Imperfecties van de Koran

Is de koran perfect? Bevat de koran informatie over de toekomst? Bevat de koran wonderen? Is de koran het woord van God? Of begonnen als een tekstuitleg bij de bijbel?
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Imperfecties van de Koran

Bericht door Polleke »

Aangezien sommige forumleden beweren dat de koran perfect is en de moslims imperfectie vertonen open ik deze thread om tegenstellingen in de koran te behandelen.

Is Iblis (Iblies) een engel of een Djinn?

In een aantal verzen in de koran wordt Iblis omschreven als een engel. Doch is er ook en vers die hem omschrijft als een Djinn (geest). Is dit perfectie? In de koran is geen vers die de transformatie van Iblis van engel tot djinn beschrijft.

Het Rotsachtige Pad (Al-Hidjr)
28. Toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik ga de mens uit droge, klinkende klei scheppen, uit leem gewrocht."
29. "Wanneer Ik hem daaruit heb gevormd en hem Mijn geest heb ingeblazen, valt dan in onderdanigheid voor hem neder."
30. De engelen onderwierpen zich allen tezamen.
31. Maar Iblies weigerde tot degenen te behoren die zich onderwierpen.


De Nachtelijke Tocht, De Kinderen van Israël (Al-Israa, Banie Israa'iel)
61. En toen Wij tot de engelen zeiden: "Betuigt eer aan Adam," betuigden zij eer, behalve Iblies. Hij zeide: "Moet ik mij ter aarde werpen voor iemand die Gij geschapen hebt uit klei?"

De Spelonk (Al-Kahf)
50. (Gedenk de tijd) toen Wij tot de engelen zeiden: "Buigt voor Adam", zij bogen, doch Iblies niet. Hij was één der djinn, derhalve was hij ongehoorzaam aan het gebod van zijn Heer. Zult gij hem en zijn nageslacht tot vrienden nemen, terwijl zij uw vijanden zijn? Slecht is het loon der onrechtvaardigen.

Ik zal deze thread in de loop van de komende weken eens flink aanvullen met imperfecties.

Mvg, Polleke
Laatst gewijzigd door Polleke op ma apr 09, 2007 12:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tegenstellingen in de Koran

Bericht door Pilgrim »

Polleke schreef:Aangezien sommige forumleden beweren dat de koran perfect is en de moslims imperfectie vertonen open ik deze thread om tegenstellingen in de koran te behandelen.

Is Iblis (Iblies) een engel of een Djinn?

In een aantal verzen in de koran wordt Iblis omschreven als een engel. Doch is er ook en vers die hem omschrijft als een Djinn (geest). Is dit perfectie? In de koran is geen vers die de transformatie van Iblis van engel tot djinn beschrijft.

Het Rotsachtige Pad (Al-Hidjr)
28. Toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik ga de mens uit droge, klinkende klei scheppen, uit leem gewrocht."
29. "Wanneer Ik hem daaruit heb gevormd en hem Mijn geest heb ingeblazen, valt dan in onderdanigheid voor hem neder."
30. De engelen onderwierpen zich allen tezamen.
31. Maar Iblies weigerde tot degenen te behoren die zich onderwierpen.


De Nachtelijke Tocht, De Kinderen van Israël (Al-Israa, Banie Israa'iel)
61. En toen Wij tot de engelen zeiden: "Betuigt eer aan Adam," betuigden zij eer, behalve Iblies. Hij zeide: "Moet ik mij ter aarde werpen voor iemand die Gij geschapen hebt uit klei?"

De Spelonk (Al-Kahf)
50. (Gedenk de tijd) toen Wij tot de engelen zeiden: "Buigt voor Adam", zij bogen, doch Iblies niet. Hij was één der djinn, derhalve was hij ongehoorzaam aan het gebod van zijn Heer. Zult gij hem en zijn nageslacht tot vrienden nemen, terwijl zij uw vijanden zijn? Slecht is het loon der onrechtvaardigen.

Ik zal deze thread in de loop van de komende weken eens flink aanvullen met imperfecties.

Mvg, Polleke
Begrijpen is een kunst zie ik Polleke

Bij elke vers staat er "engelen" oftewel Iblies hoorde ook daarbij maar toen hij weigerde was hij de tegenovergestelde van Allah.
Shaitan
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Begrijpen is een kunst zie ik Polleke

Bij elke vers staat er "engelen" oftewel Iblies hoorde ook daarbij maar toen hij weigerde was hij de tegenovergestelde van Allah.
Shaitan
Dat behoort niet tot de islamitische theologie. Een Djinn heeft net als de mens een keus om Allah wel of niet te volgen. Een Engel die een gebod van Allah weigert is niet automatisch als een Djinn, aangezien deze de keuze hebben om te geloven of niet te geloven.

Uit de vers is mogelijk af te leiden dat het besluit van Iblis door Shaitan (Duivel - een Djinn in de islamitische theologie, geen gevallen engel zoals in de christelijke) werd ingegeven maar niet dat hij daarom als Djinn wordt genoemd. Ook wordt nergens in de koran vermeld dat als een engel het gebod van Allah weigert deze tot Djinn (geest) vervalt.

De imperfectie blijft staan.
Laatst gewijzigd door Polleke op ma apr 09, 2007 12:05 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tegenstellingen in de Koran

Bericht door Ariel »

ajax schreef: Begrijpen is een kunst zie ik Polleke

Bij elke vers staat er "engelen" oftewel Iblies hoorde ook daarbij maar toen hij weigerde was hij de tegenovergestelde van Allah.
Shaitan
Dan heb jij over deze zin gelezen ajax.
Lezen is inderdaad een kunst.
50. (Gedenk de tijd) toen Wij tot de engelen zeiden: "Buigt voor Adam", zij bogen, doch Iblies niet. Hij was één der djinn, derhalve was hij ongehoorzaam aan het gebod van zijn Heer
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Polleke schreef:
Begrijpen is een kunst zie ik Polleke

Bij elke vers staat er "engelen" oftewel Iblies hoorde ook daarbij maar toen hij weigerde was hij de tegenovergestelde van Allah.
Shaitan
Dat behoort niet tot de islamitische theologie. Een Djinn heeft net als de mens een keus om Allah wel of niet te volgen. Een Engel die een gebod van Allah weigert is niet automatisch als een Djinn, aangezien deze de keuze hebben om te geloven of niet te geloven.

Uit de vers is mogelijk af te leiden dat het besluit van Iblis door Shaitan (Duivel - een Djinn in de islamitische theologie, geen gevallen engel zoals in de christelijke) werd ingegeven maar niet dat hij daarom als Djinn wordt genoemd. Ook wordt nergens in de koran vermeld dat als een engel het gebod van Allah weigert deze tot Djinn (geest) vervalt.

De imperfectie blijft staan.
Waar staat Djinn voor=Slechtheid
Wat doe je als je niet doet wat God jou beveelt=slechtheid

Ik zie de probleem niet het is gewoon benaming voor zijn gedrag
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Dan moet je er dus vanuit gaan dat Djinn een synoniem is voor slechtheid. In de koran treffen we de volgende tekst aan:

De Djinn (Al-Djinn)

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
1. Zeg: "Het is aan mij geopenbaard dat een groep der djinn heeft geluisterd (naar de Koran), en zij zeiden: 'Waarlijk, wij hebben een wonderbaarlijke verkondiging gehoord!
2. Die tot rechtschapenheid leidt; daarom hebben wij er in geloofd, en wij zullen stellig niemand met onze Heer vereenzelvigen.
3. En de Majesteit van onze Heer is hoog verheven. Hij heeft noch echtgenote noch zoon.
4. En voorzeker, de dwaas onder ons placht over Allah leugen te spreken.
5. Doch wij hadden gemeend dat mensen en djinn nooit een leugen over Allah zouden uiten.
6. Voorzeker, waren er enige mensen die toevlucht bij sommige djinn zochten, waardoor zij hun zonden vermeerderden.


Deze verzen geven aan dat sommige Djinn zich richt tot de boodschap van Allah. "En voorzeker, de dwaas onder ons placht over Allah leugen te spreken." Andere Djinn zijn slecht want "Voorzeker, waren er enige mensen die toevlucht bij sommige djinn zochten, waardoor zij hun zonden vermeerderden".

De koran geeft in Soera Al-Djinn zelf aan dat "sommige Djinn" goed zijn (72:1-5) en "sommige Djinn" slecht (72:6).

Hie rijm je dat met jouw verklaring?

Als ik jouw verklaring aanneem zit de imperfectie in Soera 72 Al-Djinn.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Polleke schreef:Dan moet je er dus vanuit gaan dat Djinn een synoniem is voor slechtheid. In de koran treffen we de volgende tekst aan:

De Djinn (Al-Djinn)

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
1. Zeg: "Het is aan mij geopenbaard dat een groep der djinn heeft geluisterd (naar de Koran), en zij zeiden: 'Waarlijk, wij hebben een wonderbaarlijke verkondiging gehoord!
2. Die tot rechtschapenheid leidt; daarom hebben wij er in geloofd, en wij zullen stellig niemand met onze Heer vereenzelvigen.
3. En de Majesteit van onze Heer is hoog verheven. Hij heeft noch echtgenote noch zoon.
4. En voorzeker, de dwaas onder ons placht over Allah leugen te spreken.
5. Doch wij hadden gemeend dat mensen en djinn nooit een leugen over Allah zouden uiten.
6. Voorzeker, waren er enige mensen die toevlucht bij sommige djinn zochten, waardoor zij hun zonden vermeerderden.


Deze verzen geven aan dat sommige Djinn zich richt tot de boodschap van Allah. "En voorzeker, de dwaas onder ons placht over Allah leugen te spreken." Andere Djinn zijn slecht want "Voorzeker, waren er enige mensen die toevlucht bij sommige djinn zochten, waardoor zij hun zonden vermeerderden".

De koran geeft in Soera Al-Djinn zelf aan dat "sommige Djinn" goed zijn (72:1-5) en "sommige Djinn" slecht (72:6).

Hie rijm je dat met jouw verklaring?

Als ik jouw verklaring aanneem zit de imperfectie in Soera 72 Al-Djinn.

Inderdaad er zijn goede maar shaitan behoorde tot de slechte.
50. (Gedenk de tijd) toen Wij tot de engelen zeiden: "Buigt voor Adam", zij bogen, doch Iblies niet. Hij was één der djinn, DERHALVE was hij ongehoorzaam aan het gebod van zijn Heer. Zult gij hem en zijn nageslacht tot vrienden nemen, terwijl zij uw vijanden zijn? Slecht is het loon der onrechtvaardigen.
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

ajax schreef: Inderdaad er zijn goede maar shaitan behoorde tot de slechte.
50. (Gedenk de tijd) toen Wij tot de engelen zeiden: "Buigt voor Adam", zij bogen, doch Iblies niet. Hij was één der djinn, DERHALVE was hij ongehoorzaam aan het gebod van zijn Heer. Zult gij hem en zijn nageslacht tot vrienden nemen, terwijl zij uw vijanden zijn? Slecht is het loon der onrechtvaardigen.
Iblis kreeg de opdracht niet. De Engelen kregen de opdracht. Iblis is geen engel want van vuur geschapen, zoals de Djinn.

LOL.

"Niet doen wat God je beveeld is slechtheid.", hmmm? Wel, wat een onverdraagzaam afgodje aanbidden jullie dan. Eeuwige marteling in ruil voor één keer niet iets anders dan je afgod willen aanbidden. Oh, wacht, is het centrale credo van de Islam niet dat je allen de afgod van de koran moet aanbidden?! Jong, wat een interessant complexe psychotische beschrijving van God dat in de koran staat.

Het is me moeilijk om te geloven dat dit God is, hoor, Allah, ik denk dat als ik de koran geloof dat ik God eigenlijk beledig.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Wie was de eerste Moslim?

Bericht door Polleke »

Tijd voor de volgende imperfectie: Wie was de eerste Moslim?

De Koran verhaalt in een aantal verzen dat Mohammed de eerste moslim was. Dit conflicteert met de bewering van de koran dat alle gelovigen (Aanhangers van de dire abrahmistische godsdiensten) moslims zijn; een gelovige is, in zijn natuurlijke staat, onderworpen aan de openbaring van Allah. Daarnaast beweert de koran dat andere profeten, en hun zonen, die lang voor de komst van Mohammed leefden, ook profeten waren.

Koran: Mohammed is de eerste moslim

Het Vee (Al-An'aam)
14. Zeg: "Zal ik een andere Beschermer nemen, dan Allah, de Schepper der hemelen en der aarde, Die voedt en niet wordt gevoed?" Zeg: "Het is mij bevolen, de eerste te zijn die zich onderwerpt." En behoort niet tot de afgodendienaren.

Het Vee (Al-An'aam)
161. Zeg: "Wat mij betreft, mijn Heer heeft mij op het rechte pad geleid - een goed geloof, de godsdienst van Abraham, de oprechte. En hij behoorde niet tot de afgodendienaren."
162. Zeg: "Mijn gebed en mijn offer, mijn leven en mijn dood zijn gewijd aan Allah, de Heer der Werelden."
163. "Hij heeft geen gelijken. Zo is mij bevolen en ik ben de eerste der Moslims."
De Groepen (Az-Zomar)
12. En mij is bevolen de eerste der Moslims te zijn."
Het merkwaardige is dat de Koran ook vertelt dat er moslims waren voor de komst van Mohammed en tijdens zijn leven. De islamitische traditie (ahadith) verhaalt dat elke mens in de staat van geloof wordt geboren.


Koran: Adam is de eerste moslim

De Koe (Al-Baqarah)
30. En toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen," zeiden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat gij niet weet."
31. En Hij leerde Adam al de namen. Dan plaatste Hij (de voorwerpen dezer) namen voor de engelen en zeide: "Noemt Mij hun namen, indien gij in uw recht staat."
32. Zij zeiden: "Heilig zijt Gij. Wij bezitten geen kennis, buiten hetgeen Gij ons hebt geleerd; waarlijk, Gij zijt de Alwetende, de Alwijze.
33. Hij zeide: "O, Adam, zeg hun de namen van deze dingen", en toen hij de namen had genoemd, zeide Hij: "Zeide Ik u niet: Waarlijk Ik ken de geheimen der hemelen en der aarde en Ik weet, wat gij onthult en wat gij verbergt?"
34. En toen Wij tot de engelen zeiden: "Onderwerpt u aan Adam", onderwierpen zich allen, behalve Iblies. Hij weigerde, hij was hoogmoedig. Hij behoorde tot de ongelovigen.
35. En Wij zeiden: "O Adam, verblijf gij met uw gade in de tuin en eet overvloedig, waar gij ook wilt, doch nader deze boom niet, anders zult gij tot de zondaren behoren."


Deze verzen beschrijven de onderwerping van de engelen van Allah aan Adam, de eerste profeet en daarmee vanzelfsprekend een moslim. Iblies weigerde zich te onderwerpen en zijn hoogmoedigheid werd gestraft, als ingegeven door Shaitan (de duivel). Iblies staat voor een andere imperfectie in de Koran, de vraag of hij een Djinn (geest) of engel is.

Koran: Noach is een (islamitische)profeet

De Vrouwen (An-Nisa)
163. Waarlijk, Wij hebben u de openbaring gezonden, zoals Wij Noach en de profeten na hem openbaring zonden en Wij gaven een openbaring aan Abraham en Ismaël en Izaäk en Jacob en de stammen; en aan Jezus, Job, Jonas, Aäron en Salomo en Wij gaven David een psalmen.

Dit vers geeft aan dat Noach een profeet is. In de islamitische traditie is een profeet een moslim. Het probleem is dat Noach lang leefde voor de roeping van Mohammed tot profeet.

Het Vee (Al-An'aam)
84. En Wij gaven hem Izaäk en Jacob; Wij leidden elk hunner en voordien leidden Wij Noach en van zijn afstammelingen: David, Salomo, Job, Jozef, Mozes en Aäron. Zo belonen Wij de goeden.

Hier wordt aangegeven dat de nakomeingen van Noach zich overgaven aan de leiding van Allah en dus moslims zijn.

Koran: Abraham en zijn zonen zijn moslims

De Koe (Al-Baqarah)
127. En toen Abraham en Ismaël de muren van het Huis optrokken, biddende: "Heer, aanvaard dit van ons, want Gij zijt de Alhorende, de Alwetende,
128. Heer, maak ons beiden aan U onderdanig (muslimayni) en maak van ons nageslacht een volk (ommatan muslimatan), dat U onderdanig zij. En toon ons onze wijzen van aanbidding en wend U met barmhartigheid tot ons, zeker, Gij zijt Berouwaanvaardend en Genadevol.
129. Heer, doe onder hen een boodschapper opstaan, die hun Uw tekenen zal verkondigen en hun het Boek en de Wijsheid zal verklaren en hen zal louteren. Voorzeker, Gij zijt de Almachtige, de Alwijze.
130. En wie zal zich van het geloof van Abraham afwenden, behalve hij, die dwaas tegen zichzelf handelt? Voorzeker, Wij hebben hem in deze wereld uitverkoren en in de volgende zal hij gewis onder de rechtvaardigen zijn.
131. Toen zijn Heer tot hem zeide: "Onderwerp U" (aslim), zeide hij: "Ik heb mij aan de Heer der Werelden onderworpen" (aslamtu).
132. En hetzelfde legde Abraham aan zijn zonen op en Jacob deed desgelijks, zeggende: "O mijn zonen, Allah heeft waarlijk dit geloof voor u verkozen, sterft daarom niet, tenzij gij Moslims zijt (illa waantum muslimoona).."
133. Of waart gij aanwezig, toen de dood tot Jacob kwam en hij tot zijn zonen zeide: "Wat zult gij na mij aanbidden?" Zij antwoordden: "Wij zullen uw God aanbidden, de God uwer vaderen, Abraham, Ismaël en Izaäk, de enige God, aan Hem zijn wij onderworpen (wanahnu lahu muslimoona).".
134. Dit is een volk, dat is heengegaan: voor hen is, hetgeen zij verdienden en voor u is, hetgeen gij verdient en gij zult niet worden ondervraagd over hetgeen zij plachten te doen.


Deze verzen beschrijven de onderwerping van de zonen van Abraham en Jacob aan de wil van Allah. In de Arabische tekst van de moslim erkennen zij dat ze onderworpen zijn: wanahnu lahu muslimoona.

Koran: Jezus (Isa) is een moslim

Het Huis van Imraan (Al-Imraan)
52. Toen Jezus hun (der Israëlieten) ongeloof bemerkte, zeide hij: "Wie zullen mijn helpers zijn terwille van Allah?" De discipelen antwoordden: "Wij zijn de helpers van Allah. Wij geloven in Allah. En getuigt gij dat wij Moslims zijn."

Het Tafel (Al-Maidah)
110. Wanneer Allah zal zeggen: "O Jezus, zoon van Maria, gedenk Mijn gunst aan u en uw moeder, toen Ik u met de geest van heiligheid versterkte, dat gij als kind en op middelbare leeftijd tot het volk spraakt en toen Ik u het Boek en de wijsheid en de Torah en het Evangelie onderwees en toen gij door Mijn gebod uit klei de vorm van een vogel maakte, dan er in blies en het een vogel werd door Mijn gebod; en toen gij de blinden en de melaatsen door Mijn gebod hebt genezen en de doden opgewekt; en toen Ik de kinderen Israëls er van weerhield, (u te doden), toen gij met duidelijke tekenen tot hen kwaamt en degenen onder hen die verwierpen, zeiden: "Dit is niets, dan klaarblijkelijke tovenarij."
111. "En toen Ik de discipelen bezielde om in Mij en Mijn boodschapper te geloven, zeiden zij: "Wij geloven en getuigt Gij, dat wij ons hebben onderworpen."

Jezus (Isa) is dus een moslim en profeet volgens de woorden van de koran. En hetzelfde geldt voor Ibrahim (Abraham):

Het Huis van Imraan (Al-Imraan)
67. Abraham was noch een Jood, noch een Christen, maar hij was een oprecht Moslim. En hij behoorde niet tot de afgodendienaren.

Koran: Koning Salomo is een moslim

De Mieren (An-Naml)
30. Hij is van Salomo en luidt: "In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
31. Weest niet laatdunkend tegenover mij maar komt tot mij in onderworpenheid."
42. En toen zij kwam, werd haar gevraagd: "Is uw troon als deze?" Zij antwoordde: "Hij is als het ware dezelfde." En ons is voordien kennis gegeven en wij zijn reeds onderdanig geworden."
43. Hij (Salomo) weerhield haar van het aanbidden van hetgeen zij in plaats van Allah aanbad; want zij behoorde tot een ongelovig volk.


Ook koning Salomo, die ook voorkomt in de Joodse en Christelijke traditie wordt omschreven als een moslim. Maar de Koran gaat nog een stapje verder. Het boek claimt dat alle gelovigen in essentie moslim zijn:

De Pilgrimstocht (Al-Hadj)
78. En strijdt voor de zaak van Allah zoals er voor behoort te worden gestreden. Hij heeft u verkozen en heeft u in de godsdienst geen lasten opgelegd - dit is het geloof van uw vader Abraham. Hij heeft u Moslims genoemd voorheen en in dit Boek, opdat Onze boodschapper getuige over u zij, en dat gij getuige moogt zijn over de mensheid. Onderhoudt het gebed, betaalt de Zakaat en houdt u aan Allah vast. Hij is uw Beschermer. Een uitmuntend Meester en een uitnemend Helper.
De vraag is waarom de Koran de profeet Mohammed omschrijft als de eerste profeet terwijl er genoeg andere verzen zijn die andere profeten en hun zonen omschrijven als moslims, zij die geroepen zijn door het word van Allah.


De Koran en de traditie gaan nog een stapje verder, en daar gaat de volgende bijdrage over.

Mvg, Polleke
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wie was de eerste Moslim?

Bericht door Pilgrim »

Polleke schreef:Tijd voor de volgende imperfectie: Wie was de eerste Moslim?

De Koran verhaalt in een aantal verzen dat Mohammed de eerste moslim was. Dit conflicteert met de bewering van de koran dat alle gelovigen (Aanhangers van de dire abrahmistische godsdiensten) moslims zijn; een gelovige is, in zijn natuurlijke staat, onderworpen aan de openbaring van Allah. Daarnaast beweert de koran dat andere profeten, en hun zonen, die lang voor de komst van Mohammed leefden, ook profeten waren.

Koran: Mohammed is de eerste moslim

Het Vee (Al-An'aam)
14. Zeg: "Zal ik een andere Beschermer nemen, dan Allah, de Schepper der hemelen en der aarde, Die voedt en niet wordt gevoed?" Zeg: "Het is mij bevolen, de eerste te zijn die zich onderwerpt." En behoort niet tot de afgodendienaren.

Het Vee (Al-An'aam)
161. Zeg: "Wat mij betreft, mijn Heer heeft mij op het rechte pad geleid - een goed geloof, de godsdienst van Abraham, de oprechte. En hij behoorde niet tot de afgodendienaren."
162. Zeg: "Mijn gebed en mijn offer, mijn leven en mijn dood zijn gewijd aan Allah, de Heer der Werelden."
163. "Hij heeft geen gelijken. Zo is mij bevolen en ik ben de eerste der Moslims."
De Groepen (Az-Zomar)
12. En mij is bevolen de eerste der Moslims te zijn."
Het merkwaardige is dat de Koran ook vertelt dat er moslims waren voor de komst van Mohammed en tijdens zijn leven. De islamitische traditie (ahadith) verhaalt dat elke mens in de staat van geloof wordt geboren.


Koran: Adam is de eerste moslim

De Koe (Al-Baqarah)
30. En toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen," zeiden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat gij niet weet."
31. En Hij leerde Adam al de namen. Dan plaatste Hij (de voorwerpen dezer) namen voor de engelen en zeide: "Noemt Mij hun namen, indien gij in uw recht staat."
32. Zij zeiden: "Heilig zijt Gij. Wij bezitten geen kennis, buiten hetgeen Gij ons hebt geleerd; waarlijk, Gij zijt de Alwetende, de Alwijze.
33. Hij zeide: "O, Adam, zeg hun de namen van deze dingen", en toen hij de namen had genoemd, zeide Hij: "Zeide Ik u niet: Waarlijk Ik ken de geheimen der hemelen en der aarde en Ik weet, wat gij onthult en wat gij verbergt?"
34. En toen Wij tot de engelen zeiden: "Onderwerpt u aan Adam", onderwierpen zich allen, behalve Iblies. Hij weigerde, hij was hoogmoedig. Hij behoorde tot de ongelovigen.
35. En Wij zeiden: "O Adam, verblijf gij met uw gade in de tuin en eet overvloedig, waar gij ook wilt, doch nader deze boom niet, anders zult gij tot de zondaren behoren."


Deze verzen beschrijven de onderwerping van de engelen van Allah aan Adam, de eerste profeet en daarmee vanzelfsprekend een moslim. Iblies weigerde zich te onderwerpen en zijn hoogmoedigheid werd gestraft, als ingegeven door Shaitan (de duivel). Iblies staat voor een andere imperfectie in de Koran, de vraag of hij een Djinn (geest) of engel is.

Koran: Noach is een (islamitische)profeet

De Vrouwen (An-Nisa)
163. Waarlijk, Wij hebben u de openbaring gezonden, zoals Wij Noach en de profeten na hem openbaring zonden en Wij gaven een openbaring aan Abraham en Isma�l en Iza�k en Jacob en de stammen; en aan Jezus, Job, Jonas, A�ron en Salomo en Wij gaven David een psalmen.

Dit vers geeft aan dat Noach een profeet is. In de islamitische traditie is een profeet een moslim. Het probleem is dat Noach lang leefde voor de roeping van Mohammed tot profeet.

Het Vee (Al-An'aam)
84. En Wij gaven hem Iza�k en Jacob; Wij leidden elk hunner en voordien leidden Wij Noach en van zijn afstammelingen: David, Salomo, Job, Jozef, Mozes en A�ron. Zo belonen Wij de goeden.

Hier wordt aangegeven dat de nakomeingen van Noach zich overgaven aan de leiding van Allah en dus moslims zijn.

Koran: Abraham en zijn zonen zijn moslims

De Koe (Al-Baqarah)
127. En toen Abraham en Isma�l de muren van het Huis optrokken, biddende: "Heer, aanvaard dit van ons, want Gij zijt de Alhorende, de Alwetende,
128. Heer, maak ons beiden aan U onderdanig (muslimayni) en maak van ons nageslacht een volk (ommatan muslimatan), dat U onderdanig zij. En toon ons onze wijzen van aanbidding en wend U met barmhartigheid tot ons, zeker, Gij zijt Berouwaanvaardend en Genadevol.
129. Heer, doe onder hen een boodschapper opstaan, die hun Uw tekenen zal verkondigen en hun het Boek en de Wijsheid zal verklaren en hen zal louteren. Voorzeker, Gij zijt de Almachtige, de Alwijze.
130. En wie zal zich van het geloof van Abraham afwenden, behalve hij, die dwaas tegen zichzelf handelt? Voorzeker, Wij hebben hem in deze wereld uitverkoren en in de volgende zal hij gewis onder de rechtvaardigen zijn.
131. Toen zijn Heer tot hem zeide: "Onderwerp U" (aslim), zeide hij: "Ik heb mij aan de Heer der Werelden onderworpen" (aslamtu).
132. En hetzelfde legde Abraham aan zijn zonen op en Jacob deed desgelijks, zeggende: "O mijn zonen, Allah heeft waarlijk dit geloof voor u verkozen, sterft daarom niet, tenzij gij Moslims zijt (illa waantum muslimoona).."
133. Of waart gij aanwezig, toen de dood tot Jacob kwam en hij tot zijn zonen zeide: "Wat zult gij na mij aanbidden?" Zij antwoordden: "Wij zullen uw God aanbidden, de God uwer vaderen, Abraham, Isma�l en Iza�k, de enige God, aan Hem zijn wij onderworpen (wanahnu lahu muslimoona).".
134. Dit is een volk, dat is heengegaan: voor hen is, hetgeen zij verdienden en voor u is, hetgeen gij verdient en gij zult niet worden ondervraagd over hetgeen zij plachten te doen.


Deze verzen beschrijven de onderwerping van de zonen van Abraham en Jacob aan de wil van Allah. In de Arabische tekst van de moslim erkennen zij dat ze onderworpen zijn: wanahnu lahu muslimoona.

Koran: Jezus (Isa) is een moslim

Het Huis van Imraan (Al-Imraan)
52. Toen Jezus hun (der Isra�lieten) ongeloof bemerkte, zeide hij: "Wie zullen mijn helpers zijn terwille van Allah?" De discipelen antwoordden: "Wij zijn de helpers van Allah. Wij geloven in Allah. En getuigt gij dat wij Moslims zijn."

Het Tafel (Al-Maidah)
110. Wanneer Allah zal zeggen: "O Jezus, zoon van Maria, gedenk Mijn gunst aan u en uw moeder, toen Ik u met de geest van heiligheid versterkte, dat gij als kind en op middelbare leeftijd tot het volk spraakt en toen Ik u het Boek en de wijsheid en de Torah en het Evangelie onderwees en toen gij door Mijn gebod uit klei de vorm van een vogel maakte, dan er in blies en het een vogel werd door Mijn gebod; en toen gij de blinden en de melaatsen door Mijn gebod hebt genezen en de doden opgewekt; en toen Ik de kinderen Isra�ls er van weerhield, (u te doden), toen gij met duidelijke tekenen tot hen kwaamt en degenen onder hen die verwierpen, zeiden: "Dit is niets, dan klaarblijkelijke tovenarij."
111. "En toen Ik de discipelen bezielde om in Mij en Mijn boodschapper te geloven, zeiden zij: "Wij geloven en getuigt Gij, dat wij ons hebben onderworpen."

Jezus (Isa) is dus een moslim en profeet volgens de woorden van de koran. En hetzelfde geldt voor Ibrahim (Abraham):

Het Huis van Imraan (Al-Imraan)
67. Abraham was noch een Jood, noch een Christen, maar hij was een oprecht Moslim. En hij behoorde niet tot de afgodendienaren.

Koran: Koning Salomo is een moslim

De Mieren (An-Naml)
30. Hij is van Salomo en luidt: "In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
31. Weest niet laatdunkend tegenover mij maar komt tot mij in onderworpenheid."
42. En toen zij kwam, werd haar gevraagd: "Is uw troon als deze?" Zij antwoordde: "Hij is als het ware dezelfde." En ons is voordien kennis gegeven en wij zijn reeds onderdanig geworden."
43. Hij (Salomo) weerhield haar van het aanbidden van hetgeen zij in plaats van Allah aanbad; want zij behoorde tot een ongelovig volk.


Ook koning Salomo, die ook voorkomt in de Joodse en Christelijke traditie wordt omschreven als een moslim. Maar de Koran gaat nog een stapje verder. Het boek claimt dat alle gelovigen in essentie moslim zijn:

De Pilgrimstocht (Al-Hadj)
78. En strijdt voor de zaak van Allah zoals er voor behoort te worden gestreden. Hij heeft u verkozen en heeft u in de godsdienst geen lasten opgelegd - dit is het geloof van uw vader Abraham. Hij heeft u Moslims genoemd voorheen en in dit Boek, opdat Onze boodschapper getuige over u zij, en dat gij getuige moogt zijn over de mensheid. Onderhoudt het gebed, betaalt de Zakaat en houdt u aan Allah vast. Hij is uw Beschermer. Een uitmuntend Meester en een uitnemend Helper.
De vraag is waarom de Koran de profeet Mohammed omschrijft als de eerste profeet terwijl er genoeg andere verzen zijn die andere profeten en hun zonen omschrijven als moslims, zij die geroepen zijn door het word van Allah.


De Koran en de traditie gaan nog een stapje verder, en daar gaat de volgende bijdrage over.

Mvg, Polleke
Mohammed vzmh was de eerste moslim in zijn omgeving.
Ik heb die andere "fout" ook al netjes uitgelegd en opeens was je stil
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wie was de eerste Moslim?

Bericht door Ariel »

ajax schreef: Mohammed vzmh was de eerste moslim in zijn omgeving.
Ik heb die andere "fout" ook al netjes uitgelegd en opeens was je stil
Je hebt als een goede Jood helemaal geen fout uitgelegd.
Dat is juist zo slim van je.
Je hebt net gedaan alsof je een domme moslim was. Clever hoor.

Namelijk.
In de ene soera staat dat iblis een engel is, en in de andere soera dat hij een jin is. :D

Een foutje van de koran.
Net zoals er zoveel fouten instaan.
Maar ja, dat weet jij natuurlijk ook.
Ik begin steeds meer plezier in jouw gemene plannetje te krijgen om Moslims als halve idioten af te schilderen.
Een echte moslim had een beter antwoord gegeven.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Er staat geschreven:
Hij heeft geen gelijken. Zo is mij bevolen en ik ben de eerste der Moslims."

Er staat niet geschreven:
Hij heeft geen gelijken: Zo is mij bevolen en ik ben de eerste der moslims in de Arabische traditie.

Er staat geschreven:
Zeg: "Het is mij bevolen, de eerste te zijn die zich onderwerpt."

Er staat niet geschreven:
Zeg: "Het is mij bevolen om mij de onderwerpen in navolging van Adam, Noach, Abraham en Isa".

Jij hebt zelf de vorige discussie afgebroken; de verklaring dat de afvalligheid van Iblis (Iblies) hem tot Djinn maakt (=slechtheid) conflicteert met soera 72 Al Djinn.

Mvg, Polleke
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wie was de eerste Moslim?

Bericht door Pilgrim »

Ariel schreef:
ajax schreef: Mohammed vzmh was de eerste moslim in zijn omgeving.
Ik heb die andere "fout" ook al netjes uitgelegd en opeens was je stil
Je hebt als een goede Jood helemaal geen fout uitgelegd.
Dat is juist zo slim van je.
Je hebt net gedaan alsof je een domme moslim was. Clever hoor.

Namelijk.
In de ene soera staat dat iblis een engel is, en in de andere soera dat hij een jin is. :D

Een foutje van de koran.
Net zoals er zoveel fouten instaan.
Maar ja, dat weet jij natuurlijk ook.
Ik begin steeds meer plezier in jouw gemene plannetje te krijgen om Moslims als halve idioten af te schilderen.
Een echte moslim had een beter antwoord gegeven.
50. (Gedenk de tijd) toen Wij tot de engelen zeiden: "Buigt voor Adam", zij bogen, doch Iblies niet. Hij was ��n der djinn, DERHALVE was hij ongehoorzaam aan het gebod van zijn Heer. Zult gij hem en zijn nageslacht tot vrienden nemen, terwijl zij uw vijanden zijn? Slecht is het loon der onrechtvaardigen.

Kijk naar de eerste zin:Gedenk de tijd) toen Wij tot de engelen zeiden: "Buigt voor Adam", zij bogen, doch Iblies niet

Oftewel Iblies behoorde tot de engelen

Verder:Hij was ��n der djinn, DERHALVE was hij ongehoorzaam aan het gebod van zijn Heer

Hij was een ongehoorzame djinn
Nadat hij weigerde
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Leuk gevonden.
Maar.... was isblis een engel of een jin of beide.

Er staat toch duidelijk in dit vers dat Iblis een jin was.

Nog maar eens een keer.
doch Iblies niet. Hij was één der djinn, DERHALVE was hij ongehoorzaam aan het gebod van zijn Heer.

PS.. :D je moet het niet overdrijven ajax. Ik begin medelijden te krijgen met moslims. Kom op, gooi er eens een intelligente uitspraak door. Je hebt moslims nu als genoeg door het drek gesleept
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Polleke schreef:Er staat geschreven:
Hij heeft geen gelijken. Zo is mij bevolen en ik ben de eerste der Moslims."

Er staat niet geschreven:
Hij heeft geen gelijken: Zo is mij bevolen en ik ben de eerste der moslims in de Arabische traditie.

Er staat geschreven:
Zeg: "Het is mij bevolen, de eerste te zijn die zich onderwerpt."

Er staat niet geschreven:
Zeg: "Het is mij bevolen om mij de onderwerpen in navolging van Adam, Noach, Abraham en Isa".

Jij hebt zelf de vorige discussie afgebroken; de verklaring dat de afvalligheid van Iblis (Iblies) hem tot Djinn maakt (=slechtheid) conflicteert met soera 72 Al Djinn.

Mvg, Polleke

Daarom is er ook tafsir
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Ariel schreef:Leuk gevonden.
Maar.... was isblis een engel of een jin of beide.

Er staat toch duidelijk in dit vers dat Iblis een jin was.

Nog maar eens een keer.
doch Iblies niet. Hij was ��n der djinn, DERHALVE was hij ongehoorzaam aan het gebod van zijn Heer.

PS.. :D je moet het niet overdrijven ajax. Ik begin medelijden te krijgen met moslims. Kom op, gooi er eens een intelligente uitspraak door. Je hebt moslims nu als genoeg door het drek gesleept
Een engel staat voor licht
Een ongehoorzame djinn staat voor duisternis
Nadat Iblies weigerde behoorde hij tot de 2e

Nogmaals:Vrijheid van Meningsuiting
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

ajax schreef: Daarom is er ook tafsir
Laten we even aan onze lezers vertellen wat tafsir is.
Tafsir: onmisbaar bij Koranstudie


De verzen van de Koran werden neergezonden in een bepaalde context, met een bepaald doel, voor een bepaalde toepassing, enz.

Een Tafsir is een Koran exegese, met andere woorden een uitleg van de betekenis van de verzen van de Koran, een verduidelijkende commentaar zodat men de verzen beter zou kunnen begrijpen.

Een Tafsir verduidelijkt de context waarin een vers werd neergezonden, en legt de samenhang uit men andere verzen en met de Sunnah Mohammed - deze samenhang kan de toepassing en betekenis van een vers verduidelijken, verruimen of beperken.

De Koran is een complex werk waaruit men niet zonder kennis van zaken een vers kan citeren en dat tot algemene regel kan verheffen. Net zoals het absurd zou zijn te stellen dat het Westen aanzet tot moord omdat het Westers wetboek stelt dat "doden niet zal bestraft worden". Iedereen weet dat dit geen algemene regel is in het Westen, maar een uitzondering die strikt beperkt wordt tot gevallen van wettelijke zelfverdediging. Het lezen van de Koran en de Sunnah verschilt niet zoveel van methode: er zijn algemene regels, en regels die de algemene regels verfijnen of er een uitzondering op beschrijven. De uitspraken van de Profeet (Hadith) geven dan de praktische toepassing van de wet, die in combinatie met de Koran moet bestudeerd worden. Bij interpretatie van een vers, moet men ook de context van de openbaring in overweging nemen, alsook het volledige kader van de Islamitische leer. Op basis van al deze elementen, kan men dan zien of het om een uitzondering of een algemene regel gaat, op welke situaties het vers al dan niet van toepassing is, enz.

Het onder de knie krijgen van het hele Islamitische rechtsstelsel is iets wat in de Muslimwereld hogere studies van vele jaren vereist. Het is dus niet omdat men een Koranvertaling gelezen heeft, dat men een deskundige is in Islamitisch recht, zoals men nog geen geoloog is omdat men een atlas doorgenomen heeft, of geen arts omdat men een medisch encyclopedie heeft.

Een degelijke Tafsir is onontbeerlijk wanneer u de Koran wenst door te nemen.

Ga eerst na welke auteurs van Tafsir brede steun genieten, want er zijn natuurlijk een paar auteurs die een interpretatie geven die niet door de meerderheid van de Muslims gedragen wordt en die daarom niet betrouwbaar en niet representatief zijn.
http://users.telenet.be/myprojects/peace/tafsir.html

Jij mag je helemaal niet beroepen op Tafsir, want jij verwerpt de hadith.

Maar kan jij ons misschien uitleggen waar in de hadith word gesproken over deze imperfecties uit de koran?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Ariel schreef:
ajax schreef: Daarom is er ook tafsir
Laten we even aan onze lezers vertellen wat tafsir is.
Tafsir: onmisbaar bij Koranstudie


De verzen van de Koran werden neergezonden in een bepaalde context, met een bepaald doel, voor een bepaalde toepassing, enz.

Een Tafsir is een Koran exegese, met andere woorden een uitleg van de betekenis van de verzen van de Koran, een verduidelijkende commentaar zodat men de verzen beter zou kunnen begrijpen.

Een Tafsir verduidelijkt de context waarin een vers werd neergezonden, en legt de samenhang uit men andere verzen en met de Sunnah Mohammed - deze samenhang kan de toepassing en betekenis van een vers verduidelijken, verruimen of beperken.

De Koran is een complex werk waaruit men niet zonder kennis van zaken een vers kan citeren en dat tot algemene regel kan verheffen. Net zoals het absurd zou zijn te stellen dat het Westen aanzet tot moord omdat het Westers wetboek stelt dat "doden niet zal bestraft worden". Iedereen weet dat dit geen algemene regel is in het Westen, maar een uitzondering die strikt beperkt wordt tot gevallen van wettelijke zelfverdediging. Het lezen van de Koran en de Sunnah verschilt niet zoveel van methode: er zijn algemene regels, en regels die de algemene regels verfijnen of er een uitzondering op beschrijven. De uitspraken van de Profeet (Hadith) geven dan de praktische toepassing van de wet, die in combinatie met de Koran moet bestudeerd worden. Bij interpretatie van een vers, moet men ook de context van de openbaring in overweging nemen, alsook het volledige kader van de Islamitische leer. Op basis van al deze elementen, kan men dan zien of het om een uitzondering of een algemene regel gaat, op welke situaties het vers al dan niet van toepassing is, enz.

Het onder de knie krijgen van het hele Islamitische rechtsstelsel is iets wat in de Muslimwereld hogere studies van vele jaren vereist. Het is dus niet omdat men een Koranvertaling gelezen heeft, dat men een deskundige is in Islamitisch recht, zoals men nog geen geoloog is omdat men een atlas doorgenomen heeft, of geen arts omdat men een medisch encyclopedie heeft.

Een degelijke Tafsir is onontbeerlijk wanneer u de Koran wenst door te nemen.

Ga eerst na welke auteurs van Tafsir brede steun genieten, want er zijn natuurlijk een paar auteurs die een interpretatie geven die niet door de meerderheid van de Muslims gedragen wordt en die daarom niet betrouwbaar en niet representatief zijn.
Jij mag je helemaal niet beroepen op Tafsir, want jij verwerpt de hadith.

Maar kan jij ons misschien uitleggen waar in de hadith word gesproken over deze imperfecties uit de koran?
Dus verwept hij de hadith helemaal niet en liegt hij dus alweer.
Context???
Uitleg???
Ik lees wat er staat ...en er staat wat ik lees!!!!
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Ariel schreef:
ajax schreef: Daarom is er ook tafsir
Laten we even aan onze lezers vertellen wat tafsir is.
Tafsir: onmisbaar bij Koranstudie


De verzen van de Koran werden neergezonden in een bepaalde context, met een bepaald doel, voor een bepaalde toepassing, enz.

Een Tafsir is een Koran exegese, met andere woorden een uitleg van de betekenis van de verzen van de Koran, een verduidelijkende commentaar zodat men de verzen beter zou kunnen begrijpen.

Een Tafsir verduidelijkt de context waarin een vers werd neergezonden, en legt de samenhang uit men andere verzen en met de Sunnah Mohammed - deze samenhang kan de toepassing en betekenis van een vers verduidelijken, verruimen of beperken.

De Koran is een complex werk waaruit men niet zonder kennis van zaken een vers kan citeren en dat tot algemene regel kan verheffen. Net zoals het absurd zou zijn te stellen dat het Westen aanzet tot moord omdat het Westers wetboek stelt dat "doden niet zal bestraft worden". Iedereen weet dat dit geen algemene regel is in het Westen, maar een uitzondering die strikt beperkt wordt tot gevallen van wettelijke zelfverdediging. Het lezen van de Koran en de Sunnah verschilt niet zoveel van methode: er zijn algemene regels, en regels die de algemene regels verfijnen of er een uitzondering op beschrijven. De uitspraken van de Profeet (Hadith) geven dan de praktische toepassing van de wet, die in combinatie met de Koran moet bestudeerd worden. Bij interpretatie van een vers, moet men ook de context van de openbaring in overweging nemen, alsook het volledige kader van de Islamitische leer. Op basis van al deze elementen, kan men dan zien of het om een uitzondering of een algemene regel gaat, op welke situaties het vers al dan niet van toepassing is, enz.

Het onder de knie krijgen van het hele Islamitische rechtsstelsel is iets wat in de Muslimwereld hogere studies van vele jaren vereist. Het is dus niet omdat men een Koranvertaling gelezen heeft, dat men een deskundige is in Islamitisch recht, zoals men nog geen geoloog is omdat men een atlas doorgenomen heeft, of geen arts omdat men een medisch encyclopedie heeft.

Een degelijke Tafsir is onontbeerlijk wanneer u de Koran wenst door te nemen.

Ga eerst na welke auteurs van Tafsir brede steun genieten, want er zijn natuurlijk een paar auteurs die een interpretatie geven die niet door de meerderheid van de Muslims gedragen wordt en die daarom niet betrouwbaar en niet representatief zijn.
http://users.telenet.be/myprojects/peace/tafsir.html

Jij mag je helemaal niet beroepen op Tafsir, want jij verwerpt de hadith.

Maar kan jij ons misschien uitleggen waar in de hadith word gesproken over deze imperfecties uit de koran?

Ik verwerp wat ik wil en hoe ik wil
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

ajax schreef: Een engel staat voor licht
Een ongehoorzame djinn staat voor duisternis
Nadat Iblies weigerde behoorde hij tot de 2e

Nogmaals:Vrijheid van Meningsuiting
Hoezo vrijheid van meningsuiting?
Kan jij tegen een moslim zeggen dat Mohammed een moordenaar en rover was, en een pedofiel die met een meisje van 6 jaar trouwde, en toen ze 9 was seks met haar had?
Dat zou mogelijk moeten zijn zonder dat moslims schuimbekkend de straat op gaan en vlaggen en ambassades in de brand steken.
Mag ik een cartoon van Mo maken en die verspreiden zonder dat ik bang hoef te zijn dat het mijn hoofd kost?
Kon Theo van Gogh dingen over islam zeggen ?
Kon Rushdie een boek schrijven over The Satanic Verses zonder dat hij een fatwa op zijn hoofd kreeg?
Kan Ayaan rustig vertellen dat moslima’s onderdrukt worden en vertellen dat de koran niet deugd zonder dat ze nu bang hoeft te zijn voor haarleven?
Vrijheid van meningsuiting ? En voor wie? Voor iedereen of alleen voor moslims.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Even een zijstapje in de discussie over de imperfectie van de koran. Voordat u de verschillende reacties leest is het wellicht interessant om te weten hoe de traditie hier mee omgaat...

Hoe ga je om met een imperfectie?

De kwestie van de eerste moslim is een duidelijke imperfectie, tegenstrijdigheid. Islamitische theologen zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen. Hoe repareer je een lek dat de kracht van de geloof aantast? Dan bedenk je een aannemelijke verklaring.

Hoe luidt deze verklaring?

De islamitische theologie beweert dat verschillende, oorsronkelijke boeken zijn geopenbaard aan de volgende profeten:
De Tauraat (Torah) aan Moesa (Mozes).
De Zaboer/Zabur (Psalmen) aan Daawoed (David).
De Indjiel (Evangelie) aan Iesa (Jezus).
De Qur'aan aan Mohammed.


Deze oorspronkelijke boeken zijn verloren gegaan, en zijn door de andere Abrahamistische godsdiensten (Joden- en Christendom) vervalst en verdraait. Het Nieuwe Testament is dus niet gelijk aan de Indjiel van Isa.

Buiten deze Grote Boeken heeft Allah ook Bladeren (suhoef) aan andere Profeten gestuurd. Mohammed is het zegel der profeten, en is het bezit van de finale openbaring. De oorspronkelijke stukken die dus zouden kunnen aantonen dat Mozes, David, Jezus en andere profeten door de suhoef aangeduid worden als moslims zijn niet meer beschikbaar in de oorspronkelijke vorm. Deze suhoef zijn ook nooit gevonden, en de westerse wetenschap staat er toch om bekend dat elke locatie minitieus wordt onderzocht.

Helaas, voor de islamitische theologen, werkt het wel andersom. Er zijn wel oorspronkelijke geschriften gevonden die leiden naar de bijbel, zoals bijvoorbeeld de Dode Zee rollen of de Verloren Evangeliën (zoals dat van Judas). Sterker nog, in de koran zijn letterlijk Aramese teksten uit de vierde eeuw overgenomen, zoals de beroemde beschrijving van de hemel. Wat een prachtig Arabisch, pardon, Aramees gedicht.

Er is dus geen bewijs dat er ooit oorspronkelijke geschriften waren die verhaalden dat de profeten Mozes, David, Adam, Noach en Jezus moslims waren.

Zo wordt een imperfectie verklaart door een oncontroleerbare hypothese. Wel zo prettig natuurlijk voor de heren theologen. En om twijfel en discussie in de kiem te smoren nemen we de volgende teksten op in het heilige schrift:

Het Rotsachtige Pad (Al-Hidjr)
9. Voorwaar, Wij hebben deze vermaning (de Koran) nedergezonden en voorzeker Wij zullen er de Waker over zijn.

De Koe (Al-Baqarah)
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
1. Alif Laam Miem.
2. Dit is een volmaakt Boek, daaraan is geen twijfel, een richtsnoer voor de godvrezenden.
3. Die in het onzienlijke geloven en het gebed houden en die weldoen met hetgeen Wij hun hebben geschonken.
4. En die geloven in hetgeen u is geopenbaard en in hetgeen vóór u is geopenbaard, en een standvastig vertrouwen hebben in dat wat komen zal.
5. Zij zijn het, die de leiding van hun Heer volgen en dezen zullen slagen.


De boodschap aan de gelovige: Het boek is volmaakt, twijfel niet, want alleen de ongelovige zal u door middel van list en bedrog willen overtuigen van vervalsing en verdraaiing.
Em zo zal de brave gelovige als een schaap geleid worden door een hongerige wolf.

Enkele bronnen:
http://www.moslimweb.nl/hadithuitleg.php
http://www.nmo.nl/index.php?s=6&i=7&id=8
http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam
http://nl.wikipedia.org/wiki/Djinn
http://answering-islam.org/Quran/Contra ... muslim.htm
http://www.dutch.faithfreedom.org/artik ... _line.html
(Tja, we hebben blijkbaar een nieuwe, strenge moderator :shock: )
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Hallo Polleke heb je er nog meer die ik moet ontkrachten>>
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Verder met de vraag wie de eerste moslim was.

De Koran verhaalt dat elke mens, bij de geboorte, religieus is in de openbaring van Allah. De traditie, de ahadith, verhaalt dat dit alleen uitgelegd kan worden dat een mens wordt geboren als een moslim.

De Romeinen (Ar-Roem)
30. Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de (ware) godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke Allah de mensen heeft geschapen. - De schepping van Allah kent geen verandering. - Dat is het ware geloof. Maar de meeste mensen weten het niet.

Theoloog Al-Bukhari vertelt in volume 2, boek 23, nummer 441 dat Abu Huraira ooit het volgende heeft verteld:
De volgeling van Allah vroeg: “Elk kind wordt geboren met kennis van de openbaring van Allah, de aanbidding van de ene god. Maar het zijn de ouders die zijn geloofspad veranderen. Aanvaardt u deze verminking van de ware kennis van het geloof? Daarop reciteerde Abu Huraira de koran: “Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de (ware) godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke Allah de mensen heeft geschapen. - De schepping van Allah kent geen verandering. - Dat is het ware geloof. Maar de meeste mensen weten het niet”
Bron: http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... 02.023.441

De koran maakt dus ook duidelijk dat iedereen als moslim geboren wordt terwijl in andere verzen Mohammed wordt angewezen als de eerste moslim.

Sterker nog, volgens de islamitische theoloog Al-Bukhari wordt Mohammed door een andere moslim overgehaald om zijn profeetschap te aanvaarden. Zo verteld hij in zijn bijdrage aan de ahadith in volume 1, boek 1, nummer 3 dat Khadija de profeet Mohammed meenam naar Waraqa bin Naufal bin Asad bin 'Abdul 'Uzza. Mohammed vertelde over zijn dromen c.q. openbaringen en Waraqa legde uit dat dit dezelfde boodschap was die de engel Gabriël eerder aan Mozes uitlegde.

Hoe kan hij, Waraqa, dit hebben gedaan als hij geen kennis had genomen van de islamitische openbaring?

Blijkbaar verkeerde Mohammed in het gezelschap van moslims voordat hij geroepen werd door Allah tot het profeetschap.

Bron: http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... 1.sbt.html

Nog sterker, de koran en de traditie verhaalt dat elke gelovige een moslim is omdat in de ogen van Allah geen andere godsdienst aanvaardbaar is.

Het Huis van Imraan (Al-Imraan – Het Huis van geloof)
18. Allah getuigt, dat er geen God is dan Hij en de engelen en degenen, die kennis bezitten, getuigen dit eveneens, handhavende de rechtvaardigheid: er is geen God dan Hij, de Almachtige, de Alwijze.
85. En wie een andere godsdienst zoekt dan de Islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn.


En de Koran doet er nog een schepje bovenop: alle mensen kunnen als moslims worden beschouwd zonder kennis te hebben genomen van de openbaring, de getuigenis van de ene god. Een mens kan dus moslim zijn (onderworpen aan de wil van Allah) maar wordt pas een ware gelovige (Mu'mineen) als de kennis zijn of haar hart heft bereikt.

De Vertrekken aan de Binnenkant (Al-Hodjoraat)
14. De bewoners der woestijn zeggen: "Wij geloven." Zeg: "Gij gelooft nog niet, maar zegt liever: Wij hebben ons onderworpen want het geloof is uw hart nog niet binnengedrongen. Maar indien gij Allah en Zijn boodschapper gehoorzaamt, zal Hij u van uw goede daden niets afnemen. " Voorzeker, Allah is de Vergevensgezinde, de Genadevolle.

Dus wie was nu de eerste moslim? De Koran conflicteert hier met zichzelf . Soenna Het Vee (Al-An'aam) vertelt in verzen 14, 161, 162, 163 dat Mohammed de eerste moslim was, onderworpen aan de wil van Allah. In andere verzen vertelt de Koran dat eerdere profeten moslims waren. In andere verzen vertelt de Koran dat iedereen die onderworpen is een moslim is en een ware gelovige wordt als de kennis van de laatste openbaring (islam) tot het hart doordringt.

Deze argumenten worden door de islamitische theologie fel bestreden. Sommige zeggen dat Mohammed de eerste van zijn generatie was die de openbaring van Allah ontving of de eerste die de kennis tot zijn hart liet doordringen.

Deze argumenten worden door de Koran zelf weerlegt:

De Vrouwen (An-Nisa)
163. Waarlijk, Wij hebben u de openbaring gezonden, zoals Wij Noach en de profeten na hem openbaring zonden en Wij gaven een openbaring aan Abraham en Ismaël en Izaäk en Jacob en de stammen; en aan Jezus, Job, Jonas, Aäron en Salomo en Wij gaven David een psalmen.

Jonas (Joenos)
75. Dan zonden Wij na hen Mozes en Aäron met Onze tekenen naar Pharao en zijn leiders, maar zij handelden aanmatigend. En zij waren een misdadig volk.

Maria (Marjam)
53. En Wij schonken hem, door Onze barmhartigheid zijn broeder Aäron als profeet en helper.

De Profeten (Al-Anmbi'jaa)

48. En Wij schonken Mozes en Aäron het Onderscheid, tot een licht en een gedachtenis voor de godvrezenden.

De Vertelling (Al-Qasas)
7. En Wij openbaarden aan de moeder van Mozes: "Zoog hem; en indien gij voor hem vreest, werp hem dan in de rivier en vrees noch treur; want Wij zullen hem aan u teruggeven en zullen hem tot een boodschapper maken."

Samenvatting

De Koran conficteert dus duidelijk over de vraag wie de eerste moslim was. Het boek lijkt eerst de profeet Mohammed deze status te geven, vervolgens aan andere profeten en tenslotte aan alle mensen in de Abrahamitische traditie.
Iznogoodh
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma jun 14, 2004 6:14 pm

Bericht door Iznogoodh »

ajax schreef:
Ariel schreef:Leuk gevonden.
Maar.... was isblis een engel of een jin of beide.

Er staat toch duidelijk in dit vers dat Iblis een jin was.

Nog maar eens een keer.
doch Iblies niet. Hij was ��n der djinn, DERHALVE was hij ongehoorzaam aan het gebod van zijn Heer.

PS.. :D je moet het niet overdrijven ajax. Ik begin medelijden te krijgen met moslims. Kom op, gooi er eens een intelligente uitspraak door. Je hebt moslims nu als genoeg door het drek gesleept
Een engel staat voor licht
Een ongehoorzame djinn staat voor duisternis
Nadat Iblies weigerde behoorde hij tot de 2e

Nogmaals:Vrijheid van Meningsuiting
Ajax verzint dit ter plekke.
Onze Vader...
Die in de Hemel zijt...
Blijf daar...
Iznogoodh
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma jun 14, 2004 6:14 pm

Bericht door Iznogoodh »

De fout in de Koran wordt goed door Polleke aangeduid. Hij wijst op de tegenspraak van de twee volgende teksten van de Koran:

De Spelonk (Al-Kahf)
50. (Gedenk de tijd) toen Wij tot de engelen zeiden: "Buigt voor Adam", zij bogen, doch Iblies niet. Hij was één der djinn, derhalve was hij ongehoorzaam aan het gebod van zijn Heer. Zult gij hem en zijn nageslacht tot vrienden nemen, terwijl zij uw vijanden zijn? Slecht is het loon der onrechtvaardigen.

De Djinn (Al-Djinn)

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
1. Zeg: "Het is aan mij geopenbaard dat een groep der djinn heeft geluisterd (naar de Koran), en zij zeiden: 'Waarlijk, wij hebben een wonderbaarlijke verkondiging gehoord!
2. Die tot rechtschapenheid leidt; daarom hebben wij er in geloofd, en wij zullen stellig niemand met onze Heer vereenzelvigen.
3. En de Majesteit van onze Heer is hoog verheven. Hij heeft noch echtgenote noch zoon.
4. En voorzeker, de dwaas onder ons placht over Allah leugen te spreken.
5. Doch wij hadden gemeend dat mensen en djinn nooit een leugen over Allah zouden uiten.
6. Voorzeker, waren er enige mensen die toevlucht bij sommige djinn zochten, waardoor zij hun zonden vermeerderden.


De Koran erkent dus in Soerah “De Djinn” dat jinns goed kunnen zijn maar trekt in het vers van de Spelonk de conclusie dat Iblies slecht was omdat hij een jinn was.
Onze Vader...
Die in de Hemel zijt...
Blijf daar...
Plaats reactie