Vragen die Chaimae aan de imaam kan stellen

Is de islamitische openbaring uniform? Wordt deze door alle gelovigen op dezelfde manier geïnterpreteerd? Hoe denken anderen zoals de Arabist HANS JANSEN over de islam?
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Vragen die Chaimae aan de imaam kan stellen

Bericht door Dutch »

Chaimae,
Als je dan toch koranlessen gaat volgen (feitelijk een goed idee, vermits je je kritisch verstand erbij houdt) en de imaam daar enige vragen gaat stellen, vind ik het een goed idee om hem ook het volgende te vragen :

Tijdens de ramadan vast de gelovige om "te ervaren wat een arme ondergaat en lijdt". Waarom moeten de "armen" dan ook ramadan doen, zij hebben 's avonds dan enkel nog meer honger. Zouden zij niet vrijgesteld moeten worden van het vasten ?
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

of een andere vraag: Als Mohammed dan toch de eerste moslim was, waarom mocht hij dan meer dan 4 vrouwen trouwen? De wetten van Allah gelden toch ook voor de eerste moslim?
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Waarom staan de geabrogeerde verzen nog in de Koran?
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Oke,als jullie nog meer vragen hebben plaats ze dan maar.
Ik ga na mijn tentamenweek Koranlessen volgen.


Dam,ik ken zo weinig Soera's.
Fatiha
Ichlaas
El Zelzal
Nass
Falaq
Lahab
Kawtar
Nasr

:shock:
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Nog een interessante vraag :
Hoe luidde de naam van de vader van mohamed en hoe kwam dat zo als zijn eigen zoon pas jaren later de eerste "openbaringen" kreeg ?
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Dutch schreef:Nog een interessante vraag :
Hoe luidde de naam van de vader van mohamed en hoe kwam dat zo als zijn eigen zoon pas jaren later de eerste "openbaringen" kreeg ?
Vader van Mohammed vzmh is AbdelAllah.Zijn moeder heette Amina.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:
Dutch schreef:Nog een interessante vraag :
Hoe luidde de naam van de vader van mohamed en hoe kwam dat zo als zijn eigen zoon pas jaren later de eerste "openbaringen" kreeg ?
Vader van Mohammed vzmh is AbdelAllah.Zijn moeder heette Amina.
Je kan vragen waarom de vader van Mohammed AbdelAllah genoemd werd.
AbdelAllah betekend slaaf van Allah en de islam was immers nog niet opgericht voor dat Mohammed zijn eerste openbaring kreeg.
Toen was zijn vader trouwens al dood.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Ik heb een probleem.

Jihad heeft megevraagd Vrijdag het gebed in de Moskee te verrichten.
Ik met mijn stomme kop heb ''ja'' gezegd.
Nu moet ik Vrijdag gaan bidden.. :roll:
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Chaimae schreef:Ik heb een probleem.

Jihad heeft megevraagd Vrijdag het gebed in de Moskee te verrichten.
Ik met mijn stomme kop heb ''ja'' gezegd.
Nu moet ik Vrijdag gaan bidden.. :roll:
Chaimae...

Geloof je in God?
Heb ik geen probleem mee, hoor, met persoonlijke religie...
Bid dan tot God. Gewoon een persoonlijk gebed. Geen formele blabla, hoe mooi ook verwoord, maar jouw eigen gedachten.
Als je God niet kent is dat wat anders natuurlijk... maak dan van de gelegenheid gebruik om je te bezinnen wat je kunt doen voor de mensen om je heen. Dat doe ik.

Zo bid of bezin je je altijd eerlijk en open. En daar kan een eventuele God geen bezwaar tegen hebben, me dunkt.

Eerlijkheid en menselijkheid zullen je bevrijden, Chaimae.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:Ik heb een probleem.

Jihad heeft megevraagd Vrijdag het gebed in de Moskee te verrichten.
Ik met mijn stomme kop heb ''ja'' gezegd.
Nu moet ik Vrijdag gaan bidden.. :roll:
Neem je I-pod mee Chaimae.
Oortje in je oor, muziek aan , en als ze vragen waarom je een oortje in je oor hebt, dan zeg je dat je een beetje doof bent.

Sterkte meid.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Chaimae schreef:Ik heb een probleem.

Jihad heeft megevraagd Vrijdag het gebed in de Moskee te verrichten.
Ik met mijn stomme kop heb ''ja'' gezegd.
Nu moet ik Vrijdag gaan bidden.. :roll:
Vrijdag heb je Duits en Geschiedenis.
Ook al gaan we die laatste herkansen, je kunt doen alsof je je stinkende best hebt gedaan en daardoor in het bezit bent van een geweldige koppijn waardoor je niet naar de moskee gaat.

(Joh, en die smoes met die hoofdpijn kan nog weleens vaker van pas komen. :D :D :D )
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Ariel schreef:
Chaimae schreef:Ik heb een probleem.

Jihad heeft megevraagd Vrijdag het gebed in de Moskee te verrichten.
Ik met mijn stomme kop heb ''ja'' gezegd.
Nu moet ik Vrijdag gaan bidden.. :roll:
Neem je I-pod mee Chaimae.
Oortje in je oor, muziek aan , en als ze vragen waarom je een oortje in je oor hebt, dan zeg je dat je een beetje doof bent.

Sterkte meid.
Ben je gek.Het gebedsruimte betreden met mijn I-pod,en vervolgens concentreert iedereen zich op het gebed,en sta ik daar met mijn muziek.Alle vrouwen zullen boos naar me kijken.Zullen denken dat ik lak aan het gebed heb,zullen me storend vinden,en erg ascociaal.
Vervolgens zal heel Enschede weten dat Chaimae L. een asociaal hoertje is.


Bovendien is het erg asociaal vind ik,een beetje respect vind ik wel kunnen.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Vrijdag heb je Duits en Geschiedenis.
Ook al gaan we die laatste herkansen, je kunt doen alsof je je stinkende best hebt gedaan en daardoor in het bezit bent van een geweldige koppijn waardoor je niet naar de moskee gaat.

(Joh, en die smoes met die hoofdpijn kan nog weleens vaker van pas komen. :D :D :D )
Da's een goeie.Maar ik weet zeker dat Jihad me zal meesleuren.
Ach dan bid ik gewoon wel effe mee.Het zijn toch maar 2 raka'ats.Kan ik gelijk de Imaam spreken.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Je kan vragen waarom de vader van Mohammed AbdelAllah genoemd werd.
AbdelAllah betekend slaaf van Allah en de islam was immers nog niet opgericht voor dat Mohammed zijn eerste openbaring kreeg.
Toen was zijn vader trouwens al dood.
Dat de vader van Muhamed (saws) Abduallah heette is een feit. Dit betekent idd slaaf van Allah. Allah heeft altijd al bestaan, dus waarom zou hij niet zo kunnen heten? Dit is een teken van God, niet iedereen kan een vader van een Profeet zijn.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Ik vond het wel een goede tip. :?
Als er een I-pod had bestaan toen ik jong was , dan had ik hen vast en zeker mee genomen naar de kerk.
Maar ja, sommige mensen hebben altijd pech in hun leven. :(
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:
Je kan vragen waarom de vader van Mohammed AbdelAllah genoemd werd.
AbdelAllah betekend slaaf van Allah en de islam was immers nog niet opgericht voor dat Mohammed zijn eerste openbaring kreeg.
Toen was zijn vader trouwens al dood.
Dat de vader van Muhamed (saws) Abduallah heette is een feit. Dit betekent idd slaaf van Allah. Allah heeft altijd al bestaan, dus waarom zou hij niet zo kunnen heten? Dit is een teken van God, niet iedereen kan een vader van een Profeet zijn.
Het is waar dat Allah al bestond.
Daar heb jij gelijk in, lees maar.
Archeologen hebben tempels ontdekt die opgedragen waren aan de maangod Allah, over het hele Midden-Oosten. Van de bergen van Turkije tot aan de banken van de Nijl was de meestverspreide religie van de oude wereld de aanbidding van de maangod Allah. In de eerste geschreven geschiedenis hebben de Sumeriërs ons duizenden kleitabletten nagelaten waarin zij hun religieuze geloven beschrijven.

De bewijzen tonen aan dat de tempel van de maangod nog steeds in gebruik was in de christelijke tijd. Bewijzen vergaard uit zowel Noord- als Zuid-Arabië tonen aan dat de maangodaanbidding zelfs duidelijk actief was in Mohammeds dagen, welke cultus toen dominant was. Terwijl de naam van de maangod "Sin" was, was zijn titel overeenkomstig talloze inscripties "Al-Ilah", d.w.z. "de god", en dat betekent dat hij de oppergod was onder de goden. "De god Il of Ilah was oorspronkelijk een fase van de maangod". De maangod werd Al-Ilah genoemd, d.w.z. "De God", en dat werd ingekort tot Allah in pre-islamitische tijden. De heidense Arabieren gebruikten zelfs Allah in de namen die ze aan hun kinderen gaven. Zo hadden zowel Mohammeds vader als zijn oom "Allah" als deel van hun namen. Het feit dat zulke namen gegeven werden door hun heidense ouders bewijst dat zelfs in Mohammeds tijd Allah de titel was voor de maangod.

Mohammed werd grootgebracht in de religie van de maangod Allah. Maar hij ging een stap verder dan zijn heidense mede-Arabieren. Terwijl zij geloofden dat Allah, d.w.z. de maangod, de grootste van alle goden was en de oppergod in het pantheon van godheden, besloot Mohammed dat Allah niet louter de grootste god was, maar de énige god.

In feite zei hij: "Kijk, jullie geloven reeds dat de maangod Allah de grootste van alle goden is. Alles wat ik jullie vraag is het idee te aanvaarden dat hij de énige god is. Ik neem de Allah die jullie reeds aanbidden niet weg. Ik neem enkel zijn vrouw weg, zijn dochters en alle andere goden". Dit kan gezien worden in het feit dat het eerste gegeven in de moslimkreet niet is "Allah is groot" maar "Allah is de grootste", d.w.z. dat hij de grootste is onder de goden
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Dit vergat ik nog.

De heidense Arabieren aanbaden de maangod Allah door verscheidene malen per dag in de richting van Mekka te bidden, door het maken van pelgrimstochten naar Mekka, te lopen rond de tempel - de Kaäba - van de maangod, het kussen van de zwarte steen, het offeren van een dier aan de maangod, stenen te werpen naar de duivel, een maand te vasten van wassende maan tot wassende maan, enz. De bewering van de moslims dat Allah de God van de Bijbel is en dat de Islam opstond uit de religie van de profeten en apostelen, wordt weerlegd door solide, overstelpende archeologische bewijzen. De Islam is niets meer dan een opleving van de oude maangodcultus. Het heeft zijn symbolen, riten, ceremonieën, en zelfs de naam van zijn god uit de oude heidense religie van de maangod.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Ik zal het navragen bij de Imaam.Maar voor de komst van de Islam aanbaden de mensen meerdere Goden.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:Ik zal het navragen bij de Imaam.Maar voor de komst van de Islam aanbaden de mensen meerdere Goden.
Dat is waar, en als je mijn post hebt gelezen dan weet jij nu dat die God Allah was.
Lees het nog mar een keertje over dan begrijp je het misschien nog beter.
Je kan de Imam nog wat leren Chaimae.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Dat is waar, en als je mijn post hebt gelezen dan weet jij nu dat die God Allah was.
Lees het nog mar een keertje over dan begrijp je het misschien nog beter.
Je kan de Imam nog wat leren Chaimae.

Maar dat kan niet.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:
Dat is waar, en als je mijn post hebt gelezen dan weet jij nu dat die God Allah was.
Lees het nog mar een keertje over dan begrijp je het misschien nog beter.
Je kan de Imam nog wat leren Chaimae.

Maar dat kan niet.
Wat kan niet? De imam wat leren?
Een imam is maar een mens Chaimae.
Zelfs de knapste profesoren leren dagelijks nog bij.
Wie niks meer leert, of niks meer bij wil leren is geestelijk dood.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Maar voor de komst van de Islam aanbaden de mensen meerdere Goden.
Hindus aanbidden één God.
Toch lijkt het of ze er meerdere aanbidden.
Ware betekenis van Monotheisme.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Maar voor de komst van de Islam aanbaden de mensen meerdere Goden.
Alleen in de Arabische woestijn.
Miep
Berichten: 668
Lid geworden op: wo dec 06, 2006 12:16 am

ik heb ook een vraag

Bericht door Miep »

Mag je winden laten van de koran?
God liefhebben boven alles en je naaste alsjezelf.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

BFA schreef:
Maar voor de komst van de Islam aanbaden de mensen meerdere Goden.
Hindus aanbidden één God.
Toch lijkt het of ze er meerdere aanbidden.
Ware betekenis van Monotheisme.
Hindus aanbidden meerdere Goden.Dat zijn ''moeshrikien'',op zijn Arabisch.De Joden/Christenen en Moslims die aanbidden één God.
Dat zijn dus de Monotheistische geloven.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Plaats reactie