De Taliban zorgde voor vrede en de vrouwen waren veilig’

Bestaan gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in de islam? Begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden? Bevrijdt de islam de vrouw?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

De Taliban zorgde voor vrede en de vrouwen waren veilig’

Bericht door sprot »

Bron 'De Morgen'

BRUSSEL Eigen berichtgeving Catherine Vuylsteke
INTERVIEW ¦ SAMI-UL HAQ, ‘DE GOEDE VRIEND VAN OSAMA BIN LADEN’

‘We zijn het slachtoffer van propaganda, leugens en onbegrip.’ Tenminste, dat vindt de peetvader van de Taliban, Sami-ul Haq.

De Morgen had in Brussel een exclusief interview met hem. ‘Er zijn in het christendom even goed fundamentalisten, kijk maar naar de man die nu de nieuwe baas wordt van het Vaticaan.’

In Pakistan is de zogenaamde Hudood Ordinancevan kracht, die stipuleert dat elke vorm van seks buiten het huwelijk, ook verkrachting, als overspel geldt en dus strafbaar is. De Pakistaanse Commissie voor de Status van de Vrouw, alsook huidig VN-Mensenrechtenrapporteur Asma Jahangir (voormalig voorzitter van de Pakistaanse Nationale Mensenrechtencommissie) noemen die wet de ergst denkbare aanfluiting van de rechten van vrouwen. Volgens Jahangir komen zo dagelijks honderd vrouwen in de cel terecht, veelal wegens verkrachting. Samiul Haq is vice-voorzitter van de MMA. Die coalitie van islamitische partijen heeft gedreigd met nationale straatacties als de wet wordt hervormd.

Hoe motiveert u dat?

Sami-ul Haq: “Waar het ons op aankomt, is de bescherming van vrouwen. De islamitische wereld verschilt sterk van de Europese wereld. We moeten bruggen slaan. Het feit dat mensen die ons slecht gezind zijn een verkeerd beeld ophangen, helpt natuurlijk niet. De echte islam is er een van vrede.”

Een van de eerste wetsvoorstellen die de MMA heeft ingediend betreft een verbod van vrouwen in publiciteit. Waarom eigenlijk?

“Uit respect, enkel en alleen daarom. Als je vrouwen naakt voorstelt, vermoord je hun eer en die van hun families. Dat is totaal onaanvaardbaar.

Vrouwen zijn kostbaar, zoals zeldzame bloemen, dat betekent dat je ze ook navenant moet behandelen.”

De MMA heeft er tevens voor gezorgd dat de religie van burgers nu vermeld staat op de nieuwe Pakistaanse paspoorten, een maatregel die de religieuze strijd in het land volgens mensenrechtenorganisaties alleen maar zal doen toenemen. Waarom wilde u dat per se, als dat zelfs in Saoedi-Arabië niet het geval is?

“Dat vinden jullie toch perfect? Op die manier kun je zien of het een moslim is die een bepaalde misdaad heeft begaan. Dat moet jullie politiewerk vergemakkelijken, niet?

Het geweld tegen vrouwen in Pakistan is in 2004 nog toegenomen, zo blijkt uit het jaarrapport van de Nationale Mensenrechtencommissie, die dat mede toeschrijft aan de groeiende invloed van de religieuze extremisten. Wat vindt u daarvan?

“Er zijn in het christendom even goed fundamentalisten, kijk maar naar de man die nu de nieuwe baas wordt van het Vaticaan.

Daar heeft schijnbaar niemand een probleem mee. Het is gewoon propaganda. Men zoekt manieren om ons te belasteren en elke leugen is schijnbaar goed. Maar met ons groot hart kunnen we dat vergeven.”

De Taliban die Afghanistan hebben geregeerd in de tweede helft van de jaren negentig werden in de door u opgerichte madrassa’s (koranscholen, CV) opgeleid.

Wat vond u van het beleid dat zij voerden?

“Het is niet omdat het onze studenten waren dat we verantwoordelijk zijn voor alles wat ze deden. Tegelijk vind ik dat het Taliban- beleid in de meeste opzichten erg goed was. Ze zorgden voor vrede, de opiumteelt was sterk teruggelopen en tegelijk genoten de vrouwen een erg grote bescherming.”

Maar ze mochten niet werken en werden van onderwijs verstoken.

“Dat is buitenlandse propaganda.”

Fundamenteel in de doctrine van de Taliban is de ondergeschiktheid van vrouwen aan mannen, wat vindt u daarvan?

“Vrouwen en mannen zijn beide mensen, in dat opzicht hebben ze dezelfde rechten.

Maar in de islam hebben mannen en vrouwen verschillende plichten. Mannen heb ben veel meer taken te vervullen, zij moeten de vrouwen en de kinderen van alles voorzien wat ze nodig hebben. Dat is een lastige taak, daarom moeten ze meer rechten hebben dan de vrouwen. Vrouwen moeten beschermd worden, er mag geen geweld tegen hen worden gebruikt, ze moeten respectvol worden bejegend, en dat gebeurt ook.”

U staat bekend als een goede vriend van Osama bin Laden. Hoe gaat het met hem?

“Ik zou het niet weten, ik heb al een hele tijd geen contact meer met hem gehad.

Vroeger, zo’n tien jaar geleden, heb ik hem erg goed gekend, toen het Westen hem nog niet diaboliseerde. Het was een goede man.

Misschien is hij nu veranderd.”

Momenteel worden in Irak haast dagelijks mensen vermoord vanuit een zogenaamde jihad tegen de bezetter. Gaat u daarmee akkoord?

“Neen, zelfmoordkamikazes zijn geen echte moslims. De islam is de religie van de vrede, niet van het geweld. “
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

gelooft hij zelf zijn antwoorden die hij geeft ,of wordt zijn neus langer en langer?
Slachtoffer van propaganda, leugens en onbegrip.... :x
De Taliban die Afghanistan hebben geregeerd in de tweede helft van de jaren negentig werden in de door u opgerichte madrassa’s (koranscholen, CV) opgeleid.

Wat vond u van het beleid dat zij voerden?

“Het is niet omdat het onze studenten waren dat we verantwoordelijk zijn voor alles wat ze deden. Tegelijk vind ik dat het Taliban- beleid in de meeste opzichten erg goed was. Ze zorgden voor vrede, de opiumteelt was sterk teruggelopen en tegelijk genoten de vrouwen een erg grote bescherming.”

Ja, ja... Het lijkt me heerlijk om in dit Moslim paradijs vrouw te zijn.
Ik kan geen plaatjes op dit forum zetten, maar anders!!!!
Vrouwen zijn kostbaar, zoals zeldzame bloemen. Ja ja.. Bloemen verpakt in blauw textiel. En als je als man even een rotbui hebt dan vertrap je deze zeldzame bloem gewoon.

En natuurlijk nooit naar de balk in je eigen ogen kijken maar onmiddelijk verwijzen naar de splinter in je buurmans oog.
Moslims vertonen zoveel kinderlijk gedrag.. "Hij doet het ook, en hij heeft het ook gedaan, en nou krijg ik de schuld.. Dat is niet eerlijk" :evil: snik, snik, snik...
Qoute..‘Er zijn in het christendom even goed fundamentalisten, kijk maar naar de man die nu de nieuwe baas wordt van het Vaticaan.’
Er zit een klein waarheidje in, want ook de nieuwe baas verpakt zijn vrouwen in grijs of zwart..
Maar als ik moet kiezen, dan kies ik duizend keer liever voor Rome dan voor de taliban.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

De islam is de religie van de vrede, niet van het geweld. “
Waar moeten moslima's dan tegen beschermd worden..?
Amorele atheistische nitwit
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Er zit een klein waarheidje in, want ook de nieuwe baas verpakt zijn vrouwen in grijs of zwart..
Maar als ik moet kiezen, dan kies ik duizend keer liever voor Rome dan voor de taliban.
ik geloof niet dat op het st pietersplein stenigingen plaatsvinden ?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Monique schreef:
Er zit een klein waarheidje in, want ook de nieuwe baas verpakt zijn vrouwen in grijs of zwart..
Maar als ik moet kiezen, dan kies ik duizend keer liever voor Rome dan voor de taliban.
ik geloof niet dat op het st pietersplein stenigingen plaatsvinden ?
Nee, dat is waar Monique.
Het was eigenlijk een grapje.. Ik had er een :D achter moeten zetten.
Touwens, veel nonnen dragen geen habijt meer.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Monique schreef:
De islam is de religie van de vrede, niet van het geweld. “
Waar moeten moslima's dan tegen beschermd worden..?
Tegen vieze westerse mannen.... :lol:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Ariel schreef:
Monique schreef: Waar moeten moslima's dan tegen beschermd worden..?
Tegen vieze westerse mannen.... :lol:
Die zitten toch allemaal hier...?
Er gaat toch geen hond vrijwillig naar afghanistan...? :wink:
Amorele atheistische nitwit
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Ariel schreef:
Monique schreef: ik geloof niet dat op het st pietersplein stenigingen plaatsvinden ?
Nee, dat is waar Monique.
Het was eigenlijk een grapje.. Ik had er een :D achter moeten zetten.
Touwens, veel nonnen dragen geen habijt meer.
Weet ik....ik wilde het even aandikken... :wink:
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Monique schreef:
Ariel schreef: Tegen vieze westerse mannen.... :lol:
Die zitten toch allemaal hier...?
Er gaat toch geen hond vrijwillig naar afghanistan...? :wink:
Nou..... er zijn juist een stel prachtige Hollandse kerels naar Afghanistan gegaan...
Als ik een Afghanistaanse man was hield ik mijn vrouw binnen. :)
Je weet het maar nooit . Beter save than sorry...
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Ariel schreef:
Monique schreef: Die zitten toch allemaal hier...?
Er gaat toch geen hond vrijwillig naar afghanistan...? :wink:
Nou..... er zijn juist een stel prachtige Hollandse kerels naar Afghanistan gegaan...
Als ik een Afghanistaanse man was hield ik mijn vrouw binnen. :)
Je weet het maar nooit . Beter save than sorry...
't valt me mee dat afghaanse mannen uberhaubt een vrouw kunnen krijgen... 8)
Oh nee... die vrouwen worden toch gekocht...? :wink:
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Monique schreef:
Ariel schreef: Nou..... er zijn juist een stel prachtige Hollandse kerels naar Afghanistan gegaan...
Als ik een Afghanistaanse man was hield ik mijn vrouw binnen. :)
Je weet het maar nooit . Beter save than sorry...
't valt me mee dat afghaanse mannen uberhaubt een vrouw kunnen krijgen... 8)
Oh nee... die vrouwen worden toch gekocht...? :wink:
Ik heb gehoord, dat een vrouw tegenwoordig best duur is.
20 handgranten en 10 geweren kost het nu volgens mij, en een zak met kunstmest. :D
Kamelen en schapen zijn not done anymore...
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

En geiten willen ze zelf houden... :P
Amorele atheistische nitwit
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

Hum, het eeuwige leven delen met 77 maagdelijke schapen, lijkt me een goede reden om martelaar voor het geloof te worden... :twisted:
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Dit is hoe de Taliban de vrouw behandelde:
Afbeelding
Afbeelding
Is dit een humane behandeling?
PS: Maroc, wat jij kan, kan ik ook (plaatjes laten zien)
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

@Sjeng;

Dit moet je anders zien hoor, hier geven die eerlijke en fijne Taliban jongens vrouwen het genadeschot voordat die gemene en duivelse Amerikaanse bommen vallen......
Plaats reactie