Mo Momo 'rebuked' FFI!

Moderator: M

Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Silly schreef:meis je hebt gelijk... wij zeggen ook allah als wij het over de christelijke god hebben

maar we maken een onderscheid... onze allah en hun allah :oops:

er zijn weinige christenen die toegeven dat de goden hetzelfde zijn... gewoon omdat je maar 1 blz hoeft te lezen van de koran en het NT om erachter te komen dat dat niet zo is...
Hmm, dus ilah en Allah zijn gelijk. Al-ilah samengevoegd?
OK, point taken.
Maar natuurlijk blijft mijn standpunt hier: als "de Vader" en "Allah" gelijk zijn, dan heeft hij het MPS. :)

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Bericht door Anneke »

Neej, allah en God zijn niet gelijk.. het woord heeft wel dezelfde betekenis, het staat voor de absolute bovennatuurlijke macht, maar de islam heeft er een hele (negatieve als je het mij vraagt) draai aan gegeven, en het dus heel anders ingevuld. De naam is hetzelfde, maar de substantie niet..

Jah, sorry, heb net een filosofie toets achter de rug :oops:
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

En hoe zit het Jaweh dan? Is de god van de Joden ook een andere god? Tenslotte erkennen de Joden het NT niet. Hoe zit dat precies?
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

Polleke schreef:En hoe zit het Jaweh dan? Is de god van de Joden ook een andere god? Tenslotte erkennen de Joden het NT niet. Hoe zit dat precies?
dat is wel dezelfde god (volgens de christenen dan)... het NT is slechts een vervolmaking (is dat een woord :oops: ) van het OT...
natuurlijk zullen de joden het er niet mee eens zijn, maar aangezien er geen haatgevoelens zijn tussen christenen en joden, zien zij jezus niet als messias en blijft het daarbij...
de god van het NT staat wat dat betreft niet parallel tegenover JWH...


(is trouwens wel een boeiende vraag, zal kieken of er meer over te vinden is ook)
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Bericht door Anneke »

Nee Sil, dat is zo. Christenen zeggen dat allah hun god niet is, en joden zeggen dat 'God' hun God niet is.. omdat ze elkaar opvolgen zeg maar, joden zijn joden omdat ze niet in de God van het christendom willen geloven, en christenen (en joden) zijn geen moslims omdat ze niet in allah willen geloven.

Zoiets
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Ilona schreef:Nee Sil, dat is zo. Christenen zeggen dat allah hun god niet is, en joden zeggen dat 'God' hun God niet is.. omdat ze elkaar opvolgen zeg maar, joden zijn joden omdat ze niet in de God van het christendom willen geloven, en christenen (en joden) zijn geen moslims omdat ze niet in allah willen geloven.

Zoiets
En wij atheisten zeggen iets wat "jullie christenen/moslims of wat dan ook" helemaal niet kunnen begrijpen: Er is geen god/allah/imaginaire persoonlijkheid die alles regelt.

Voorlopig hebben de atheisten het gelijk aan hun zijde.
Zolang gelovigen claimen dat er een god is zullen ze dat ook aannemelijk moeten maken.
En helaas.............dat kan niet.

Met vr.gr.

Thomas
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

verdeurie.. ieder zn ding...

jij ziet god niet, ik wel... of jij bent blind of ik ben parra... 8)

(in jouw ogen 2e optie... in de mijne niet helemaal)

zolang we mekaar dr maar niet dood mee gooien vind ik het best
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Silly schreef: jij ziet god niet, ik wel... of jij bent blind of ik ben parra... 8)
Is het zo scherp gesteld? Of de éne blind of de andere paranoia?
Denk eens na: kun jij God zintuiglijk waarnemen?
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Silly schreef:verdeurie.. ieder zn ding...

jij ziet god niet, ik wel... of jij bent blind of ik ben parra... 8)

(in jouw ogen 2e optie... in de mijne niet helemaal)

zolang we mekaar dr maar niet dood mee gooien vind ik het best
Nou silly.......
Als er 2 mensen het vandaag eens zijn!!!!!!

Met vr. gr.

Thomas

PS Ik vind je helmaal niet paran......!!!!
PS2 EN IK BEN NIET BLIND
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

ahaha okey dan zijn we daarover uit 8)
zou wel moeilijk forummen zijn als je blind was :lol:

was het maar zo simpel ketter :oops:
ik meen hem waar te nemen... maar aangezien waarnemen iets heeeel subjectiefs is, zal een ander persoon er een andere naam aan geven...
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Silly schreef:ahaha okey dan zijn we daarover uit 8)
zou wel moeilijk forummen zijn als je blind was :lol:

was het maar zo simpel ketter :oops:
ik meen hem waar te nemen... maar aangezien waarnemen iets heeeel subjectiefs is, zal een ander persoon er een andere naam aan geven...
Zintuiglijk waarnemen, Silly. Ik durf wedden dat je hem meent te voelen of zo. Heb je "Hem" ooit gezien, geroken, gehoord?

Heb je je al eens afgevraagd hoe het komt dat mensen over de hele wereld zo'n verschillend beeld hebben van "God", en hoe dat kan als ze dezelfde God "waarnemen"?
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Bericht door Anneke »

Ketter schreef:Heb je je al eens afgevraagd hoe het komt dat mensen over de hele wereld zo'n verschillend beeld hebben van "God", en hoe dat kan als ze dezelfde God "waarnemen"?
Dat is inderdaad vreemd, maar iets dat God ons probeert te leren is dat twee mensen naar dezelfde substantie kunnen kijken en toch iets verschillends zien. Dus ook naar God. Te veelzijdig om aan een definitie vast te pinnen naar mijn mening.

Verder is het ook vreemd dat mensen in zuid afrika of andere landen, die nooit eerder in aanraking zijn gekomen met Jezus, toch over hem hebben gedroomd? Dat realiseren ze zich natuurlijk achteraf pas, nadat ze wel weten wie Jezus voorstelt.

Vreemde boel inderdaad.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

maar aangezien waarnemen iets heeeel subjectiefs is, zal een ander
Waarnemen is heel subjectief, in zover dat 2 verschillende mensen hun ogen niet dezelfde kleur waarnemen, dat 2 verschillende mensen hun oren niet dezelfde frequenties waarnemen, dat er een verschil in waarneming van pijn is tussen 2 verschillende mensen.

Waarnemen van God is iets heel emotioneel. Niets bedriegt de mens meer dan zijn eigen emoties.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

BFA schreef:
maar aangezien waarnemen iets heeeel subjectiefs is, zal een ander
Waarnemen is heel subjectief, in zover dat 2 verschillende mensen hun ogen niet dezelfde kleur waarnemen, dat 2 verschillende mensen hun oren niet dezelfde frequenties waarnemen, dat er een verschil in waarneming van pijn is tussen 2 verschillende mensen.

Waarnemen van God is iets heel emotioneel. Niets bedriegt de mens meer dan zijn eigen emoties.
onderschat de fouten die het verstand kan maken niet!!
zolang we mensen zijn zal er een evenwicht moeten zijn tussen die twee... niet dat het dan feilloos gaat, want dat bestaat niet...

emoties kunnen bedriegen, maar ze kunnen ook verhelderend werken :wink:
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
ric0
Berichten: 355
Lid geworden op: do nov 09, 2006 3:16 am

Bericht door ric0 »

Het Geloof in God van mij(christenen) is als;
Het Geloof van een Blinde die in de zon gelooft...niet omdat hij hem ziet maar omdat hij hem voelt...

Dit valt niet uit te leggen..je moet het ervaren..

Ps;Silly ik ga voor de 1e optie
When you believe in all the good things of the Gospel and reject everything you think is bad.You don't believe the Gospel but you believe yourself...(augustine)
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

ric0 schreef:Het Geloof in God van mij(christenen) is als;
Het Geloof van een Blinde die in de zon gelooft...niet omdat hij hem ziet maar omdat hij hem voelt...

Dit valt niet uit te leggen..je moet het ervaren..

Ps;Silly ik ga voor de 1e optie
Nu spreek je jezelf tegen.

Je zegt eerst dat je blind bent, en dat je God moet voelen, en dan zeg je dat ongelovigen blind zijn (en dus impliciet gelovigen ziend).

:)

Dus eigenlijk ga je voor optie 3: we zijn allemaal blind.

Overigens: hoe weet je als blinde dat je de zon voelt, en niet een kampvuur die een andere mens heeft aangestoken om je te misleiden?

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
ric0
Berichten: 355
Lid geworden op: do nov 09, 2006 3:16 am

Bericht door ric0 »

Hhahahha.....
je bent weer lekker scherp vandaag :D
Overigens: hoe weet je als blinde dat je de zon voelt, en niet een kampvuur die een andere mens heeft aangestoken om je te misleiden?
Dat is net zoals iets Als een Blinde recht in ze gezicht slaan en dan zeggen...Die zag je niet aankomen he


(zit allebei een kern van waarheid in ,maar je hebt er zo weinig aan)
When you believe in all the good things of the Gospel and reject everything you think is bad.You don't believe the Gospel but you believe yourself...(augustine)
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

emoties kunnen bedriegen, maar ze kunnen ook verhelderend werken
Emoties zijn in nooit te vertrouwen.

Verlichting in Buddhisme is helder als een ijskristal.
Inzicht kan alleen verkregen in een ogenblik emotieloosheid.

Emoties, de mens heeft er honderden. Alle hebben ze een ding gemeen: Ik, ik, ik, ik eerst. Om de eerste onder de emoties te zijn, liegen ze, bedriegen ze, camoufleren ze zich in een ander. Het enige wat een emotie verlangt is bevrediging. Emoties zijn verlangens. Voornaamste bron van kwaad.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

net zo goed als dat jij niet weet dat het het kampvuur is :wink:

waarom zo anti emoties?? ratio is niet alles...

je bent zeker ook niet zo'n aanhanger van het dualisme ofwel?
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

net zo goed als dat jij niet weet dat het het kampvuur is
Met de ontdekking van het vuur, toont de mens dat hij alle eigenschappen bezat, later door de religies als 'geboden van God' geclaimd.

Het vuur is een van de 3 belangrijkste ontdekkingen van de mens. Menselijke levensomstandigheden veranderen hierdoor zo kompleet, dat de mens zichzelf volledig herschept.
Het vuur geeft meer mogelijkheden tot voedsel. Doorkomen van strenge winters. Leidt naar smeedkunst en betere werktuigen.

Intellect, dat niet onder doet voor het huidige. Want de gebruiksmogelijkheden van het vuur moeten voorzien en beredeneert. Daarna vanuit één persoon overgedragen op een hele groep. Veroveren van het vuur op de natuur is een veel te gevaarlijke opdracht om alleen te doen. Het is niet alleen die strategie van het vuur veroveren. Het is in de anderen hun verbeelding de voordelen die erbij komen plaatsen. Dit op zulk een manier dat ze er ook in geloven.

Sociaal gevoel. Bij zulk een opdracht is het heel goed mogeljk dat je gewond raakt. Je doet alleen mee, als je weet dat je in zulk een geval niet ten prooi aan de vlammen gelaten wordt.

Het kampvuur toont dat alles wat de mens bezit en gemaakt heeft enkel van de mens komt. Intellectuele en Morele eigenschappen inbegrepen.
God is dit later kmen claimen.
waarom zo anti emoties?? ratio is niet alles...
Ogenblikken van emotieloosheid, zijn de enige ogenblikken waarop je emoties kan herkennen en benoemen. Dit herkennen en benoemen is belangrijk. Emoties zijn de bron van verlangen en lijden in de mens.

Dit is niet anti-emotie. De noodzaak voor een ogenblik emotieloosheid.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

ik snap je niet helemaal denk ik...

het vuur is inderdaad een meesterlijke ontdekking... een basis waar veel van de hedendaagse wereld op steunt... ik kan me een wereld zonder eigenlijk niet voorstellen... vuur is zo belangrijk, en fundamenteel, en het straalt perfectie uit...

net zoals de andere elementen dat eigenlijk ook doen... net zoals alles wat ongeschonden is dat eigenlijk doet... het kijken naar perfectie doet bij mij het idee opkomen van een meester architect...

nogmaals.. we kunnen naar hetzelfde kijken en iets anders zien...
Ogenblikken van emotieloosheid, zijn de enige ogenblikken waarop je emoties kan herkennen en benoemen.
ik vraag me af of het andersom ook zo is... niet dat ik aan je redenering twijfel... maar zou je in momenten van pure emotie ook de rede kunnen herkennen en benoemen?

ik blijf bij het evenwicht... emoties bezorgen niet enkel lijden... waarom zouden er geen pure emoties kunnen zijn? ten gunste van de mens?
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

een meester architect...
Net zoals de mens, hebben alle dingen zichzelf gecreeerd.
maar zou je in momenten van pure emotie ook de rede kunnen herkennen en benoemen?
Je kan enkel sterven van verlangen. Niets te herkennen en benoemen.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

Net zoals de mens, hebben alle dingen zichzelf gecreeerd.
vind jij...


Je kan enkel sterven van verlangen. Niets te herkennen en benoemen.
ik word hier doodsomber van :shock:
een emotie hoeft toch niet een allesbedwelmende, allesverzwelgende overmatige passie te zijn...??

je doet het voorkomen alsof emoties de mens verdoemen... (dat woord niet te letterlijk nemen)
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Emoties geven het leven ook een aangename kant.
Zijn ook nodig om te weten wie je bent, waar je, je mee verbonden voelt.

Je moet de dingen die ik schrijf niet te zwar nemen, doe ik ook niet.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Silly schreef:net zo goed als dat jij niet weet dat het het kampvuur is :wink:

waarom zo anti emoties?? ratio is niet alles...

je bent zeker ook niet zo'n aanhanger van het dualisme ofwel?
Ikzelf ben geen aanhanger van het dualisme. "Choose reality", weet je.

Voor mij is realiteit en ratio niet "alles", maar wel het enige wat we hebben om dingen te verklaren. Dus wel het enige dat ik betrouwbaar vind.

Het feit dat ik niet weet of het spreekwoordelijke kampvuur door de mens is aangestoken (dwz religie is niet meer dan een overlevingsmechanisme, er is geen God) of de zon is (er is een God) maakt mij agnost.

Maar ik moet wel zeggen dat ik de aanwijzingen dat er geen god is wel heel erg overtuigend vind, terwijl religies daarentegen weinig overtuigend zijn.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Plaats reactie