FNV: geef allochtoon voorrang bij baan.

Plaats reactie
Teva Teff

FNV: geef allochtoon voorrang bij baan.

Bericht door Teva Teff »

FNV: geef allochtoon voorrang bij baan.
Gepost door Rob (R@b) - Bron: De Volkskrant
Gepubliceerd: dinsdag 29 mei 2007 @ 09:09
De Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV) pleit voor een voorkeursbehandeling voor allochtonen bij sollicitaties. Wanneer er sprake is van gelijke geschiktheid zou de voorkeur naar een allochtoon moeten gaan. Dat zegt FNV-voorzitter Agnes Jongerius vandaag in een interview met het weekblad Volkskrant Banen.

Volgens Jongerius kunnen op deze wijze de kansen op een baan voor allochtonen worden vergroot en discriminatie bestreden.

Jongerius zegt zelf ooit bij de FNV te zijn aangenomen dankzij een voorkeursbeleid. ''Daar schaam ik me helemaal niet voor. Ik kwam twintig jaar geleden bij de FNV binnen door op een advertentie te reageren waarin ze expliciet vrouwen vroegen. De bond was toen een mannenbolwerk. Ik ben me ervan bewust dat ik niet op deze plaats had gezeten als ze toen niet expliciet vrouwen hadden gezocht. Er is niks mis met een voorkeursbeleid. Ik ben dolblij dat ik het product ben van zo'n positieve actie. Ik heb altijd gedacht: als ik maar binnenkom, dan laat ik daarna wel zien wat ik waard ben.''

Wettelijke dwang om het personeel een afspiegeling van de maatschappij te laten zijn, wijst de FNV-voorzitter echter af. Bedrijven moeten volgens haar eerst zelf maar eens beginnen met een allochtonen-voorkeursbeleid te ontwikkelen. Desondanks bleek vorige week dat PvdA-minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken de helft van de stages en werkervaringsplaatsen bij de overheid voor allochtonen reserveert.

De werkloosheid onder allochtone Nederlanders is twee keer zo hoog als onder autochtonen. Dat geldt zowel onder laag- als onder hoogopgeleiden. Hoewel 16 procent van de beroepsbevolking van 15- tot 65-jarigen tot de allochtone Nederlanders wordt gerekend, heeft slechts de helft van hen een baan.
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Ik ben bang dat ik mijn lidmaatschap voor het FNV moet heroverwegen.
Gebruikersavatar
Hamsa
Berichten: 525
Lid geworden op: za jan 25, 2003 7:45 am

Re: FNV: geef allochtoon voorrang bij baan.

Bericht door Hamsa »

Teva Teff schreef:
FNV: geef allochtoon voorrang bij baan.
De Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV) pleit voor een voorkeursbehandeling voor allochtonen bij sollicitaties.

Volgens Jongerius kunnen op deze wijze de kansen op een baan voor allochtonen worden vergroot en discriminatie bestreden.
Disriminatie om discriminatie te bestrijden? Ik kan het even niet volgen.
Je discrimineert wel (onderscheid maken naar afkomst) of je discrimineert niet.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Bij gelijke of vrijwel gelijke geschiktheid kan ik positieve actie nog wel ondersteunen.

Heb je enig idee hoeveel Blanke mannen en enkele vrouwen een goede baan danken aan vriendjes politiek? Het komt regelmatig voor dat een net afgestudeerde econoom uit een goede familie onmiddelijk ergens een top management functie krijgt. Netwerken noemt men dat. Ik noem dat een minder geschikt persoon zonder uitgebreide werkervaring aannemen.

Ik heb in het groot bedrijf de meest grote idioten hun zakken zien vullen dankzij netwerken en slijmen. Het bedrijf leed daar zichtbaar onder, maar het management valt elkaar niet af.

Ik zie niet in waarom ik zou klagen over positieve discriminatie van een paar allochtonen. Met een beetje geluk zijn ze geschikter dan de leden van OSM die ook worden voorgetrokken.
BaniIsrael
Berichten: 297
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 8:50 pm
Locatie: Te grote avatar verwijderd.

Bericht door BaniIsrael »

Linda Danvers schreef:Bij gelijke of vrijwel gelijke geschiktheid kan ik positieve actie nog wel ondersteunen.

Heb je enig idee hoeveel Blanke mannen en enkele vrouwen een goede baan danken aan vriendjes politiek? Het komt regelmatig voor dat een net afgestudeerde econoom uit een goede familie onmiddelijk ergens een top management functie krijgt. Netwerken noemt men dat. Ik noem dat een minder geschikt persoon zonder uitgebreide werkervaring aannemen.

Ik heb in het groot bedrijf de meest grote idioten hun zakken zien vullen dankzij netwerken en slijmen. Het bedrijf leed daar zichtbaar onder, maar het management valt elkaar niet af.

Ik zie niet in waarom ik zou klagen over positieve discriminatie van een paar allochtonen.
ONZIN! Je moet jezelf bewijzen voor een BAAN, weg met die positieve Discriminatie, kijk naar de Bani-Israel in Nederland, wij hebben ook hard moeten werken! Wij bezitten nu 1 van de beste banen in Holland!
O Israel Waarom bent Gij zo? O Israel waarom heeft U de Almachtige teleurgesteld? O Israel wanneer komt Gij weer tot inkeer?
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Vriendjes politiek komt heel veel voor in dit land.

Ik vind ook dat iedereen op basis van prestatie carriere hoort te maken, maar ik ga mijn ogen niet sluiten voor de realiteit.
Gebruikersavatar
Roelof
Berichten: 1718
Lid geworden op: vr jul 11, 2003 2:38 am

Bericht door Roelof »

Kennelijk weten ze bij de FNV nog niet dat veel allochtonen in dit land helemaal geen ambitie hebben om te werken...
Gebruikersavatar
Hamsa
Berichten: 525
Lid geworden op: za jan 25, 2003 7:45 am

Bericht door Hamsa »

Linda Danvers schreef:Vriendjes politiek komt heel veel voor in dit land.

Ik vind ook dat iedereen op basis van prestatie carriere hoort te maken, maar ik ga mijn ogen niet sluiten voor de realiteit.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Voor mij is het nieuw dat vriendjespolitiek ook in Nederland voor komt. In Aziatische landen is het haast niet anders. Of het gebeurt daar openlijker. Altijd gedacht dat dit in Nederland niet gevrijwaard is van vriendjespolitiek en corruptie.
Plaats reactie