Hans v d Mortel sr schreef:Oog om oog, tand om tand.
Marieke schreef:Maar dan is het aan een rechter om wijzer te zijn, vind ik.
Helaas spreken de huidige rechters geen recht. De veronderstelde constitutionele onafhankelijkheid van rechters is heden ver te zoeken; zij zitten in het politieke cocon of zo je wilt communistische danwel islamitische tang die de zwaarte van straffen bepaalt.
En wat oog om oog en tand om tand betreft, ik zie het zo: Jezus keerde bij onrecht de andere wang toe....waarom? Iedereen, zelfs ik die af en toe naar een onchristelijke school ging heb dat geleerd: geweldloosheid propageren omdat dat zo maatschappelijk heilzaam zou werken. Integendeel, bullying wat de Romeinen bij Jezus deden en hun 'minderen' deden werkt precies averechts.
Ik weet nu dat Jezus zijn andere wang toekeerde om aan te geven op gelijke voet te willen staan -het denigrerende tikje met de rug van de hand wordt op de andere wang een klap met de volle hand.
Natuurlijk mag moet je je eigen integriteit verdedigen is voor mij zijn boodschap
mercator schreef:Marieke schreef:
5. Je (in sommige gevallen)! het risico loopt om iemand die onschuldig is te executeren.
Ik vind dit het moeilijkste punt, want het zet andere overwegingen op losse schroeven; de rechter zelf wordt moordenaar bij een verkeerd vonnis. Op grond daarvan tegen excecuteren.