terwijl je in Vlaanderen een flitspaal hebt op elke straathoek. Een transportbedrijf kan je dus best in Wallonië opzetten. Maar daar ga je geen personeel vinden omdat Walen allemaal bij de overheid willen werken of liever nog, helemaal niks doen.

Gek is overigens dat we hier nog helemaal niks horen over de nieuwe bedreiging, de stikstof.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

mercator schreef:Gek is overigens dat we hier nog helemaal niks horen over de nieuwe bedreiging, de stikstof.
Misschien heeft België geen "natuurgebieden" met heide.

Afbeelding
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Zowel in België als in Duitsland heeft de overheid de grens voor de stikstofbelasting gezet op wat er nu is. In Nederland hebben ze die grens gezet op wat wenselijk is voor voedselarme natuurreservaatjes.

Zo is er het Wooldse Veen in Gelderland aan en over de grens met Duitsland.
Boeren moeten daar weg uit de buurt vanwege stikstof. Nu worden ze nog uitgekocht.
In Duitsland wordt het veen afgegraven en op de landbouwgrond (400 meter over de grens) komen grote kippenboerderijen en varkensstallen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

mercator schreef: Gek is overigens dat we hier nog helemaal niks horen over de nieuwe bedreiging, de stikstof.
Volgens mij is dat helemaal niet zo gek omdat ik al lang de overtuiging koester dat Vlamingen intelligenter zijn dan de gemiddelde Nederlander.

Een simpel voorbeeldje: Vlamingen hebben minder moeite met de kuttaal Nederlands dan Nederlanders. Als het gaat om de beste zijn in de Nederlandse taal, staan de Belgen - Vlamingen - Walen zijn in mijn ogen geen Belgen - bovenaan. icon_thumbup.gif

O o o, wat waren we altijd 'grappig' met die Belgenmoppen. Daar konden we lange tijd niet genoeg van krijgen. Belgen deden daar omgekeerd niet aan mee. Nu zie je hetzelfde bewuste tekortschieten in 'intelligentie' bij de mislukte mensensoort moslims.

Moslims zijn niet in staat zich in het vaarwater van humor te begeven; zij hanteren onder elkaar de achterlijke geloofsovertuiging dat alleen moslims deugen en als Allah-gekwalificeerde in aanmerking kunnen komen om na hun dood de lul van Mohammed te likken, ondanks dat moslims hier op aarde een gebrek aan alles hebben dat zij te danken hebben aan het tekortschieten in verstand. Zij zijn ervan overtuigd - net zoals gladjanus hypocriet Ahmed Aboutaleb in Rotterdam - dat de beste garantie op zekerheid bestaat door de historische daden van de weerzinwekkende vieze gore Arabische pedofiel, sadist en oorlogsfascist Mohammed na te doen. Dan ben je pas een goed mens. Niet-moslims doen daar bewust niet aan wee, en dus deugt er niet één ongelovige mens, noch jood, noch christen.

Met het bovenstaande is bewezen dat de meeste moslims, IS-aanhangers uitgezonderd, als mens niet deugen. Want ze zijn hypocriet en parasiteren liever op onze kenniseconomie en beschaving dan de daden van de profeet in de praktijk na te volgen: je beweegt je niet vrijelijk tussen ongelovigen. Dat is haram. Je kunt wel als irritante arrogante Marokkaanse verpleegster in een ziekenhuis een kopvod dragen, maar je zult elke dag de bevelen van een niet-moslim moeten opvolgen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door mercator »

Ali Yas schreef:Misschien heeft België geen "natuurgebieden" met heide.
Zeker wel, in Limburg en op de grens met Nederland, de Kalmthoutse heide. Het is een misvatting te denken dat die heidegebieden "natuurlijke" landschappen zijn, die zijn 100 % man made. Vanaf de vroege middeleeuwen waren dat "gemene gronden" waar de bevolking vrij spel had om daar alles te halen wat ze nodig hadden en vee te laten grazen zonder gestraft te worden door de grondbezitter. Wat eerst bos was werd weide en als dat afgevreten was verdwenen de koeien en kwamen er schapen.
Komisch dat de natuurbeschermers nu de heide willen beschermen als natuurlijk landschap. Terwijl het al even natuurlijk is als pakweg een zorgvuldig afgemaaid grasveldje.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Climategate.

Bericht door Ariel »

Medewerker waterschap onder zware druk gezet om eigen website op zwart te zetten

Een medewerker van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier is ongewild middelpunt geworden van een strijd om gegevens over vervuiling van het oppervlaktewater in Nederland. Daarbij is een sleutelrol weggelegd voor de Universiteit Leiden, die commerciële belangen heeft in het presenteren en uitventen van deze publieke gegevens.

Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van NH Nieuws en NRC.

Het gaat om Rik. Hij is milieukundige en computerhobbyist en werkt al 27 jaar voor Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Hij bouwt in 2016 in zijn privétijd een app en de website Pestinfo.nl. Daarop staan kaarten van de concentraties van bestrijdingsmiddelen in het oppervlaktewater in heel Nederland. Hij wint daar zelfs een wedstrijd mee die door het ministerie van Infrastructuur en Milieu is uitgeschreven. Vooral voor agrariërs zijn deze gegevens van levensbelang.

Bij het ontwikkelen van de website ontdekt hij dat er verschillen zitten in de rekenmethode die in Nederland wordt gehanteerd en vanuit Europa wordt voorgeschreven. Hij maakt de verschillen inzichtelijk via zijn website. Daaruit blijkt dat op meerdere locaties de hoeveelheid bestrijdingsmiddelen volgens zijn rekenmethode lager uitvalt. Dat is van belang voor de boeren die zich aan bepaalde normen moeten houden en de gegevens worden gebruikt bij de keuze of bestrijdingsmiddelen mogen worden gebruikt. Hij kaart de verschillen aan bij betrokken partijen en zijn werkgever.

Maar in plaats van dat er een discussie ontstaat over hoe de verschillen verklaard kunnen worden, wordt er enorme druk uitgeoefend om zijn website offline te halen. "Mijn cliënt begrijpt nog steeds niet waarom. Niemand heeft hem ook gezegd dat zijn berekeningen niet kloppen", zegt raadsman Ferre van de Nadort.

Teruggeven prijs
De druk komt van verschillende kanten, zo blijkt uit het onderzoek van NH Nieuws en NRC. Het gaat om Rijkswaterstaat, zijn werkgever Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, maar vooral het Centrum Milieuwetenschappen (CML) van de Universiteit van Leiden. Het CML presenteert sinds 2013 de gegevens van de bestrijdingsmiddelen in 'de bestrijdingsmiddelenatlas' en verdient daar geld aan.

De metingen waarvan ze gebruik maken, worden onder meer gedaan door de waterschappen en beschouwd als open data die toegankelijk horen te zijn voor iedereen. Maar voor het CML zijn de data meer dan dat, blijkt uit de furieuze mail die de Leidse hoogleraar Milieubiologie Peter van Bodegom op 22 december 2016 stuurt aan Luc Kohsiek, de dijkgraaf van het Hoogheemraadschap. Hij eist letterlijk dat het waterschap ervoor zorgt dat de website offline wordt gehaald en de prijs wordt teruggegeven.

Geschorst
Vanaf dat moment wordt alles anders. Na de boze mail van de Leidse hoogleraar krijgt de man opeens een slechte beoordeling en moet hij aan zijn sociale competenties gaan werken. Maar in gesprekken daarover komt 'de kwestie met zijn website' terug. Als hij die nou op zwart zou zetten, dan viel er ook wel wat te regelen met zijn beoordeling. Ook komt hij erachter dat zijn werkgever in zijn mailbox kijkt en deze heeft gekopieerd.

Lees ook: Medewerker meldt misstand en wordt geschorst door waterschap

De apotheose komt op 5 januari van dit jaar, als hij samen met zijn raadsman Van de Nadort, een 'melding vermoeden misstand' doet bij het Hoogheemraadschap. Daarin beschrijft hij de 'oneigenlijke druk', het 'schaduwen' van zijn mailverkeer en de 'oneigenlijke gronden' waarmee de Universiteit Leiden probeerde haar '(markt)positie in de sector veilig te stellen' door te eisen dat hij zijn 'privé-website pestinfo.nl' uit de lucht haalt. Drie dagen later wordt de medewerker geschorst.

Onderzoek ingesteld
Het Hoogheemraadschap laat weten dat er inderdaad een arbeidsconflict is. Woordvoerder Marko Cortel: "Dat ligt eigenlijk aan een uit de hand gelopen beoordelingsgesprek. We hebben begrepen dat de medewerker het gevoel heeft dat hij onder druk is gezet. Daar kan ik nu niks over zeggen. Daar laten we een onafhankelijk bureau onderzoek naar doen."

Dat gaat om het Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten (BING). De Universiteit van Leiden laat weten niet inhoudelijk te willen reageren en het te zien als 'een conflict tussen werknemer en werkgever'. Voor uitgebreide en meer reacties lees hier.

De schorsing van Rik is inmiddels omgezet in bijzonder verlof. Van zijn prijs heeft hij weinig plezier gehad. Hij wil zelf buiten beeld blijven. Van de Nadort zegt daarom namens hem: "Het is wrang dat het zo gelopen is."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Het milieu elders heeft zeer te lijden onder de Nederlandse klimaathysterie.
Natuurbeschermers: Nederlandse subsidie voor biomassa vernielt natuur Amerika

Natuurbeschermers en burgerrechtenactivisten in het zuiden van de Verenigde Staten stellen dat Nederlandse miljardensubsidies voor ­biomassa de Amerikaanse natuur slopen en inwoners ziek maken.

De Amerikanen roepen de Nederlandse politiek op te stoppen met subsidies voor biomassa zoals ­samengeperste houtkorrels, de zogeheten pellets, die worden verbrand in biomassacentrales.
“Nederland zou zijn ogen niet moeten sluiten voor de mensenrechtenschendingen die het gevolg zijn van jullie klimaatbeleid,” zegt Katherine Egland van de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging NAACP. Andrew Whitehurst van natuurorganisatie Healthy Gulf: “Onze natuur wordt in gevaar gebracht, zodat jullie kunnen pronken met jullie klimaatbeleid. Het is oneerlijk.”

Wilde dieren

Onder meer energiebedrijf RWE gaat op grote schaal houtpellets importeren uit de VS voor zijn kolencentrales in Geertruidenberg en de Eemshaven en krijgt daarvoor 2,6 miljard subsidie. Biomassa speelt een grote rol in de Nederlandse klimaatplannen, zelfs al waarschuwt EU-wetenschapspanel Easac dat biomassacentrales allesbehalve klimaatneutraal zijn.

Het bestuur van de staat North Carolina, waar veel pelletfabrieken verrijzen, schrijft in beleidsplannen dat ‘het op grote schaal gebruiken van onze natuurlijke hulpbronnen om buitenlandse klimaatdoelstellingen te halen op nationaal en internationaal niveau bestreden moet worden’.

Volgens natuurorganisaties brengt de pelletproductie bossen, rivieren en leefgebieden van wilde dieren ernstige schade toe. Pelletfabrieken staan doorgaans in de buurt van arme gemeenschappen. Bewoners klagen over ziekmakende giftige stoffen.

Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat zegt dat de eisen die Nederland aan biomassa stelt tot de strengste ter wereld behoren. Pellets moeten een duurzaamheidscertificaat hebben.

In de praktijk betekent dit dat Amerikaanse boseigenaren die hout leveren voor de Nederlandse markt, een speciaal formulier moeten ondertekenen. Maar de voor de certificeringseisen verantwoordelijke Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zegt geen zicht te hebben op hoe dit ter plaatse wordt gecontroleerd.

Diemen

Bij Diemen bouwt Vattenfall de grootste biomassacentrale van Nederland. Het energiebedrijf wil niet zeggen waar het de biomassa vandaan gaat halen, maar noemde eerder het zuiden van de VS en de Baltische staten als mogelijkheid. Vanuit Estland werd onlangs ook gewaarschuwd voor overexploitatie van bossen en een ‘houtkoorts’ opgeroepen door Nederlandse biomassasubsidies.
https://www.parool.nl/wereld/natuurbesc ... ~b08b658e/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie