Wij hebben een demissionair kabinet.

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Coalitie onder hoogspanning

Er zijn groeiende spanningen in de coalitie. Sinds de stikstofcrisis is de samenwerking tussen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie moeilijker geworden. Dit zegt CU-leider Segers. Hij spreekt van stevige tegenstellingen.

Vooral het D66-voorstel om de veestapel te halveren is door de ’pijngrens’ geschoten van de andere partijen. Ook de opmerking van D66-Kamerlid Tjeerd de Groot dat de verlaging van de maximumsnelheid nog maar ’een amuse’ was van een zevengangendiner zette kwaad bloed. „Dat was geen vrolijk moment.”
Spoiler! :
Ook over principiële tegenstellingen die de coalitie nu juist had geparkeerd, zoals op het vlak van euthanasie en abortus, spelen irritaties met tegenpool D66 op.

Schuren
Sinds het Malieveld is volgelopen met boze boeren, bouwers, leraren en zorgmedewerkers heeft zijn coalitie met VVD, CDA en D66 het moeilijker, zegt Gert-Jan Segers, partijleider van de ChristenUnie. De irritaties over tegenstellingen zijn toegenomen, ook op onderwerpen waarop de partijen nu juist afspraken hadden gemaakt, zoals medisch-ethische kwesties. De kleinste regeringspartij begint vandaag op het partijcongres de campagne. „Het zal nog meer gaan schuren.”

De ChristenUnie heeft geleerd van de vorige regeringsdeelname. En van de PvdA in het vorige kabinet. Zo moet het niet. De sociaaldemocraten werden na een regeringscoalitie met de VVD vermorzeld bij de aansluitende verkiezingen, terwijl de partij toch best trots kon zijn op de verdiensten van het meeregeren, vindt de partijleider van de CU, Gert-Jan Segers. Alleen is de PvdA blijven hangen bij de bereikte resultaten. En had ze verzuimd te laten zien wat ze nog meer van plan was, concludeerde de partij zelf.

„Je moet altijd onderscheid maken tussen wat je hebt bereikt en je verder reikende idealen. Geef eerlijk toe dat je ook dingen niet hebt bereikt als je met vier partijen samenwerkt.” Dus presenteert de ChristenUnie zaterdag op het partijcongres niet alleen een lijst met resultaten – het zijn er precies 130, en heus niet om de VVD te pesten – maar ook een ’dromengalerij’ met wat de partij nog allemaal wil.

Pijngrens
Daarmee trapt de kleinste regeringspartij als eerste de campagne af. „Daar hoef ik geen toestemming voor te vragen aan de coalitiepartners.” Maar inderdaad, de samenwerking in de coalitie zal er niet per se soepeler op worden als de partijen zich meer gaan profileren. „Het zal meer gaan schuren.” Daarbij wil de CU-leider ervoor waken de andere partijen te schofferen. „Je kunt je eigen verhaal vertellen zonder dat je de pijngrens van de ander overschrijdt. Dat is tenminste wel de opdracht.”

Dat is afgelopen weken niet altijd gelukt. „Je zag het toen D66 onaangekondigd met z’n voorstel voor halvering van de veestapel kwam. Dat kwam in onze pijngrens, en die van CDA en VVD. Maar dat was nog één ding. Dat het door de pijngrens van boeren schoot, was veel erger. Die dachten: wij hebben onze vergunningen op orde en dan moeten we als eerste inleveren.”

Segers was boos. „En dat gebeurt niet vaak.” Toen hij met de andere kopstukken van de coalitie de ochtend na het D66-plan samenkwam, merkten de anderen dat ook. Het verwijt aan D66 was dat ze gevoelige onderhandelingen hadden verstoord waarvan de inhoud toch al de kant van D66 op kwam. „Op zo’n moment ga je schorsen, terug in eigen kring. Ik ben niet de persoonlijkheid die gaat schreeuwen.” Dat gebeurt heus wel eens in het overleg met de coalitiepartners, al is dat een tijd geleden. „Iedereen heeft z’n eigen temperament. Maar ik hou niet van schreeuwende mensen.”

Ingewikkeld
Nee, er is niet afgesproken dat het de laatste keer was dat een coalitiepartner zoiets zou flikken. Wel was er het ’besef’ dat het niet goed was. „Misschien was D66 zelf ook wel verrast door de impact van het interview. Het is gewoon een heel ingewikkeld probleem, ingewikkelder dan het klimaatakkoord. Dat gaat over CO2-vermindering tussen 2030-2050. Dit gaat over de bestaande balans op dit kleine stukje wereld, hier en nu, met directe gevolgen voor bouwprojecten. Als je dan niet verstandig met elkaar omgaat, is dat vragen om problemen.”

De coalitie heeft het moeilijker. „Dat kan ik niet ontkennen. Het is een pittiger herfst dan de lente is geweest. Er zijn stevige tegenstellingen. Het is niet allemaal netjes en keurig. Als we het hebben over stikstof is het gewoon heel spannend. Een heel ingrijpend probleem waarbij we niet snel bij dezelfde oplossing zitten. Het is bovendien moeilijker als het Malieveld vol staat. Dat doet iets met je, ook met mij. Als je oprecht denkt dat je iets goeds doet en het wordt niet zo gezien, dan is dat lastiger. Dan vraag je je af: hoe kunnen we in de schaarste die we hebben, recht doen aan die leraren en mensen die in de zorg ontevreden zijn?”

Wantrouwen
Er lijkt een geworteld wantrouwen te zijn over wat de politiek met de mensen voorheeft, constateert Segers. „Sommige mensen hebben echt het idee dat ik ’s morgens in de trein stap met de vraag hoe ik de Nederlander dwars kan zitten. Vooral via sociale media is het heel guur. Ik vind het niet erg als niet iedereen tevreden is, maar ik heb er moeite mee als er fundamenteel wantrouwen is. Dat betekent dat wij iets niet goed hebben uitgelegd.” Dat wordt nog iets met het nieuwe pakket maatregelen tegen stikstofuitstoot waarmee het kabinet nog moet komen. Segers weet: het ergste komt nog. Want na de automobilist zijn de veehouderij en de luchtvaart aan de beurt.

Net toen de eerste plannen waren gelanceerd en de gemoederen wat waren bedaard, zei D66-Kamerlid Tjeerd de Groot in een debat doodleuk dat verlaging van de maximumsnelheid maar ’een amuse’ was van een zevengangendiner. „Dat was geen vrolijk moment. Afgelopen maandag heb ik ook gezegd tijdens het coalitieoverleg dat ik het een buitengewoon onverstandige opmerking vond. Ik hoop dat we al doende leren.”

Hoop doet leven. Zeker omdat stikstof niet het enige onderwerp is waarop het schuurt tussen vooral D66 en de ChristenUnie. De laatste tijd spelen ook steeds vaker irritaties op over medisch-ethische thema’s, waar het vrijzinnige D66 en de christelijke CU principieel anders over denken. De thema’s leken in het regeerakkoord elegant geparkeerd: evaluatie van de euthanasiewet, onderzoek naar de achtergronden van doodswensen bij een ’voltooid leven’.

„Opeens kondigde Pia Dijkstra (Kamerlid D66) aan dat ze hoe dan ook zou doorgaan met haar wetsvoorstel voor euthanasie bij een voltooid leven. Ik dacht: ben je wel geïnteresseerd in wat nu onderzocht wordt? Ben je wel geïnteresseerd in het verhaal achter de nood van ouderen? Ik ben wél geïnteresseerd in de vraag achter voltooid leven. Welke groep is het? Kunnen we ze op een andere manier helpen? Ik vermoed dat het een kleine groep is. Het is niet een groep van autonome, individueel sterke mensen die hun leven op een rijtje zetten en denken: weet je wat: ik stap eruit. Het gaat vaak in combinatie met ziekte en eenzaamheid. Dat zijn dingen waar je iets aan kan doen. Ik vind het antwoord van een pil dodelijk cynisch.”

Hetzelfde ’onaangename gevoel’ krijgt Segers telkens als het over abortus gaat. „Het is zo’n taboe dat we niet eens mogen praten over manieren om het aantal abortussen naar beneden te brengen. Zodra abortus ter sprake komt, poken PvdA en GroenLinks het vuurtje op en gaan D66 en VVD daarin mee. En ontstaan er zúlke gespannen verhoudingen dat we niet toekomen aan de heel praktische vraag over hulpverlening voor vrouwen in een crisissituatie.”

Hij merkt het ook bij gesprekken met GroenLinks-Kamerlid Corinne Ellemeet. „Een gewaardeerde collega, waarmee ik heel goed kan samenwerken. Maar het lukt maar niet om tot een goed gesprek te komen over abortus. Dat is zó beladen. Dan gaan de luiken dicht. Misschien ook wel bij mij.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ik hoorde gisteren Seegers via de radio hierover.

Naar aanleiding hiervan ben ik de overtuiging toegedaan dat het binnenkort is afgelopen met dit afschuwelijke Rutte-kabinet. Seegers is diep teleurgesteld. En terecht.

Wie is de grote boosdoener? De bezetting van D66.
Zeg maar de rotte appel in de mand van dit kabinet.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
Rutte en Koenders zijn zelfs door Hennis, zo herinnert zij zich, ook mondeling geïnformeerd over de luchtaanval van 3 op 4 juni 2015, waarbij een Nederlandse F-16 een fabriekje onder vuur nam waar IS autobommen produceerde. Hoewel de toon van Hennis ’niet alarmerend’ zou zijn geweest, vertelde ze hen wel van ’secundaire explosies’ in het fabriekje en dat nader onderzoek moest vaststellen of er burgerdoden waren gevallen. Zowel Koenders als Rutte zegt zich daar niks van te kunnen herinneren.
Ach, dat zijn we wel gewend van politici, die wanneer ze in het nauw worden gebracht, plotseling zich niks meer herinneren. En vooral Rutte beheerst de leugenmaterie als geen ander. En dan ligt meineed al gauw op de loer.

Ik herinner mij als de dag van gisteren de meest walgelijke arrogante politicus die ook nog eens voorzitter Raad van Bestuur van de Amro Bank was: Mr. R.J. (Roelof) Nelissen. Ik stond met hem in de lift in het toenmalige hoofdkantoor van de bank aan de Herengracht bij het Rembrandtplein (mijn reclamestudio bevond zich precies aan de overkant op nr. 570) samen met een keurig in het pak gestoken jongeman net zoals ik. Wij gingen naar boven. De bankmedewerker sprak tegen Nelissen over een rapport dat hij met hem bespreken wilde. Nelissen gaf geen krimp en bleef recht voor zich uit staren tegen de liftdeuren. Toen de liftdeuren zich openden liep Nelissen met stevige pas vooruit alsof hij haast had zonder zijn collega een blik waardig te gunnen. In zijn spoor de ondergeschikte collega verbouwereerd achterlatend die graag zijn verzoek tot een afspraak beloond zag worden en dit nogmaals herhaalde. Toen zei Nelissen kortaf op commandotoon: "Maakt u maar een afspraak met mijn secretaresse." Ook ik was perplex. Wat een ontzettende hufter. Logisch ook. Hij was jarenlang dezelfde hufter in de politiek als minister van Economische Zaken en kon liegen alsof het gedrukt stond. Nelissen was lid van de AR (Anti Revolutionairen), later opgegaan in de Christenunie). Sterker nog: hij werd in die tijd minstens tweemaal van meineed beschuldigd. En als minister van Economische Zaken heeft hij Nederland voor miljarden de boot in geholpen. Lees het RVS schandaal via de Parlementaire Enquête. Het moge duidelijk zijn: politiek is smerig en politici laten zich niets gelegen om de boel in het honderd te laten lopen. Zelfs met meineed proberen ze hun hachje te redden. Maar gestraft worden ze NOOIT voor hun (economische) wandaden.

Parlementaire Enquête RSV

Hieronder een krantenbericht uit die tijd van het communistische dagblad De Waarheid.

Afbeelding

Over minister Nelissen:

Roelof Nelissen
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Pilgrim »

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Wij hebben een Regering.

Maar voor hoe lang nog?

De enige supermarkt in Nederland waar dramatische tekorten heersen heet RUTTE 3, de supermarkt van de overheid:

En verder.
Niemand vroeg door na de bom op Hawija.

Na het bombardement op de Irakese stad Hawija in 2015 waren er aanwijzingen dat er veel burgerdoden te betreuren waren. Bewindslieden toonden weinig belangstelling.

Bijleveld: Rutte in 2015 'vermoedelijk' op hoogte gesteld over bom Hawija

Bijlevelds probleem is nu ook Ruttes probleem

De grote vraag is: hoe houdt zo’n moeizame coalitie zichzelf overeind?

Het wordt zo goed als zeker een spannend debat. In een wankele coalitie, en dat is Rutte III nu, kan zo’n beetje alles tot een crisis leiden. De onderlinge irritaties lopen op – in het kabinet zelf en tussen de regeringspartijen. Als het woensdag (27-11) goed afloopt voor Bijleveld en Rutte, zeggen betrokkenen, kan het ook zomaar volgende week moeilijk worden voor staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66) in zijn debat over de kinderopvangtoeslagen. Of nog wat later: over de stikstofuitstoot en vliegveld Lelystad. Of gewoon over iets anders.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Kamer blijft na debat achter met een kater: ‘Wie gelooft deze premier nog?’

Tijdens het debat over de burgerdoden in Irak werd het op een gegeven moment zelfs regeringspartner ChristenUnie te veel. Hoe kon premier Mark Rutte zo ijzerenheinig blijven volhouden dat er niet over de kwestie gelogen is?

Met terugwerkende kracht is het lastig te begrijpen hoe er in juni 2015 door het toenmalige kabinet is gereageerd op het bericht dat bij een aanval van een Nederlandse F-16 op een IS-bommenfabriek in het Iraakse Hawija waarschijnlijk burgerslachtoffers waren gevallen. Internationale media spraken direct al van zo’n zeventig slachtoffers.

Hoewel het kabinet twee weken later over een verlenging van de missie van onze militairen moest beslissen, is de informatie niet gedeeld in de ministerraad. Toenmalig Defensieminister Jeanine Hennis vermoedt dat ze premier Rutte destijds wel heeft geïnformeerd en ze weet het zeker over toenmalige collega Koenders van Buitenlandse Zaken. Die twee zeggen daar geen herinnering aan te hebben.

Maar daar moet allemaal niets achter worden gezocht, hield Rutte gisteren vol tegenover een kritische Tweede Kamer. Alles is destijds ‘volgens de regels verlopen’. De informatie over de burgerdoden ‘is niet bewust achtergehouden uit angst dat de verlenging in gevaar zou komen’, zoals de oppositie vermoedt.

En dat Hennis de Tweede Kamer destijds meldde dat er bij de acties van Nederlandse F-16’s ‘voor zover op dit moment bekend geen burgerslachtoffers waren gevallen’ (terwijl ze toen al wél wist van Hawija) was geen bewuste leugen, volgens Rutte. Het was ‘een fout zinnetje’. Punt. De premier benadrukte tot twee keer toe: ,,Er is geen doofpot.”

Vooraf hadden de oppositiepartijen besloten de aanval te openen op Ruttes achilleshiel: zijn geloofwaardigheid. Zijn imago heeft de afgelopen negen jaar tijdens zijn premierschap al de nodige krassen opgelopen door verbroken beloftes en plotseling geheugenverlies in lastige dossiers. Daar kwam zijn ‘niet actieve herinnering’ aan de burgerdoden in Irak nog eens bovenop. ,,Ik kan geen herinnering faken”, stelde Rutte.

Geen geloof
Nu iedereen in Den Haag verwacht dat Rutte bij de komende Kamerverkiezingen nog één keer de kar gaat trekken als lijsttrekker van zijn VVD, is dit de tactiek waarmee zijn tegenstanders hem willen verslaan. ,,Wie gelooft deze premier nog?,’’ verzuchtte zowel PVV-leider Wilders, als SP-leider Marijnissen, als FvD-voorman Baudet. ,,Het wordt wel heel moeilijk deze premier nog te geloven’’, beklaagden GroenLinks-leider Klaver en 50Plus-baas Krol zich.

Rutte wierp zelf óók de vertrouwensvraag op. ,,Als u mij niet gelooft, ga ik wat anders doen.” Een motie van wantrouwen tegen zijn kabinet werd verworpen; voor GroenLinks en PvdA ging het opzeggen van het vertrouwen in het héle kabinet een stap te ver. Toch moest Rutte toezien hoe er wederom een stukje van zijn geloofwaardigheid werd afgeknabbeld.

Tegelijkertijd kreeg de unaniem verontwaardigde oppositie geen vat op de premier. Niet dat ze het niet probeerden. Maar Rutte bleef herhalen wat hij wilde zeggen. Er was niet zo veel aan de hand. Het ‘oogde ongemakkelijk’, dat wel.

De oppositiepartijen waren verbaal zo murw geslagen dat ze voor Defensieminister Ank Bijleveld – die begin deze maand nog stuntelde in een debat over dezelfde kwestie – amper kritische vragen over hadden. De minister waarvan aan het begin werd gedacht dat zij in de grootste politieke problemen zou komen, kwam zo geen moment in gevaar.

Onderzoek
Na twee debatten en meerdere Kamerbrieven is in elk geval één ding duidelijk: niemand sloeg alarm bij het bericht dat er mogelijk burgerdoden waren gevallen door een Nederlandse bom. Betrokken bewindslieden vroegen niet door. Voor het besluit om de missie te verlengen was het volgens Rutte niet van belang, en de Amerikanen kwamen nooit met een eindrapport. Daardoor is ‘tot op de dag van vandaag’ niet duidelijk hoeveel doden er precies zijn gevallen.

Defensie moet daarom ter plekke onderzoek gaan doen in Hawija, wil de Kamer. Maar fact-finding wordt vier jaar na dato wel lastig, stelde Bijleveld, die waarschuwde voor valse hoop. ,,We gaan alle feiten niet boven tafel krijgen.” Maar de Kamer vindt dat het in elk geval geprobeerd moet worden. Dat is, stelde initiatiefnemer D66-Kamerlid Salima Belhaj, een ‘morele plicht’.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
beroepsleugenaar Rutte schreef:"Er was niet zo veel aan de hand. Het ‘oogde ongemakkelijk’, dat wel."
Ach ja - het waren maar 70 burgerslachtoffers. En wat te denken van alle smart en de daarop volgende ellende die deze ongemakkelijk ogende 'misrekening' teweeg heeft gebracht voor de nabestaanden, kinderen zonder vader en of moeder.

Rutte is net zo'n walgelijke koude kikker als al die ss-ers in de beklaagdenbank van het Neurenberg-tribunaal. Die lieten geen traan. Het grote verschil met de ss-ers en Rutte is dat Rutte zijn handen in onschuld wast en zich in geveinsde onwetendheid hult. De nazi's draaiden er niet om heen. Zij gaven ruiterlijk toe bekend te zijn met de historische materie. Zij hadden net zo min als Rutte bloed aan hun handen. Ook Hitler had geen bloed aan zijn handen, maar droeg wel de totale verantwoordelijkheid voor al die miljoen burgerslachtoffers.

Rutte hoeft geen zelfmoord te plegen, maar vrijwillig aftreden zou geen kwaad kunnen en hem sieren.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

De voorlopige list-en-bedroglijst
van volksverlakker no.1 Mark Rutte


Zorgpremie
Rutte besluit de zorgpremie inkomensafhankelijk te maken. De gigantische nivelleringsoperatie zet de VVD in de fik. In hoge partijkringen wordt gesteld dat Rutte ’tegen elke prijs’ wil regeren. Uiteindelijk bindt hij in waarna het idee voor een inkomensafhankelijke zorgpremie het raam uit gaat.

Geld voor de Grieken
Ook een andere verkiezingsbelofte zet Rutte in 2015 opzij: er gaat tóch geld naar de Grieken. In een verkiezingsdebat had hij nog stoer gesteld dat hij de hand op de knip zou houden.

Teevendeal
Rutte gaat eind 2015 door het stof als hij de gang van zaken rond de Teevendeal moet uitleggen in de Tweede Kamer waartoe hij niet in staat is. De affaire kost aan drie VVD-bewindslieden de kop. Rutte doet het af met een lach.

1000 euro en de hypotheekrenteaftrek
Aan het begin van de verkiezingscampagne voor de stembusgang van 2017 biedt Rutte met een goedkoop ‘sorry’ verontschuldigingen aan voor de verbroken verkiezingsbeloftes over 1000 euro en de hypotheekrenteaftrek. Het blijkt weer eens dat Rutte niet te vertrouwen is.

Dividendbelasting
Tijdens de formatie van 2017 bedingt Rutte dat de dividendbelasting wordt afgeschaft. Rutte is arrogant en eigenwijs en houdt er bijna een jaar aan vast. Totdat Unilever besluit om zijn hoofdkantoor toch niet in Rotterdam te vestigen, terwijl Rutte het vestigingsklimaat en bijbehorende banen juist als grootste argument voor de taks-afschaffing had genoemd. Zijn stoïcijnse opstelling rond de dividendbelasting kan zelfs in hoge VVD-kringen niet worden uitgelegd.

Klimaatakkoord
Een paar maanden later ligt Rutte opnieuw onder vuur, dit keer omdat zijn kabinet een concept-klimaatakkoord heeft gepresenteerd met draconische milieumaatregelen voor Nederlanders. Rutte laat noteren dat hij het verzet van zijn partijgenoot Klaas Dijkhoff steunt, een zeldzaam rappe erkenning van een verkeerde afslag door gladjanus Rutte, waar we alle kant mee op kunnen, behalve de goede.

Groningen
Richting de zomer van 2019 biedt Rutte driemaal excuses aan alle Groningers aan voor de bevingsellende rond de gaswinning. Die is voor een belangrijk deel veroorzaakt onder zijn premierschap. „We hebben vanaf het begin de opgave van schadeherstel en versterking van woningen volstrekt onderschat, aldus de levensgrote kutsmoes van Rutte”

Stikstof
In het najaar van 2019 komt Rutte opnieuw onder vuur te liggen, dit keer omdat hij onzichtbaar is in het aanpakken van de stikstofcrisis. Pas als het Malieveld vol staat met boeren en bouwers en berichten over een aanstaande recessie de kop op steken, zoekt hij de voorgrond. Op het partijcongres van november klinkt geen nederigheid, maar vooral een peptalk richting zijn achterban om zich niet van de wijs te laten brengen.

Burgerdoden Irak
De laatste affaire rond de geloofwaardigheid van de premier is rond zijn veronderstelde wetenschap van een bombardement in Irak in 2015, waarbij liefst 70 burgerdoden zijn gevallen. Voormalig minister van Defensie Hennis verklaart dat ze vermoedelijk de premier hierover heeft geïnformeerd. Rutte zegt er geen herinnering aan te hebben, maar het ook niet uit te sluiten. Het is een verklaring waar hij alle kanten mee op kan. Dat komt veel Kamerleden na negen jaar Rutte maar al te bekend voor.

(Deze tekst is voor het overgrote deel door mij overgenomen uit de media)
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Ariel »

De VVD heeft in de jongste peiling van Maurice de Hond opnieuw twee zetels verloren. De partij zakt terug naar 22 zetels. Vorige week moest de VVD ook al twee zetels inleveren.

Mark Rutte liet vrijdag weten dat Dijkhoff het volste recht op het wachtgeld heeft. Dat was misschien niet zo slim.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door King George »

Ariel schreef:
Mark Rutte liet vrijdag weten dat Dijkhoff het volste recht op het wachtgeld heeft.
Dus die € 1.000 per werkende waar wij recht op hebben, daarop kunnen wij dus nog even wachten?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Pilgrim »

Kabinet Rutte-III

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Pilgrim »

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Nieuwste peiling.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

Belastingen doet in valsheid in geschrifte

Over 2018 krijg ik 117 eurootjes terug van de belastingen. Da’s mooi meegenomen. De welkome brief kwam tot mij via de e-mail. Dat was vrijdag 6 december. En wat las ik op de brief in de bijlage? Dat hij was verstuurd op 13 december. Da’s toch raar? Hoe kan dat nou? Ik voelde nattigheid en bedacht dat hier iets niet klopte. Er moest meer aan de hand zijn. Wat was de reden?

Om achter de waarheid te komen kun je het beste de afzender hierover om opheldering vragen. “Met de Belastingen. Wat kan ik voor u doen?” Ik legde de eigenaardigheid die tot mij was gekomen uit. De mevrouw aan de andere kant van de telefoon verzocht mij of ik een ogenblik geduld had dan ging zij dit uitzoeken. Tuut tuut tuut. Ik had alle tijd. Na een tijdje meldde zij zich weer. “Daar ben ik weer. Nou meneer, ik ¬heb het niet kunnen vinden, maar ik verbind u door en dan wordt u binnen 30 seconden geholpen.”

En inderdaad, daar was geen seconde te weinig van waar. Nu kreeg ik te maken met een mannenstem. Ook die persoon ging op zoek naar de waarheid. Tuut tuut tuut. Nadat hij ruimschoots op onderzoek was geweest deelde hij mij de uitslag van het onderzoek mee: “Meneer, het is gebruikelijk bij de Belastingen een week vooruit te dateren. Wanneer iemand bijvoorbeeld binnen zes weken iets moet betalen en het weekend zit ertussen heeft die persoon toch meer tijd om op tijd te betalen.” Raar, want ik hoefde niks te betalen maar kreeg geld terug. Ik viel zowat van mijn stoel bij het horen van deze geniale ‘slimme’ doch domme oplossing, maar quasi sympathieke houding van de Belastingdienst. Ik vond dit belachelijk en stak mijn mening hierover niet onder mijn stoel. Ik bleef erbij dat het valsheid in geschrifte was en in een juridische aangelegenheid zou dit strafbaar zijn. Manipulatie is ook een treffend woord hiervoor. Ik bedacht onmiddellijk deze aangepaste slogan voor De Belastingen: ‘‘Leuker kunnen we het niet maken¬ wel bedenkelijker’. Denk ook aan al de turbulentie bij de Belastingdienst in zake de andere valsheid in geschrifte van de dienst die in de schoenen van een paar duizend gedupeerde toeslagaanvragers terecht kwam.

De ambtenaar van de klantenservice bleef volharden in het ongelijk van de Belastingdienst met de nietszeggende dooddoener: “Wij doen dit al jaren zo.” Wat is er toch mis met het logisch denkvermogen bij de Belastingen? Ik deed hem de suggestie om zijn superieuren het volgende aan hun verstand te brengen. De Belastingdienst zou de door hen vastgestelde termijn van zes weken kunnen verruimen door er een week extra aan te plakken: van zes naar zeven weken, in plaats van de brief met een week vooruit te dateren. Waarmee valsheid in geschrifte vermeden wordt, het net zo leuk blijft en minder ingewikkeld is bij de Belastingdienst.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Pilgrim »

Peiling: VVD niet langer de grootste

Geplaatst op 8 december 2019

Afbeelding

DEN HAAG – De VVD is in de wekelijkse peiling van Maurice de Hond niet langer de grootste partij. De liberalen stonden lange tijd aan kop, maar moeten die plek nu delen met PVV en PvdA.

Alle drie de partijen hebben 19 zetels.

De VVD duikelt volgens De Hond ten opzichte van vorige week met drie zetels naar beneden. Het zijn CDA, FvD en PVV die daarvan profiteren: zij krijgen er ieder een zeteltje bij.

Optater
Dat de VVD opnieuw een optater krijgt heeft te maken met fractieleider Klaas Dijkhoff die afgelopen week wederom het nieuws domineerde met zijn vergoedingen, die slecht zijn gevallen. Eerder werd al duidelijk dat het VVD-kopstuk jarenlang een riant bedrag aan wachtgeld opstreek. Hij weigerde dat terug te betalen. Afgelopen week maakte hij na druk vanuit zijn eigen fractie, alsnog een draai. Dat deed hij echter met de grootst mogelijke tegenzin.

Afbeelding

Wat ook meespeelde, is dat aan het licht kwam dat Dijkhoff ook nog eens een reiskostenvergoeding in zijn zak stak, terwijl hij helemaal geen reiskosten maakt, omdat zijn partij een auto voor hem bekostigt.

Versplintering
Ook de stikstofcrisis speelt de VVD parten. Veel kiezers vrezen dat de door de coalitie afgekondigde groene maatregelen Nederland opnieuw in een recessie duwen. Ook het verlagen van de maximumsnelheid van 130 naar 100 kilometer per wordt door velen slecht gepruimd.

In de peiling ziet het politieke landschap er enorm versplinterd uit. VVD, PvdA en PVV hebben dus 19 zetels. Ze worden op de voet gevolgd door Fvd (18) en CDA (16).

GroenLinks zou, als er nu verkiezingen zouden worden gehouden, volgens De Hond op 13 zetels komen. D66 krijgt er 12, SP scoort er 9 en 50Plus 7.

bron
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

De EU was het oorspronkelijke idee van Hitler

Duitsland heeft de oorlog verloren, maar is nu wel het rijkste land van Europa.

De ‘fascistische’ Europese Unie is destijds ontworpen door de nazi’s en is het bewijs dat Adolf Hitler alsnog zijn zin heeft gekregen. Dat staat in het controversiële boek uit 2014: ‘The EU: The Truth About The Fourth Reich – How Hitler Won The Second World War’.

De termen eenheidsmunt, vrije markt en zelfs ‘Verenigde Staten van Europa’ zijn allemaal bedacht door hooggeplaatste nazi’s, mit dem Führer Adolf Hitler als de voorloper van Angela Merkel.
En inderdaad, al die laag opgeleide moslims zijn nodig om alle handenarbeid te verrichten die voorheen door niet-moslims werden verricht. Niks mis mee, ware het niet dat die graag geziene asielzoekers moslim zijn en een ziekelijke adoratie koesteren voor de historische Arabische walgelijke perverse pedofiel psychopaat Mohammed die nog steeds aangeklaagd dient te worden wegens oorlogsmisdaden en misdaden tegen de vrede. We hebben hiervoor een internationaal erkend tribunaal in Den Haag.
In het boek valt ook te lezen dat Duitsland het enige land is dat profijt heeft van de EU, precies zoals Hitler het wilde. Volgens een woordvoerder van de Liberal Democrats, een partij die in 2014 in de Britse regeringscoalitie zat, staat het boek vol met bizarre mythes.
In het boek, geschreven door Daniel J. Beddowes en Falvio Cipollini, wordt de vraag gesteld: “Waar dient de EU voor? Wie profiteert ervan? Het antwoord is Duitsland.”
Het is geen toeval dat ieder land in de Europese Unie steeds armer wordt, terwijl Duitsland alleen maar rijker wordt. “Mensen die de Europese Unie steunen en verdedigen, steunen daarmee al dan niet bewust de erfenis van de nazi’s.”

Hitler zou de dromen van Karel de Grote en Napoleon over een verenigd Europa hebben uitgewerkt. Het was echter professor Walther Funk die als minister van Economische Zaken (1937-1945) en president van de Reichsbank de laatste hand heeft gelegd aan de vorm van de EU zoals we die vandaag de dag kennen. Onder zijn leiding kwam een rapport tot stand dat paragrafen bevatte over landbouw, industrie, werkgelegenheid, vervoer, handel, economische overeenkomsten en valuta. Het waren voorstellen om tot de harmonisatie van Europese valuta's en een geharmoniseerd valutasysteem te komen.

“Het was Funk die de komst van de Europese economische eenheid voorspelde. Funk was de belangrijkste economisch adviseur van Hitler,” schrijven de auteurs. “De nazi’s wilden af van al die kleine landen in Europa en ze kwamen met een eenvoudig plan. De EU was de droom van Hitler.”
En natuurlijk niet te vergeten de ultieme wens van van Frau Mutti Angela Merkel en haar trekpop Mark Rutte die desnoods het bestaan van zijn eigen moeder loochent als het maar tegemoet komt aan het ideaalbeeld van Hitler: een verenigd Europa onder leiding van das Deutsche Reich.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52311
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Mahalingam »

Er is een kans dat we na de verkiezingen een andere regering krijgen zonder Rutte.
Maar de uitslag van verkiezingen heeft maar beperkte gevolgen voor het achterkamertjes overleg over wie wat krijgt.
En opeens staan de media vol met de vraag: "Wordt het geen tijd om een vrouwelijke premier te krijgen? " Buiten het feit dat wij nimmer kunnen stemmen over wie die premier wordt is het interessant om te weten welke vrouwen dan wel als voorbeelden worden genoemd . Merkel natuurlijk maar Tatcher wordt overgeslagen.

En dan komen de speculaties over "Wie?".
En dan komt Mevr. Kaag opduiken. Krijgen we een kabinet 'Qaq-1' 'Kaag-1' ? .
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89878
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef: Krijgen we een kabinet 'Qaq-1' 'Kaag-1' ? .
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Pilgrim »

Motto kabinet-Rutte: “Eigen kabinetsleden eerst!”
plurk85 - 10 dec. 2019

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Geweldige video! Leuke kerel.

Kernachtig en niets aan gelogen. Want liegen, bedriegen en liefhebber van Alzheimer zijn, dat moeten we overlaten aan de politici.

Alle Nederlanders zouden deze video moeten zien en vooral onthouden.
Politici hebben het niet van een vreemde. Het is alsof zij daarvoor in de wieg zijn gelegd.

POLITIEK IS SMERIG EN MISLEIDEND
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Pilgrim »

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Pilgrim »

CORRECTIE – Ere wie ere toekomt: FvD stemde wel degelijk mee met de PVV-motie betreffende Europese “klimaatneutraliteit”

Geplaatst op 11 december 2019

Afbeelding

Geplaatst via: E.J. Bron (via Twitter; Annabel Nanninga)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

Hoe serieus neemt het Nederlandse volk Mark Rutte?

Op 30 december zet Dolf Jansen ‘Veilig’, zijn Oudejaars 2016, integraal op internet. Opgenomen in een uitverkocht theater de Veste in Delft op 22 december. Hij typeert Rutte zoals we hem ook in 2019 kennen: ongeloofwaardig, niet serieus te nemen. Iemand die zonder na te denken tegenover iedereen uit zijn nek lult. Een pathologische leugenaar.
DOLF JANSEN: Rutte had in de Eerste Kamer de SGP nodig om een meerderheid te krijgen. Dat is politiek, dat kan en het lukte hem ook nog. Dus hij werkt samen met de SGP. En toen vroegen mensen terecht aan mark Rutte: “U bent toch een liberaal, hoe kunt u dan samen werken met die, ik zal maar zeggen Zwarte Kousen christenen van SGP?” Vind ik een goeie vraag. En Rutte met zo’n grijns, hij komt er mee weg en zegt letterlijk: “Nou, SGP is een hele sympathieke club mensen met interessante ideeën.” En hij komt er mee fokking weg mee. De SGP, kent u ze uit de polder, de SGP is een sympathieke club mensen met interessante ideeën. Ja, als je daar mee wegkomt dan kom je overal mee weg, toch? Dan kan je over de Ku Klux Klan zeggen, de Ku Klux Klan is een hele hechte vriendengroep met een aparte kledingkeuze en heel veel buiten activiteiten. Op zich, daar is geen speld tussen te rammen. En maar lachen.
Mark Rutte. Wie neemt hem en de VVD nog langer serieus?
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

De koers van de euro tegenover de dollar op 13 december 2017:

€ 1.805

De koers van de euro tegenover de dollar op 13 december 2019:

€ 1,118

In de loop van die twee jaar is de koers met de regelmaat van de klok naar omlaag bij gesteld. Het lijkt mij de hoogste tijd om de euro, de algehele malaise die EU heet, voorgoed te verlaten in navolging van de Brexit voordat het te laat is. De EU is een doodlopende weg. Aan het eind van die weg zetelen een stelletje politieke patsers die goed voor zichzelf zorgen en u laten betalen voor hun politiek vertier.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wij hebben een regering.

Bericht door King George »

Hans v d Mortel sr schreef:
Spoiler! :
Afbeelding
De koers van de euro tegenover de dollar op 13 december 2017:

€ 1.805
Spoiler! :
De koers van de euro tegenover de dollar op 13 december 2019:

€ 1,118

In de loop van die twee jaar is de koers met de regelmaat van de klok naar omlaag bij gesteld. Het lijkt mij de hoogste tijd om de euro, de algehele malaise die EU heet, voorgoed te verlaten in navolging van de Brexit voordat het te laat is. De EU is een doodlopende weg. Aan het eind van die weg zetelen een stelletje politieke patsers die goed voor zichzelf zorgen en u laten betalen voor hun politiek vertier.
Bedoel je niet € 1,18255028795?


https://nl.exchange-rates.org/Rate/USD/EUR/13-12-2017
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie