Drie christenen op Sulawesi geëxecuteerd

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
sprot

Drie christenen op Sulawesi geëxecuteerd

Berichtdoor sprot » Do Sep 21, 2006 10:54 pm

PALU - Drie christenen zijn donderdag op het Indonesische eiland Sulawesi geëxecuteerd wegens hun rol bij bloedige aanvallen op moslims in 2000. De drie hielden tot het laatste moment vol onschuldig te zijn.

Op Sulawesi zijn in verband met de executie van het drietal verscherpte veiligheidsmaatregelen van kracht. De autoriteiten hebben duizenden manschappen politieversterking op de been gebracht. In zeker zeven steden werd door christenen vreedzaam betoogd.
(Is ondertussen achterhaald: zie hieronder ...)

Sulawesi was in de periode 1998-2002 het toneel van bloedige godsdienstrellen die aan meer dan duizend mensen, zowel christenen als moslims, het leven hebben gekost.

Indonesië negeert met de uitvoering van de drie doodvonnissen een oproep tot gratie van paus Benedictus XVI. Ook wordt voorbijgegaan aan kritiek van mensenrechtenorganisaties als Amnesty International, dat het drietal geen rechtvaardig proces heeft gehad.
De drie mannen zouden aanvankelijk een maand geleden worden geëxecuteerd, maar kregen toen respijt. Het uitstel leidde tot straatprotesten van moslimactivisten. De Indonesische bevolking bestaat voor ongeveer 80 procent uit moslims. Op Sulawesi is de verhouding moslims en christenen ongeveer elk de helft.

Het drietal, Fabianus Tibo, Marinus Riwu en Dominggus da Silva, werd ter dood veroordeeld omdat bewezen werd geacht dat zij een leidende rol hebben gespeeld bij aanvallen op moslims in mei 2000. Daarbij kwamen minstens zeventig mensen om het leven die hun toevlucht hadden gezocht in een islamitische school. Het betrof een van de bloedigste voorvallen in twee jaar van strijd tussen islamitische en christelijke milities, waarbij minstens duizend doden zijn gevallen en tienduizenden mensen dakloos zijn geraakt.

Na het geweld op Sulawesi zijn maar weinig mensen veroordeeld en de drie christenen zijn de enigen die de doodstraf hebben gekregen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sprot op Vr Sep 22, 2006 8:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

sprot

Rellen in Indonesië na executie christenen

Berichtdoor sprot » Vr Sep 22, 2006 8:43 am

Honderden Indonesiërs zijn vrijdag woedend de straat opgegaan na de executie donderdagavond laat van drie christenen die waren veroordeeld voor het aanzetten tot geweld tegen moslims. De betogers trokken plunderend en brandstichtend door de plaats Atambua, in de overwegend christelijke provincie Oost Nusa Tenggara.

Bij het kantoor van het Openbaar Ministerie gooiden de demonstranten ruiten in en vernielden zij het meubilair. Daarna trokken ze naar de woning van de lokale hoofdaanklager en staken die in brand. Religieuze leiders proberen de menigte te kalmeren, meldde de plaatselijke politie.

In de regio Poso op Sulawesi, waar de drie christenen werden terechtgesteld, zijn ook ongeregeldheden uitgebroken. Honderden woedende betogers bekogelden de ordetroepen met stenen. Volgens de politie zijn tot dusver drie mensen gewond geraakt. In de regio zijn 4000 politieagenten en militairen ingezet om de orde te herstellen.

De drie geëxecuteerden waren veroordeeld omdat zij een menigte christenen hadden aangevoerd die tijdens godsdienstrellen in 2000 in Poso meer dan tweehonderd moslims om het leven bracht. Internationale mensenrechtenorganisaties en het Vaticaan hebben de executies veroordeeld.
Afbeelding
Afbeelding
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste

Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)

Sapere aude!

In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

gideong

Berichtdoor gideong » Za Sep 23, 2006 9:30 pm

Barbaars elke doodstraf.

Hoe zit het met de organisatoren van die bommen op bali. Is die haat-iman alweer vrij ?
De boom herken je aan zijn vruchten

Terug naar “Terrorisme, Jihad en politieke islam”