Tijd om milieufreak te worden?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.

Houd jij je bezig met het milieu?

Ja. Ik ben anti-milieu en koop alles zo goedkoop en vervuilend mogelijk. Ik ben de anti-hippie!
2
9%
Ja. Ik houd me graag bezig met het vitten op Greenpeace-mensen als ze weer eens op de tv zijn; heerlijk om te roepen: Zoek es een normale baan man!
2
9%
Nee. Ik denk er nooit aan. Walvissen gaan toch eens een keer dood en als wij die bomen niet vellen doet een bosbrand of moslim het wel.
2
9%
Nee. Maar dat is omdat ik het niet interessant vind.
4
17%
Nee. Maar dat is omdat het me te deprimerend is.
2
9%
Ja. Ik koop vaak de duurdere eco-versie maar besef wel dat ik er niet aan kan ontsnappen dat ik óók een ecologische voetafdruk heb.
8
35%
Ja. Ik voel me superschuldig, en ik wil alles doen om te voorkomen dat ik het milieu belast!
3
13%
Ja. Ik vind dat zo'n zalig gevoel, dat ik steeds voor de bio-eco-versie ga, en dat iedereen dan ziet: Tjonge, wat is die goed bezig!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:Het milieu elders heeft zeer te lijden onder de Nederlandse klimaathysterie.

Bij Diemen bouwt Vattenfall de grootste biomassacentrale van Nederland. Het energiebedrijf wil niet zeggen waar het de biomassa vandaan gaat halen, maar noemde eerder het zuiden van de VS en de Baltische staten als mogelijkheid.
Krankzinnig dat Nederland andere landen bosvrij maakt om zo hun linkse idealen door te drammen.

Waren Jesse en zijn maatje maar opgevreten door de nobele wilde in Ethiopië zoals deze onderstaande..

Een gemiste kans.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Lekker blijven stemmen op de VVD ondernemers.
Ondernemers over stikstofcrisis: ’Al miljard schade’

Ondernemers stappen naar de rechter om de Staat te laten boeten voor de schade die is ontstaan door de stikstofcrisis. Dat kondigen werkgeversvoorzitters Hans de Boer (VNO-NCW) en Jacco Vonhof (MKB-Nederland) aan.

Hun organisaties bereiden proefprocessen voor die zich richten op bedrijven met stopgezette bouwprojecten, terwijl ze al voor de desastreuze uitspraak van de Raad van State in gang waren gezet. De Boer: „Wij vragen: kunnen wij die schade verhalen op de Staat?” De twee verhogen de druk op premier Rutte om zich te bemoeien met de impasse rondom stikstof en PFAS. Vonhof: „We hebben al een miljard aan economische schade. Er worden mensen ontslagen. Iemand moet de regie pakken.”
Spoiler! :
Het is toch wel historisch dat de werkgeversvoorzitters gaan protesteren op het Malieveld?

De Boer: „Ik denk inderdaad dat het nooit eerder is gebeurd. Dit komt door de politieke situatie waar we inzitten met deze vier coalitiepartijen. Ik ben nog steeds blij dat we een kabinet hebben, maar deze versnipperde constellatie leidt ook tot patstellingen. Dit is nou echt een onderwerp waar Mark Rutte regie op zou moeten nemen. Maar als ’ie het doet, heeft hij een giga-probleem. Dan moet de premier kleur bekennen en laten zien waar hij voor staat. En dan gaat die hele wankele politieke constellatie schuiven. Dit kan dan zomaar tot een politieke crisis leiden.”

Moet Rutte desondanks de regie nemen?

Vonhof: „Ja, dit is ’chefsache’. Het probleem is zo groot en het dreigt nog groter te worden als we Nederland zo op slot laten zitten en de economie tot stilstand komt.”

Rutte doet het nog niet.

Vonhof: „We zien het in ieder geval niet.”

De Boer: „Onze actieslogan wordt ’Nederland op slot, politiek trek ’t vlot’. Maar Nederland zit ook politiek een beetje op slot.”

Wat is jullie oplossing?

Vonhof: „Wij stellen voor om zowel voor stikstof als PFAS (een verzamelnaam van duizenden door de mens gemaakte chemische stoffen die overal in de grond kunnen zitten en door nieuwe regels niet zomaar verplaatst mogen worden, red.) een realistische drempelwaarde in te voeren. Dan kan een groot deel van de economie weer draaien.”

De Boer: „Wat ik hoor is dat de politiek een uitruiltje wil gaan maken waarbij de boeren worden uitgeruild tegen de andere sectoren. Dan zijn dus die melkveehouders de sjaak. Daar zijn wij tegenstander van. Het gaat niet alleen om boeren, maar om de hele agri-industrie. Waarvan we met z’n allen blij zijn als ze meegaan met handelsmissies naar India, Indonesië en waar al niet meer naartoe. Wat ons betreft moet er een andere uitruil komen. Voer een realistische norm in en zet tegelijkertijd zwaar in op natuurbeheer en natuurbescherming.”

Welke politieke idealen botsen in de coalitie?

Vonhof: „Economie en ecologie. Maar dat is een schijntegenstelling. Ondernemers zijn ook gewoon mensen. Die hebben net zo goed alle belang bij een gezond en duurzaam Nederland. Een ondernemer heeft geen andere normen en waarden. Die valse tegenstelling wordt nu uitvergroot. Dan zijn er politieke partijen die hun toontje meeblazen en vinden dat er harder op die ecologie moet worden ingezet.”

GroenLinks?

Vonhof: „GroenLinks inderdaad. En in het kabinet D66.”

De Boer: „D66 schuift binnen het kabinet die kant op. Dit speelt breder. Ik zie het bij de pensioenen, PFAS, stikstof- en klimaatbeleid. Men kiest vanuit die versplinterde politiek voor een meerderheid over links, met GroenLinks. In dat beleid zit altijd straffen, heffingen, dingen niet doen en afstand nemen van wat grote delen van de bevolking willen. Dat PFAS zit bij Stientje (staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat, red.). Stientje is met een emissienorm gekomen die zo laag is dat er niets meer kan. Stientje is van D66. Dus Stientje moet bewegen, dat is zo klaar als een klontje. Op het stikstofdossier komt dan Tjeerd de Groot (D66-Kamerlid, red.) en die zegt: ’doe de helft van de veestapel maar weg’. En dan blijft het kabinet zitten. Maar wij niet! Dát is het spelletje.”

Staatssecretaris Van Veldhoven stelt dat het nodig is voor de volksgezondheid.

Vonhof: „De norm van Stientje is een door het ministerie zelf uitgevaardigde norm, afwijkend van een RIVM-rapport.”

De Boer breekt in: „Veel lager!”

Vonhof: „Dan krijg je heel raar gedrag. Stientje zegt: maar in afwijking van die norm mogen gemeenten een hogere norm stellen. Maar wat doen gemeenten? Die zijn bang om een besluit te nemen en bang voor de stikstofuitspraak van de Raad van State. En dus doen ze niets. Het slaat allemaal door in angst. En dan duurt het nog een maand. En nog een maand. En dan nog een half jaar. Niemand in de wereld begrijpt hoe PFAS precies werkt. Het zijn zesduizend stoffen. Er is weinig over bekend. Ik snap het vanuit veiligheid, maar moet alles worden stilgelegd?”

Hoe verklaren jullie deze Haagse aanpak?

De Boer: „De vier partijen in het kabinet zijn niet elkaars natuurlijke vrienden. Dan is de logische uitkomst dat je steeds meer op elkaar gericht bent. Hoe houden wij elkaar goed bij elkaar in plaats van dat je naar buiten kijkt om te zien wat daar gebeurt. Het kabinet is daardoor veel te veel naar binnen gekeerd.”

Tijd voor nieuwe verkiezingen?

Vonhof: „De meeste peilingen wijzen uit dat het volgende kabinet uit vijf partijen zal bestaan. Minimaal. Of we daar nou veel vrolijker van worden...”

Buiten de politiek is er een dominante groene agenda van milieuclubs en verschillende media.

De Boer: „Het wordt nu ook tijd dat we een beetje gaan terugduwen op al dat fanatisme. Er zijn mensen en groeperingen in dit land die heel ver gaan in hun zorg over klimaat, milieu en natuur. Zij stappen naar de rechter, met grote gevolgen voor gewone burgers en gewone bedrijven.”

Dus?

De Boer: „Kies een andere weg vanuit een warme betrokkenheid bij milieu, klimaat en natuur. Want dat willen wij ook, maar druk op dat fanatisme. Bij de gele hesjes hoorde je: ’er zijn mensen die zich zorgen maken over het einde van de wereld en ik maak me zorgen over het einde van de maand’. Dat verhaal. Wij maken ons over allebei zorgen. Je zou toch kunnen zeggen: we halen de economie van het slot met die grenswaardes, maar we gaan eens even op korte termijn flink investeren in de natuur. Doe dat gewoon. Het geld is er voor. We kunnen dat investeringsfonds van minister Wopke Hoekstra van Financiën gebruiken.”

Nog even over uw voorstel voor een andere norm. De commissie-Remkes, die adviseerde over de stikstofproblematiek, concludeert: was het maar zo simpel. Wordt die ook gegijzeld door fanatici?

De Boer: „Er is meer mogelijk dan wat Remkes – zeker in zijn toelichting op het rapport – heeft doen voorkomen. Het Europees Hof heeft gezegd dat je niet van Nederland kunt vragen om van de ene op de andere dag de hele boel op slot te zetten. Ook experts zeggen dat een goed onderbouwde drempelwaarde kan. Technisch juridisch is er meer mogelijk dan wat de politiek nu voor elkaar krijgt.”

Dat er veel meer mogelijk is, staat zelfs haaks op het rapport van de commissie-Remkes, dat nota bene ’Niet alles kan’ heette.

De Boer: „’Niet alles kan’ is in zijn algemeenheid een waarheid als een koe. Ik vond eerlijk gezegd het verhaal van Remkes, en met name zijn toelichting, heel erg naar politiek ruiken. Dat mag je opschrijven.”

Vonhof: „Uiteindelijk kwam hij met uitstel.”

De actie volgende week op het Malieveld komt van ondernemers, niet van u. Wat zegt dit over de lobbyorganisaties?

De Boer: „Wij hebben eerder een brief geschreven over dat stikstofverhaal. Die brief was juridisch, bestuursrechtelijk geweldig. Dat mag ik wel even zeggen. Ik heb er persoonlijk voor gezorgd dat we daarin het geitenpaadje van de drempelwaarde hebben opgenomen. Het was een goeie brief, ik heb er veel complimenten voor gekregen. Ondertussen gaat het door. Wij hebben gezegd: als het kabinet niet van de pot komt, en de onrust van onderop neemt toe, dan gaan wij niet stilzitten. Je kan redeneren vanuit een formalistisch bestuursrechtelijk kader maar je hebt als bestuurder ook de taak om te luisteren naar wat er verderop in de samenleving gebeurt. Wij kiezen nu voor de samenleving. Maar even voor alle duidelijkheid: wij juichen toe dat het de ondernemers zijn die hier het initiatief nemen.”

Normaal hoeven ondernemers niet naar Den Haag te komen, want u regelt dit soort zaken met het kabinet. Heeft u dan zelf iets niet goed gedaan?

De Boer (lachend): „Nou heb ik net uitgelegd hoe de politieke constellatie in elkaar zit. Ik heb hier één keer per jaar met mijn voorgangers een dinertje. Dan zitten we een avond gezellig en praten over van alles en nog wat. Een van mijn voorgangers zei tegen mij: ’Hans, wat jij en Jacco nu meemaken, is in onze tijd nog nooit gebeurd. Wij hadden altijd de situatie dat er twee partijen waren met een ruime meerderheid. We gingen dan langs twee deuren en dan was het soms geregeld.’ Wij moeten nu langs acht deurtjes. Niet alleen de vier in het kabinet...”

Vonhof: „Ere wie ere toekomt. De twee mannen van ’Grond in Verzet’ pakken de handschoen op. Soms heb je katalysatoren nodig.”

Wordt de actiedag heel massaal?

Vonhof: „We hopen het in ieder geval.”

De Boer: „Wij hebben wel gezegd: wij willen geen overlast. Niet de weg vastzetten enzo.”

Blaast dit de polder nieuw leven in?

De Boer: „Zo zie ik het. Van onderop.”

Vonhof: „Het is nog nooit voorgekomen dat ondernemers zo massaal gaan protesteren. Dat zegt wel iets.”

De Boer: „Ik heb er jarenlang voor gepleit. Ik zweer het je. Wij moeten potverdrie ook een keer naar het Malieveld. En nou gaat het gebeuren. Er gebeuren hele domme dingen vanuit die Tweede Kamer, omdat men zich het braafste jongetje wil tonen, omdat men geen gevoel heeft voor economie. Ik heb meerdere malen gezegd dat het mij een lief ding waard zou zijn als ondernemers eens één dag zouden pakken en zouden zeggen: ’Het is genoeg geweest, kabinet, wij verdienen hier de centen, wij maken de banen en zorgen voor de belastinginkomsten.’ Dat zou goed zijn. Dat heb ik honderd keer geroepen in die 5,5 jaar dat ik hier zit. Nou gebeurt het. Ik ben er zo blij mee als een kindje.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Stikstof waanzin...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Industrie, visserij en natuurorganisaties verdelen Noordzee

De opbrengst van het boren naar aardgas in de Noordzee moet gebruikt worden voor het uitkopen van vissers, het verduurzamen van de viskottervloot en het beschermen van de natuur in de Noordzee. Dat is een van de resultaten uit het akkoord dat partijen in het Noordzee-overleg hebben bereikt. Het overleg was nodig omdat een groot deel van de Noordzee wordt volgebouwd met windmolens.

Sinds een jaar overleggen vertegenwoordigers van de windmolenparkbouwers, de olie- en gasindustrie, natuur- en milieuorganisaties, de visserij en de rijksoverheid over het opnieuw verdelen van de Noordzee. Het conceptakkoord, dat in het bezit is van de NOS, ligt nu bij de verantwoordelijke ministers in het kabinet.

De visserij heeft niet alleen te maken met de aanleg van windmolenparken en natuurgebieden op zee waar ze niet meer kunnen vissen. Ook het Europese verbod op pulsvisserij en de zogeheten aanlandplicht maken het moeilijker om te investeren. Bovendien hebben veel oudere vissers geen opvolger en is het moeilijk om bemanning te vinden.

In het akkoord wordt daarom gepleit voor een 'transitiefonds', waarmee vissers die willen stoppen uitgekocht kunnen worden. Vissers die door willen moeten geholpen worden met de investering in nieuwe, duurzamere schepen. Ook moet er onderzoek gedaan worden naar natuurvriendelijker manier van vissen zonder de zeebodem aan te tasten.S

De gebieden waar gevist mag worden in de Noordzee verminderen niet alleen door de bouw van windmolenparken. Ter compensatie voor alle activiteiten die op de Noordzee plaatsvinden komen er beter beschermde natuurgebieden op zee. Op dit moment zijn er op zee net als op land al zogenoemde Natura 2000-gebieden aangewezen, maar die status stelt in de praktijk nog niet veel voor.

De vissers moeten volgens het akkoord niet alleen geholpen, maar ook beter in de gaten gehouden worden. Zo moet er permanente videoregistratie komen aan boord van de kotters en ook de fysieke controle op zee moet uitgebreid worden.

De mate waarin de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit nu controles uitvoert aan boord van de kotters, is onder de maat, volgens de partijen. Aanleiding voor deze passage is onder meer de recente publiciteit over vissers die veel meer motorvermogen gebruiken dan is toegestaan.

Ook de discussie over gas speelt mee. Het klimaatakkoord en het aangekondigde afscheid van het gas ten spijt, is er voorlopig in Nederland nog veel gas nodig voor de industrie en de verwarming van onze huizen.

Als gevolg van het dichtdraaien van de gaskraan in Groningen importeert Nederland inmiddels meer gas dan het exporteert. Gas oppompen uit de Noordzee is goedkoper en milieuvriendelijker dan gas uit Rusland importeren en maakt ons minder afhankelijk van dat land. De overheid stimuleert daarom gasboringen in de Noordzee met een verhoogde investeringsaftrek voor bedrijven.

In het Noordzee-akkoord blijft er ruimte voor gasboringen, ook tussen windmolens, als dat kan. Gasproductie op de Noordzee moet dan wel nog iets natuur- en klimaatvriendelijker. Zo moet het aantal helikoptervluchten naar de platforms omlaag en moeten de gasplatforms op elektriciteit gaan draaien.

De opbrengsten van de gasproductie moeten dus gedeeltelijk naar het fonds om vissers uit te kopen en de overblijvers te helpen met het verduurzamen van de kottervloot.

Tot nu toe hadden visserij en natuurorganisaties nauwelijks inspraak bij het bepalen van de precieze locaties voor windmolenparken. Dat moet in de toekomst anders volgens het akkoord. Partijen willen hiervoor een permanent Noordzee-overleg oprichten. In principe blijven de geplande locaties voor de bouw van windmolenparken tot 2030 overeind. De partijen willen wel onderzoek naar de eventuele verplaatsing van later geplande windparken.

Gevechtsvliegtuigen versus windmolens
Het gaat om de geplande gebieden Hollandse Kust (noordwest en zuidwest) en een deel van IJmuiden Ver (zie kaart) die verplaatst zouden moeten worden naar het gebied boven de Waddeneilanden. Dat zou belangrijke visgronden en natuurgebieden kunnen redden.

De bouw van windmolenparken boven Vlieland komt wel in conflict met het oefengebied dat defensie hier nu heeft. Nederlandse en andere NAVO-gevechtsvliegtuigen oefenen boven zee en voeren schietoefeningen uit. Er wordt gekeken of defensie kan uitwijken, eventueel internationaal.

In welke mate de afspraken uit het conceptakkoord ook uitgevoerd worden is afhankelijk van het kabinet. Weliswaar stuurden de ministers Van Nieuwenhuizen (Waterstaat), Wiebes (Kimaat) en Schouten (Natuur en Visserij) een topambtenaar naar het Noordzee-overleg, maar dat betekent niet dat het kabinet tekent bij het kruisje.

Nog niet duidelijk is of het kabinet voelt voor een fonds dat gefinancierd wordt uit aardgasopbrengsten uit de Noordzee en hoeveel geld hier voor beschikbaar komt.

Het was de bedoeling om het Noordzee-akkoord deze maand af te ronden, maar het kabinet is onder meer vanwege de stikstofcrisis- nog niet aan besluitvorming toegekomen. Tot verdriet van voorzitter Wallage. "Hoewel iedereen beseft dat ministers veel aan hun hoofd hebben, wil ik u de teleurstelling niet onthouden dat we in het zicht van inhoudelijke overeenstemming het overleg nu niet kunnen afronden", zo schrijft Wallage in zijn aanbiedingsbrief aan de minister.

Naar verwachting wordt het Noordzee-akkoord nu begin december afgerond.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Ariel schreef:
Mahalingam schreef: In Zandvoort kan dus een grote weg aangelegd worden midden in een beschermd natuurgebied en niemand zeurt over stikstof?

Uhhhh, is dit misschien de reden?

Prins Bernhard jr. met zijn grote bril

Afbeelding
Alle mileuregels zullen via een geitenpaadje door rechters buiten werking worden gesteld. De gedwongen deportatie van inheemse dieren is wettelijk gezien juist vanwege groot maatschappelijk belang .
Rechter: Circuit Zandvoort mocht zandhagedis en rugstreeppad verplaatsen
Zes natuurorganisaties hebben een kort geding over de werkzaamheden aan het circuit in Zandvoort verloren. Zij vinden dat het circuit onterecht toestemming heeft gekregen van de provincie Noord-Holland om, in voorbereiding op de Formule 1-race volgend jaar, enkele beschermde diersoorten te verplaatsen. De voorzieningenrechter in Haarlem gaf hen daar dinsdag geen gelijk in.

Het was de natuurbeschermers te doen om de zandhagedis en de rugstreeppad. De dieren leven in het duingebied waar het circuit ligt en moeten in principe met rust gelaten worden. Afgelopen zomer verleenden de Gedeputeerde Staten het circuit een ontheffing, zodat het reptiel en het amfibie alsnog weggehaald mochten worden voordat de bouwwerkzaamheden begonnen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/29/re ... n-a3978361
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Het 'smulbos' was een idee van meer dan 10 jaar geleden. En nu kan er gesmuld worden in onze bossen zonder dat er een speciaal 'smulbos' voor gemaakt is.
Evenwel blijkt dat de inheemse flora nogal giftig is voor uitheemse mensen.
Al 28 mensen vergiftigd door eten van paddenstoelen

Dit jaar zijn 28 mensen ziek geworden na het eten van een maaltijd met zelfgeplukte paddenstoelen. Een flinke stijging in vergelijking met vorig jaar, toen liepen rond deze tijd elf mensen een paddenstoelenvergiftiging op. Dit blijkt uit de cijfers van Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC).
[...]
Een groot deel van de patiënten heeft geen Nederlandse origine, wat opvallend is volgens het NVIC. Waarschijnlijk zijn ze niet bekend met de paddenstoelen die in Nederland groeien en verwarren zij ze met een eetbare variant uit eigen land. Het NVIC adviseert dan ook om nooit zomaar paddenstoelen te plukken en te eten. Liefhebbers hebben te weinig kennis over de zwammen.
https://www.pzc.nl/bergen-op-zoom/al-28 ... nstijl.nl/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Wij hebben altijd 'de strijd tegen het water'.
In Estland hebben ze 'de strijd tegen het bos'.
Ze zijn daar dus vreselijk blij als ze een steentje kunnen bijdragen aan het klimaat door hun bossen te laten verbranden in Nederland. Krijgen ze nog geld toe.
Estland bestaat voor meer dan de helft uit bos, maar voor hoelang nog?
Ondanks houtwinning blijft het bos in Estland maar uitdijen. Lucratief voor de export. Maar met de steeds verder oplaaiende discussie over hout als energiebron, lijkt een kentering onvermijdelijk. Ook vanuit Estland zelf klinkt kritiek.

In het gehucht Osula, in het zuidoosten van Estland, staat een van Graanuls twaalf fabrieken, midden in een eindeloos leeg land met veel bos en af en toe wat akkers of weilanden. Vanaf het gehucht met een paar honderd mensen in huurkazernes is de fabriek makkelijk te vinden. Ze hangt vast onder de dikke rookwolk, die op een dag als vandaag versmelt met de laaghangende bewolking.

Raul Kirjanen, meerderheidsaandeelhouder en directeur van Graanul, leidt zelf zijn bezoekers rond. ‘Ach’, zegt hij, ‘we zijn maar een klein bedrijf.’ Tijdens de rondleiding van drie kwartier door dikke harsgeur komen we alleen mensen tegen die voor computerschermen zitten. ‘We hebben de productie heel sterk geautomatiseerd’, zegt Kirjanen. ‘We moeten wel, want personeel is moeilijk te krijgen. Dit deel van het land heeft veel last van ontvolking.’

Bevolking en bebossing hangen nauw samen in dit gebied. Waar de bevolking wegtrekt, rukt het bos op. In 1921 was 20 procent van Estland bedekt met bos, tegenwoordig al 53 procent. ‘Als een landeigenaar hier wegtrekt, staat er binnen vijftien jaar bos. De geschiedenis van Estland is de geschiedenis van strijd tegen oprukkend bos.’
[...]
Maar brandhout heeft ook nadelen. Want waar zijn de bossen gebleven die ooit een groot deel van Europa bedekten? De mens bouwde niet alleen schepen en huizen van hout, maar gebruikte het ook om zich te warmen en voor de productie van ijzer en bakstenen. Gevolg: weg bos. In Europa hield de ontbossing pas op toen steenkool op grote schaal werd gebruikt.

En nu wordt steenkool, omwille van het klimaat, dus weer vervangen door hout.
https://www.volkskrant.nl/economie/estl ... b5739e25d/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Wij leerde vroeger op school dat helmgras is aangeplant om verstuiving te voorkomen. Uiteraard krijgt stikstof de schuld van de begroeiing. Maar... Door verstuiving zullen duinen zich verplaatsen , en het gevolg is verzwakking van deze waterkering.
Grootste ingreep ooit moet Terschellinger duinen weer laten stuiven

Van tientallen hectare duinen op Terschelling is de afgelopen periode de begroeide bovenlaag afgehaald. Het doel: het zand moet weer makkelijker kunnen stuiven. Het gaat om de grootste ingreep ooit in de Terschellinger duinen, schrijft Omrop Fryslân.

In totaal is 32 hectare geplagd. Van nog eens 12 hectare is op andere manieren de beplanting weggehaald. Het project 'stuiven' is inmiddels zo goed als klaar. Er wordt nu alleen nog gewerkt op een ongeveer twee kilometer lange strook langs de zee.

Stikstof
Staatsbosbeheer plagt in het kader van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). "We zien eigenlijk met de stikstofuitstoot in Nederland dat er steeds meer vergrassing optreedt", legde Iris de Boer van Staatsbosbeheer uit bij de start van het project. "Dat is met name op de zandgronden. Dat zien we dus ook hier in de duingebieden. Vooral veel helmgras, dat de duingebieden gaat overwoekeren."

Door nu op grote schaal die grassen weg te halen, kan het zand weer verstuiven. Dat komt dan als een soort poederdeken over het achterliggende gebied terecht en vormt een voedingsbodem voor bijvoorbeeld duinviooltjes. Volgens Staatsbosbeheer moeten door de aanpassingen soorten als de parelmoervlinder, tapuiten en konijnen op het gebied afkomen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17464
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:Wij leerde vroeger op school dat helmgras is aangeplant om verstuiving te voorkomen. Uiteraard krijgt stikstof de schuld van de begroeiing. Maar... Door verstuiving zullen duinen zich verplaatsen , en het gevolg is verzwakking van deze waterkering.
Actie reactie! Duidelijk!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
moeten door de aanpassingen soorten als de parelmoervlinder, tapuiten en konijnen op het gebied afkomen.
Geweldig. Nog meer erosie.
Researchers recently studied three islands to record the effects of rabbit invasion. ... native plant diversity declined and burrows made the land susceptible to erosion .... Native plants might be slow to grow back after such disturbance ... Helping an ecosystem recover from such a change may be trickier than previously thought.
(link)
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Tuinbouwers boos vanwege nieuwe kabinetsplannen die leiden tot 177% hogere belasting op energie

Door Teunis Dokter, 30 oktober 2019

Afbeelding
Geert Wilders op werkbezoek in de tuinbouw.

In de tuinbouwsector, u weet wel, de sector van de glazen kweekhuizen met komkommers, is men allerminst tevreden met de nieuwe kabinetsplannen om de tarieven voor de ‘duurzame energieheffing’ te verhogen. Hierdoor lopen tal van tuinders kans straks tot 177% extra belasting over de energierekening te betalen. Voor de gehele sector wordt een lastenverhoging ingeschat van zo’n 40 miljoen euro, via Nieuwe Oogst.

Dat Mark Rutte als ‘liberale premier’ wat problemen heeft met het in toom houden van de belastingdruk blijkt wel uit deze grafiek. Onder de drie kabinetten van Rutte steeg de lastendruk flink en voor tuinbouwers gaat het patroon ook gelden: per 1.000 kilowattuur wordt het tarief voor Opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) verhoogd van 8 euro naar 21 euro.

Stel je hebt een bedrijf dat 1 miljoen kilowattuur aan energie per jaar kost, dan mag je daarover heen nog even 14.000 euro aftikken richting de fiscus. De verhoging van de ODE-tarieven zit de tuinders niet lekker, de verhoging biedt een risico voor hun internationale concurrentiepositie en leidt mogelijk tot het verhogen van de prijzen van de producten. Ook vrezen de tuinders dat de sector meer gebruik zal moeten maken van aardgas wanneer de energierekening van elektriciteit teveel toeneemt - een patroon dat tegenovergesteld is aan de wens van het Klimaatakkoord. Immers zou Nederland “van het gas af moeten”.

De tuinders zijn een petitie gestart om de nieuwe tariefverhogingen voor het ODE-programma van tafel te krijgen. Wellicht zien we hen binnenkort ook op het Malieveld.

https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... p-energie/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

"toegenomen maatschappelijke weerstand".

Afbeelding

Het hele land staat inmiddels vol met hele grote houtkachels die slecht zijn voor het milieu.
Gaat deze waanzin stoppen?
Vattenfall: Voorlopig geen nieuwe biomassacentrales in Nederland
Energiebedrijf Vattenfall zal in Nederland na de omstreden biomassacentrale in Diemen geen nieuwe plannen voor soortgelijke centrales ontwikkelen. Dat zegt directeur Magnus Hall tegen Trouw. Die krant meldt dat het hevige debat dat op dit moment woedt over biomassa een van de redenen is voor het besluit van Vattenfall.

,,Voor de duidelijkheid: we hadden sowieso geen concrete plannen na Diemen”, nuanceert een woordvoerder van Vattenfall tegenover deze site de berichtgeving. ,,Dus officieel verandert er niets.”

Er is de laatste tijd veel te doen over biomassa. Een groep klimaatwetenschappers stelde onlangs dat de methode – hout verbranden om energie op te wekken – slecht voor het klimaat is in plaats van CO2-neutraal, zoals het kabinet, het bedrijfsleven en een groep andere wetenschappers betogen.

Gisteren kwam via deze site bovendien een in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld rapport naar buiten, waaruit bleek dat biomassacentrales meer schadelijke stoffen uitstoten dan centrales op aardgas en zelfs steenkool.
https://www.ad.nl/binnenland/vattenfall ... ~ae6cc277/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

LOL. Ik vermoed dat de "InzamelHelden" grotendeels zullen bestaan uit nieuwe Nederlanders Statushouders die een leuke baan belooft is, maar die na 2 dagen fietsen het wel gezien hebben, en er verder ook geen zin meer in hebben.

Maar we zullen zien. Misschien ben ik veel te negatief.
Vuilniswagen verdwijnt uit Delftse binnenstad door proef met afvalbakfiets

In de binnenstad van Delft wordt vanaf maandag het gescheiden afval opgehaald met de bakfiets. De elektrische bakfiets vervangt de vuilniswagen, waardoor er minder fijnstof vrijkomt in de stad en de verkeersdruk vermindert. Afvalverwerker Avalex gaat hiervoor samenwerken met InzamelHelden.

Omdat er weinig ruimte is voor (ondergrondse) verzamelcontainers in de Delftse binnenstad, zetten inwoners hun afval nog aan de straat. De gemeente Delft wil graag zoveel mogelijk grondstoffen gaan hergebruiken, waardoor er gekeken is naar een alternatieve oplossing zodat ook bewoners van de binnenstad hun afval gescheiden kunnen aanbieden.

Daarom starten Avalex en InzamelHelden nu met een proef op de Brugwal, Markt, Beestenmarkt, Boerhuisstraat en Kerkstraat. Op drie momenten in de week worden plastic, blikjes, gft, papier en restafval met een elektrische bakfiets opgehaald. Bewoners en ondernemers die mee kunnen doen met de proef zijn hiervoor persoonlijk benaderd. Met een app geven zij aan de InzamelHelden aan wanneer zij willen dat een bepaalde afvalsoort wordt opgehaald.

Goed voor het milieu
Met deze proef wil de gemeente Delft toewerken naar een kringloopeconomie. Afval scheiden is goed voor het milieu en door vuilniswagens te vervangen voor elektrische bakfietsen, komt er minder fijnstof vrij in de stad en vermindert de verkeersdrukte. Bovendien verbetert het straatbeeld, omdat er minder afval op de stoep staat en er geen zakken opengescheurd worden.

De proef duurt tot 30 april 2020.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Het is inderdaad een slecht moment om daarmee te starten. De komende maanden zal het natter, kouder, winderiger en donkerder worden. Niet een tijd waar je als fietser naar uitkijkt.
Dan is begin lente stukken beter want dan kan je verwachten dat het lekkerder op de fiets wordt.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door sjun »

Pilgrim schreef:
Tuinbouwers boos vanwege nieuwe kabinetsplannen die leiden tot 177% hogere belasting op energie

Door Teunis Dokter, 30 oktober 2019

Afbeelding
Geert Wilders op werkbezoek in de tuinbouw.

In de tuinbouwsector, u weet wel, de sector van de glazen kweekhuizen met komkommers, is men allerminst tevreden met de nieuwe kabinetsplannen om de tarieven voor de ‘duurzame energieheffing’ te verhogen. Hierdoor lopen tal van tuinders kans straks tot 177% extra belasting over de energierekening te betalen. Voor de gehele sector wordt een lastenverhoging ingeschat van zo’n 40 miljoen euro, via Nieuwe Oogst.

Dat Mark Rutte als ‘liberale premier’ wat problemen heeft met het in toom houden van de belastingdruk blijkt wel uit deze grafiek. Onder de drie kabinetten van Rutte steeg de lastendruk flink en voor tuinbouwers gaat het patroon ook gelden: per 1.000 kilowattuur wordt het tarief voor Opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) verhoogd van 8 euro naar 21 euro.

Stel je hebt een bedrijf dat 1 miljoen kilowattuur aan energie per jaar kost, dan mag je daarover heen nog even 14.000 euro aftikken richting de fiscus. De verhoging van de ODE-tarieven zit de tuinders niet lekker, de verhoging biedt een risico voor hun internationale concurrentiepositie en leidt mogelijk tot het verhogen van de prijzen van de producten. Ook vrezen de tuinders dat de sector meer gebruik zal moeten maken van aardgas wanneer de energierekening van elektriciteit teveel toeneemt - een patroon dat tegenovergesteld is aan de wens van het Klimaatakkoord. Immers zou Nederland “van het gas af moeten”.

De tuinders zijn een petitie gestart om de nieuwe tariefverhogingen voor het ODE-programma van tafel te krijgen. Wellicht zien we hen binnenkort ook op het Malieveld.

https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... p-energie/
Uiteindelijk voelt u, de gewone consument die toch moet eten die verhoging als extra aanslag op uw vrij besteedbare inkomen. Zolang er geen politici worden weggestemd, verandert er helemaal niks maar wordt het steeds erger met het financieel afknijpen van burgers omwille van
  • ideologische experimenten,
  • financiering van de grote toestroom,
  • subsidiëring van groene aandeelhouders, hun lobbyisten en hun winstmarges en
  • fetering van Europolitici.
:shock:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Stikstofdioxide in Europa...

Afbeelding

Veel vee kennelijk in de Randstad, het Ruhrgebied, Parijs, Londen, Manchester, Liverpool, Barcelona, Milaan, Rome, Madrid, Porto, Lissabon en Moskou. Sjonge, het is maar goed dat D66, GroenLinks en de Partij van de Dieren hier de veestapel willen halveren. Pfff...

Geplaatst door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2019/11/01 ... in-europa/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. De Republiek Amsterdam zal droge voeten houden. Dat maakt de grachtengordeldieren heel blij!
Afbeelding

Hoe weten ze dat? Dat weten wij vanwege Kunstmatige Intelligentie.
Dat lees ik in het oorspronkelijke artikel:
" ...en verkleint de foutenmarge met behulp van artificiële intelligentie."
Ken je het spreekwoord: "Garbage in, garbage out " ?
En wie hebben de getalletjes ingevoerd?
"Rekenkundig onderzoeker Scott Kulp". Wat is een rekenkundig onderzoeker? Geen wiskundige of statisticus. Iemand die weet hoe die meetgegevens statistisch moet masseren, zou ik zeggen.
"klimaatwetenschapper Benjamin Strauss (Princeton University) "
Princeton University? Die uni heeft alleen veel achting bij marxisten.
(https://gss.princeton.edu/events/queer-marxism-workshop)
En ja, 'klimaatwetenschapper". Dus een nitwit die denkt dat die de wijsheid in pacht heeft en anderen daarvan weet te overtuigen want anders was hij gewoon een paljas.

Zouden ze ooit gehoord hebben van het NAP meetnet? Oorsprong in Amsterdam?
https://www.nrc.nl/nieuws/1995/07/06/vi ... 1-a1281001
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Kabinet maakt van ons land braafste klimaatjongetje van Europese klas

Nederland slaagt met vlag en wimpel voor het Europese klimaatdoel in 2030. Maar het kabinet gijzelt zichzelf met eigen nóg strengere klimaatdoelen. Die worden naar verwachting niet gehaald. Desondanks zijn we op papier groener dan de buren.

Hoewel het ’klimaatdrammen’ in eigen land heeft plaatsgemaakt voor milieupaniek rond stikstof, stookt het kabinet andere Europese lidstaten nog altijd op om de CO2-ambities aan te scherpen. In Brussel is afgesproken om de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met ten minste 40 procent te laten dalen ten opzichte van 1990.
Spoiler! :
Nederland is al veel strenger voor zichzelf dan moet van Brussel. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft tijdens de maandenlange kabinetsformatie VVD, CDA, D66 en ChristenUnie overtuigd dat er meer nodig is om ’Parijs’ te halen. En zo kwam het doel van 49 procent reductie in 2030 in het regeerakkoord.

Alsof dat nog niet ambitieus genoeg is voor een van de meest geïndustrialiseerde en dichtbevolkte landen, deed het kabinet er nog een schepje bovenop: er moet in Europa gelobbyd worden voor 55 procent.

Nederland lijkt vooralsnog geen lessen te hebben getrokken uit de stikstofcrisis. De oorsprong van dit juridische probleem komt voort uit veel te royaal doorgevoerde Europese natuurambities. Op papier was het mooi, maar er is geen rekening gehouden met de gevolgen in de praktijk voor automobilisten, de economie en huizenmarkt. Het kabinet maakte gisteravond bekend een half miljard euro uit te trekken voor noodmaatregelen. Nu al is duidelijk dat het niet genoeg is om alles op te lossen.

’Feest’
Of het kabinet nog gas terug kan nemen op klimaat is nog maar de vraag. De ambitiedrift heeft z’n vruchten afgeworpen in Brussel. De nieuw gekozen voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, heeft in haar politieke verklaring het voorstel gedaan om de klimaatambities op te schroeven naar 55 procent. De lidstaten kunnen dit nog tegenhouden. Ook droomt de EU-topvrouw van een Europese klimaatwet.

In de Nederlandse Klimaatwet is vastgelegd om ieder jaar op de derde donderdag van oktober te kijken hoe het staat met de CO2-reductie in Nederland. De resultaten moeten op een soort ’groene Prinsjesdag’ worden onthuld. De politiek is daarna aan zet om bij te schakelen als het nodig is voor de CO2-boekhouding.

Het ’feest’ viel dit jaar al direct in het water. De derde donderdag van oktober was praktisch onmogelijk door de herfstvakantie van de politiek. Maar vooral: het PBL had onvoldoende tijd om het klimaatakkoord door te rekenen.

Analyse
Ondanks het vertekende beeld is er nu een rapport gekomen over de situatie van vóór mei dit jaar. Daarnaast heeft het PBL een analyse gemaakt over het klimaatakkoord, het belangrijkste groene wapenfeit van het kabinet-Rutte III voor 2030.

Het Planbureau concludeert in die analyse dat het allemaal niet genoeg is om de uitstoot te halveren. Dat komt overigens niet door de inhoud van het akkoord, maar door onder andere de groei van de economie. Maar ondanks deze tegenvallers voorspellen de groene rekenmeesters voor het eerst dat Nederland wél het Europese doel van ten minste 40 procent reductie kan halen. We gaan er zelfs overheen met een paar procent.

Conclusie van het PBL: er zijn nog meer maatregelen nodig. Over de ambitie voor 55 procent reductie zwijgt het groene instituut wijselijk.

Opdracht
Minister Eric Wiebes (Klimaat) blijft desondanks vasthouden aan deze ambitie uit het regeerakkoord, maar echt enthousiast is hij er niet meer over: „Laat ik het zo zeggen, ik ben ervoor om mij in te zetten voor het regeerakkoord en zit hier niet als onderhandelaar van het regeerakkoord. Ik heb het uit te voeren, dit is mijn opdracht.”

Ondanks de tomeloze ambities schreeuwt GroenLinks moord en brand over de klimaatcijfers. „Onaanvaardbaar”, tiert partijleider Jesse Klaver. „Het kabinet laat de klimaatgeneratie in de steek. De tijd is nú. Sluit kolencentrales, voer een stevige CO2-belasting in.”

Prompt kondigt Wiebes een aantal nieuwe maatregelen aan. Zo komt er nog eens 60 miljoen euro subsidiegeld vrij voor warmtepompen en zonneboilers. Het stelt niet veel voor, maar de VVD-bewindsman lijkt weinig bezorgd. Dat er nu onvoorzien nog meer CO2-uitstoot moet worden weggewerkt, komt immers deels door de florerende economie. De hele wereld weet dat zo’n piek tijdelijk is.

Hoewel de linkse oppositie een beeld creëert alsof Nederland niets doet qua klimaatplannenmakerij, is de werkelijkheid anders. Ons land is regelmatig weggezet als het slechtste jongetje van de klas, maar nu regent het zelfs complimenten in Brussel voor de Nederlandse aanpak.

Buurlanden
We sprinten zelfs onze buurlanden voorbij. PBL-sectorhoofd Klimaat en Energie Pieter Boot: „In België is het een rommeltje. Er zijn zo veel regeringen en die werken elkaar zo tegen, dat het toeval is als er wat gebeurt.”

"In België is het een rommeltje"
Frankrijk heeft volgens Boot een ’solide beleid’, maar is overvallen door de Gele Hesjes. Lange tijd was het Duitsland waar Nederland tegen opkeek. „Wij liepen tien jaar geleden achter met groene energie, maar nu stokt het bij onze oosterburen”, zegt Boot. „Het is ingewikkelder dan bij ons om kolencentrales te sluiten. De discussie ligt gevoelig vanwege het voortbestaan van bruinkoolmijnen. Per saldo zijn wij op een aantal terreinen verder dan Duitsland.”

De PBL-chef stelt dat de Nederlandse aanpak nog het meest lijkt op die van het Verenigd Koninkrijk. „Ze zijn met alles eerder begonnen en de impact van het beleid lijkt behoorlijk op wat wij aan het doen zijn. Net als bij ons loopt de elektriciteitsvoorziening voorop. Er is een verschil: zij hebben kerncentrales en wij denken met alleen windenergie geen kerncentrales nodig te hebben.”

HAP UIT INKOMEN VAN DE BURGERS
Het groene verhaal van het kabinet betekent onder aan de streep rode cijfers voor de portemonnee van de burger. Het klimaatakkoord op zichzelf zorgt voor een lastenverlichting door aanpassingen op de energierekening, maar het klimaatbeleid als geheel kost mensen wel inkomen. Het meest bij de lagere inkomens: tot en met 2030 gaat hun inkomen er 0,5 procent op achteruit door de groene plannen, blijkt uit berekeningen van het Centraal Planbureau. Bij de hoogste inkomensgroep is er een terugval van 0,3 procent. De omvang van de Nederlandse economie als geheel krijgt een tik van 0,5 procent door het groene beleid, door een lastenverzwaring die de economische groei drukt.

’PAPIEREN’ TRUC REDT STROOMDOEL
Om een Europees doel voor groene stroom te halen, overweegt het kabinet de inzet van een boekhoudkundige truc. Daardoor kan Nederland het op papier alsnog redden.

Volgend jaar moet 14 procent van de in Nederland geproduceerde stroom groen zijn. Het vorige kabinet riep daarom het energieakkoord in het leven. De afgelopen jaren zijn er miljarden aan subsidies verdeeld om het doel te halen.

Ondanks de komst van windmolenparken op zee en weilanden vol zonnepanelen verwacht het Planbureau voor de Leefomgeving dat Nederland het niet gaat redden. Veel andere Europese landen halen het doel op hun sloffen, omdat ze bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van stuwmeren met waterkrachtcentrales.

Het kabinet overweegt, als laatste noodgreep, om een soort groene certificaten te kopen van landen die boven het Europese doel zitten. Dat mag dan bij ons meetellen en op die manier haalt Nederland op papier de Brusselse norm.

„Het gaat om het kopen van percentages”, legt minister Wiebes (Klimaat) uit. De VVD-bewindsman is er zelf niet enthousiast over: „Ik zit eerder te wachten op iets wat echt het klimaat helpt en niet wat statistieken helpt. Maar dat is mijn eigen inkleuring.”

VERLAGING SNELHEID?
De verlaging van de maximumsnelheid wordt door klimaatminister Wiebes niet gezien als een nuttige optie. Maar tegelijkertijd ligt het wél als optie op tafel om de stikstofcrisis – een juridisch milieuprobleem – te beteugelen.

Eerder dacht het kabinet alleen aan verlaging van de snelheid op plekken waar het direct helpt om ’kwetsbare natuur’ te beschermen. Nu ligt het scenario van een algemene snelheidsbeperking op tafel en wordt gesuggereerd dat er anders 10.000 banen in de bouw verloren gaan.

Voor de VVD is 130 km/u rijden altijd heilig geweest en een van de laatste onderwerpen waarop de liberale partij de afgelopen jaren niet van koers veranderde. Premier Rutte draaide eromheen tijdens zijn wekelijkse persconferentie, maar bevestigde dat het niet langer in de taboesfeer hangt. Over de snelheidsverlaging zei hij wel: „Het is juridisch uiterst complex.”

Uit ambtelijke berekeningen, die al langer in kabinetskringen circuleren, blijkt dat het stikstofverlies nog geen half procent zou zijn als alle auto’s op alle snelwegen in plaats van 130 km/u nog maar 100 km/u mogen rijden. Met de wetenschap dat automobilisten nu al niet overal 130 km/u mogen rijden, is het effect verwaarloosbaar.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1696392 ... opese-klas
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
En zo kwam het doel van 49 procent reductie in 2030 in het regeerakkoord.
Dat is over 10 jaar hè? En in die tijd moeten we dus van de helft van onze fossiele brandstof zien af te komen. Er is een economische wet die dat mogelijk zou kunnen maken: zorg ervoor dat energie een stuk duurder wordt, bijvoorbeeld met 100% belasting erop. Dat zal de eindverbruikers leren! Helaas zal dat betekenen dat onze goederen óók twee keer zo duur worden, dus dat wordt de helft consuminderen met eigenlijk alles. Uiteraard betekent dat de dood voor de allerarmsten, dus om dat te voorkomen, zullen zij gesubsidieerd worden om de gevolgen te minimaliseren. En dat betekent dan weer een forse inkomensherverdeling, tot het einddoel is bereikt: iedereen even arm. De klimaatgelovigen zijn eenvoudig misantroop.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17464
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Het is niet voor niets dat zogenaamde knappe wetenschappelijke koppen verwijzen naar de oerknal.

Of het waar is of niet, de verleiding is groot om de logica daar van in te zien. Want de wereld was, is, blijft en zal nooit anders bestaan dan uit

C H A O S.

Chaos die nodig is om alle onrust onder de mensen in stand te houden. Er zijn duizenden verschillende religies, terwijl er slechts enkele soorten zijn die op de vingers van een hand te tellen zijn en die de dienst uit willen maken. Dat is allang niet meer het geval met het christendom dat zich in de vaart der volkeren heeft weten aan te passen. Omdat ook onder christenen en joden heel veel intelligente mensen bestaan die onder deze religies tolerant zijn geworden en hun visie op de werkelijkheid en het gezonde verstand laten zegevieren.

Maar dat geldt niet voor wie zich tot de mislukte mensensoort mag rekenen: MOSLIMS.

Terwijl wereldwijd alle moslims beschikken over digitale mogelijkheden die met gebruik van gezond verstand hen binnen no time tot bezinning kan brengen en laten inzien dat met de heidense primitieve Arabische achterlijkheid van weleer geen enkele vooruitgang geboekt kan worden, verkiezen moslims veroordeeld te blijven tot de armzalige intolerante parasieten die zij altijd al geweest zijn. Dankzij deze laatste strohalm die het beschaafde Westen hen biedt - moslims laten parasiteren op de westerse beschaving - hebben moslims nog enig recht van leven.

Want ook de wil van Allah is al eeuwen lang fhankelijk van het succes van joden, christenen en ongelovigen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Stikstofpijn voor niets: ’Nederland wees meer gebieden aan dan nodig’

Nederland lijdt stikstofpijn voor niets. Die opmerkelijke mening huldigt Nico Gerrits, een specialist in natuurrecht die zich al vijftien jaar verbaast over de volgens hem te strenge Nederlandse uitleg van de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn. „Het natuurbeleid hoeft geen stikstofcrisis te veroorzaken, maar dankzij Den Haag ontpopte het zich tot groen Paard van Troje. Alle ballast van onterecht aangewezen gebieden en bonusnatuur boven op oorspronkelijke doelen kan worden geschrapt.”
Spoiler! :
Het verdrietige vooruitzicht voor Astrid Geboers: „Op deze boerderij, die al generaties in de familie is, moeten wij eind volgend jaar het licht uit doen.”

De aankondiging van het einde kwam in 2006. Op de boerderij van Astrid & Dirk Geboers arriveerde de officiële boodschap dat ze, op termijn, zouden moeten stoppen met hun melkveebedrijf. Het stond te dicht op het nieuwe Natura 2000-gebied Deurnsche Peel & Mariapeel, aldus de overheid. „Er was geen discussie mogelijk”, zegt Astrid Geboers-Rops. „’Ons grasland legt juist stikstof vast’, pareerde ik, en ’de stikstofwolk uit het buitenland is nog veel groter’. Maar alles werd zo gedraaid dat wij als melkveehouders de natuur bedreigen.”

Licht uit
Terwijl terreinbeheerders in de Deurnsche Peel de buidel trokken voor het natuurdoel ’actief hoogveen’, kwam het gezin Geboers in een soort rouwproces. De boerin kwam er later met de melkveehoudersvakbond NMV achter dat de Vogel- en Habitatrichtlijn ook bestaande economische activiteiten moet meewegen bij de vraag of ergens wel natuur moet worden beschermd. „Maar dat er al decennialang koeien lopen rond de Deurnsche Peel, bleef bij de aanmelding in Brussel achterwege. Op deze boerderij, die al generaties in de familie is, moeten wij eind volgend jaar het licht uit doen. Dat voelt bizar.”

Toktoktok. Nico Gerrits tikt tegen zijn hoofd. „Weet u hoeveel ’actief hoogveen’ er volgens de laatste update in de Deurnsche Peel ligt? Twintig bij tien meter. Een postzegel. In slechte staat van instandhouding. Terwijl Duitsland en Polen er vol mee liggen. Sterker, bij de selectie van de Deurnsche Peel als Natura 2000-gebied in 2004 wás er helemaal geen actief hoogveen. En het is niet het doel van de Habitatrichtlijn om iets te ontwikkelen dat er niet is. De familie Geboers wordt, net als andere verjaagde boeren, afgerekend op de wensen van terreinbeheerders. Niet op wat moet van Brussel.”

Gewaarschuwd
De gepensioneerde hersenonderzoeker en bioloog zou zich met leukere dingen kunnen bezighouden. Beeldhouwen in zijn buitenverblijf bij Lissabon bijvoorbeeld. Maar Gerrits ergert zich aan de ’kronkels in het Nederlands natuurbeleid’. Als eigenaar van adviesbureau Incaconsult waarschuwde hij jarenlang tegen de, in zijn ogen, verkeerde Haagse uitleg van de Vogel- en Habitatrichtlijn. WOB-verzoeken leverden hem een berg gegevens op over de selectie en aanwijzing van Natura 2000-gebieden. Toen de stikstofbom barstte, schreef hij een open brief aan de commissie- Remkes.

"Juist in onze vertaling van het Europese beleid ging het mis. Dáár ligt de bron voor deze crisis"
„Nederland krijgt het idee opgedrongen dat forse verlaging van stikstofuitstoot en versneld natuurherstel de enige uitweg is. Maar minister Schouten redeneert de verkeerde kant op. Juist in onze vertaling van het Europese beleid ging het mis. Dáár ligt de bron voor deze crisis”, zegt Gerrits tijdens een gesprek in Portugal. „Nederland wees meer gebieden aan dan nodig was en een deel op oneigenlijke gronden. Vervolgens heeft LNV samen met Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten de te beschermen flora en fauna per gebied enorm uitgebreid. Dat hoefde niet van Brussel, maar effect had het wel: nóg lagere stikstofeisen voor omliggende bedrijven.”

Knulligheid
Onterechte gebiedsselectie stoelde volgens Gerrits op knulligheid of erger. Zo werd het Drentse Norgerholt geselecteerd omwille van ’eikenbeuken bossen met hulst’. „Maar dat was er helemaal niet.” Het geval Noordse Woelmuis is nog gekker. „Een inventarisatie toonde dat de muis in veel gebieden amper aanwezig was. Toch is de knager misbruikt om onder meer het Krammer-Volkerak te selecteren. De status van de Woelmuis veranderde er ineens van slecht in ’goed’. Ook de Eilandspolder-oost en drie Friese gebieden verschenen met behulp van de muis op de Natura 2000 lijst zonder dat iets anders die selectie rechtvaardigde.”

"Wie beslist dat? Niet Brussel. Al die ballast kan geschrapt"
Ingrijpender is de stapeling van flora en fauna. „Nadat gebieden in 2004 op basis van één of meerdere soorten en/of habitattypen waren geselecteerd, zijn er in 87 gebieden zaken bijgeknutseld als bonusnatuur”, zegt Gerrits, op basis van zijn eigen databank. ,,Dat is in twee derde van de habitatgebieden! Dinkelland werd geselecteerd voor ’zwakgebufferde vennen’ en ’blauwgrasland’. Nu is men er druk met negentien habitattypen. ’Actief hoogveen’ was in 2004 alleen de moeite waard in Witterveld en Bargerveen. Nu trekt men miljoenen uit om het in nóg eens twintig natuurgebieden te ontwikkelen. Wie beslist dat? Niet Brussel. Al die ballast kan geschrapt.”

Groot effect
Het effect is groot. In plaats van te kijken hoeveel stikstof het plantje verdraagt waarvoor een gebied eigenlijk is geselecteerd, moeten omliggende bedrijven zich ineens houden aan de maximale stikstofuitstoot die past bij die extra bonusnatuur. „Alles rond het Friese Alde Faenen staat op slot. Maar als je, zoals de richtlijn voorschrijft maar Nederland niet doet, beoordeelt op het oorspronkelijke doel ’veenbossen’, dan is er geen stikstofprobleem. Ik concludeer dat de ambities van LNV veel verder gaan dan het Europese natuurbeleid. Maar ja, als men eerlijk had gezegd, ’dit is niet wat Brussel wil, maar wat Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten wensen’, dan hadden de trekkers tien jaar geleden al op het Malieveld gestaan.”

"Ik concludeer dat de ambities van LNV veel verder gaan dan het Europese natuurbeleid"
Verscheidene politici die de invoering van de Natura 2000-gebieden meemaakten, kijken met verbijstering naar de stikstofcrisis. „Ambtenaren van LNV drukten ons destijds op het hart: Natura 2000 krijgt geen schaduwwerking op omliggend gebied”, herinnert toenmalig Utrechts CDA-gedeputeerde Roel Robbertsen zich. Voormalig parlementariërs Janneke Snijder (VVD) en Rikus Jager (CDA) beamen dat. „Er zou oog zijn voor bestaande economische belangen”, zegt Snijder. „Nu dreigt zelfs vergunningsplicht voor het weiden van koeien en het uitrijden van mest. Dat is nooit de bedoeling geweest.”

Extra moeilijk
Gerrits lacht. „Schaduwwerking? Dat heeft LNV altijd voorzien. Maar het is in Nederland extra moeilijk gemaakt door voor elke handeling rond Natura 2000-gebieden een vergunningsplicht in te voeren. Dat hoefde niet. Een belangrijke plicht uit de Europese richtlijnen is om de geselecteerde habitattypen minimaal in kwaliteit gelijk te houden. Maar dat kan ook door onafhankelijke monitoring in zo’n gebied. Gaat het goed? Dan hoef je niemand lastig te vallen. Staat het onder druk, dan moet die onafhankelijke instantie, niet de terreinbeheerder, eerst uitzoeken waarom en vervolgens gerichte maatregelen voorstellen.”

"Daarom moeten we eindelijk echt meten. Hoeveel stikstof valt er in die natuur, waar komt het vandaan en heeft het een meetbaar effect?"
Die melkveehouder in de Peel is niet gelijk de oorzaak. „Of een plant of dier gedijt, ligt aan talloze factoren. Grondwater, voedingsstoffen en klimaat. Niet alles wil groeien op de plek waar terreinbeheerders dat wensen. En dat kleine beetje stikstof van die boer in de buurt heeft weinig effect. Daarom moeten we eindelijk echt meten. Hoeveel stikstof valt er in die natuur, waar komt het vandaan en heeft het een meetbaar effect? Doen we dat niet, dan hakken we de poten onder de melkkruk vandaan, zonder te weten of die boer verjagen echt zin heeft.”

’Netto gaat het beter’
„Eigenlijk”, grapt Gerrits, ,,zou je verwachten dat onze natuur morsdood is. Welke andere conclusie kun je trekken uit die ’stikstofdeken’ en de daaruit vallende stikstofdepositie? Maar, op basis van gegevens over Natura 2000-gebieden die LNV met Brussel deelt, ontstaat een heel ander beeld: in vergelijking met 2004 staan habitattypen er in 275 gevallen in 2018 beter voor. In 472 gevallen is de kwaliteit gelijk. In 215 gevallen is sprake van achteruitgang. Netto gaat het dus beter! Zelfs met het uiterst stikstofgevoelige ’actief hoogveen’ gaat het in Witterveld en Bargerveen uitstekend. Dan concludeer ik: óf de rekenmodellen van het RIVM kloppen niet, óf onze natuur kan tegen een stootje. Die stikstofcrisis lijkt mij een imaginair probleem.”

"De natuurlobby heeft de macht in handen"
Op het melkveebedrijf van de familie Geboers in Liessel is het aantal melkkoeien inmiddels gehalveerd naar zo’n zeventig. „De laatste koeien wegdoen, is het moeilijkste”, zegt de boerin. Ze kan er nog steeds niet bij hoe er met hen is omgesprongen. „In de Europese richtlijnen las ik dat maatregelen voor natuur proportioneel moeten zijn en rekening moeten houden met sociaal-economische en culturele omstandigheden. Maar hier ruimen ze een half dorp op. De natuurlobby heeft de macht in handen. Misschien dat andere Nederlanders zich nu pas zijn rot geschrokken, maar ons leven wordt al twintig jaar beheerst door stikstof.”

’Alles moet beschermd’
Het ministerie van LNV laat in een reactie weten dat ’alle huidige Natura 2000-gebieden terecht zijn aangewezen’. „Dat heeft de Raad van State in verschillende beroepszaken bevestigd”, aldus een woordvoerster. Bovendien heeft zij de verplichting bevestigd dat Nederland ook voor de instandhouding van nieuwe, extra natuurdoelen verantwoordelijk is. „Het corrigeren van incomplete aanmeldingsgegevens op het moment van aanwijzen kan er inderdaad toe leiden dat op meer habitats en meer locaties moet worden getoetst. Maar álle aanwezige habitats moeten worden beschermd.” Dat de natuur in een aantal gebieden vooruit gaat, is volgens het ministerie „te danken aan een forse inzet van natuurbeheerders en overheden.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2350147 ... -dan-nodig
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Stikstofwaanzin...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Stikstofwaanzin...
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

En als we alles gehad hebben krijgen we dit nog.
Autoloze zondag: serieuze optie door stikstofcrisis
Het kabinet bekijkt of een maandelijkse autoloze zondag een oplossing is voor de stikstofcrisis. Ook een algemene snelheidsverlaging op alle snelwegen naar 100 kilometer per uur is een maatregel die het kabinet op dit moment onderzoekt.
Dat melden Haagse ingewijden aan deze krant. Het kabinet laat op dit moment uitrekenen hoeveel stikstofruimte bepaalde onorthodoxe maatregelen opleveren. Met die maatregelen wil het kabinet al op hele korte termijn ruimte maken voor woningbouwprojecten, die nu nog stilliggen door de stikstofimpasse.
https://www.ad.nl/politiek/autoloze-zon ... ~a8635a13/

Ik had nooit gedacht dat de woningnood ons zou verplichten om zondag thuis te blijven.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie