Vrouwenbesnijdenis; uitzending gemist

Plaats reactie
Alba
Berichten: 729
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 4:11 pm
Locatie: Aarde

Vrouwenbesnijdenis; uitzending gemist

Bericht door Alba »

'Terzake Zaterdag' over vrouwenbesnijdenis
28 februari 2007

Kleine Fatima verheugt zich, want er staat iets te gebeuren. Iets, want niemand vertelt haar wat precies. De rest van het dorp weet dat Fatima vandaag wordt besneden, zoals alle meisjes van haar leeftijd. Het scheermesje ligt klaar.

Twee mannen drukken Fatima tegen de grond, een oude vrouw snijdt haar tussen de benen. Het gruwelijk tafereel wordt haarscherp op tape vastgelegd. Achter de camera staat de Duitse Annette Weber: 'We zijn blijven filmen voor al diegene die zeggen dat het toch niet zo erg is. Je ziet het gevaar, dat het meisje kan doodbloeden, dat ze kan sterven. Toch niet zo erg …!?'

Samen met Rüdiger Nehberg probeert Annette Weber al jaren vrouwenbesnijdenis de wereld uit te helpen. Een werk van lange adem, maar niet zonder resultaat.

De genitale verminking van vrouwen is een ritueel dat de islam wordt toegedicht. Er staat echter niets in de Koran dat deze gruwel rechtvaardigt. En enkel als gebruik schijnt besnijdenis geen stand te kunnen houden.

Originele titel: Feldzug gegen ein tabu – Die Sache
Door toeval heb ik een klein stukje van deze uitzending op video opgenomen en gekeken... en gehuild.
Uit alle macht hebben deze twee Duitse hulpverleners met veel geduld getracht om vrouwenbesnijdenis verboden te krijgen in het deel van Ethiopië waar ze waren. Je ziet beelden van twee jaar geleden toen besnijden nog heel normaal was. Het 'beroep' ging van moeder op dochter over. Eén van de vrouwen wilde de hulpverleners aanwijzen waar in de koran vermeld staat, dat het gebruik islamitisch is, maar dat gaat zo moeilijk als je het boek ondersteboven houdt.... :twisted:

Via conferenties waar met name veel vrouwen op af kwamen, konden mensen hun zegje doen en heel voorzichtig kwamen de protesten. Twee jaar later werd op een conferentie in Caïro besloten vrouwenbesnijdenis te verbieden. Tegenstanders: conservatieve mannen en vrouwen die vonden dat hun dochters hetzelfde dienden te ondergaan als zijzelf.

Tijdens de conferentie werd de film vertoond die hierboven beschreven wordt. Diverse mannen zijn de zaal uitgelopen omdat ze deze beelden niet konden bekijken.
Het verbod is met veel vreugde ontvangen bij de hulpverleners en in de gemeenschap.
Wat mij bij is gebleven en waar ik nu weer verdrietig om word: het gehuil van een babietje dat deze marteling moest ondergaan :cry: en de lege blik in de ogen van een getraumatiseerd 8-jarig meisje :cry: .
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Ik kan niet naar dat soort dingen kijken. Ik ga bijna over mijn nek als ik dit soort beschrijvingen lees. Ik kan ook slechts met moeite naar geacteerde martelscenes in films kijken. Mijn empathie lijkt nogal sterk ontwikkeld te zijn.

Ik had niet kunnen blijven filmen als ik dit zou zien. Het nodig wat Annette Weber doet. Ik respecteer het. Ik zou echter iemand die een kind voor mijn ogen verminkte aanvliegen. Dat zou helaas niks veranderen.

Elke besnijder van kinderen (m/v) verdient de pijn van elk van diens slachtoffer te ondergaan. Ja, dat geldt ook voor Mohels. Ik ben een grote voorstander van gelijkberechtiging.

Nee, ik houd niet van mensen die kinderen kwellen.
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

De genitale verminking van vrouwen is een ritueel dat de islam wordt toegedicht. Er staat echter niets in de Koran dat deze gruwel rechtvaardigt. En enkel als gebruik schijnt besnijdenis geen stand te kunnen houden.
Besnijdenis staat inderdaad niet in de koran, ook niet voor mannen. En niemand wil toch volhouden dat besnijdenis voor mannen niet het ultieme kenmerk van de islam is?

Besnijdenis wordt door de islam verplicht gesteld in de hadiths. Dat maakt het dus typisch islamitisch, vandaar dat het de islam wordt toegedicht. Dat doen we niet omdat we allemaal een beetje dom zijn.
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

Hier mijn RE op www.politics.be op topic "vreemdeing en integratie" onder subtitle: genitale verminking.
Heb filmpje ff gezien en ben in een Gentse koléire geschoten.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Opgelet! Het filmpje op de website is absoluut niet voor gevoelige kijkers, en diegenen die het wél wagen wens ik moed om meer dan drie seconden naar deze verschrikking te kijken. Geen verdoving, vastgehouden en geen enkele medische omkadering....

http://www.respect-ev.com/


VERDOMME STELLETJE ACHTERLIJK BARBAREN, KLERELIJERS EN ALLE MOSLIMS DIE DIT VOORSTAAN, VERDOMME DIRECT HET WESTEN UITSCHOPPEN :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

EIGEN VOLK EERST WEG MET DE ISLAM EN IEDER DIT VOORSTAAT.
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

En blijf bij standpunt: iedere moslim die dit voorstaat.... ER UIT :!: :!:
Geen discussie of wat ook... :arrow: Mekka enkele reis.
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Alba
Berichten: 729
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 4:11 pm
Locatie: Aarde

Bericht door Alba »

Ik had niet kunnen blijven filmen als ik dit zou zien. Het nodig wat Annette Weber doet. Ik respecteer het. Ik zou echter iemand die een kind voor mijn ogen verminkte aanvliegen. Dat zou helaas niks veranderen.
@Linda, zo denk ik er ook over. Daarom vind ik het ook respectvol, dat Annette Weber het wel heeft kunnen doen. Hoe moeilijk ik het ook vond, ik heb de video niet uitgezet om de beelden maar niet te hoeven zien.
Het heeft jaren geduurd en uiteindelijk hebben deze afschuwelijke beelden geholpen om het verbod er door te krijgen. Men vond het ook dapper, dat er zoveel vrouwen opstonden om te protesteren tegen dit walgelijke gebruik.

@Stropke, dank je voor de link. Toch goed te lezen, dat zoveel mensen hier feller dan fel op tegen zijn (al had ik op dit forum niet anders verwacht)
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Ik had het gezien en moest bijna braken. Echt, je zag een klein lief kind met een blij gezicht, die even later.... Ik bespaar jullie de details.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Iznogoodh
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma jun 14, 2004 6:14 pm

Bericht door Iznogoodh »

nina schreef:Besnijdenis wordt door de islam verplicht gesteld in de hadiths.
Welke zijn dat en wat is hun status? Kun je me een PM sturen hierover?
Onze Vader...
Die in de Hemel zijt...
Blijf daar...
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Iznogoodh schreef:
nina schreef:Besnijdenis wordt door de islam verplicht gesteld in de hadiths.
Welke zijn dat en wat is hun status? Kun je me een PM sturen hierover?
http://www.dutch.faithfreedom.org/forum ... 0631#40631
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

ik waag me niet aan dat filmpje...

sommige mensen verdienen zelf verminkt te worden :evil: misschien dat ze dan wat leren :evil:
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Iznogoodh schreef:
nina schreef:Besnijdenis wordt door de islam verplicht gesteld in de hadiths.
Welke zijn dat en wat is hun status? Kun je me een PM sturen hierover?
Hai Izno, Lodewijk linkte al naar de hadiths waaruit blijkt dat vrouwen worden besneden. Het wordt in de hadiths niet verplicht maar aanbevolen.

Dit zijn een paar algemene hadiths:
http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... 08.074.312

Volume 8, Book 74, Number 312:
Narrated Abu Huraira:

The Prophet said "Five things are in accordance with Al Fitra (i.e. the tradition of prophets): to be circumcised, to shave the pelvic region, to pull out the hair of the armpits, to cut short the moustaches, and to clip the nails.'

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... l#002.0496

Book 002, Number 0496:
Abu Huraira reported: Five are the acts of fitra: circumcision, removing the pubes, clipping the moustache, cutting the nails, plucking the hair under the armpits.
Mijn punt was dat moslims hun verplichting om te besnijden niet uit de koran halen, maar uit de hadiths. Als je over vrouwenbesnijdenis beweert dat het nergens in de koran staat, misleidt je mensen die niet beter weten.

De status voor mannen lijkt me duidelijk, alle moslimmannen worden besneden. Voor vrouwen is het ook duidelijk: in culturen waar wordt besneden, blijft het voor vrouwen een verplichting. Waar het niet gebeurt, zullen ze er niet zomaar toe overgaan. Het gebruik is wel naar Indonesië overgebracht, daar worden moslimvrouwen ook besneden. Kwam onlangs nog weer eens in het nieuws toen op de Molukken christenen verplicht tot de islam werden bekeerd, en massaal werden besneden, mannen en vrouwen.
Plaats reactie