Vrouw in Islam

Bestaan gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in de islam? Begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden? Bevrijdt de islam de vrouw?
Ariel

Re: Vrouw in Islam

Bericht door Ariel »

King George schreef:
zo jul 23, 2023 7:03 pm
Premium artikel, dus helaas niet (meer) verder leesbaar.
Speciaal voor jou king. :heart:
Nadia dacht dat ze op vakantie ging, maar werd uitgehuwelijkt: ‘Heb achttien jaar niet gelachen’

Ze was nog maar 14 jaar toen Nadia werd uitgehuwelijkt aan een oudere man in Afghanistan. Dat overkomt tientallen tot honderden Nederlandse vrouwen per jaar. Nadia leefde achttien jaar lang in een hel vol misbruik en mishandelingen voor ze kon ontsnappen. Voor het eerst doet ze haar verhaal. ,,Ik besef ineens dat ik achttien jaar niet heb gelachen.’’

De zomervakantie is nog niet begonnen, maar het is druk op Schiphol. Nadia (31, niet haar echte naam) staat tussen de zongebruinde reizigers. Klein en volledig in het zwart. Toen ze met een enkele roze koffer uit het vliegtuig stapte, voelde ze iets wat ze al jaren niet had gevoeld: ze was eindelijk thuis.

Als 13-jarige stond ze hier voor het laatst. ,,We gaan op vakantie’’, had haar vader gezegd. Nadia dacht er niet veel van, keek er zelfs naar uit. Eindelijk zou ze haar biologische moeder weer zien.

Bovendien kon ze even ontsnappen aan een gewelddadige thuissituatie. Nadia werd mishandeld door haar stiefmoeder, de tweede vrouw van haar vader. ,,Een omvallend glas was al een reden om de haren uit mijn hoofd te trekken. Ik had vol en dik haar, verborgen onder een hoofddoek. Daarom zag niemand de kale plekken op mijn hoofd. En ze sloeg op plekken die niet zichtbaar waren’’, begint Nadia haar verhaal. Ze stroopt een mouw op, waardoor een litteken op haar rechterarm zichtbaar wordt.

Haar vader kwam als vluchteling naar ons land. Omdat hij genaturaliseerd was, werd Nadia ook Nederlander. Op haar negende verhuisde ze van Afghanistan naar Nederland. ,,De gezinshereniging was bedoeld voor mijn moeder, jongere broer en voor mij. Maar mijn vader trouwde snel een tweede vrouw, en nam haar op de documenten van mijn moeder mee. Mijn echte moeder en broer werden achtergelaten in Afghanistan’’, zegt Nadia in het Nederlands. Ze heeft een licht zuidelijk accent.

Ze leerde de taal, sloot vriendschappen en deed het goed op school. Van buiten leek alles goed te gaan; van binnen voelde ze zich diepongelukkig. ,,Als ik klaagde tegen mijn vader, strafte zij me nog harder. Dan kreeg ik maar één kleine maaltijd per dag. Daarom lichtte ik niemand in, op twee vrienden na.’’

In het begin leek het net een echte vakantie. Stiefmoeder verbleef bij haar eigen familie, en Nadia bij (familie van) haar moeder. Het was fijn en schrijnend tegelijk. ,,Mijn moeder moest voor iedereen zorgen, het hele huis schoonmaken, en werd vaak geslagen: alle vrouwen in het huis werden door de mannen geslagen. Mijn moeder was net een slaaf.’’

Moeder naar ziekenhuis
De weken werden maanden. Op een dag besloten de mannen in haar familie dat ze moest trouwen. Ze was toen 14 jaar. ,,Ik was verkocht aan een oudere man’’, zegt Nadia, en pauzeert even. ,,Mijn moeder vond het vreselijk. Ze huilde de hele tijd en werd erg ziek. Op de dag van de bruiloft lag ze in het ziekenhuis met een maagzweer.’’

Na de bruiloft werd Nadia naar een klein dorp in talibangebied gebracht, naar het huis van haar man Imran. Zoals gebruikelijk in Afghanistan woonden ook zijn ouders, broers en schoonzussen in hetzelfde huis. Het was een conservatieve, gewelddadige familie. Vrouwen mochten de mannen niet tegenspreken, geen mobiel bezitten, werden geslagen en moesten buitenshuis een boerka dragen. Als ze al naar buiten mochten. ,,Alleen als ik doodziek was of moest bevallen. Het was een gevangenis’’, lacht ze schamper.

De tranen komen ineens op. ,,Ik besef ineens dat ik achttien jaar niet heb gelachen.’’

De familie van Imran handelde in auto’s en in opium. Afghanistan is al tientallen jaren de grootste producent en exporteur van opium ter wereld. Voordat ze de macht overnamen was drugshandel de belangrijke bron van inkomsten voor de taliban.

,,Imran bekommerde zich niet om mij en onze drie kinderen. Overdag sliep hij, en ’s nachts gebruikte hij opium. Hij was agressief en gewelddadig. Ook zijn broers en moeder mishandelden mij. Als vrouw leefde je constant in angst’’, voegt Nadia toe.

Haar vader had haar paspoort afgepakt, en bellen kon alleen stiekem met de telefoon van een buurvrouw. Desondanks regelde haar broer een identiteitsbewijs en wat geld voor Nadia. ,,Voor als je een kans ziet’’, zei hij. Die kans kwam sneller dan verwacht, toen de hele familie vanwege een bruiloft van huis was. Nadia zag het als een teken.

Gekleed in een blauwe boerka en met haar zoontjes als ‘mannelijke begeleiders’ stapte ze in een riksja naar de grens met Pakistan. Een lange, gevaarlijke tocht. Dankzij het netwerk van haar broer bereikte ze de Nederlandse ambassade in Islamabad. Een nieuw paspoort aanvragen lukte niet: Nadia bleek geen Nederlandse nationaliteit meer te bezitten.

De ambassade wilde haar in eerste instantie niet helpen, omdat ‘regels, regels zijn’. Ook een oude foto van haar vaders paspoort hielp niet. ,,Iedereen was naar me op zoek, ik verbleef illegaal in Pakistan en kon op elk moment worden uitgezet. Dan zou ik overgeleverd zijn aan de taliban. Ik was doodsbang.’’

Vluchtelingenwerk hoorde van Nadia's zaak en schakelde Femmes For Freedom in. De vrouwenrechtenorganisatie benaderde verschillende instanties en politici. Uiteindelijk zou CDA’er Wopke Hoekstra voor groen licht zorgen.

Nu is ze terug in Nederland, zonder haar kinderen. Zij wonen nog in Pakistan. Zelf verblijft ze in een geheim opvanghuis. Officieel is Nadia geen Nederlandse meer. ,,Maar zo voel ik me wel. Zo heb ik me altijd gevoeld’’, besluit ze.

Vermoedelijk honderden gevallen per jaar
In 2022 kwamen bij het Landelijk Knooppunt Huwelijksdwang en Achterlating (LKHA) vijftig officiële meldingen binnen over huwelijksdwang en achterlating in het buitenland. De werkelijke omvang wordt geschat tussen de 182 en 815 per jaar.

Shirin Musa van Femmes For Freedom (FFF): ,,Eigenlijk is Nadia twee keer onrecht aangedaan: toen de stiefmoeder zich voordeed als haar biologische moeder (en haar broer dood liet verklaren) en toen ze haar Nederlanderschap kwijtraakte. We hebben wetgeving tegen kindhuwelijken, huwelijksdwang, achterlating en mensenhandel, en dan krijgt een Nederlandse vrouw die met gevaar voor eigen leven de ambassade in een ander land weet te bereiken een dikke doei. Wat als deze vrouw FFF niet had bereikt? Hoeveel vrouwen zijn al weggestuurd door ambassades? Dit verhaal laat zien dat er iets ernstig mis is met ons systeem.’’

SP-partijleider Lilian Marijnissen geeft aan dat de wetten er niet voor niets zijn, maar pleit voor een onderzoek zodat vrouwen als Nadia beter en sneller geholpen kunnen worden. ,,Als een slachtoffer de moed heeft uit zo’n situatie te ontsnappen en zich meldt, moeten alle alarmbellen afgaan. Er moet dan direct actie worden ondernomen.’’

Het LKHA zegt niet bekend te zijn met andere gevallen waarin slachtoffers van huwelijksdwang en achterlating hun Nederlanderschap zijn kwijtgeraakt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam

Bericht door Mahalingam »

@ King George:

met de truc: https://www.removepaywall.com/?ref=producthunt
en dan de link invullen geeft geen volledig leesbaar resultaat. Gelukkig kan je wel de knop árchive.today gebruiken en dan wordt het zichtbaar.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
King George

Bericht door King George »

Bedankt voor de tip. Het werkt.
Het morele gelijk ligt bij het volk

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam

49 vrouwen voor 1200 dollar. dat is een koopje. Voor geiten wordt meer betaald.
Een opperhoofd wist na onderhandelingen het vraagbedrag van 3600 dollar omlaag te krijgen.
Nigeriaanse terreurorganisatie Boko Haram laat 49 vrouwen vrij na betalen 1.200 euro losgeld

De 49 vrouwen die deze week door de jihadistische terreurorganisatie Boko Haram in Nigeria waren ontvoerd, zijn vrijdag vrijgelaten. Dat gebeurde nadat een functionaris van de noordelijke Nigeriaanse staat Borno losgeld betaalde.

Twee van de ontvoerde vrouwen en een plaatselijke leider hebben dat bekendgemaakt. De vrouwen waren ontvoerd uit hun boerderijen in een dorp in de buurt van Maiduguri, de hoofdstad van Borno.

Leden van de terreurorganisatie hadden omgerekend zo’n 3.600 euro losgeld voor de vrouwen geëist. De vrouwen, voor het merendeel arme boerinnen, werden vrijgelaten nadat een plaatselijk leider na onderhandelingen een derde van dit bedrag had betaald.

De terreurorganisatie Boko Haram vermoordt en ontvoert boeren in de overwegend agrarische regio, aldus de bewoners, waardoor boerendorpen zijn ontwricht. Dat zou kunnen leiden tot een stijging van de voedselprijzen in een land dat al kampt met een flinke inflatie

Eerdere ontvoeringen

De islamitische strijdgroep Boko Haram was de laatste jaren verantwoordelijk voor een serie ontvoeringen die internationaal grote aandacht trokken. Ook andere gewapende groepen en bendes ontvoerden recent leerlingen in de hoop flinke sommen losgeld voor ze te krijgen.

In 2014 leidde de eerste grote ontvoeringsactie van Boko Haram wereldwijd tot verontwaardiging. Op 14 april van dat jaar werden 276 meisjes, van 12 tot 17 jaar oud, ontvoerd in een school in het nabijgelegen Chibok in Borno. Bijna zestig van hen slaagden er meteen in te ontsnappen door van de trucks te springen waarop ze werden vervoerd. Anderen werden later bevrijd door het Nigeriaanse leger, maar nog steeds zijn er ruim honderd meisjes vermist.

Boko Haram wilde met de ontvoering destijds zijn punt maken dat het christelijk onderwijs afwijst, maar in afgelopen jaren is ontvoering steeds meer vast onderdeel geworden van algemeen terrorisme, bedoeld om de bevolking af te schrikken, te ontwrichten en losgeld op te eisen. De forse toename van ontvoeringen elders in het land wijzen erop dat ook criminele bendes dergelijke ontvoeringen inmiddels zien als een bron van inkomsten.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b70b0604/
Mahalingam

De vakanties zijn weer voorbij en dan komen de verhalen over meisjes die gedwongen uitgehuwelijkt zijn in hun thuisland.
Hier zo'n verhaal waar het woord Islam niet gebruikt wordt. het is gewoon hun cultuur.
Meer meldingen van huwelijksdwang: 'Mijn ouders pakten mijn paspoort af'

"We zouden mijn ernstig zieke moeder opzoeken in het buitenland. Eenmaal daar pakten mijn ouders mijn paspoort af. Ze vonden dat ik mijn leven daar moest voortzetten", vertelt Lina van 21 aan NOS Stories.

Haar verhaal staat niet op zichzelf. Vooral na de zomervakantie valt het op dat sommige jongeren niet meer in de schoolbanken te vinden zijn omdat zij onder dwang moesten trouwen of zijn achtergelaten in het buitenland. Bij Landelijk Knooppunt Huwelijksdwang en Achterlating (LKHA) zijn over dit jaar tot nu toe 43 gevallen bekend. Dat zijn er meer dan vorig jaar op dit moment: in heel 2022 ging het om 50 meldingen.

"Dat de teller nu al zo hoog staat, is opmerkelijk. We verwachten dat het aantal de aankomende weken zal toenemen vanwege de herstart van de scholen", zegt manager Diny Flierman. "Tegelijkertijd meldt lang niet iedereen zich. Naar ons idee ligt het daadwerkelijke aantal veel hoger, niet iedereen durft of kan aan de bel te trekken." Volgens het CBS gebeurt het honderden keren per jaar.

"Ik kreeg een relatie met iemand met een andere afkomst. Voor mijn ouders was dat een groot probleem", vertelt Lina. Haar ouders keurden het af en wilden dat ze ermee zou stoppen. "Dat wilde ik alleen niet. Ik zag een toekomst met hem. We deelden dezelfde religie. Onderscheid op basis van kleur of afkomst hoor je niet te maken. Maar mijn ouders plaatsten cultuur boven geloof", zegt ze.

"Onenigheid over de partnerkeuze van een kind komt in alle milieus voor. Vooral bij ouders met een niet-westerse migratieachtergrond is het belangrijk is dat hun kinderen met een partner thuiskomen met dezelfde achtergrond", aldus Shirin Musa van vrouwenrechtenorganisatie Femmes For Freedom. "Als het dan toch anders gaat dan ze voor ogen hebben, kunnen kinderen verstoten worden of in sommige gevallen uitgehuwelijkt of achtergelaten in het buitenland."

Het probleem doet zich vooral voor bij reizen naar het Midden-Oosten, delen van Afrika en Zuidoost-Azië. Inmiddels komen ook uit sommige Europese landen meldingen binnen, zoals Bulgarije, Griekenland, Denemarken en Spanje.

Van huwelijksdwang is sprake wanneer iemand onder druk moet trouwen. Vooral vrouwen en meisjes zijn het slachtoffer, maar het treft ook mannen. De druk komt vaak van ouders, familie of breder vanuit de gemeenschap. Bij achterlating moet iemand onder dwang terug naar het buitenland of wordt daar achtergelaten. Kinderen, jongeren of getrouwde vrouwen zijn vaak het slachtoffer.

"Toen mijn ouders doorkregen dat ik de relatie niet zou stoppen, bleef het na vele ruzies even rustig thuis. Het leek alsof ze het hadden geaccepteerd", vervolgt Lina. In het buitenland bleek de situatie toch anders. "Ik ben daar gewoon heen gelokt. Nadat ze mijn identiteitsdocumenten hadden afgepakt zeiden ze dat ik het leven in Nederland achter me moest laten en verder moest in het buitenland."

Ook dat wilde ze niet accepteren, en dus zocht ze hulp in het geheim. "Ik was constant op mijn hoede en moest oppassen dat niemand erachter kwam dat ik weg probeerde te komen. Nadat ik een geanonimiseerd bericht had geplaatst in een vrouwengroep op Facebook, kwam ik uiteindelijk terecht bij de organisatie die jongeren zoals ik bijstaat."

Via het LKHA werd Lina na een aantal maanden teruggehaald naar Nederland. "Mijn ouders kwamen er veel later achter dat ik er niet meer was. Ze zochten contact, maar daar ging ik niet op in. Ik wilde mijn leven in vrede herpakken, daar had ik tijd voor nodig."
Verdwenen groep

Lina kon dus terugkomen naar Nederland, maar Musa heeft zorgen over vrouwen die dat niet lukt. "Wij hebben concrete signalen van vrouwen die al jaren vastzitten in het buitenland en hun verblijfsvergunning of paspoort niet kunnen verlengen. Op een gegeven moment verlies je dan het recht op zo'n vergunning of je Nederlandse nationaliteit en de ambassade biedt dan geen hulp", aldus Musa.

Zelf startte ze met Femmes For Freedom een meldpunt om zicht de krijgen op deze groep. "We willen de verdwenen vrouwen in kaart brengen en doen een oproep aan de politiek om ons daarin te ondersteunen. We kunnen ze niet aan hun lot overlaten."

Met Lina gaat het inmiddels beter. "Maar het doet zeer dat dit nog steeds gebeurt. Ik hoop dat iedereen die zoiets overkomt de kracht vindt om hulp te zoeken en die kan ontvangen."
https://nos.nl/artikel/2488760-meer-mel ... aspoort-af
King George

Bericht door King George »

Dochters kunnen wel veilig uitgehuwelijkt worden in het land wat ze ontvlucht zijn?
Het morele gelijk ligt bij het volk

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie