De Exorcist – een filmanalyse

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

De Exorcist – een filmanalyse

Bericht door Pilgrim »

De Exorcist – een filmanalyse

Is deze film een voorzegging van onze tijd?

Afbeelding

Vorige week zag ik d.m.v. een DVD voor het eerst de film ‘De Exorcist’. Van mijn neef had ik al begrepen dat het een zeer goede film is en inderdaad het overtrof zelfs mijn verwachtingen. Een buitengewoon goede film en vermoedelijk ook hier met een verholen boodschap of narratief. Het gaat over een klein meisje van 12 jaar dat bezeten raakt door de duivel. Voor degenen die het verhaal niet kennen zal ik een korte samenvatting geven. De eerste 10 minuten gaan over een opgraving in Noord Irak, nabij de ruïnes van Niniveh. Priester Merrin, die later in de film de rol van duivel-uitdrijver speelt, lijkt hier een functie te hebben in het archeologische onderzoek. Er blijkt iets gevonden te worden waar hij bij wordt geroepen. We zien een klein medaillon met daarop St. Jozef en vervolgens de kop van de demon Pazuzu. Er volgen daarna wat scenes die vermoedelijk een verborgen betekenis hebben. Later rijdt hij met een jeep terug naar de opgraving en komt plotseling tegenover het beeld van Pazuzu te staan. Pazuzu was de koning van de demonen en de zuidwestenwind. Opeens steekt er een wind op. We horen het geraas van een vliegtuig waarna het beeld verspringt naar Georgetown in Amerika waar de rest van de film zich afspeelt.

Onheilspellende geluiden op de zolder in het huis van Chris Mc Neil zijn het eerste teken dat de demon uit het Midden Oosten zich hier begint te manifesteren. Chris is een beroemd actrice en woont daar samen met haar twee dochters, waaronder het meisje Regan, dat kennelijk de prooi is van de demon Pazuzu. Chris is ook gescheiden en wat eveneens gevolgen heeft voor de geestesgesteldheid van haar dochter. Gaandeweg verandert Regan en gedraagt zich steeds vreemder. Ze vloekt en slaat obscene taal uit. Zowel artsen als psychiaters staan voor een raadsel en medicijnen blijken niet te werken. Ook kunnen ze geen fysieke oorzaak vinden. Schoorvoetend geven ze toe dat de oplossing van spirituele aard zou kunnen zijn en adviseren een exorcist. Chris vraagt daarop de hulp in van pater Karras, die later weer de hulp krijgt van de eerder genoemde Merrin, want Merrin heeft ervaring met exorcisme. Beide exorcisten komen uiteindelijk door toedoen van de demon, die bezit genomen heeft van Regan, om het leven. Regan vermoordt ook de regisseur Burke Dennings. Dennings is vermoedelijk de werkgever van Chris en een soort huisvriend. Maar Regan zelf geneest uiteindelijk volledig.

Afbeelding

Sommige zaken komen me wel erg bekend voor zoals het medicijn Ritalin dat de artsen adviseren tegen hyperactief gedrag van Regan. ADHD? Ik ken verscheidene gevallen (ook uit mijn eigen familie) van mensen met een psychotisch gedrag en die vaak ook opgenomen zijn, waarvan je soms inderdaad het gevoel krijgt dat een demonische geest bezit van ze heeft genomen. En soms zeggen ze dat ook: “Het is de duivel...” De film propageert mijns inziens inderdaad een soort een spirituele benadering van deze problematiek, maar er is misschien meer...

Net als de filmcriticus Rob Ager ben ik van mening dat het verhaal voor een deel ook zinnebeeldig is. Het gaat over de demon Pazuzu uit Mesopotamië. Die kop van die demon, die Merrin vindt bij de opgraving, bestaat dus echt. In die Irak-scene ziet Merrin een compleet beeld van de demon, maar het is onwaarschijnlijk dat dat beeld daar al die duizenden jaren onaangetast is blijven staan. Het is dus waarschijnlijk symbolisch. Gewapende arabieren lijken de plaats van het beeld te bewaken. Het medaillon dat ook opgegraven wordt blijkt aan het einde van de film in het bezit van pater Karras te zijn. Maar hoe komt hij daar aan?

In de Irak-scene zien we Merrin kort bij de curator van een museum, terwijl hij archeologische vondsten bekijkt, waaronder het medaillon van St. Jozef en de kop van de demon Pazuzu. De klok in het vertrek staat op vijf over 12 en staat dan plotseling stil! Betekent dit dat het te laat is? Maar voor wat? De curator in het vertrek zegt dat hij het betreurt dat Merrin al weer weg moet, maar Merrin antwoordt dat hij nog ‘iets moet doen’. Heeft dit een verholen betekenis?

En zo zijn er meer zaken. Rob Ager noemt de crucifix die de moeder van Regan onder haar kussen vindt en mee naar beneden neemt, waar ze anderen vraagt wie dat daar neergelegd heeft. Niemand heeft dat gedaan en het wordt ook niet opgehelderd in de film. Maar na de scene met de rechercheur (die de dood van Dennings onderzoekt) blijkt de crucifix weer op onverklaarbare wijze in het bezit van Regan te zijn (om er seksuele aanstootgevende handelingen mee te verrichten). Haar moeder en de rechercheur zaten echter vlakbij de plaats waar de crucifix was neergelegd en ze zouden dus moeten merken dat Regan de trap was afgedaald om de crucifix terug te pakken. Het is kennelijk herfst in de film en rechercheur Kinderman waarschuwt de moeder voor tocht en bacteriën. Is dit een verholen hint voor de herfsttij van onze beschaving? Als de demon zich in het begin manifesteert blijkt er ook iets mis te zijn met de elektriciteitsvoorziening, want de lampen flakkeren of vallen uit. Energiecrisis??

De plotselinge overgang van de opgraving in Irak naar Georgetown lijkt ook symboliek te bevatten, want we horen het lawaai van een vliegtuig en zien dan een langgerekte brug bij Georgetown. Chris merkt pater Karras het eerst op als ze langs een kerk loopt, waar ze Karras een eind verderop met een andere geestelijke ziet praten. Ze kan hem echter niet horen omdat hij te ver weg staat en bovendien wordt het geluid overstemt door een overvliegend vliegtuig. Dus wat trekt dan haar aandacht?

De mensen op een feestje bij Chris lijken wel een doorsnee van de Westerse beschaving. Er is bijvoorbeeld ook een astronaut bij en Burke Dennings, die door Regan als eerste vermoord zal worden, lijkt veel op een D-66-achtige nihilistische linkse intellectueel die andersdenkenden doorgaans voor fascist uitscheldt. Typisch een man met een zwak karakter. Hij maakt vulgaire opmerkingen, is dronken, schoffeert het personeel en maakt Karl (een van de personeelsleden) uit voor nazi. Als het exorcisme gaat beginnen waarschuwt Merrin pater Karras om niet naar de demon te luisteren omdat hij waarheid vermengt met leugens. Geen verkeerd advies in deze tijd van foute media. Het is ook wel interessant om even te luisteren naar de obscene taal die Regan in haar bezetenheid uitslaat tijdens de exorcisme sessie. “M-o-t-h-e-r-f-u-c-k-e-r!...” Het komt me om de een of andere reden bekend voor... (“Ik neuk je moeder!” “Kankerhoer!”) Het is net of die scenes in de film in onze tijd ook echt plaatsvinden zoals bijvoorbeeld de ontheiliging van het Mariabeeld in de kerk waar Karras werkzaam was. Hier veel voorbeelden:

https://ejbron.wordpress.com/2019/03/31 ... frankrijk/

https://ejbron.wordpress.com/2019/04/18 ... an-europa/

viewtopic.php?f=31&t=23134&start=100#p378466

Ook het obscene gedrag van Regan tijdens haar bezetenheid lijkt tegenwoordig vaak in alle openheid plaats te vinden (gay prides e.d.). Onlangs zag ik hier op FFI een foto van een linkse vrouwelijke politicus die midden op straat openlijk stond te urineren. Iets soortgelijks zien we ook in de film als ze de astronaut bij het feestje voorzegt dat hij ‘daarboven dood zal gaan’ en vervolgens ongegeneerd op de grond plast. Gelukkig geneest Regan volledig, maar het kost de twee exorcisten wel het leven. Als de film ten einde is horen we –net als in het begin van de film(!)- en vlak voor de aftiteling nog eenmaal... “Allahoe Akbar, Allahoe Akbar...!!” Daar kwam de demon dus vandaan...

Toeval? Te ver gezocht?! Wie zal het zeggen? Maar ik kreeg er een vreemd gevoel van in mijn maag...

Hier nog wat links van Rob Ager over deze film:







Vooral de subtiele aanwijzingen over seksueel misbruik zijn interessant. Chris Mc Neil heeft kennelijk een zwak voor Burke Dennings omdat hij kennelijk voortdurend bij haar mag komen. Maar wanneer ze haar andere dochter vraagt waarom ze Regan alleen liet met Dennings blijkt uit haar antwoord dat ze Dennings niet vertrouwde om met haar dochter alleen te zijn in het huis? Ook allegorisch? Kort daarna komt het bericht dat Dennings dood is. Regan had hem uit het raam gegooid! Ik snapte het in het begin niet goed omdat ik niet direct de koppeling maakte met seksueel misbruik. Immers, wat had die Dennings nou te zoeken in de kamer van Regan? Maar na de analyse van Rob Ager begon het me te dagen. Inderdaad! Wat moest die Dennings in haar kamer?! Misschien is Regan wel allegorisch voor de nieuwe generatie van onze tijd die door de duivel bezocht en beproefd wordt.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De Exorcist – een filmanalyse

Bericht door Ariel »

Dit is geen film voor mij. Te spannend.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De Exorcist – een filmanalyse

Bericht door Pilgrim »

Nog een opmerking over deze film. Er waart nu een dodelijk virus rond. Onwillekeurig moet ik hier weer denken aan die opmerking die inspecteur Kinderman maakt aan de moeder van Regan dat ze op moet passen voor tocht, want “tocht in de herfst (symbolisch) kan als een magneet werken voor bacteriën als het huis verwarmd is (ook symbolisch?)”. Daarvóór zijn scenes dat het raam van Regan haar kamer open staat, waardoor een koude wind haar kamer binnen komt. Is ze daardoor besmet geraakt? Een huis is in de dieptepsychologie vaak ook een archetype voor onze ziel, met allemaal verborgen duistere hoekjes en gaatjes en wat je ook terug ziet in verhalen over spookhuizen. Als het overdrachtelijk is gaat het natuurlijk ook over geestelijke ‘bacteriën’. Foute ideeën? En is ze ook geestelijk misbruikt door Burke Dennings, een nihilistische linkse loser die haar geïndoctrineerd heeft?

Een waarschuwing aan alle moeders van deze tijd: Pas op voor gevaarlijke virussen en bacteriën en houd het huis goed gesloten in deze tijd. Zeker als je ‘huis’ goed verwarmd is! Door al die ‘stormen’ kan het behoorlijk tochten... :sly7:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De Exorcist – een filmanalyse

Bericht door sjun »

Een goed verwarmd huis trekt ook bijwoners die het lang niet altijd even goed voor hebben met degenen die hen al dan niet gewild onderdak bieden. In Polen staat de verwarming wat lager om cumulerende kosten te sparen.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De Exorcist – een filmanalyse

Bericht door Pilgrim »

Elders gaf ik een uitgebreide filmanalyse van de beroemde film ‘2001 a space odyssey’ en waar ik soms nog wat updates aan toevoeg. Ik deed dat omdat ik ontdekte dat als je de film allegorisch bekijkt er profetische elementen in lijken te zitten die betrekking hebben op deze tijd. Dat lijkt ook met deze film het geval te zijn en als je goed kijkt zal je dan ook ontdekken dat er zowel in ‘De Exorcist’ als in ‘2001’ gelijksoortige elementen zijn. Ook het centrale thema is hetzelfde; de ‘geboorte’ van een nieuwe mensheid na een aanval van een demonische entiteit. Ik zal de overeenkomsten hier vermelden:

- In de Exorcist is raakt het meisje Regan bezeten door de demon Pazuzu. Regan staat symbool voor de nieuwe generatie. De duivel Pazuzu is een equivalent van HAL in ‘2001’, die het ruimteschip (symbool voor de wereld) wil overnemen en de bemanning wil vermoorden. Uit oorspronkelijke scripts blijkt ook dat HAL opdracht gekregen had van autoriteiten van de aarde om de bemanning om te brengen.

- Als we eerste gedeelte van de aapmensen in ‘2001’ even niet meerekenen begint het avontuur in onze(!) tijd in beide films met een opgraving. In de ‘Exorcist’ wordt de kop van een beeld van Pazuzu opgegraven samen met een medaillon van St. Jozef elders bij die opgraving. Deze opgraving vindt plaats in het Midden Oosten, dus de wereld van de islam. We horen in het begin ook Allah akhbar, allah akhbar...! In ‘2001’ wordt de zogenaamde monoliet opgegraven op de maan en is de maan niet ook symbool van de islam? Sinds september 2001 zijn we in de wereld van de islam aangekomen en is er dus een samenstand van onze wereld met de islam (wat zo mooi weergegeven wordt als een eclips). Bij de opgraving op de maan is er in de opgraving vlak voor het fluitsignaal achterin de groeve heel even een halve rode schijf te zien boven op een apparaat op een statief, wat lijkt op een soort voorafschaduwing van de rode lens van HAL die later in de film een belangrijke rol speelt als demonische tegenstander.
Spoiler! :
(Voorafschaduwingen komen in die film wel meer voor zoals bijvoorbeeld de gevechtsportscene op een scherm in de maanpendel bijvoorbeeld en wat ook weer een voorafschaduwing is van de strijd die later gaat plaats vinden tussen de drie hoofdrolspelers David Bowman, Frank Poole en HAL. Of de twee planetoïden die we de Discovery voorbij zien vliegen als Bowman zich buiten het schip begeeft en weer een voorafschaduwing zijn van Frank Poole en zijn sloep die je later ziet weg schieten in de ruimte (analyse van Rob Ager).)
De monoliet is waarschijnlijk symbolisch voor het onbewuste of de kern van onze ziel volgens de analyse van Jay Weidner en volgens mijn eigen analyse heeft die ook twee kanten, een goede en een kwade. Merk op dat er ook in de opgraving van de ‘Exorcist’ twee dingen gevonden worden: de kop van de duivel Pazuzu en het reddende medaillon van St. Jozef dat later op wonderbaarlijke wijze in bezit komt van pater Karras, éen van de twee exorcisten. De monoliet in ‘2001’ geeft een krachtig signaal of respons als het licht van de opgaande zon er op valt.

- Wat hier misschien ook van belang is is de crucifix die de moeder van Regan onder de kussen van Regan vindt en waarvan niemand weet waar die vandaan komt. Allegorisch? Is de crucifix misschien diep in haar ziel verborgen en wat mogelijk haar redding is? Dus hier ook de kern van haar ziel of het onbewuste... De opgravingen zijn mijns inziens allegorisch voor een spiritueel ontwaken. We ontdekken diep in onze ziel de... crucifix! Net als de monoliet is hij daar lang geleden opzettelijk begraven (‘deliberately burried’).

- In beide films is er niet alleen een demonische entiteit, maar zijn er ook twee hoofdrolspelers die hem onschadelijk willen maken en in beide gevallen allebei omkomen. Immers ook David Bowman sterft aan het einde in de film op zijn sterfbed in die hotelkamer.

- In beide films is er dus een connectie met de wereld van de maan (islam).

- In beide films lijkt de wereld zoals we die kennen ten einde te lopen. In de ‘Exorcist’ is het herfst, want de blaadjes vallen van de bomen. Ook inspecteur Kinderman refereert daar aan als hij in de hierboven genoemde opmerking de moeder van Regan waarschuwt voor tocht omdat tocht in de herfst als een magneet kan werken voor bacteriën als het huis verwarmd is. Als de herfst symbolisch is gaat het om de herfsttij van onze beschaving. In ‘2001’ kijken de astronauten op een soort i-pad naar BBC 12, waarop de ‘World Tonight’ verschijnt. Een soort nieuwsdienst in de avond (in Engeland) lijkt het, maar toch... waarom de ‘wereld vannacht’? Waarom niet ‘today’? Valt in allegorische zin de nacht over de wereld? (Er bestaat overigens een echte BBC uitzending die de ‘The World Tonight’ heet: https://www.bbc.co.uk/programmes/b006qtl3 )

- In de ‘Exorcist’ wordt de regisseur Burke Dennings als eerste vermoord door Regan, waar de duivel bezit van genomen heeft. Maar Dennings is een karakterloze en vulgaire dwaas die veel weg heeft van een nihilistische linkse intellectueel. Zoals ik in mijn topic over zieners heb vermeld gaan dit soort mensen in een komende crisis als eerste voor de bijl. In de spoiler een voorbeeld van de profetie van Dimitru Duduman:
Spoiler! :
Lucifer continued to speak. "All of those that want to fight against my army and think they can be victorious; go to the right. Those that fear me; go to the left."

Only about a quarter of the group stepped to the right. All the others went to the left. Then Lucifer ordered his army, "Destroy those on the right!" [...]

Maar ze weten stand te houden door het ‘Woord van God’, waarop de duivel in toorn ontsteekt en i.p.v. hen degenen aan zijn linkerkant wegvaagt.

Lucifer, then filled with rage, turned to those on the left. "You, who all of your life have been trying to please two masters, because you could not stand against me; I have the power to destroy you." [...]

https://dutch.faithfreedom.org/forum/vi ... 00#p435050
In ‘2001’ worden de astronauten die in een soort winterslaap (hibernaculum) liggen door HAL vermoordt, nadat hij eerst een aanslag gepleegd heeft op Frank Poole. Deze drie astronauten lijken in deze toestand wel mummies, dus zijn het (in allegorische zin) ook een soort ‘mummies’ en mummies leven niet echt. Ze lijken symbool te staan voor het ingeslapen en gedoemde deel van de mensheid dat niet meer zal ontwaken en om zal komen. ‘Leven’ heeft in spirituele zin ook een geestelijke betekenis. Het zijn mensen die eigenlijk nooit echt ‘leefden’.

- Uiteindelijk wordt in beide films de vijand verslagen. In de ‘Exorcist’ wordt de duivel uitgedreven en in ‘2001’ wordt HAL uitgeschakeld. Regan geneest volledig en in ‘2001’ wordt het Sterrenkind geboren, symbolisch voor een nieuwe mensheid.

Fascinerend om te zien dat je in beide films dezelfde thema’s en zaken tegenkomt, maar in een andere vorm; een opgraving, twee hoofdrolspelers, duivel/HAL (klinkt een beetje als ‘hell’), herfst of nacht, monoliet of crucifix, de moord op Dennings of astronauten in winterslaap en tenslotte de transformatie van de mensheid. Inderdaad profetisch!
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De Exorcist – een filmanalyse

Bericht door Pilgrim »

Ancient Demons with Irving Finkel I Curator's Corner season 3 episode 7
11 mrt. 2018



In dit filmpje blijkt dat de demon Pazuzu in de oud-Mesopotamische cultuur eigenlijk geen slechte, maar juist een (in betrekkelijke zin) goede kracht was – een tegenhanger van de gevaarlijke Lamaschtu. Pazuzu was dus weliswaar een kwade geest, maar wel eentje die andere boze geesten verdreef, waardoor de mensen beschermd werden. Dit lees ik bij Wiki:
Pazuzu is the demon of the southwest wind known for bringing famine during dry seasons, and locusts during rainy seasons. Pazuzu was invoked in apotropaic amulets, which combat the powers of his rival,[2] the malicious goddess Lamashtu, who was believed to cause harm to mother and child during childbirth. Although Pazuzu is, himself, considered to be an evil spirit, he drives and frightens away other evil spirits, therefore protecting humans against plagues and misfortunes.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pazuzu
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie