Merkbaar en Meetbaar.

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

volgens mij is zoiets ervaren ook puur voor jezelf en niet voor derde, je kunt het met derde delen maar ervaren is wat anders.

stel je eens voor dat wer ineens bezoek gaan krijgen van buitenaardse wezentjes.
kun je ze dan nog ontwijken of ontkennen?

mvg nadia
Laatst gewijzigd door nadia op ma jul 02, 2007 11:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Bericht door Amazigh »

Geloof jij ook al in Genesis :)
A proud amazigh!
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Ilona schreef:Helemaal mee eens Aidan!
Het steeds maar blijven roepen dat het zogenaamde bovennatuurlijke onzin is, zal niks bijdragen aan een discussie.
Iets wat niet gemeten kan worden, bestaat gewoon niet.
En dat is gewoon onzin :wink: Dat wij alleen kunnen denken in 'datgene dat gemeten kan worden' neemt niet weg dat er ook dingen zijn die simpelweg niet gemeten kunnen worden.
En wat kan zoal simpel niet gemeten worden?
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Djinns bijvoorbeeld. Die zie je niet, ruik je niet en hoor je niet. Het bestaan wordt bevestigd in b.v. In de Koraan 72e soera: Al-Djinn.
Maar ze kunnen de gedaante van mensen aannemen of iemand 'bezitten'.
Dus zou er bewijs voor hun bestaan mogelijk zijn. Dat is tot op heden niet gebeurt net zo min als voor de vliegende schotels.
Dus nemen we aan (voorlopig) dat er geen djinns zijn. Net zo min als
kobolds, trollen, elfen, feeën, natuurgeesten; daar geloven normale volwassen mensen niet in. Wat niet weg neemt dat ze als bron van inspiratie kunnen dienen voor muziek en literatuur.
Het gedicht Les Djinns van Victor Hugo
dat weer inspiratie gaf voor
Les Djinns, poème symphonique pour piano et orchestre, van César Franck (1884)
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Bericht door Amazigh »

Mahalingam schreef:Djinns bijvoorbeeld. Die zie je niet, ruik je niet en hoor je niet. Het bestaan wordt bevestigd in b.v. In de Koraan 72e soera: Al-Djinn.
Maar ze kunnen de gedaante van mensen aannemen of iemand 'bezitten'.
Dus zou er bewijs voor hun bestaan mogelijk zijn. Dat is tot op heden niet gebeurt net zo min als voor de vliegende schotels.
Dus nemen we aan (voorlopig) dat er geen djinns zijn. Net zo min als
kobolds, trollen, elfen, feeën, natuurgeesten; daar geloven normale volwassen mensen niet in. Wat niet weg neemt dat ze als bron van inspiratie kunnen dienen voor muziek en literatuur.
Het gedicht Les Djinns van Victor Hugo
dat weer inspiratie gaf voor
Les Djinns, poème symphonique pour piano et orchestre, van César Franck (1884)
Djinns bestaan wel degelijk ik had nog zo,n video redelijk groot ik zal ,m nog plaatsen effe naar zoeken
A proud amazigh!
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Ajax, ik stelde:
Het bestaan wordt bevestigd in b.v. In de Koraan 72e soera: Al-Djinn.
Dus het kan niet anders dan dat ze voor jouw bestaan. Jij hebt geen verder bewijs nodig hiervoor. En voor de lezer die het een biet zal zijn wat er in de Koraan staat, is een filmpje geen bewijs. Ooit de film "The Matrix" gezien? Je gelooft gewoon je eigen ogen niet als je zulke trucage ziet.
Maar wil men toch een filmpje zien dat twijfelaars over de drempel helpt:
memri TV http://www.memritv.org/
film nr. #1289 - Saudi Koranic Healer Sheik Munir Relates Healing of Jinn-Possessed Girl, by Removing Large Quantities of Cloth out of Her Body
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Bericht door Anneke »

Teva Teff schreef:
Ilona schreef:Helemaal mee eens Aidan!
Het steeds maar blijven roepen dat het zogenaamde bovennatuurlijke onzin is, zal niks bijdragen aan een discussie.
Iets wat niet gemeten kan worden, bestaat gewoon niet.
En dat is gewoon onzin :wink: Dat wij alleen kunnen denken in 'datgene dat gemeten kan worden' neemt niet weg dat er ook dingen zijn die simpelweg niet gemeten kunnen worden.
En wat kan zoal simpel niet gemeten worden?
God :wink:


In ieder geval, niet met de instrumenten die wij hebben..
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Bericht door Amazigh »

Mahalingam schreef:Ajax, ik stelde:
Het bestaan wordt bevestigd in b.v. In de Koraan 72e soera: Al-Djinn.
Dus het kan niet anders dan dat ze voor jouw bestaan. Jij hebt geen verder bewijs nodig hiervoor. En voor de lezer die het een biet zal zijn wat er in de Koraan staat, is een filmpje geen bewijs. Ooit de film "The Matrix" gezien? Je gelooft gewoon je eigen ogen niet als je zulke trucage ziet.
Maar wil men toch een filmpje zien dat twijfelaars over de drempel helpt:
memri TV http://www.memritv.org/
film nr. #1289 - Saudi Koranic Healer Sheik Munir Relates Healing of Jinn-Possessed Girl, by Removing Large Quantities of Cloth out of Her Body
http://www.freewebs.com/islamiway/Exorcism.htm

Wat zijn daar de trucages van?
A proud amazigh!
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

ajax schreef:
Mahalingam schreef:Ajax, ik stelde:
Het bestaan wordt bevestigd in b.v. In de Koraan 72e soera: Al-Djinn.
Dus het kan niet anders dan dat ze voor jouw bestaan. Jij hebt geen verder bewijs nodig hiervoor. En voor de lezer die het een biet zal zijn wat er in de Koraan staat, is een filmpje geen bewijs. Ooit de film "The Matrix" gezien? Je gelooft gewoon je eigen ogen niet als je zulke trucage ziet.
Maar wil men toch een filmpje zien dat twijfelaars over de drempel helpt:
memri TV http://www.memritv.org/
film nr. #1289 - Saudi Koranic Healer Sheik Munir Relates Healing of Jinn-Possessed Girl, by Removing Large Quantities of Cloth out of Her Body
http://www.freewebs.com/islamiway/Exorcism.htm

Wat zijn daar de trucages van?
Er zijn dan ook geen djinn op te zien.
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Bericht door Amazigh »

Ketter schreef:
ajax schreef:
Mahalingam schreef:Ajax, ik stelde:
Het bestaan wordt bevestigd in b.v. In de Koraan 72e soera: Al-Djinn.
Dus het kan niet anders dan dat ze voor jouw bestaan. Jij hebt geen verder bewijs nodig hiervoor. En voor de lezer die het een biet zal zijn wat er in de Koraan staat, is een filmpje geen bewijs. Ooit de film "The Matrix" gezien? Je gelooft gewoon je eigen ogen niet als je zulke trucage ziet.
Maar wil men toch een filmpje zien dat twijfelaars over de drempel helpt:
memri TV http://www.memritv.org/
film nr. #1289 - Saudi Koranic Healer Sheik Munir Relates Healing of Jinn-Possessed Girl, by Removing Large Quantities of Cloth out of Her Body
http://www.freewebs.com/islamiway/Exorcism.htm

Wat zijn daar de trucages van?
Er zijn dan ook geen djinn op te zien.
Djinns kan je ook niet zien die zit in die persoon
A proud amazigh!
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

ajax schreef:
Ketter schreef:
ajax schreef: http://www.freewebs.com/islamiway/Exorcism.htm

Wat zijn daar de trucages van?
Er zijn dan ook geen djinn op te zien.
Djinns kan je ook niet zien die zit in die persoon
Ajax, je zei dat je bewijs had van Jinn. Ik dacht een vuurwezen te zien te krijgen. Uiteindelijk zijn Jinn van vuur gemaakt, niet? Nu zeg je, die zit in de persoon.

Nu rest het je alleen nog te bewijzen dat het een Jinn is in de persoon... :P
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Ilona schreef:
Teva Teff schreef:
Ilona schreef:Helemaal mee eens Aidan!
Het steeds maar blijven roepen dat het zogenaamde bovennatuurlijke onzin is, zal niks bijdragen aan een discussie.
En dat is gewoon onzin :wink: Dat wij alleen kunnen denken in 'datgene dat gemeten kan worden' neemt niet weg dat er ook dingen zijn die simpelweg niet gemeten kunnen worden.
En wat kan zoal simpel niet gemeten worden?
God :wink:


In ieder geval, niet met de instrumenten die wij hebben..
En merkbaar is die ook al niet.
De enige logische conclusie van die onmeetbare god van je is dat hij dus ook niet bestaat.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Bericht door Anneke »

Ach, ik zou je zoveel situaties kunnen vertellen waaruit het tegendeel is te concluderen..

Neem nou SoulSurvivor. Mijn vriendin is er naartoe gegaan, het was bijna een weekje kamperen, en per dag verschillende seminars hebben, ochtend- en avondgebed etc.
Het was gebleken dat de armen van mijn vriendin niet even lang waren. Ook al scheelde het niet zo heel veel, mijn vriendin zou er zeer veel last van kunnen krijgen. Er werd gevraagd of iemand voor haar kon bidden, en dat wilde ze natuurlijk wel. En toen is tijdens dat gebed haar kortere arm gegroeid totdat ie net zo lang was als de andere!
Ze zei dat ze een tinteling door haar arm voelde, en dat haar arm een paar centimeter (iets minder) is gegroeid.

Kijk, als dit gewoon in haar slaap was gebeurd, oke, dan was het nog wel een wonder geweest, maar tijdens een gebed? Tijdens een gebed waarin werd gevraagd of er iets te doen was aan haar armen?
Ook heeft die vriendin (ik zal maar even niet zeggen hoe ze heet, weet niet of ze het goed vindt :smile: ) geleerd hoe je moet bidden. Ze spreekt de taal van de Heilige Geest, dus dat is al wat intiemer. Nu bleek het zo dat de vriend van die vriendin (die was ook mee) ineens het gevoel kreeg dat hij een atheistische klasgenoot moest bellen. Gewoon om te vragen of ze ook een nachtje SoulSurvivor mee wilde maken. Behalve seminars waren er ook relaxerende dingen als bijvoorbeeld graffity spuiten.

Toen vroeg mijn vriendin of ze even voor haar mocht bidden. Nou, dat meisje stond er wel voor open. Tijdens het gebed had mijn vriendin (zonder het meisje waarvoor ze bad echt te kennen) een beeld van haar gekregen, ze kende de situatie waarin zij leefde ineens, en kende haar gedachtegang.
Toen mijn vriendin dat tegen het meisje zei, bleek dat het beeld leek te kloppen!

Nou Teva, is dit toeval? Denk je dat dit allemaal toevallig zo is gebeurd? Zo ja, dan weet ik het ook niet meer :wink:
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Ik denk dat ze stiekem een paar druppels Bach bloesem nr. 34 Water Violet (Waterviolier) onder haar tong heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Bericht door Anneke »

Teva Teff schreef:Ik denk dat ze stiekem een paar druppels Bach bloesem nr. 34 Water Violet (Waterviolier) onder haar tong heeft gedaan.
Ha ha ha :roll:
Gebruikersavatar
Silly
Berichten: 2256
Lid geworden op: do jan 11, 2007 12:01 pm

Bericht door Silly »

ilona.. it's of no use and you know it :)

als je het zelf/van dichtbij meemaakt is het toch wel anders...

'toevallig' kennen wij nou eenmaal mensen die beter zijn geworden tíjdens gebed...
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Silly schreef:ilona.. it's of no use and you know it :)

als je het zelf/van dichtbij meemaakt is het toch wel anders...

'toevallig' kennen wij nou eenmaal mensen die beter zijn geworden tíjdens gebed...
En toevallig ben ik niet onder de indruk van dit soort verhaaltjes van christelijke wonderen.
Volgende keer maar even meten en vastleggen, wie weet kan je dan een realist overtuigen.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Bericht door Anneke »

Teva Teff schreef:
Silly schreef:ilona.. it's of no use and you know it :)

als je het zelf/van dichtbij meemaakt is het toch wel anders...

'toevallig' kennen wij nou eenmaal mensen die beter zijn geworden tíjdens gebed...
En toevallig ben ik niet onder de indruk van dit soort verhaaltjes van christelijke wonderen.
Volgende keer maar even meten en vastleggen, wie weet kan je dan een realist overtuigen.
Triest hoor, zeer triest.
Er VALT niks te meten. WAT moet ik in Godsnaam voor je meten? Er is een wonder gebeurd (nog wel meerdere op SoulSurvivor) en jij blijft een starre scepticus...
Kan ik er wat aan doen dat jij je ogen en geest sluit voor wonderen? Dat jij ze uit alle macht blijft ontkennen?
Daarom mijn posts op dat ander topic. Ik vind jouw reacties buitengewoon vervelend.
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Ilona schreef:
Teva Teff schreef:
Silly schreef:ilona.. it's of no use and you know it :)

als je het zelf/van dichtbij meemaakt is het toch wel anders...

'toevallig' kennen wij nou eenmaal mensen die beter zijn geworden tíjdens gebed...
En toevallig ben ik niet onder de indruk van dit soort verhaaltjes van christelijke wonderen.
Volgende keer maar even meten en vastleggen, wie weet kan je dan een realist overtuigen.
Triest hoor, zeer triest.
Er VALT niks te meten. WAT moet ik in Godsnaam voor je meten? Er is een wonder gebeurd (nog wel meerdere op SoulSurvivor) en jij blijft een starre scepticus...
Kan ik er wat aan doen dat jij je ogen en geest sluit voor wonderen? Dat jij ze uit alle macht blijft ontkennen?
Daarom mijn posts op dat ander topic. Ik vind jouw reacties buitengewoon vervelend.
Je doet maar, je bent niet de eerste crea/fundi christen die boos wordt op mijn realistische kijk op de werkelijkheid.
Jouw wonderen zijn net zo ongeloofwaardig als de wonderen van de Bio Stabil.
En het christenkampje waar jij het over hebt, onderstreept een ander topic van mij: Religie is collectieve gekte.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Er zitten er twee apart voor mij te bidden denk ik.

De ene keer is mijn linkerarm langer, dan is weer mijn rechterarm langer.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Bericht door Anneke »

Teva Teff schreef:
Ilona schreef:
Teva Teff schreef: En toevallig ben ik niet onder de indruk van dit soort verhaaltjes van christelijke wonderen.
Volgende keer maar even meten en vastleggen, wie weet kan je dan een realist overtuigen.
Triest hoor, zeer triest.
Er VALT niks te meten. WAT moet ik in Godsnaam voor je meten? Er is een wonder gebeurd (nog wel meerdere op SoulSurvivor) en jij blijft een starre scepticus...
Kan ik er wat aan doen dat jij je ogen en geest sluit voor wonderen? Dat jij ze uit alle macht blijft ontkennen?
Daarom mijn posts op dat ander topic. Ik vind jouw reacties buitengewoon vervelend.
Je doet maar, je bent niet de eerste crea/fundi christen die boos wordt op mijn realistische kijk op de werkelijkheid.
Jouw wonderen zijn net zo ongeloofwaardig als de wonderen van de Bio Stabil.
En het christenkampje waar jij het over hebt, onderstreept een ander topic van mij: Religie is collectieve gekte.
Jij wauwelt maar wat. Je zegt dat soort dingen gewoon tegen jezelf. Jij noemt het kijk op de werkelijkheid, ik noem het naïviteit. Je ogen afsluiten voor het bovennatuurlijke, je wílt er niet eens naar kijken.
Ik zal kijken of ik mijn vriendin op het forum kan krijgen, dan hoor je het van haarzelf. Of zelfs dat vindt je niet geloofwaardig?
Ik vraag me af of wanneer God Hemzelve zich aan jou openbaart dat je nog tegen Hem zou zeggen; 'nee, je bestaat niet, je bent ongeloofwaardig.'

Wonderen gebeuren, als jij ze niet wilt zien, dan ligt dat toch echt aan jou.
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Ilona schreef:
Teva Teff schreef:
Ilona schreef: Triest hoor, zeer triest.
Er VALT niks te meten. WAT moet ik in Godsnaam voor je meten? Er is een wonder gebeurd (nog wel meerdere op SoulSurvivor) en jij blijft een starre scepticus...
Kan ik er wat aan doen dat jij je ogen en geest sluit voor wonderen? Dat jij ze uit alle macht blijft ontkennen?
Daarom mijn posts op dat ander topic. Ik vind jouw reacties buitengewoon vervelend.
Je doet maar, je bent niet de eerste crea/fundi christen die boos wordt op mijn realistische kijk op de werkelijkheid.
Jouw wonderen zijn net zo ongeloofwaardig als de wonderen van de Bio Stabil.
En het christenkampje waar jij het over hebt, onderstreept een ander topic van mij: Religie is collectieve gekte.
Jij wauwelt maar wat. Je zegt dat soort dingen gewoon tegen jezelf. Jij noemt het kijk op de werkelijkheid, ik noem het naïviteit.

Ik denk dat je hier de plank misslaat Ilona.
Naiviteit is een van de kenmerken van gelovigen.
Dat moet ook wel. Hoe kun je anders gewoon alleen maar geloven.
GELOVEN.... Het woord zegt het al.
Iets aannemen zonder een vorm van bewijs.
Niets, nul, nada.


Je ogen afsluiten voor het bovennatuurlijke, je wílt er niet eens naar kijken.

Dat willen atheisten best.
Ik wil best kijken naar het bovennatuurlijke.
Maar ik ZIE NIETS.
Dat is het probleem. En mijn vrij realistische inslag zegt mij dat er dan ook niets is.
En dat geloof ik niet......DAT IS EEN ZEKERHEIDJE


Ik zal kijken of ik mijn vriendin op het forum kan krijgen, dan hoor je het van haarzelf. Of zelfs dat vindt je niet geloofwaardig?
Ik vraag me af of wanneer God Hemzelve zich aan jou openbaart dat je nog tegen Hem zou zeggen; 'nee, je bestaat niet, je bent ongeloofwaardig.'

Graag....KOM MAAR!!!

Wonderen gebeuren, als jij ze niet wilt zien, dan ligt dat toch echt aan jou.
Lieve Ilona, Wonderen gebeuren alleen maar tussen je oortjes.

Moet je eens op de mensen letten die een wonderbaarlijke genezing hebben meegemaakt.
Meestal zijn ze de volgende dag weer terug bij af (en verder).
Maar die beelden zullen ze je nooit laten zien.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 6:59 pm

Bericht door Anneke »

Hoe bedoel je dat laatste? Terug bij af?
Feit blijft dat er teveel dingen om mij heen gebeuren waarvan het onmogelijk is dat toeval het heeft bepaald, of de 'toeval' heeft wel een heel sneaky plan voor mij in petto.
Ik vind het prima wanneer jij vindt dat wonderen alleen tussen je oortjes kunnen gebeuren, want bij mij gebeuren ze in real-life. Dat jij vindt dat ze niet bestaan, betekent het nog niet DAT ze niet bestaan :wink:
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Het is een wonder dat je kunt denken dat er een onwaarneembare dinges is die uit treiterij een kind met een kort armpje laat opgroeien.
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Bericht door Amazigh »

Waarom geloof je dan dat de wereld per toeval is geschapen?
A proud amazigh!
Plaats reactie