Tijdelijk huwelijk

Bestaan gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in de islam? Begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden? Bevrijdt de islam de vrouw?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Tijdelijk huwelijk

Bericht door sprot »

De islam laat toe dat mannen een tijdelijk huwelijk sluiten (om eens lekker van bil te gaan :wink: )
Wie zijn die vrouwen waarmee ze zo'n huwelijk aangaan ?
Worden zij nog beschouwd als moslima's ?
Wat gebeurt er in een kleiner stadje op dorpje ?
Heeft de ganse mannengemeenschap dan over dezelfde vrouw 'gereden' ??
Moet er betaald worden ? Worden er voorbehoedsmiddelen gebruikt ?
Waarom mogen gehuwde vrouwen geen tijdelijk huwelijk aangaan (vb. als de man impotentieproblemen heeft)?
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Het tijdelijke huwelijk is alleen toegestaan bij de Shiïten. Zover ik weet kan zo'n huwelijk ook door respectabele vrouwen worden aangegaan. Het hangt af van de duur en de voorwaarden die aan het huwelijk vastzitten.
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

Linda Danvers schreef:Het tijdelijke huwelijk is alleen toegestaan bij de Shiïten. Zover ik weet kan zo'n huwelijk ook door respectabele vrouwen worden aangegaan. Het hangt af van de duur en de voorwaarden die aan het huwelijk vastzitten.
Alleen shia's ?? Ik herinner mijn schoonbroer (sunni) die hier op bezoek was. Hij is gehuwd en vader van zo''n 7 kids. Hij was bij ons alleen op bezoek. Tijdens zijn vele stadswandelingen leerde hij een (belgische) schoenverkoopster kennen. Hij ging alle dagen met haar praten ... Na een week vertelde hij ons :' Je vais me marrier'. Een (Belgische) schoonzuster had het onmiddellijk door en heeft er een serieus stokje voor gestoken. :lol:
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Bij een tijdelijk huwelijk leg je van tevoren vast hoe lang het gaat duren. Je kan het vergelijken met een arbiedscontract voor bepaalde tijd. Een Soenni huwelijk kan alleen eindigen doordat de man een scheiding uitspreekt. Het kan niet automatisch na een bepaalde tijd verlopen zoals een tijdelijk huwelijk. Je kan ontslag nemen als je een contract voor onbepaalde tijd hebt maar het kan niet vanzelf verlopen.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Zo'n tijdelijk huwelijk heet "mutah" en is toegestaan voor de shia's.
Meer hier : http://www.mutah.org/dutch/tijdelijke_huwelijk.htm

Sprot, jouw sunni schoonbroer zocht gewoon een 2e, 3e of 4e vrouw te huwen denk ik !
Was zeker wel gefrustreerd toen de pret niet doorging ? :lol:
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

Dutch schreef:Zo'n tijdelijk huwelijk heet "mutah" en is toegestaan voor de shia's.
Meer hier : http://www.mutah.org/dutch/tijdelijke_huwelijk.htm

Sprot, jouw sunni schoonbroer zocht gewoon een 2e, 3e of 4e vrouw te huwen denk ik !
Was zeker wel gefrustreerd toen de pret niet doorging ? :lol:
:lol:

Een andere schoonborer heeft mij vertelt dat tijdens de hadj er ook dames aanwezig zijn om tijdens dit verblijf te 'huwen' ...
Weet er iemand daar meer over ??
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Een andere schoonborer heeft mij vertelt dat tijdens de hadj er ook dames aanwezig zijn om tijdens dit verblijf te 'huwen' ...
Weet er iemand daar meer over ??
wow klinkt goed.
als man zijnde is de islam nog zo slecht niet.. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Het tijdelijk huwelijk is behalve in Iran ook populair in Egypte en Saoedi-Arabie. In Egypte schijnt het vooral onder studenten populair te zijn. Vrouwen kunnen er ook gebruik van maken, maar ze moeten er wel mee uitkijken, want ze zijn net als in het gewone huwelijk ondergeschikt aan de man en ook tijdens het tijdelijke huwelijk mogen ze geslagen worden. Lijkt mij niet zo gezellig tijdens je studie. Ik bedoel, het hele islamitische huwelijk is al beroerd, maar ik denk niet dat veel vrouwen beseffen dat ze ook tijdens een tijdelijk huwelijk geslagen mogen worden. Natuurlijk mag je dan niet weglopen.

Het schijnt wel zo te zijn dat de vrouwen hun eventuele kinderen na het tijdelijke huwelijk mogen houden, in tegenstelling tot bij beeindiging van een gewoon huwelijk, dan gaan de kinderen gewoonlijk naar de vader. Wel las ik pas een stuk waaruit toch blijkt dat vrouwen na het tijdelijke huwelijk wel gebonden zijn aan de iddah, wat zou inhouden dat ze eventuele kinderen moeten afstaan.

PS een paar namen waaronder dit type huwelijken bekend zijn, zijn muta (of mutah), sigeh en orfi. Er zijn nog wel meer namen.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

De kinderen uit een mutah huwelijk behoren ook de man toe !
5. The children of a tempory marriage are like the children of a permanent marriage in terms of inheritance and support, and all the rights which acrue to a child. A person asked Imam as-Sadiq (as) about what happens if a woman he is doing mut'a with becomes pregant, to which he said: "That child is your child."

6. The child is considered to be the child of the father by simple sexual relations, even if they are removed from each other, or his semen enters into her from outside. This is because mut'a is a legal marriage just like the permanent one, and the child is to the one who has copulatd with him, both by consensus of the 'ulama and by the canonical sources.
Zie http://www.mutah.com/introduction/muta2.htm
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

lieve sprot,

dit hele mutah gedoe zie ik meer als een hoererij......hoe meer in me hierin verdiep hoe meer ik walg !!
'pakken" wat er te pakken valt en als het niet meer lekker is dan pak je gewoon weer een ander........gatverdamme !!

wat betreft het verhaal van je schoonbroer, Mijn vader wil ook een tweede vrouw maar dat zou hij niet moeten proberen want dan zwaait er wat en dat weet hij nu ook.
stelletje idiote.
sexueel belustheid kiest voor afwisseling en het is vaak ook nog zo, hoe ouder de man, hoe jonger de nieuwe vrouw.

zo'n wens komt natuurlijk heel makkelijk als er geen liefde heerst.............
liefde kiest voor een individu, je houd van iemands persoonlijkheid.



liefs nadia
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

nadia schreef:lieve sprot,

dit hele mutah gedoe zie ik meer als een hoererij......hoe meer in me hierin verdiep hoe meer ik walg !!
'pakken" wat er te pakken valt en als het niet meer lekker is dan pak je gewoon weer een ander........gatverdamme !!

wat betreft het verhaal van je schoonbroer, Mijn vader wil ook een tweede vrouw maar dat zou hij niet moeten proberen want dan zwaait er wat en dat weet hij nu ook.
stelletje idiote.
sexueel belustheid kiest voor afwisseling en het is vaak ook nog zo, hoe ouder de man, hoe jonger de nieuwe vrouw.

zo'n wens komt natuurlijk heel makkelijk als er geen liefde heerst.............
liefde kiest voor een individu, je houd van iemands persoonlijkheid.



liefs nadia
Idd ge neemt me de woorden uit het toetsenbord. Dat huwelijk in de islam kunt ge geen huwelijk noemen. Tis eerder een vorm om prostitutie te rechtvaardigen en die kerels zijn gewoon ordinaire pooiers. :twisted: :yuk:
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijdelijk huwelijk

Bericht door Pilgrim »

Halal-prostituees?

Geplaatst op 4 oktober 2014

De jonge vrouwtjes van de “warme croissantjes” drinken geen alcohol, gebruiken geen drugs en zij bidden vijf keer per dag. Maar dat is nog niet alles… Het “begrip” halal-prostituees zit ´m in de “Nikah-al-Mut´ah”, het plezierhuwelijk. De klant tekent een contract met de prostituee voor een tijdelijk huwelijk, dat een paar uur kan duren of enkele dagen. Bij beëindiging van het contract is het “[echt]paar” niet langer getrouwd en moet de man een bruidsschat betalen aan zijn “ex”.

El Hawamdia, een dorpje in Egypte, gelegen op 20 km ten zuiden van Cairo. Iedere zomer komen volgens het persagentschap IPS rijke toeristen uit de Golf -Staten Egypte binnenvallen om de hitte van het Arabisch Schiereiland te ontvluchten. Ze strijken neer in de luxueuze hotels en appartementen van Cairo. Van daaruit begeven de rijke Saoedische toeristen zich met hun “4-wheel-drives” naar het naburige dorp El Hawamdia, een armoedig dorpje 20 km ten zuiden van Cairo. De “huwelijksmakelaars” wachten hen daar langs de hele route en bieden hen de specialiteiten van het dorp aan: seksuele pleziertjes met minderjarigen, maar alles binnen de restricties van de sharia. Volgens het IPS zijn het duizenden meisjes van 11 tot 18 jaar die elk jaar worden verkocht door hun familie aan deze rijken onder het mom van een “shariahuwelijk”; een huwelijk van plezier, halal, dat kan duren van een paar uur tot enkele weken, alles volgens hetgeen is overeengekomen. De “makelaars” bieden ook hun diensten aan om ze af te leveren in de hotels of verblijven van de Saoedi´s in Caïro.

Wat kost het?
Een jonge prostituee voor een dag kost 800 livres, ongeveer € 80,- Het geld wordt gedeeld tussen de bemiddelaar en de ouders van het meisje. Voor een hele zomer kan dit oplopen van € 2000,- tot € 7.100,-, al naar gelang de leeftijd van het kind. Hoe jonger, des te duurder.

Afbeelding

De “halal”-prostitutie is door een Egyptische Wet in 2008 verboden. Maar de wet wordt niet toegepast. Het land staat aan de rand van een faillissement en heeft dringend behoefte aan rijke toeristen. En dit alles is volgens een moslim volstrekt “legaal” en hij zal er niet aan twijfelen dat een man op zo´n manier “trouwt” met een meisje dat nog net geen puber is. Zowel de koran als de Hadiths geven hier goedkeuring aan en Mohammed zelf was met zo´n jong kind getrouwd en had seks met Aisha toen ze pas 9 jaar was. De muzelmannen houden zichzelf voor dat het wel gemakkelijk is hun God te bedonderen met de zgn. “Nikah al-Mut´ah”...

Bron: http://voixdupeuple.wordpress.com

Auteur: voixdupeuple

Vertaald uit het Frans door: delamontagne

http://ejbron.wordpress.com/2014/10/04/ ... more-72190
Voor meer info over dit zogenaamde mut'ah huwelijk zie hier:

viewtopic.php?f=11&t=3627
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijdelijk huwelijk

Bericht door Ariel »

Tijdelijk huwelijk voor seks en geld via de moskee: hoe werkt het?

Een Haagse moskee bood een arme vrouw een tijdelijk huwelijk aan voor geld, ontdekte een Zweeds onderzoeksprogramma. Het sluiten van zo’n ’genotshuwelijk’ is in de sjiitische islam een bekende maas in de wet en soms een vorm van legale prostitutie. Het is niet het enige opmerkelijke gebruik dat bij gebedshuizen onder de toonbank wordt aangeboden.

De Zweedse verslaggever deed zich voor als een vrouw in geldnood, bereid om voor 1300 euro een maand te trouwen met wie dat maar wilde. Van de twintig moskeevoorzitters die ze belde, waren er maar vier die weigerden. Het programma belde ook met buitenlandse moskeeën, waaronder een in Den Haag. „Geen probleem, ik heb een voorstel”, zegt de Haagse bestuurder. „Wat zou je zeggen van mijzelf? Wil je niet met mij trouwen?”

Het zogenoemde genotshuwelijk is een typisch sjiitisch fenomeen, schrijft de Leidse emeritus hoogleraar Johan ter Haar in zijn boek Volgelingen van de imam. Het is een wettig huwelijk voor een afgesproken periode tegen een afgesproken bedrag, te betalen aan de vrouw. „Die twee elementen maken dat het tijdelijke huwelijk soms – zowel door soennieten als door niet-moslims – wordt afgedaan als een vorm van gelegaliseerde prostitutie”, schrijft Ter Haar. Soennieten menen dat zo’n gebruik ten tijde van de profeet Mohammed wel bestond, maar inmiddels heeft afgedaan.

Genot
„Seksueel genot is het belangrijkste motief voor het aangaan van een tijdelijk huwelijk”, aldus Ter Haar. „Dat in tegenstelling tot het permanente huwelijk, dat voortplanting tot doel heeft.” Het gebruik gaat terug op een Koranvers over geoorloofde seksuele omgang. ’Voor het genot dat jullie van haar ontvangen, geef haar daarvoor haar loon; een verplichting is het. Het geldt voor jullie niet als overtreding als jullie daarboven in onderlinge overeenstemming iets regelen nadat de verplichting is vastgelegd. God is wetend en wijs.’

Volgens een Haagse moskeeganger komt dit soort plezierhuwelijken veel vaker voor in Nederland, maar niet uitsluitend met genot tot doel. „Het gebeurt ook dat een ongetrouwde vrouw naar Mekka wil en een ’echtgenoot’ als beschermer nodig heeft omdat de instanties daarom vragen.”

Truc
Een tijdelijk huwelijk kan ook een truc zijn om op een gelegitimeerde manier verkering te krijgen, zegt vrouwenrechtenactiviste Shirin Musa, zelf uit de sjiitische gemeenschap. „Je kunt elkaar zo beter leren kennen voordat je een echt huwelijk aangaat. Ik ken uit de sjiitische gemeenschap genoeg mensen die een tijdelijk huwelijk zijn aangegaan om halal als vriendje en vriendinnetje door het leven te gaan. Er moet wel een bruidsgave worden afgesproken; dat kan 1300 euro zijn, maar je kunt ook twaalf rozen afspreken.”

Toch liggen wantoestanden op de loer, vindt ook zij. „Misstanden treden op als arme, kwetsbare vrouwen onder het mom van een tijdelijk huwelijk worden misbruikt. Het kan uit de hand lopen. Ik ken een geval van een dame die het uitmaakte; de man ging haar slutshamen. Je kunt geen rechten ontlenen aan zo’n afspraak en je komt in een kwetsbare positie. Daarom moet je in Nederland je huwelijk eerst voor de wet regelen en dan pas voor het geloof.”

’Halala’
Een nog meer omstreden fenomeen is ’halala’ , een soort tussenhuwelijk. Ook dat is een truc om de islamitische wet te omzeilen. Een man kan zijn vrouw verstoten door het woord ’talaq’ uit te spreken. Hij mag dat doen en haar vervolgens terugnemen als echtgenote. Dat mag ook een tweede keer. Maar als hij driemaal het talaq heeft uitgesproken, is de scheiding definitief. Hij mag haar dan alleen hertrouwen als ze eerst met een andere man is geweest. Zo’n dienst wordt aangeboden voor geld: een man heeft dan seks met de verstoten vrouw. „De tussenechtgenoot verstoot haar dan, waarna ze drie menstruatiecycli wacht”, schrijft de Leidse onderzoekster bij de politie Machteld Zee over dit fenomeen. Na een nacht halala-huwelijk is de vrouw weer huwbaar voor haar ex.

In de Surinaams-Hindoestaanse gemeenschap in Den Haag circuleren al jaren geruchten dat imams het halala-huwelijk aanbieden. „Het gebeurt”, zegt een Haagse moskeeganger. „Altijd achter gesloten deuren.” Shirin Musa hoort ook dat het speelt: „Laatst vernam ik nog van zo’n zaak. Het komt voor, maar wordt nooit aan de grote klok gehangen, je hoort het altijd in het roddelcircuit.”

Halala is veel kwalijker dan een tijdelijk huwelijk, vindt Musa. „Het is een vorm van seksueel geweld. Eigenlijk wil de vrouw het niet, maar ze moet het met een andere man doen en daarvoor ook nog betalen.”

Musa strijdt met haar stichting Femmes for Freedom tegen vrouwenbesnijdenis, uithuwelijking en seksueel geweld. Zij zegt dat dit soort praktijken voortvloeien uit het taboe dat in migrantenkringen nog steeds om seksualiteit hangt. „Zolang dat bestaat, kunnen dit soort zaken voorkomen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijdelijk huwelijk

Bericht door Ariel »

Haagse ’moskee’ geschokt door beschuldiging plezierhuwelijken

Stichting Alcauther Nederland is ’enorm geschokt’ door de uitzending van het Zweedse onderzoeksprogramma over plezierhuwelijken in moskeeën: kortstondige huwelijken tegen betaling of in ruil voor seks. Ook de stichting die in Den Haag is gevestigd kwam voorbij en dat zorgde voor grote verontwaardiging in het hele land. In een geluidsfragment is te horen dat een man, die stelt onder Alcauther te vallen, aan een vrouw een voorstel doet om voor 1300 euro een maand te trouwen. De verslaggever deed zich voor als een vrouw in geldnood.

Een dag na de mediastorm komt Stichting Alcauther Nederland zelf met een reactie. „De stichting benadrukt met kracht dat zij deze praktijken ten strengste veroordeelt en daar geen enkele betrokkenheid bij heeft. Het feit dat een onbekende zegsman zich namens de stichting als imam zou hebben uitgelaten wordt door het bestuur van de stichting als uitermate beschadigend beoordeeld en hoog opgenomen.”

De culturele stichting, die is gevestigd op een industrieterrein de Schilderswijk, geeft ook aan ’geen eigen moskee en vaste imam te hebben’. „De stichting gaat een onderzoek starten om te achterhalen hoe een en ander heeft kunnen gebeuren en wie hiervoor verantwoordelijk is. Naar aanleiding hiervan zullen wij gepaste maatregelen nemen. De stichting vraagt daarom het Zweedse onderzoeksprogramma Uppdrag Granskning om haar van meer informatie te voorzien om het onderzoek naar behoren te kunnen uitvoeren.”

Onderste steen boven
Ook de Haagse politiek wil de onderste steen boven. De lokale partijen Hart voor Den Haag, PVV in de Haagse gemeenteraad en BVNL willen opheldering over plezierhuwelijken op Haagse bodem. „Als het klopt dat de Haagse moskee zou hebben willen meewerken aan smerige praktijken waarbij vrouwen gedwongen om mee moeten doen aan deze vorm van prostitutie, moet de moskee per direct gesloten worden”, aldus BVNL-Kamerlid Wybren van Haga en Hart voor Den Haag fractievoorzitter Richard de Mos, die stellen dat vrouwen nooit onder dwang ergens toe aangezet mogen worden. Van Haga en De Mos willen ook dat er onderzoek wordt gedaan naar het fenomeen plezierhuwelijken. „We moeten deze wanpraktijken te vuur en te zwaard bestrijden.”

PVV-fractievoorzitter Sebastian Kruis wil weten wanneer de ’sluitingsceremonie’ plaatsvindt van de moskee en gaat schriftelijke vragen stellen aan het Haagse stadsbestuur over de kwestie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijdelijk huwelijk

Bericht door Mahalingam »

viewtopic.php?f=11&t=24549&p=524610&hilit=haag#p524610
De culturele stichting, die is gevestigd op een industrieterrein de Schilderswijk, geeft ook aan ’geen eigen moskee en vaste imam te hebben’.
Ze hebben wel een gebouw met een benedenverdieping voor mannen en een bovenverdieping voor vrouwen.
En die bovenverdieping wordt gebruikt voor feesten .
En die benedenverdieping alleen voor mannen is geen moskee?
En een imam is iemand die voor gaat in gebed. meer niet. Daar heb je echt geen ayatollah voor nodig.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie