Nieuws uit Tunesië

Is het leven in een land van de islam echt het paradijs? Waarom zijn er geen rustige, stabiele islamitische landen op onze planeet?
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

MOsliima
Sorry hoor maar Tunesie is geen arm land...weet niet of je er wellis bent geweest..maar kom niet praten als je nix weet.
die mensen zijn niet wanhopig..sommige hebben t beter dan de mensen hier...alleen sommige willen een beter leven doordat ze denken dat het in het buitenland beter is...terwijl dat niet zo is...als je in Tunesie blijft wonen , ben je rijker als hier... ga niet de slimme uithangen als je nix weet over Tunesie
Inderdaad, Tunesië is geen doodarm land meer. Het hangt er wel een beetje van af waar je precies woont in Tunesië : het rijkere Noorden of het straatarme Zuiden.
Er is in Tunesië een stikrijke klasse mensen die alle monopolies in handen hebben en "zwelgen" in het geld, de rest, de overgrote meerderheid, wroet en ploetert om een menswaardig bestaan te leiden. Dan heb je nog de "expats" die elke zomer weerkeren met een goede auto en geld in de zakken, opgespaard door het jaar om in het thuisland vakantie te houden, waar ze dan de ogen uitsteken van de thuisblijvers...vandaar ook de idee als zou het in Europa geld regenen...
Ik weet alles over Tunesië, mij maak je niks wijs hoor !
Voor de rijken : luxe en geld met hopen, kledij van alle grote merken, grote luxewagens, prima gezondheidszorg in privé klinieken, huispersoneel, studies in het buitenland voor de kinderen, kasten van villa's...
Voor alle anderen : karige voeding, kledij van de "frippes" (afdankertjes van Europa), als het erg meezit een "populair" autootje dat 15 jaar meemoet minimum, krakkemikkige ondermaatse gezondheidszorg in de hospitalen van de staat, waar je zelf maaltijden, beddegoed, bloed enz. moet aanvoeren, werken voor een hongerloon, studies enkel voor de allerslimsten en dan nog wat ze je toestaan, minimale behuizing,...

Akkoord, niemand komt nog van honger om, maar een goed leven is anders hoor !

Vraagje : waarom dromen alle jongeren onder de 25 jaar er in Tunesië van om zo snel mogelijk op om het even welke manier naar Europa te komen ?
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Even een woordje uitleg over het in Tunesië alom gekende verschijnsel : Les Frippes
Op elke markt, in elk klein medinastraatje vind je wel een frippes. Nieuwe kledij is best wel te vinden, maar ofwel véél te duur voor de modale portemonnee, ofwel van minderwaardige kwaliteit (Chinees, Turks) en nog veel te duur voor wat het maar is.
De enige échte oplossing zijn les frippes. Kledij die in Europa wordt weggeschonken (containers, ophaaldienst) wordt per categorie uitgezocht, ontsmet, in grote balen verpakt en verscheept naar Afrika. Daar vind je ze op alle markten en brengen ze een bloeiende handel tot stand. Schragen met stapels jeans, hopen mantels, hele bakken ondergoed, lakens, dekens, schoenen, ja zelfs skipakken vind je terug aan zeer betaalbare prijzen. De lage prijs is niet het enige voordeel, neen, je vind er merkkleding van een zeer goede kwaliteit, misschien wat démodé, maar daar kraait geen haan naar, met kledij uit de frippes ben je prima en betaalbaar gekleed !
Zelf ben ik niet beschaamd om te zeggen dat al mijn moltoné beddelakens op de frippes gekocht zijn, uit één of andere baal uit Duitsland, met oerdegelijke grootmoederslakens. Wassen met een vleugje javel en hop, prima beddegoed!
Kortom, les frippes zijn een ware zegen voor de gewone Tunesiërs. De enige manier om treffelijk gekleed te gaan...

PS : Voor wie zich afvraagt wat ze daar doen met skipakken : die noemen ze daar "werkkledij" en ze worden gekocht door boeren om tijdens de winter op het land te werken...of door werklui van grote chantiers in open lucht...
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Ik heb je bijdrage met zeer veel genoegen gelezen Dutch. Je zou een perfecte correspondent kunnen zijn.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Verkopen ze ook sexy ondergoed op de Les Frippes ?
Miep
Berichten: 668
Lid geworden op: wo dec 06, 2006 12:16 am

Bericht door Miep »

Polleke schreef:Verkopen ze ook sexy ondergoed op de Les Frippes ?
Jazeker,afbeeldingen met Mohammes erop.
was tenslotte een knappe man.
toch????
God liefhebben boven alles en je naaste alsjezelf.
Miep
Berichten: 668
Lid geworden op: wo dec 06, 2006 12:16 am

Bericht door Miep »

Sorry,kom het niet laten!!!!!

Habibti
God liefhebben boven alles en je naaste alsjezelf.
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

habibti schreef:
Polleke schreef:Verkopen ze ook sexy ondergoed op de Les Frippes ?
Jazeker,afbeeldingen met Mohammes erop.
was tenslotte een knappe man.
toch????
knap van buiten en verrot van binnen..

ik hoef geen kerel die verrot is van binnen, uiterlijk zegt niet meer dan het voorkomen.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Polleke
Verkopen ze ook sexy ondergoed op de Les Frippes ?
Natuurlijk, er is zelfs een apart hoekje op onze frippes-markt, waar je sexy lingerie en BH's van Marie-Jo, Pérèle, etc. vindt...De dames onder ons weten dat dit de betere merken zijn.

Ga nu niet denken dat Tunesische vrouwen en meisjes geen sexy ondergoed dragen hé ! De jeugd is veelal gewonnen voor de string en bruiden-in-spé schaffen zich waarlijk het meest sexy ondergoed aan om...op de huwelijksnacht uit te trekken o.a.
De profeet heeft namelijk gezegd dat een vrouw haar man verleidelijk en wulps moet ontvangen, dus sexy ondergoed is een MUST !
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Dutch schreef:Polleke
Verkopen ze ook sexy ondergoed op de Les Frippes ?
Natuurlijk, er is zelfs een apart hoekje op onze frippes-markt, waar je sexy lingerie en BH's van Marie-Jo, Pérèle, etc. vindt...De dames onder ons weten dat dit de betere merken zijn.

Ga nu niet denken dat Tunesische vrouwen en meisjes geen sexy ondergoed dragen hé ! De jeugd is veelal gewonnen voor de string en bruiden-in-spé schaffen zich waarlijk het meest sexy ondergoed aan om...op de huwelijksnacht uit te trekken o.a.
De profeet heeft namelijk gezegd dat een vrouw haar man verleidelijk en wulps moet ontvangen, dus sexy ondergoed is een MUST !

Adviezen aan een Moslimvrouw:

Draag jouw sieraden en kleed je mooi aan thuis.

Onderzoek de eigenschappen van de Hoor Al-Ayn en probeer hen na te bootsen. De Qor’aan en de Soenna beschrijft de vrouw in het Paradijs met de zekere eigenschappen. Zoals de zijde die ze dragen, gebruik kohl voor je ogen om je ogen groter doen te lijken en zing voor je echtgenoot.

Mooi toch. :D
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Ach Chaimae, dat is gewoon het aloude adagio van "sois une dame dehors et une pute au lit"...
Vertaling (weet dat jouw Frans niet zo goed is) : "wees buitenshuis een dame en in bed een hoer". Daar vallen alle mannen voor, niet enkel de moslims...

Maar ja, enige levenswijsheid komt pas met de jaren hé.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Dutch schreef:Ach Chaimae, dat is gewoon het aloude adagio van "sois une dame dehors et une pute au lit"...
Vertaling (weet dat jouw Frans niet zo goed is) : "wees buitenshuis een dame en in bed een hoer". Daar vallen alle mannen voor, niet enkel de moslims...

Maar ja, enige levenswijsheid komt pas met de jaren hé.

Ik zie het heeeeeel anders. Een vrouw hoeft buitenhuis niet aantekkelijk uit te zien. Niet alle mannen hoeven van haar schoonheid te genieten, dat mag alleen je man. Ik vind het leuk hoor. Je thuis opmaken en zingen voor je man. :D
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Ah ja, jij wil enkel een hoer zijn binnenshuis... :shock: :shock: en liedjes zingen voor je man...
Van kinderachtig gedroom gesproken. Nooit gehoord dat een man ook nog wel eens met zijn vrouw wil zinnig kunnen praten, zal je vlug uitgezongen zijn vrees ik.

Ja, dan kom je dus maar niet meer buiten hé. Lijkt me ook het beste hoor in jouw geval.

Treurig feitelijk, ik zie jouw toekomst zo voor me, en ze ziet er niet rooskleurig uit... Jij bent zo naïef en onwetend. Dat is het probleem met moslimmeisjes, ze zijn onaangepast om als volwaardige burgers mee te kunnen draaien en een moderne maatschappij. Hoe zou dat toch komen hé...


[/quote]
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

ja heel leuk allemaal chaimae :D

ik ben benieuwd hoeveel jaar jij er voor nodig zal hebben om erachter te komen dat het niet zo rooskleurig is :)

weet je al wanneer je gaat trouwen en je je mooi mag maken en alles?
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

weet je al wanneer je gaat trouwen en je je mooi mag maken en alles?
Er een idee van hoelang het gaat duren eer je daarna vervangen wordt, of een gezelschapsdame krijgt?
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

BFA schreef:
weet je al wanneer je gaat trouwen en je je mooi mag maken en alles?
Er een idee van hoelang het gaat duren eer je daarna vervangen wordt, of een gezelschapsdame krijgt?
dat was mijn tweede vraag ja :twisted:
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Toen Polleke het had over eventueel sexy ondergoed op de "frippes" ben ik beginnen nadenken en zo kwam ik vanzelf terecht op de plaats waar je als vrouw zeer veel moslima's meemaakt in hun ondergoed, zelfs in hun blootje : het Hammam, het stoombad.
Het hammamgebeuren is een gezellige uitstap van vrouwen (of mannen) onder elkaar en duurt minstens een uur of drie. In zo'n hammam heb je eerst een kleedkamer, een vrij grote ruimte met rondom een soort stenen podium met rieten matten erop en aan de betegelde muren kledinghaken. Je kiest voor jezelf en je gezelschap een plaatsje uit en installeert je. Alle kledij vliegt uit, sommigen houden een slipje aan, anderen weer niet. Je doet plastic slippers aan de voeten, een "futa" (soort luchtig geweven doek) rond de lenden en trekt gewapend met emmer, ghassoul (soort klei), shampoo, kessa (ruw washandje) en grote haleib (stenen beker om water over jezelf heen te gieten) verder het hammam in. Daar vind je 3 grote ruimtes, van redelijk warme over warmer naar stikheet. In de laatste ruimte vind je ook een bassin met heel erg warm water, in de tweede ruimte vind je "matara's" (soort kleine hokjes met een stenen kuip en koudwaterkraan) en rondom verhoogjes om op te liggen of te zitten. Als je het effe te warm krijgt ga je in de eerste ruimte uitblazen, daar kan je ook genieten van een sappige sinaasappel of een stuk watermeloen, al naargelang het seizoen.
In zo'n hammam werkt een vrouw die je tegen vergoeding met de kessa schrobt en masseert en geloof me, ze kan er wat van !
In zo'n hammam wordt gelachen, gezongen en gekeurd. Moeders merken er de jonge vrouwen op die ze voor hun zonen willen, ze bekijken ze langs alle kanten en zien zelfs hun intiemere details, want alle vrouwen zijn er zo goed als naakt. Schaamte is er onbekend en geloof me, als je daarbuiten komt vind je jezelf een topmodel! Soms krijg ik er zelfs rode oren bij sommige opmerkingen of moppen! Sex is vaak het onderwerp van algemene hilariteit.
Er wordt daar wat afgeroddeld, heb er zelfs al een gevecht meegemaakt tussen twee jaloerse vrouwen!
Meisjes, kleine jongens (tot zo'n 4/5 jaar, later gaan ze bij de mannen in het hammam op andere uren), jonge vrouwen, jonge bruiden (die hebben het wel te verduren!), moeders met hun kroost, oudere matrones, alles door elkaar in algemene pret...
Het is een urenlang ritueel en als je er buitenkomt blink je als een spiegel en ben je door en door opgewarmd. Zeker in de winter is dit prima!
Naderhand ga je terug naar de "kleedkamer", gehuld in een "besjkir" (een grote badhanddoek waar je helemaal in verdwijnt) om even op de rieten matten tot rust te komen en een frisdrank te drinken (die worden daar verkocht). Je krijgt wél de neiging om na zo'n warm bad in slaap te vallen!
Na de rust kleed je je aan met vers goed en daar heb ik dus de sexy ondergoedjes van de jonge moslima's opgemerkt... 8)
Daarna gaat het in troep en warm ingepakt met hoofddoek en al, met rode wangen van de deugd, terug naar huis.
Een fijn hammam is een weldaad, maar heb er wél al verschillende keren een vaginale schimmel opgelopen...de lokale apotheker weet wat hij moet geven als een vrouw hem zegt "het jeukt daar vanonder", dan zegt hij "hammam?" en geeft het nodige mee... En thuis was ik altijd vlug vlug m'n voeten, want ook voetschimmels doe je er op.
Enfin, voor mij is het vooral om de leute, de stemming en de compagnie te doen, ik was me liever thuis in m'n eigen badkamer!
Toch is zo'n traditioneel hammambezoek een "must" voor wie ooit in Tunesië verzeilt. Weergaloos !
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Prima beschreven Dutch. heb echt van je verhaalte genoten. Het gaat precies hetzelfde aan toe in Marokko. Ben vorig jaar nog naar de Hamam gegaan met moeite. Me moeder moest me echt meesleuren.

Ik heb natuurlijk wel gewoon mijn lingerie angehouden, ben niet gek om daar in mijn naakie te lopen. Schaam me nogal snel. Maar ga verder met je leuke verhalen.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

hammams zouden er veel luxer, beter en schoner uit moeten zien, verder een fijne middagje uit.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Dommer dan dom...of "als een oude schuur in brand schie

Bericht door Dutch »

Laatst maakte ik tijdens een vliegtuigreis kennis met twee Belgische dames op weg naar Tunesië. Omdat we een tussenlanding maakten, in het vliegtuig een klein uur moesten wachten en er maar een tiental mensen op zaten, begon iedereen zowat met iedereen te praten.
Naast me zaten twee Belgische dames van zo'n 50 jaar. Ze waren echt wel sympathiek en zo kwamen we aan het hoofdstuk "wat gaan we daar in Tunesië doen"... Beide dames hadden, zo bleek, al hun papieren op zak om in Tunesië te gaan trouwen. Hun uitverkorenen hadden ze op een vorige reis ontmoet en ze waren dolverliefd geworden. Dat zoiets van beide kanten dient te komen leek hen logisch, maar ja, hun Tunesische "mannen" waren de liefste, patentste en zorgzaamste kerels ter wereld. Beiden hadden ze een moeilijk leven achter de rug en nu wenkte uiteindelijk het geluk... Ze konden niet wachten om herenigd te zijn met de liefde van hun leven. Ik begon een beetje nattigheid te voelen en vroeg naar de leeftijd van hun verloofdes. Bleken ze beiden zo rond de 30 te zijn ! Toen vroeg ik of hun verloofdes ook werkten en hen konden onderhouden, dat bleek een probleemvraag te zijn, hun verloofdes wilden wel werken, maar ze hadden geen chance, werk is in Tunesië moeilijk te vinden... Bovendien woonden de verloofdes dan nog in Kasserine, in een zeer onherbergzame en arme streek aan de Algerijnse grens. Ik trachtte hen nog te overtuigen van het feit dat hun stap tot trouwen wel wat prematuur leek, maar niets hielp, de liefde was te sterk! Eén van die dames had al een volwassen zoon, die niks mocht weten van de trouwplannen van z'n moeder...Toen bond ik maar in, wie niet horen wil moet voelen, dacht ik maar.
Toen we op onze bestemming geland waren en de douane uitkwamen, stonden daar de twee kerels te wachten op hun Belgische verloofdes. Twee gasten van naar mijn schatting amper 25... Omdat de nieuwsgierigheid het won van de wijsheid bij mij, bleef ik nog even dralen, kwestie van getuige te zijn bij de hereniging van de onwaarschijnlijke geliefden. Omdat ik vrij "licht" reisde (enkel handbagage) was ik als eerste door de douane. Zo kon ik het gesprek tussen de twee Tunesische trouwlustige kerels meemaken en geloof me, het was niet fraai !!! Ze hadden het over de "omvang" van hun dames en ze hoopten dat deze keer de goede zou zijn en ze nu eindelijk een visum voor België zouden kunnen bemachtigen...
Toen de twee naïeve dames zich met verrukte kreetjes op hun verloofdes stortten keek ik gegeneerd weg, hoe kan iemand zich nu zo belachelijk maken...kussen en strelen in het openbaar zijn hier not done en getuigen van een lage moraliteit, en bovendien waren deze paren zo overduidelijk niet gepast dat alle omstaanders begonnen te grinniken. Het was echt wel geen gezicht...

Hoe kan iemand bij z'n volle verstand (op je 50e behoor je dat toch al te zijn!) zo'n domme dingen doen ?!?

Toen ik later in de regio van Kasserine passeerde en daar de vele berbertenten en hutjes van de plaatselijke bevolking zag, beeldde ik me die twee dames in dergelijke omstandigheden in...
Tevens kreeg ik enig begrip voor de twee gigolo's die daaraan wilden ontsnappen...
Nota : in Tunesië wordt zoiets van de mannen algemeen gedoogd, het is zoals een job, met als missie "geld en papieren", de hele familie wordt er beter van. Ontwikkelingshulp ?
Gebruikersavatar
nimda
Berichten: 336
Lid geworden op: za mar 03, 2007 6:42 am

Re: Dommer dan dom...of "als een oude schuur in brand s

Bericht door nimda »

Dutch schreef:Laatst maakte ik tijdens een vliegtuigreis kennis met twee Belgische dames op weg naar Tunesië. Omdat we een tussenlanding maakten, in het vliegtuig een klein uur moesten wachten en er maar een tiental mensen op zaten, begon iedereen zowat met iedereen te praten.
Naast me zaten twee Belgische dames van zo'n 50 jaar. Ze waren echt wel sympathiek en zo kwamen we aan het hoofdstuk "wat gaan we daar in Tunesië doen"... Beide dames hadden, zo bleek, al hun papieren op zak om in Tunesië te gaan trouwen. Hun uitverkorenen hadden ze op een vorige reis ontmoet en ze waren dolverliefd geworden. Dat zoiets van beide kanten dient te komen leek hen logisch, maar ja, hun Tunesische "mannen" waren de liefste, patentste en zorgzaamste kerels ter wereld. Beiden hadden ze een moeilijk leven achter de rug en nu wenkte uiteindelijk het geluk... Ze konden niet wachten om herenigd te zijn met de liefde van hun leven. Ik begon een beetje nattigheid te voelen en vroeg naar de leeftijd van hun verloofdes. Bleken ze beiden zo rond de 30 te zijn ! Toen vroeg ik of hun verloofdes ook werkten en hen konden onderhouden, dat bleek een probleemvraag te zijn, hun verloofdes wilden wel werken, maar ze hadden geen chance, werk is in Tunesië moeilijk te vinden... Bovendien woonden de verloofdes dan nog in Kasserine, in een zeer onherbergzame en arme streek aan de Algerijnse grens. Ik trachtte hen nog te overtuigen van het feit dat hun stap tot trouwen wel wat prematuur leek, maar niets hielp, de liefde was te sterk! Eén van die dames had al een volwassen zoon, die niks mocht weten van de trouwplannen van z'n moeder...Toen bond ik maar in, wie niet horen wil moet voelen, dacht ik maar.
Toen we op onze bestemming geland waren en de douane uitkwamen, stonden daar de twee kerels te wachten op hun Belgische verloofdes. Twee gasten van naar mijn schatting amper 25... Omdat de nieuwsgierigheid het won van de wijsheid bij mij, bleef ik nog even dralen, kwestie van getuige te zijn bij de hereniging van de onwaarschijnlijke geliefden. Omdat ik vrij "licht" reisde (enkel handbagage) was ik als eerste door de douane. Zo kon ik het gesprek tussen de twee Tunesische trouwlustige kerels meemaken en geloof me, het was niet fraai !!! Ze hadden het over de "omvang" van hun dames en ze hoopten dat deze keer de goede zou zijn en ze nu eindelijk een visum voor België zouden kunnen bemachtigen...
Toen de twee naïeve dames zich met verrukte kreetjes op hun verloofdes stortten keek ik gegeneerd weg, hoe kan iemand zich nu zo belachelijk maken...kussen en strelen in het openbaar zijn hier not done en getuigen van een lage moraliteit, en bovendien waren deze paren zo overduidelijk niet gepast dat alle omstaanders begonnen te grinniken. Het was echt wel geen gezicht...

Hoe kan iemand bij z'n volle verstand (op je 50e behoor je dat toch al te zijn!) zo'n domme dingen doen ?!?

Toen ik later in de regio van Kasserine passeerde en daar de vele berbertenten en hutjes van de plaatselijke bevolking zag, beeldde ik me die twee dames in dergelijke omstandigheden in...
Tevens kreeg ik enig begrip voor de twee gigolo's die daaraan wilden ontsnappen...
Nota : in Tunesië wordt zoiets van de mannen algemeen gedoogd, het is zoals een job, met als missie "geld en papieren", de hele familie wordt er beter van. Ontwikkelingshulp ?
Ik wist niet dat er vrouwelijke pedofielen bestonden????
Scientia vincere tenebras
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Shour en meer van dat fraais...

Bericht door Dutch »

Shour en aanverwante praktijken...

In heel Noord-Afrika wordt er enorm veel belang gehecht aan en geloofd in “shour” , dat is een mengeling van witte en zwarte magie.

Nu ja, een volk dat gelooft in kwaadaardige djinns en andere baarlijke duivels is een zeer ontvankelijke voedingsbodem voor dergelijk bijgeloof. Trouwens, de profeet zélf was niet vies van een beetje bijgeloof : duivels die in je neus overnachten, djinns die in het donker op de loer liggen, duivels die voortdurend een krachtmeting met een goddelijkheid aangaan om de gelovigen op dwaalsporen te brengen...
Ook de eeuwenoude berbermythes dragen er zeker aan bij.

Letterlijk alles wat misloopt in iemands leven wordt geweten aan shour in Tunesië, dat kan gaan van eenvoudige problemen (uithuizige echtgenoot, impotentie, geen man vinden...) tot echte tragedies (zware ziekte, dood van iemand,...). Ook kinderen ontsnappen er niet aan : als een baby scheel kijkt is dat hoogstwaarschijnlijk aan shour op de moeder toen ze zwanger was te wijten.
Shour maakt dus deel uit van de leefwereld in Tunesië. Als iemand iets van een ander wil bekomen, dan gaat hij/zij shour toepassen.

Buiten shour zijn er nog andere kwaadaardige dingen : het boze oog bvb. Dat komt er als iemand afgunstig of erg kwaad op je is en je dan het boze oog toewerpt. Je kan dadelijk reageren door je open handpalm in de richting van die persoon te houden en te zeggen “chamsa oua chmies” (ontkrachtende toverformule), je kan het boze oog ook voorkomen door “senousj” (zwarte zaadjes) in je zak bij je te dragen. Trouwens, elk persoon die jou welwillend is zal vaak stiekum zo’n handje senousj in je zak stoppen, die je dan verbouwereerd thuis uit je wasmachinefilter haalt ...
Ook zeer efficiënt is het kwistig rondstrooien van zout als je aan je deur of hek een rare vloeistof of bizar voorwerp opmerkt. Dit neutraliseert de eventuele slechte intenties van diegene die het daar deponeerde...
Nog een andere remedie is het leggen van bolletjes henna, met een beetje water gemengd, in alle hoeken van de kamers van je huis. Dat beschermt. Het maakt wél vieze vlekken op je marmeren of stenen vloer, maar wie zal daar nu over klagen ? Veiligheid voor alles.

Kortom, de gemiddelde Tunesiër gelooft heilig in shour en andere boze rituelen en verdoet dan ook een deel van zijn/haar tijd met zich ertegen te bewapenen en anderen ervan te verdenken.

(wordt vervolgd – volgende hoofdstuk : hoe zich van shour te ontdoen?! )
tomc
Berichten: 1152
Lid geworden op: wo feb 21, 2007 11:55 pm

Re: Shour en meer van dat fraais...

Bericht door tomc »

Dutch schreef:Buiten shour zijn er nog andere kwaadaardige dingen : het boze oog bvb. Dat komt er als iemand afgunstig of erg kwaad op je is en je dan het boze oog toewerpt. Je kan dadelijk reageren door je open handpalm in de richting ...
Vele hadith zeggen dat mohamed leed aan het boze oog. En dat zou concreet betekenen dat hij een grote zwarte vlek midden op zijn gezicht zou hebben gehad, die enkele maanden voor zijn dood plots verdonkerde en groter werd.

Is er eigenlijk ook een ziekte die "het boze oog" genoemd wordt daar, Dutch ?

Hij had ook enorme koppijn en daarom zonderde hij zich elk jaar een maand af in een rotskloof (ja inderdaad, ramadam, in de hadith beschreven als mo's koppijn).
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

"Het Boze Oog" bestaat inderdaad in Tunesië en kan bijzonder kwalijke gevolgen hebben voor de gezondheid! Sommige baby's sterven eraan, werden boos bekeken door een jaloerse steriele vrouw of mannelijke baby's door een "oum banaat" (moeder van enkel dochters) en toen werden ze ziek, kregen hoge koorts, stuipen en gingen dood...
Ook volwassenen kunnen er ziek door worden, soms blijft het bij "ghaaz" (buikkrampen en winderigheid), maar het kan ook véél en véél erger : oogontstekingen, salmonellose, kinkhoest, mazelen, huidproblemen,... noem maar op !

Het komt er bij baby's vooral op aan ze zo goed mogelijk af te schermen van de boze ogen van de buitenwereld, dik indoffelen dus en als je een zoontjesbaby hebt hem bij voorkeur gaatjes in de oren prikken en oorringetjes aandoen, zodat de boze ogen denken dat het maar om een meisje gaat (dit komt wel minder en minder voor).

Maar zeker en vast je handpalm uitsteken naar de drager van het boze oog en "chamsa oua chmies" zeggen, dan is dat boze oog afgewend! Makkelijk hé.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Hoe zich van shour te ontdoen...

Bericht door Dutch »

Hoe zich van shour te ontdoen !

Om van shour bevrijd te worden dien je een heks/tovenaar (shar/shaara) op te zoeken. Die hebben de vervelende gewoonte om in afgelegen dorpjes, op bergtoppen of ergens anders in the middle of nowhere te gaan huizen. Het wordt dus al vrij vlug een vermoeiende dagtrip, zeker als de "bezetene" ziek of oud is!

Gaat de "patient" zelf mee, dan dien je verder niets te voorzien, anders moet je een gedragen kledingstuk dat de bezetene op z'n blote vel draagt (onderhemd bvb.) meenemen. Ook belangrijk, in geval je iets mocht vergeten zijn na je vertrek) is nooit ofte nimmer langs dezelfde weg op je stappen terug te keren, want dat zou alle anti-shour actie gelijk om zeep helpen !

Eenmaal bij de "consultatie" aangekomen wordt er wel wat geduld van je vereist, want de klanten zijn er legio. Ook dien je met gepaste waardigheid je beurt af te wachten, zo'n tovenaar/heks is niet gediend van lawaai of ander ongemak dat hem/haar uit de concentratie kan halen! Trouwens, het gaat hier om een serieuze zaak, dus ingetogenheid is gepast.

Eenmaal toegelaten in het halfduistere "heilig der heiligen" van de shar/shaara neemt iedereen op de grond plaats tegenover hem/haar. Je legt je zaak uit, preciseert de symptomen en vraagt of er insh'allah een remedie tegen de kwaal is. Dadelijk ziet de shar/shaara wat er aan de hand is (al dan niet aan de hand van het meegebrachte kledingstuk): de oorzaak is een betovering gedaan door een persoon die je kwaad wil doen, maar een remedie is er zeker. Er komt vanalles aan te pas, je krijgt waar voor je geld : een mushmara (kleine houtskoolpot) wordt bestrooid met phour (wierrook uit Mekka) zodat je nauwelijks nog iets ziet en moeizaam ademt, er wordt gefrunnikt aan en gelezen in een koran, een ei wordt gebroken in een schaaltje water en vaak ziet de shar/shaara daar ook één of meerdere boze ogen in verschijnen, koran- en andere teksten worden op kleine onooglijke papiertjes gekribbeld (soms met kippenbloed), verbrand of meegegeven om zelf thuis te verbranden en de as ervan rond te strooien, onder je hoofdkussen te leggen of in een kledingstuk te naaien. Als het om een kwestie van vrouwelijke onvruchtbaarheid gaat wordt er vaak gehokuspokust met een mes, waarbij een klein beetje bloed kan vloeien (niet veel, geen paniek). Als de zieke een vrouw met een vrouwenkwaal is, moet die met gespreide benen zevenmaal over de mushmara stappen, de rook onder de kledij waaiend (daar is het immers te doen!) en deze actie dient thuis gedurende zeven dagen herhaald te worden.
Soms worden er kruiden en kleine papiertjes meegegeven, waarvan je het weekwater moet drinken. Enfin, het is een hele bedoening en je kan dan ook best nota nemen om de instructies niet verkeerd te verstaan of te vergeten!
Als het gaat om een écht "straffe" shour, dan komt er een dode leguaan aan te pas, die zijn namelijk souverein om zware shour weg te nemen! Ze worden in de mushmara gegooid en worden geacht samen met de shour te verdwijnen... Tiens, had de profeet mohamed ook niet iets met leguanen ?

Na de behandeling is het natuurlijk tijd voor de betaling! Sommige shars/shaara's hebben een vast geldelijk tarief, dat de wachtenden voor je je doorgegeven hebben, anderen geef je wat je wil (wie wil er nu voor gierig doorgaan bij zo'n heilige man/vrouw?), soms vragen ze je zelfs als extra om hun boodschappen te doen (tomaten, brood, fruit, vlees...) in het nabije dorp (ook al een expeditie als je bergaf-bergop moet...)


Oh ja, na de behandeling dien je dadelijk te gaan plassen voor de zekerheid ervan en als je driemaal moet geeuwen is dit het bewijs dat de ont-shouring begint te werken !

We hebben hier het geval besproken van een "ont-shouring", maar voor hetzelfde geld kan je ook iemand laten "be-shouren" in goede of kwade zin. Een echtgenoot laten trouw worden, je dochter of kleindochter laten "verzegelen" zodat ze zeker als maagd het huwelijkt bereikt, je ervan verzekeren dat je zoon nooit ofte nimmer zijn vrouw boven jou gaat stellen als moeder,...noem maar op, voor alles bestaat een shour-oplossing!

(wordt vervolgd : volgend hoofdstuk Het verwijderen van nier-, gal- en andere stenen met de sbieb-methode)
Mahalingam
Berichten: 52148
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

" Tiens, had de profeet mohamed ook niet iets met leguanen ? ":

Dat dacht ik ook. Iets in de trant van 'kill een gecko (= een soort leguaan) en je komt in het paradijs'. Dat vond ik maar niks. In Azië zijn gecko's heel nuttig; ze vreten veel insecten. Ze zijn soms storend voor de nachtrust als ze snaterend ruzie maken en razendsnel langs muren en plafonds elkaar achterna zitten. En ja, ze laten hun poep gewoon vallen.

Maar even serieus: ik heb het opgezocht en vindt het vermeld in de Hadith van Sahih Muslim en lees in de vertaling van Abd-al-Hamid Siddiqui (is Engels):
Book 026, Number 5563:
'A'isha reported that Allah's Messenger (may peace be upon him) said about the gecko as a noxious creature". Harmala made this addition that she said: I did not hear that he had commanded to kill them.
Number 5564:
Abu Huraira reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: He who killed a gecko with the first stroke for him is such and such a reward, and he who killed it with a second stroke for him is such and such reward less than the first one, and he who killed it with the third stroke for him is such and such a reward less than the second one.
Number 5565:
This hadith has been reported on the authority of Abu Huraira through another chain of transmitters (and the words are): - He who killed a gecko with the first stroke for him are ordained one hundred virtues, and with the second one less than that and with the third one less than that.
Number 5566:
Abu Huraira reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying (that he who kills a gecko) with the first stroke there are seventy rewards for him.
Plaats reactie