'Achterstandswijk niet beter af door komst rijkere bewoners'

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

'Achterstandswijk niet beter af door komst rijkere bewoners'

Bericht door sprot »

ANP

UTRECHT - Mensen met hogere inkomens in achterstandswijken laten wonen is geen garantie voor een verbetering van de sociale samenhang in de wijk en het sociaal kapitaal van de bewoners van de wijk.


Dat blijkt uit onderzoek van sociaal-geograaf Geert Neefs in de Utrechtse wijk Kanaleneiland. Onderzoeksbureau Labyrinth en de Universiteit Utrecht brachten de resultaten donderdag naar buiten.

Neefs constateerde in een kleine driehonderd gesprekken met bewoners van Kanaleneiland onder meer dat hoger opgeleiden minder vertrouwen hebben in hun buurt dan lager opgeleiden. De vrienden en familie van hoger opgeleiden wonen ook minder vaak in de buurt. Tevens bleek dat mensen met een hoger inkomen minder sociale interactie hebben met mensen met een andere etniciteit.

Verschillende steden proberen problemen in achterstandswijken op te lossen door zoveel mogelijk hoog opgeleide mensen met een hoog inkomen daar te laten wonen. De diversiteit zou de wijk een betere positie moeten geven.

Volgens Neefs zijn de resultaten uit Kanaleneiland ook toepasbaar op andere ‘slechte’ wijken en is het door veel steden ingezette beleid dus niet effectief.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Wat vooral het verschil maakt in een buurt is de aanwezigheid van plaatselijke middenstand, supermarkten, politie, praktijken van huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten en dergelijke, sportverenigingen en andere voorzieningen.

Dat maakt een buurt leefbaar. Mijn buurt wordt echt niet beter of slechter als er een paar mensen met een hoog salaris naast me komen wonen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Linda Danvers schreef:Wat vooral het verschil maakt in een buurt is de aanwezigheid van plaatselijke middenstand, supermarkten, politie, praktijken van huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten en dergelijke, sportverenigingen en andere voorzieningen.


Dat maakt een buurt leefbaar. Mijn buurt wordt echt niet beter of slechter als er een paar mensen met een hoog salaris naast me komen wonen.
Mijn idee.
En als veel groen in een wijk geplant word, en de boel schoon gehouden word.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Groen in de wijk.

Hoe kan ik dat nou vergeten. Ik ben in een groene omgeving opgegroeid en daar ben ik nog altijd dankbaar voor. :oops:

Goede scholen zijn ook heel belangrijk. Als alle scholen goede leerkrachten en kleine klassen hadden, dan zouden allerlei achterstanden bij kinderen makkelijker te verhelpen zijn. Daarnaast moeten ouders die hun kinderen geen Nederlands leren een eigen bijdrage gaan betalen voor verplichte bijlessen.

Schone straten doen een hoop voor je humeur. Ik voel me beter op plekken waar je bijna geen zwerafval ziet en de straat en het straatmeubilair goed zijn onderhouden.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Kennen jullie de theorie achte de broken window?

http://en.wikipedia.org/wiki/Fixing_Broken_Windows
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Ik was zelf ook op dat idee gekomen. Je voelt je gewoon beter in een goed onderhouden buurt. Je voelt je ook beter in een opgeruimd schoon huis.

Uiteraard voorkom je er niet alles mee maar het scheelt wel.
Plaats reactie