Feminisme en islam?

Bestaan gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in de islam? Begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden? Bevrijdt de islam de vrouw?
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Feminisme en islam?

Bericht door Mahalingam »

november 2017:
Anja Meulenbelt gaat los op feministische moslima’s ‘Femmes for Freedom': “Ze pappen aan met islamofoob rechts!”
[...]
De reden dat Meulenbelt zo’n hekel heeft aan Femmes for Freedom is, schrijft ze zelf, dat die organisatie soms projecten doet met Leefbaar Rotterdam, omdat FfF geld heeft “geaccepteerd van GeenStijl,” en — oh ja — omdat rechtse intellectuelen als Paul Cliteur en Frits Bolkestein de organisatie complimentjes gegeven hebben. Volgens Meulenbelt is daarmee bewezen dat de stichting samenwerkt met “islamofoob rechts,” en dus dat het hartstikke, hartstikke, hartstikke fout is.

Knettergek natuurlijk, maar gelukkig is de grote vrouw van FfF, Shirin Musa, niet onder de indruk van Meulenbelts belachelijke kritiek. Zij reageert kort maar krachtig op de kritiek van de vrouw die tegenwoordig Sylvana Simons’ grootste bondgenoot is:
“Wij willen ook NIETS met Anja Meulenbelt te maken hebben.”
Daarbij linkt ze naar dit stuk dat ze in mei van dit jaar schreef voor de Volkskrant. Haar punt in dat stuk: ze heeft totaal geen waardering voor mensen die de politieke correctheid en het ideaal van het multiculturalisme gebruiken om vrouwenrechten van moslima’s onder het tapijt te vegen.

Gelijk heeft ze, natuurlijk. Met Anja Meulenbelt moet je als échte feministe helemaal niets te maken willen hebben. Laat haar maar in haar eigen sop gaar koken.
http://www.dagelijksestandaard.nl/2017/ ... ob-rechts/

Sindsdien is de boot aan bij de linksen. Zeker toen met behulp van D666 het lukte om een postercampagne in Amsterdam van de Femmes for Freedom te stoppen.

En dan nu is er dit, een schrijfsel van de in linkse kringen zeer gehate Wierd Duk.
De vermelde Soerin Narain is de woordvoerder van de anti-PVV groep van de Hindustanen.

Afbeelding

Soerin Narian is naar de rechter gestapt en heeft bakzeil gehaald.
Telegraaf-journalist Wierd Duk wint rechtszaak om Joke Smitprijs-genomineerde
De Telegraaf en journalist Wierd Duk hebben voldoende grondig onderzoek gedaan rond een artikel waarin een genomineerde voor de zogeheten Joke Smitprijs van pedoseksueel wangedrag werd beschuldigd. Duk heeft volgens de rechtbank een accurate samenvatting van verklaringen van aanranding en verkrachting gegeven en was daarin bovendien voldoende feitelijk.
https://www.villamedia.nl/artikel/teleg ... genomineer

En dan nu dit:
Shirin Musa @ShirinMusa 5 hours ago
Vrouwenrechtenactivisten (moi) die slachtoffers steunen krijgen een aangifte van ambtenaar Soerin Narain van de @GemeenteDenHaag aan hun broek/ rok wegens smaad en laster omdat @wierdduk @telegraaf dit artikel heeft geschreven icon_thumbdown.gif

#pt Hoezo smaad & laster? Rechter heeft geoordeels dat het artikel rechtmatig is gepubliceerd, zie-> Telegraaf-journalist Wierd Duk wint rechtszaak om Joke Smitprijs-genomineerde https://www.villamedia.nl/artikel/teleg ... genomineer … @wierdduk @telegraaf heeft de vrouwen een stem gegeven

#pt Ben verhoord door de politie & met dit artikel van @wierdduk geconfronteerd @Het_OM heeft 0 onderzoek gedaan & wist NIETS van het kort geding van Soerin Narain tegen @telegraaf Dienstverlenende Shirin heeft de uitspraak van de rechter daarom overhandigd. Weer gratis gewerkt.

#pt Na het politieverhoor moest ik een mugshot maken en gedwongen mijn sjaaltje/ hoofddoek afdoen omdat @wierdduk dit artikel RECHTMATIG schreef. Ik waande me in een ander land dan Nederland: #bananenrepubliek
https://twitter.com/wierdduk
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Feminisme en islam?

Bericht door Mahalingam »

De BBC komt met deze video van een bekeerde moslima die uitlegt hoe geweldig de islam voor vrouwen is.
Ik vraag mij af: is dit echt?
https://twitter.com/bbcthesocial/status ... 6517453824
Aisha breaks down the common misconceptions about women and Islam.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Feminisme en islam?

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:De BBC komt met deze video van een bekeerde moslima die uitlegt hoe geweldig de islam voor vrouwen is.
Ik vraag mij af: is dit echt?
Dat moet echt zijn. Kan niet anders.
Ik heb even het filmpje bekeken, en islam lijkt me wel wat. Morgen een hoofddoek kopen, en een moskeet opzoeken om daar mijn eerste islamitische gebed te doen. Inshallah. :muslima:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Feminisme en islam?

Bericht door Mahalingam »

Hoe meer islam hoe minder vrouwenrechten.
Of zoals apologeten zeggen: 'andere' vrouwenrechten.
En het blijft stil bij de feminsten over de toestand in Iran en Afghanistan.
"Ach, hoofddoekje dragen is eigen keus,".
Laat islamitische wereld waarschuwing zijn voor vrouwenrechten hier

Terwijl vrouwen in Afghanistan en Iran voor vrijheid strijden, is het in het Westen stil. Ook hier leven vrouwen nog altijd niet in volledige vrijheid en is immigratie uit landen waar geen gelijkwaardigheid is, een risicio. Waakzaamheid is geboden, evenals steun voor de vrouwenstrijd elders, schrijft Carla Joosten.

De onderdrukking van de vrouw is geen nieuws. Zeker niet die in Afghanistan, al moest daar de Taliban weer aan de macht komen om het allemaal nog een graadje erger te maken. Meisjes mochten er al niet meer naar de middelbare school en intussen ook niet meer naar de universiteit.

Moet van de islam, menen mannen die het land verder naar de afgrond duwen. Het tekort aan artsen en andere geschoolde krachten, waar vooral gewone burgers onder lijden, maakt hun niet uit. Schermend met het geloof laten ze het volk creperen en martelen en verkrachten ze vrouwen.

In Iran pikken vrouwen de onderdrukking niet meer. Ze ontketenden er een protest tegen het vrouwvijandige islamitische regime, dat intussen al vier maanden voortduurt. De beelden van vrouwen die hun hoofddoek afwerpen en hun haren in de wind laten wapperen, maakten over de hele wereld indruk. Jonge mannen sloten zich bij de vrouwen aan. Met gevaar voor eigen leven bevechten ze hun onderdrukkers. Nooit eerder sinds de ayatollahs in 1979 de macht grepen, was de kans op een revolutie zo groot.

Wat doet het Westen tegen het fundamentalisme dat binnensluipt?

De onverschrokkenheid in een staat die er niet voor terugdeinst vrouwen te martelen en te doden, roept ook een andere vraag op. Hoe is de omgang in het Westen met fundamentalisme? Hoeveel vrouwen worden hier gedwongen zich aan onderdrukkende en vernederende wetten te houden? Hoeveel vrouwen verblijven in het Westen gedwongen binnenshuis?

Het is alweer twee decennia geleden dat Ayaan Hirsi Ali in Nederland haar strijd voor de vrijheid van meisjes en vrouwen begon. Ze publiceerde boeken over haar eigen leven en maakte furore in de media met kritiek op de islam en speciaal de positie van de vrouw in dat geloof. Die kritiek kwam haar te staan op doodsbedreigingen. En in linkse kring werden haar voortdurende waarschuwingen voor de negatieve gevolgen van migratie niet gepruimd.

Veel vrouwen met een islamitische achtergrond hebben sindsdien een plek veroverd in het Westen, maar niet alle vrouwen leven hier in vrijheid, zoals Lale Gül met haar boek Ik ga leven toonde. Net als Hirsi Ali maakte ook zij furore in de media en net als haar Somalische voorganger wordt zij met de dood bedreigd.

Vrijheid in het Westen? Die vrijheid is er niet voor iedereen. Achterlijke gebruiken als meisjesbesnijdenis, eerwraak, scheiding van mannen en vrouwen en de ‘kuisheidsdoctrine’ die vrouwen dwingt zich gesluierd te beschermen tegen seksbeluste mannen, schieten wortel in Europa, waarschuwde Hirsi Ali, die vorig jaar weer eens vanuit Amerika van zich liet horen.

Ze had onderzoekers feiten laten verzamelen over de komst van miljoenen immigranten uit patriarchale, islamitische samenlevingen naar liberaal Europa. Veelal jonge mannen, onvoorbereid op een seksueel vrijgevochten cultuur, die met hun gedrag de door het feminisme verworven vrijheden voor vrouwen zouden bedreigen.

Of de feministische verworvenheden echt gevaar lopen?

Of het zo erg is als Hirsi Ali beweert, namelijk dat feministische verworvenheden gevaar lopen? Dat weet niemand. Voor de vrouwen in Afghanistan is dat geen vraag meer. Die hebben even van de vrijheid kunnen proeven, maar worden terug de Middeleeuwen in geduwd.

De hoop is gevestigd op Iraanse vrouwen en hun bondgenoten. Vreemd is wel dat hun strijd in het Westen weinig weerklank vindt. Is het niet gek dat de vrouwen daar hun hoofddoek afwerpen terwijl die hoofddoek hier steeds meer inburgert?

Hier klinkt vooral dat het al dan niet dragen van een hoofddoek een kwestie van vrije keuze is. Dat is maar de vraag, maar dan nog: het zou toch te denken moeten geven dat vrouwen in Iran hun leven wagen om de hoofddoek af te werpen en vrouwen er hier mee rondlopen. Niets is zwart-wit in het leven. Het is een teken van vrijheid dat je de hoofddoek hier mag dragen als je dat zelf wilt. Die zelfbeschikking is dan wel voorwaarde.
https://www.ewmagazine.nl/buitenland/op ... en-915933/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie