Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Pilgrim »

AANKONDIGING: vrijdag 2 november Theo van Gogh-herdenking

Geplaatst op 26 oktober 2018

Afbeelding

Elk jaar wordt op zijn sterfdag 2 november de overleden filmmaker Theo van Gogh herdacht: dit jaar dus op een vrijdag. Om 14.30 wordt er gememoreerd bij Linnaeusstraat 24 Amsterdam ter hoogte van de Avondwinkel, de plek waar de slachting plaatsvond. Om 15.00 uur zijn er een kranslegging en speeches bij het monument De Schreeuw (hier locatie).

Vorig jaar was er een kleine, ingetogen herdenking, waarbij ANTIFA zich er helemaal aan het einde mee ging bemoeien. Ik was erbij en deed kort verslag – zie HIER.

Enige beelden van de onthulling van De Schreeuw (2009):



Bron: https://renzoverwer.wordpress.com

Door: Renzo Verwer

https://ejbron.wordpress.com/2018/10/26 ... erdenking/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Pilgrim »

Herdenkingssteen op de plaats delict en inrichting van een Speakers Corner bij het monument “De Schreeuw”

Geplaatst op 30 oktober 2019

Afbeelding

Amsterdam, oktober 30 2019 – Als aanvulling op het programma van de reeds door de Pim Fortuyn Stichtingen verspreide uitnodiging tot de herdenking op 2 november a.s. van de moord op Theo van Gogh zullen er tijdens die herdenking twee burgerinitiatieven gepresenteerd worden die zojuist ondertekenbaar zijn geworden.

De eerste petitie behelst “een verzoek aan de gemeenteraad van Amsterdam om op de plaats delict van de moord op Theo van Gogh op 2 november 2004, de Linnaeusstraat in Amsterdam Oost, een herdenkingssteen te plaatsen.” De juridische voorwaarde daarvoor is dat er minstens 200 Amsterdamse burgers bereid zijn om dit initiatief met naam en adres te ondertekenen. Deze petitie gaat dus in eerste instantie hen aan en staat in samenhang met een ander burgerinitiatief om bij het monument “De Schreeuw” in het Oosterpark een Speakers Corner in te richten.

De tweede petitie, eveneens gericht aan de gemeenteraad van Amsterdam, is dus een verzoek “om een openbare sprekershoek in te richten bij het monument ´De Schreeuw´ in het Amsterdamse Oosterpark ter nagedachtenis aan de moord op de nabije Linnaeusstraat op 2 november 2004 op Theo van Gogh, een kampioen van het Vrije Woord, zoals hij ook wel wordt genoemd.”

Beide petities kunnen door iedereen ondertekend worden, met name natuurlijk door inwoners van Amsterdam vanwege de genoemde juridische voorwaarden dat er minstens 200 ondertekeningen van Amsterdammers moeten zijn om de petities als burgerinitiatieven op de agenda van de Gemeenteraad te kunnen plaatsen.

https://petities.nl/petitions/burgerinitiatief-herdenkingssteen

https://petities.nl/petitions/burgerinitiatief-speakers-corner

Door: Robert Jan Kelder

https://ejbron.wordpress.com/2019/10/30 ... -schreeuw/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Pilgrim »

PROGRAMMA HERDENKING MOORD OP THEO VAN GOGH

Geplaatst op 1 november 2019

Afbeelding

ZATERDAG 2 NOVEMBER 2019

DEEL I

LOCATIE: de plaats delict op Linnaeusstraat schuin tegenover het Hotel Manor, Amsterdam-Oost, ca. 14.30 uur-15.15 uur

1 MINUUT STILTE

BLOEMLEGGING

PRESENTATIE BURGERINITIATIEF HERDENKINGSSTEEN DOOR JENNIFER VETTER NAMENS DE ORGANISATOREN


Dit initiatief behelst “een verzoek aan de gemeenteraad van Amsterdam om op het plaats delict van de moord door Mohammed Bouyeri van Theo van Gogh op 2 november 2004, de Linnaeusstraat in Amsterdam Oost, een herdenkingssteen te plaatsen. Graag ondertekenen s.v.p.
LINK: http://herdenkingssteen.petities.nl

SPREKERS

DEEL II

LOCATIE: Amsterdamse Oosterpark bij het beeld “DE SCHREEUW” ca. 15.15-16.30 uur

1 MINUUT STILTE

BLOEMLEGGING

PRESENTATIE BURGERINITIATIEF SPEAKERS CORNER DOOR ROBERT JAN KELDER NAMENS DE ORGANISATOREN


Dit initiatief is eveneens gericht aan de gemeenteraad van Amsterdam en behelst een verzoek om een openbare sprekershoek in te richten bij het monument De Schreeuw in het Amsterdamse Oosterpark ter nagedachtenis aan de moord op de nabije Linnaeusstraat op 2 november 2004 van Theo van Gogh, een kampioen van het Vrije Woord, zoals hij ook wel wordt genoemd.

LINK: http://sprekershoek.petities.nl

Beide petities kunnen door iedereen ondertekend worden, met name de inwoners van Amsterdam vanwege de juridische voorwaarden dat er voor 29 januari 2020 minstens 200 ondertekeningen van Amsterdammers moeten zijn om de petities als burgerinitiatieven op de agenda van de Gemeenteraad te kunnen plaatsen.

SPREKERS

INFO:
Deze herdenking is weer een samenwerking tussen de Stichting Beeld van Pim, Stichting Vrienden van Pim Fortuyn en de Pim Fortuyn Foundation in Rotterdam (Email: [email protected] [email protected] ; Tel. 06-16 83 85 90// 020 67 11 531) en de Willehalm Stichting te Amsterdam (Email: [email protected] ; Tel. 06-23 55 95 64, 020-6944 572).

Op http://doodlopende-weg.blogspot.nl zijn enkele berichten van eerdere herdenkingen te lezen en links naar YouTube opnamen ervan.

(Wijzigingen voorbehouden)

Door: Robert Jan Kelder

https://ejbron.wordpress.com/2019/11/01 ... -van-gogh/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door King George »

Onthullend: brieven openbaar die moordenaar Theo van Gogh vanuit zijn cel schreef

29-10-2019 15:06
Veiligheid en recht
Auteur: Floris Prenger, Loes Bomers


Afbeelding
Mohammed Bouyeri zit een levenslange gevangenisstraf uit voor de moord op Theo van Gogh
Bron: EenVandaag


15 jaar na het ombrengen van Theo van Gogh, is moordenaar Mohammed Bouyeri een inspiratiebron en leraar voor een nieuwe generatie jihadisten. "Hij lijkt nog altijd erg graag te willen onderwijzen en te laten zien wat de juiste weg is in het geloof."

Dat blijkt uit brieven van Bouyeri aan een medegedetineerde, die oorlogsverslaggever Hans Jaap Melissen en terrorismedeskundige Bart Schuurman bestudeerden. "De brieven zijn doorspekt met koranteksten, maar ook met bijbelse teksten", zegt Schuurman. Bouyeri blijkt nog altijd geharnast in zijn geloof, blijkt uit de correspondentie in handen van EenVandaag en de Groene Amsterdammer.

'Boven aan de rots'
Het was al langer bekend dat de moordenaar van Van Gogh brieven schrijft en ontvangt. "Maar zover ik weet nog niet echt de inhoud van een groot aantal brieven", zegt Schuurman, die lang onderzoek deed naar de Hofstadgroep, waar Bouyeri huiskamerbijeenkomsten voor organiseerde.

"Hij ziet zichzelf in ieder geval als boven aan de rots", schetst Hans Jaap Melissen de toon van de brieven. "Hij kan de anderen op het pad van de ware religie helpen." Bouyeri zet zich neer als figuur waar je terecht kunt voor vragen over het geloof en spullen van buiten. "Hij is nog steeds goed in staat om mensen naar zich toe te trekken."

Afbeelding
Mohammed Bouyeri sluit zijn brieven af met zijn eigen naam en zijn strijdnaam: Abu Zubayr
Bron: EenVandaag


Anderen aansteken

Mohammed Bouyeri werd voor de moord op Van Gogh tot een levenslange straf veroordeeld. Die zit hij uit op de Terroristenafdeling (TA), een afdeling binnen de penitentiaire inrichting Vught die in 2006 speciaal opgericht is om geradicaliseerde gedetineerden niet tussen andere gedetineerden te zetten.

Op de afdeling geldt een regime waarin contact met anderen en de buitenwereld in veel gevallen gecontroleerd wordt. Ook de in- en uitgaande post wordt gemonitord. Schuurman noemt de gedetineerden op de TA in veel gevallen 'overtuigde extremisten'. "De kans dat ze hun gedachtegoed loslaten, is niet heel erg groot. De kans dat ze anderen ermee aansteken is een reëel risico."
  • INFO

    Het effect van de Terroristenafdeling


    Onlangs heeft de Inspectie Justitie en Veiligheid een rapport gepubliceerd over de detentieregimes op de twee Terroristenafdelingen in ons land, in Vught en De Schie. Over het effect van een verblijf op de Terroristenafdeling schrijft de inspectie dat gedetineerden elkaar er beter leren kennen. "Waardoor radicale gedachtegangen uitgewisseld kunnen worden en nieuwe contacten kunnen worden gelegd."

    Daarnaast wordt een ander risico beschreven. "Het is mogelijk dat de gedetineerde zijn of haar radicaal extremistisch gedachtengoed behoudt, ondanks dat deze zich gedurende de detentieperiode goed gedraagt en afstand lijkt te hebben genomen van het extremistisch gedachtengoed."
Overlijdensbericht

Dat Mohammed Bouyeri 15 jaar na de moord op Van Gogh nog een heldenstatus bekleedt, blijkt volgens terrorisme-onderzoeker Schuurman uit een overlijdensbericht van een omgekomen Syriëganger. "En bij dat overlijdensbericht is een spreuk gebruikt die Mohammed Bouyeri ook had opgeschreven in het briefje dat hij achterliet op het lichaam van Theo van Gogh."

"Dat laat zien dat Mohammed niet vergeten is", vertelt Melissen. Volgens de oorlogsjournalist is Bouyeri een inspiratie geweest voor uitreizende Syriëgangers. "Die dan toch ook wisten dat ze dood konden gaan en nota bene uit die brief, die op het lichaam van Van Gogh zat, citeren bij een doodsbericht. Dat clubje hoort in wezen nog bij elkaar."
Cultfiguur

Bart Schuurman denkt dat Bouyeri iemand is die vooral voor een nieuwe generatie jonge jihadisten een bekend figuur is. "Iemand waarmee ze zijn opgegroeid, iemand die ze tijdens hun eigen radicalisering ongetwijfeld zijn tegengekomen, althans de verhalen over hem. En die voor sommigen ook een rolmodel voor hen zijn geworden."

Jonge jihadisten zouden bij hun terugkeer zomaar ook op de TA in Vught kunnen belanden, op steenworp afstand van Bouyeri. Dat noemt Melissen een bijzondere gedachte. "Dat is niet een verstandige situatie, als je daar een voorbeeld ziet van iemand die helemaal extreme dingen gedaan heeft hier in Nederland."

'Islamitische Staat is in gevangenis ontstaan'

"Mensen die daar zitten hangen in grote meerderheid een jihadistisch wereldbeeld aan", schetst Schuurman. Melissen vindt het een 'riskante onderneming' om mensen bij elkaar te zetten. "IS is zo ontstaan, door een terroristengevangenis in Irak. Dat is een soort kweekschool voor radicalisme"

De advocaat van Bouyeri, Bart Nooitgedagt, laat weten dat zijn cliënt niet wil reageren.


https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ont ... l-schreef/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door King George »

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Pilgrim »

King George schreef:Link naar video:

https://content10c1c.omroep.nl/urishiel ... 1029HX.mp4
Ik lees:
403 Forbidden
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Ariel »

Deze link werkt wel.

FILMPJE......
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Pilgrim »

Theo van Gogh, vrije meningen

Door: Renzo Verwer, 2 NOV 2019

Afbeelding

Vandaag staat in het Parool een artikel over Theo van Gogh, die vandaag 15 jaar dood is.

Een paar interessante citaten uit deze Amsterdam-centrische krant (‘Zeven weken later was hij dood en stond de stad volkomen op zijn kop’, aldus het stuk. Nee hoor, Parool. Het land stond op zijn kop):

“Zeg jij altijd wat je denkt?” vroeg debatleider Rob Oudkerk, de voormalig PvdA-wethouder van Sociale Zaken en Onderwijs. Van Gogh: “Meestal wel. Dat heeft me een hoop leed opgeleverd. Lege zalen, onverkochte boeken. Maar ik zie het nu eenmaal als een belangrijke verworvenheid.”

Hmm, hmm. Die lege zalen – bioscoopzalen, want bij debatten met Van Gogh was het altijd druk – had meer te maken met zijn films. Theo hing hier, op dit terrein dan, onterecht het slachtoffer uit.

Wat is, anno 2019, zijn erfenis als opiniemaker? “Angst,” is in al zijn stelligheid het antwoord van Wierd Duk, journalist en commentator van De Telegraaf. “Mensen bedenken zich wel twee keer voordat ze nog iets zeggen. Als je niet in het echt wordt vermoord, gebeurt dat wel op de sociale media.”

Een terechte observatie, aldus Yoeri Albrecht, directeur van debatcentrum De Balie. “Maar wel met een kleine correctie: angst is niet de erfenis van Van Gogh, maar van zijn moordenaar, Mohammed Bouyeri.”


Mooi gezegd.

“Roepen om te roepen,” zegt Fatima Elatik, “is niet hetzelfde als vrijheid van meningsuiting. Van Gogh was een kunstenaar. Die zijn er om ons wakker te schudden, om te irriteren en om ons anders te laten nadenken over wie we zijn.

Maar wie bepaalt wat roepen om het roepen is? Elatik? Zij kent onze samenleving met art.7 van de Nederlandse Grondwet niet, ze steunde de afgelasting (wegens dreigementen) van de musical Aisja. Het lijkt er sterk op dat ze de Nederlandse samenleving niet wil snappen.



https://renzoverwer.wordpress.com/2019/ ... -meningen/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Ariel »

De vooruitziende blik van Theo.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Pilgrim »

Prof. Paul Cliteur – 15 jaar na de moord op Theo van Gogh

Door: Paul Cliteur, 16:56, 02 november 2019

Afbeelding
De Schreeuw, het standbeeld ter nagedachtenis aan Theo van Gogh in het Amsterdamse Oosterpark. (Foto: Martin Bosma)

Fatima Elatik heeft het bij het verkeerde eind: hij riep niet louter om te roepen

Sommige moorden groeien in betekenis met het verstrijken van de tijd. De moord op de filmmaker, columnist, presentator en publieke agitator Theo van Gogh op 2 november 2004, en deze zaterdag dus 15 jaar geleden, was een prelude op wat we op 7 januari 2015 in Parijs zouden zien in twaalfvoud. Maar ook kan men in het soort van discussies die in 2015 in het publieke debat in Frankrijk werden gevoerd een late echo onderkennen van de debatten die in Nederland tien jaar eerder plaatsvonden. Het NRC Handelsblad of Joop.nl geluid: ‘Had het slachtoffer het niet een beetje over zichzelf afgeroepen?’. Of regeringsleiders die verzekeren dat ze de strijd tegen deze nieuwe vorm van barbarij voortvarend gaan aanpakken, zonder dat ze ook maar een flauwe notie hebben van het verschijnsel waarmee ze worden geconfronteerd. Hoe vreemd dat ook mag klinken, maar de debatten in Frankrijk in 2015 klonken bijna vertrouwd.

Natuurlijk was de impact in 2015 van de moordpartij in het land van de Déclaration des droits de l’homme et du citoyen, de ‘Radicale Verlichting’, het land van de philosophes en van het meest voortvarende intellectuelendebat in Europa wel veel groter dan de moord op Van Gogh in 2004. Vier miljoen mensen op straat in 2015, dat was nog wel iets anders dan de lawaaidemonstratie in Amsterdam na de moord op Van Gogh. En toch, de overeenkomsten zijn treffend.

Jeroen Henneman’s monument voor Theo van Gogh, De Schreeuw, is aardig omdat – zoals altijd met een belangrijk kunstwerk – ieder daar zijn eigen interpretatie aan kan geven. Mijn interpretatie is dat De Schreeuw, een schreeuw om aandacht is van Theo van Gogh die de politieke, bestuurlijke, justitiële en intellectuele elite wilde waarschuwen voor een gevaar dat op Europa afkwam en dat men maar niet wilde onderkennen. Ook daar lijkt Van Gogh weer op Stéphane Charbonnier, de hoofdredacteur van Charlie Hebdo. Jeanette Bougrab, de vriendin van Stéphane Charbonnier (‘Charb’ voor zijn vrienden), verklaarde op 8 januari 2015 op de Franse televisie: “Ik wist dat hij zou sterven als Theo van Gogh”. Charb had ook een soortgelijk motto als Van Gogh: “Je préfère mourir debout que vivre à genoux”.

Hoe zit dat eigenlijk met dat leven op je knieën? Is dat inderdaad geen bespreekbare optie als de dood het alternatief is? Mijn persoonlijke opvatting is dat ik wel degelijk een beetje kan leven op mijn knieën als de dood het alternatief is (Montaigne zei: “Ik ben bereid tot aan de brandstapel te gaan voor mijn opvattingen, maar liefst niet erop”). Maar tevens geloof ik dat je wel de morele plicht hebt om je regering aan te sporen een land in te richten waar men zo min mogelijk op de knieën moet leven. En dat kan, voorlopig nog wel, betrekkelijk gevaarloos.

Ik kan heel goed zeggen “De burgemeester van Amsterdam had op 3 november 2004 moeten aftreden omdat hij had gefaald in het meest elementaire wat we van een burgemeester kunnen verwachten, het handhaven van de openbare orde op de straat van de stad waarin je woont”. Ik kan ook zeggen: “De regering Balkenende had op 3 november 2004 haar ontslag bij de Koningin moeten indienen, omdat de regering had gefaald in het handhaven van het monopolie van de dwang op het aan haar toevertrouwde territoir van Nederland”.

Als ik zoiets zeg in Saoedi-Arabië dan laat de koning mij onmiddellijk duizend zweepslagen geven of word ik in stukken gezaagd in een overheidsgebouw. Als ik dat zeg in het kalifaat van ISIS of een door Boko Haram gecontroleerd gebied, wordt mijn hoofd eraf gesneden (met een expres voor dat doel gehanteerd te klein mesje) en wordt het op een hek tentoongesteld, zoals gebeurde in de tijd van Shakespeare.

In Nederland, daarentegen, loop ik hoogstens het risico dat de achterban van Geert Mak mij een aansteller vindt, dat NRC Handelsblad zich voorneemt mijn boeken af te kraken, dat mijn academische collega’s vinden dat ik een beetje doordraaf – maar daar blijft het bij.

Maar wat nu wanneer ik mij heb voorgenomen om een cartoon te maken zoals Charb die maakte? Een column te schrijven als Theo van Gogh deed? Een partij op te richten à la Geert Wilders? Een roman te schrijven als Salman Rushdie? Een kunstwerk te maken à la Lars Vilks? Dan ben ik overmorgen dood of verkeer ik in een bewakingsregiem dat zich in weinig van een gevangenis onderscheidt. Dus ik kies, voilà voor mijzelf. Ik kies voor mijzelf, omdat ik niet wil sterven voor het behoud van de vrijheid van Nederland. Althans niet zonder steun van de overheid. En blijkens de stilte om mij heen, wordt die keuze ook door vele anderen gemaakt. We zijn na 15 jaar al aardig gewend geraakt aan zelfcensuur.

Niemand kan de toekomst voorspellen en misschien zit ik er wel helemaal naast. Maar wat De Schreeuw ons ook lijkt toe te schreeuwen, is dat we moeten beseffen dat het Europa dat Van Gogh en Charbonnier hebben achtergelaten, een Europa is dat minder vrijheid kent (en meer ‘fatsoen’) dan 15 jaar geleden. Het is niet onleefbaar, zoals Oost-Duitsland onleefbaar was, maar wel minder leefbaar dan Europa was in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Elke hoop op verandering moet beginnen bij die constatering. Het is de constatering dat we nu leven in een dubbele rechtsorde.

Laat ik uitleggen wat ik bedoel.

Formeel (dat wil zeggen voor de Nederlandse wet) heeft iedere cartoonist het recht om de cartoons te maken die hem of haar goeddunkt, dat wil zeggen: over alle religieuze iconen. Informeel weet elke cartoonist dat hij of zij altijd voor één specifieke icoon een uitzondering zal maken.

Formeel kan iedere romanschrijver elk thema kiezen dat hem artistiek inspireert. Informeel weet iedere romanschrijver dat wie zich op het terrein van De Duivelsverzen begeeft met vuur speelt.

We leven in een wereld van ‘kleine aanpassingen’. Ze zijn klein en daarom bijna onopgemerkt. Op 22 mei 2013 werd in Wellington Street in Londen de vijfentwintig jarige Britse militair Lee Rigby (1987-2013) letterlijk dood gehakt (met de botte kant van een bijl) door de home grown jihadist Michael Adebolajo (geb. 1985). De theoterrorist werd in de kranten afgebeeld met bebloede handen van het hakken, waarbij hij (net als Van Gogh’s moordenaar op 2 november 2004) keurig uiteenzette wat zijn motieven waren:

“The only reason we have killed this man today is because Muslims are dying daily by British soldiers, and this British soldier is one. It is an eye for an eye and a tooth for a tooth. By Allah, we swear by the Almighty Allah we will never stop fighting you until you leave us alone.”

Hoe gaan onze regeringen hierop reageren? Dit is nog eens stikstof.

In Nederland adviseerde de douane een paar jaar geleden aan medewerkers hun uniform maar uit te laten. De AIVD die opiniemakers ‘adviseert’ het rustiger aan te doen, de regering die militairen en douanepersoneel adviseert hun uniform maar uit te laten. We leven in een wereld van ‘kleine veranderingen’, een wereld van kleine, schijnbaar onooglijke, en alleszins bespreekbare aanpassinkjes, omdat onze regeringen er niet in slagen in het reine te komen met de problemen waarvoor onder andere Van Gogh en Charbonnier hebben gewaarschuwd.

Aan het advies om uniformen thuis te laten, kritiek op religieuze iconen te matigen en überhaupt religiekritiek maar te staken, heeft de Nederlandse overheid nu een nieuwe actielijn toegevoegd: proberen critici van de brave new world waarin we zijn komen te verkeren strafrechtelijk te vervolgen. Vroeger ging dat met het godslasteringsartikel (art. 147 Sr. oud), maar dat is (helaas, volgens sommigen) afgeschaft. Dus nu probeert men dat via het verbod op ‘haat zaaien’ (art. 137 d Sr.), wat een nieuwe newspeak heeft geïntroduceerd. Wie niet de juiste omfloerste bewoordingen weet te vinden in het formuleren van zijn onvrede met het huidige regeringsbeleid ten aanzien van terrorismebestrijding kan rekenen op een strafrechtelijke veroordeling. Zo is in Frankrijk Brigitte Bardot al verschillende keren veroordeeld. In Frankrijk heeft men ook geprobeerd Michel Houellebecq te vervolgen. In Canada heeft men gepoogd Mark Steyn te vervolgen. Ook gingen aanvankelijk stemmen op Salman Rushdie strafrechtelijk te vervolgen. En Oriana Fallaci kon alleen maar niet worden veroordeeld vanwege het voortijdig overlijden van de auteur.

In Nederland bepleitte na de dood op Van Gogh de toenmalige minister Piet Hein Donner aanscherping van het vervolgingsbeleid inzake godslastering. Wat niet lukte in de roerige jaren zestig met Gerard Reve, vanwege zijn smalende godslastering van de God van Nederland, zou nu wel moeten lukken bij het lasteren van de God van Mekka en Medina door verbale hooligans à la Van Gogh. En daarmee zou, zo denken de paciferende burgervaders en tolerante bestuurders ons land, de gramschap van de theoterroristen ons bespaard blijven.

Een van de goede kanten (hoe ironisch ook om dat te zeggen) van de aanslagen van november 2015 in Parijs (de Bataclan, en dus niet januari, Charlie Hebdo) is dat velen zijn gaan beseffen dat je aanslagen niet kunt afwenden door Charbonnier af te wijzen. De theoterroristen hebben een veel ambitieuzere agenda dan het weren van cartoons over hun profeet uit de krant. Wie de theoterroristen tevreden wil stellen, zal óók niet meer naar popconcerten moeten gaan of wijntjes drinken op Franse terrasjes. Want dat is ook haram. En dát opgeven zal de Fransen nog zwaar vallen, veel zwaarder natuurlijk dan het aannemen van een gratuit discours over ‘wederzijds respect’, de ‘ethiek van de dialoog’ en het verstandig gebruik van de vrijheid van meningsuiting’.

Wat 15 jaar later wel interessant is, is of iemand van mening is veranderd. Het Parool inventariseert een paar meningen. Fatima Elatik zegt: “Roepen om te roepen is niet hetzelfde als vrijheid van meningsuiting.” Klopt, roepen om te roepen is niet hetzelfde als vrijheid van meningsuiting. Maar na Charlie Hebdo, na de Bataclan, na de Syrië-gangers, na Boko Haram, kan je dan nog wel zeggen dat Theo riep om te roepen?

Dit is een geactualiseerde bewerking van mijn bijdrage aan ‘Vrijdenken & humanisme in Nederland: 40 plekken van herinnering’.

https://tpo.nl/2019/11/02/prof-paul-cli ... -van-gogh/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Pilgrim »

Theo Van Gogh, de herdenking gisteren. En: Parool vermoordt Theo postuum nog eens

Door: Renzo Verwer, 3 NOV 2019

Afbeelding

Gistermiddag werd Theo van Gogh herdacht. Ik sloeg een jaartje over, kon er niet bij zijn wegens mijn werk. Ik zag wel enkele stukjes over de herdenking, die verder wat mistroostig was, aldus een aanwezige. “Niets voor Theo, jammer”.

Metronieuws heeft een stukje.

Het Parool heeft een zeer kort stukje. De dame in het wit op de foto is Salima el Muslima, Avantgarde Imam. Zij deed een performance en riep op tot gebed in de (nog niet bestaande) Theo van Gogh-moskee. Al eerder heeft Salima zich gewend tot de imam van de Blauwe Moskee.

AT5 heeft een levendig filmpje en artikel, dat ze zo ongeveer elk jaar kunnen plaatsen. In het filmpje zien we aan het einde Bernadette de Wit die oproept tot moslims sarren – want die krijgen te veel macht.

Een verslag van een discussiebijeenkomst over Van Gogh staat in Het Parool. In de inleiding wordt Van Gogh een tweede maal vermoord:

“In Spui 25, het academisch cultureel podium, werd zaterdagavond Theo van Gogh herdacht. Precies vijftien jaar nadat de filmer-columnist-interviewer werd vermoord. Het ging vooral over de vrijheid van meningsuiting, die hem die dag in 2004 noodlottig werd.”

Pardon? De vrijheid van meningsuiting werd hem niet noodlottig.

De moordenaar M.B. veroorzaakte van Gogh´s dood.

Bron: https://renzoverwer.wordpress.com

UPDATE: Parool pastte inmiddels aan, zonder aan te geven dat het artikel aangepast is. Weinig dapper.

https://renzoverwer.wordpress.com/2019/ ... -gisteren/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Mahalingam »

Hier zie je het staan:

Afbeelding
'Theo gebruikte vrijheid vooral om te beledigen'

Daar gaan we nog een keer. Beledigen, kent u die uitdrukking?

Pijproken. Kent u die uitdrukking?

Zo goed was die Van Gogh helemaal niet, schrijft Marcel van Roosmalen in zijn nrc-column. Want "de vrijheid van meningsuiting was voor Theo van Gogh vooral de vrijheid om te mogen beledigen." En als cultureel gewicht was het ook niet veel, dus: "kunnen we stoppen met de overwaardering van deze kunstenaar?"

Nou zullen de meesten mensen - als ze eerlijk zijn - heus wel erkennen dat Van Goghs regiewerk matig was, zoals alles wat uit de Nederlandse filmwereld voortkomt op zijn best "matig" genoemd mag worden. De verhalen over zijn persoonlijke hetzes, en hoe venijnig ver die soms konden gaan, zijn ook talrijk en zelden lovend. Dat ie tegelijkertijd wél een goede interviewer was, daar is vriend en vijand het eveneens prima over eens.

De vraag is echter: wie overwaardeert Van Gogh dan überhaupt als kunstenaar? Zijn nagedachtenis wordt namelijk primair gedragen door het martelaarschap dat zijn slachtmoord hem opleverde. Daartoe wordt zijn lijk op gezette tijden opgegraven om in een wolk van hypocrisie bewierrrookt te kunnen worden door de in hun eigen schijnheiligheid gebalsemde grachtengordel - zoals afgelopen zaterdag in het pop-upherdenkinkje van het Parool, waar burgemeester Halsema met de kaken op elkaar de vileine ironie van Theo schijnheilig moest prijzen.

Het probleem met de nagedachtenis van Theo van Gogh is niet dat het palmares dat hij bij leven en welzijn opbouwde, "overgewaardeerd" wordt. De pijn is dat zijn gretigheid van beledigen hem in bepaalde kringen - waarin ook Van Roosmalen zich beweegt - al vijftien jaar lang zwaarder aangerekend wordt, dan dat Mohammed Bouyeri verweten wordt met hem te hebben afgerekend. Want door een slachtoffer van islamitische terreur te worden, bewees Theo niet alleen dat zijn "beledigingen" jegens de pooiers van de Profeet hout sneden - hij toont ook na zijn dood nog regelmatig aan dat 's lands columnistenkeizertjes nog steeds geen kleren dragen.

Hoe? Nou. Omdat ze de religie die Van Gogh fataal werd met zulke opzichtige omzichtigheid met rust hebben gelaten, dat ze vijftien jaar later de schuld alsnog bij het slachtoffer weten te leggen. Want hij gebruikte de vrijheid immers “vooral om te mogen beledigen”, en nooit eens om ons te wijzen op de gezellige bijdragen van het Mohammedaanse geloof aan de vrijheid, de vriendschap en de vrede.
https://www.geenstijl.nl/5150391/theo-g ... beledigen/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Goede begrijpelijke reactie van GeenStijl.

GeenStijl is gelukkig ontsnapt aan de chaos van het hypocriete linkse dwaze schrijversvolkje dat achter de coulissen van zijn lafhartigheid mooie sier probeert te maken door diegene aan te vallen die meer dan ooit verduidelijkte dat moslims een gevaar voor onze samenleving vormen.

Want bij een teveel aan moslims verliest de democratie haar waarde.

Al was het maar vanuit de logica dat Islam moslims verbiedt scheiding van kerk en staat goed te keuren - laat staan te accepteren. Nog los van het feit dat alcoholische versnaperingen volgens Islam taboe zijn, net zoals het genieten van welke muziek dan ook. Het enige geluid dat moslims aanspreekt zijn blijkbaar de sonore zuivere klanken die de vlammen veroorzaken in het brandende vuur van de Arabische woestijngod Allah, waarin mensen - vooral vrouwen - zo nodig gemarteld moeten worden. Alles overeenkomstig de inhoud van het vieze smerige 'heilige' haatboek Koran dat in het Arabisch, de taal van Allah, met smerige sadistische haatteksten is vol gekliederd.

Degene die werkelijk beledigend zijn, dat zijn moslims die respect eisen voor hun smerige walgelijke onmenselijke sadistische pedofiele moordzuchtige Arabische oorlogsreligie Islam die bedacht is door de historische Arabische perverse pedofiel, psychopaat, sadist Mohammed, die aan veelwijverij deed en vanuit zijn ziekelijke machtswellust oorlog voerde tegen zijn medemensen die een andere religie koesterden en niet deden wat hij eiste: dat de hele wereld zijn weerzinwekkend sadistisch angstaanjagend geloof moest aanhangen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Pilgrim »

RIP Theo van Gogh († 02-11-2004)

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door hans van de mortel »

16 JAAR GELEDEN. EN HET MOORDEN GAAT MAAR DOOR.

Zolang moslims met pappen en nathouden de gelegenheid wordt gegeven op onze kenniseconomie en beschaving te parasiteren en respect te mogen eisen voor hun afgrijselijke Mohammed-religie en Aboutaleb zich schaamteloos salafist mag noemen, blijft Nederland in de aap gelogeerd.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door Pilgrim »

De Islamitische Staat der Nederlanden in wording

Geplaatst op 5 november 2020

Afbeelding

Daar stonden we dan weer, afgelopen maandag 2 november, met het bekende groepje, een mannetje of 40 zal het geweest zijn, op de plaats delict Linnaeusstraat 22. Al 16 jaar houdt initiatiefneemster Jennifer Vetter deze herdenking in stand en brengt ons met een kort woordje de gruwelijke moord op de held van het vrije woord Theo van Gogh in herinnering, precies daar op die plek waar het gebeurde. Sommige mensen stapten uit respect van hun fiets en luisterden even mee, maar de meesten jakkerden met een rotgang slalommend tussen de aanwezigen door, hufterig Amsterdam moest op tijd bij de BSO zijn na het paar uurtjes ‘thuiswerken’! Jennifer beloofde tijdens het aansteken van een kaarsje voor Theo dat hij altijd een plekje in ons hart zal hebben, en daar waren we het hartgrondig mee eens.

Daarna een klein wandelingetje naar het Oosterpark waar bij het monument “De Schreeuw” de herdenking werd voortgezet met een bloemlegging, wat wederom een hele exercitie bleek. Sowieso om overeind te blijven op dat zompige grasveldje. Tot de enkels in de blubber legden de herdenkers hun bloemen neer, er lagen al meerdere boeketten, maar de belangstelling is ieder jaar weer teleurstellend. Na de minuut stilte viel me een jonge knul op die met een ernstig gezicht naar het monument staarde, ik had hem nog niet eerder gezien. “Hoi, ben je voor het eerst hier?”, vroeg ik. Hij knikte. “Ik woon hier in de buurt en had ervan gehoord, ik vond dat ik erbij moest zijn, zeker nu, na wat er weer in Frankrijk is gebeurd!” Ik maakte hem een complimentje: “Hartstikke goed, je bent een voorbeeld voor al die jongeren die er niet mee bezig zijn!” Ik liet de jongen maar even alleen met zijn mijmeringen, hij was duidelijk onder de indruk.

Naast mij stond een Surinaamse man die een paar keer op zijn telefoontje keek. “Dag meneer, bent u hier vandaag voor het eerst?” De man stopte zijn telefoon weg en antwoordde vriendelijk. “Ja joh, ik wist hier helemaal niets van, ieder jaar doen ze dit toch? En dan te bedenken dat ik hier om de hoek woon, bizar toch?? Ik weet het nog goed 16 jaar geleden, wat een drama! Ik wilde er naartoe, maar alles was afgezet en de media… de hele dag die berichten, echt vreselijk. Ik kon het niet geloven en dat op klaarlichte dag!” Een gesprek met gelijkgestemden komt altijd makkelijk op gang en zo ook deze keer. “Ja, Theo heeft de VVMU met zijn leven moeten bekopen en als je nu zou denken dat de mensen zijn gaan nadenken, het is alleen maar erger geworden met die massa-immigratie uit islamitische landen. Ze stemmen nog steeds op de partijen die ze binnenhalen!” De man was het daar helemaal mee eens “Ik ken mijn stad niet meer terug, u bent toch ook van na de oorlog??” Ik knikte “Mijn moeder kwam in de jaren-60 naar Nederland, ik ben hier geboren en getogen het was een leuke stad en een leuk land waar alles kon en lekker relaxed ook. Joh, wat heb ik een heerlijk tijd gehad toen ik jong was. Met leuke vrienden. Het was gezellig en er was nog een soort van saamhorigheid ondanks de verschillende culturen, maar het loopt gierend uit de klauw! Iedereen is ook met zichzelf bezig en met dat rotding!” Hij wees naar zijn telefoon. “Ja, ik heb er ook een, maar alleen om te bellen en te Appen. Ik ben er niet de hele dag mee bezig! Maar de meesten zitten in hun eigen veilige bubbel en hebben geen idee! Het is ieder voor zich! Er zijn ook veel te veel culturen bij gekomen die niet matchen met onze vrijheid, normen en waarden. Maar waar woont u in Amsterdam?” Ik antwoordde dat ik niet uit Amsterdam kwam. “Ik woon hier 120 km vandaan!” De man sperde zijn ogen wagenwijd open “Wat? Hoe ver is dat rijden hiernaartoe. Anderhalf uur toch wel?” En dan moet u straks weer anderhalf uur terug! En er is niets open, je kunt niet even iets drinken of eten, nergens zitten! En dat speciaal om een half uurtje hier te zijn?” “Ja, en ook nergens plassen!”, hoorde ik mezelf zeggen, maar probeerde me snel weer op iets anders te focussen, want mijn gevoelige blaas wil – aan de gedachte alleen al – hier wel eens al te enthousiast op reageren!

“Ach ja, je moet er wat voor over hebben!”, reageerde ik nuchter. Deze aardige man viel bijna om van verbazing dat er mensen waren van buiten Amsterdam, laat staan hoe hij zou reageren als ik hem zou vertellen dat er iemand bij was die maar liefst zesentwintig uur in totaal onderweg was om hier een statement te maken!

Edwin stond op scherp. Ondanks de vermoeiende dag die voor hem al om 05.00 ‘s ochtends begon, stapte hij energiek naar voren met ‘het boek’ – het ware woord van Allah – dat voor zoveel ellende dood en verderf zorgt en de grote inspiratiebron vormt voor de ‘goede’ moslims. “Als je alle haatsoera’s uit het boek zou verwijderen, zou het het formaat van de Donald Duck hebben.” Het waren de woorden van Geert Wilders die menigeen toch tot het bestuderen van dit boekwerk zou kunnen aansporen, de aanroeping “Allahu akbar” heeft niets, maar dan ook niets met de religie van de ‘vrede’ te maken, maar is de vooraankondiging van een rituele onthoofding die de ongelovigen, christenen, afvalligen, Joden, homo’s en cartoonisten (!) te beurt valt, of de vreselijke dood of amputatie van verschillende ledematen middels een met een bomvestje uitgeruste salafistische strijder!

Edwin verhief zijn stem en wees naar “De Schreeuw”. “Laten we ze vooral blijven kwetsen en de profeet beledigen, het moet!! Dat zou iedereen moeten doen!! Als wij onze vrijheid niet blijven verdedigen, dan staat hier over een paar jaar een standbeeld van Mohammed Bouyeri en wordt hij vereerd als de grondlegger van de Islamitische Staat der Nederlanden, omdat hij de dwarsdenker/vrijheidsstrijder Theo van Gogh heeft vermoord!”

Edwin sloeg het boek open en las een paar soera’s voor die oproepen tot geweld en met een “Ik ben het er niet mee eens!”, scheurde hij ze er met een stevige ruk uit. “Ik spuug op de koran, want de koran spuugt op ons!”

In het Oosterpark bleef het rustig, iedereen was wel een beetje op zijn qui vive, maar de politie die – uit respect (??) – niet al te nadrukkelijk aanwezig was, zag dat het goed was.

En paar kleine meisjes, die met hun moeder aan de rand van het park hadden staan kijken, kwamen Edwin achterna om hem de uit de koran gescheurde proppen papier terug te geven. “Nee lieverds, die hoef ik niet terug! Gooi ze maar netjes in de prullenmand!” En tegen de jonge knul die achter hem aan rende: “Een selfie? Ok dan, maar dan wel heel snel, want je snapt dat ik hier weg moet!”

Thuisgekomen, bereikte ons die avond het trieste nieuws... nu uit Wenen... het houdt niet op... niet vanzelf!

Door: “Helena”

https://ejbron.wordpress.com/2020/11/05 ... n-wording/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door hans van de mortel »

Pilgrim schreef:
do nov 05, 2020 4:02 pm

Thuisgekomen, bereikte ons die avond het trieste nieuws... nu uit Wenen... het houdt niet op... niet vanzelf!
Zolang onze beschaving moslims blijft tolereren en importeren en hen niet durft te beleren,

zullen wij moet wennen aan de eis tot respect voor de islam en hun aanhangers die uitgerust zijn in de leer van de terroristische sadistische praktijken van de historische onverlaat, psychopaat en door en door psychisch instabiele ziekelijk oversekste Arabische roverhoofdman Mohamed.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Opdat we niet vergeten. Theo van Gogh.

Bericht door King George »

Een jaar nadat de toenmalige CDA-minister van Justitie Piet Hein Donner in de Tweede Kamer had aangekondigd dat de AIVD geen terroristen mocht opsporen, werd Theo van Gogh op 2 november 2004 afgeslacht door de bij de AIVD bekend staande moslimterrorist Mohammed Bouyeri.

Afbeelding
https://twitter.com/Gerard1945X/status/ ... 9112367104
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie