Jihadi's en hun kinderen keren terug

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Hans v d Mortel sr

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Ma Dec 30, 2019 5:07 pm

Ariel schreef:
Veel moslima’s die naar Syrië of Irak vertrokken tussen 2012 en 2015 waren opgehitst door mannelijke ronselaars.

Marokkaanse ronselaars welteverstaan.

De hoofddoek diende als een doekje voor het bloeden. :roll:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Ma Jan 06, 2020 12:58 pm

Polderjihadi’s: ’We gingen daar alleen maar heen om koekjes te bakken’

Nederland laat kansen lopen om in Syrië nog bruikbaar bewijs te vinden tegen ’onze’ IS’ers. Omdat de polderjihadisten zelf met stalen gezicht volhouden dat ze geen misdaden hebben begaan in het kalifaat, neemt het risico op halfzachte veroordelingen toe. Dat is de trieste slotsom van programmamaker Sinan Can, die een zoektocht ondernam langs de sporen van de polderjihadisten. „Ze hebben daar zogenaamd allemaal koekjes gebakken.”

Leestip.

Spoiler! :
Voor de documentairereeks De Lokroep, die deze week wordt uitgezonden, probeerde Sinan Can ter plekke informatie te vinden over de Nederlandse jihadisten in Raqqa. Hij merkte dat hun sporen snel ondersneeuwen. Steeds lastiger blijkt het om getuigen te vinden die weten waar de Nederlanders woonden, met wie ze omgingen en welke functies ze hadden. „Probleem is dat die IS’ers allemaal lange baarden hadden, je kon ze niet onderscheiden”, verzucht een bewoner van de Firdawsstraat waar het ’Nederlandse huis’ stond.

Massagraf
Ook op andere manieren vervaagt het bewijsmateriaal steeds verder. Can zag hoe slachtoffers van IS uit een massagraf werden getild om te worden herbegraven. De lichamen worden niet onderzocht, daardoor verdwijnen mogelijk aanwijzingen over de daders van de slachtpartijen.

„Nederland moet meer moeite doen om ter plekke informatie te verzamelen over wat de Nederlanders daar gedaan hebben”, zegt Can. „In de rechtszaken die tot nu toe zijn gevoerd zie je dat de straf, een paar jaar gevangenis, is gebaseerd op een paar Facebookberichten of een foto met een wapen. In Syrië moet er veel meer bewijs zijn te vinden, maar dan moeten we wel snel zijn. Ik begrijp niet dat er daar niet allang een Nederlandse post is waar stelselmatig informatie wordt verzameld.”

Can kwam echter niemand tegen die al eens bevraagd was door een Nederlandse justitiebeambte. „Ik ontmoette een man die voor de Iraakse inlichtingendienst als mol in Mosoel heeft gezeten en met gevaar voor eigen leven bijhield wie welke functies had in het kalifaat. De Nederlandse overheid had nog nooit bij hem informatie gevraagd.”

Dat kan kloppen, want het OM is terughoudend met onderzoek in Irak en zeker in Syrië waar het gros van de Nederlanders zat. Speuren ter plaatse is onmogelijk, stelde justitie eerder in de zaak van ’Balie-jihadi’ Abdelaziz al H.

Vuur na aan de schenen
Tegenover het gebrek aan bewijs staan de ex-IS’ers die hun handen in onschuld wassen. De documentairemaker sprak met vier beruchte Nederlandse oud-kalifaatbewoners en legde hen het vuur na aan de schenen om door hun pantser te breken. Dat blijkt niet makkelijk.

Zoals Mokhtar M. alias Dadi Meki uit Eindhoven, al sinds 2001 bij de diensten in beeld als jihadist. Hij kreeg ooit 20.000 euro schadevergoeding omdat hij niet veroordeeld kon worden onder de oude terrorismewetgeving. Hij trok naar Syrië waar hij zijn bruid Xaviera S. ontmoette. Het jihadstel gaf zich over en zat slechts kort in een Turkse cel. Inmiddels zijn ze van elkaar gescheiden. Hij is uitgezet naar Algerije, Xaviera zit hoogzwanger op de Terroristenafdeling in Vught. Op de vraag wat hij heeft gezien van de gruwelen van IS zegt Dadi Meki: „Dat kan ik niet allemaal vertellen nu.”

„Ik was niet voor IS, ik had een cafetaria en wilde alleen mensen helpen op het pad van God. Ik verkocht Franse koekjes, mille-feuilles en tompouce, appeltaart. En iedereen maakt daar foto’s met een wapen. Maar die foto was niet voor mijzelf.”

Het is voor justitie frustrerend dat heimweejihadi’s grossieren in dergelijke verhalen, terwijl het zeker voor mannen uiterst onwaarschijnlijk is dat ze het hielden bij koekjes bakken. Ook de vrouwen droegen stevig bij aan de Islamitische Staat, benadrukte de AIVD al eerder. „Het zusternetwerk zorgde er door sociale controle voor dat iedereen in het gareel werd gehouden”, zegt Can.

Cakejes verkopen
Xaviera S. uit Apeldoorn, gehuld in nikab, beweert echter tegen Can dat ze uitsluitend thuis heeft gezeten. „Ik zag alleen mijn zusters en deed het huishouden. Ik had contact met Nederlandse vrouwen. Zo heb ik Mokhtar ontmoet, hij is toen cakejes gaan verkopen. Gruweldaden? Nee, ik heb wel gehoord dat er iets in Frankrijk was gebeurd. Maar ik weet dat allemaal niet, ik zie dat niet. Bataclan, wie is dat?”

Ook Angela B. uit Soesterberg woonde vijf jaar in het kalifaat en wast haar handen in onschuld. Zij zit (in nikab) in een Koerdisch kamp. „Ik mocht nooit weten welk werk mijn man deed. Ik weet dat er speculaties zijn dat hij deel uitmaakte van de groep die filmpjes maakte voor IS. Maar ik zag nooit laptops of USB-sticks. Executies, daar heb ik nooit iets van meegekregen.”

Ze distantieert zich mondjesmaat van IS. „De staat zoals ik die heb beleefd, waar je niet mag roken en je gesluierd de straat op moet, die vind ik goed. Ik sta er niet achter wat ik nu op video’s zie… Waarom kan ik niet een normaal leven gaan leiden in Nederland?”

Keiharde manier
Mounir el K. uit Den Haag tenslotte. In afgetapte gesprekken stelde hij dat hij de ’keiharde manier gewoon lekker vindt, gewoon kop d’r af’. Bij verstek werd hij veroordeeld tot zes jaar, hij zit nu in een Koerdische gevangenis.

Voor de camera geeft hij toe dat hij militaire training kreeg, maar dat hij vier jaar lang ’alles ontliep’. De straf als hij niet kwam opdagen bij gevechten? Hooguit een korting op zijn salaris. Geen glimp ving hij ooit op van martelingen of moorden. Mocht hij ooit terugkeren dan moet Nederland hem maar op zijn woord geloven, zegt hij. „Dat is een stuk vertrouwen.” Vindt hij dat elke moslim jihad moet bedrijven? „Ik geef daar geen antwoord op.”

De Lokroep, over de radicale islam in Nederland. Dinsdag, woensdag en donderdag bij BNNVARA op NPO2.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Ma Jan 06, 2020 1:23 pm

Ernstige misdrijven kalifaatgangers onontdekt en onbestraft

In de reeks rechtszaken tegen Nederlandse kalifaatgangers is het een terugkerend thema: mooie praatjes, weinig tegenbewijs. In de zaak tegen Senabel al-N. uit Ede bijvoorbeeld vertelde de dame in kwestie dat ze wel naar Irak was gereisd, maar bij familie woonde in het neutrale Bagdad.

Hooguit maakte ze uitstapjes naar de IS-bolwerken Falluja en Mosoel, wat blijkbaar makkelijk ging. Haar kind kwam toevallig ook nét in Falluja ter wereld. En de foto met kalasjnikov was, zoals altijd, uitsluitend genomen ’voor de grap’ en ’omdat het stoer was’. De rechter prikte er doorheen en gaf haar 30 maanden cel.

Spoiler! :
Zonder foto’s was dat lastig geweest. Waarom opent Nederland geen groot kantoor tussen de puinhopen van het IS-kalifaat om bewijs te hamsteren? Waarom niet half Raqqa bevragen voor een betrouwbaar plaatje van wat de samenklittende Nederlanders daar uitspookten tussen 2014 en 2017?

Discreet
Als er al informatie wordt gehamsterd, dan moet dat discreet. Het Openbaar Ministerie is zeer terughoudend met onderzoek ter plekke. Het standpunt is lang geweest dat Syrië te gevaarlijk was om rechercheurs te sturen. Bovendien kan Nederland niet om de Koerden heen die het er sinds de herovering voor het zeggen hebben. Hun staat is niet erkend en dus geen officiële gesprekspartner. Als Nederland officiële verzoeken indient bij de Koerden of bij de Syrische president Assad, dan betekent dat roeren in het wespennest met alle gevolgen van dien.

Hoe langer de situatie duurt, hoe meer bewijs voorgoed verdwijnt. Bij de gemiddelde polderjihadi komt justitie niet verder dan ’lidmaatschap van een terroristische organisatie’, goed voor hoogstens een jaar of zes celstraf. Eventuele deelname aan moord, marteling, slavernij of verkrachting blijft onontdekt en onbestraft.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

King George

Berichtdoor King George » Ma Jan 06, 2020 1:44 pm

Lijkt mij dat ze op lokaal niveau beter in staat zijn aan bewijsgaring te gaan doen en derhalve beveel ik ook berechting op lokaal niveau aan.
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam

Ariel

Berichtdoor Ariel » Ma Jan 13, 2020 10:05 pm

Ouders van IS-kinderen gaan zelf in beroep tegen (deel van) vonnis over verplichte terugkeer van hun kroost

Midden december besliste de Brusselse kortgedingrechter dat tien kinderen van Syriëstrijders consulaire bijstand en reisdocumenten moesten krijgen zodat ze onder begeleiding naar België konden reizen. De Belgische staat besloot niet in beroep te gaan tegen die beschikking, maar de ouders van de kinderen, die het kort geding hadden ingesteld, doen dat nu wel. Het beroep richt zich weliswaar enkel tegen een deel van de beschikking, waarin de rechter besliste dat de ouders zelf geen bijstand moesten krijgen. Dat melden hun advocaten, meesters Abderrahim Lahlali en Mohamed Ozdemir, in een exclusief gesprek met Belga.

Het gaat om de kinderen van Syriëstrijdsters, Nadia Baghouri, Jessie Van Eetvelde en Sabah Hammani, en Syriëstrijder Adel Mezroui. De vrouwen en kinderen verblijven in vluchtelingenkamp Al-Hol, buiten de bufferzone die de Turken momenteel bezetten in Syrië. Mezroui zit in de Koerdische gevangenis in Al-Hasakah, zonder medische bijstand.

De Belgische regering moet, volgens de op 11 december uitgesproken beschikking van de kortgedingrechter, aan de tien kinderen consulaire bijstand verlenen en hen identiteits-, administratieve of reisdocumenten bezorgen die hen in staat stellen om onder begeleiding vanuit Syrië naar België te komen. De ouders krijgen zulke bijstand niet. Het is tegen dat laatste dat er beroep wordt aangetekend.

"Voor alle duidelijkheid, we gaan niet in beroep tegen de onderdelen van de beschikking die gaan over de kinderen", zegt meester Lahlali. "De rechten die uit de beschikking voortvloeien met betrekking tot de kinderen, beschouwen wij als verworven en ons beroep verandert niets aan het feit dat de regering de beschikking met betrekking tot de kinderen moet uitvoeren, op straffe van een dwangsom."

Verwaarlozing, in meer of mindere mate
Volgens de kortgedingrechter konden de ouders geen beroep doen op consulaire bijstand omdat ze zich uit eigen beweging in een conflictzone hadden begeven.

"Maar die wet is pas in werking sinds eind 2018, terwijl onze cliënten voordien vertrokken zijn", gaat de advocaat verder. "Kan die dan wel op hen toegepast worden? Daarnaast zou de beslissing van de kortgedingrechter ertoe leiden dat ouders en kinderen gescheiden zouden worden, wat ingaat tegen het Kinderrechtenverdrag.”

Artikel 9 van dat Kinderrechtenverdrag voorziet dat de Belgische staat dient te waarborgen dat kinderen niet gescheiden worden van hun ouders, tenzij de scheiding noodzakelijk is in het belang van het kind, zoals wanneer er sprake is van misbruik of verwaarlozing van het kind door de ouders.

"Volgens de kortgedingrechter is hier sprake van verwaarlozing, in meer of mindere mate, maar de rechter toont dat niet aan", zegt advocaat Lahlali. "Negen van die tien kinderen zijn in Syrië geboren, ze zijn dus niet meegesleept naar het conflictgebied, en bovendien, er bestaat niet zoiets als 'verwaarlozing in meer of mindere mate'. Er is verwaarlozing of er is er geen. Ten slotte, zelfs als de kinderen gescheiden zouden worden van hun ouders, moet de staat regelmatig contact tussen beiden waarborgen. Hoe gaat ze dat doen als die ouders nog in Syrië zitten?”

Een scheiding zou het persoonlijk welzijn en de ontwikkeling van de kinderen ook in gevaar brengen, aldus meester Lahlali, die het de hoogste tijd vindt dat de overheid een duidelijk beleid begint te voeren in verband met de kinderen van Syriëstrijders: "Nu wordt casus per casus gewerkt, naargelang de rechterlijke uitspraken vallen. Zo dreigt een permanente procedureslag want er zijn nog tientallen kinderen. De situatie op het terrein, met de winter die eraan komt en de dreiging van de troepen van Assad, wordt ook steeds nijpender. Dit moet op de federale onderhandelingstafel komen.”

“Dubbelzinnige communicatie”
Afgelopen woensdag meldde minister van Buitenlandse Zaken Philippe Goffin (MR) in de Kamercommissie Buitenlandse Zaken dat de regering niet in beroep zou gaan tegen die beschikking. De minister vermeldde er bij dat het departement onderzoekt hoe aan de uitspraak tegemoet gekomen kan worden.

“Het is die dubbelzinnige communicatie die mee een rol heeft gespeeld in de beslissing om hoger beroep aan te tekenen”, aldus meester Lahlali. “De regering maakt absoluut niet duidelijk welke stappen ze wil zetten om de beschikking uit te voeren. Zo zijn wij deze week gecontacteerd om recente foto’s van de kinderen te bezorgen, die zouden moeten dienen voor de identiteitsdocumenten. De Belgische staat stelt dus wel actieve daden om de beslissing uit te voeren maar communiceert daar niet over, ook niet met ons. Bovendien moeten de kinderen onder begeleiding terugkomen, maar het is niet duidelijk of er internationale ngo’s bereid zullen zijn hen te begeleiden als ze daarbij gescheiden worden van hun ouders.”

Het beroep wordt maandag ingediend maar wanneer de zaak behandeld wordt, is nog niet duidelijk.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Jan 14, 2020 8:52 pm

Nederland is plan B voor de kalifaatstrijders

Ze hebben ’een fout gemaakt’ en willen het liefst een tweede kans in Nederland, zo jammeren enkele Nederlandse kalifaatstrijders in de indrukwekkende driedelige NPO-documentaire De Lokroep van Sinan Can. Maar wat zijn dan precies de fouten waar ze vergeving voor vragen als ze tegelijkertijd beweren eigenlijk niets te hebben misdaan?

De radicale islam is al heel lange tijd geen onbekende meer op Nederlands bodem, zo wordt in De Lokroep benadrukt. Al sinds de jaren negentig schiet de radicale tak van de islam wortel in ons kikkerlandje.

Dertig jaar later zitten we met Nederlandse jihadstrijders in voormalig kalifaatgebied. En die willen terug, zo weten we al langer. De verhalen die ze in de documentaire ophoesten, klinken inmiddels lachwekkend karikaturaal. De Eindhovense Dadi Meki „verkocht Franse koekjes, mille-feuilles en tompouce.”

Zijn jihadbruid Xaviera S., die aanklopte bij de Nederlandse ambassade in Turkije en inmiddels vastzit in Nederland wist natuurlijk ook ’niets’ van de onthoofdingen en andere oorlogsmisdaden en zat alleen ’thuis met de kinderen’. S. wordt gelinkt aan een Twitteraccount waarin ze columniste Ebru Umar met de dood bedreigde („ik had alleen Facebook”). En de aanslag in Bataclan („wie is dat?”) door haar werd verheerlijkt. Het stel werd opgepakt omringd met hoge IS-officieren.

Elk vermeend ’onrecht’ dat hen zogenaamd is aangedaan wordt door de uitreizigers desondanks benadrukt. Volgens Angela B. - een bekeerlinge die op spirituele zoektocht afreisde met haar inmiddels gesneuvelde man (ze heeft geen idee wat hij deed) - is het mensonterend dat door de Nederlandse staat de jeugd van haar zoontje ’wordt afgenomen’ nadat haar dochtertje al stierf door de barre omstandigheden. Wanneer documentairemaker Can benadrukt dat het toch echt haar eigen verantwoordelijkheid is dat ze afreisde naar kalifaatgebied en daar kinderen kreeg, reageert ze defensief. Waarom kan ze niet weer een normaal leven leiden in Nederland zoals ze hier heeft geleid?, vraagt ze zich af.

Vreemd genoeg lijken deze kalifaatgangers net als andere uitreizigers allemaal te ontkennen – ondanks meerdere bewijzen van in ieder geval radicale teksten die ze uitsloegen - überhaupt ooit radicaal te zijn geweest.

De Haagse Mounir el K. wist zelfs wonderbaarlijk genoeg - ondanks dat hij verplicht was te vechten in het leger van IS - al zijn verplichtingen te ’ontlopen’ en hij ’heeft van zijn fouten geleerd.’ Wat die ’fouten’ dan zijn wordt ondanks meerdere vragen niet duidelijk, want hij ontkent stellig iemand te hebben gemarteld of vermoord.

Gezichtsverlies
Waarom gaat het überhaupt over ’fouten’ als die vervolgens geen invulling krijgen? Is het schaamte om geen gezichtsverlies te lijden of is Nederland plan B voor kwaadaardige opportunisten nu hun kalifaatdroom uiteen is gespat en is het een naar de mond pratend verhaaltje dat wordt opgehangen om sympathie te willen wekken en tegelijkertijd niets belastends toe te willen geven? Opvallend genoeg valt in de gesprekken meerdere keren het woord ’bewijs’. De kalifaatgangers lijken er in ieder geval donders goed van op de hoogte te zijn dat Nederland zonder dat ’bewijs’ in het donker tast en een matige zaak heeft.

Toch is het, na het gênante interview afgelopen december met troetel-kalifaatmeisje Laura H. onder een kerstboom bij Mensen met M, interessant om te zien dat het goed kan zijn om ook – naast het verhaal van de slachtoffers - het verhaal van de uitreizigers te horen. Sinan Can vraagt namelijk door en weet genadeloos bloot te leggen dat er bij deze mensen geen greintje oprecht schuldbesef of enige zelfreflectie is te ontwaren. Hun semi-excuus dat geen echt excuus is, klinkt als een hol cliché.

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Zo Jan 19, 2020 10:14 pm

Demjanjuk bleef keihard liegen over zijn oorlogsverleden

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

Ariel

Berichtdoor Ariel » Wo Jan 29, 2020 1:51 pm

'België kan IS-kinderen niet terughalen uit Irak'

België heeft problemen bij het terughalen van IS-kinderen uit een kamp in de Noord-Iraakse stad Erbil. Volgens de Belgische krant De Tijd weigeren de Koerden die het kamp besturen om de kinderen zonder hun moeder te laten gaan.

De tien kinderen zijn tussen de 11 maanden en 7 jaar oud.

De Belgische rechter bepaalde eerder dat de kinderen naar België moeten worden teruggehaald. Gebeurt dat niet, dan moet het verantwoordelijke ministerie een dwangsom betalen van tienduizenden euro's per dag.

Politiek gevoelig
In Erbil is nu een Belgische missie om de repatriëring van de kinderen voor te bereiden, maar de Koerden willen de kinderen alleen laten gaan als de moeders, die ook in het kamp zitten, meegaan naar België. Kinderen samen met de IS-moeders repatriëren, ligt politiek erg gevoelig. De regering besliste twee jaar geleden dat volwassenen niet worden teruggehaald.

Als er volgende week geen oplossing is, willen advocaten verdere actie ondernemen.

Ook onduidelijkheid Nederland
In Nederland bestaat ook nog onduidelijkheid over het terughalen van kinderen en IS-moeders uit buitenlandse kampen.

Een groep IS-vrouwen is naar de Hoge Raad gestapt om terugkeer af te dwingen. De rechtbank had in november bepaald dat het onrechtmatig is om de kinderen niet terug te halen uit het buitenland, maar het gerechtshof vernietigde dat vonnis later. De IS-vrouwen willen dat de hoogste rechter van Nederland nu naar de zaak kijkt.

King George

Berichtdoor King George » Wo Jan 29, 2020 2:45 pm

Beter dat dat Jihadgebroed daar blijft in plaats van dat hun broedzeugen voor de Jihad ook hierheen komen.

mercator

Berichtdoor mercator » Do Jan 30, 2020 10:01 am

King George schreef:Beter dat dat Jihadgebroed daar blijft in plaats van dat hun broedzeugen voor de Jihad ook hierheen komen.

Eerst komen de kindjes, dan worden de moeders teruggehaald omdat die kindjes zo zielig zijn zonder, en later ook de broertjes, neefjes, nichtjes...en uiteindelijk de IS strijders zelf ook die dan blijkbaar toch niet gesneuveld waren. Dat alles gebeurt hier in België in het grootste geheim. "Stoemmelings", zoals we hier zeggen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel

Ariel

Berichtdoor Ariel » Wo Feb 05, 2020 6:40 pm

De kinderen kunnen op hun 21ste beschikken over het geld van de dwangsom...

Advocaten moeders IS-kinderen laten beslag leggen op kabinetten

In december vorig jaar besliste een kortgedingrechter dat België papieren moest bezorgen en bijstand verlenen aan tien kinderen van IS-strijders die vastzitten in het Syrische kamp Al-Hol, zodat zij gerepatrieerd konden worden naar België. België had daarvoor zes weken de tijd, zo niet moest het 5.000 euro dwangsom betalen per kind en per dag vertraging. Die dwangsom is ondertussen al opgelopen tot meer dan een half miljoen euro.

Abderrahim Lahlali en Mohamed Ozdemir, de advocaten van de tien kinderen en hun moeders, ziet dat de Belgische regering geen werk maakt van de repatriëring. Daarom willen zij woensdag beslag laten leggen op de kabinetten van de bevoegde ministers, minister van Justitie Koen Geens (Cd&V) en minister van Buitenlandse zaken Philippe Goffin (MR). Dat meldt De Standaard.

Vorige week zei premier Wilmès nog dat een Belgische diplomaat al getracht had de kinderen te bezoeken, maar dat voor een echte ontmoeting de veiligheid niet was verzekerd. Volgens de advocaten doet België maar 'alsof' er inspanningen worden geleverd. Zij hopen ook dat de moeders mee worden gerepatrieerd: "De Koerdische autoriteiten en het Internationale Rode Kruis weigeren de kinderen te scheiden van hun ouders. Dan is er maar één oplossing en dat is de moeders ook terugbrengen", aldus de advocaten in De Standaard.

Het geld van de dwangsommen moet terechtkomen op een rekening waarover de kinderen kunnen beschikken als ze 21 jaar oud zijn. "Als de regering haar verplichtingen naleeft binnen een redelijke termijn, zullen we de cliënten adviseren een deel van de dwangsommen weg te schenken aan de slachtoffers van terreur", zo zeggen de advocaten nog.

King George

Berichtdoor King George » Vr Feb 07, 2020 8:48 pm

Mag de guilotine uit het museum worden gehaald en weer terug op het stads- of dorpsplein? Want dit soort discastocraten vernietigen een land.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Feb 11, 2020 9:00 pm

België wil 42 kinderen zonder hun moeder uit Syrië halen

De Belgische regering wil 42 kinderen zonder hun moeders uit Syrische kampen halen. Dat heeft minister Philippe Goffin van Buitenlandse Zaken gezegd bij de VN-Veiligheidsraad, waarvan België momenteel voorzitter is.

Goffin spreekt van „een delicate operatie.” Volgens hem moeten de moeders lokaal worden berecht. „Ze hebben op Syrisch grondgebied oorlogshandelingen gepleegd - heel ernstige - en moeten er worden berecht. Momenteel willen ze niet gescheiden worden van hun kinderen, maar het is hun verantwoordelijkheid deze tijdelijke scheiding te aanvaarden opdat hun kinderen in veiligheid kunnen worden gebracht”, aldus Goffin.

De minister wil zich er niet over uitlaten wanneer de kinderen teruggehaald moeten worden. Ook wil hij „uit veiligheidsoverwegingen” niets kwijt over mogelijke samenwerking met landen uit de regio.

Koerden: kids gaan niet weg van moeder
Een rechter in België oordeelde eind vorig jaar dat de regering in ieder geval tien kinderen van Syriëgangers consulaire bijstand moet verlenen en reisdocumenten bezorgen. Hun advocaten waren naar de rechter gestapt om hun terugkeer naar België mogelijk te maken en werden deels in het gelijk gesteld.

Het is zeer de vraag of een terugkeer van alleen de kinderen mogelijk is. De Koerden die over kamp Al-Hol in Syrië gaan waar de tien kinderen zitten, wilden hen niet laten gaan zonder hun moeder, schreven Belgische media eind vorige maand.

Blok: praten over berechting van ’onze’ jihadisten
Ook in Nederland speelt de kwestie rond het terughalen van IS-kinderen. Volgens het gerechtshof in Den Haag hoeft de Staat de vrouwen en hun kinderen die in Noord-Syrische kampen zitten, niet terug te halen. De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, Stef Blok, zei vrijdag dat hij met de Koerden in gesprek wil over de berechting van Nederlandse jihadisten die in het noordoosten van Syrië vastzitten.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Feb 27, 2020 1:38 pm

Nederlandse jihad-bruiden Fatima (24) en Xaviera (26) komen voorlopig niet vrij

Twee Nederlandse vrouwen die jarenlang in IS-gebied verbleven, komen voorlopig niet vrij. Dat bepaalde de rechter in Rotterdam vandaag. Fatima H. uit Tilburg en Xaviera S. uit Apeldoorn werden eind vorig jaar opgepakt nadat ze door Turkije werden uitgezet.

In het geval van Xaviera komt er waarschijnlijk wel snel een schorsing van de hechtenis. Zij is zeven maanden zwanger en de rechter acht het niet wenselijk om de bevalling binnen de gevangenismuren te laten plaatsvinden.

Hun advocaten betoogden dat er te weinig grond is om hen vast te houden. Ze zouden niets te maken gehad hebben met de oorlog in Syrië en met de wandaden van IS in de jaren dat ze daar verbleven. Fatima ging in 2013 naar Syrië, Xaviera - die niet bij de zitting aanwezig was - in 2014.

De officier van justitie ziet dat anders. Uit chatberichten en foto’s zou blijken dat de vrouwen weet hadden van de strijd, en ook dat ze die strijd steunden. Van beide vrouwen zijn berichten aangetroffen waarin het martelaarschap verheerlijkt wordt, stelt de officier.

Zowel Fatima als Xaviera zouden volgens hun advocaten met heel andere verwachtingen zijn afgereisd. Xaviera was net getrouwd en wilde met haar man ‘een goed islamitisch leven kunnen leiden’. Fatima, destijds 17 jaar oud, werd bestookt met berichten van een vriendin, en liet zich overhalen, min of meer om maar van het gezeur af te zijn, zo verklaarde haar advocaat.

Kinderen
Fatima (24) heeft twee jonge kinderen die nu bij haar zus wonen. Ze zegt getraumatiseerd te zijn door haar periode in IS-gebied en wil graag weer bij haar ouders in Tilburg wonen. De zeven maanden zwangere Xaviera (26) verblijft nu in het gevangenisziekenhuis in Scheveningen.

De rechter oordeelt dat de verdenkingen tegen de vrouwen te serieus zijn om hen voorlopig vrij te laten. Wel wordt een schorsing in het geval van Xaviera dus in overweging genomen, vanwege haar zwangerschap. Daarover wordt beslist zodra de reclassering hierover een advies heeft uitgebracht. Ook zegt de rechter dat het moment dat zij het proces thuis mag afwachten dichter bij komt, omdat ze voor de feiten waar ze van verdacht wordt ook al anderhalf jaar vastzat in Turkije.

De komende maanden vindt in beide zaken verder onderzoek plaats, in mei vinden nieuwe zittingen plaats. Overigens: beide zaken lopen dan wel gelijk op, maar staan verder los van elkaar.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Feb 27, 2020 2:38 pm

Advocate verdedigt zwijgende jihadbruid: ’Fatima was naïef en gelokt door vriendin’

Justitie onderzoekt de doodsbedreigingen die jihadiste Xaviera S. uit Apeldoorn vanuit het IS-kalifaat heeft geuit tegen Nederlandse schrijfsters. Xaviera en haar IS-zuster Fatima H. uit Tilburg moesten donderdag voor het eerst voor de rechter verschijnen.

„Ik heb eigenlijk alleen thuisgezeten, alleen zusters gezien, in het huishouden.” Ze was dol op haar man omdat die in het kalifaat koekjes en tompoezen bakte en goed kon koken. Dat vertelde de zwangere Xaviera S. vorig jaar voor de camera van documentairemaker Sinan Can in de driedelige NPO-serie De Lokroep. De Apeldoornse was toen even op vrije voeten uit de Turkse gevangenis waar ze anderhalf jaar had vastgezeten, na een jarenlang verblijf in het strijdgebied. Nu staat ze in Nederland voor de rechter.

Justitie denkt dat Xaviera veel meer weet. Ze zat midden in oorlogsgebied en heeft genoeg kunnen zien en doen, denkt de officier. In Syrië trouwde ze eerst met de beruchte jihadstrijder Anis Zerguit uit Roermond, waarvan werd beweerd dat hij zichzelf heeft opgeblazen. Daarna trouwde ze met Algerijn Dadi M. uit Eindhoven, die niet als koekjesbakker bekend staat maar al sinds het begin van de eeuw als moslimextremist.

Ebru Umar en Brenda Stoter Bosculo
Xaviera stuurde uit het kalifaat een reeks doodsbedreigingen tegen columniste Ebru Umar en schrijfster Brenda Stoter Bosculo met afbeeldingen van een Kalasjnikov, zegt justitie. Ook stuurde ze een onthoofdingsfoto met de boodschap ’wij wensen de Nederlandse soldaten van harte welkom in 2015’ en bejubelde ze de aanslag op de Bataclan. Toen Sinan Can haar in het interview vroeg naar de slachting in dat Parijse theater, vroeg ze: ’Bataclan, wie is dat?’

In De Lokroep ontkent ze de andere bedreigingen ook, maar er is reden om te denken dat die wel degelijk van haar komen. Bij haar ouders zijn computers in beslag genomen om daar achter te komen. Woensdag leverde de AIVD nog een ambtsbericht aan justitie over Xaviera’s accounts op Twitter en Facebook.

Volgens Brenda Stoter Boscolo stuurde ze via Facebook ook gewoon berichten onder haar eigen naam. „Zo erg dat ze direct van Facebook werd gegooid. Ze kwam terug met een schuilnaam die er sterk op leek. In de reacties werd ook gewoon haar echte naam genoemd. Ik vind die mensen doodeng en levensgevaarlijk.”

Omdat Xaviera in Turkije al heeft vastgezeten voor lidmaatschap van een terroristische organisatie, is nu de vraag of ze opnieuw daarvoor kan worden veroordeeld door de Nederlandse rechter. Ze kreeg eerst zes jaar cel, maar omdat Turkije strafkorting geeft als iemand berouw toont, werd de straf in 2019 teruggebracht tot vier jaar en twee maanden. In juli 2019 werd ze al na anderhalf jaar cel op vrije voeten gesteld.

Fatima H.
Xaviera kwam donderdag zelf niet opdagen in de Rotterdamse rechtbank. Fatima H. uit Tilburg wel, maar ze deed er grotendeels het zwijgen toe. Volgens haar advocate Tamara Buruma is ze in het kalifaat zwaargewond geraakt door rondvliegende bomscherven en ook psychisch getraumatiseerd. „Ze kan niet spreken over bepaalde zaken. Dat komt door het huiselijk geweld waaraan ze is blootgesteld, de vroeggeboorte van haar kind en geweld in de omgeving. Fatima heeft het zwaar op de Terroristenafdeling in Vught omdat er een militair oefenterrein naast ligt.” Van zo’n oefenterrein is overigens niets bekend.

Fatima’s verhaal is dat ze naïef was en op haar zeventiende naar Syrië is gelokt door een Vlaamse vriendin. In Syrië raakte ze in hun greep. Binnen een week was ze getrouwd met een beruchte Belgische strijder.

Justitie heeft een berg belastende sms-berichten die vermoedelijk van Fatima zijn: verheerlijking van het martelaarschap en IS. Ook zij ontkent dat de berichten van haar zijn en beweert dat een andere vrouw ze heeft verstuurd vanaf haar account.

Fatima’s Nederlandse paspoort is afgepakt. Dat betekent dat ze naar Marokko wordt uitgezet als ze in Nederland is berecht en haar straf heeft uitgezeten.

King George

Berichtdoor King George » Do Feb 27, 2020 2:42 pm

’Fatima was naïef en gelokt door vriendin’

Het Islamitische slachtofferisme in één volzin met slechts zes woorden. Kenmerkend voor Moslims en hun apolegeten. Als Moslims daders zijn spelen ze steevast de slachtofferrol.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Do Mar 05, 2020 2:59 pm

OM verdenkt ’Balie-jihadist’ van 19 moorden in Syrië
’Balie-jihadist’ Aziz A. wordt - naast een leidinggevende rol bij terreurbeweging Jabhat al-Nusra - ook verdacht van het medeplegen van negentien moorden in Syrië. Dat liet het Openbaar Ministerie donderdag weten tijdens een inleidende zitting in de extra beveiligde rechtbank in Rotterdam. De 34-jarige A. zou in 2012 betrokken zijn geweest bij de moorden „met terroristisch oogmerk.”

Syriër Aziz, die in 2017 ineens opdook tijdens een bijeenkomst in debatcentrum De Balie in Amsterdam, wordt samen met zijn eveneens in Nederland neergestreken broer Fatah (43) verdacht van deelname aan een terroristische organisatie. Aziz A. verkeerde volgens het OM in de hoogste regionen van Jabhat al-Nusra. Beide broers ontkenden eerder al de beschuldigingen en waren donderdag niet aanwezig in de rechtbank.

A. is de ex-vriend van journaliste Ans Boersma, die vorig jaar Turkije werd uitgezet vanwege haar connectie met de verdachte. Zij zou hem hebben geholpen met een verblijfsvergunning voor Nederland, terwijl ze wist van de kwalijke zaken waarvan A. wordt verdacht.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1108122567/om-verdenkt-balie-jihadist-van-19-moorden-in-syrie
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Ma Mar 09, 2020 1:55 pm

:unhappy:

Jihadisten mogen Nederlands paspoort toch houden

Vijf jihadisten die het Nederlanderschap was ontnomen, krijgen hun paspoort terug. Dat blijkt uit een publicatie op de site van de Staatscourant. De beschikkingen over het afnemen van het Nederlanderschap zijn ingetrokken. De mannen hebben naast de Nederlandse, ook nog de Marokkaanse nationaliteit.

Toenmalig staatssecretaris Harbers trok de Nederlandse paspoorten in omdat de vijf zich hadden aangesloten bij verboden strijdgroepen in Syrië en Irak.

Op de vingers getikt
Eerder tikte de Raad van State de staatssecretaris op de vingers in de zaak van twee zogenoemde uitreizigers. Die hadden zich al in 2013 en 2014 aangesloten bij strijdgroepen in Syrië en Irak en waren hun pas kwijtgeraakt. Op dat moment stonden die groepen nog niet op de lijst van verboden organisaties, oordeelde de Raad van State. Daarom moest de strafmaatregel worden teruggedraaid.

Volgens Harbers' opvolger Broekers-Knol zijn deze vijf zaken vergelijkbaar met die waarin de Raad van State de intrekking ongedaan heeft gemaakt. "Daarom doen we dat bij deze ook."

Onder de vijf jihadisten die de Nederlandse nationaliteit terugkrijgen, is ook Driss Daouayry uit Den Haag. Volgens verschillende bronnen is hij al in 2015 om het leven gekomen in Syrië.

King George

Berichtdoor King George » Ma Mar 09, 2020 5:33 pm

Maar is echt geen dikastrocrait hoor. Echt niet.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Mar 13, 2020 10:00 pm

Somaliëganger (38) opgepakt op Schiphol, vocht mogelijk mee met al-Qaeda

Een 38-jarige man is eergisteren op Schiphol aangehouden op verdenking van terrorisme. De man zou in 2010 zijn uitgereisd naar Somalië om deel te nemen aan de gewapende strijd van een of meer terroristische organisaties, zoals al-Shabaab of al-Qaeda, zegt het Openbaar Ministerie.

Vandaag bepaalde de rechter-commissaris in Rotterdam dat de man de komende twee weken in de cel blijft.

De man meldde zich vorige week bij de Nederlandse ambassade in Muscat in Oman. Volgens het OM zou hij contact hebben gezocht om een nieuw leven te beginnen.

De Koninklijke Marechaussee heeft hem vervolgens in Oman opgehaald en is met hem naar Nederland gevlogen. De man heeft de Nederlandse nationaliteit. Op Schiphol is hij gearresteerd.

Terug naar “Terrorisme, Jihad en politieke islam”