Gebedshouding.

Moderator: M

BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Gebedshouding.

Bericht door BFA »

Steeds heb ik mij afgevraagd waarom gelovigen, in het bijzonder Moslims, zulk een masochistische gebedshouding aannemen. Moslims zeggen dat die houding respekt en eerbied voor hun God uitdrukt.
De lichaamscode zegt iets totaal anders. Deze spreekt van onderwerping, overgave, zelfschaamte en afwachting van kastijding.

Vergelijk je deze houding met die van Christenen. Beide geloven zouden dezelfde oorsprong hebben. Spreekt de lichaamscode uit de houding van Christenen anders. De gevouwen handen duiden op in zichzelf gekeerd te zijn. Het gebogen hoofd op nederigheid en respekt. Dit tesamen met knielen, maakt dat het lichaam zo weinig mogelijk ruimte inneemt in de omliggende ruimte. Wijst op bewust zijn van een zekere graad van onbelangrijkheid in het grotere geheel.

Niettegenstaande de vermoedelijke zelfde oorsprong, heeft het gebed bij Moslims en Christenen een totaal andere waarde.
Christenen ontwikkelen een persoonlijke relatie met God. Wordt God een persoonlijke vriend en raadgever.
Moslims houden daarentegen een afstand in stand met hun God. Het gebed is een 5X dagelijks herhaals eerbetoon aan Allah. De Moslim executeert wat zijn God aan hem vraagt.

Deze verschillen in gebedsinterpretatie geven een heel groot verschil in wereldbeleving.

Moslims verwijten Christenen deze persoonlijke relatie. Zeggen dat bij Christenen God enkel dient om wat aan te vragen. Er zijn Christenen die dit doen. Ondanks dat God heel duidelijk gesteld heeft dat de mens zijn talenten moet ontwikkelen om te krijgen wat hij vraagt. Dat de mens zijn eigen dingen moet maken.

De persoonlijke relatie die de christen met God creert, maakt dat hij steeds opnieuw met God in discussie kan gaan. De morele en ethische aspecten van God's wetten in vraag stellen. Hierbij verkrijgt hij een leidraad die hem helpt bij de ontwikkeling van zijn talenten en de uitvoering ervan. De mens is en blijft de mens, kan nooit al de gevolgen van zijn daden voorzien. Elke stap voorwaarts zal steeds een onrechtvaardigheid achterlaten. Ethische en morele dicussie staat vvor een evolutie, waarvan de balans positief blijft. Waarbij gewerkt wordt naar het opheffen van in het verleden gemaakte fouten.

Bij een Moslim ontbreekt, door de afstand met God, elke discussie. Allahs wetten gelden daar nog steeds onveranderd, zoals ze in de 7de eeuw zijn overgeleverd.

In de 7de eeuw stenigden de volgelingen van Allah vrouwen. In de 21ste eeuw stenigen Moslims nog altijd vrouwen. Ethisch en moreel stelt de Moslim zich geen vragen. Het is de wet van Allah. Allahs wetten zijn rechtvaardig. Die vrouw wist wat haar te wachten stond, had maar niet overspelig moeten zijn.

Is die zware straf voor zulk een klein vergrijp wel rechtvaardig? Het lijkt of onder Moslims niemand zich die vraag stelt. Net het gebed volgens de regeld geexecuteerd wordt, gebeurd dit met de overspelige vrouw.

Joden hadden in de Torah reeds de techniek ontwikkeld om met God morele kwesties te bespreken. Abraham bespreekt met God de moraal van zijn eigen wetten in de verwoesting van Sodom en Gomorrha: Als er 50 onschuldigen zijn, zult gij die stad dan nog vernietigen? Als er 5 onschuldigen zijn...

In het Christendom breidt Jezus dit uit met de steniging van de overspelige vrouw: Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Door dit te stellen, doet hij beroep op het inzicht in het zelf, hoe gemakkeijk en ongewild zonde begaan wordt. Brengt hij de hele morele discussie tussen mens en God op gang.

Joden en Christenen stenigen al lang geen overspelige vrouwen meer.

Als een van de grote redenen tot stilstand in de Islamterritoria kan je het ontbreken van deze commmunicatie zien. Moraal en ethiek zijn blijven steken in de 7de eeuw. Maar ook intellectueel, qua ontwikkeling van menselijke talenten.
Het kontakt met de Moderne wereld kan hun daar ook niet aan helpen ontsnappen.

De enige weg is, het invoeren van introspectie en communicatie met Allah. Dit houdt ook de vraagstelling van de ethische en morele waarden van Mohammed in. Aangezien dat dit maakt dat er dan geen Islam meer is, is ontsnapping aan de achterstand enkel mogelijk door volledige verwerping van Islam.

Allahs onwil tot communicatie met de mens, maakt hem in tegenstelling tot de opvoedende vaderfiguur van de Christelijke God, een narcistisch wezen. Een narcistisch wezen, onberoerd en zonder begrip voor de talenten en mogelijkheden van het wezen mens. Totale aanbidding zonder recoprociteit is het enige wat hij wil, de houding van fellatio. Allah weet dat, zolang hij de mens in de primitiviteit van het stenen tijdperk houdt, deze mens hem zal aanbidden.

De masochistische gebedshouding van de Moslims toont dit. Onderwerping en totale gehoorzaamhied zonder vraagstelling. Overgave of opgave van de menselijke mogelijkheden entalenten. Zelfschaamte. Afwachting van kastijding en straf in de hel.

Dit is slavernij. Enkel slavernij kent Allah voor de mens. In ruil voor aanbidding.

Allah geeft innerlijke vrede. Wat is deze vrede meer dan de innerlijke vrede die de sexslaaf verkrijgt door het niet meer ethisch en moreel in vraag stellen van zijn daden.

Juist zoals de sexslaaf de mogelijke straf een kleine prijs vindt voor deze innerljke vrede, vinden waarschijnlijk Moslims de achterstand en continue sfeer van onrust waar ze in leven een kleine prijs om te betalen.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89721
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Goed geschreven.

Ik hoop dat Moslims dit gaan lezen BFA.
Maar ik vrees met grote vreze. Volgens mij lezen ze alleen hun eigen posten. of hooguit de antwoorden op hun posten.
Zeer selectief dus.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Goed geschreven.
Hartelijk dank.
Ik hoop dat Moslims dit gaan lezen BFA.
Als Chaimae tekst of een link op Marokko.nl plaatst. Krijgen we misschien ook een paar nieuwe Moslims toe.
Zeer selectief dus
Lopen met een scherm tegen de buitenwereld rond hun kop.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89721
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae heeft het te druk met filmen en jurkjes in het gezellige hoekje.
Ze zal dit niet lezen.
Misschien moet je haar even op dit topic wijzen. 8)
Wie weet heeft ze even tijd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

mooie post...

ik denk dat iedere moslims zich kan vinden in het beeld dat jij schetst.. netjes
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Jezus zei daal neer en aanbidt god.
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

ajax schreef:Jezus zei daal neer en aanbidt god.
Ongeloofelijk hoet betweterig sommige Moslims kunnen zijn tegenover Christenen als het over Jezus gaat. Waar staat dat "gezegde van Jezus" die jij hierboven schrijft?

Helemaal in tegenstelling tot de publieke charade van Moslims, was het gebod van Jezus al het op bidden aankomt is afzondering en verder maakte hij er geen gymoefening van, maar wierp hij zich gewoon ter aarde of knielde hij.

"Hijzelf trok zich geregeld terug op eenzame plaatsen om er te bidden" (Lucas 5:16)

Dus geen hypocriet gedoe bij die man.


mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Salaam Aleykoum

Er mag niet vergeten worden dat het salaat (=gebed) ook een vorm is voor de moslim om morele steun te halen. Op het einde van het gebed vraagt de moslim vergiffenis maar ook dat Allah (swt) hem steunt in zijn daden. Het is inderdaad een vorm van onderwerping, want daar gaat het in de Islam om. Zich onderwerpen aan Allah (swt), hetgeen de meeste leden hier niet kunnen aanvaarden.

Ma3a Salama

Nayla
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Nayla schreef:Zich onderwerpen aan Allah (swt), hetgeen de meeste leden hier niet kunnen aanvaarden.
Heel simpel: als God er is zijn we aan hem onderworpen.
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

ik ben wel bereid me te onderwerpen aan een god. alleen niet aan een god die me het leven en vooral het denken zuur maakt...

ik snap niet waarom je die vernedering pikt
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Daar heb je gelijk in.
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

ajax schreef:Jezus zei daal neer en aanbidt god.
wat bedoel je hiermee?

misschien bedoel je de duivel die jezus vroeg hem aan te bidden waar hij overigens geen gebruik van heeft gemaakt.

maar het is zeker jammer dat de zelfbenoemde pedoprofeet wel is gevallen voor den duivel, hij aanbidd allah maar al te graag.
wat was die mohammed toch dom maar goed, we zijn mensen en mensen maken weleens fouten, jammer dat deze grote fout van mohammed tot de dag van vandaag nog gevolgd wordt en dat de moslims niet de waardheid word verteld.

al die moslims die hun kop neerbuigen voor dat beeld van allah (mekka)...ik heb medelijden met ze en ze zijn nog bang ook.

nadia
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

Nayla schreef:Daar heb je gelijk in.
nayla, je hebt een prachtige foto/avatar (lekker ding) maar deze foto is te groot, kun jij deze verkleinen, alvast bedankt

bedankt dat je de foto verkleind hebt, zo is het beter.
Laatst gewijzigd door nadia op wo feb 07, 2007 2:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

Nayla schreef:Salaam Aleykoum

Er mag niet vergeten worden dat het salaat (=gebed) ook een vorm is voor de moslim om morele steun te halen. Op het einde van het gebed vraagt de moslim vergiffenis maar ook dat Allah (swt) hem steunt in zijn daden. Het is inderdaad een vorm van onderwerping, want daar gaat het in de Islam om. Zich onderwerpen aan Allah (swt), hetgeen de meeste leden hier niet kunnen aanvaarden.

Ma3a Salama

Nayla
chrsitenen bidden ook maar zij praten tot god, dat is iets anders dan lippendienst !!! moslims doen aan lippendiens, pappagaaienwerk.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Er mag niet vergeten worden dat het salaat (=gebed) ook een vorm is voor de moslim om morele steun te halen. Op het einde van het gebed vraagt de moslim vergiffenis maar ook dat Allah (swt) hem steunt in zijn daden. Het is inderdaad een vorm van onderwerping, want daar gaat het in de Islam om. Zich onderwerpen aan Allah (swt), hetgeen de meeste leden hier niet kunnen aanvaarden.
Christenen halen de morele steun uit zichzelf. Uit de ontwikkeling van hun talenten. In het gebed doen zij beroep op de Heilige Geest om de morele en ethische gevolgen van deze ontwikkeling te overzien.

Dit staat heel dicht bij de Buddhistishe meditatie waarin een ogenblik verlichting gezocht wordt, om morele en ethische gevolgen van de daden die men wil stellen te overzien.

De mens kan geen stap voorwaarts zonder een onrechtvaardigheid achter te laten. Vergiffenis komt er hoe dan ook bij kijken. Het is weer aan de mens om verder te zoeken en deze onrechtvaardigheden ongedaan te maken.

De Moslim kan in zijn gebed dan ook vergiffenis vragen. Hij stelt zichzelf niet in vraag en zijn daden. Denkt in zijn gebed ook niet na over hoe, vroegere onrechtvaardigheden ongedaan te maken.
Zijn menselijkheid speelt soms op tegen de geboden van Allah. Zelfs Allah kan de menselijkheid niet volledig onderdrukken. Het is voor de protesterende menselijkheid dat de Moslim vergiffenis vraagt. Na het gebed vindt hij de sterkte om deze menselijkheid terug met de voeten te treden.

Zich onderwerpen aan Allah. Daar ligt het probleem bij de Moslims. Deze onderwerping wist de unificatiegedachte tussen mensen onderling uit.
De unificatiegedachte tussen mensen: alle mensen zijn gelijkwaardig, of de basis van de menselijkheid verdwijnt, juist door die onderwerping aan Allah.

Alle religies ter wereld, uitgezonderd Islam wijzen er op de een of andere manier op dat mensen gelijk zijn, gelijke behandeling verdienen.

Islam erkent deze gelijkheid niet. De mensheid wordt opgedeeld in klasses, volgens geloof, geslacht en huidskleur. Volgens deze criteria worden mensen in waarde geschat en behandeld.

Moslims zeggen dat de onderwerping aan Allah een grotere goddelijke kontaktbeleving geeft.
Voor de sexslaaf geldt dat de onderwerping aan de meester voor een explosiever klaarkomen garant staat.
De basis van dit explosiever klaarkomen is psychisch. Samen met het klaarkomen komt een ogenblik bevrijding van de zelfschaamte en zelfvernedering en zelfhaat die men zich heeft aangedaan door voor die onderwerping te kiezen.
Na dit ogenblik bevrijding bouwt, door het verderzetten van de onderwerping, dit alles zich terug op in de psyche van de onderworpene. Deze naar de volgende sessie verlangt. De volgende sessie brengt een nieuwe bevrijding.

De sexslaaf voelt zich ook superieur. Diegene die dit niet is kent de zuurzoete extase niet, die met onderwerping gepaard gaat.

De sexslaaf is niet gedwongen. Vanaf het ogenblik dat deze een duidelijk NEEN zegt, is het spel over. Blijft het spel enkel gespeeld tussen meester en sexslaaf is de komst van dit ogenblik onafwendbaar.

Lichaam en psyche wennen heel snel aan een steeds herhaalde sensoriele prikkeling. Het explosieve klaarkomen vermindert.

Om het spel oneindig te laten duren wordt de vermeende superioriteit in praktijk gebracht. Worden derden en vierden binnengehaald in verschillende waardeklassen. Het enige wat het spel kan doen ophouden nu, is het woord neen en gelijke waarde van partners.

Islam is volledig geconstrueerd in analogie met het spel van slaaf en meester.
Verbod op uittreding, omdat het woord NEEN niet zou vallen. De hele mensheid ingedeeld in waardeklassen. Nergens enige gelijkheid.

De lichamelijke code van de houding van fellatio, de houding van de sexslaaf die geeft en niets terugkrijgt, als gebedshouding spreekt boekdelen hierover.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Salaam Aleykoum

Ik kan veel verdragen, ik probeer alles te begrijpen en mijn standpunten uit te leggen. Maar om het gebed te vergelijken met een sexspelletje dat vind ik erover. Dat getuigt van weinig respect, vooral tegenover de moslims hier.

Dit was nu wel een streepje te ver.

En nu moeten we niet beginnen met "Islam respecteert de hele mensheid niet".

Ma3a Salama
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

BFA schreef:
Er mag niet vergeten worden dat het salaat (=gebed) ook een vorm is voor de moslim om morele steun te halen. Op het einde van het gebed vraagt de moslim vergiffenis maar ook dat Allah (swt) hem steunt in zijn daden. Het is inderdaad een vorm van onderwerping, want daar gaat het in de Islam om. Zich onderwerpen aan Allah (swt), hetgeen de meeste leden hier niet kunnen aanvaarden.
De lichamelijke code van de houding van fellatio, de houding van de sexslaaf die geeft en niets terugkrijgt, als gebedshouding spreekt boekdelen hierover.
Heel goed stukje, het is de essentie.

Nayla, zie je niet dat BFA de extase van het gebed vergelijkt met de extase van sexuele onderwerping. Het is de onderwerping aan de ene god, de wegcijfering van het inividu, wat de kern van de salaat is.

De religieuze roes is heel belangrijk bij het islamitische gebed. Tevens is het verslavend, en van verslavingen kun je moeilijk afkomen...
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Nayla schreef:Salaam Aleykoum

Ik kan veel verdragen, ik probeer alles te begrijpen en mijn standpunten uit te leggen. Maar om het gebed te vergelijken met een sexspelletje dat vind ik erover. Dat getuigt van weinig respect, vooral tegenover de moslims hier.

Dit was nu wel een streepje te ver.

En nu moeten we niet beginnen met "Islam respecteert de hele mensheid niet".

Ma3a Salama
Misschien is het erover, dat kan. Ik aanvaard jouw oordeel dat het misschien een ongepaste vergelijking is.

Maar mag ik erop wijzen dat sex geen onnatuurlijke of haram bezigheid is. Mohammed zelf beschreef een zeer hedonistische hemel in z'n hadith en de Koran?

De kernvraag is eigenlijk: waarom heeft God zo'n slaaf-meester verhouding nodig met z'n gelovigen? God is toch onbehoeftig, waarom al dat gedoe? Waarom zo'n slavernij van de mens die hij als beheerder van de wereld op aarde zou gezet hebben, waar de engelen moesten naar buigen? Aanbidden jullie bijgevolg wel een consistente God, want voor mij is een slaaf-meester verhouding ofwel een evidentie (we zijn onderhorig aan de wetten der natuur - jij zegt dus Allah) ofwel een absurditeit "vije wil" gecreëerd om zich te onderwerpen?

Waarom eiste Jezus bvb. geen slaaf-meester verhouding? Hij bad afgezonderd, op onbepaalde tijdstippen, wanneer hij het nodig had!

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Salaam Aleykoum

Onderwerping is één aspect van het gebed, die zich uit in het knielen en vragen om vergiffenis. Maar een nog belangrijker aspect van het gebed is dat het een manier is om tot bezinning te komen. De moslim put uit het ook kracht: hij vraagt hulp indien hij iets moet verwezenlijken, hij vraagt steun bij een moeilijke beslissing, ...

Het gebed is meer dan alleen onderwerping. Maar dat dringt hier precies niet door.

Ketter, daar gaat het juist Jezus ging bidden als hij iets nodig had, wij niet. Wij bidden omdat wij Allah (swt) hebben danken voor hetgeen hij ons geeft, ook als misschien weinig is.

Dus die vergelijking met sexuele extase, of wat dan ook, is belachelijk. Precies of je opgewonden raakt door voor Allah te gaan knielen, layhfed!

Ma3a Salama
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Dus die vergelijking met sexuele extase, of wat dan ook, is belachelijk. Precies of je opgewonden raakt door voor Allah te gaan knielen, layhfed!

Precies. Heb je wel eens een sjiitische processie gezien? De volgelingen van ALi slaan zich tot bloedens toe, met messen, zwepen en wat dan ook. Op de koranschool worden miljoenen kinderen gehersenspoeld. Eindeloos de koran reciteren!

Der sexuele extase is een drug, een genotsmiddel. Zoals sommige mensen koffie nuttigen zo nemen sommige mensen religie tot zich.

Het gebed is hier gewoon een ritualisering, kanalisering van de religieuze extase. De vergelijking is misschien disproportioneel, het heeft een kern van waarheid over zich.

Mvg, Polleke
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Polleke schreef: Precies. Heb je wel eens een sjiitische processie gezien? De volgelingen van ALi slaan zich tot bloedens toe, met messen, zwepen en wat dan ook. Op de koranschool worden miljoenen kinderen gehersenspoeld. Eindeloos de koran reciteren!

Mvg, Polleke
Salaam Aleykoum

Persoonlijk vind ik de Sjitische zelfkastijding geen manier om je geloof te uiten. Zelfkastijding vind je trouwend niet alleen in de Islam terug. Zelfs binnen het Opus Dei werd die vorm van geloofsuiting gebruikt.
Wat het reciteren van de Koran betreft, het vergt enorm veel karakter en tijd om de hele Koran van buiten te leren. Het probleem is dat veel moslims die de alle verzen uit het hoofd studeren niet weten wat de inhoud ervan is. De Koran is geschreven in een enorm moeilijke grammaticale stijl. Je moet het Arabisch al heel goed kunnen beheersen om te kunnen uitleggen wat erin staat.

Ma3a Salama
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Wat het reciteren van de Koran betreft, het vergt enorm veel karakter en tijd om de hele Koran van buiten te leren. Het probleem is dat veel moslims die de alle verzen uit het hoofd studeren niet weten wat de inhoud ervan is. De Koran is geschreven in een enorm moeilijke grammaticale stijl. Je moet het Arabisch al heel goed kunnen beheersen om te kunnen uitleggen wat erin staat.
Dus probeer je eigenlijk niet te zeggen dat deze vorm van religieus onderwijs afkeurenswaardig is? Was heeft het voor nut om de gehele koran te reciteren als je de inhoud niet begrijpt maar letterlijk neemt?

Overigent getuigt het niet van karakter, maar van vorming. Hoe kan een 7-jarig kind besluiten wat goed voor zijn of haar opvoeding is?

Mvg, Polleke
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Nayla schreef:
Ketter, daar gaat het juist Jezus ging bidden als hij iets nodig had, wij niet. Wij bidden omdat wij Allah (swt) hebben danken voor hetgeen hij ons geeft, ook als misschien weinig is.
Ik doe veel voor mijn kinderen. Maar mochten ze me 5x per dag daarvoor danken, op vaste uren, zou ik serieus gegêneerd zijn (me beschaamd voelen in mooier Nederlands). Meer nog, ze hoeven mij niet te danken, ze moeten evenwichtige, eerlijke en ethische mensen worden. Da's trouwens mijn eerste verantwoordelijkheid, niet de hunne.

Jezus is volgens de Islam "slechts" een profeet. Een andere die je profeet noemt, Mohammed, bad 5 keren per dag, waarom Jezus niet?

Hoe huw je dat met het feit dat God eigenlijk behoefteloos is? Ik ben ook dankbaar voor het leven, en mocht er een schepper zijn, dan zal die zien dat ik de rest van zijn schepping met vriendschap en liefde behandel. Is dat dan ook geen dankbaarheid? Immers, ik ken de schepper niet, nooit gezien, maar het zou me sterk verwonderen moest die gediend zijn met 5x een gebed per dag. Ik zou niet weten waarom.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Ketter schreef:
Nayla schreef:
Ik doe veel voor mijn kinderen. Maar mochten ze me 5x per dag daarvoor danken, op vaste uren, zou ik serieus gegêneerd zijn (me beschaamd voelen in mooier Nederlands). Meer nog, ze hoeven mij niet te danken, ze moeten evenwichtige, eerlijke en ethische mensen worden. Da's trouwens mijn eerste verantwoordelijkheid, niet de hunne.
Zo'n redenering klopt niet Ketter, je vergelijkt jezelf nu met God. Miscchien ben je dat wel voor je kinderen.

Wij danken Allah voor het dak boven ons hoofd, voor de kleding die we dragen, voor het eten dat we kunnen eten, voor ons doorzettingsvermogen, voor ALLES.

Ik begrijp wel jullie dat niet kunnen begrijpen, maar zo denkt een gelovige. Alles is voorbestemd.
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Nayla schreef:
Ketter schreef:
Ik doe veel voor mijn kinderen. Maar mochten ze me 5x per dag daarvoor danken, op vaste uren, zou ik serieus gegêneerd zijn (me beschaamd voelen in mooier Nederlands). Meer nog, ze hoeven mij niet te danken, ze moeten evenwichtige, eerlijke en ethische mensen worden. Da's trouwens mijn eerste verantwoordelijkheid, niet de hunne.
Zo'n redenering klopt niet Ketter, je vergelijkt jezelf nu met God. Miscchien ben je dat wel voor je kinderen.

Wij danken Allah voor het dak boven ons hoofd, voor de kleding die we dragen, voor het eten dat we kunnen eten, voor ons doorzettingsvermogen, voor ALLES.

Ik begrijp wel jullie dat niet kunnen begrijpen, maar zo denkt een gelovige. Alles is voorbestemd.
Ik begrijp het beter dan je denkt. Maar ik ga niet akkoord. Da's een groot verschil.

Immers, het dak boven mijn hoofd is gebouwd door bekwame werklui. De kleding door andere bekwame mensen. Het eten is verbouwd door nog andere bekwame mensen. Dat is de werking van de wereld: we moeten alles zelf doen. Zo gaat het nu éénmaal. We moeten werken.

Mohammed wou dat we zijn Allah daarvoor danken en pikte een graantje mee "gehoorzaam Allah en Mohammed".

Fijn, dat weiger ik te doen dus. Ik moet eerst het bewijs dat ik wel de juiste God dank. En helaas, ik kan duidelijk in de Koran aanduiden dat die "Allah" niet veel van de mechanismen van de wereld kent, en dus eigenlijk God niet is. Wie dank je dan eigenlijk? Misschien een ander hypothetisch wezen? De duivel of zo?

En mijn intelligentie is waarschijnlijk geëvolueerd.

Toch ben ik dankbaar voor het leven, en ik wil best de schepper danken voor al die lieve mensen rond mij die samen met mij leven. En die dank uit zich door mijn gedrag naar die lieve mensen toe. Logisch, niet?

Maar als je zegt "dit is God", kom dan maar met harde bewijzen.

Pas op, dan kom ik wel aanzetten met mijn tegenbewijzen. Sorry, maar men vraagt me zelfs in de Koran om m'n verstand te gebruiken. Doe ik dan ook.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Plaats reactie