wie is Afghan?

Hier kunnen nieuwe forummers zichzelf even voorstellen als ze dat willen. Alvast van harte welkom, ongeacht je culturele, religieuze,...wat dan ook achtergrond!
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Het is al hoe je het bekijkt Ariel...

Langs de ene kant zien ze wel degelijk in dat er vanalles misloopt in de ummah en gaan ze daarop uiteindelijk reageren (dat wordt zo stilaan tijd!).

Langs de andere kant riskeer je dan wel dat de moslims eindelijk hun koran en ahadiths eens gaan lezen en misschien besluiten sommigen dan wel deze écht toe te passen in het dagelijkse leven...een wereldramp van formaat ! Vooral voor henzelf...

Derde mogelijkheid : ze zien in dat zogezegde imperfect gedrag van moslims volledig gestoeld is op de koran en de ahadith en zijn gelijk moslim-af...
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Wij gaan voor de derde mogelijkheid Dutch.
En kan het een beetje snel want het leven duurt maar even.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
momo
Berichten: 503
Lid geworden op: di jan 02, 2007 12:52 am

Bericht door momo »

Ariel schreef:Wij gaan voor de derde mogelijkheid Dutch.
En kan het een beetje snel want het leven duurt maar even.
hihihihi, zielig van julie, ik herhaal het maar, maar de islam krijg je never, nooit, jamais klein!!!!!!!!!!!
allah oe akbar
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

momo schreef:
Ariel schreef:Wij gaan voor de derde mogelijkheid Dutch.
En kan het een beetje snel want het leven duurt maar even.
hihihihi, zielig van julie, ik herhaal het maar, maar de islam krijg je never, nooit, jamais klein!!!!!!!!!!!
Als jij nou lekker door droomt momo dan gaan wij gewoon verder.

Zoals je over de hele site kunt lezen groeien we als kool.

Zoals je in de hele maatschappij kunt proeven groeit de weerstand tegen de islam als kool.

Zelfs in de politiek raken steeds meer mensen overtuigd van het gevaar dat die sekte voor ons betekent.

Ga maar rustig slapen momo.
Trusten jongen!!!!!

Met vr.gr.


Thomas
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

Thomas schreef:
momo schreef:
Ariel schreef:Wij gaan voor de derde mogelijkheid Dutch.
En kan het een beetje snel want het leven duurt maar even.
hihihihi, zielig van julie, ik herhaal het maar, maar de islam krijg je never, nooit, jamais klein!!!!!!!!!!!
Als jij nou lekker door droomt momo dan gaan wij gewoon verder.

Zoals je over de hele site kunt lezen groeien we als kool.

Zoals je in de hele maatschappij kunt proeven groeit de weerstand tegen de islam als kool.

Zelfs in de politiek raken steeds meer mensen overtuigd van het gevaar dat die sekte voor ons betekent.

Ga maar rustig slapen momo.
Trusten jongen!!!!!

Met vr.gr.


Thomas
Vader thomas heeft volledig gelijk en als klap op de vuurpijl, wacht maar totdat er een mooie film uitkomt waarin de ECHTE WARE ZOGENAAMDE PROFEET zo mooi zal worden verfilmd.
en dan zullen met nog meer bosjes moslims de islam verlaten omdat hun oogjes langzaam maar zeker open gaan, op een gegeven moment zal dat er toch van komen.

vergeet nooit dat we dit ook voor jou doen !!
vandaag zie jij ons als vijand en er zal een dag komen dat je ons gaat bedanken wat niet nodig is want we doen dit voor de mensheid in het algemeen, opdat zij niet door de duisternis heen blijven wandelen.

jij mag met de stroom mee maar je mag nog altijd tegen de stroom in blijven gaan, aan jou de keus.
vandaag kies jij voor tegen de stroom in te gaan en over een aantal jaren zal dat anders zijn. (hoop ik en anders heb jij pech en andere geluk)
Laatst gewijzigd door nadia op za feb 24, 2007 2:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

momo schreef:
Ariel schreef:Wij gaan voor de derde mogelijkheid Dutch.
En kan het een beetje snel want het leven duurt maar even.
hihihihi, zielig van julie, ik herhaal het maar, maar de islam krijg je never, nooit, jamais klein!!!!!!!!!!!
Alleen domme mensen reageren zoals jij.
We zullen maar denken dat het aan je leeftijd ligt.

"Nah na na nana... pak me dan als je kan......"

In plaats dat jij nu eens inhoudelijk reageert op onze opmerkingen, kom jij met een infantiele “hihihihi, zielig van julie” Het is trouwens jullie met twee L’s

Kom op momo... Je kan beter.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
momo
Berichten: 503
Lid geworden op: di jan 02, 2007 12:52 am

Bericht door momo »

Ariel schreef:
momo schreef:
Ariel schreef:Wij gaan voor de derde mogelijkheid Dutch.
En kan het een beetje snel want het leven duurt maar even.
hihihihi, zielig van julie, ik herhaal het maar, maar de islam krijg je never, nooit, jamais klein!!!!!!!!!!!
Alleen domme mensen reageren zoals jij.
We zullen maar denken dat het aan je leeftijd ligt.

"Nah na na nana... pak me dan als je kan......"

In plaats dat jij nu eens inhoudelijk reageert op onze opmerkingen, kom jij met een infantiele “hihihihi, zielig van julie” Het is trouwens jullie met twee L’s

Kom op momo... Je kan beter.
Ooh, hoeveel reacties heb ik al gekregen van hoe zielig ik wel ben, maar ik vertel jullie dat dat niet nodig is. Inhoudelijk zei je? Wel zoals de koran het prachtig beschrijft, julie zijn doof, blind!! Jullie willen gewoon weg de waarheid niet onder ogen zien, pech voor jullie.
allah oe akbar
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Momo, als ik de mensen maar wat wil wijsmaken om daar zelf voordeel uit te halen, dan ga ik hen zeker ook verwittigen dat er anderen zullen zijn die mijn "richtlijnen" als gezever zullen beschouwen en hen van gedacht zullen doen veranderen. Logisch toch ?
Vandaar dat de koran een soort "ingebouwde vangrail" heeft : gewoon voorspellen dat sommigen dit gezever zullen zien als...gezever !
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

momo schreef: Ooh, hoeveel reacties heb ik al gekregen van hoe zielig ik wel ben, maar ik vertel jullie dat dat niet nodig is. Inhoudelijk zei je? Wel zoals de koran het prachtig beschrijft, julie zijn doof, blind!! Jullie willen gewoon weg de waarheid niet onder ogen zien, pech voor jullie.
Ik weet dat ik zie, momo, en ik hoor goed.

De Koran scheldt gewoon anderdenkenden uit uit onmacht om mensen te bekeren. Zoals een klein kind dat geen gelijk kan krijgen. Zou een echte, almachtige god schelden, momo? Of dreigen met onmenselijke marteling, of echt het zwaard voorschrijven?

Ik heb hier nog geen zinnig argument van jou gehoord om de Koran in waarheid te ondersteunen. Omdat er geen zijn. Er is enkel de Koran die de Koran goedspreekt en de rest uitscheldt. Geen almacht, maar onmacht en geweld. Bevrijd je eruit.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Gebruikersavatar
Afghan
Berichten: 589
Lid geworden op: za aug 26, 2006 8:19 pm
Locatie: Uruzgan
Contacteer:

Bericht door Afghan »

Beste Momo,
Op grong waarvan denk je dat ik blind of doof ben?
Als ik blind of doof was, dan was nog muslim, ik heb echter mijn ogen en mijn verstand gebruikt om de leugen van Islam te ondekken en daarvan afstand te nemen. Ik hoop echt dat het jou en vele anderen ook mag overkomen dat jullie i.p.v. blindlings iets te volgen, dat jullie wakker worden en jullie ogen en verstand goed gebruiken.

Ik heb een goede baan opgezegd om andere Afghanen te helpen om de leugen van Islam in te zien, dus kan er geen sprake zijn dat ik de luxe van vergankelijke leven zou hebben gekozen.
Ja, ik gebruik alle middelen (internet, Radio, TV en publicaties) om mijn landgenoten (Afghanen) op de goede weg te mogen leiden. Gelukkig zijn er velen die positief reageren en de aantaal van ex-moslims in Afghansitan groeit met de dag. Ik kreeg vandaag al een telefoon van een ex-muslim uit Kabul.
Ga door met het kop in de zand te steken, maar de waarheid achtervolgt de leugen en Islam verliest grond in Afghanistan. Dat telt voor mij veel meer dan geblaf van jou en jou soortgenoten.
Groetjes,
Afghan
***************

Afgan, als er iemand blind en doof is dan ben jij dat ZEKER wel. Jij hebt kennelijk voor het vergankelijke leven gekozen en niet voor het oneindige. Geen probleem, vermaak je maar goed op deze aarde, maar je zal zelf de gevolgen mogen dragen.
Datgene wat jij mischien hebt gezien zijn extremisten, en extremisme is haram, dus ik zeg het nog is, de mensen zijn niet perfect maar de islam en de koran zijn dat ZERKER WEL!!!!!!!!!!!!!!!!![/quote]
Islam veroorzaakt blindheid. Wie wil er nog blind worden?
Gebruikersavatar
Socrates
Berichten: 725
Lid geworden op: di jan 30, 2007 2:14 am
Locatie: Earth

Bericht door Socrates »

Islam verliest grond in Afghanistan.
Ohjah? De Taliban wint terrein op de regering hoor. :D
(Niet dat Taliban Islamitisch overigens, maar toch)....

Rare peren jullie afghanen trouwens, (ex)-communisten, fascisten (pashtun nationalisme), secularisten, extremisten (Taliban).
lekker veel diversiteit 8)....+-30 jaar (burger)oorlog....shame on the planete :(

Post-Scriptum: Je avater, dat vlag, staat voor de Islam.
Islamitische Republiek Afghanistan wel te verstaan. :P
Gebruikersavatar
Roelof
Berichten: 1718
Lid geworden op: vr jul 11, 2003 2:38 am

Bericht door Roelof »

Socrates schreef:
Islam verliest grond in Afghanistan.
Ohjah? De Taliban wint terrein op de regering hoor. :D
Wat is daar (als het waar is wat ik ten zeerste betwijfel) zo leuk aan als ik vragen mag?
Niet dat Taliban Islamitisch overigens, maar toch
Wat dan wel?
Gebruikersavatar
Socrates
Berichten: 725
Lid geworden op: di jan 30, 2007 2:14 am
Locatie: Earth

Bericht door Socrates »

Wat is daar (als het waar is wat ik ten zeerste betwijfel) zo leuk aan als ik vragen mag?
Ja, het is min of meer waar, en er is niets leuks aan.
Wat dan wel?
Extremistische teug, gefinancieerd en aan de macht geholpen door JewSA :wink: .
De Taliban werd door geen enkel Islamitisch land officieel herkend (2 uitzonderingen, Pakistan en VEA daar gelaten).
En anno 2001, toen ze (de taliban) niet meer wilde luisteren, werden ze weer weggejaagd door diezelfde US-Imperialisten.
anna
Berichten: 331
Lid geworden op: za feb 17, 2007 1:32 am

Bericht door anna »

Afghan

Van harte welkom. Ik kan niet zeggen hoe blij ik ben dat u de gelegenheid kreeg in alle vrijheid zonder censuur, zonder angst voor vervolging van de Islam te ontdoen. U kunt niet terug naar Afghanistan want nog recentelijk werd een Christen (daar op vakantie) bijna gelynched omdát hij christen geworden was (deze man werd in het holst van de nacht gered door de Italiaanse regering en leeft nu in Italië).

Ik ben zelf in Afghanistan geweest - lang geleden - maar ook toen al liepen moslimvrouwen daar gebukt onder hun privé gevangenissen de chador met venster. SCHANDE, GROTE SCHANDE dat het toegestaan wordt in de 21e eeuw en een GROTE SCHANDVLEK op de mensheid door de geboden van de Islam. :angry:

De Islam moet voor de Internationale Rechtbank in Den Haag wereldwijd aangeklaagd worden voor het Schenden van Mensenrechten. Iets voor uw organisatie om dat te doen?
De Koran kan als bewijs geleverd worden waarin die haat en geweld gepredikt t.o. andersdenkenden, want 'dank aan de Islam' :roll: hebben wij nu een boek in ons land waarin staat dat wij "vernietigd" mogen worden, en waarin 'Allah' moslims ophitsts dat te doen ook op aarde in dat gruwelijke 'jihad' gegeven waarvan wij al slachtoffers werden.

Ik heb destijds zelf zo'n chador aangedaan in Afghanistan (in Kabul) en kon onmiddellijk weinig zien, minder horen, mijn stem klonk omfloerst, en ik had geen enkele bewegingsvrijheid meer :roll: Afghaanse vrouwen wilden wel met mij praten - maar ja dat gaat niet als zelfs gezichtuitdrukkingen en gebarentaal uitgesloten zijn. :roll:

'Latifa Gestolen Gezicht' geschreven door een jonge Afghaanse onder de Taliban heb ik ook gelezen; zo ook 'Weg met de Sluier van Chadortt Djavann (Iraanse), en 'Dochter van Irak' over het martelen van sjiítische en soennitische vrouwen onder Saddam's regime. En waarschijnlijk heeft ook u de foto's gezien van een jonge vrouw (en aantallen homsexuele moslims) die in Iran in het publiek aan galgen opgehangen worden volgens de wetten van de 'sharia'.

Het verbaasd mij steeds weer dat moslims die Taliban zelfs verdedigen (het zijn immer hun 'broeders' en die mogen alles :roll: ) alhoewel de Taliban de borsten van vrouwen afsneden, hen stenigden, hen sloegen met stokken waarin spijkers, hen vernederden, vrouwen en kinderen verkrachtten.
Helaas, OH WEH VOOR DE VROUWEN VAN AFGHANISTAN ligt de Taliban weer op de loer en is zelfs dominant hier en daar.

Heeft u ooit de documentaire over het stenigen van een vrouw in Afghanistan gezien? Voor de eerste keer in mijn leven kon ik niet verder kijken - ik werd letterlijk misselijk en ben de kamer uitgerend.
Toch zag ik hoe zij (volgens de 'sharia') in haar niqaab tot haar middel toe in het zand in een stadium begraven werd, haar mond afgeplakt met plastic tape, waarna een meute mannen haar begonnen te stenigen.

Volgens de 'sharia' mogen daarvoor 'niet te grote (want dan sterft zij te snel) maar ook niet 'te kleine stenen' gebruikt worden (want dan duurt het proces te lang).
Toen de eerste steen haar hoofd raakte zag ik hoe zij poogde te ontkomen aan die kuil, maar ja dat ging niet en gillen kon zij niet door dat plastic tape. Een HEL op aarde voor een moslimvrouw zoals 'op bevel van Allah' voor overspel.
Nog een gruwelijk detail is dat als een vrouw beticht van overspel een kind verwacht dat kind geboren mag worden - waarna de moeder gestenigd wordt. Noemen wij 'twee vliegen in een klap'= moeder door en het kind een wees geworden. :roll:

Deze documentaire (in het geheim opgenomen) heeft mij zo aangegrepen dat ik er een gedicht over schreef dat ik zal plaatsen (als ik het nog kan vinden).

Als Islam zo 'vrouw-vriendelijk' is al die beweert dan bestónden 'de Blauwe Zuilen vrouwen' niet in Afghanistan, noch als Lugubere Zwarte Spoken vermomde vrouwen in S.A. en Iran....!!!! Islam met haar grote mond over 'vrouw-vriendelijkheid in de Islam' is een Grote Hap Gebakken Lucht!

Ik bewonder u omdat u zo rustig blijft want ik wordt gewoon ziédend van kwaadheid als ik aan de miljoenen en miljoenen vrouwen denk die gedwóngen worden zweettenten te dragen in de hitte van de dag omdat 'Allah dat wil'! Islam heeft het op haar geweten de Monstreuse Vrouw uitgevonden te hebben - t.b.v. mánnen! HIJ wel in luchtig wit gekleed in o.a. S.A. ZIJ, moslim vróuw in verstikkende zwarte kleding!

Ik heb destijds die prachtige Boedha's gezien die opgeblazen werden door de Taliban als 'haram'. Stukken vergif voor de vrijheid van geest van mensen zijn 't. Bah! (zie ik wordt weer boos!)

U schrijft 'vele brieven en e-mails uit Afghanistan te ontvangen'. U zou die in boekvorm kunnen publiceren?

P.S.: Iemand noemde de Russen die Afghanistan bezetten: 'christenen' maar dat waren zij niet gezien Rusland Communistisch=atheistisch was en vanuit die ideologie oorlogvoerde/Afghanistan bezette.
Gebruikersavatar
Afghan
Berichten: 589
Lid geworden op: za aug 26, 2006 8:19 pm
Locatie: Uruzgan
Contacteer:

Bericht door Afghan »

Beste Iraanse vriend, (dus mijn buurman),
Waarom reageer je zo vreemd op het feit dat ik schreef dat Islam steeds meer grond verliest in Afghanistan?
Als je hiermee niet blij bent, dan ben je zelf nog een muslim en dan vraag ik mij ook af wat je dan hier doet? is Iran niet een geweldig Islamitische land? Maar als je net zoals vele andere mensen uit Iran, je buik vol heb van Islam, dan neem ik mijn woorden terug.
Ik kom uit Afghanistan en weet echt wel wat er in mijn land zich afspeelt. Trouwens van onze buren Pakistan en Iran hebben we niet veel goeds ervaren, de een heeft ons de Taliban gestuurd met alle ellende vandien, en Iran heeft allleen de Shieetische minderheid gesteund en voor de rest Afghanistan aan haar lot overgelaten. Is dat niet jammer? Wat zouden jullie toch geweldig veel voor Afghanistan kunnen betekenen, we delen immers toch een taal, bijna een cultuur en geschiedenis. Maar goed, misschien ben je daar te jong voor om dit goed te begrijpen. Vraag het daarom aan je ouders wat ze hierover denken.

Je maakte ook een opmerking over mijn avater. Ik heb dat gedaan in de hoop dat anderen Afghanen dat zullen opmerken en met mij in contact komen zodat ik met hun van gedachte kan wisselen over Islam en de gevolgen daarvan in Afghanistan. Verder wil ik duidelijk maken dat ik Nederland als mijn vaderland beschouw en daar heel dankbaar voor ben, maar Afghanistan blijft mijn moederland want daar ben ik geboren, dus ook ben ik trots op de vlag van dat land, al zou ik heel graag de Islamitische text daar zelf meteen uit willen schrappen.
Mag ik jou ook vragen hoe je over de vlag van Iraan denkt? ben je daar trots op?
Met vriendelijke groeten,
Je buurman, Afghan

Socrates schreef:
Islam verliest grond in Afghanistan.
Ohjah? De Taliban wint terrein op de regering hoor. :D
(Niet dat Taliban Islamitisch overigens, maar toch)....

Rare peren jullie afghanen trouwens, (ex)-communisten, fascisten (pashtun nationalisme), secularisten, extremisten (Taliban).
lekker veel diversiteit 8)....+-30 jaar (burger)oorlog....shame on the planete :(

Post-Scriptum: Je avater, dat vlag, staat voor de Islam.
Islamitische Republiek Afghanistan wel te verstaan. :P
Islam veroorzaakt blindheid. Wie wil er nog blind worden?
Gebruikersavatar
Afghan
Berichten: 589
Lid geworden op: za aug 26, 2006 8:19 pm
Locatie: Uruzgan
Contacteer:

Bericht door Afghan »

Beste Anna,
Hartelijk dank voor uw reactie, ik heb met veel interesse uw verhaal gelezen en dat ook bevistigen. Ik nog veel gruwelijke dingen van lieve moslims in mijn land gezien. Als u nog meer wilt zien over de ellende van Afghaanse vrouwen, kijk dan op www.rawa.org
Om wille van tijd, kan ik niet ingaan op vele details van uw bericht, alleen wil ik even vertellen waarom ik meestal rustig op aantijgingen van mosllms reageer. De reden hiervoor is dat ik geleerd heb om tegenovergestelde te doen wat moslims doen, dus als zij schelden, dan zeg ik lieve woorden, als zij kwaad worden, dan probeer ik ze te kalmeren. Dit doe ik in de hoop dat misschien hun ogen open zullen gaan en de tumor van Islam in hun leven op tijd ontdekken en daartegen de gepaste behandeling op toepassen.

Met vriendelijke groeten,
Afghan
anna schreef:Afghan

Ik bewonder u omdat u zo rustig blijft want ik wordt gewoon ziédend van kwaadheid als ik aan de miljoenen en miljoenen vrouwen denk die gedwóngen worden zweettenten te dragen in de hitte van de dag omdat 'Allah dat wil'! Islam heeft het op haar geweten de Monstreuse Vrouw uitgevonden te hebben - t.b.v. mánnen! HIJ wel in luchtig wit gekleed in o.a. S.A. ZIJ, moslim vróuw in verstikkende zwarte kleding!

P.S.: Iemand noemde de Russen die Afghanistan bezetten: 'christenen' maar dat waren zij niet gezien Rusland Communistisch=atheistisch was en vanuit die ideologie oorlogvoerde/Afghanistan bezette.
Islam veroorzaakt blindheid. Wie wil er nog blind worden?
Gebruikersavatar
Socrates
Berichten: 725
Lid geworden op: di jan 30, 2007 2:14 am
Locatie: Earth

Bericht door Socrates »

Geachte Afghan,

Ik wilde graag enkele opmerkingen maken:
1) Jullie taal is Pashtoo, Farsi/Perzisch wordt alleen maar onderdrukt.
Veel worden van steden, plaatsnamen e.d. hebben de afghanen van Farsi verandert naar Pashtoo!
Zo ook Universiteit >>> Daneshga naar Powanton ofzo.
Volkslied wat een hele land vertegenwoordigt is in Pashtoo.
Etymologische betekenis van Afghan = Pashtun.
De regering bestaat de afgelopen -+300 jaar uit Pashtuns, fascistische pashtuns wel te verstaan.
In welke land komt dat nog meer voor? als dit geen duidelijke ethno-fascisme is dan weet ik ook het niet meer.

De Afghanen=Pashtunen hebben voor ontzettend veel ellende gezorgd niet alleen in het gebied wat ze naar zich zelf hebben genoemd: Afghanistan
Maar in heel centraal azie!

Iran vangt grootste aantal Afghaanse vluchtelingen op 1,5 miljoen!
Wat heeft Afghanistan voor Iran gedaan??? ??? ???
Of telt deze vraag niet?
Maar als je net zoals vele andere mensen uit Iran, je buik vol heb van Islam, dan neem ik mijn woorden terug.
slechts 1% van de bevolking is tegen de staat.
Als het 10% (laat staan 50% of meer) was geweest, dan had het regime geen stand kunnen houden.

Mvg,
Socrates

PS: Natuurlijk wens ik het beste voor Afghanistan net als ik dat voor elke ander land doe. Maar ik heb je slechts mijn mening gegeven.

Afbeelding
anna
Berichten: 331
Lid geworden op: za feb 17, 2007 1:32 am

Bericht door anna »

Socrates

Afghanistan (als ik het goed zie) is al eeuwenlang verdeeld in stammen die elkaar al eeuwenlang bevechten dus wat dat betreft is er niets nieuws daar. Maar toen ik Afghanistan lang geleden bezocht bestond er een gewelddige universiteit en een middenklasse (en een koning die nu in Parijs woont (?) die zich Westers kleedden maar die door 25 jaar (of meer?) oorlog grotendeels verdwenen/gevlucht zijn naar andere landen - en jammer genoeg niet willen of kunnen terugkeren om te helpen het land weer op te bouwen.

Dat betekent (als ik het goed zie) dat het merendeel van de Afghaanse bevolking nu niet alleen nog meer doodarm zijn door de verwoesting van hun land maar ook niet geschoold - en van die mensen kun je niet verwachten dat zij de politiek daar kunnen beinvloeden zeker niet onder 'sharia' terreur van de Islam.

Het Westen kán in dat woest (maar prachtige) land niet winnen o.a. omdat de stammen mee- of tegenwerken zoals het hen uitkomt met de USA of the Taliban. Vroeger konden de Afghanen zichzelf bedruipen door o.a. landbouw maar nu zijn de wegen wég en is vervoer van goederen zeer moeilijk en ook gevaarlijk geworden. Men is dus aangewezen op de opiumteelt als enige inkomsten maar daar worden die landpachtende boeren niet rijk van maar wel de hen afpersende Stammenhoofden, eigenaren en de Taliban (als ik het goed zie) . Het land dat zij pachten moet voldoende opbrengen en als dat niet lukt (en volgens een documentaire) claimen de Stamhoofden en de Taliban hun dochters als betaling.

Ik weet niet wat de oplossing is voor de ellende genaamd Afghanistan want de USA/coalitie kan niet winnen noch kunnen die daar eeuwig blijven - maar zo gauw als zij weggaan neemt de Taliban de boel over en wordt die 'sharia' nog erger toegepast en mogen de Afghanisten niet zingen, niet dansen, niet naar t.v. en radio luisteren, worden de vrouwen weer geslagen, wordt er weer gemarteld en gestenigd onder 'de pure Islam'.

Intussen zit de Arabische wereld met haar grote mond over USA invasies e.d. altijd al op haar handen en doet niéts om Afghanistan te helpen - integendeel Pakistan en Iran hebben de Taliban geholpen (als ik het goed begrijp).

Waar de USA/en anderen gefaald hebben is door miljarden te pompen in Afghanistan maar die niet direkt ten goede gekomen zijn t.b.v. van de doodarme bevolking - want ook daar is corruptie niet van de lucht in o.a. de regering.
Gebruikersavatar
Socrates
Berichten: 725
Lid geworden op: di jan 30, 2007 2:14 am
Locatie: Earth

Bericht door Socrates »

Beste Anna,

Ik ben het niet met u eens, mijns inziens is er sprake van ethno-fascisme door de Pashtunen oftewel de ''echte'' Afghanen. De twee andere volken (geen stammen) zijn de Tajiken (verwant aan Perzen van Iran) en de Hazaras.
De Hazaras zijn daar sinds mensenheugenis gediscrimineerd en zelfs gemarteld/vermoord etc.
Niet alleen tijdens het Taliban bewind (toen werd het hoogtepunt bereikt) maar ook daarvoor.

Met de Tajiken is het geheel anders gesteld, mijns inziens is deze volk het dupe van de achterlijkheid van het Afghaanse vclk/regime/mentaliteit met behulp van Britten en andere imperialisten uiteraard.
Weet wel dat Afghanistan (evenals Pakistan) gecreerd/bedacht werden door de Britse kolonialisten/imperialisten!
De enige militaire macht van de Tajiken in de persoon van Dhr. Ahmad Shah Massoud
was DEFENSIEF ingesteld, en dat ging ook over een heel beperkt gebied (Panjsher Vallei).

En ten derde....de andere ethnische minderheden (Turks, Baluchis, eventueel kurds/arabs) hebben vrijwel weinig tot niets in te brengen.

Afghanistan is een vals en fascistisch staat die al haar burgers manipuleert en onderdrukt
(in letterlijke zin van het woord).

Dat krijg je als een stel britse imperialisten zomaar grenzen trekken een bepaalde volk aan de zadel helpen...en er continue een oogje houden.

Bovendien het westen wilt helemaal geen rust laat staan civilizatie in Afghanistan.
Afghanistan dient er tenslotte voor om de belangen van het westen te bevredigen!
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

[/quote]Iran vangt grootste aantal Afghaanse vluchtelingen op 1,5 miljoen!
Wat heeft Afghanistan voor Iran gedaan??? ??? ???
Of telt deze vraag niet?

De AMerikanen hebben de Iraanse vliegtuigen wet Talibanleiders nog kunnen zien opstijgen. Op het laatste moment gevlucht.

Mooie kaart die je gepost hebt. Laat zien waar de oorlogsverklaring van Khomeini 28j geleden heen geleid heeft.

Wat is de volgende stap? Bye Bye Iran.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Socrates
Berichten: 725
Lid geworden op: di jan 30, 2007 2:14 am
Locatie: Earth

Bericht door Socrates »

Wat is de volgende stap? Bye Bye Iran.
Byebye Iran zou betekenen byebye ISRAEL ....meester van het westen! :P
De AMerikanen hebben de Iraanse vliegtuigen wet Talibanleiders nog kunnen zien opstijgen. Op het laatste moment gevlucht.
Dit is een van de mooiste en leukste dingen die ik ooit heb gelezen.
en moeten we dat als een soort hulp aan Iran beschouwen? :?
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Droom je dat het Groot-Perzisch rijk van Cyrus terugkomt?
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Socrates
Berichten: 725
Lid geworden op: di jan 30, 2007 2:14 am
Locatie: Earth

Bericht door Socrates »

BFA schreef:Droom je dat het Groot-Perzisch rijk van Cyrus terugkomt?
Herat en Balkh (toegekend aan Afghanistan) en Samarqand en Bukhara (toegekend aan Uzbekistan).
Zijn perzische centra....sterker nog....die steden vertegenwordigen het perzische erfgoed meer en beter dan menig steden gelegen in Iran.

De inwoners in die steden Tajiken staan dan ook bekend als Perzen van Centraal Azie
en spreken ook gewoon perzisch, lezen perzisch poezie/literatuur
en vieren netjes nawroz (perzisch nieuwjaarsfeest).

Je kan moeilijk claimen dat Baghdad weer moet worden toegevoegd aan Iran/Perzie.
Omdat de Perzen daar het huis der wijsheid hadden uitgevonden e.d.

Maar de bovengenoemde steden...die ten val van andere landen zijn gevallen door Imperialisten uiteraard!
Dienen samen te worden gevoegd met Iran.
Dan is het groot perzisch rijk....van Tigris tot Oxus weer een feit 8)

Perzisch erfgoed wordt niet of heel weinig gewaardeerd, vaak zelfs in discreet gebracht door allerlei Afghanen, Turken en Arabieren.
en zelfs door westerlingen die menig Perzische geleerdes/wetenschappers voor Arabisch uitmaken....

Perzen indo-europees.....Arabieren semitisch
toch ziet men vaak het verschil niet :roll: .....zonde!
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

zelfs door westerlingen die menig Perzische geleerdes/wetenschappers voor Arabisch uitmaken....
Wijt dit aan onwetendheid en de claim van de arabieren.
Arabieren hebben overal waar ze gekomen zijn materieel en intellectuele roof gepleegd.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Socrates
Berichten: 725
Lid geworden op: di jan 30, 2007 2:14 am
Locatie: Earth

Bericht door Socrates »

BFA schreef:
zelfs door westerlingen die menig Perzische geleerdes/wetenschappers voor Arabisch uitmaken....
Wijt dit aan onwetendheid en de claim van de arabieren.
Arabieren hebben overal waar ze gekomen zijn materieel en intellectuele roof gepleegd.
Dat is heel triest, indien men goed kan redeneren, kan geschiedenis heel leuk en leerzaam zijn.
Toen arabieren in staat waren het perzische rijk te verslaan, was nadat de perzen waren verzwakt door oorlogen met grieken en romeinen etc.
Bovendien hadden de Arabieren het Arabisch tot hoofdtaal gepromoveerd.
Vandaar dat ook al het historische/wetenschappelijke werk in het arabisch werd verricht en geschreven.

Maar achjah de meeste volken hebben in het verleden wel misdaden begaan zo ook Britten en zelfs de vriendelijke hollanders :wink:
(uiteraard de een wat meer dan de ander).

Het is allemaal vergeten en vergeven...maar het heeft wel degelijk zijn historisch/culturele/economische invloed gehad, zelfs tot de dag van vandaag merkbaar!
Plaats reactie