Winkelier gedood bij overval

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Winkelier gedood bij overval

Bericht door Lodewijk Nasser »

Winkelier gedood bij overval

Van een verslaggever

Afbeelding

AMSTERDAM - De eigenaar van avondwinkel La Nuit op de Waddenweg in Amsterdam-Noord, Erkan Yildiz, is gisteravond bij een overval doodgeschoten.

De 29-jarige Yildiz had dinsdag in het televisieprogramma Premtime nog verklaard dat hij zich had bewapend tegen overvallers.

Twee onbekende daders drongen gisteravond rond half twaalf de avondwinkel binnen. Het is nog onduidelijk wat daarna precies is gebeurd, maar in elk geval werd Yildiz neerschoten. Hij overleed korte tijd later.

De technische recherche is met uitgebreid sporenonderzoek in en om de winkel begonnen. Tientallen agenten hebben de omgeving uitgekamd, maar vanmorgen ontbrak nog elk spoor van de daders.

In juli werd La Nuit voor de derde keer overvallen. Daarbij werd Musa Yilmaz, mede-eigenaar en een zwager van Yildiz, in de voet geschoten.

In Premtime zei Yildiz dinsdag: ''Als je drie keer bent overvallen, althans een poging tot overval, dan vind ik gewoon: overmorgen is het oog om oog, tand om tand. Dan is het een pistool hier.''

Het is bizar dat hij nu een paar dagen nadat hij op televisie 'het is hij of ik' had gezegd, bij een overval is doodgeschoten. In Premtime had hij ook verteld dat de politie hem een keer had berispt, nadat hij een winkeldief op straat in elkaar had geslagen.

De zwangere zuster van Yildiz verbleef tijdens de overval met haar slapende peuter in de woonetage boven de winkel. Zij zijn opgevangen door Slachtofferhulp.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Ik hoorde het net op het nieuws. Wat afschuwelijk, het is echt bij de beesten af. Er is een wapenverbod in dit land, waarom wordt hier niet iets aan gedaan?

Het lijkt wel maffia.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Ik vind het vreselijk. Mensen die hard werken en voorruit willen komen op deze manier worden afgestraft.

Toevallig had ik het er gister nog over met een Turkse, dat het zelfstandig ondernemerschap (itt bijvoorbeeld de Marokkanen) bij deze groep erg groot is.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Ik wens zijn familie veel sterkte toe.

Waarschijnlijk heeft hij zich tegen een overval verzet. Waarom doet iemand een ander en diens familie zoiets aan voor een beetje geld?
Laatst gewijzigd door Linda Danvers op di mar 13, 2007 10:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Melissa
Berichten: 366
Lid geworden op: di jan 09, 2007 11:25 pm

Bericht door Melissa »

Ik heb Premtime gezien, schrok wel toen ik het las. Niet normaal! Zo erg, dat iemand zo aan zijn einde komt.
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

ik vind dit vreselijk en als je bewapend een zaak moet runnen nadat je 3x bent overvallen dan hoeft het voor mij niet meer.

ongelovelijk dat iemand een ander beroofd voor een beetje geld of voor veel geld, dat maakt gewoon niets uit.
kloteovervallers, ik haat ze al mag ik ze niet haten, ik kan ze heel moeilijk verdragen.
verschrikkelijke mensen zijn het gewoon zonder een sprankeltje geweten op zich te hebben.

ik wens zijn familie veel liefde en steun toe.

liefs nadia
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Man vermoord die op tv praatte over overval
vrijdag 9 februari 2007 16:02

Arkan Yildiz, eigenaar van een avondwinkel op de Waddenweg in Amsterdam-Noord, is gisteravond doodgeschoten in zijn zaak. Eerder deze week was Yildiz nog te zien in televisieprogramma Premtime, waarin hij pleitte voor een hardere aanpak van overvallers.


Yildiz werd gisteravond in zijn zaak doodgeschoten
De 29-jarige Yildiz was gisteravond aan het werk toen rond 23.30 uur twee mannen zijn winkel 'La Nuit' binnendrongen. De gewapende mannen namen waarschijnlijk wat geld mee en schoten de winkelier vervolgens neer.

Een getuige zei tegen de Amsterdamse zender AT5 dat Yildiz door zijn hoofd werd geschoten.

Koekenpan
Yildiz was aan het begin van de week te zien in Premtime, waarin hij vertelde dat zijn zaak de laatste anderhalf jaar drie keer was overvallen. De laatste keer liep het compleet uit de hand toen de overvallers naar buiten vluchtten en Yildiz’ zwager Musa Yilmaz hen achterna ging met een koekenpan. De daders schoten Yilmaz toen door zijn voet.

Op televisie praatten de wanhopige Yildiz, zijn zus en Yilmaz over de vraag of zij als slachtoffers voor eigen rechter zouden mogen spelen.

Lees ook de weblog van Leon de Winter over Arkan Yildiz

Door Claudia van Zanten
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Het is een in en in diep trieste zaak. Mensen die hier hard werken en iets proberen van hun leven te maken, verdienen alle eer die hen toekomt. Voor zo iemand zouden alle vlaggen halfstok mogen. Het contrast is overigens groot met tweeëneenhalf jaar geleden, toen men voornemens was een stille tocht te houden voor een verongelukte tasjesdief. Laten we de familie sterkte toe wensen en hopen dat de lafhartige daders worden gepakt.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Er moeten gewoon weer wijkagenten komen die 's nachts te voet en op de fiets patrouilleren.

Winkeliers moeten bijzonder opsporingsambtenaar kunnen worden als ze van onbesproken gedrag zijn. Wat bij betreft is zelfs een wapenvergunning bespreekbaar mits ze een minimum aantal uren per maand oefenen. Dieven in de handboeien slaan moet zonder meer kunnen.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Met een wapen had Arkan een kans gemaakt
vrijdag 9 februari 2007 16:03

Ik zag hem toevallig in Premtime, een magere, bleke jongeman die in Amsterdam-Noord een avondwinkel dreef en, zoals hij zei, ‘eerlijk mijn brood wil verdienen’.

Hij heette Arkan Yildiz, een allochtoon van wie we er velen willen hebben, een ondernemer die bij niemand zijn hand wilde ophouden, een jongen nog.

Ten einde raad
Zijn winkel was al drie keer overvallen in de afgelopen anderhalf jaar. De politie deed weinig, vertelde hij, en eigenlijk wilde hij een wapenvergunning hebben om de overvallers te kunnen wegjagen. Eén keer had hij zelf een dief gegrepen, maar de politie gedroeg zich alsof Yildiz de verdachte was. Hij was ten einde raad.

Gisteravond kwam de vierde overval. Yildiz werd door de overvallers in het hoofd geschoten en stierf.

Ik heb hem nog op mijn netvlies, die zenuwachtige, gespannen Arkan Yildiz, vol zorgen over zijn winkeltje, eenzaam knokkend om aandacht en bescherming. Als hij een wapen had gehad, had hij een kans gemaakt. Nu is hij als een beest afgemaakt.

Wapen
Het is geruststellend om altijd principieel te kunnen zijn. Wie wil het soort wapenbezit zoals dat in Amerika voorkomt? Maar er zijn talloze ondernemers als Arkan – mijn eigen achternicht dreef in het zuiden des lands een juwelierwinkel, en reeksen overvallen hebben haar zaak om zeep gebracht.

In het verleden zijn er incidenten geweest met werknemers van supermarkten die soms fors zijn opgetreden. Ik begrijp hun frustratie, en hun gevoel dat de overheid 'te weinig doet'. De overheid kan helaas vaak niet 'alles doen', maar het is ook onverdraaglijk om slachtoffers als Arkan te aanvaarden.

Arkan had een wapen gewild - als hij dat had afgevuurd, zat hij nu achter slot en grendel. Ik had me dan boos kunnen maken over het feit dat zelfverdediging in ons land kennelijk onmogelijk is, maar hij had tenminste geleefd - nu blijf ik moedeloos achter, en rouw ik om die moedige, hardwerkende jongen.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Intriest.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Belgische Ardenne is de veiligste streek van Belgie.
Hebben die 2 tot 3 karabijnen die in 90% van de huizen liggen er iets mee te maken? Vergeet de nog werkende souveniers uit WOII daar niet bij tellen.
Met % het hoogste aantal geweren, is het de streek met de minste moorden.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

Lodewijk Nasser schreef:
Met een wapen had Arkan een kans gemaakt
vrijdag 9 februari 2007 16:03

Ik zag hem toevallig in Premtime, een magere, bleke jongeman die in Amsterdam-Noord een avondwinkel dreef en, zoals hij zei, ‘eerlijk mijn brood wil verdienen’.

Hij heette Arkan Yildiz, een allochtoon van wie we er velen willen hebben, een ondernemer die bij niemand zijn hand wilde ophouden, een jongen nog.

Ten einde raad
Zijn winkel was al drie keer overvallen in de afgelopen anderhalf jaar. De politie deed weinig, vertelde hij, en eigenlijk wilde hij een wapenvergunning hebben om de overvallers te kunnen wegjagen. Eén keer had hij zelf een dief gegrepen, maar de politie gedroeg zich alsof Yildiz de verdachte was. Hij was ten einde raad.

Gisteravond kwam de vierde overval. Yildiz werd door de overvallers in het hoofd geschoten en stierf.

Ik heb hem nog op mijn netvlies, die zenuwachtige, gespannen Arkan Yildiz, vol zorgen over zijn winkeltje, eenzaam knokkend om aandacht en bescherming. Als hij een wapen had gehad, had hij een kans gemaakt. Nu is hij als een beest afgemaakt.

Wapen
Het is geruststellend om altijd principieel te kunnen zijn. Wie wil het soort wapenbezit zoals dat in Amerika voorkomt? Maar er zijn talloze ondernemers als Arkan – mijn eigen achternicht dreef in het zuiden des lands een juwelierwinkel, en reeksen overvallen hebben haar zaak om zeep gebracht.

In het verleden zijn er incidenten geweest met werknemers van supermarkten die soms fors zijn opgetreden. Ik begrijp hun frustratie, en hun gevoel dat de overheid 'te weinig doet'. De overheid kan helaas vaak niet 'alles doen', maar het is ook onverdraaglijk om slachtoffers als Arkan te aanvaarden.

Arkan had een wapen gewild - als hij dat had afgevuurd, zat hij nu achter slot en grendel. Ik had me dan boos kunnen maken over het feit dat zelfverdediging in ons land kennelijk onmogelijk is, maar hij had tenminste geleefd - nu blijf ik moedeloos achter, en rouw ik om die moedige, hardwerkende jongen.
Lodewijk, Waar komt dit artikel vandaan ?

nadia
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

LdW voor Elsevier.nl
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

dat is echt verschrikkelijk :cry:

jammer dat er eerst dit soort dingen moeten gebeuren voordat men doorheeft dat er iets mis is.
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Ik wens de familie van deze man heel veel sterkte toe, en ik hoop dat de dader/s snel gevonden zullen worden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Het is toch helemaal van de gekke dat mensen voortdurend overvallen en bestolen worden en dan ook nog eens zichzelf moeten gaan verdedigen?

Dat iemand direct wordt doodgeschoten nadat hij dit in het openbaar meedeelt, is natuurlijk helemaal absurd.

Het is net wat Lodewijk zegt, je doet gewoon je werk en dan krijg je zoiets. Nu er iemand wordt doodgeschoten komt het eens in het nieuws, maar ontelbare zaken hebben problemen met overvallen. Waar ik werkte heb ik bij elkaar zes keer een overval meegemaakt (niet altijd direct bij aanwezig gelukkig). Ik kan het niet normaal vinden. En wat krijg je dan, foldertjes voor slachtofferhulp, belachelijk. En overvaltraining: geef vooral rustig zonder iets te zeggen de kas af, en aanverwante flauwekul.

Nou worden er wel eens mensen opgepakt, maar dan is het leed al geschied. Ik vind dat die wapencultuur met straffe hand moet worden tegengegaan, als daar internationale samenwerking voor nodig is, dan maar internationale samenwerking. Het lijkt wel de maffia, wapens groeien hier niet aan de bomen, die komen via smokkel uit het buitenland. Het is een problematiek die ze gewoon niet aan durven te pakken. Een laag strafje op verboden wapenbezit, dat is het enige wat je kan overkomen.

Het is een van mijn grootste ergernissen dat wapens niet als iets ontolereerbaars wordt gezien. Ik maak ook geld over naar de Campagne tegen de Wapenhandel.

http://www.stopwapenhandel.org/
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

De daders schijnen een donkere huidskleur te hebben gehad.

http://www.at5.nl/video_player.asp?newsid=24463
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Het is toch helemaal van de gekke dat mensen voortdurend overvallen en bestolen worden en dan ook nog eens zichzelf moeten gaan verdedigen?
Wat vind je gek? De overvallen of zelfverdediging.
Dat iemand direct wordt doodgeschoten nadat hij dit in het openbaar meedeelt, is natuurlijk helemaal absurd.
Dit ziet er bijna uit als een waarschuwing, tegen ieder die zich in de toekomst wil verdedigen.
Het lijkt wel de maffia, wapens groeien hier niet aan de bomen,
HEt is de Maffia, langs een andere weg is hier niet meer aan wapens te komen. Prijs van een Kaloshnikov met een honderdtal kogels is ongeveer 500€. M16 een beetje minder. Een Uzzi gaat het dubbel.
Een laag strafje op verboden wapenbezit, dat is het enige wat je kan overkomen.
Als je een auto als wapen gebruikt kom je er in het slechtste geval af met enkele maanden zonder rijbewijs.
Ik maak ook geld over naar de Campagne tegen de Wapenhandel.
Het zijn deze organisaties die ervoor zorgen dat wapens enkel en alleen in de handen van de Maffia zitten.

Het is een mythe dat vrij wapenbezit het aantal moorden naar beneden haalt.
Alleen de Maffia wapens, haalt het aantal gewapende overvallen naar boven.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

BFA schreef:
nina schreef:Dat iemand direct wordt doodgeschoten nadat hij dit in het openbaar meedeelt, is natuurlijk helemaal absurd.
Dit ziet er bijna uit als een waarschuwing, tegen ieder die zich in de toekomst wil verdedigen.


Daar moest ik inderdaad aan denken, naar aanleiding van wat zich in Duitsland afspeelt. Daar hebben Turkse ondernemers veel te lijden van de Turkse maffia.

Maar deze jongen heeft gezegd dat hij zich wilde wapenen tegen overvallen, niet tegen 'protectie', daarom twijfel ik. In Duitsland worden deze mensen afgeperst, dat is wat anders dan een roofoverval. Er zijn een paar gevallen geweest dat ze in koelen bloede zijn afgeslacht.
Het zijn deze organisaties die ervoor zorgen dat wapens enkel en alleen in de handen van de Maffia zitten.

Het is een mythe dat vrij wapenbezit het aantal moorden naar beneden haalt.
Alleen de Maffia wapens, haalt het aantal gewapende overvallen naar boven.
Het is een cliché, maar in Amerika is wapenbezit legaal, en wapens zijn voor iedereen toegankelijk; het aantal mensen dat daar jaarlijks overlijden door een schot is ongekend hoog. Waar geen wapens zijn, vinden minder gewelddadige overvallen plaats. Maar als het om maffiose toestanden gaat, dan heeft de overheid de taak om hier een einde aan te maken. Het antwoord kan natuurlijk niet zijn: okee, dan gaan we ons allemaal wapenen, zodat we ons kunnen verdedigen. Nou ja, dat vind ik tenminste geen goed antwoord.

En nog een cliché, deze jongen hád dus een wapen aangeschaft. Ik weet natuurlijk niet wat zich heeft afgespeeld, maar het is niet ondenkbaar dat hij probeerde zich te verzetten en daarbij het onderspit delfde. Maar goed, je weet het niet, het kan ook zijn wat jij zegt, een waarschuwing. Maar dan nog denk ik dat een winkelier geen stuk tuig is dat zonder geweten of nadenken een overvaller overhoop kan schieten. Van maffia kun je dat wel verwachten.

Het kunnen altijd ook nog in paniek geraakte jongeren zijn geweest. Dan is het evengoed opmerkelijk dat zij degenen waren die schoten, en niet de winkelier. Was het andersom geweest, dan had je misschien het misplaatste gevoel kunnen krijgen dat een wapen toch van nut zou kunnen zijn om je te verdedigen.

De Campagne tegen de Wapenhandel haalde ik er bij omdat ik tegen wapenproductie ben. De wapenhandel is een enorme macht die ernorm veel verdient aan het in stand houden van geweldshaarden. Dit heeft ook invloed op hoe mensen tegenover geweld staan. Hoe meer geweld in je omgeving, hoe makkelijker je het idee krijgt dat jij je ook van geweld kan bedienen om je doelen te bereiken.

Maar hier speelt ook nog een ander probleem, namelijk dat de overheid niets doet aan de vrije omloop van illegale wapens. Als ondernemer ben je vogelvrij, je moet zelf maar zien hoe je je verdedigt. Het wordt letterlijk aan de ondernemers overgelaten, het is hun verantwoordelijkheid om dure beveiligingsapparatuur aan te schaffen.
Het lijkt steeds meer op het wilde westen, toen daar nog geen sherif was om orde op zaken te stellen. En natuurlijk moet er ook meer politie op straat zijn als de onveiligheid toeneemt, maar ook dit blijft symptoombestrijding.

Mijn opvatting is dat als je als land vindt dat wapenbezit verboden is, dat je dan ook stelling moet nemen, en hier tegen moet optreden. Als de overheid niets doet, en het probleem rot zover dat de wijken uiteindelijk worden geregeerd door gewapende maffia, dan zul je moeten optreden alsof je met de maffia te maken hebt - keihard dus. Maar kennelijk sluit men liever de ogen, misschien zijn ze zelfs wel geïrriteerd dat het zeurende probleem van overvallen door zo'n lastige moord weer helemaal op de openbare gespreksagenda komt. Kunnen ze weer niet hun kop in het zand steken. Gewoon je principes voorop zetten en de wapensmokkel de oorlog verklaren.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Maar deze jongen heeft gezegd dat hij zich wilde wapenen tegen overvallen, niet tegen 'protectie',
Kan en voorzichtige manier zijn om dit op TV te brengen. Vermijdt lastige verdere vragen. Hoofd-en nekschot lijkt niet op overval. Is nog niet zeker.
maar in Amerika is wapenbezit legaal, en wapens zijn voor iedereen toegankelijk; het aantal mensen dat daar jaarlijks overlijden door een schot is ongekend hoog. Waar geen wapens zijn, vinden minder gewelddadige overvallen plaats.
Dan is volgens de cijfers Belgie met zijn wapenwetten onveiliger dan Amerika. Jacht, wild gaan plukken in de bossen is waar ik woon een deel van landbouw. Toch wordt een geweer bijna niet gebruikt voor een impulsieve moord. Misdaad ook in Amerika maakt bijna altijd gebruik van illegale wapens.
Maar als het om maffiose toestanden gaat, dan heeft de overheid de taak om hier een einde aan te maken.
Dat is zo. Maakt geen verschil uit voor het wapen dat de burger kan hebben.
het is niet ondenkbaar dat hij probeerde zich te verzetten en daarbij het onderspit delfde.
Zelfverdediging is moreel verkeerd?
Was het andersom geweest, dan had je misschien het misplaatste gevoel kunnen krijgen dat een wapen toch van nut zou kunnen zijn om je te verdedigen.
Waarom is dat gevoel misplaatst? Een wapen heeft nut om je te verdedigen indien nodig. Zoals bij alles is training en opleiding belangrijk.
namelijk dat de overheid niets doet aan de vrije omloop van illegale wapens.
Zoals bij elke vorm van misdaad kan de overheid enkel achterlopen. Het is een mythe te denken dat de overheid geweld en misdaad preventief kan bestrijden.


Mijn opvatting is dat als je als land vindt dat wapenbezit verboden is, dat je dan ook stelling moet nemen,
Is deze week in Arlon een arsenaal oorlogswapens opgedoekt.
Als de overheid niets doet, en het probleem rot zover dat de wijken uiteindelijk worden geregeerd door gewapende maffia, dan zul je moeten optreden alsof je met de maffia te maken hebt - keihard dus.
In steden is dit in wording.
Als in mijn dorp een of ander crimineel met een wapen komt dreigen, raakt die niet levend het dorp uit. Resultaat: die komt niet.
Gewoon je principes voorop zetten en de wapensmokkel de oorlog verklaren.
Voor wapensmokkel ben ik akkoord. Geregistreerd privé-bezit is iets heel anders. Met de huidige computertechnologie kan men voor elk geweer de bijhorende kogel makkelijk identificieren. Elke loop laat zijn afdruk na Juist zoals bij een vingerafdruk zijn er geen twee gelijk.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Zelfverdediging is moreel verkeerd?
Zelfverdediging is niet moreel verkeerd, wat verkeerd is, is de illusie dat je je kan verdedigen tegen professioneel tuig, dat misschien ook nog eens de ethische grenzen heeft verlegd en geen been ziet in het neerknallen van mensen. Niet iedereen met een wapen in handen kan er ook mee schieten, en de paar secondes die jij staat na te denken, zijn nou net misschien fataal.

Wat wel moreel verkeerd is, is dat het aan de ondernemers zelf wordt overgelaten om uit te zoeken hoe ze zich moeten verdedigen. Daar klaag ik onze overheid of misschien onze hele maatschappij voor aan, die de kop in het zand steekt.
BFA schreef:
nina schreef:Was het andersom geweest, dan had je misschien het misplaatste gevoel kunnen krijgen dat een wapen toch van nut zou kunnen zijn om je te verdedigen.
Waarom is dat gevoel misplaatst? Een wapen heeft nut om je te verdedigen indien nodig. Zoals bij alles is training en opleiding belangrijk.
Nou ja, als boven, omdat de kans groter is dat jij niet zo bijdehand bent als een overvaller die al van te voren zijn kansen inschat.

Training is leuk, leer je sneller dan je schaduw je pistool te trekken en het een paar keer om je vinger te laten draaien om je tegenstander te imponeren? :wink:

Nee, sorry dat ik het niet kan laten. Maar het nadeel van training is dat de strijd steeds harder wordt, en je kan iemand niet leren zijn emoties opzij te zetten en eerst te knallen en dan pas vragen te stellen.

Publicitair zou het trouwens wel een stunt zijn, als de winkeliers in Amsterdam eens een cursus 'gewapende zelfverdediging' zouden organiseren. Misschien dat enige gezapige figuren op het pluche wel ineens overeind komen.

Maar in de praktijk denk ik dat gewone mensen in zo'n situatie aan het kortste eind trekken.
Zoals bij elke vorm van misdaad kan de overheid enkel achterlopen. Het is een mythe te denken dat de overheid geweld en misdaad preventief kan bestrijden.
Maar ik heb het idee dat de overheid denkt dat dit probleem 'complex' en 'onoplosbaar' en 'grensoverschrijdend' is, en daarom maar bij voorbaat niets organiseert om het aan te pakken. Ik zie er althans geen tekenen van. Je moet natuurlijk met verre landen als Rusland onderhandelen, waar de maffia al zowat onbeheersbaar is geworden.

Bovendien krijg je met tegenstanders te maken die de handschoen op zullen pakken en de strijd hard tegen hard aangaan. Kijk in Italië wat er gebeurt als je probeert de macht van de maffia te breken. Maar doe je niets, dan hebben deze figuren dus vrij spel en persen af wie ze maar willen. Komt alleen af en toe in het nieuws na een opzienbarende moord. Dat noem ik het verleggen van ethische grenzen.
Is deze week in Arlon een arsenaal oorlogswapens opgedoekt.
Waar is Arlon? :oops: :oops:
Als in mijn dorp een of ander crimineel met een wapen komt dreigen, raakt die niet levend het dorp uit. Resultaat: die komt niet.
Er is ook wel een bepaalde mentaliteit voor nodig. Collega's van mij hebben ook wel eens een overvaller overmeesterd toen de boel uit de hand dreigde te lopen. Maar anderen klappen weer helemaal dicht en beginnen getraumiseerd te bibberen.
Wij leerden op de training/voorlichting dat we nooit mogen ingrijpen. Ik en welgeteld één van mijn collega's gingen daar tegenin. Fijn om te weten hoeveel mensen onduidelijk zijn als het gaat om zelfverdediging.
Geregistreerd privé-bezit is iets heel anders.
Okee, maar denk jij dat winkeliers in Italië de maffia de baas kunnen als ze een geregistreerd wapen hebben en een degelijke zelfverdedigingstraining?

Volgens mij is het net hoe je zelf al zei, net als de politie hol je op die manier alleen maar achter de ontwikkelingen aan.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Tegen professioneel tuig zal je het bijna nooit kunnen halen. Die gaan niet op weg voor kruimeldiefstallen. Ik denk dat die het voorzichtigst van al zijn met het neerknallen van mensen. Dat maakt verschil tussen een snelle klassificatie in een onderzoek en voortgezet.

[/quote]Niet iedereen met een wapen in handen kan er ook mee schieten,

of de opvoeding van ermee om te aan. Diegene die het wapen als een verlengstuk van zijn penis ziet zit verkeerd.
die al van te voren zijn kansen inschat.

Niet gaat waar hij serieuze weerstand verwacht.
eerst te knallen en dan pas vragen te stellen.

Getrokken zwaarden hebben nu eenmaal de neiging bloed te trekken. Toch kan het geen kwaad je bedoeling duidelijk te maken.
Maar in de praktijk denk ik dat gewone mensen in zo'n situatie aan het kortste eind trekken.

De meeste kogels vliegen op de schietbaan, kleiduifschieten en de jacht.
Everzwijnen maken meer slachtoffers.
Bij een gewone mens blijft het wapen ongebruikt in de kast staan.
Maar ik heb het idee dat de overheid denkt dat dit probleem 'complex' en 'onoplosbaar' en 'grensoverschrijdend' is, en daarom maar bij voorbaat niets organiseert om het aan te pakken. Ik zie er althans geen tekenen van. Je moet natuurlijk met verre landen als Rusland onderhandelen, waar de maffia al zowat onbeheersbaar is geworden.

Daar geef ik je een punt in. Dit gaat over illegale wapens. Verschil ik niet in mening met je.
Maar doe je niets, dan hebben deze figuren dus vrij spel

Er is geen keus, enkel hard tegen hard werkt.
Waar is Arlon?

Prov. Luxemburg, Belgie.
Er is ook wel een bepaalde mentaliteit voor nodig.

Op dat ogenblik wordt die niet meer dan het everzwijn in de bossen.
Okee, maar denk jij dat winkeliers in Italië de maffia de baas kunnen als ze een geregistreerd wapen hebben en een degelijke zelfverdedigingstraining?

Tegen echte professionals zal je nooit opkunnen. Zeker niet als ze zich een organisatie vormen.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Plaats reactie