Niet alleen belabberde levensomstandigheden ...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Niet alleen belabberde levensomstandigheden ...

Bericht door sprot »

Nicolas Sarkozy's harde optreden tegen moslimactivisten die haat prediken, maakt hem tot kop van Jut.

Eindeloos worden twee, totaal uit hun verband gerukte uitspraken van de Franse minister van Binnenlandse Zaken Sarkozy herhaald: het ,,gespuis'' en het gebruik van de ,,hogedrukreiniger''.

Maar volgens Franse experts speelt een andere factor mee in de vijandschap van gewelddadige relschoppers. Sarkozy is een van de politici die het eerst en hardst gereageerd hebben tegen het antisemitisme, de antiwesterse haat, en de weigering tot integratie die in Frankrijk door een aantal moslimpredikanten en -media wordt uitgeschald.

De Renseignements Généraux, die de regering inlichten over wat in Frankrijk leeft, hebben een dossier aangelegd met uittreksels van preken en toespraken in en rond moskeeën die als radicaal bekendstaan. Op basis daarvan zijn sinds het begin van het jaar negentien activisten uitgewezen, onder wie twee imams en een predikant, tot grote woede van hun aanhangers.

Een van de uitgewezen imams hield zijn gelovigen constant voor dat het Westen ,,onder de laars ligt van de zionisten en hun huurlingen'', en dat ,,de aarde moet branden van New York tot Jeruzalem''. Oproepen tot geweld tegen joden waren legio.

Ook de Franse republiek viel onder het haatdiscours. Een uitgewezen radicaal predikte dat de ,,jihad gevoerd moet worden tegen de grote Amerikaans-zionistische satan en zijn bondgenoten, zonder uitzondering''. Integratie in de Franse maatschappij was uit den boze want de laïciteit is ,,een duivels concept, een zionistische uitvinding''. Volgens een andere activist konden democratie en islam niet samengaan want ,,in een democratie heeft het volk en in de islam god de macht''.

Predikanten keurden geweld tegen echtgenotes of dochters goed, om te verhinderen dat die de weg zouden opgaan van ,,de westerse sletten''.

Sarkozy vroeg ook aan de Hoge Raad voor de Omroep (CSA) te onderzoeken hoe de zender Al-Manar van de Hezbollah in Libanon uit Frankrijk geweerd kan worden. Die zender verspreidt een rabiaat antisemitisme dat zich ent op dat van het tsaristische Rusland (de ,,Protocollen van Zion'') en van het nazisme. Ook dat initiatief van Sarkozy lokte protest uit in de cités.

Het verbod van de islamitische hoofddoek op school wordt de regering eveneens hard aangerekend. De opvallende uitbreiding van die hoofddoek in het straatbeeld de jongste jaren is volgens Franse vorsers een symptoom van de groeiende druk van fundamentalistische organisaties.

De commissie-Stasi, die het advies formuleerde over het verbod van opvallende godsdienstige symbolen op school, meldde dat ze veel brieven van moslimmeisjes kreeg die vroegen de sluier op school te verbieden. ,,Zodra er een meisjes met een hoofddoek naar school komt, wordt ons leven onmogelijk, want dan zegt een aantal jongens 'kijk daar is een goede moslima, maar jullie zijn hoeren', en dan worden wij geïntimideerd en bedreigd'', luidde het.

De uitbarstingen in de banlieue hebben vele aanleidingen of beweegredenen. Maar één ervan is wel degelijk haat tegen zogenaamde westerse waarden die Frankrijk als universeel beschouwt, en waarop Nicolas Sarkozy niet wil toegeven.

Bron : DS
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

FADELA AMARA, VOORZITSTER VAN NI PUTES NI SOUMISES, BLIKT TERUG OP DE RELLEN IN FRANSE BANLIEUES

De afgelopen dagen had ze amper een ogenblik om te eten, maar nu het wat rustiger is in de getto’s lukte het Fadela Amara (40) tijd vrij te maken om zich te laten fêteren in België. Gisteren ontving ze voor haar werk de Burgerschapsprijs 2005 van de stichting P&V, volgende week krijgt ze een eredoctoraat van de ULB. Maar de voorzitster van de organisatie Ni Putes Ni Soumises zou liever zo snel mogelijk weer het terrein op gaan. Amara: “Waar we nu mee opgezadeld zitten, is een grote bouwwerf waar opnieuw moet worden gebouwd. Maar met andere stenen dan vroeger.”

U bent zelf geboren en getogen in een bidonville. Begrijpt u de jongeren van de getto’s die de afgelopen weken auto’s in brand staken en politie en burgers aanvielen?

“Natuurlijk! Organisaties als de onze waarschuwen al jaren voor dit soort uitbarstingen. Werkloosheid, uitzichtloosheid, discriminatie...

De oorzaken zijn niet nieuw. Toen ik jong was, rebelleerde ik tegen hetzelfde onrecht en stelde ik ook mijn eisen aan de Franse regering. Maar wij maakten destijds gebruik van de werktuigen van de republiek. Wij trokken de straat op in grote betogingen, schreven media aan, lobbyden bij ministers. Daar zit het verschil met onze strijd.

“De huidige rellen, die ik trouwens met klem veroordeel, zijn het resultaat van een proces van zelfvernietigingsdrang dat al jaren heerst in de getto’s. De jongeren eisen geen tegensysteem meer dat ook hen rechtvaardigheid biedt; zij maken alles kapot.

Scholen, crèches, bedrijven in de omgeving. Dat is niet alleen sociale zelfmoord, tegelijk worden daardoor de meest kwetsbaren in deze gemeenschap getroffen: de meisjes en de homo’s. En de publieke opinie heeft zich volledig tegen die jongeren gekeerd.”

Dachten de relschoppers dan begrip te krijgen voor het in brand steken van auto’s en scholen?

“Ik wil hier beklemtonen dat het begin van de rellen niet werd veroorzaak door delinquenten. Het waren vrienden, sympathisanten en familie van de twee jongens die werden geëlektrocuteerd.

Voor het overgrote deel zijn het minderjarige jongens die nooit eerder in aanraking met het gerecht kwamen. Het is geen racaille, maar probeer de Franse bevolking daar nu maar eens van te overtuigen. Iedereen dacht dat de rellen snel zouden stoppen. Maar heel snel sloegen ze over op andere banlieues en daarna op andere steden. En dat is het werk van het echte geboefte. Drugshandelaars, gangsters maar ook (geagiteerd) en zeker de islamisten van de banlieues, die hun uiterste best doen om de rellen te recupereren. Dat is pas geboefte.”

U heeft daarbij herhaaldelijk verwezen naar de UOIF, de unie van islamitische organisaties in Frankrijk.

“Die probeert al een tijdje opnieuw in het openbaar te treden, nadat ze vorig jaar in een hoekje was gedrongen tijdens het grote debat over de openbaarheid van religie. Uiteindelijk was iedereen, behalve de unie, het erover eens dat religie privé is en niet openbaar. Terug naar af dus voor de UOIF, die al jaren bezig was om een politieke islam te promoten in de verpauperde buurten van het land. Na de rellen zagen ze hun kans. Niet alleen riepen ze op tot kalmte, maar de voorzitter kwam zelfs met een heuse fatwa. Alle moslims moesten zich onthouden van gewelddaden, zo klonk het. (verontwaardigd) Begrijp je wel, álle moslims. De UOIF ging volledig voorbij aan het feit dat het niet alleen maar moslims waren die deelnamen aan de rellen. Er waren veel moslims, ja, maar ook jongeren die volledig lak hadden aan religie, katholieken en zelfs joden. Maar als de islamisten kunnen stigmatiseren, zullen ze het niet laten.

“Des te groter is hun winst op termijn, wanneer de bevolking de moslims met een scheef oog gaat bekijken. Dit soort islamistische organisaties is steeds sterker geworden in de quartiers. Ik ben prakkiserend moslim, dus niemand kan mij vijandschap tegen deze godsdienst verwijten.

Maar je ziet bijvoorbeeld steeds meer gezinnen een zelfverklaarde imam opzoeken om sociale geschillen in de buurt te regelen. In de jaren negentig heb ik vaak meisjes verdedigd die een hoofddoek wilden dragen. Ik vond dat ze dat recht hadden en dat we hen niet mochten uitsluiten. Enkele jaren geleden ben ik teruggekomen op die mening. Net omdat die hoofddoek een vorm van recuperatie is.”

Tijdens rellen waarbij allochtone jongeren betrokken zijn, wijst men vaak naar de ouders omdat die hun verantwoordelijkheid niet nemen.

Wat vindt u daarvan?

“Ik heb medelijden met de ouders die hun kinderen auto’s in brand zagen steken en met stenen zagen gooien. Het is triest voor hen. Zij hebben die jongens bepaalde waarden meegegeven. Vandalisme was daar niet bij. Maar de omstandigheden zorgden ervoor dat de kinderen opgroeiden tot ge welddadige tieners.

“Bekijk het eens van hun kant: al jaren zegt men tegen hen: jullie zijn schuldig. Schuldig omdat ze werkloos zijn, omdat ze wonen in een rotte buurt, omdat ze hun kinderen niet de baas kunnen, omdat ze het geld niet hebben om hun kinderen cultuur bij te brengen. Ik ken de citésdoor en door en geen enkele ouder zal te gen zijn kind zeggen dat het zich moet prostitueren of een drugshandeltje moet opzetten om geld binnen te brengen. Dat is de schuld van de wet van de cité. Pas op: ik maak geen slachtoffer van de ouders niet, zeker niet. Zij moeten stoppen met toekijken, zij moeten van passieve naar een actieve burger evolueren. Maar daar hebben ze hulp bij nodig.

Zodat ze hun verloren autoriteit terug kunnen winnen.”

De laatste dagen wordt vaak geroepen dat het Franse integratiemodel naar de knoppen is...

“(onmiddellijk en gedecideerd) Non, pas du tout. Het integratiemodel op zijn Frans heeft gewerkt.

Niet voor iedereen, maar toch voor een overgrote meerderheid.

We beschouwen ons allemaal als burgers die dezelfde rechten verdienen. Er is een middenklasse van allochtonen, die heel divers is. Behalve in een aantal probleemgebieden verloopt de samenleving goed. Het Franse model is volgens mij een van de beste die er bestaat. Liever leef ik in een laïcistische republiek waar ik kan strijden tegen de disproporties dan in een communautaristische maatschappij zoals het Angelsaksisch model, waarin de cultuur van de andere erkend wordt en waar de etnische minderheden zichtbaar zijn, maar waar evenzeer discriminatie bestaat en ook gettoïsering niet wordt uitgesloten. Het is naar dat model dat de Franse getto’s langzaam maar zeker evolueren. Dat is jammer, want zo verliezen wij de mogelijkheid om onze rechten op te eisen als burgers en niet als leden van een gemeenschap.”
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 383
Lid geworden op: di jan 21, 2003 10:23 pm

Bericht door Patrick »

Vele relschoppers zijn trouwens minderjarig, ja soms zelfs zeer jong. Dus de rellen voordoen als een reactie op de werkloosheid lijkt me te goedkoop. Deze pubers horen nog geen werk te zoeken, deze pubers horen op school (en s'nachts thuis in hun bed).
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

En nu horen ze waarschijnlijk thuis in een streng internaat waar ze wat heropvoeding mogen genieten.....
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Patrick schreef:Vele relschoppers zijn trouwens minderjarig, ja soms zelfs zeer jong. Dus de rellen voordoen als een reactie op de werkloosheid lijkt me te goedkoop. Deze pubers horen nog geen werk te zoeken, deze pubers horen op school (en s'nachts thuis in hun bed).
Misschien is het wel 'gewoon' verveling, baldadigheid en haantjesgedrag (tegen elkaar opbieden). Heb gelezen dat de relschoppers het leuk vinden het nieuws te halen, en een wedstrijdje houden in zoveel mogelijk auto's in de fik steken.
Gelukkig zijn de rellen inmiddels over hun hoogtepunt heen. Mogelijke verklaring is dat de relschoppende jongeren er genoeg van hebben; de lol is er wel weer af en na een aantal dagen begint vermoeidheid op te treden..
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Ja, deze jonge gastjes horen inderdaad thuis in bed 's avonds of op school overdag.
Hoe komt het nu dat ze daar niet zijn als het hoort?

Je zou kunnen zeggen dat de islamitische opvoeding in het Westen compleet, maar dan ook compleet de mist ingaat, bijna uitsluitend waar het moslimjongens betreft, de meisjes liggen wel in bed of zitten wel thuis of op school als het hoort... In moslimlanden is dat ook zo hoor, MAAR daar is de sociale controle zodanig groot, er is altijd wel een oom, een oudere broer, een vriend van de vader of een buur die de spijbelende of kattenkwaad verrichtende jongens een draai om de oren geeft en ze manu militari naar huis sleept. Ook de politie in moslimlanden vervult deze functie! Iedereen is zo wat verantwoordelijk voor het gedrag van alle kinderen, en iedereen die wat ouder is heeft het recht om hen te corrigeren.

De manier van opvoeden bij moslims is ook totaal, maar dan ook totaal verschillend naargelang het om een jongen of om een meisje gaat. De meisjes wordt gewoon zowat alles verboden, resultaat : zij studeren beter, zijn ernstiger en brengen het over het algemeen ook verder dan moslimjongens hier in het Westen. De jonge moslimjongen wordt heel wat toegelaten, hij kan zijn zin doen en zijn moeder, zussen, tantes en buurvrouwen staan zowat ten zijnen dienste, hij mag ze zelfs commanderen en controleren! Langs de andere kant valt hier in het Westen in de buitenwereld de sociale controle van moslimjongens volledig weg. Resultaat : die jongens groeien op zonder ook maar enigzins voorbereid te zijn op het echte leven, ze kunnen geen tegenslagen aan, ze falen in hun studies en geloven dan nog ook dat dit de schuld is van de buitenwereld, die hen "discrimineert"...
Deze gefrustreerde moslimjongens worden dan ideale slachtoffers om gerecupereerd te worden door de islamisten, daar voelen zij zich terug "iemand" en kunnen ze zich handhaven, daar zijn ze "heer en meester" enkel en alleen omdat ze man zijn...De pure islam met zijn strijd tegen de "darul harb" biedt hen de kans wraak te nemen op de buitenwereld die hen imaginair onrecht heeft aangedaan.

Dit is allemaal natuurlijk uiterst begrijpelijk voor iemand die iets van psychologie en van islam afweet, maar dat is duidelijk aan onze politici niet besteed.
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

Dutch schreef:Hoe komt het nu dat ze daar niet zijn als het hoort?
Omdat veel landen in Europa opgescheept zitten met een overheid die de wetshandhaving verzuimt en crimineel gedrag tolereert en bijna niet straft. Leerplicht is slechts één van die dingen, maar het zou misschien een goed idee zijn om de strafmaat en de verantwoording weer bij de personen te leggen die het aangaat, zowel ouders als kinderen. Lukt het de ouders niet om de kinderen als normaal lid van de maatschappij op te voeden dan kan een streng internaat dat wel eens voor elkaar kunnen krijgen. Maar bovenal, gelijke monniken gelijke kappen. Er wordt mijns inziens veels te veel gedoogd en getolereerd en dat ondermijnt elke constructive poging tot een rechtvaardige maatschappij 8)
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

NIET ALLEEN LEVENSOMSTANDIGHEDEN

Bericht door stropke »

Aan Sprot,Dutch, Patrick, Sjeng en Unholy jullie info hier boven doorgenomen en zeer leerzaam, ook voor mij.
En tof dat die franse minister RE gaf ook op antisemitisme e.d.
Er is een Gods belofte dat wie Gods volk Israel zegent, zeg maar het voor hen opneemt, ook zegen ontvangt, doch wie Gods volk vervloekt ook door God afgewezen wordt.
En is ook juist dat opvoeding thuis belangrijk is en de overheid haar taak moet juist invullen. Als ze te laks is krijg men dit soort toestanden.
Raar hé dat oook de bijbel dit vermeld: als het kwaad niet direct gestraft wordt...
Ik kon de plaats waar vers staat niet 1 2 3 vinde :roll: , maar zoeken we op.
Merci voor jullie info grtjs Stropke
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

sprot schreef:Een veldwerkster getuigt ...
http://forum.vdab.be/forum/viewThread.j ... read=49049
Hoi Sprot merci voor de hint naar vdab forum. Ben ff gaan kijke daar en mijn ervaring erbij gezet.
Sluukes Stropke :wink:
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Plaats reactie