Isa vzmh

Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Isa vzmh

Bericht door Pilgrim »

Wie durft te discussieren over Isa vzmh.

Ik heb al heel wat ontdekt zoals:

Kruisiging was voorspeld maar dat Isa vzmh alleen de zondes van Joden zou dragen.
Maar de kruisiging nutteloos zal zijn omdat de joden hem weigerde.

Dat er 2 compleet verschillende verhalen rondom de wederopstanding zijn.

ga zo maar verder
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Ik ga graag in op je verzoek Ajax.
Maar nu moet ik eerst even weg.

Ik ga mijn best doen.

Tot kijk.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

De Kruisiging en de zonde:

De christenen halen vaak deze stuk uit de OT erbij:

Jesaja 53:

1 Wie heeft onze prediking geloofd, en aan wien is de arm des HEEREN geopenbaard?

2 Want Hij is als een rijsje voor Zijn aangezicht opgeschoten, en als een wortel uit een dorre aarde; Hij had geen gedaante noch heerlijkheid; als wij Hem aanzagen, zo was er geen gestalte, dat wij Hem zouden begeerd hebben.

3 Hij was veracht, en de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten, en verzocht in krankheid; en een iegelijk was als verbergende het aangezicht voor Hem; Hij was veracht, en wij hebben Hem niet geacht.

4 Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was.

5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.

6 Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen.

7 Als dezelve geëist werd, toen werd Hij verdrukt; doch Hij deed Zijn mond niet open; als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open.

8 Hij is uit den angst en uit het gericht weggenomen; en wie zal Zijn leeftijd uitspreken? Want Hij is afgesneden uit het land der levenden; om de overtreding Mijns volks is de plage op Hem geweest.

9 En men heeft Zijn graf bij de goddelozen gesteld, en Hij is bij den rijke in Zijn dood geweest, omdat Hij geen onrecht gedaan heeft, noch bedrog in Zijn mond geweest is.

10 Doch het behaagde den HEERE Hem te verbrijzelen; Hij heeft Hem krank gemaakt; als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien, Hij zal de dagen verlengen; en het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan.

11 Om den arbeid Zijner ziel zal Hij het zien, en verzadigd worden; door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.

12 Daarom zal Ik Hem een deel geven van velen, en Hij zal de machtigen als een roof delen, omdat Hij Zijn ziel uitgestort heeft in den dood, en met de overtreders is geteld geweest, en Hij veler zonden gedragen heeft, en voor de overtreders gebeden heeft.


Laten we aannemen dat het over Isa vzmh gaat.
Dan kun je Isa vzmh niet aannemen als verlosser want er staat duidelijk hij zal de zonden van de joden op zich nemen.
Maar de joden weigerde hem en het was een nutteloze taak om hem alsnog te kruisigen en daarom is hij opgeheven.

Challenge to you christians!
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Daar gaan we dan met onze discussie ajax. Dat het een lange en vruchtbare discussie mag worden.
Succes.
Dat er 2 compleet verschillende verhalen rondom de wederopstanding zijn.
Dit is nieuw voor mij ajax.
Misschien kan je hier wat uitleg bij geven.

Kruisiging was voorspeld maar dat Isa vzmh alleen de zondes van Joden zou dragen.
Maar de kruisiging nutteloos zal zijn omdat de joden hem weigerde.
Jezus is voor de gehele mensheid op aarde gekomen.

Dat kan je lezen in deze tekst uit de bijbel.
De volgende dag zag hij Jezus tot zich komen en zeide: Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. Joh. 1:29
Er word hier niet alleen gesproken over de Joden, maar over de gehele wereld.

De dood van Jezus Christus was onderdeel van het plan van God om mensen te redden. Ver voor Jezus’ tijd hebben de profeten al voorzegd dat zoiets zou gaan gebeuren.

De joden hebben Jezus verworpen, maar dat betekend niet dat het lijden en sterven van Jezus voor niets was.

Jezus wist dat hij moest sterven. Dat stond vast. Hij wilde zelf de schuld van de gehele wereld op zich nemen om ons te redden.
Voorafgaand aan zijn arrestatie heeft hij zijn leerlingen verteld dat hij deze confrontatie niet uit de weg wilde gaan.
Hij heeft zelf zijn lijden voorspeld.
Toen ze bij elkaar waren in Galilea, zei Jezus tegen zijn leerlingen : 'De Mensenzoon zal worden uitgeleverd aan mensen die hem willen doden, maar op de derde dag zal hij door God worden opgewekt.' De leerlingen werden zeer bedroefd.
(Mattheüs 17 : 21-23)
Niets, maar dan ook niets kon deze voorspelling niet doen uitkomen.
Je kan dus zeggen dat Jezus heeft het joodse volk gebruikt heeft om deze voorspelling uit te laten komen.

Over naar jou.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Moslims geloven dat Jezus is opgestegen naar de Hemel en dus nooit gekruisigd is. De Christenen geloven weer anders..
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

[3.48] "En Hij zal hem het Boek (de goddelijke Wet) en de Wijsheid en de Torah en het Evangelie onderwijzen."
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

ajax schreef: Laten we aannemen dat het over Isa vzmh gaat.
Dan kun je Isa vzmh niet aannemen als verlosser want er staat duidelijk hij zal de zonden van de joden op zich nemen.
Maar de joden weigerde hem en het was een nutteloze taak om hem alsnog te kruisigen en daarom is hij opgeheven.

Challenge to you christians!
Waar lees je in het bovenstaande dat Jezus alleen voor de joden op aarde gekomen is?
Ik kan het er niet in terug vinden.

Over naar jou.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:[3.48] "En Hij zal hem het Boek (de goddelijke Wet) en de Wijsheid en de Torah en het Evangelie onderwijzen."
Als ik deze tekst goed begrijp, dan zou ook een moslim in de kruisiging moeten geloven.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Ariel schreef:
ajax schreef: Laten we aannemen dat het over Isa vzmh gaat.
Dan kun je Isa vzmh niet aannemen als verlosser want er staat duidelijk hij zal de zonden van de joden op zich nemen.
Maar de joden weigerde hem en het was een nutteloze taak om hem alsnog te kruisigen en daarom is hij opgeheven.

Challenge to you christians!
Waar lees je in het bovenstaande dat Jezus alleen voor de joden op aarde gekomen is?
Ik kan het er niet in terug vinden.

Over naar jou.
Omdat alle Profeten tot een volk gekomen zijn. :=)
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Bericht door Anneke »

Het verschil met Jezus en profeten is dat Jezus voor iedereen is gekomen..
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Ariel schreef:
Chaimae schreef:[3.48] "En Hij zal hem het Boek (de goddelijke Wet) en de Wijsheid en de Torah en het Evangelie onderwijzen."
Als ik deze tekst goed begrijp, dan zou ook een moslim in de kruisiging moeten geloven.
Er heeft nooit een kruising plaatsgevonden. Op het moment dat ze Isa vzmh wouden kruizen heeft God hem laten opheffen. Isa vzmh is in de Hemel bij Allah swt. Hij zal terugkomen op aarde.

Allah swt heeft iemand neer laten dalen die sprekend op Isa vzmh leek.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Ilona schreef:Het verschil met Jezus en profeten is dat Jezus voor iedereen is gekomen..

Integendeel. Alle Profeten zijn tot een volk gekomen, op Mohammed vzmh na.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:
Omdat alle Profeten tot een volk gekomen zijn. :=)
Accoord Chaimae.
Maar dat sluit niet uit dat het woord gedeeld mag worden met andere volken.

Jezus sprak...
En Hij zei tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

om hun zeggen: "Wij hebben de Messias, Jezus, zoon van Maria, de boodschapper van Allah gedood", - maar zij doodden hem niet,
noch kruisigden zij hem (ten dode), - doch het werd hun verward,
en zij, die hierover van mening verschilden zijn zeker in twijfel,
zij hebben er geen kennis van doch volgen slechts een vermoeden en zij doodden hem gewis niet. Integendeel, Allah verhief hem tot Zich
en Allah is Almachtig, Alwijs.
(Koran 4:157)
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Ariel schreef:
ajax schreef: Laten we aannemen dat het over Isa vzmh gaat.
Dan kun je Isa vzmh niet aannemen als verlosser want er staat duidelijk hij zal de zonden van de joden op zich nemen.
Maar de joden weigerde hem en het was een nutteloze taak om hem alsnog te kruisigen en daarom is hij opgeheven.

Challenge to you christians!
Waar lees je in het bovenstaande dat Jezus alleen voor de joden op aarde gekomen is?
Ik kan het er niet in terug vinden.

Over naar jou.
Hallo Ariel shall we begin?

Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls.

Niet verder dan de verloren schapen van Israel

Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden, en hun bevel gegeven, zeggende: Gij zult niet heengaan op den weg der heidenen, en gij zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen.

Waarom niet hij kwam toch voor iedereen

Dit is het woord, dat Hij gezonden heeft den kinderen Israëls, verkondigende vrede door Jezus Christus; deze is een Heere van allen.

Dit klinkt als een laatste woord

"Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls" (Matth.15:24),\

Ik ben slechts is eigenlijk al genoeg
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Jezus sprak...
En Hij zei tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping.

Welke Soera?
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Ariel schreef:Daar gaan we dan met onze discussie ajax. Dat het een lange en vruchtbare discussie mag worden.
Succes.
Dat er 2 compleet verschillende verhalen rondom de wederopstanding zijn.
Dit is nieuw voor mij ajax.
Misschien kan je hier wat uitleg bij geven.

Kruisiging was voorspeld maar dat Isa vzmh alleen de zondes van Joden zou dragen.
Maar de kruisiging nutteloos zal zijn omdat de joden hem weigerde.
Jezus is voor de gehele mensheid op aarde gekomen.

Dat kan je lezen in deze tekst uit de bijbel.
De volgende dag zag hij Jezus tot zich komen en zeide: Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. Joh. 1:29
Er word hier niet alleen gesproken over de Joden, maar over de gehele wereld.

De dood van Jezus Christus was onderdeel van het plan van God om mensen te redden. Ver voor Jezus’ tijd hebben de profeten al voorzegd dat zoiets zou gaan gebeuren.

De joden hebben Jezus verworpen, maar dat betekend niet dat het lijden en sterven van Jezus voor niets was.

Jezus wist dat hij moest sterven. Dat stond vast. Hij wilde zelf de schuld van de gehele wereld op zich nemen om ons te redden.
Voorafgaand aan zijn arrestatie heeft hij zijn leerlingen verteld dat hij deze confrontatie niet uit de weg wilde gaan.
Hij heeft zelf zijn lijden voorspeld.
Toen ze bij elkaar waren in Galilea, zei Jezus tegen zijn leerlingen : 'De Mensenzoon zal worden uitgeleverd aan mensen die hem willen doden, maar op de derde dag zal hij door God worden opgewekt.' De leerlingen werden zeer bedroefd.
(Mattheüs 17 : 21-23)
Niets, maar dan ook niets kon deze voorspelling niet doen uitkomen.
Je kan dus zeggen dat Jezus heeft het joodse volk gebruikt heeft om deze voorspelling uit te laten komen.

Over naar jou.

Dan kan ik concluderen dat de christenen Jesaja 53 niet meer mogen gebruiken.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Dat Isa vzmh het niet wou wordt hier duidelijk gemaakt Ariel:

39 En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan! doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.

42 Wederom ten tweeden male heengaande, bad Hij, zeggende: Mijn Vader! Indien deze drinkbeker van Mij niet voorbij kan gaan, tenzij dat Ik hem drinke, Uw wil geschiede!

44 En hen latende, ging Hij wederom heen, en bad ten derden male, zeggende dezelfde woorden.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:
om hun zeggen: "Wij hebben de Messias, Jezus, zoon van Maria, de boodschapper van Allah gedood", - maar zij doodden hem niet,
noch kruisigden zij hem (ten dode), - doch het werd hun verward,
en zij, die hierover van mening verschilden zijn zeker in twijfel,
zij hebben er geen kennis van doch volgen slechts een vermoeden en zij doodden hem gewis niet. Integendeel, Allah verhief hem tot Zich
en Allah is Almachtig, Alwijs.
(Koran 4:157)
Maar ik geloof niet in de koran Chaimae.
Dus deze tekst heeft voor mij geen nut.
Maar jij gelooft wel in de koran, en ik kan me voorstellen dat het allemaal een beetje verwarrend is.

Deze bovenstaande tekst is namelijk weer in tegenspraak aan deze tekst.
Deze tekst zegt :

[
3.48] "En Hij zal hem het Boek (de goddelijke Wet) en de Wijsheid en de Torah en het Evangelie onderwijzen."
Dus dat zou betekenen dat Moslims wel in de kruisiging zouden moeten geloven.
Mohammed heeft dus NIET naar het boek geluisterd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Christenen hebben na de kruising van Jezus nooit echt in de ''kruising'' geloofd. Dat is pas later door de Christelijke kerk opgelegd.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Ariel schreef:
Chaimae schreef:
om hun zeggen: "Wij hebben de Messias, Jezus, zoon van Maria, de boodschapper van Allah gedood", - maar zij doodden hem niet,
noch kruisigden zij hem (ten dode), - doch het werd hun verward,
en zij, die hierover van mening verschilden zijn zeker in twijfel,
zij hebben er geen kennis van doch volgen slechts een vermoeden en zij doodden hem gewis niet. Integendeel, Allah verhief hem tot Zich
en Allah is Almachtig, Alwijs.
(Koran 4:157)
Maar ik geloof niet in de koran Chaimae.
Dus deze tekst heeft voor mij geen nut.
Maar jij gelooft wel in de koran, en ik kan me voorstellen dat het allemaal een beetje verwarrend is.

Deze bovenstaande tekst is namelijk weer in tegenspraak aan deze tekst.
Deze tekst zegt :

[
3.48] "En Hij zal hem het Boek (de goddelijke Wet) en de Wijsheid en de Torah en het Evangelie onderwijzen."
Dus dat zou betekenen dat Moslims wel in de kruisiging zouden moeten geloven.
Mohammed heeft dus NIET naar het boek geluisterd.

Er staat dat Jezus vzmh hem het Evangelie zou onderwijzen. De Evangelie is in de loop der tijden veranderd door mensen, waardoor wij er niet meer in mogen geloven. Christenen hebben na de kruising van Jezus nooit echt in de ''kruising'' geloofd. Dat is pas later door de Christelijke kerk opgelegd.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Bericht door Anneke »

Chaimae schreef:Christenen hebben na de kruising van Jezus nooit echt in de ''kruising'' geloofd. Dat is pas later door de Christelijke kerk opgelegd.
Bewijs?
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Bericht door Pilgrim »

Wederopstanding:

What was the purpose for which the women went to the tomb?

(a) To anoint Jesus’ body with spices (Mark 16: 1; Luke 23:55 to 24: 1)

(b) To see the tomb. Nothing about spices here (Matthew 28: 1)

(c) For no specified reason. In this gospel the wrapping with spices had been done before the Sabbath (John 20: 1)





A large stone was placed at the entrance of the tomb. Where was the stone when the women arrived?

(a) They that the stone was “Rolled back” (Mark 16:4) They found the stone “rolled away from the tomb” (Luke 24:2) They that “the stone had been taken away from the tomb” (John 20:1)

(b) As the women approached, an angel descended from heaven, rolled away the stone, and conversed with the women. Matthew made the women witness the spectacular rolling away of the stone (Matthew 28:1-6)





Did anyone tell the women what happened to Jesus’ body?

(a) Yes. “A young man in a white robe” (Mark 16:5). “Two men ... in dazzling apparel” later described as angels (Luke 24:4 and 24:23). An angel - the one who rolled back the stone (Matthew 16:2). In each case the women were told that Jesus had risen from the dead (Matthew 28:7; Mark 16:6; Luke 24:5 footnote)

(b) No. Mary met no one and returned saying, “They have taken the Lord out of the tomb, and we do not know where they have laid him” (John 20:2)





When did Mary Magdelene first meet the resurrected Jesus? And how did she react?

(a) Mary and the other women met Jesus on their way back from their first and only visit to the tomb. They took hold of his feet and worshipped him (Matthew 28:9)

(b) On her second visit to the tomb Mary met Jesus just outside the tomb. When she Jesus she did not recognize him. She mistook him for the gardener. She still thinks that Jesus’ body is laid to rest somewhere and she demands to know where. But when Jesus said her name she at once recognized him and called him “Teacher.” Jesus said to her, “Do not hold me...” (John 20:11 to 17)


Dit is geschreven uit onwetenheid
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

In de vier Evangeliën in het nieuwe Testament wordt de kruisiging gewoon genoemd. Alle andere bekende Evangeliën zijn van later datum.

De enige reden dat Moslims niet in de kruiziging geloven is omdat het in de Koran staat. Moslim geloven dus dat God mensen liet denken dat Jezus was gekruisigd. Een paar eeuwen later stuurt God pas een Engel die de waarheid verteld aan Mohammed. Erg logisch allemaal.

De vroegste complete Koranmanuscripten die we hebben dateren meer dan 100-150 jaar na Mohammeds dood. De eerste biografie over Mohammed van Ibn Ishaq verschijnt ongeveer 120 jaar na Mohammeds dood. De Sahih Hadith beginnen 180 jaar na Mohammeds dood.

Ik geloof al niet dat de Evangeliën zo betrouwbaar zijn. Niettemin als ik de keus heb tussen manuscripten die 40-80 jaar na Jezus' dood zijn geschreven en verhalen over iemand die een paar eeuwen na Jezus leefde dan weet ik het wel.
Laatst gewijzigd door Linda Danvers op ma apr 09, 2007 6:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

ajax schreef: Hallo Ariel shall we begin?

Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls.

Niet verder dan de verloren schapen van Israel

Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden, en hun bevel gegeven, zeggende: Gij zult niet heengaan op den weg der heidenen, en gij zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen.

Waarom niet hij kwam toch voor iedereen

Dit is het woord, dat Hij gezonden heeft den kinderen Israëls, verkondigende vrede door Jezus Christus; deze is een Heere van allen.

Dit klinkt als een laatste woord

"Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls" (Matth.15:24),\

Ik ben slechts is eigenlijk al genoeg
Aha :D beste ajax.
Goed van jou dat je zo de bijbel aan het bestuderen ben.
Maar.....Dit verhaal is een verhaal met een moraal.
Jezus wilde zijn volgelingen een les leren.


Dit gaat over een Kananese vrouw die een zieke dochter had.
De mensen in dit gebied waren van het oude, Kananese geslacht. Zij waren afgodendienaars, en werden door de Joden veracht en gehaat. Tot deze klasse behoorde de vrouw die nu tot Jezus kwam. Zij was een heiden, en was daarom verstoten van de voorrechten die de Joden dagelijks genoten
Zij riep.. “Heb medelijden met mij, Here, Zoon van David, mijn dochter is deerlijk bezeten”

Christus beantwoordde het verzoek van de vrouw niet onmiddellijk. Hij ontving deze vertegenwoordigster van een veracht geslacht zoals de Joden dat gedaan zouden hebben. Zijn bedoeling hier mee was, dat zijn discipelen getroffen zouden worden door de koude, harteloze manier waarop de Joden een dergelijk geval zouden behandelen. .

Jezus sprak toen…. "Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls."
Jezus wilde zijn discipelen een les leren, dat Hij naar de wereld was gekomen om allen te redden die Hem wilden aannemen.

De vrouw smeekte weer of Jezus haar wilde helpen.

En nog steeds wees Jezus ogenschijnlijk haar smeekbeden af, in overeenstemming met het meedogenloze vooroordeel van de Joden, en antwoordde : "Het is niet goed het brood der kinderen te nemen en het de honden voor te werpen."

“Zeker heer”.. antwoordde de vrouw. "ook de honden eten immers van de kruimels die van de tafel van hun meesters vallen." (Matth.15:27)

Jezus eindigde zijn les aan de discipelen door mededogen te tonen aan deze vrouw en vol liefde te zeggen:
"O vrouw, groot is uw geloof, u geschiede gelijk gij wenst!"
Vanaf dat uur werd haar dochter gezond.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie