Islam: vrouwen mogen niet alleen op pad

Bestaan gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in de islam? Begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden? Bevrijdt de islam de vrouw?
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Islam: vrouwen mogen niet alleen op pad

Bericht door Lodewijk Nasser »

Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Re: Islam: vrouwen mogen niet alleen op pad

Bericht door naar boven »

Leuke foto. Cheese..... :) :) :) :) :)
Gebruikersavatar
nimda
Berichten: 336
Lid geworden op: za mar 03, 2007 6:42 am

Re: Islam: vrouwen mogen niet alleen op pad

Bericht door nimda »

Lodewijk Nasser schreef:http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=289 ... een_op_pad[/quote
Er staan vijf vrouwen op de foto? welke is diegene die die "zijn rechterhand bezit"?
Scientia vincere tenebras
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Oud nieuws, kom eens met wat nieuws joh. Bovendien mag een vrouw tot een bepaald aantal km reizen(100km was het ongeveer). Het is voor de veiligheid van de vrouw. :wink:
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Chaimae schreef:Oud nieuws, kom eens met wat nieuws joh. Bovendien mag een vrouw tot een bepaald aantal km reizen(100km was het ongeveer). Het is voor de veiligheid van de vrouw. :wink:
Waar staat dat dan Chaimae. Van die 100 km.???
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Thomas schreef:
Chaimae schreef:Oud nieuws, kom eens met wat nieuws joh. Bovendien mag een vrouw tot een bepaald aantal km reizen(100km was het ongeveer). Het is voor de veiligheid van de vrouw. :wink:
Waar staat dat dan Chaimae. Van die 100 km.???
Het was ongeveer 100 km. Heb het paar jaar geleden gelezen toen ik me verdiepte in de Islam. Wacht, ik zoek 't wel even op. :wink:
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

De Profeet (vrede zij met hem) zei: "Het is niet toegestaan voor een vrouw, die in Allah gelooft en in de Laatste Dag, om verder te reizen dan de loopafstand van drie dagen zonder Mahram." (Moeslim)
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Chaimae schreef:De Profeet (vrede zij met hem) zei: "Het is niet toegestaan voor een vrouw, die in Allah gelooft en in de Laatste Dag, om verder te reizen dan de loopafstand van drie dagen zonder Mahram." (Moeslim)
Graag een verdere aanduiding Chaimae. WAAR kan ik dit vinden???
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Thomas schreef:
Chaimae schreef:De Profeet (vrede zij met hem) zei: "Het is niet toegestaan voor een vrouw, die in Allah gelooft en in de Laatste Dag, om verder te reizen dan de loopafstand van drie dagen zonder Mahram." (Moeslim)
Graag een verdere aanduiding Chaimae. WAAR kan ik dit vinden???
Dat is een 7adith van moeslim die zeer betrouwbaar is. Ik heb het gelezen in het boek ''De ideale Moslimvrouw.''


Hier staat 't er ook: http://www.al-islaam.com/al-islaam/arti ... /1/28.html
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Chaimae schreef:
Thomas schreef:
Chaimae schreef:De Profeet (vrede zij met hem) zei: "Het is niet toegestaan voor een vrouw, die in Allah gelooft en in de Laatste Dag, om verder te reizen dan de loopafstand van drie dagen zonder Mahram." (Moeslim)
Graag een verdere aanduiding Chaimae. WAAR kan ik dit vinden???
Dat is een 7adith van moeslim die zeer betrouwbaar is. Ik heb het gelezen in het boek ''De ideale Moslimvrouw.''


Hier staat 't er ook: http://www.al-islaam.com/al-islaam/arti ... /1/28.html
Chaimae,

Kun jij me uitleggen hoe dat zit.
Dit is de tekst van jouw link: http://www.al-islaam.com/al-islaam/arti ... /1/28.html

De Boodschapper van Allah heeft gezegd: “Het is niet toegestaan voor de vrouw die gelooft in Allah en de Laatste Dag om een eendaags afstand te reizen zonder de aanwezigheid van een mahram.” [1].

Abu Sa'eed al-Khudri zei: "De Boodschapper van Allah heeft gezegd: 'Geen vrouw die gelooft in Allah en de Laatste Dag zou een reis van drie dagen of meer alleen moeten reizen, tenzij haar vader, zoon, man, broer of andere mahram met haar is." [2].


Is dit het principe van: doorhalen wat niet van toepassing is???
Hoe kan ik nou ooit iets aannnemen als je met zulke elkaar tgensprekende berichten komt???
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

In dieen tijd bestonden nog geen auto's ...
maar als we modern denken : 3 dagen = 24u x 3 = 72 uur ... met een gemiddelde van 120 km/uur mag een vrouw dus 8640 km alleen reizen .... :lol:
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

De grens is 3 dagen en dus niet meer. Het is uiteraard beter voor een vrouw om geen eendaags afstand te reizen.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Chaimae schreef:De grens is 3 dagen en dus niet meer. Het is uiteraard beter voor een vrouw om geen eendaags afstand te reizen.
Onzin.

De Boodschapper van Allah heeft gezegd: “Het is niet toegestaan voor de vrouw die gelooft in Allah en de Laatste Dag om een eendaags afstand te reizen zonder de aanwezigheid van een mahram.” [1].

Staat er echt.....
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

sprot schreef:In dieen tijd bestonden nog geen auto's ...
maar als we modern denken : 3 dagen = 24u x 3 = 72 uur ... met een gemiddelde van 120 km/uur mag een vrouw dus 8640 km alleen reizen .... :lol:
Mag je als je vindt dat de koran onveranderlijk is en niet aan wijzigingen onderhevig dit wel voor de haddith doen???

Zo nee dan is 3 dagen x 30 a 35 kilometer een heel eind. Totaal dus 100 km.
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Thomas schreef:
Chaimae schreef:De grens is 3 dagen en dus niet meer. Het is uiteraard beter voor een vrouw om geen eendaags afstand te reizen.
Onzin.

De Boodschapper van Allah heeft gezegd: “Het is niet toegestaan voor de vrouw die gelooft in Allah en de Laatste Dag om een eendaags afstand te reizen zonder de aanwezigheid van een mahram.” [1].

Staat er echt.....


Maar er staat ook:
De Profeet (vrede zij met hem) zei: "Het is niet toegestaan voor een vrouw, die in Allah gelooft en in de Laatste Dag, om verder te reizen dan de loopafstand van drie dagen zonder Mahram." (Moeslim)
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Chaimae schreef:
Thomas schreef:
Chaimae schreef:De grens is 3 dagen en dus niet meer. Het is uiteraard beter voor een vrouw om geen eendaags afstand te reizen.
Onzin.

De Boodschapper van Allah heeft gezegd: “Het is niet toegestaan voor de vrouw die gelooft in Allah en de Laatste Dag om een eendaags afstand te reizen zonder de aanwezigheid van een mahram.” [1].

Staat er echt.....


Maar er staat ook:
De Profeet (vrede zij met hem) zei: "Het is niet toegestaan voor een vrouw, die in Allah gelooft en in de Laatste Dag, om verder te reizen dan de loopafstand van drie dagen zonder Mahram." (Moeslim)
Daarom had ik post geschreven waar je dus niet op hebt geantwoord.
Je kunt dat nl. niet......
Wil je hem nog een keer???
Ok. Komt tie:

Chaimae,

Kun jij me uitleggen hoe dat zit.
Dit is de tekst van jouw link: http://www.al-islaam.com/al-islaam/arti ... /1/28.html

De Boodschapper van Allah heeft gezegd: “Het is niet toegestaan voor de vrouw die gelooft in Allah en de Laatste Dag om een eendaags afstand te reizen zonder de aanwezigheid van een mahram.” [1].

Abu Sa'eed al-Khudri zei: "De Boodschapper van Allah heeft gezegd: 'Geen vrouw die gelooft in Allah en de Laatste Dag zou een reis van drie dagen of meer alleen moeten reizen, tenzij haar vader, zoon, man, broer of andere mahram met haar is." [2].


Is dit het principe van: doorhalen wat niet van toepassing is???
Hoe kan ik nou ooit iets aannnemen als je met zulke elkaar tgensprekende berichten komt???
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

ahahah thomas je slaat de spijker op zijn kop :D
chaimae... nu iets anders... wat vind je van vrouwen die zich hier niet strikt aan houden?
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Silly schreef:ahahah thomas je slaat de spijker op zijn kop :D
chaimae... nu iets anders... wat vind je van vrouwen die zich hier niet strikt aan houden?
Bedankt Sil. Soms ga je nog denken in discussies met Chaimae dat je zelf getikt aan het worden ben maar nee hoor. Iedere keer dat ik het terug lees klopt het toch. Niet ik maar zij is niet goed bij haar hoofd!!!!!
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Gebruikersavatar
nimda
Berichten: 336
Lid geworden op: za mar 03, 2007 6:42 am

Bericht door nimda »

Silly schreef:ahahah thomas je slaat de spijker op zijn kop :D
Silly, in naam van alle spijkers ter wereld zou ik je willen vragen zulke racistische uitlatingen in 't vervolg achterwege te laten.

Bedankt wegens de PCS (Politiek correcte spijkers).
Scientia vincere tenebras
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

:roll2:
hierbij mijn welgemeende excuses :D
knap van je thomas :wink: hoe je zo geduldig met haar om weet te gaan, ik doe het je niet na :oops:

nimda... vanaf nu zal ik aan de spijkers denken eer ik zo'n racistische uitspraak doe :huh:
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Gebruikersavatar
nimda
Berichten: 336
Lid geworden op: za mar 03, 2007 6:42 am

Bericht door nimda »

Silly schreef::roll2:
hierbij mijn welgemeende excuses :D
knap van je thomas :wink: hoe je zo geduldig met haar om weet te gaan, ik doe het je niet na :oops:

nimda... vanaf nu zal ik aan de spijkers denken eer ik zo'n racistische uitspraak doe :huh:
Bedankt, Silly, in naam van alle vredelievende spijkers.

Heilig zij de Naam van de Hamer van Thor!
Scientia vincere tenebras
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Christendom: Vrouwen mogen niet spreken

Bericht door Sjoerd »

Laatst gewijzigd door Sjoerd op wo aug 01, 2007 5:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Chaimae schreef:Oud nieuws, kom eens met wat nieuws joh. Bovendien mag een vrouw tot een bepaald aantal km reizen(100km was het ongeveer). Het is voor de veiligheid van de vrouw. :wink:
Voor de veiligheid van de vrouw?
Hoe bedoel je?

Is 100 km reizen "veilig" en 200 km niet?
Zoiets?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Bericht door Anneke »

@Sjoerd,

Dit zal allemaal best kunnen, maar houd er rekening mee dat in bijna geen enkele cultuur/beschaving de man en vrouw gelijk zijn aan elkaar. Kijk maar naar de Zuid Afrikaanse stammen (voor zover die nog bestaan), daar staat vaak de vrouw boven de man.

Verder weet ik ook niet wat ik van dat soort dingen in de Bijbel moet denken. Je zou kunnen stellen dat de apostelen die regels hebben opgeschreven omdat dat in die tijd nou eenmaal zo was. De vrouw was niet altijd op religieus gebied 'minderwaardig' aan haar man, maar ook op sociaal gebied. De vrouw had nou eenmaal andere taken dan de man.

Bovendien zien we zelfs in Nederland, en dan niet eens op religieus gebied, dat de man meer waard is dan de vrouw. Kijk maar naar de reactionairen. Die houden zich aan de lichaamsmetafoor.

Er staan trouwens ook wat teksten waaruit Jezus laat blijken dat man en vrouw juist gelijk zijn aan elkaar.

Kortom, ongelijkheid komt overal voor, maar niets of niemand overtreft de koran! :D
Gebruikersavatar
nimda
Berichten: 336
Lid geworden op: za mar 03, 2007 6:42 am

Bericht door nimda »

Ook niet vergeten dat volgens de Islam de Koran het woord is van God zelve, terwijl de consensus is dat de Bijbel door mensen opgetekend is.
Scientia vincere tenebras
Plaats reactie