Taalgebruik tijdens corona

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Plaats reactie
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Taalgebruik tijdens corona

Bericht door mercator »

Het virus tast het taalcentrum in het brein aan. De dozijnen experten en politici putten zich uit in kromspraak nu. Klassiekers zijn:
-het verschil tussen kritisch en kritiek.
De kritische patiënten gaan naar de IC afdeling.
-het verschil tussen moreel en moraal
De moraal van het verplegend personeel is voorlopig goed.

- heel rare en zelfs onbestaande woorden gevormd:
De demente bejaarden raken gedeterioriseerd door de maatregelen. Ik neem aan dat bedoeld wordt: gedesoriënteerd.
-Of woorden worden in de onjuiste betekenissen gebruikt:
De toestand in de verpleegtehuizen is drastisch. Dat zal wel dramatisch moeten zijn.
De maatregelen moeten gerespecteerd worden. Eerder opgevolgd.
Of het obligate Engels wordt verhaspeld: we moeten de social distancy bewaren. Distance of distancing.

-uitdrukkingen meer passend voor het kleuterjournaal:
de curve raakt afgevlakt. Het virus is moe . Het gaat trouwens totaal lukraak over het virus of de virus.

We noteren dat al deze rare taaltoestanden niet uit de monden van laag opgeleide boeren komen maar uit die van gewaardeerde universitairen, nieuwslezers en politici.

OOk dit nog: wij in België spreken over mondmaskers terwijl het in Nederland over mondkapjes gaat. Wat zou hiervan de reden zijn?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Taalgebruik tijdens corona

Bericht door Ariel »

Leuk topic. :razz:

Ik vermoed dat dit krantenartikel van voor het corona tijdperk is. Maar hij is wel leuk.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Taalgebruik tijdens corona

Bericht door mercator »

Ariel schreef: Ik vermoed dat dit krantenartikel van voor het corona tijdperk is. Maar hij is wel leuk.
Dat zal zeker niet bij de Jehovah Getuigen zijn. Ik heb die in hun publicaties of communicatie nooit enige taalfout weten maken, en ook geen duistere zinsconstructies.

Over die mondkapjes: het Hollandse woord is correcter want een masker bedekt het hele gezicht en dat is hier dus niet het geval. Het zal naar analogie zijn met dat in onbruik geraakte voorbehoedsmiddel voor de dames, het cervixkapje. Ik heb nooit geweten van een cervixmasker .
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Plaats reactie