Wie is hier gelovig?

Gebruikersavatar
Persian_revenge
Berichten: 782
Lid geworden op: za dec 03, 2005 4:32 pm
Locatie: Londonistan

Bericht door Persian_revenge »

Het regime in Tehran doet nu ook zijn het Internet te cencureren.
Ik weet niet of je het gehoord hebt. De Iraanse regering kondigde onlangs aan dat alle site-eigenaars moeten ofwel zich bij hen laten registreren of hun sites worden van een bepaalde datum geblokeerd.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Dat bedoel ik.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Lodewijk Nasser schreef:
Zie je mijn avatar? Voor mij is de realiteit heilig. Als ik agnost zeg, is dat uit eerlijkheid. Ik kan niet alles weten.
Wat is realiteit? Zintuigen kunnen bedriegelijk zijn. Een stok onder water ziet er verbogen uit en een stilstaande trein die gepaseerd wordt door een rijdende trein lijkt zelf te rijden.

Ikzelf gebruik liever woorden als rede, ziel, bewustzijn, verstand dan ' realiteit', juist omdat de realiteit subjectief kan zijn.
De realiteit is niet subjectief. Onze waarneming ervan wel, maar er zijn technieken om die subjectiviteit eruit te filteren. De wetenschappelijke methode is één van die technieken. En we ontdekken meer en meer welke stok onder het water verborgen zit. We zullen wel nooit alles weten.

Daarentegen erken ik bvb. het bestaan van een ziel niet. Ja, het is mogelijk dat er zoiets is (de kans ik zeer klein), maar ons verstand, bewustzijn en rede zijn duidelijk afhankelijk van de hersenen.
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
gideong
Berichten: 702
Lid geworden op: za okt 29, 2005 11:05 pm

Bericht door gideong »

Vrijzinnig christelijk. Jezusbewonderaar. Houd van muziek. Geloof in vrijheid van gedachte. Kruis van Lodewijk in deze thread vind ik prachtig. Mag ook het liberale godsdienstige besef van mijn Japanse vriend (Boedhist en Shintoist en trouwen in de kerk).

Doe mee met boedhistische rituelen in Japan.


Maar moet niets hebben van onderdrukkende leugens uit de islam.
De boom herken je aan zijn vruchten
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Als ik mezelf bstempel als "atheist" is dat in de meest vrije vorm van dat woord, nl. uit het Grieks " a- theos " , zonder god. Ik geloof niet in een god noch in goden. Punt, dat is alles wat voor mij "atheisme" betekent, niks geen eng hokje, gewoon een god-vrije mens ben ik.
Waarom de dingen ingewikkelder maken dan ze al zijn !
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Dutch schreef:Als ik mezelf bstempel als "atheist" is dat in de meest vrije vorm van dat woord, nl. uit het Grieks " a- theos " , zonder god. Ik geloof niet in een god noch in goden. Punt, dat is alles wat voor mij "atheisme" betekent, niks geen eng hokje, gewoon een god-vrije mens ben ik.
Waarom de dingen ingewikkelder maken dan ze al zijn !
Ik ben het hier volkomen mee eens.... amen :lol:
Amorele atheistische nitwit
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Ik ben atheist. Volkomen geloofsloos. :)
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Idem dito.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Peter Louter
Berichten: 934
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 2:21 pm

Bericht door Peter Louter »

Ben ietsist, in de opvatting van Spinoza.
Maar geloof dat als de mensheid verdwijnt ook 'iets' vergaat.
Verder absoluut anti-religie.
Een religie-god is een uitvinding van mensen die macht willen uitoefenen met transcedente waarheden.
Uit naam van de Verlichting: Red moslims van de orthodoxe islam!
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful" - Seneca (5 BC - 65 AD)
Raszlik
Berichten: 94
Lid geworden op: zo feb 19, 2006 11:32 am

Bericht door Raszlik »

Ik ben een atheïstische vrijzinnige.
Niet-geloven is voor mij net als niet-roken een kwestie van gezond nuchter verstand.

Een aantal uitgangspunten voor mij als atheïstische vrijzinnige zijn:

Ik behandel andere zoals ik zelf wil behandeld worden
Ik verwerp elke zgn geopenbaarde waarheid.
Ik beschouw de mens als de zingever en als schepper en drager van zijn moraal.
Vrije gedachte en meningsuiting.
Zekerheden kunnen opnieuw in vraag gesteld worden.
Levensbeschouwing is geen kwestie van marktaandeel.

Nu kan ik best begrijpen dat het pure atheïsme voor een enorme meerderheid van de bevolking te zwaar valt en dat er behoefte is om met behulp van een fantasietje, een sigaretje of jointje te ontsnappen aan de realiteit.
Mij best hoor maar gun die rare atheïst om de hoek ook zijn standpunt en visie en dwing hem niet langer tot een gedachtegoed dat niet het zijne is.

Uit een onderzoek onder de Vlaamse en Brusselse bevolking blijkt het volgende:

22.5% geeft aan van “niet-gelovig” te zijn en 23.2 % geeft aan “gelovig” te zijn
Ongeveer 25 % geeft aan “eerder gelovig” te zijn en ongeveer 8% geeft aan van eerder “niet gelovig te zijn”.
Ongeveer 19.5% van de bevolking is het “noch eens, noch oneens” met de uitspraak “ik ben gelovig”.

Belangrijker echter vind ik het volgende:

Negen op de tien ondervraagden oordeelt dat de zin van het leven gelegen is in het feit van wat je er zelf het beste probeert het beste van te maken.
Voor acht op de tien heeft het leven alleen zin als je die er zelf aan geeft.
Bovendien bleken de verschillen tussen niet-gelovige en gelovige miniem te zijn.
Freedom in danger!
momo
Berichten: 503
Lid geworden op: di jan 02, 2007 12:52 am

Bericht door momo »

IEDEREEN ZOU HIER MOSLIM MOETEN ZIJN. Spijtig aan het gebrek van julie hersenen.
allah oe akbar
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Re: Wie is hier gelovig?

Bericht door Sjeng »

Persian_revenge schreef:Ik had graag geweten wie hier gelovig en wie atheist of agnostisch is?
Atheïstisch humanist.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

momo schreef:IEDEREEN ZOU HIER MOSLIM MOETEN ZIJN. Spijtig aan het gebrek van julie hersenen.
Kan je ons een goede reden geven waarom we Moslim moeten zijn Momo.
Nu roep je maar wat ik het wilde weg.

Ik kan ook roepen...
IEDEREEN ZOU HIER HOMO MOETEN ZIJN.
Ik vermoed dat jij het daar niet eens mee zal zijn.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
momo
Berichten: 503
Lid geworden op: di jan 02, 2007 12:52 am

Bericht door momo »

Ariel schreef:
momo schreef:IEDEREEN ZOU HIER MOSLIM MOETEN ZIJN. Spijtig aan het gebrek van julie hersenen.
Kan je ons een goede reden geven waarom we Moslim moeten zijn Momo.
Nu roep je maar wat ik het wilde weg.

Ik kan ook roepen...
IEDEREEN ZOU HIER HOMO MOETEN ZIJN.
Ik vermoed dat jij het daar niet eens mee zal zijn.


Vermoedens, vermoedens, vermoedens, je moet zeker van jezelf zijn, Ariel, dat is één tip die ik je geef voor het leven.
allah oe akbar
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Laat ik dan zo zeggen dat ik zeker weet dat jij het niet met deze uitspraak eens ben lieve Momo.

En dank je wel voor de tip. maar ik kan je verzekeren dat heel zeker van mezelf ben.

Ik heb nog steeds geen antwoord op deze vraag.
Daarom nog maar een keer...
Kan je ons een goede reden geven waarom we Moslim moeten zijn Momo
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Peter Louter
Berichten: 934
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 2:21 pm

Bericht door Peter Louter »

Momo. er is in ieder geval één goede reden om de islam links te klaten liggen.
Of kun je mij een (overwegend) islamitisch land noemen waar het leven goed is, iedereen naar school kan, volledige toegang tot de gezondheidszorg heeft, een minimum-inkomen heeft, veilig is en twee keer per jaar op vakantie kan?

Dat is ook in Nederland over als de islam hier dominant wordt. Je zou het zelf niet moeten willen.
Uit naam van de Verlichting: Red moslims van de orthodoxe islam!
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful" - Seneca (5 BC - 65 AD)
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Bericht door Anneke »

Ik ben christen. Ook niet echt in een hokje te plaatsen eigelijk. Ik ben van huis uit Syrisch-Orthodox, maar ik ga nooit naar die kerk, en heb het sowieso niet echt op de traditionele kerken. Vooral niet de onze, te lang met moslims samengeleefd, ze zijn erop gaan lijken.
Ik ga nu naar de evangelische kerk, maar die vind ik eerlijk gezegd nogal oppervlakkig. De diensten zijn prachtig, maar ik merk niet zoveel diepgang.

Goed momo, voor de zoveelste maal blijft het stil als iemand je iets vraagt :wink: Geef een goede, waarheidsgetrouwe argumenten waarom ik moslima zou zijn.
(niet dat ik mij ooit zou verlagen dat niveau, maar goed)
Gebruikersavatar
Persian_revenge
Berichten: 782
Lid geworden op: za dec 03, 2005 4:32 pm
Locatie: Londonistan

Bericht door Persian_revenge »

IEDEREEN ZOU HIER MOSLIM MOETEN ZIJN. Spijtig aan het gebrek van julie hersenen.
Mo

Ik ben zelf veel dingen maar vooral ben ik een trotse MORTAD als je weet wat het betekent.

Eigenlijk is dat een schande voor een niet-Arabier zich Moslim te noemen. Als je Berber bent, google wat over het weerstand dat Barbers boden aan Islam en over "Sho'oobiyeh beweging".

Islam was een primitieve godsdienst voor een primitief volk en het pastte zeer goed bij Arabieren (niet Arab-wannabes). Maar gezien het Midden-Oosten een regio is met een rijke geschiedenis en gevorderede culturen, was en is Islam te laag voor andere volkeren van dat gebied.
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Ik ben zelf veel dingen maar vooral ben ik een trotse MORTAD als je weet wat het betekent.
Vindt jij jezelf een belofte? Wat kun jij dan betekenen voor de toekomst van jouw regio van herkomst?
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Ik ga nu naar de evangelische kerk, maar die vind ik eerlijk gezegd nogal oppervlakkig
Evangelische Christenen zijn inderdaad nog eens oppervlakkig.

Ik raad je van harte de werken van Thomas van Aquino en Augustinus te lezen.
Laatst gewijzigd door Lodewijk Nasser op di jan 30, 2007 11:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Persian_revenge
Berichten: 782
Lid geworden op: za dec 03, 2005 4:32 pm
Locatie: Londonistan

Bericht door Persian_revenge »

Vindt jij jezelf een belofte? Wat kun jij dan betekenen voor de toekomst van jouw regio van herkomst?
Belofte? Waar heb je het nu over? Hoeft men Moslim te zijn om iets te betekenen voor zijn land of zijn regio? Hoe kom je in godsnaam bij deze redenering?
Misschien weet je niet wat Mortad binnen Islam betekent. Vraag het als je 't niet weet.
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Sorry, verkeerd gegoogeld :oops: Mortad staat voor afvalligheid van de islam, apostasie.

Het valt me ook op dat veel Iraniërs in Nederland feitelijk de islam haten. Il ken er eigenlijk geen één die islamitisch is. Een collega van mij heeft islamitische theologie aan de universiteit van Teheran gestudeerd en onderhoudt nu een Iraans forum van anti-islamisten.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

PR,

Was je ooit Islamitisch?
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

Linda Danvers schreef:Ik geloof in God, maar niet in clubverband.
idemdito
Gebruikersavatar
Persian_revenge
Berichten: 782
Lid geworden op: za dec 03, 2005 4:32 pm
Locatie: Londonistan

Bericht door Persian_revenge »

Het valt me ook op dat veel Iraniërs in Nederland feitelijk de islam haten.
Niet alleen in Nl vriend. Ze haten Islam zelfs in Iran. Ze mogen het gewoon niet luid zeggen. Ik kan wedden dat mijn opa op de dag van ASHURA (een heilige dag voor Sjieten) weer Vodka zat te drinken.
Zelfs de oudere generatie (die in principe zeer conservatief hoeft te zijn) die onder de Shah bad, bidt nu niet meer.
Il ken er eigenlijk geen één die islamitisch is.

Ik ben blij dit te horen.
Iraniers die in Europa sluier dragen, worden meestal gemeden omdat men denkt (waar of niet) dat zij voor de ambassade werken. Persoonlijk (buiten het personeel van de ambassade) heb ik geen enkele gezien.
Een collega van mij heeft islamitische theologie aan de universiteit van Teheran gestudeerd en onderhoudt nu een Iraans forum van anti-islamisten.
:roll2:
Plaats reactie