Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bestaan gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in de islam? Begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden? Bevrijdt de islam de vrouw?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door Ariel »

Zucht. :scratch: "Als ik een duur juweel heb, dan bewaar ik die veilig in een doos en leg die niet op straat."
Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

“Ben je soms verdwaald?”, “Rot toch op naar je eigen land”. Ik loop een klein stukje op met Merve en ik zie overal de ogen naar haar toe glijden. Zojuist heb ik Merve leren kennen als een intelligente, leuke vrouw die weet wat ze wil en daar bewust voor kiest en ik schrik van de reacties waar ze op straat tegenaan loopt.
Afbeelding
De afgelopen dagen is er veel gesproken over Merve, en dan vooral over haar niqaab. Iedereen heeft een mening over haar kleding. Of je vindt dat de niqaab niet thuis hoort in Nederland, of je vindt dat ze het zelf moet weten en dat je zo’n vraag niet mag stellen. Een tussenweg is er eigenlijk niet. Ik was dan ook blij dat Vanessa Bernhart van VB Bubblethee me liet weten dat ze haar kent en dat ze geïnterviewd wil worden. Nu kunnen we het haar zelf vragen en proberen de nuance te zoeken.

Merve is bijna twintig jaar en woont bij haar ouders. Haar ouders zijn van Turkse komaf en zij is hier geboren. Haar ouders zorgen voor haar en volgend jaar wil Merve een studie starten aan de islamitische universiteit van Rotterdam. Wat vooral opvalt in het gesprek met Merve is dat ze zo normaal is, alleen haar kleding is anders. Ze heeft humor, ze is slim en ze heeft gewoon Facebook en Instagram.

Waarom draag je een niqaab?

Tot mijn 15e jaar was ik een onzekere meid. Dit kwam doordat ik vroeger op de middelbare school gepest ben, o.a. doordat ik een hoofddoek droeg. Ik vroeg me continu af wat anderen van me vonden, waardoor ik me een lange tijd onzeker heb gevoeld.

Ik was niet zoveel met mijn geloof bezig en ik begon me af te vragen of ik wel een goede moslim was. Afgelopen jaren ben ik me meer bezig gaan houden met mijn geloof en ik heb voor mijzelf besloten dat ik alleen beoordeeld wil worden door mijn Schepper en niet door anderen. Dit gaf mij rust en voldoende kracht om mij te verdiepen in mijn geloof. Op dit moment ben ik erg bewust bezig met mijn geloof, doe mijn gebeden en probeer voor iedereen een goede medemens te zijn. Eén van de basisbeginselen van ons geloof is dat het leven pas waarde krijgt als je anderen dient. Dit probeer ik meer en meer te doen.

Wat de niqaab betreft. Het is geen verplichting van de Islam. Wij geloven dat de profeet Mohammed de laatste boodschapper van God is en wij geloven erin dat de laatste boodschap van God het laatste geschrift de ‘Koran’ is. Onze Schepper zegt dat wij vrouwen ons dienen te bedekken en het gezicht dient ook zichtbaar te zijn. In de vroegere jaren van de Islam en ook daarna wilden vrouwen dat extra beetje doen. Eén van de dingen was bijvoorbeeld de niqaab. Dus ik draag het voor mijzelf en mijn Schepper en voor niemand anders.

Als ik een duur juweel heb, dan bewaar ik die veilig in een doos en leg die niet op straat. Persoonlijk vind ik dat veel vrouwen tegenwoordig met hun schoonheid te koop lopen. Dat is hun eigen keuze en ik zal ze daar nooit op beoordelen, maar ikzelf heb een andere keuze gemaakt hierin en ik voel me werkelijk waar de meest vrije persoon op aarde. Ik begrijp dat andere mensen dat vreemd kunnen vinden, maar als we alles wat we vreemd vinden wegjagen, wie blijft er dan nog over? Hebben we die periode niet achter de rug? Ik weet het zeker dat als ik in een minirokje zou lopen, dat niemand naar mij zou schreeuwen, hooguit ‘fluiten’. Het zou toch gek zijn als we als samenleving weer gaan bemoeien met de kleding van vrouwen?

Soms zorgt mijn niqaab voor praktische problemen, maar ik geloof dat als God één deur sluit, hij tegelijkertijd honderd andere deuren voor me opent. Overal is een oplossing voor.

Wat vind je er van dat anderen over jou en je niqaab oordelen?

Als ik het belangrijk zou vinden hoe anderen over mij zouden denken, dan zou ik het niet doen, dus het kwetst mij eigenlijk niet. Ik heb geen last van hun oordeel, zij hebben er waarschijnlijk meer last van.

Ik word op straat vaak negatief bejegend. Mensen roepen naar me dat het verboden is en zeggen tegen me dat het niet kan, of ze vragen of ik een bomgordel om heb. Op de markt hebben ze een keer fruit naar me toe gegooid. Leuk he!

Het is mijn eigen keuze om dit kledingstuk te dragen en het kwetst mij niet. Ik weet dat veel mensen dit doen door onwetendheid. Ik zal niet over ze oordelen. In de Islam is het niet toegestaan om te oordelen over anderen. Ik ben gelukkig en hoop dat de Schepper tevreden over mij is. Daar doe ik het voor en als ik als vrouw op een dag besluit om mijn niqaab niet meer te dragen. Dan heeft niemand daar wat over te zeggen. Een vrouw mag toch gewoon zelf besluiten wat ze draagt. Het is te gek voor woorden dat mensen dit weer aan het doen zijn. Staan wij als Nederlanders niet bekend om onze tolerantie?

Begrijp je dat mensen het moeilijk vinden om te begrijpen dat jij voor een niqaab kiest? Veel mensen denken dat je wordt gedwongen of dat je een IS terroriste bent.

Ja, door veel dingen die er de afgelopen jaren zijn gebeurd, kan ik me voorstellen dat mensen deze gedachte hebben. Daar kan ik alleen niets mee. Ik heb zelf ook niet bijgedragen aan wereldgebeurtenissen. Waar ik wel iets aan kan doen is mijn eigen invloedsfeer proberen te veranderen. Als mensen mij gewoon op een normale wijze benaderen, zal ik ze natuurlijk positief benaderen. Tegelijkertijd begrijp ik dat dat voor velen natuurlijk ook erg moeilijk zal zijn. Toch sta ik open voor gesprekken. Ik ben gewoon ‘normaal’ hoor!

Niemand dwingt mij hiertoe. Sterker nog, veel familieleden hebben liever dat ik voor mijn veiligheid geen niqaab draag. Sommigen vinden het eigenlijk helemaal niet kunnen. Dat zijn ook gewoon moslims hè. Zie je dat wij moslims ook verschillende meningen kunnen hebben? Dat kan ook.

Ik heb zelf net zo veel met terroristen te maken als Pietje om de hoek. De Islam staat voor vrede met buren en medemens, of je nou moslim, christen, joods bent of een andere levensvisie hebt. ( :thinking: )Ik leef in Nederland en ik vind het heel erg wat andere mensen elkaar allemaal aandoen in de wereld. Ik hoop dat dit in Nederland nooit zal gebeuren. Het is niet lang geleden dat een groep mensen, ook in Nederland, uitgekotst zijn doordat ze ‘anders’ waren.

Ze weten het niet, ze kennen het niet. Ik ben stil en accepteer wat ze zeggen. Ik leef in mijn eigen vrijheid. Benader mij als een gewoon mens. Ik ben niet anders en als je wat wilt weten kun je het me vragen.

Hoe kijk jij aan tegen mensen die een andere overtuiging hebben of handelen in strijd met jouw geloofsovertuiging, zoals homosexualiteit?

Het is niet aan mij om daarover te oordelen. In zowel het Christendom, Jodendom en de Islam is deze levenswijze niet toegestaan. Ik accepteer dat mensen hiervoor kunnen kiezen. Ik zelf ben overtuigd moslim, dus sta niet achter deze levenswijze. Ik geloof dat een huwelijk tussen een man en vrouw dient plaatst te vinden. Aan God is het uiteindelijke oordeel.

Ieder mens is verplicht om zijn of haar verstand te gebruiken en onderzoek te doen naar het doel van het leven. God is barmhartig naar iedereen toe, kijk eens naar wat voor zegeningen (geld, macht en gezondheid) ook niet gelovigen, maar ook ronduit slechte mensen (gelovig of niet) kunnen hebben op aarde. Wel ben ik ervan overtuigd dat ‘oprecht gelovige’ mensen een streepje voor hebben in de ogen van God. Alleen God is degene die hier iets over kan zeggen.

Want wie ben ik, met zoveel fouten om ipv mijn fouten in te zien en mezelf te verbeteren, te gaan oordelen over anderen. Ik heb het geluk dat ik ben opgegroeid in een islamitisch gezin. Daarnaast zie ik steeds meer niet-moslims onderzoek doen en de Islam vinden. Dat maakt mij blij, omdat ik geloof dat dit het juiste pad is en de laatste boodschap van God is, zoals hij zich eerder heeft geopenbaard.

Wat vind je van de foto die iDordt heeft gemaakt en online heeft geplaatst?

Ik wist het niet en heb niets meegekregen van alle commotie. Ik vind het niet kunnen dat je zomaar een foto van me maakt en online plaatst zonder mijn toestemming. Als je zoiets wilt plaatsen zou het verstandiger zijn geweest om me aan te spreken en om er naar te vragen. Ik maak vaker mee dat mensen heel opzichtig foto’s van me maken. Ik zeg altijd dat ze daarmee moeten stoppen. Ik heb hierover met de politie gesproken en zij vertelden mij dat ze niet zo maar foto’s van me mogen maken en dat het schending van mijn privacy is. Daarnaast vind ik het ook gewoon ongepast dat je een foto van een dame maakt zonder haar toestemming. Onder die niqaab zit nog steeds een ‘dame’. Ik ben van vlees en bloed en ik heb ook gevoelens. Daar zou je zeker rekening mee moeten houden, gewoon uit beschaafdheid.

Het is wel goed dat je nu contact met mij opneemt om mijn verhaal naar buiten te brengen. Niet dat ik daar zelf zo’n behoefte aan had, maar het is waarschijnlijk toch wel goed als mensen iets meer achtergrondinformatie hebben.

Vandaag praat het kabinet over een beperkt Burka-verbod. Waarschijnlijk is het binnenkort verboden om gezichtsbedekkende kleding te dragen in het openbaar vervoer, scholen, overheids- en zorginstellingen. Wat vind je daarvan?

Ik ben toch niemand tot last? Ik begrijp wel wanneer ik me moet identificeren, dus op die momenten laat ik mijn gezicht zien en ik maak er ook geen probleem van. Dat lijkt me toch ook logisch dat je je identificeert.

Ik zou eerder een boete riskeren dan mijn niqaab afdoen. Dit is een beperking van mijn vrijheid. Als mijn broer dus in het ziekenhuis ligt, mag ik hem niet bezoeken. Ik mag geen bus, trein, taxi of tram meer in. Ik mag niet meer in een gemeentehuis, een apotheek, dokter, etc. Dit is toch allemaal te gek voor woorden. Wat is dan het verschil tussen landen die een burqa verplichten en landen die verplichten een burqa af te doen. Al eeuwenlang proberen mensen zich te bemoeien met kleding van vrouwen. Hou daar mee op!

Na het gesprek loop ik nog een stukje mee met Merve en ik vertel haar dat ik dit een heel waardevol gesprek vind. We hebben haar alles gevraagd en ze ontwijkt niet de kritische vragen. Het is duidelijk dat er fundamentele verschillen zijn tussen Merve en mij en het geeft mij veel vertrouwen dat we hier met elkaar over kunnen praten. Ik schrik wanneer we samen over de markt lopen en een man haar toefluistert “ben je verdwaald of zo?” en even later roept dat ze moet oprotten naar haar eigen land. Sorry, maar Nederland is ook het land van Merve en als je daar niet tegen kan heb jij een probleem en niet Merve.

bron
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door Mahalingam »

Beetje theatraal rondlopen in een nikab.
Mij overtuigen ze niet dat het serieus is als een niqab zonder mahram ( محرم) loopt.
Tegen wie moet je dan praten?

"Als ik een duur juweel heb, dan bewaar ik die veilig in een doos en leg die niet op straat."
Annie M.G. - Ik zou je het liefst in een doosje willen doen
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door Monique »

Als ik een duur juweel heb, dan bewaar ik die veilig in een doos en leg die niet op straat.
Eigenlijk draagt ze dat gordijn puur uit arrogantie.
Ze vindt zichzelf heel wat.
Ze is te mooi en te fantastisch om herkenbaar over straat te gaan.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door Ariel »

Monique schreef:
Eigenlijk draagt ze dat gordijn puur uit arrogantie.
Ze vindt zichzelf heel wat.
Ze is te mooi en te fantastisch om herkenbaar over straat te gaan.
Zo dacht ik er ook over.. En dan dit...
Het is niet lang geleden dat een groep mensen, ook in Nederland, uitgekotst zijn doordat ze ‘anders’ waren.
Daar is hij weer. De mohammedaanse slachtofferrol. Ja hoor meid. De treinen staan al klaar. Mevrouw vindt dat ze net zo lijdt en net zo zielig is als de Joden. Daar zijn de Joden goed voor. Te misbruiken voor hun eigen 'zieligheid.'
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door Dhana »

Ariel schreef:
Monique schreef:
Eigenlijk draagt ze dat gordijn puur uit arrogantie.
Ze vindt zichzelf heel wat.
Ze is te mooi en te fantastisch om herkenbaar over straat te gaan.
Zo dacht ik er ook over.. En dan dit...
Het is niet lang geleden dat een groep mensen, ook in Nederland, uitgekotst zijn doordat ze ‘anders’ waren.
Daar is hij weer. De mohammedaanse slachtofferrol. Ja hoor meid. De treinen staan al klaar. Mevrouw vindt dat ze net zo lijdt en net zo zielig is als de Joden. Daar zijn de Joden goed voor. Te misbruiken voor hun eigen 'zieligheid.'
Als het zo door gaat zijn het de Nederlanders die in hier uitgekotst worden maar daar zal je deze waggelende vuilniszak uiteraard niet over horen.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door Manon »

Zojuist heb ik Merve leren kennen als een intelligente, leuke vrouw die weet wat ze wil en daar bewust voor kiest en ik schrik van de reacties waar ze op straat tegenaan loopt.
Zou Merve wel weten dat ze een mankement aan haar hersens heeft?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door Manon »

Ik vind het niet kunnen dat je zomaar een foto van me maakt en online plaatst zonder mijn toestemming. Als je zoiets wilt plaatsen zou het verstandiger zijn geweest om me aan te spreken en om er naar te vragen. Ik maak vaker mee dat mensen heel opzichtig foto’s van me maken. Ik zeg altijd dat ze daarmee moeten stoppen. Ik heb hierover met de politie gesproken en zij vertelden mij dat ze niet zo maar foto’s van me mogen maken en dat het schending van mijn privacy is. Daarnaast vind ik het ook gewoon ongepast dat je een foto van een dame maakt zonder haar toestemming. Onder die niqaab zit nog steeds een ‘dame’. Ik ben van vlees en bloed en ik heb ook gevoelens. Daar zou je zeker rekening mee moeten houden, gewoon uit beschaafdheid.
Hoe kan je nu een foto van haar maken? Ze zit verstopt! En aan wie moeten ze toestemming vragen? Aan de aardappelzak? Foto van een dame? nee, foto van een aardappelzak.

En ja, als zij dan vindt dat ze de wet mag overtreden door wel gemaskerd op straat te lopen, dan mogen wij ook allemaal samen haar broer naakt gaan bezoeken in het ziekenhuis.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door Ariel »

Ik vind de site Stichting Polder Dawah Centrum zo leuk. Hij staat al in mijn favorieten. Je komt het een na de andere zielige verhaal tegen. Ook het buitenland wordt in de gaten gehouden of moslims wel goed behandeld worden.

Zoals het verhaal van een Amerikaanse vrouw die een wapen richt op een “verdacht” moslimkoppel

Of het verhaal van de moslima die bijna geen haar meer op haar hoofd had nadat ze aangevallen werd toen ze haar kinderen van school haalde.

Of het juichende bericht dat het ‘Nieuwe Testament grotendeels een vervalsing is’ Ja, dat bericht gaat er in als koek bij onze poldermoslims. [icon_lol.gif]

Maar ook de Nederlandse moslim wordt niet vergeten. Nederlandse politie discrimineert op grote schaal Dat is nog eens belangrijk nieuws voor alle mocro's en andere soorten moslims die dag in dag uit te maken hebben met de discriminatie van de politie.

Smullen deze site. icon_thumbup.gif
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door Monique »

Ja, ze zijn echt hartstikke zielig.
Ik snap niet dat ze in een land blijven waar ze niets anders dan zielig kunnen zijn.

Of..... is dat misschien de reden dat ze "hier" zijn?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12509
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door sjun »

Zonder die hobbezak vindt ze waarschijnlijk geen partner. Ook in de wereld van islam zijn de mannetjes met ogen en oren uitgerust. Als je de functionaliteit daarvan wat kunt beperken door stringente verstand en zintuigen beperkende voorschriften uit de plichtenleer komen er een stuk meer aan de man of vrouw. En dat is weer goed voor de demografische factor ter bevordering van islam. Waar het uiteindelijk op uitdraait zien we waar islam volledig de agenda bepaalt: Pakistan, Saudië Arabië Noord-Nigeria, Somalië en de Kalifaatstaat om eens enkele voorbeelden te noemen.
:muslima:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door Mahalingam »

Kort gezegd: de "in het donker zijn alle katjes grauw" redenering.
De evolutionaire selectiedruk is bij de Mohammedanen nagenoeg opgeheven. Niet alleen door de vrouwtjes onherkenbaar te verpakken maar ook door voortplanting te beperken tot binnen de clan/familie.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2455
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door Pizzaman »

Ik denk dan bij mezelf, waar blijven de haram-hamvragen:.

Heeft ze een uitkering, is ze van plan een privé-islamiet te importeren (en wie betaalt dat) of zichzelf te exporteren ten huwelijk,
heeft ze wel in de gaten dat geen werkgever haar wil hebben en dat het dan d'r eigen schuld is? Moeten homo's van de flat af of aan hijskranen?

Kortom, wat een linksdraaiend bagger-interview.
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door Ariel »

Ik weet niet hoe het met Merve afgelopen is, maar het kan nog gekker...

http://www.npo.nl/mo-doc-karima-de-mosl ... PS_1238786

Dennis wordt als jongen geboren maar ontdekt later dat hij zich meer een meisje voelt dan een jongen. Hij verandert daarom van geslacht en wordt Andrea. Andrea bekeert zich vervolgens tot de Islam en gaat sindsdien als Karima door het leven.

Ik vermoed dat Andrea geen islamitische partner zal vinden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2455
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door Pizzaman »

Ariel schreef:Ik weet niet hoe het met Merve afgelopen is, maar het kan nog gekker...

http://www.npo.nl/mo-doc-karima-de-mosl ... PS_1238786

Dennis wordt als jongen geboren maar ontdekt later dat hij zich meer een meisje voelt dan een jongen. Hij verandert daarom van geslacht en wordt Andrea. Andrea bekeert zich vervolgens tot de Islam en gaat sindsdien als Karima door het leven.

Ik vermoed dat Andrea geen islamitische partner zal vinden.
:roll: Ik denk dat Andrea een eind touw aan een kraan gaat tegenkomen, of een flatgebouw.
Over een masochistische fetish gesproken zeg. Vijftig tinten komo-vuilniszakkengrijs... of blauw?

Afbeelding
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door Ariel »

Eigenlijk is hij/zij heel zielig. Volgens mij verstopt zij zich achter Islam. Geestelijk is deze man niet in orde. Hij kwam op 30 jarige leeftijd met moslims in contact, en ook hij kreeg dromen. In één droom had hij een hoofddoek op, en in de andere droom zag hij een witte koran, en toen in eens was de koran groen. :nietverstaan: Toen wist hij het. Islam is het ware geloof.

In de moskeet was/is hij ook niet welkom. Moslims moeten hem niet. Halverwege het filmpje loopt hij/zij al in niqaab. Door moslims wordt zij niet geacepteerd.

Nou ja.. Het filmpje is een trieste aanrader.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12509
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Merve, een Dordtse Niqaab-draagster

Bericht door sjun »

Geluk zit soms in kleine dingen. Bij sommigen helpt tv aandacht al, ook als je daarvoor een verhaal over een witte koran die groen geworden (uitgeslagen?) is moet ophangen. Tenslotte ambieert niet iedereen een maatschappelijke carriere en dat kan gewoon zolang anderen de portefeuille blijven trekken om het systeem in stand te houden.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie