'Duurzame' energie: windmolens en zonnepanelen

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Mahalingam »

Ze kunnen dan wel zeggen dat ik van het gas af moet maar ik krijg niet meer electriciteit. Maar wel genoeg om een electrische deken (en mij dus) warm te houden.
Oegstgeests bedrijventerrein de Boeg ’op slot’
Netbeheerder Liander doet het nieuwe Oegstgeestse bedrijventerrein De Boeg tot medio 2021 op slot. Wegens capaciteitsgebrek op het elektriciteitsnet worden nieuwe aanvragen voor stroom niet gehonoreerd.
[...]
De Boeg is toegevoegd aan een rijtje gebieden in Nederland waar Liander al eerder de stroomvoorziening op slot zette. Ook Nieuwveen, onderdeel van de gemeente Nieuwkoop, is een nieuw knelpunt. Begin dit jaar ging het Boskoops/Hazerswoudse boomkwekerijgebied op slot, vanwege capaciteitsgebrek op het elektriciteitsnet. Onlangs is daar een noodvoorziening aangelegd dat voor enige verlichting zorgt.

Ook in Leiden en omgeving dreigt een capaciteitsprobleem, zo blijkt uit gegevens van Liander, die deze week zijn gepubliceerd. Op overzichten van het elektriciteitsbedrijf is het gebied ’oranje’, dat betekent dat er ’beperkte beschikbaarheid’ is voor nieuwe stroomaanvragen. ,,Het loopt snel vol’’, zegt een woordvoerder van Liander. ,,Dat betekent dat daar binnenkort waarschijnlijk ook beperkingen gelden.’’
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20 ... eg-op-slot
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Ariel »

Provincie telt dode vogels bij windmolens Eemshaven

Ecologen zijn in de Eemshaven begonnen met het tellen van dode vogels aan de voet van 22 windmolens. De molens in het meest noordoostelijke stukje Nederland staan op een populaire route van trekvogels. De ecologen willen nu precies weten in hoeverre die een gevaar vormen voor de dieren. Ook willen ze weten of het zin heeft om ze stil te zetten als er veel vogels in de buurt zijn.

"Als hier straks molens bijgebouwd zijn, gaan er per jaar ongeveer vijfduizend vogels dood door de windmolens", vermoedt onderzoeksleider Allix Brenninkmeijer. "Wij onderzoeken of het aantal trekvogels dat doodgaat met driekwart verminderd kan worden."

Trekvogelpiek
De provincie bekijkt of het mogelijk is dertig uur van tevoren te voorspellen of er grote zwermen vogels aankomen. Brenninkmeijer spreekt bij RTV Noord over een 'trekvogelpiek'. Tijdens zo'n piek kan een deel van de windmolens stil worden gezet om vogellevens te sparen.

Die periode van dertig uur is belangrijk. Netbeheerder Tennet moet ruim van tevoren weten wanneer de windmolens stilgezet worden om de stroomvoorziening op peil te houden.

De tellingen gaan tien weken duren. Mocht blijken dat het inderdaad zin heeft om de molens soms stil te zetten, dan wordt het systeem verder ontwikkeld. Dan zou het ook op andere plaatsen kunnen worden toegepast, bijvoorbeeld bij windparken op zee.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Pilgrim »

Stop op nieuwe wind- en zonneparken in grote delen van Groningen en Drenthe

3 oktober 2019 - John Geijp

Afbeelding
Ter illustratie: protest tegen plannen voor een zonnepark aan de Trekgatenweg tussen Hoogeveen en Hollandscheveld. Foto: Archief DVHN

Grote delen van Groningen en Drenthe moeten definitief vijf tot tien jaar wachten tot er weer zonne- en windparken worden aangesloten als de regels voor het gebruik van het elektriciteitsnetwerk niet worden aangepast.

Dat betekent dat er voor de grootschalige opwekking van duurzame elektriciteit in Zuid-Groningen, Oost- en Zuid-Drenthe voorlopig geen subsidie (SDE) wordt verstrekt. Dat komt omdat minister Eric Wiebes van Economische Zaken sinds kort verlangt dat subsidieaanvragers een verklaring hebben van de netbeheerder dat de stroom van het nieuwe zonne- of windpark op het elektriciteitsnet kan worden gezet. Dat kan in de genoemde regio’s niet.

Op dit moment kunnen de hoogspanningsstations in Eemshaven-Oost, Stadskanaal, Musselkanaal, Weiwerd, Kropswolde, Gasselte, Hoogeveen, Beilen, Bargermeer, Emmen, Klazienaveen, Veenoord en Meppel geen elektriciteit van nieuwe energieparken verwerken.

Vraag en aanbod werkt hier niet
De netbeheerders Enexis Netbeheer (voor de regionale netwerken in Groningen en Drenthe ) en TenneT (voor het landelijke hoogspanningsnet) hebben onderzocht of in Zuid- en Oost-Drenthe en Zuid-Groningen op de bestaande netwerken met de huidige capaciteit toch nieuwe zonne- en windparken aangesloten kunnen worden (tekst gaat verder onder de illustratie).

Afbeelding

Dat zou mogelijk moeten zijn door congestiemanagement, een complex systeem waarbij met de inzet van marktwerking vraag en aanbod zo op elkaar worden afgestemd, dat er geen overbelasting van het netwerk ontstaat. Volgens de studie is die methode in het Noorden niet toepasbaar.

‘Regels zijn niet meer van deze tijd’
Enexis vindt met andere netbeheerders dat de huidige wetgeving niet meer past bij de enorme toename van duurzame elektriciteitsopwekking. Ze pleiten voor soepeler regels die meer aansluitingen mogelijk maken. Zo zouden zonneparken tijdelijk aangesloten kunnen worden op reservekabels, die dienstdoen als ergens de stroom uitvalt. De eigenaar van het zonnepark zou dan bij een calamiteit de productie van groene stroom moeten staken.

Omdat de huidige regels dit soort afspraken verbieden, moeten nieuwe technische voorzieningen als nieuwe transformatorstations en hoogspanningsleidingen de oplossing bieden. Voor de vergunningen daarvoor zijn procedures nodig van vijf tot tien jaar.

,,Er zij ook heel veel dingen die wel lukken”, zegt Jan Bakker van Enexis. ,,We doen echt van alles om de capaciteit te vergroten, ook met tijdelijke voorzieningen. We investeren honderden miljoenen euro’s.”

‘Netbeheerders zijn te laat met investeren’
De rem op groene stroom kan een probleem worden bij de opstelling van de zogeheten Regionale Energiestrategieën voor Groningen en Drenthe. Daarin moeten de provincies aangeven hoe zij zichzelf van duurzame energie en warmte gaan voorzien. ,,Het is inderdaad wel een dingetje”, zegt IJzebrand Rijzebol, de Delfzijlster wethouder onder wiens voorzitterschap het Groningse plan wordt gemaakt.

Rijzebol veronderstelt dat Enexis te laat is begonnen met investeringen in het net. ,,Die zonneparken kon je zien aankomen”, zegt hij. ,,Ze hebben er volgens mij moeite mee onderdelen te vernieuwen die nog niet zijn afgeschreven.” Hoe lastig de vertraging misschien ook is, die hoeft volgens hem het eindresultaat niet in de weg te staan. ,,Het plan moet in 2030 klaar zijn. We hebben nog een flink aantal jaren om het voor elkaar te krijgen.”

Riek Siertsema, voorzitter van de Energietafel Drenthe die voor die provincie de energiestrategie maakt, zegt de plannen van Enexis onvoldoende te kennen om inhoudelijk iets te kunnen zeggen. ,,We moeten onze ambities nog formuleren. We zullen kijken hoe we met het verhaal van Enexis kunnen dealen.”

https://www.dvhn.nl/economie/Voorlopig- ... a1b7a441a5
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Mahalingam »

Als boer wordt je van gras laten groeien niet erg rijk.
Dankzij subsidie kan je beter zonnepanelen neer zetten. Dat wordt dan ook veel gedaan.
Daar ging het over in het StaatsJournaal vanavond. En mij werd wijs gemaakt dat maar 0,5% van de landbouwgrond nodig is voor zonneparken om de CO2 doelstelling in 2050 voor elkaar te krijgen. Halleluja !!!

Ik heb wel eens andere cijfers over het grondgebruik gezien:
https://www.geenstijl.nl/5146731/live-v ... _246796300
Zonnepark
Energie per hectare [kWh]: 600.000
Energie per hectare [Joule]: 2.160.000.000.000
Kosten per hectare (object): € 600.000 (Beste scenario)
Levensduur [jaren]: 20
Kosten per hectare per jaar (object): € 30.000
Kosten per hectare (huur): € 5.000
Kosten per hectare (exploitatiekosten): ????????
Totaal per jaar: € 35.000
Kosten per Joule: 1,62037E-08
Kosten per kWh: € 0,05833333

Kosten per jaar 100%: € 51.041.666.667
Benodigde oppervlakte [hectare]: 1.458.333
Oppervlakte Nederland (alleen land) [hectare]: 3.389.300
Percentage bedekking: 43,03%
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Ali Yas »

Ik heb dat ook al eens uitgerekend en kwam eveneens in de buurt van de 50%. Ga er maar vanuit dat dat ruwweg klopt.

Die 0,5% van de landbouwgrond is dus een fractie van een honderdste van het werkelijk benodigde landoppervlak.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Ariel »

Voormalig windmolenadept komt met ommezwaai

In 2008 benoemde Time Magazine hem tot ’Held van het Milieu’. Zijn strijd voor hernieuwbare energie werd omarmd door Barack Obama en leidde tot een subsidie-infuus van 150 miljard dollar voor Amerikaanse windmolens en zonneparken. Maar trots voelt Michael Shellenberger allang niet meer. Als het aan de Californiër ligt, bouwt Nederland tien kerncentrales en zweren we wind en zon voorgoed af. „Ik bepleit een wereldwijd moratorium op nieuwe windparken.”
Spoiler! :
’Bouw tien kerncentrales in Nederland’

„Ik stapte uit het vliegtuig en zag op Heathrow een enorme BP-reclame met zonneparken verspreid over een merengebied. Ik dacht: ’Erger dan dit kan niet’. Het idee om toekomstig elektronisch afval, want dát zijn die panelen, zo neer te leggen dat insecten, vogels en zonlicht het oppervlaktewater niet meer kunnen bereiken… Hoe kun je dit in hemelsnaam zien als duurzame energie?”

Op de Dam klinkt vandaag een ander protest. Geen klimaatjeugd die zich vastlijmt aan de straat uit angst voor het einde van de wereld. Wel betogers die demonstreren vóór kernenergie. Stand up for Nuclear (Sta op voor Nucleair) vindt plaats in 30 wereldsteden tegelijk. Uranium is, zeker in de ogen van Michael Shellenberger, de schoonste energiebron op aarde.

De oprichter van de Amerikaanse denktank Environmental Progress is misschien ’s werelds grootste voorvechter van kernenergie. Tien jaar geleden viel hij van zijn geloof in wind en zon als energiebron. „Het probleem van de onbetrouwbare energietoevoer is onoplosbaar”, zegt hij op bezoek in Nederland. Vrienden van vroeger zijn nu zijn grootste tegenstanders. Want de dark greens, zoals hij orthodoxe groene denkers als Greta Thunberg betitelt, wijzen kernenergie nog het felst af.

U was niet van jongs af aan fan van kerntechnologie.
„Begin jaren tachtig was ik heel bang voor nucleaire oorlog. Ik herinner me een tv-programma waarin kinderen in een klaslokaal verdampten bij een nucleaire aanval. Dat was heel traumatiserend. En toen ineens, in 1989, verdween het risico op die allesverwoestende oorlog. Al snel voelde ik me aangetrokken tot klimaatverandering. In de psychologie heet dat displacement; projectie van dezelfde angst op iets anders. Dat zie je bij veel mensen. De vrees voor een nucleair Armageddon is ingeruild voor de klimaat-apocalyps.”

Dus u werd milieuactivist?
„Ik was in 1992 bij de VN-klimaatconferentie in Rio. Later deed ik campagnes voor Greenpeace en de Sierra Club. Vanaf 2001 vocht ik voor hernieuwbare energie. Ik wist eigenlijk niet waarover ik praatte, maar net als iedereen op links wist ik zeker dat dit de toekomst was. We lobbyden hard voor een groene New Deal. Obama omarmde onze plannen in 2007. Tussen 2009 en 2015 investeerde zijn regering 150 miljard dollar in biobrandstoffen, elektrische auto’s en windmolens.”

Was het uw grootste succes als milieubeschermer?
„Terugkijkend voel ik weinig trots. Dat heb ik wel om de redding van de laatste onbeschermde Redwoods. Een bos vol kustmammoetbomen die wel tweeduizend jaar worden en behoren tot de hoogste ter wereld. Tussen die bomen staan is als een kathedraal betreden; stil, oud en imponerend. Het voelt heiliger dan de oudste kerken in Europa. En het lukte zelfs om het bosgebied te vergroten.”

150 miljard lospeuteren is ook niet niks.
„We stuiten al snel op de problemen van hernieuwbare energie. De enige manier om een aanzienlijk deel van je stroom uit wind en zon te halen, is door gebruik van waterkracht of gas. Vandaar die BP-reclame. Grootschalige opslag in batterijen is veel te duur. De introductie van wind en zon in een stabiel stroomnetwerk, creëert door haar pieken en dalen slechts chaos en hogere kosten.”

Toch klinken wind en zon milieuvriendelijk.
„De energiedichtheid van de brandstof bepaalt de invloed op de omgeving. Hoe hoger de concentratie energie, hoe minder ruimte er nodig is. In Californië hebben zonnepanelen 450 keer zoveel land nodig om dezelfde energie op te wekken als een kerncentrale. Als ik dit waterflesje vul met uranium, heb jij genoeg energie om je hele leven een westers leven te leiden.”

Wat is die grotere milieu-impact?
„De milieueffecten van wind- en zonneparken zijn veel groter dan we tot nu toe erkennen. Er was al anekdotisch bewijs dat wieken van Duitse windmolens twee keer per jaar moeten schoongemaakt van insectenaanslag. Dit jaar legde Franz Trieb de link tussen afstervende insectenpopulaties en windparken. En dan zijn er nog de roofvogels; sperwers sterven tussen draaiende wieken.”

In Nederland vrezen omwonenden horizonvervuiling, geluidsoverlast en gezondheidsklachten door laag bromgeluid.
„Precies. En die groeiende weerstand heeft er in Duitsland voor gezorgd dat er dit jaar amper windmolens zijn bijgebouwd. De windindustrie verloor 20.000 banen. Wij vinden dit als Environmental Progress zo belangrijk dat we anti-windgroepen steunen. Ik bepleit een wereldwijd moratorium op nieuwe windparken. Tot het effect duidelijk is op leefgebieden van vogels.”

Volgens de windlobby doden huiskatten meer vogels.
„Dat is een sinistere leugen. Alsof die huismus in de bek van je kat evenveel ecologische waarde heeft als de sperwers, uilen, arenden en condors die zich te pletter vliegen tegen molenwieken. Roofvogels leven langer, vermenigvuldigen zich langzamer en zijn vaak toch al bedreigd.”

Kernenergie is wél veilig?
„Het is de veiligste en meest betrouwbare wijze van stroom opwekken. Het veroorzaakt geen lucht- of waterverontreiniging. Terwijl het verbranden van biomassa en fossiele brandstoffen jaarlijks zeven miljoen slachtoffers eist. Het enige ernstige incident met kernenergie was Tsjernobyl. Dat kostte 200 slachtoffers. Vorig jaar stierven in de VS vierduizend mensen aan auto-ongevallen wegens het staren naar smartphones.”


Volgens de Duitse denktank DIW kan kernenergie financieel niet uit.
„Onzin. Neem Frankrijk en Duitsland. Fransen betalen iets meer dan de helft voor elektriciteit dan Duitsers en de Franse CO2-uitstoot van hun stroomproductie is slechts 10% van de Duitse uitstoot. Duitsland haalt 37% van haar elektriciteit uit hernieuwbaar, Frankrijk krijgt 75% uit kernenergie. Als kernenergie zo duur zou zijn en hernieuwbaar zo goedkoop, waarom betaalt Duitsland dan twee keer zoveel voor energie die tien keer zo vuil is?”

Waarom heeft hernieuwbaar toch de overhand?
„De enige reden waarom de windindustrie hiermee wegkomt, is omdat velen het bedrieglijke idee slikken dat windenergie dichterbij de natuur staat. Terwijl uranium net zo natuurlijk is als wind of zonlicht.”

Juist de groenen wijzen nucleair het felst af.
„Als ik tegen Greta Thunberg zeg: ’Ik waardeer je passie. Jij wilt dat iedereen veganist wordt, dat niemand nog vliegt of autorijdt. Maar waarom gebruiken we dan geen kernenergie? Dan daalt de CO2-uitstoot razendsnel, ook als we blijven vliegen en vlees eten. Dan roept zij heel hard ’Nee!’ Nucleaire energie berooft de dark greens, de orthodoxe groene kousenkerk, van hun rationele basis om te moraliseren.”

Hoe bedoelt u?
„Waarom moraliseren mensen? Om zich superieur te voelen. Daartoe is een externe autoriteit nodig die dat bevestigt. Tot de 19e eeuw was dat God. Ik ben beter, want ik bid en ga vaker naar de kerk. Nu is het de 21e eeuw, en voor de groenen is natuur de nieuwe autoriteit. Het medium is de priesterklasse van klimaatwetenschappers. Dus mag Greta spreken bij de VN en voelt links zich ver verheven. Maar dan moeten ze wel kernenergie afwijzen, anders valt de basis weg onder hun wereldbeeld.”

Wat vindt u van de Zweedse klimaatspijbelaar?
„Greta is de wedergeboorte van Al Gore. Als Gore Mozes was, is zij een soort Jeanne d’Arc. Het beste antwoord op Greta zag ik in een serie foto’s op Twitter. Twaalf kinderen uit India, Pakistan, Afrika en Latijns-Amerika. Greta als nummer twaalf. Ieder kind werkt; op het land, op straat en in de fabriek. En dan de boze Greta bij de VN. Met eronder de tekst: wie van deze kinderen denkt dat ouderen haar toekomst stelen?”

Hoe bang bent u nu voor klimaatverandering?
„Ik ben niet langer apocalyptisch over het klimaat. Het is niet het einde van de wereld. Het is een probleem over misschien honderd jaar. Maar als je begrijpt hoe langzaam de overgang gaat naar een andere energiebron, dan krijg je toch haast. Energiecentrales zijn ontzettend duur, net als de exploratie van oliebronnen, investeringen zijn voor de lange termijn. Daarom moeten we nu kiezen voor kernenergie.”

Nucleair gaat niet snel genoeg, stelden onze klimaattafels.
„Traagheid is een illusie. ’Ik leg binnen één dag zonnepanelen op mijn dak. Een kerncentrale bouwen kost tien jaar’, hoor ik dan. Ja, maar na tien jaar heb je energie voor miljoenen mensen. Gedurende vele decennia. Tien reactoren in Nederland zijn genoeg om al jullie stroomvoorziening CO2-vrij te maken. En je houdt genoeg elektriciteit over voor alle auto’s en lichte trucks. Om te beginnen is er plek bij Borssele.”

Nederland moet tien reactoren bouwen?
„Absoluut, dat is het allerbeste. Er zullen zeker verliezers zijn. De wind- en zonne-industrie verliest haar subsidies. Veganisten kunnen geen vingertje meer opheffen. Boeren missen extra inkomen. Hernieuwbare energie is een ruif waaruit grote groepen eten. Nucleair maakt samenlevingen rijker, omdat het dit soort profiteergedrag uitsluit.”

Wat hoopt u voor de toekomst?
„Ik zie graag een nieuwe milieubeweging. Gematigd in plaats van apocalyptisch. Vóór kernenergie. Een gematigd utopia, een groenere en rijkere wereld: meer inspiratie heb ik niet nodig. Als je je alleen goed voelt door neer te kijken op anderen – omdat ze vlees eten, vliegen of autorijden – dan is er iets anders mis met je. Die zielensmart moet je op een andere manier genezen.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1952637 ... -nederland
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Windmolens zaaien onrust: ‘Totale vernietiging van het agrarisch landschap’


Flevoland krijgt een nieuwe horizon, met ruim driehonderd nieuwe windmolens, van maximaal 250 meter hoogte. Goed voor het milieu. Én voor de portemonnee van een paar honderd windboeren. Er is óók een keerzijde. De onrust groeit en verdeelt gemeenschappen. Hoe worden de lusten en lasten verdeeld?

Nergens in Nederland is het uitzicht zo weids als in Flevoland. Buiten de bebouwde kom kijk je kilometers ver over akkers en grasland, met hooguit een plukje bomen links en rechts. Een fraai landschap voor wie ervan houdt. En bovenal een ideale plek voor windmolens. Genoeg ruimte en het waait er ook nog eens flink.

Maar het broeit in de polder. De aanstaande bouw van vier megawindparken zet de verhoudingen op scherp. Een groep van enkele honderden boeren verdient straks veel geld aan de molens, terwijl de rest van de bevolking nauwelijks inspraak heeft ín, maar wel overlast ván de windparken, zo is de teneur. Wat is er aan de hand?
Spoiler! :
Al sinds jaar en dag is Flevoland dé windmolenprovincie van Nederland. Vanaf de eeuwwisseling hebben energiebedrijven en vooral veel boeren een eigen windmolen op hun erven en akkers geplaatst. In totaal gaat het om zo’n vierhonderd turbines, her en der verspreid. Deze oude, relatief lage windturbines (70 meter) zijn technisch bijna afgeschreven en moeten worden vervangen door ruim driehonderd windmolens van de nieuwste generatie. Dat zijn er minder dan nu, maar de turbines zijn wél een stuk hoger, ruim 200 tot wel 250 meter. En ze leveren samen ook nog eens het dubbele aan schone stroom op.

Win-win

Een win-winsituatie, zegt de provincie, die in 2016 een Regioplan Windenergie opstelde, waarin de spelregels staan beschreven. Daarin is Flevoland in vier gebieden gesplitst, goed voor elk een eigen windpark. Volgend jaar moet de schop voor de eerste windmolen de grond in.

De huidige windmoleneigenaren staan vooraan om de nieuwe parken te bouwen.Om draagvlak te creëren, vindt de provincie het cruciaal dat de bevolking kan meeprofiteren. ,,We willen dat zo veel mogelijk inwoners iets aan die windmolens hebben”, zei een provinciewoordvoerder eerder in de Stentor. ,,Voorheen werd een aantal mensen heel erg rijk en de rest niet. Zo kon het vroeger gebeuren dat een agrariër een windmolen op zijn land zette en binnen een half jaar in een Porsche reed, terwijl de buurt ertegenaan keek en niet profiteerde. Dat had negatieve invloed op de sociale verhoudingen. Dat willen we niet meer.”

In het Regioplan zijn daarom harde randvoorwaarden opgesteld. Onder meer dat de lokale bevolking moet kunnen participeren en meeprofiteren. Maar de sociale onrust groeit. Onteigening van eigenaren van oude turbines dreigt, burgers verenigen zich in actiecomités, vullen petities in en procederen tegen de plannen bij de Raad van State. Zo ook in Swifterbant. Dit dorp in het noorden van Flevoland ligt precies in het midden van Windplan Blauw en is over een paar jaar in drie van de vier windrichtingen omgeven door molens. De 74 bestaande kleine molens maken plaats voor 61 grote, een paar veel dichter bij de dorpskern. Die wekken samen vier keer meer stroom op, genoeg om 400.000 huishoudens van groene stroom te voorzien. Dat klinkt goed. Toch is er veel weerstand.

Van Ad Moen en Co Hermans bijvoorbeeld. Zij zijn de voormannen van Windbrekers-Swifterbant, een stichting die ageert tegen het plan dat energiebedrijf Vattenfall (voorheen Nuon) in combinatie met SwifterwinT BV heeft ontwikkeld.

‘Totale vernietiging van het landschap’


Aan de keukentafel, omgeven door stapels papieren doen ze hun verhaal. ,,Swifterbant wordt straks omsloten door windmolens”, zegt Moen. ,,Aan de westzijde van het dorp komt een rij met 11 molens van 214 meter hoogte. Daarvan staan er 5 op 900 tot 1000 meter afstand van de bebouwde kom. Zo’n 742 woningen krijgen te veel geluid op de gevel en krijgen te maken met slagschaduwen. Het is de totale vernietiging van het agrarische landschap.” Hermans vult aan: ,,We zijn echt niet tegen windmolens, maar ze komen te dicht bij het dorp. We willen dat ze op zeker tien keer de tiphoogte (het hoogste punt van de bovenste wiek , red.) – dus ruim 2100 meter – afstand van de woonkern komen.”

Moen en Hermans beten zich vast in omgevingsplannen, milieueffectrapportages en rapporten van deskundigen. Ze spraken in, maakten bezwaar, begonnen een website, verspreidden posters, hielden petities – 1500 Swifterbanters tekenden om de molens op afstand te krijgen – en probeerden keer op keer het Drontense college van B en W en ontwikkelaar SwifterwinT BV te overtuigen de plannen aan te passen. Vergeefs, op een paar beperkte aanpassingen na.

De Windbrekers verwijten de lokale en landelijke overheid de plannen in stilte te hebben gefiatteerd. Moen: ,,Het zal aan de wettelijke eisen voldaan hebben, maar het staat haaks op het betrekken van de burger bij de plannen. Als er vuilcontainers van een meter hoog komen, krijg je al een folder in de bus en een informatieavond. Als het om windmolens gaat, blijft het stil.”

Moen en Hermans hebben de indruk dat de boeren – vaak belanghebbenden – de dienst uitmaken in de provinciale en lokale politiek. Hermans: ,,De wethouder zet ons weg als onruststokers. We voelen ons in de steek gelaten door gemeente en provincie.’’ Moen: ,,Minister Wiebes had het laatst over het bulldozeren van de burger en ook Flevolands gedeputeerde Jop Fackeldey erkende op televisie dat participatie het sleutelwoord is en dat het van bovenaf opleggen van plannen niet werkt. Inspraak is cruciaal. Dat staat haaks op wat hier gebeurt, alles wordt er doorheen geramd.’’

Volgens de Windbrekers zorgt het windplan voor tweespalt in het dorp. Langs het sportveld, in de supermarkt en in de kerk kijken voor- en tegenstanders elkaar scheef aan. Dorpsbelangen Swifterbant maakt zich zorgen over de vitaliteit, met windmolens zo dichtbij.

Een kilometer of 15 verderop, in Ketelhaven, is de stemming niet beter. Hans van Veen, Herman Geerlings en Bert Steggerda wonen in het bungalowpark, een gemeenschap van dik zeshonderd mensen aan de Ketelmeerdijk. Achter hun huizen: eindeloze akkers met in de verte wat windmolens. ,,Maar straks komt de eerste in de lijn daar”, wijst Steggerda over het land. ,,Dik 800 meter verderop; en 250 meter hoog.”

Ze strijden al vier jaar tegen de plannen, vrezen een verpest uitzicht, geluidsoverlast, waardevermindering van de woning, aantasting van natuurwaarden en schade voor de gezondheid van mens en dier. Geerlings: ,,We spraken wethouders en gedeputeerden, de mensen van Windplan Groen zaten hier al vijf of zes keer aan tafel. Elke keer worden onze alternatieven van tafel geveegd, wordt gezegd dat alles volgens de regels gaat en dat de zaak feitelijk al in kannen en kruiken is.”

Wel kregen ze gedaan dat de molens van 500 meter van de dichtstbijzijnde woningen naar 900 meter gaan. Ze zijn verbitterd. Van Veen, met stemverheffing: ,,Het is heel simpel: het gaat om geld. De windboeren zijn kennelijk de baas in Flevoland. De bewoners kunnen roepen wat ze willen, maar er wordt toch niet geluisterd.”

Biddinghuizen kent krijgt 4 molens van meer dan 200 meter hoogte, op nog geen kilometer afstand. Te dichtbij, vindt het dorp. Een groep van vijftien bezorgde bewoners sloeg de handen ineen. ,,De communicatie had beter gemoeten, dat hebben gemeente en provincie erkend. Er is nu wel een goede dialoog met Windplan Groen”, vindt Kees Vermetten, een van de bezorgde bewoners. ,,Er wordt geluisterd, we bereiken dingen.” De molens komen vooralsnog niet op grotere afstand. Maar er is wel oog voor de dorpsbewoners, ziet Vermetten. Ze zetten in op goede afspraken over het gebiedsfonds. De wens is daarmee Biddinghuizen klimaatneutraal te maken. ,,Zonnepanelen, warmtepompen, isolatie. Dat zou heel mooi zijn.”

Spanningsveld

CDA’er Wim Luijkx is voorzitter van Windkoepel Groen, dat tweehonderd windboeren heeft verenigd aan de oostzijde van Flevoland en negentig nieuwe windmolens gaat bouwen. Luijkx erkent dat er een spanningsveld is tussen plannen van de ondernemers en wensen van de burgers en stelt dat bij Ketelhaven aanpassingen zijn gedaan, maar dat er grenzen zijn. ,,Een afstand tussen woning en molen van tien keer de tiphoogte kan echt niet. Dat is zo’n grote aanslag op het plan, dat een deel niet kan worden uitgevoerd.”

Windkoepel Groen heeft nog niet besloten hoe de omgeving straks kan participeren en profiteren. Volgens Luijkx ligt het percentage dat wordt opengesteld rond de 2,5 procent van de totale investering, net als bij de andere windparken. ,,Ik hoor de geluiden ook dat het om een fooi zou gaan. Maar 2,5 procent van de investeringssom is al met al toch een serieus bedrag. Ik denk ergens tussen de 10 en 13 miljoen euro.”

Windplan Blauw is een initiatief van Vattenfall en SwifterwinT BV. Daarin zijn een paar honderd ondernemers, agrariërs en bewoners uit het gebied verenigd. Zij investeren risicodragend in het park en maken realisatie mogelijk. De verwachte opbrengst vloeit grotendeels naar deze groep. Dorpsbewoners kunnen straks participeren, bepaalde de provincie. Bewoners van Lelystad, Dronten en Swifterbant kunnen voor 2,5 procent van de totale investeringssom – tussen 5 en 10 miljoen euro – deelnemen. Ook komt er een gebiedsfonds. Afhankelijk van het aantal megawattuur komt jaarlijks een bedrag tussen de 250.000 en 300.000 euro beschikbaar voor maatschappelijke projecten die de leefbaarheid in de kernen moeten vergroten. ,,Peanuts”, stellen Moen en Hermans. ,,De verdeling van de inkomsten is scheef. Dat gebiedsfonds stelt niets voor als je het afzet tegen de opbrengsten.”

Stephan de Clerck van SwifterwinT BV stelt dat iedereen gelijkelijk mee kan investeren en dat dat ook volop gebeurt. ,,Dat hebben we hoog in het vaandel staan. We geven gehoor aan de provinciewens voor 2,5 procent participatie.”

In het zuiden van Flevoland is de bouw van Windpark Zeewolde begonnen. Donderdag was de feestelijke start. ,,Wij denken eind 2021 klaar te zijn, dan staan er 91 molens tussen Zeewolde en Almere. We zijn dan het grootste windpark van Nederland”, zegt directeur Sjoerd Sieburgh Sjoerdsma van Windpark Zeewolde BV.

Het windpark – op acht turbines van Eneco en Raedthuys na – wordt ontwikkeld en geëxploiteerd door de lokale bevolking. ,,In het projectgebied zitten 200 à 250 huishoudens, vooral boeren en turbine-eigenaren. Van hen is 90 procent lid geworden, investeert in het windpark en profiteert straks ook van de opbrengst.”

Mensen die vlak bij het windpark wonen, kunnen ook participeren. Al zijn de voorwaarden minder gunstig. Ze kunnen obligaties kopen voor 500 euro per stuk, waarop ze een rendement van 6 procent per jaar krijgen. In totaal wordt voor maximaal 12 miljoen euro aan obligaties uitgegeven. Dat is 3 procent van de totale investeringssom van circa 400 miljoen euro.

Iedereen moet profiteren

Ook is De Nieuwe Molenaars opgericht, coöperatie met zo’n vijfhonderd leden. ,,Alle grondeigenaren en turbine-eigenaren hebben samen een plan gemaakt”, legt bestuurslid Siward Zomer van De Nieuwe Molenaars uit. ,,Zij hebben vanaf het begin gezegd dat iedereen in de omgeving moet kunnen profiteren van het windpark. Er is gezocht naar een manier waarop dat kan. Toen is gekozen voor een coöperatie.”

Inwoners van Zeewolde en Almere, die de komende twintig jaar tegen de windturbines aankijken, kunnen participaties aanschaffen. In totaal 2400 van 250 euro per stuk. Die geven jaarlijks zo’n 6 procent rendement, betaald uit de opbrengst van het windpark. Samen vertegenwoordigen ze een bedrag van 600.000 euro, dat wordt geïnvesteerd in realisatie van Windpark Zeewolde. Dat is 0,15 procent van de totale investering. Een minimaal deel van de winst van het windpark zal dus terugvloeien naar de inwoners die zich hebben verenigd in De Nieuwe Molenaars.

Zomer: ,,De voorbereidende kosten zijn hoog en als investeerder loop je een groot risico; als het windpark er niet komt, ben je je geld kwijt. Die 213 boeren hebben samen zo’n 30 miljoen euro voorfinanciering in het windpark gestopt. Puur risicogeld. Ik geloof niet dat een coöperatie van burgers zo veel geld bijeen had gebracht.”
Lokaal eigendom

Dat ziet jurist Sanne Akerboom van de Universiteit Utrecht anders. Ze promoveerde vorig jaar op inspraak en participatie rond windmolens en wijst op de ambitie uit het Klimaatakkoord dat de helft van een windpark lokaal eigendom moet zijn. ,,In Flevoland zien we dat vooral agrariërs die al een windmolen hadden deze windparken opzetten. Dat is niet wat het Klimaatakkoord beoogt met lokaal eigenaarschap. De 50 procent is niet heilig, maar het gaat er wel om dat een significant deel beschikbaar is voor de omgeving; 2,5 of 3 procent voor participatie is zeer laag.”

Volgens directeur Rob Rietveld van de Nederlandse Vereniging Omwonenden Windturbines is de exploitatie van een windpark big business. Vooral omdat windenergie nog grotendeels op subsidie draait. Zo ligt er voor Windpark Zeewolde de komende vijftien jaar maximaal 908 miljoen euro aan SDE-subsidie op de plank. Ook Windplan Blauw heeft de SDE al binnen: maximaal 846 miljoen. Rietveld: ,,Die agrariërs verdienen echt veel geld. Naast rendement uit het windpark krijgen boeren met een turbine op hun erf jaarlijks een vergoeding van bijna 50.000 euro. Dat is dubbel profiteren.”

De realisatie van Windpark Zeewolde of Windplan Groen kost gauw 400 miljoen euro. Doorgaans wordt 80 procent door de bank gefinancierd en 20 procent door de groep agrariërs. Rietveld: ,,Over het eigen vermogen dat zij inleggen, behalen ze een rendement tussen 12 en 15 procent, dat na 15 jaar richting 20 procent gaat. De subsidie stopt dan, maar de banklening is :huh: terugbetaald. Dat is enorm aantrekkelijk.” In vijftien jaar tijd maakt het windpark naar verwachting zo’n 150 miljoen euro winst.

Rietveld: ,,Iemand die twintig jaar vlak bij een windturbine woont, levert de vergoeding graag in als hij dan geen last meer heeft van slagschaduw. Geef ze een stem, laat ze serieus meebeslissen.”

In Ketelhaven wordt nu gewacht op de reacties op de ingediende zienswijzen, die komen mogelijk eind deze maand. Bij een teleurstellend antwoord – beroep is niet mogelijk – volgt waarschijnlijk de stap naar de rechter. Net als hun collega’s in Swifterbant, die al een procedure hebben lopen bij de Raad van State.

De advocaten staan al klaar.
https://www.destentor.nl/flevoland/wind ... nstijl.nl/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
De wens is daarmee Biddinghuizen klimaatneutraal te maken. ,,Zonnepanelen, warmtepompen, isolatie. Dat zou heel mooi zijn.”
Dat klinkt niet erg snugger. Wat schieten de Biddinghuizers ermee op als hun woningen "klimaatneutraal" worden gemaakt? Het is trouwens nog een leugen ook: zonder opslagsystemen blijf je met zonnepanelen afhankelijk van fossiele brandstoffen, ook al lever je op papier even veel stroom als je ontvangt.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Mahalingam »

Op Texel zijn ze ook bezig om zelfvoorzienend te worden met zon en wind.
Maar die kabel naar het vaste land die blijft natuurlijk voor als er geen zon en wind is.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
Voormalig windmolenadept komt met ommezwaai

In 2008 benoemde Time Magazine hem tot ’Held van het Milieu’. Zijn strijd voor hernieuwbare energie werd omarmd door Barack Obama en leidde tot een subsidie-infuus van 150 miljard dollar voor Amerikaanse windmolens en zonneparken. Maar trots voelt Michael Shellenberger allang niet meer. Als het aan de Californiër ligt, bouwt Nederland tien kerncentrales en zweren we wind en zon voorgoed af. „Ik bepleit een wereldwijd moratorium op nieuwe windparken.”
"De vrees voor een nucleair Armageddon is ingeruild voor de klimaat-apocalyps.”

„Waarom moraliseren mensen? Om zich superieur te voelen. Daartoe is een externe autoriteit nodig die dat bevestigt. Tot de 19e eeuw was dat God.

De meest ergerlijke mensen die moraliseren zijn moslims.

Hun kopvoddenaantal is onovertrefbaar. Allah bevestigt dit.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door mercator »

Hans v d Mortel sr schreef:
"De vrees voor een nucleair Armageddon is ingeruild voor de klimaat-apocalyps.”
Enkele slimmerikken hebben zich al op de schuldgevoel-markt gestort. Bij de firma TREECOLOGICAL kan je bij elke vliegreis die je doet attesten kopen, en met de opbrengst daarvan worden dan bomen aangeplant. De zonde kan dan afgekocht worden, op exact dezelfde manier zoals je in de middeleeuwen aflaatbrieven kon kopen. Hoe meer je betaalde, hoe minder lang je in het vagevuur zou moeten verblijven. De opbrengst diende om de bouw van de St Pietersbasiliek in Rome te betalen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Ali Yas »

mercator schreef:De opbrengst diende om de bouw van de St Pietersbasiliek in Rome te betalen.
Zo te zien werd er in die tijd ook aardig wat "met het vliegtuig gereisd"... [icon_lol.gif]
Truth sounds like hate to those who hate truth.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door mercator »

Ali Yas schreef:Zo te zien werd er in die tijd ook aardig wat "met het vliegtuig gereisd"... [icon_lol.gif]
Je moet s kijken op de website van dat bedrijf, is echt hilarisch. Je kan op pseudo-wetenschappelijke wijze de grootte van je ecologische voetafdruk berekenen in tonnen CO2, ook als je niet met het vliegtuig reist. Dan stelt de firma je een deal voor om die te "compenseren" door bomen aan te planten. Aardig detail is dat die bomen niet in België maar in Ecuador en Chili worden aangeplant zodat het vrij bewerkelijk is dat eens ter plaatse te gaan controleren [icon_lol.gif]
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Ariel »

Arts: ’Zet windmolens verderop’

Om gezondheidsklachten door suizende windmolens te voorkomen, moet Nederland de Beierse afstandsregels voor windparken tot woonkernen overnemen. Windmolens zouden dan minimaal tien keer de tiphoogte bij dorpen en steden vandaan moeten staan.

Voor een windmolen van 200 meter geldt dan: minimaal twee kilometer afstand tot de dichtstbijzijnde stad of dorp. Die oproep van de Flevolandse huisarts Paul Kemps vindt weerklank bij verschillende groepen bezorgde burgers die zich verspreid over het land verzetten tegen plaatsing van nabije molens.

„Duitsland is een gidsland wat betreft windenergie”, zegt Kemps, die zelf bezorgd is over meerdere windparken met molens tot 240 meter in zijn provincie. „Die regels in Beieren zijn er niet voor niets. Ook wij moeten dit nu regelen, want als de molens er straks staan, zitten we er tientallen jaren aan vast.”

Slagschaduw, hoorbaar gezwiep en laagfrequent gebrom betekenen een risico op diverse gezondheidsklachten, waarschuwt Kemps. Gehoorschade, slaapstoornissen, hartproblemen en depressie bracht het vaktijdschrift Medisch Contact vorig jaar al in verband met overlast door windmolens. Uit een Deense studie blijkt dat mensen die dichter bij molens wonen, vaker slaappillen gebruiken.

„Tien keer de tiphoogte of ten minste twee kilometer afstand tot woonkernen is een verstandig uitgangspunt”, reageert Lies Zondag uit Veendam, voorzitter van de stichting Platform Tegenwind N33. „Dan zijn de meeste mensen veilig voor de meest in het oog springende effecten.” Haar bewonersgroep verzet zich onder meer tegen 35 molens van 200 meter hoog, waarvan de dichtstbijzijnde op 800 meter van Veendam komt te staan.

Doof
Ook Kees Pieters van Nederwind, een collectief van 31 kritische bewonersgroepen, omarmt de oproep van de bezorgde arts. „In de afzonderlijke juridische procedures die burgers voeren tegen windplannen, wordt Beieren vaak aangehaald. Helaas is de politiek tot nog toe doof voor onze zorgen.” Omdat Nederwind niet mocht meepraten aan de klimaattafels van Ed Nijpels, klonken daar nooit zijn gezondheidszorgen.

Minimale afstanden van windparken op land zijn nu niet opgenomen in de Nederlandse wet. Wel geldt er een maximale geluidsnorm, te meten tegen de woninggevel, van 47 decibel overdag. „Maar dat is een jaargemiddelde”, stelt Zondag. „Dus als het een week veel harder waait, zit je evengoed in de herrie.”

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert sinds vorig jaar een strengere norm van 45 decibel; bijna twee keer zo zacht. De Franse gezondheidsraad hanteert net als in Beieren een afstandsnorm: minimaal 1500 meter tot woonkernen. Zondag: „Een afstandsregel is tenminste te handhaven. Het is zoveel meter, minder niet. Onze huidige regels op basis van berekende decibellen zijn dat niet.”

GGD’s
Ook de GGD’s schreven begin deze week een gezamenlijke brief aan het kabinet over het klimaatbeleid. Daarin roepen de gezondheidsdiensten Den Haag op niet alleen naar de klimaatdoelen te kijken, maar rekening te houden met gezondheidseffecten. Bijvoorbeeld met de negatieve effecten van luchtvervuiling door het opstoken van biomassa, maar ook met geluidsoverlast door windmolens.

De regel tien keer tiphoogte zadelt het kabinet wel op met een duivels dilemma. Want om de klimaatdoelen van Parijs te halen, wil de regering nog veel meer windcapaciteit, ook op land, plaatsen. Een Beierse regel zou de beschikbare ruimte voor nieuwe molens sterk doen slinken. „In Flevoland is daar wél plaats voor”, zegt Kemps.

Huisarts Kemp vindt desondanks dat de politiek de ogen niet mag sluiten voor de gezondheidsrisico’s en de mogelijk stijgende zorglasten. Zelf ziet hij met lede ogen aan hoe plannen om molens tot 250 meter hoogte te laten verrijzen redelijk geruisloos doorgang vinden in zijn gemeente Dronten. De joekels van molens verschijnen straks op ettelijke honderden meters van vier woonkernen.

Kemps: „Waarschuwende onderzoeken stapelen zich op. Maar in Nederland doen we alsof er niets aan de hand is. Want de windindustrie wil haar projecten liever niet kwijt, boeren vinden die paar ton subsidie per jaar prachtig en het kabinet denkt alleen in klimaatdoelen. Maar omwonenden zitten straks met de ellende.”

Volgens de Nederlandse WindEnergie Associatie (NWEA) komen de huidige geluidsregels „in grote lijnen overeen met de normen voor spoor- en wegverkeer. In de praktijk staan windmolens doorgaans op minimaal 400 meter afstand van huizen.” Eerder waarschuwde de NWEA dat juist de angst voor windmolens mensen ziek kan maken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Pilgrim »

Windmolenguru maakt 180 graden draai: ‘Bouw tien kerncentrales en zweer wind en zon voorgoed af’

Door Wout Willemsen, 19 oktober 2019

Afbeelding

Michael Shellenberger, in 2008 door Time Magazine benoemd tot ‘Held van het Milieu’, wist via Barack Obama nog 150 miljard dollar los te peuteren voor windmolens en zonneparken. Inmiddels is hij echter bijgedraaid, en flink ook, want hij pleit nu voor kernenergie en tegen zon- en windenergie!

Shellenberger was ooit dus ook zo’n Greta Thunberg-achtige klimaat-drammer. In de afgelopen tien jaar is dat echter behoorlijk veranderd. De reden hiervoor is wat hem betreft simpel: zowel zon- als windenergie zijn onbetrouwbaar als het om energietoevoer gaat. Energie moet je namelijk gewoon paraat hebben en moet niet afhankelijk zijn van of het waait en of de zon schijnt.

Een ander probleem dat hij met deze energiebronnen heeft, is dat ze beide op zo’n manier worden toegepast dat ze schadelijk zijn voor het milieu. We kennen allemaal de verhalen over windparken die vogels uit de lucht slaan. Zelf zag hij hoe olie-gigant BP een zonnepark wilde bouwen over het wateroppervlak van een merengebied.

“Dit jaar legde Franz Trieb de link tussen afstervende insectenpopulaties en windparken. En dan zijn er nog de roofvogels; sperwers sterven tussen draaiende wieken.”

Daar komt ook nog eens bij dat zon- en windparken maar een beperkte tijd meegaan. Er is onderhoud en vervanging nodig om de boel draaiende te houden. Alles wijst er dus op dat we een dure, ineffectieve en inefficiënte vorm van energieopwekking door de strot geduwd krijgen. Om die reden pleit Shellenberger nu voor kernenergie.

Kernenergie is; bruikbaar voor de lange termijn, CO2-uitstoot is minimaal, milieuschade is er bijna niet, het biedt zekerheid en is essentieel bij het bereiken van klimaatdoelen. Men haalt vaak de prijs aan van kernenergie maar legt niet uit waar die kosten uit zijn opgebouwd.

Een groot deel van de kosten komt namelijk voort uit de wetgeving door verplichte verzekeringen en verouderde risicoanalyses die de rente op de financiering voor een kerncentrale erg duur maken. Die harde eisen zijn echter volstrekt overbodig bij nieuwe typen kerncentrales. Het kan dus wel degelijk goedkoper, en niet zo’n beetje ook.

https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... orgoed-af/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Ariel »

Windmolen lekt schadelijk gas

Windmolens en schakelstations bevatten een extreem zwaar en schadelijk broeikasgas als isolatiemateriaal. Jaarlijks lekken alleen al in ons land honderden kilo’s van dit zwavelhexafluoride de atmosfeer in.

De Nederlandse netwerkbedrijven en drie van de grootste internationale bouwers van transmissie-apparatuur, ABB, Siemens en General Electric, bevestigen het gebruik van het broeikasgas.

Zwavelhexafluoride, kortweg SF6, wordt al sinds de jaren 60 gebruikt om schakelstations in het elektriciteitsnetwerk te isoleren, zoals het trafohuisje om de hoek, maar vooral bij midden- en hoogspanningsstations. Ook in het binnenste van windmolens wordt het gas vaak gebruikt. Het gebruik van SF6 verkleint namelijk het risico op kortsluiting.

Jaarlijks lekken echter alleen al in ons land honderden kilo’s de atmosfeer in. Een SF6-molecuul is 23.000 maal zo zwaar als een CO2-molecuul en blijft duizenden jaren actief. De Britse omroep BBC betitelde SF6 in september dan ook als het ’dirty little secret’ van duurzame energie, nadat twee Britse universiteiten alarmerende publicaties hadden geschreven over een stijging van het gebruik en de lekkage van SF6 wereldwijd.

Tennisballen
Producenten van schakelapparatuur en windmolens zoeken wel naar alternatieven, zeggen ze in reactie op vragen van deze krant. Maar ze laten desgevraagd ook weten dat klanten vaak liever voor een goedkopere en bewezen oplossing kiezen. Die klanten, netwerkbedrijven als Tennet en Liander, laten weten dat alternatieven vaak technisch nog niet voorhanden zijn.

Opmerkelijk is dat SF6 niet voorkomt in het klimaatakkoord, hoewel het in 1992 in Kyoto al werd benoemd als een extreem te bestrijden broeikasgas. In de jaren 90 werd het fluorgas ook nog gebruikt in tennisballen, de zolen van sportschoenen, en bij dubbele beglazing. Dat mag echter niet meer sinds een Europees verbod uit 2014.

Het KNMI meet de SF6-concentratie in de atmosfeer niet, en de Nederlandse Emissie Autoriteit houdt er geen toezicht op. Netwerkbedrijven rapporteren zelf over hun lekkages aan het RIVM, sancties zijn er niet. In enkele andere landen krijgen netwerkbedrijven boetes bij te hoge lekkages.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door King George »

Wat goed voor het milieu zeg...
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Pilgrim »

Windmolens blijken complete flop, kosten zelfs meer CO2 dan ze besparen

Door Teunis Dokter, 3 november 2019

Afbeelding

Overal worden ze gebouwd en natuurlijk met rijkelijke subsidies vanuit Den Haag en Brussel: de windmolen. Maar de windmolens zijn een complete flop als het gaat om hun duurzaamheid en energieproductie, zo schrijft Willem van Putten in de Telegraaf.

De windmolens waren afgelopen zomer nog aanleiding voor gemeenschappen op de Drentse Hondsrug om flink ruzie met elkaar te maken over de plaatsing van zogeheten mega-windmolens. Omwonenden vonden het maar niets en maakten zich zorgen om overlast. Degenen die de subsidies verstrekten, het Rijk, en de ontvangers hielden omwonenden namelijk buiten de besluitvormingsprocessen.

Dat de molens nodig zijn om ‘duurzame energie’ op te wekken wordt er dan snel bijgehaald, maar ook de felbegeerde energieproductie van windmolens blijft achter op de specificaties waarmee ze worden gebouwd. Pas bij windkracht zeven, zo schrijft Van Putten, wordt het voorgeschreven rendement gehaald. En hoe vaak waait het eigenlijk zo hard?

Behalve dat de voorgeschreven rendementen tegenvallen schijnt dat de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij de constructieprocessen gemiddeld pas na 18 jaar is gecompenseerd. Terwijl zo’n ding maar 15 jaar meegaat. Dit betekent dat windmolens dus helemaal niet duurzaam zijn, maar eerder het tegenovergestelde: complete verspilling. Immers moeten staal, ijzer, rubber en tal van andere grondstoffen worden bewerkt en geproduceerd. Die processen kosten allemaal energie en blijkt in veel gevallen veel hoger te zijn dan de uiteindelijke ‘output’ van energie.

https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... dkracht-7/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Mahalingam »

Klimaat en duurzaamheid winnen het van het milieu. :cry:
Doorbraak voor zonne-energie: milieubeweging akkoord met grote zonneparken in het landschap
Nederland is vanaf vandaag een mini-Klimaatakkoord rijker. Daarin schaart de voltallige milieubeweging zich achter afspraken voor grootschalige plaatsing van zonnepanelen. Niet op daken, maar rijendik op het land, hectares vol. Dat is een doorbraak voor zonne-energie.

Zonneparken waren tot dusver omstreden binnen de natuurbeweging, wegens dreigende landschapsverstoring. Maar om het Klimaatakkoord van Parijs te halen kan Nederland niet zonder, aldus Greenpeace, Milieudefensie, Natuurmonumenten, de Natuur en Milieufederaties en de Vogelbescherming. Daken vullen is onvoldoende. Daarom stemmen ze nu samen in met de komst van zonneparken, zij het onder strikte voorwaarden.
Afgesproken is dat de natuur niet mag lijden onder de zonneparken.
...Ook op het belang van omwonenden gaan ontwikkelaars letten, beloven ze.
...Juridisch afdwingbaar zijn de afspraken niet.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b9dbae7c/
Vanaf heden: goed voor het milieu:
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door King George »

Een minder groen landschap nou ineens groene politiek?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Ariel »

Omwonende blij, en aardappelboer de pee in.. Nu wordt hij niet slapende rijk.

Ik heb geen medelijden met de aardappelboer. : nono3:
Zonnepark op akkers van de baan na verzet omwonenden

De plannen voor grote zonneparken in Goudswaard en Piershil zijn van tafel. Onder meer vanwege verzet van omwonenden hebben de initiatiefnemers besloten de pogingen te staken om in totaal bijna 3000 zonnepanelen op het land te leggen.

Vooral het schrappen van de plannen voor het plaatsen van ruim 2000 zonnepanelen op het terrein van Kleinjan's Aardappelhandel in Goudswaard springt in het oog. De voormalige gemeente Korendijk verleende daar namelijk al een vergunning voor. Op verzoek van HerBo Groenleven dat de zonnepanelen op het land aan de Langeweg zou leggen, heeft de gemeente Hoeksche Waard de vergunning nu toch weer ingetrokken.

Naast het verzet zouden ook de kosten om het zonnepark aan te sluiten op het elektriciteitsnet te hoog zijn. Adrie Kleinjan van de aardappelhandel wil niet reageren op het intrekken van de vergunning. Ook HerBo Groenleven kon gisteren niet reageren.

Rechter
Zowel de stichting tot Behoud van de Hoeksche Waard als Polderlandschap (BHWP) als buurman Klaas Aantjes sleepten de initiatiefnemers voor de rechter. De zaak zou op 30 januari dienen. ,,Ik ben opgelucht'', zegt Klaas Aantjes. ,,De initiatiefnemers hebben geprobeerd om de plannen op slinkse wijze, zonder de omwonenden erbij te betrekken, er doorheen te krijgen. Gelukkig waren we net op tijd om bezwaar te maken, anders had het zonnepark er al gelegen. Het recht heeft gezegevierd.''

Ook het plan om in de polder van Piershil een park met zo'n 780 zonnepanelen aan te leggen, komt niet van de grond. Het bedrijf Vartec vroeg bij de gemeente een vergunning aan om de zonnepanelen te plaatsen, maar ziet daar nu toch vanaf. ,,We hebben besloten niet door te gaan met het project vanwege de negatieve reactie van de buren en de gemeente'', aldus een woordvoerder van Vartec.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Mahalingam »

Groen.Groener. Groenst.
Nu de PvdA besloten heeft dat vliegen binnen Europa verboden dient te worden, kan Greenpeace natuurlijk niet achter blijven. Aksie !! (is dwingelarij)
Greenpeace laat Schiphol bestoken met sms’jes
Greenpeace vindt ‘dat het afgelopen moet zijn met de uitzonderingspositie van Schiphol in het klimaatbeleid’. Over een maand staat op het luchthaventerrein een protestfestival gepland tegen de ‘grote vervuiler Schiphol’. Het is niet de bedoeling dat reizigers dan hinder ondervinden van het protest.

“Het is goed om te zien dat zoveel mensen meedoen. De actie loopt in elk geval nog door tot het protestfestival,” aldus een woordvoerder van Greenpeace. “We willen dat ook Schiphol met een plan komt om zijn grote impact op het klimaat aan te pakken, want al die vliegtuigen zijn ontzettend vervuilend.”

Over het effect van de actie, zegt hij: “Misschien heeft Schiphol last van de telefoontjes, maar dat valt in het niet bij de milieuoverlast die de luchthaven veroorzaakt.”
https://www.parool.nl/nederland/greenpe ... ~bb1503c8/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Mahalingam »

Het probleem met wind is: er zit maar weinig energie in.
Een kubieke meter lucht weegt 1 kg. Als je van 50 naar 40 km/uur terugbrengt hoeveel energie geeft dat? Formule energie=0,5 maal massa maal snelheidsvermindering in het kwadraat. Dat is miezerig weinig.
Dit gaat over het NIMBY effect (not in my backyard).
Duitse rem op windmolens
In plaats van het pijlsnel plaatsen van meer windmolens voor duurzame energie pleit de Duitse bewindsman Peter Altmaier voor een pas op de plaats. De federale minister van Economische Zaken (CDU) wil een minimale afstand van windmolens tot woonhuizen van duizend meter. Dit maakt het moeilijker om aan de internationale klimaatafspraken van Parijs te voldoen en brengt de branche in het nauw.

Maar christendemocraat Altmaier, die al maanden zwaar onder vuur van werkgevers, vakbonden en diverse deelstaatregeringen ligt, gaat het bij zijn wetsvoorstel om de acceptatie van windmolens. Veel Duitsers begrijpen wel dat de energievoorziening vanwege de milieuproblemen en klimaatverandering duurzamer moet worden, maar willen geen windmolens in hun achtertuin of aan de horizon.

Regeringspartij CDU wil daarom landelijke regels invoeren voor de afstand van de draaiende energie-opwekkers tot huizen. Als er meer dan vijf huizen naast elkaar staan moeten de nieuwe normen gaan gelden. Maar er zijn uitzonderingen. Als gemeentes het willen mogen ze hiervan afwijken.

Volgens windexperts bedreigen de nieuwe regels echter de windsector. Want dan zou bijna de helft van de beschikbare ruimte in Duitsland voor windmolens niet meer bebouwd mogen worden. Minister Altmaier staat nu pal tegenover de bouwers van windmolens, vakbonden, milieuorganisaties en energieverzorgers.

Sowieso heeft de windsector dit jaar al met een forse teruggang bij de bouw en plaatsing van nieuwe molens te kampen. De branche is in zwaar weer. De afgelopen drie jaar verdwenen er in de Bondsrepubliek liefst dertigduizend banen. Leverancier Enercon kondigde recentelijk aan, nog drieduizend banen te schrappen. Enkele jaren geleden was de Duitse markt voor zonnepanelen reeds ingestort en door de goedkoper producerende Chinezen overgenomen.

Duizenden bezorgde burgers hebben de afgelopen jaren klachten ingediend tegen de windmolens in hun omgeving. Sinds de energietransitie in Duitsland zijn er vooral in het Noorden van het land, waar meer wind van de kust vele tienduizenden windmolens gebouwd.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8831255 ... windmolens
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Ariel »

Nog meer stroom verdriet. 'Schade en storingen bij bedrijven door slechte kwaliteit stroom'
Nederlandse bedrijven kampen met problemen doordat de kwaliteit van stroom achteruit gaat. Het Financieele Dagblad meldt dat daardoor storingen en branden kunnen ontstaan. Deskundigen waarschuwen in de krant voor onveilige situaties, schade en onnodig hoge kosten. Apparaten zouden minder lang mee kunnen gaan door de slechtere stroomkwaliteit.

Het FD schrijft dat de elektrische spanning in Nederland wordt vervuild door apparaten die minder regelmatig verbruiken. Het gaat dan bijvoorbeeld om ledlampen, laadpalen en computers in datacentra. Tegelijkertijd zou moderne technologie steeds gevoeliger worden voor vervuilde stroom, waardoor er vaker storingen zijn.

Volgens de experts uiten de problemen zich vooral lokaal. De verslechtering van de stroomkwaliteit zou nog niet direct zichtbaar zijn in landelijke metingen bij netbeheerders.

Klimaatvriendelijke technologie
Het Europese lichtnet, dus ook het Nederlandse, heeft een netspanning van 230 volt met een frequentie van 50 hertz. Apparatuur op het net verbruikte de stroom vroeger op een regelmatige manier. Nieuwe apparaten doen dat soms niet, waardoor de zuivere frequentie zou worden vervuild.

Ook klimaatvriendelijke technologie, zoals zonnepanelen en windmolens, dragen volgens het FD bij aan de verslechtering van de stroomkwaliteit. Die technieken voeden terug aan het net, waardoor de spanning wordt verhoogd.

Volgens de krant is het moeilijk te zeggen hoeveel schade er is door de slechtere stroomkwaliteit. Bedrijven treden er zelf over het algemeen niet mee naar buiten en veel schade zou langzaam ontstaan. De krant haalt een Europees onderzoek uit 2007 aan, waarin de schade in de EU jaarlijks op 150 miljard euro wordt geschat. Dat ligt nu waarschijnlijk fors hoger, denkt het FD.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Windmolens en zonnepanelen

Bericht door Mahalingam »

Het Europese lichtnet, dus ook het Nederlandse, heeft een netspanning van 230 Volt met een frequentie van 50 Hertz.
Dat is het streven.
Woon je en een gebied met veel zonnecellen dan kan die 230 Volt makkelijk stijgen tot de maximaal toegelaten 253 Volt. Wordt het meer dan gaan apparaten aanwijsbaar snel stuk. Ik meet veelal 238 Volt bij mij en dat geeft ook de nodige extra slijtage en vermindering levensduur van spullen.
Het kost wel wat maar er is verdediging tegen zonnepanelen:
EREA voltage regulators absorb fluctuations from 195 V to 265 V at the input. This is in order to create a very stable output voltage of 230 V. These voltage regulators can also be used as automatic voltage regulators to maintain a constant voltage from a generator with changing load.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie