Djinns

Is de koran perfect? Bevat de koran informatie over de toekomst? Bevat de koran wonderen? Is de koran het woord van God? Of begonnen als een tekstuitleg bij de bijbel?
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Djinns

Bericht door Mahalingam »

Tja, die djinns toch. Heel bruikbaar om eigen verantwoordelijkheid te ontlopen.
Niet-gelovigen moeten zich behelpen met lamme "ik kan me daar niets meer van herinneren."
Teacher says "devil was in him" during incident with child

A man accused of sexual abuse against three children while he was working at a Mosque told police he had pulled one child’s trousers down – but has said the devil was within him at the time.

Hafiz Fazal in on trial at the Lowry in Salford, operating as a nightingale court during the pandemic, where he is accused of a string of charges relating to his time as a teacher between February 1993 and August 1996.

Against the first complainant he faces a total of six charges of indecent assault including that he grabbed and squeezed his chest.

And against the second complainant he faces multiple charges of rape, with the man telling the jury this took place “two to three times a week” for two years.

Fazal is said to have carried out a single indecent assault against the final complainant.

And yesterday the 66-year-old took to the stand to give his account.

Prosecutor Christopher Tehrani QC probed him about a partial confession he gave to the police, where he said he had taken the first complainant into his office, pulled his trousers down and thrust his body against his.

He initially said he was scared of the police as he had never been to a police station.
Fazal then said the police had not threatened him, but he was still scared.

Mr Tehrani asked: “No one is threatening you, why did you tell the police that you pulled his trousers down and rubbed yourself against him?”

Fazal said: “I got under the influence of Satan and the devil.”

He was later asked what the devil was telling him to do.

He said: “Satan does not come from outside, he does whatever he has to do from inside.”

Mr Tehrani later asked if he was sexually aroused when he had the first complainant in the office.

Fazal said: “No.”

Fazal was then pointed to a later interview where he had said he had intended to touch genitalia but said “god saved me.”

He was probed about this and said: “I had no intention, I had no plan, Satan comes in you, that is how it happened.”

When asked how long the devil had urged him to pull the boy’s trousers down he said: “Not before that just that one second.”

Mr Tehrani asked: “It must have been for longer than a second, you had to take the boy from the classroom.”

Fazal said: “If somebody steals something it doesn’t take long, it is like that.”

While the prosecutor was between questions, Fazal shouted out that he had been “famed” and said “I have heard in England you get justice here, where is the justice?”

He began crying in the dock after this.

Fazal, of New Earth Street in Oldham, denies the charges against him.

The trial before Judge Mark Ford QC, continues.
https://www.theoldhamtimes.co.uk/news/1 ... ent-child/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Djinns

Bericht door Mahalingam »

Het woke Disney leek het een goed idee om wat islamietisch in hun amusement te stoppen. En je begrijpt wel: daar zijn Mohammedanen 'not amused' van.
Muslim Ms. Marvel Fans Express Serious Concerns About Kamala's Power Source
[...]
As revealed in Ms. Marvel Episode 3, "Destined" the titular hero's newfound abilities are apparently due to her heritage as a Djinn. As explained by Kamran's mother Najma, Kamala's ancestors are otherworldly beings from the Noor dimensions that were banished from their reality sometime before 1942. These people are quickly explained to be the Djinn, creatures from Islamic mythology which can be both good and evil. A number of fans have expressed frustration with the reveal, specifying that the Quran condemns the practice of worshipping Djinn.

Viewers have interpreted Kamala's Djinn-based powers as an act of "shirk," the sin of idolatry, which is problematic as practicing Muslims are forbidden from worshiping anything other than Allah.
https://www.msn.com/en-us/entertainment ... ar-AAYMCCc

Djinn Power ??
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Djinns

Bericht door sjun »

Mohammed was er behoorlijk duidelijk over:
De plaats van de vrouw in pure islam.

“naqisatan ‘aglan wa dinan”

Er valt mijns inziens weinig goeds van zo'n misantropische traditie te verwachten. Al denken sommigen daar heel anders over. Gelukkig laat niet iedereen zich er evenveel door indoctrineren.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Boudewijn Atsma

Re: Djinns

Bericht door Boudewijn Atsma »

Voor mensen die nog belangstelling hebben voor de inmiddels wat gedateerde, om niet te zeggen belegen, discussie over de islam verwijs ik graag naar een boeiende draad op dit forum
Daarin veegt ene Boudewijn Abma, een inhoudelijk goed ingevoerd persoon waar ik het inhoudelijk volledig mee eens ben, de vloer aan met een hele stoet islamhaters die inhoudelijk geen teen aan de grond krijgen.
Als je na lezing van deze draad nog gelooft in islamisering, islamofobie en de racistische gedachte dat moslims per definitie een minderwaardig volk zijn dan adviseer ik de lezing te herhalen.

viewtopic.php?f=9&t=26091&hilit=abma
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Djinns

Bericht door Ariel »

Ik vermoed dat de beide heren Boudewijn zich te veel eer aan meten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Djinns

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
do jul 07, 2022 6:22 pm
Ik vermoed dat de beide heren Boudewijn zich te veel eer aan meten.
Ik geef toe dat het een ongelijke strijd is, Ariel.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Djinns

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
do jul 07, 2022 6:24 pm
Ariel schreef:
do jul 07, 2022 6:22 pm
Ik vermoed dat de beide heren Boudewijn zich te veel eer aan meten.
Ik geef toe dat het een ongelijke strijd is, Ariel.
Ik vind het zorgelijk Boudewijn. Een persoon die zich zoveel identiteiten aanmeet, om er een paar te noemen, Danube, Cypres, Graatsma en nu dus Boudewijn A en Boudewijn A moet bijna wel een probleem hebben.

Ik wil niet vervelend doen, maar je komt dat fenomeen van verschillende identiteiten in één persoon ook tegen in de psychiatry. Hoor jij ook stemmen?

Denk er eens over na. In jouw werk bubbel zijn er vast en zeker competente mensen die jou kunnen helpen en raad kunnen geven.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Djinns

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
do jul 07, 2022 8:16 pm


Ik wil niet vervelend doen

Ik zal je niet verwijten dat je dit niet altijd lukt.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Djinns

Bericht door sjun »

Boudewijn Atsma schreef:
do jul 07, 2022 4:41 pm
Voor mensen die nog belangstelling hebben voor de inmiddels wat gedateerde, om niet te zeggen belegen, discussie over de islam verwijs ik graag naar een boeiende draad op dit forum
Daarin veegt ene Boudewijn Abma, een inhoudelijk goed ingevoerd persoon waar ik het inhoudelijk volledig mee eens ben, de vloer aan met een hele stoet islamhaters die inhoudelijk geen teen aan de grond krijgen.
Als je na lezing van deze draad nog gelooft in islamisering, islamofobie en de racistische gedachte dat moslims per definitie een minderwaardig volk zijn dan adviseer ik de lezing te herhalen.

viewtopic.php?f=9&t=26091&hilit=abma
Het overtuigt bepaald niet om op een forum gewijd aan een kritische vinger aan de pols met betrekking tot islam en omgevingsislamisering kritische geluiden te ridiculiseren tot extreem om vervolgens te gaan pleiten voor het aanhalen van hele andere topicsonderwerpen dan islam. Dat is alsof ik bij D66 ga pleiten om diversiteit van politieke meningen na te gaan streven. Het zal dan ook een soortgelijk effect hebben.
:smartass:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Boudewijn Atsma

Re: Djinns

Bericht door Boudewijn Atsma »

sjun schreef:
vr jul 08, 2022 11:02 pm

Het overtuigt bepaald niet om op een forum gewijd aan een kritische vinger aan de pols met betrekking tot islam en omgevingsislamisering kritische geluiden te ridiculiseren tot extreem om vervolgens te gaan pleiten voor het aanhalen van hele andere topicsonderwerpen dan islam. Dat is alsof ik bij D66 ga pleiten om diversiteit van politieke meningen na te gaan streven. Het zal dan ook een soortgelijk effect hebben.
:smartass:
Ik had niet de illusie sjun te kunnen overtuigen van mijn standpunt dat er beduidend belangrijkere en meer urgente onderwerpen aan de orde zijn dan de islam en de vermeende islamisering. Hij praat al 20 jaar nagenoeg uitsluitend over dit onderwerp dus het zal hem niet meevallen in te zien dat dit onderwerp zijn relevantie heeft verloren. Zelfs bij de PVV krijgt het onderwerp nauwelijks nog aandacht. Dichter bij huis kan hij waarnemen dat dit forum bijna geheel is uitgestorven en de gesprekken die er nog worden gevoerd zelden nog over de islam gaan.

Persoonlijk ben ik overigens van mening dat onderwerp nimmer enige relevantie had ware het niet dat er in de achter ons liggende periode nogal wat mensen waren die op het punt van de vermeende islamisering in een collectieve neurose verstrikt raakten en daarmee onze politiek en cultuur behoorlijk wisten te verloederen. Die schade zal nog decennia voelbaar blijven.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Djinns

Bericht door sjun »

Niet te geloven dat Wim alweer een topic tracht te kapen voor zijn eigen agenda. Intussen maken ook de mensen in de Noord-Oostpolder al kennis met wanbeleid van dit kabinet om onder het mom van mensenrechten de halve wereld binnen te halen en de cumulerende kosten daarvan door te schuiven naar de lokale bevolking. Kenneijk zijn er sterk misleidende Djinns of anders geldstromen en Europese carrierekansen actief op zulk beleid er door te drukken ten koste van de bevolking in plaats van evenals het Verenigd Koninkrijk in te zetten op het bass blijven over eigen grenzen en toelatingsbeleid. Die unie moet op de schop, zoveel wordt wel duidelijk. En een man als Frans Timmermans die niets met het volk heeft vertegenwoordigt vooral de groene aandeelhouders. Kennelijk had hij flink wat subsidie te verdelen waardoor hij ook nog een eredoctoraat in Delft kreeg toegeschoven. Een schaamteloze voorstelling. Ik vraag me af namens wie hij Eurocommissaris is en wanneer zijn termijn eens ten einde komt.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Boudewijn Atsma

Re: Djinns

Bericht door Boudewijn Atsma »

sjun schreef:
di jul 12, 2022 11:48 pm
Niet te geloven dat Wim alweer een topic tracht te kapen voor zijn eigen agenda. Intussen maken ook de mensen in de Noord-Oostpolder al kennis met wanbeleid van dit kabinet om onder het mom van mensenrechten de halve wereld binnen te halen en de cumulerende kosten daarvan door te schuiven naar de lokale bevolking. Kenneijk zijn er sterk misleidende Djinns of anders geldstromen en Europese carrierekansen actief op zulk beleid er door te drukken ten koste van de bevolking in plaats van evenals het Verenigd Koninkrijk in te zetten op het bass blijven over eigen grenzen en toelatingsbeleid. Die unie moet op de schop, zoveel wordt wel duidelijk. En een man als Frans Timmermans die niets met het volk heeft vertegenwoordigt vooral de groene aandeelhouders. Kennelijk had hij flink wat subsidie te verdelen waardoor hij ook nog een eredoctoraat in Delft kreeg toegeschoven. Een schaamteloze voorstelling. Ik vraag me af namens wie hij Eurocommissaris is en wanneer zijn termijn eens ten einde komt.
Het gebabbel van sjun illustreert mijn betoog. Islamisering is geen belangrijk onderwerp meer en ook sjun heeft het ook liever over klimaat en stikstof, uiteraard met verwijzing naar nepnieuws-sites als Klimaatgek.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Djinns

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
wo jul 13, 2022 10:57 am
Islamisering is geen belangrijk onderwerp meer
Dat ben ik niet met je eens. De Islamisering is nog steeds heel belangrijk. Misschien wel belangrijker dan vroeger. Er worden in Europese landen bijna geen aanslagen meer gepleegd, maar dat komt omdat inlichtingendiensten er bovenop zitten en extremisten oppakken voor dat ze een aanslag kunnen plegen.

En ik vermoed dat fanatieke moslims wat slimmer geworden zijn, want ze hebben namelijk alle tijd om de wereld te islamiseren dank zij de hulp van naïeve mensen zoals jij.

Lees dit even.
'Achter islamisering zit een plan'

De islamisering van Europa gaat volgens een bepaalde strategie, geeft Machteld Zee aan in haar boek Heilige Identiteiten dat vandaag verschijnt. ,,Pas als je de kennis bezit, zie je wat er gaande is."

Wierd Duk

Politicologe Machteld Zee (32) promoveerde in 2015 aan de Universiteit Leiden op een onderzoek naar de shariaraden in Engeland.

Als een van zeer weinig buitenstaanders kreeg zij toegang tot zittingen van deze islamitische rechtbanken, die voor 95 procent echtscheidingen behandelen. Zee's pamflet Heilige Identiteiten is gebaseerd op dit onderzoek.

,,Vergelijk Nederland in de jaren 80 met nu", zegt politicologe en juriste Machteld Zee, die promoveerde op een onderzoek naar shariarechtbanken. ,,Dan zie je de toegenomen invloed van de islam overal. Vanuit Saoedi-Arabië en andere landen is de wereld overspoeld door duizenden imams, lesboeken, moskeeën en enorm veel geld."

In nog geen 150 pagina's schetst Machteld Zee (32) de achtergronden van het moslimfundamentalisme, dat ook in westerse landen wortel schiet. Heilige Identiteiten: op weg naar een shariastaat? is een analyse van de problemen van de multiculturele samenleving.

U stelt dat conservatieve moslims hun geloofsgenoten willen overhalen om de sharia, de islamitische wet, te omarmen. Die fundamentalisten zouden worden geholpen door 'nuttige ongelovigen': niet-islamitische intellectuelen, politici en opiniemakers die moslims niet voor het hoofd willen stoten.
,,Ja, leidende multiculturalisten menen letterlijk dat moslims gevrijwaard moeten blijven van kritiek omdat zij daarvan psychologische schade zouden ondervinden. Weliswaar vinden ook veel islamieten dit een idioot standpunt, maar andere moslims gebruiken het om hun critici uit te maken voor 'islamofoob' of 'racist'."

U stond zelf, zoals u zegt, 'links in D66' toen u met uw onderzoek naar shariarechtbanken in Engeland begon. Nu waarschuwt u voor een gebrek aan kennis van en weerstand tegen de oprukkende radicale islam.
,,Ik ontdekte een compleet rechtssysteem - veel gesystematiseerder dan ik had verwacht - dat in strijd is met onze seculiere wetgeving. Veel moslimvrouwen zitten vast in een religieus huwelijk omdat hun omgeving een scheiding voor de staat niet voldoende vindt. Voor deze moslims is het shariahuwelijk veel belangrijker. Die vrouwen moeten aan een shariarechter of een imam vragen hun huwelijk te ontbinden, bijvoorbeeld omdat hun man hen mishandelt. Ook Nederlandse moslima's reizen naar die rechtbanken in Engeland. Dat is een parallelle samenleving. Ik verzet me daartegen omdat die praktijk indruist tegen de rechten van vrouwen."

U analyseert de activiteiten van de Moslimbroederschap. Die politiek-religieuze beweging is uit op 'werelddominantie', gesteund met veel geld uit fundamentalistische kringen. De shariaraden zijn deel van dat project, schrijft u.
,,Daarom is het zo belangrijk dat wij er kennis van nemen. De auteurs die ik bestudeerde stonden meest welwillend tegenover die shariaraden. Maar wat bleek? Geen van hen was ooit bij zo'n zitting geweest. Ja, dan weet je dus niet wat zich daar afspeelt. Nu vragen ze mij: 'Vertel eens'. Vrouwen worden door die rechters aangeraden polygamie te accepteren en bij huiselijk geweld geen aangifte te doen, kinderen worden aan een gewelddadige vader toegewezen. Ik heb wel de indruk dat, nu dit bekend is, het debat kantelt. Ik hoor de voorstanders van shariarechtbanken nauwelijks meer."

In uw boek zoekt u de polemiek met de politiek correcte elite, die misstanden binnen de islam zou verdoezelen en de dreiging van de fundamentalistische islam zou bagatelliseren.
,,Volgens mij stel ik vooral zaken vast. Als ik constateer dat invloedrijke westerse intellectuelen criticasters van de islam ontmoedigen en zodoende de fundamentalisten helpen om moslimgemeenschappen te isoleren en hen te 'islamiseren', dan is dat niet meer dan een constatering. Ik wil vooral in een kort betoog de lezers bijpraten over de fundamentalistische islam."

Hoe ziet u de toekomst?
,,We zullen veel weerbaarder moeten worden en grenzen moeten stellen aan de islamisering. Niet ingaan op de eis dat afbeeldingen van schaars geklede vrouwen moeten worden afgeplakt, bijvoorbeeld. 'Just say no'. En burgers moeten niet telkens een beroep doen op de overheid. Je kunt zelf immers ook laten zien wat je normen en waarden zijn. Waarom haalt de Hogeschool Den Haag preventief de kerstboom weg? En waarom wordt op plekken waar moslims komen alcohol geweerd? Dat hoeft allemaal niet, we doen het zelf."

Vreest u de kritiek? U zult ongetwijfeld in het rechtse kamp worden gedrukt.
,,Bij lezingen merk ik daar niets van. Ook een 'links' publiek reageert positief op mijn verhaal. En rechts? Hou op. Gelijke rechten voor vrouwen en verzet tegen vertegenwoordigers van een religie die dreigen met geweld - dat kun je ook common sense noemen."
Wij op dit forum weten dat allang. Vandaar dat het goed is dat jij, die bij de politiek correcte elite hoort, hier ook op gewezen wordt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Djinns

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
wo jul 13, 2022 11:58 am

Dat ben ik niet met je eens. De Islamisering is nog steeds heel belangrijk. Misschien wel belangrijker dan vroeger. Er worden in Europese landen bijna geen aanslagen meer gepleegd, maar dat komt omdat inlichtingendiensten er bovenop zitten en extremisten oppakken voor dat ze een aanslag kunnen plegen.

En ik vermoed dat fanatieke moslims wat slimmer geworden zijn, want ze hebben namelijk alle tijd om de wereld te islamiseren dank zij de hulp van naïeve mensen zoals jij.

Lees dit even.
Klopt, Machteld Zee gelooft ook nog in de islamisering.

🥱
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Djinns

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
wo jul 13, 2022 12:03 pm

Klopt, Machteld Zee gelooft ook nog in de islamisering.

🥱
Klopt. Slimme meid die Machteld Zee. Helaas behoor jij ( nog) tot de mensen die NIET zien wat er gaande is.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Djinns

Bericht door Boudewijn Atsma »

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Djinns

Bericht door Ariel »

Het is duidelijk dat Thijl Sunier Antropoloog. Hoogleraar Islam in Europese Samenlevingen aan de Vrije Universiteit Amsterdam.en voorzitter van de Netherlands Interuniversity School for Islamic Studies het niet met haar eens is.


Maar of dat wat zegt? :nietverstaan: Volgens mij niet. Wat Thijl schrijft is ook maar een opinie. De man is erg pro islam, dus zou het raar zijn als hij het wel eens zou zijn met Machteld Zee.

Over Thijl:
Since 2010 I am president of the Netherlands Interuniversity School for Islamic Studies (NISIS). Since 2016 I am executive editor of the Journal of Muslims in Europe (JOME).
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Djinns

Bericht door sjun »

Thijl S. staat op de loonlijst bij de islamiseerders. Het verraad der klerken komt met hem uitstekend in beeld.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Boudewijn Atsma

Re: Djinns

Bericht door Boudewijn Atsma »

sjun schreef:
vr jul 15, 2022 2:15 pm
Thijl S. staat op de loonlijst bij de islamiseerders. Het verraad der klerken komt met hem uitstekend in beeld.
Sjun heeft een broertje dood aan wetenschappers, zeker met enige wetenschappelijke statuur. Zoals Ariel al zei, die wetenschappers hebben ook maar een mening, net zoals E.J. Bron, Paul Joseph Watson en Roman Balmakov.

Vergeet mevrouw Zwagerman en Gideon van Meijeren niet, die hebben ook een mening.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Djinns

Bericht door sjun »

Zolang er meningen uitgewisseld kunnen worden, kunnen mensen beoordelen of ze er wat mee kunnen en de eigen mening scherpen. Als er alleen maar links met meningen van zelfbenoemde factcheckers dienen te worden overgenomen, leven we al in een dystopische neo marxistische wereld.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Djinns

Bericht door Mahalingam »

Onder ons, inboorlingen neemt het geloof in djinn-achtigen (=kabouters, elfjes, trollen, witte wieven enz) af. Ook het geloof in aardstralen is tanende maar maakt plaats voor de enge electro-smog.
Geloof in helderziendheid en tovenarij neemt af

Uit een nieuw onderzoek van Stichting Skepsis, de Universiteit van Amsterdam en het Kieskompas blijkt dat minder Nederlanders dan voorheen in bovennatuurlijke fenomenen geloven. De wetenschappers vergeleken de data met een onderzoek uit 1985.

Geloof in onder andere telepathie, vervloekte plaatsen en geluks- of ongeluksgetallen is sterk afgenomen. Nederlanders staan in vergelijking met 38 jaar geleden minder snel open voor paranormale verschijnselen. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam en Kieskompas in opdracht van Stichting Skepsis. Uiteenlopende paranormale verschijnselen zijn getoetst.

Aan de 2511 respondenten zijn 28 bovennatuurlijke fenomenen voorgelegd, met de vraag of ze daar in geloofden. De data zijn naast de uitkomsten van een enquête uit 1985 gelegd. Destijds zijn 24 dezelfde stellingen voorgelegd. Slechts zes verschijnselen wonnen nu aan populariteit. Onder meer het geloof in reïncarnatie en in spoken en geesten nam toe, net als het geloof in de mogelijkheid om contact te hebben met buitenaardse wezens.

Wetenschappelijke verklaringen

Suzanne Hoogeveen, een van de onderzoekers, is niet verbaasd over de uitslag. “Het is een flinke daling, het geloof in veel verschijnselen is gehalveerd. Maar dat vind ik passen bij hoe de samenleving is veranderd. Ik denk dat het in de lijn ligt van ontkerkelijking en secularisatie. Er is meer aandacht voor wetenschappelijke verklaringen.”

Een aantal van de gevraagde fenomenen zijn volgens de onderzoekster ‘ouderwets’. Ze noemt wichelroede lopen als voorbeeld. “We wilden de vergelijking maken met de enquête uit 1985, vandaar dat een aantal gevraagde verschijnselen een beetje traditioneel is. Dat kan ook een deel van de daling duiden.”

55 procent van de ondervraagden gaf aan in minstens een van de 28 verschijnselen te geloven. “Dat is enigszins verbazingwekkend”, zegt Hoogeveen. “Het betekent dat meer dan de helft van de Nederlanders in paranormale verschijnselen gelooft, dat zou ik niet hebben voorspeld. Dat is niet iets wat je verwacht bij nuchtere Nederlanders.”

Kabouters en elfen

Twee procent van de respondenten gelooft in kabouters en elfen. Er was slechts één respondent die in alle 28 fenomenen geloofde. Hoogeveen: “Het zijn dan ook ontzettend uiteenlopende verschijnselen”.

Of ze zelf in een van de bovennatuurlijke verschijnselen gelooft? “Nee”, lacht ze. “Daar is voor mij veel te weinig wetenschappelijk bewijs voor.”
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~be6c3b5f/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2455
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: Djinns

Bericht door Pizzaman »

Mahalingam schreef:
do aug 24, 2023 11:44 am
Onder ons, inboorlingen neemt het geloof in djinn-achtigen (=kabouters, elfjes, trollen, witte wieven enz) af.
Ik zag laatst nog een live echte kabouter. Een groene.

Afbeelding
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Djinns

Bericht door sjun »

Ik zag hem ook.

Afbeelding
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2455
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: Djinns

Bericht door Pizzaman »

sjun schreef:
vr dec 01, 2023 3:20 pm
Ik zag hem ook.

Afbeelding
Vanuit de shoarmatent op de hoek misschien?
Afbeelding
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Djinns

Bericht door sjun »

:roll:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie