Islam en ouders

Moderator: M

Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Islam en ouders

Bericht door Nayla »

Salaam Aleykoum

Eén van de mooiste dingen uit de Koran is naar mijn mening het volgende vers:

Uw Heer heeft u bevolen, zeggende: "Aanbidt niemand anders dan Mij en betoont vriendelijkheid jegens de ouders. Indien één hunner bij u een hoge leeftijd bereikt of beiden doen dit, zeg dan nimmer tot hen "Foei" noch stoot hen af, doch spreek tot hen een welgevallig woord.
(Soerat Al-israa, vers 23)

Er werd hier ooit beweert dat je je ouders moet verstoten indien zij geen moslims zijn. Dat is het ergste wat je als moslim kan doen. Je moet je ouders respecteren en eren wat zij beweren, Ilaa fie dien, behalve met hetgeen dat niet overeenkomt met de godsdienst.

Ma3a Salama

Ma3a Salama
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Nayla,

Een mooi vers en eigenlijk gewoon een vaste waarde door de meeste culturen heen.

Maar ik denk, dat de reden waarom we denken dat je je ongelovige ouders moet links laten liggen de volgende vers is:

"9:23. O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders."

Dit zegt in sterke bewoordingen dat je een overtreder bent als je vriend bent vanje ongelovige vader, niet?

Maar ja, het is niet de eerste keer dat ik merk dat verzen in tegenspraak zijn met elkander.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

zoiets staat ook in de bijbel.. nageaapt :wink:
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Salaam Aleykoum

"neemt niet to vriend" interpreteer ik als "volg hen niet in hun doen en laten".

Mijn vader zelf is geen moslim, ik volg hem dan ook niet in zijn opvattingen. Dat betekent niet dat wij geen "vrienden" zijn.

ma3a Salama
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

sorry...

maar mag ik effe commentaar geven op jouw onderschrift...

wat een ONZIN.. vind het bijna een belediging om te moeten lezen...
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Nayla schreef:Salaam Aleykoum

"neemt niet to vriend" interpreteer ik als "volg hen niet in hun doen en laten".

Mijn vader zelf is geen moslim, ik volg hem dan ook niet in zijn opvattingen. Dat betekent niet dat wij geen "vrienden" zijn.

ma3a Salama
Nayla,

Wat je eigenlijk doet doorschijnen is dat het vers botst met je menselijkheid, en dat je het dus op de meest ruime manier interpreteerd.

Maar sorry, ik weet wat vriendschap betekent, en het betekent niet "volgen in doen en laten". Meer nog, dat doe ik niet per sé met een vriend. Vriendschap gaat over ondersteunen, liefdevol respecteren. Dit vers is trouwens volledig in lijn met vers 3:28.

Maar je neemt duidelijk conflicterend vers 17:23 als belangrijker. Ik respecteer jou daarom en moge je als voorbeeld dienen voor alle mensen.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Volgens de vier soennitische koranscholen zijn verzen abrogerend: wat later is geschreven of geopenbaard heeft meer geldigheid. Dus overschrijft in dit geval vers 17:23
Uw Heer heeft u bevolen, zeggende: "Aanbidt niemand anders dan Mij en betoont vriendelijkheid jegens de ouders. Indien één hunner bij u een hoge leeftijd bereikt of beiden doen dit, zeg dan nimmer tot hen "Foei" noch stoot hen af, doch spreek tot hen een welgevallig woord.
vers 9:23.
O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.
Of de koran is hier in tegenspraak met zichzelf, of het schept een extra voorwaarde voor een liefdevolle relatie met de ouders: hou van je ouders, mits ze gelovig zijn.

Dus Nayla, zondig jij tegen de koran (door bevriend te zijn met je niet-islamitische vader), of is de koran met zichzelf in tegenspraak?

mvg, Polleke
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

Silly schreef:sorry...

maar mag ik effe commentaar geven op jouw onderschrift...

wat een ONZIN.. vind het bijna een belediging om te moeten lezen...
Diep in jullie schuilt een Moslim...(onderschrift Nayla) :roll:

Jips, sluit me aan bij Silly en wat me betreft aan toevoegen: Vergeet het maar.
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Silly schreef:sorry...

maar mag ik effe commentaar geven op jouw onderschrift...

wat een ONZIN.. vind het bijna een belediging om te moeten lezen...
Lees het dan gewoon niet. Doe zo met je ogen :roll:
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Polleke schreef:Volgens de vier soennitische koranscholen zijn verzen abrogerend: wat later is geschreven of geopenbaard heeft meer geldigheid. Dus overschrijft in dit geval vers 17:23
Uw Heer heeft u bevolen, zeggende: "Aanbidt niemand anders dan Mij en betoont vriendelijkheid jegens de ouders. Indien één hunner bij u een hoge leeftijd bereikt of beiden doen dit, zeg dan nimmer tot hen "Foei" noch stoot hen af, doch spreek tot hen een welgevallig woord.
vers 9:23.
O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.
Of de koran is hier in tegenspraak met zichzelf, of het schept een extra voorwaarde voor een liefdevolle relatie met de ouders: hou van je ouders, mits ze gelovig zijn.

Dus Nayla, zondig jij tegen de koran (door bevriend te zijn met je niet-islamitische vader), of is de koran met zichzelf in tegenspraak?

mvg, Polleke
Salaam Aleykoum

Ik "zondig" dan tegen Gods woord, maar Hij weet dat ik het niet slecht bedoeld. Hij weet dat ik mijn vader niet zal volgen in zijn opvattingen, dat doe ik trouwens al jaren.

Ma3a Salama
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Nayla schreef:
Silly schreef:sorry...

maar mag ik effe commentaar geven op jouw onderschrift...

wat een ONZIN.. vind het bijna een belediging om te moeten lezen...
Lees het dan gewoon niet. Doe zo met je ogen :roll:
Ach Nayla, wat er in ons schuilt is ter beoordeling aan ons en niet aan jou. En zeker niet aan jouw imaginaire alah.

Jouw onderschrift zegt mij daarom dus helemaal niets.

Met vr.gr.

Thomas
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Nayla schreef: Salaam Aleykoum

Ik "zondig" dan tegen Gods woord, maar Hij weet dat ik het niet slecht bedoeld. Hij weet dat ik mijn vader niet zal volgen in zijn opvattingen, dat doe ik trouwens al jaren.

Ma3a Salama
Dus... diep in jou zit een atheïst.
Volg geen goden, maar volg wat je ethisch het beste vindt.
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Salaam Aleykoum

Ik "zondig" dan tegen Gods woord, maar Hij weet dat ik het niet slecht bedoeld. Hij weet dat ik mijn vader niet zal volgen in zijn opvattingen, dat doe ik trouwens al jaren.

Ma3a Salama
Ik begrijp dat je de beste bedoelingen hebt. Maar hier schept het woord van de koran voor jouw een innerlijk probleem.

Dus nogmaals mijn vraag: is de koran hier in tegenspraak met zichzelf?

Mvg, Polleke
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Ik vind dat ouders hun kinderen moeten eren. Zij hebben per slot voor rekening voor de Ouder-kind relatie gekozen.

Als je kinderen goed opvoedt dan eren die hun ouders/verzorgers vanzelf; daar is geen gebod voor nodig.

Ouder vermoorden bovendien hun kroost veel vaker kan kinderen hun ouders. Om van zaken als mishandeling, verwaarlozing en seksueel misbruik maar niet te spreken. Ouders verdienen geen respect omdat ze zich hebben voortgeplant. Ze verdienen alleen respect als ze daadwerkelijk hun kinderen goed opvoeden en goed verzorgen.
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Linda Danvers schreef:Ik vind dat ouders hun kinderen moeten eren. Zij hebben per slot voor rekening voor de Ouder-kind relatie gekozen.

Als je kinderen goed opvoedt dan eren die hun ouders/verzorgers vanzelf; daar is geen gebod voor nodig.

Ouder vermoorden bovendien hun kroost veel vaker kan kinderen hun ouders. Om van zaken als mishandeling, verwaarlozing en seksueel misbruik maar niet te spreken. Ouders verdienen geen respect omdat ze zich hebben voortgeplant. Ze verdienen alleen respect als ze daadwerkelijk hun kinderen goed opvoeden en goed verzorgen.
Salaam Aleykoum Linda,

Kinderen moeten hun ouders eren (andersom ook). Kindermishandeling, incest, kinderverwaarlozing keur ik helemaal niet goed. Het lijkt alsof ik zeg dat de kinderen die zaken van hun ouders moeten pikken. Dat bedoel ik nu ook weer niet.

Ma3a Salama
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Thomas schreef:
Nayla schreef:
Silly schreef:sorry...

maar mag ik effe commentaar geven op jouw onderschrift...

wat een ONZIN.. vind het bijna een belediging om te moeten lezen...
Lees het dan gewoon niet. Doe zo met je ogen :roll:
Ach Nayla, wat er in ons schuilt is ter beoordeling aan ons en niet aan jou. En zeker niet aan jouw imaginaire alah.

Jouw onderschrift zegt mij daarom dus helemaal niets.

Met vr.gr.

Thomas
En wat jij van mijn onderschrift denkt, doet me ook helemaal niks.
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Ketter schreef:
Nayla schreef: Salaam Aleykoum

Ik "zondig" dan tegen Gods woord, maar Hij weet dat ik het niet slecht bedoeld. Hij weet dat ik mijn vader niet zal volgen in zijn opvattingen, dat doe ik trouwens al jaren.

Ma3a Salama
Dus... diep in jou zit een atheïst.
Volg geen goden, maar volg wat je ethisch het beste vindt.
Helemaal niet, echt niet, zeker niet.
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

ik doe al heel vaak :roll: bij het lezen van dat soort dingen.. maar deze stoorde me heel erg...


Ik "zondig" dan tegen Gods woord, maar Hij weet dat ik het niet slecht bedoeld
duhh... god weet dat we alle zonden die we maken niet goed bedoelen..

ik bedoel het ook goed als ik wel eens een leugentje vertel :oops: en ik weet zeker dat een terrorist ook met de beste bedoelingen gebouwen opblaast :wink:
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Peter Louter
Berichten: 934
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 2:21 pm

Bericht door Peter Louter »

Grappig, ik kom als vrijwilliger bij veel islamitische gezinnen.
Ze zeggen nogal eens dat ik een betere moslim ben dan velen van hen.
En dat is ook zo :lol:
En dat geldt voor velen hier. Ze hebben het beste voor met de wereld en de medemens. Nayla, het klopt dus, maar niet alleen schuilt er een moslim in ons, we zijn ook goede moslims in de hierboven bedoelde zin van het woord.
Je hebt het herkend, dank dus voor het compliment!
Laatst gewijzigd door Peter Louter op do feb 08, 2007 4:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit naam van de Verlichting: Red moslims van de orthodoxe islam!
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful" - Seneca (5 BC - 65 AD)
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Nayla schreef:
Ketter schreef:
Nayla schreef: Salaam Aleykoum

Ik "zondig" dan tegen Gods woord, maar Hij weet dat ik het niet slecht bedoeld. Hij weet dat ik mijn vader niet zal volgen in zijn opvattingen, dat doe ik trouwens al jaren.

Ma3a Salama
Dus... diep in jou zit een atheïst.
Volg geen goden, maar volg wat je ethisch het beste vindt.
Helemaal niet, echt niet, zeker niet.
Werkt de Islam zo, Nayla: "ik zondig, maar ik bedoel het goed"? Ik heb liever van wel hoor. Maar ik denk het niet. Atheïsme werkt wel zo: geen zonde, enkel ethische keuzes en individuele verantwoordelijkheid voor de gemeenschap.

Er zijn hier mensen die met ons komen lachen en die zeggen atheïsme is "vrijheeeeiiiid, wees maar ontrouw zoveel je wil...". Integendeel, atheïsme is het besef dat dingen mislopen als je zo handelt, en dat er geen God is die jouw foute acties gaat "vergeven".

Sorry, hierboven reageer je als een ethisch persoon met eigen keuzen, die tegen een verkeerd dogma kunnen ingaan. Da's ethisch humanisme, een atheïsche instelling.

Voilà, daar is m'n verantwoorde stelling.

Waarom schuilt er volgens jou binnen in mij een moslim?

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Met mijn opschrift bedoelde ik

Diep in jullie schuilt een moslim
Diep in jullie schuilt een goede mens
Diep in jullie weten jullie dat wij geen slechte mensen zijn
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

ik weet dat ik een goed mens ben/kan zijn... vandaar dat ik me ook niet bekeer naar de islam :wink:

maar wel lief dat je dat vindt :D

ik weet ook dat jij niet slecht bent lieverd.. het zijn je ideeen die slecht zijn
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Nayla
Berichten: 219
Lid geworden op: do sep 14, 2006 12:52 pm

Bericht door Nayla »

Mijn ideeën voor het aardse zijn een goed, vroom leven leiden volgens de regels van de Islam. Het zijn mijn ideeën die me goed maken.
Diep in jullie schuilt een Moslim...
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Nayla schreef:Met mijn opschrift bedoelde ik

Diep in jullie schuilt een moslim
Diep in jullie schuilt een goede mens
Diep in jullie weten jullie dat wij geen slechte mensen zijn
De wetenschap dat jullie meestal goede mensen zijn schuilt niet diep in mij. Dat hou ik altijd goed voor de ogen. Dat geldt echter voor ALLE volkeren en geloven. Allemaal meestal goede mensen. Maar dat maakt mij geen moslim.

Integendeel.

Ik heb niet altijd de indruk dat vele Moslims ongelovigen zien als "goede mensen". Omdat de Koran immers zegt dat de beste mensen de meest gelovige mensen zijn. En ongelovigen, wel dat zijn geen goede mensen want die gaan zonder pardon naar de hel. Is dat niet zo?

Maar dank om je opschrift duidelijker te maken. :)

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

nee... jouw enige levensbeeld toont een leven in onderdrukking en eeuwige angst voor een god. en dat enkel omdat zijn profeet jou die angst op het hart gedrukt heeft.

jouw leven is onderwerping, en onderwerping alleen. aan god, aan je ouders, aan je man. maar nooit, nooit aan jezelf.

je denkt dat je leven op deze manier goed vervuld wordt, maar je doet jezelf gigantisch tekort.

(dit allemaal afgezien van de vent die mohammed was, en wat hij allemaal op zijn geweten heeft)

dit zijn jouw ideeen.. en ze maken eerst jou kapot, en dan (als het aan jou ligt) ons langzamerhand allemaal
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Plaats reactie