Hofstadgroep

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Hofstadgroep

Bericht door Ariel »

Moslimpuriteinen / Vrouwen van de Hofstadgroep

Steeds meer Nederlandse jongeren worden islamitische puriteinen, waarschuwt de inlichtingendienst AIVD. Zoals de groep rond Mohammed B., hieronder beschreven door vriendinnen. 'Ik schrok dat het Mohammed was.'

Ze kenden elkaar van school en uit de buurt, meiden en jongens die later de vriendengroep zouden vormen die de AIVD nu 'Hofstadgroep' noemt.

Gemeen hebben ze dat ze allemaal zijn 'veranderd' -van moderne Nederlandse jongere tot 'Takfiri', een islam-stroming die de AIVD als zeer gevaarlijk betitelt.

Rabia (26) kent de vrouwen van de Takfiri, en wil ze beschrijven om voor eens en altijd een einde te maken aan de mythe dat integratiebevordering een einde zou maken aan deze vorm van extremisme. Naïma (19) is half Marokkaans van geboorte, maar werd door twee Nederlanders opgevoed. En Fatima is de dochter van Marokkaanse ouders, die alleen de culturele islam kennen. Ze durft thuis niet te vertellen dat ze het liefst een allesbedekkende sluier (niqaab) draagt. De drie willen niet met hun echte namen in de krant, omdat ze door de AIVD worden gevolgd, zeggen ze. Naïma: ,,Dat hoor je. Als ik met mijn eigen telefoon bel, hoor ik allemaal rare signaaltjes, één keer een echo.''

Naïma en Fatima kennen 'Abu Zubair' ook. Dat is Mohammed B., die ervan wordt verdacht Theo van Gogh te hebben vermoord. B. stond bekend als erg studieus. Hij zat altijd te leren, op internet te lezen en hij vertaalde boeken over de islam. Fatima: ,,Ik schrok dat het Mohammed B. was die voor de moord was opgepakt. Hij heeft me in augustus ten huwelijk gevraagd, maar ik wilde niet. Ik kan niet opschieten met een jongen die zó rustig is.''

Fatima was toen al verliefd op een andere Mohammed, die nu -als vermeend lid van de Hofstadgroep- ook in de cel zit. Zij zouden de komende maand voor de islam trouwen, maar of dat door kan gaan, is nu onzeker. Naïma heeft dezelfde man. Zij is al voor zijn arrestatie met hem voor de islamitische wet getrouwd. ,,De meeste jongens van de groep zijn getrouwd, sommigen hebben twee vrouwen. Dat doen we voor de oemma, de wereldmoslimgemeenschap.'' Want als een man bij meerdere vrouwen kinderen verwekt, groeit die moslimgemeenschap sneller. Fatima's ouders -aan wie hij niet vertelde dat hij ook met Naïma is- vonden hem leuk. ,,Hij is echt gezellig, hij lachte veel, speelde met kinderen. Mijn ouders weten niet dat hij nu in de cel zit.''

Naïma en Fatima zijn tijdens de gesprekken in een stationsrestauratie van top tot teen gesluierd. Ze dragen handschoenen, een hoofddoek én een doek voor hun mond. Alleen hun ogen zijn zichtbaar.

Het zijn vooral de Nederlandse vrouwen van de groep die een niqaab dragen, vertellen ze. ,,Zij zijn bijna het radicaalst.'' Ook Rabia zegt, bij een andere gelegenheid: ,,Deze meisjes denken hetzelfde als die mannen. Ze zijn geen traditionele vrouwen, maar heel bewust moslim geworden. Het is net een sekte. Ze hebben vaak geen Nederlandse vriendinnen, geen contact met hun ouders meer.'' Dat laatste klopt, zeggen Naïma en Fatima. ,,Veel ouders gingen vragen stellen na de inval in het Laakkwartier, toen bleek dat broeder Jason W. een granaat had.''

De jongens waren tot een paar jaar geleden de modernste van de stad, vertellen Naïma en Fatima. Ze gingen alleen met de ramadan naar de moskee. Dat veranderde na 11 september. De een na de ander ontdekte de 'ware' islam. Naïma: ,,Ik was ook altijd van uitgaan en vriendjes, maar ongeveer twee jaar geleden dacht ik: waarvoor zijn we hier in deze wereld.'' De islam gaf haar een doel in haar leven, en de geborgenheid van een vriendengroep. ,,Hier in Nederland was ik altijd een buitenbeentje. 'De Marokkaan' of zelfs 'de Turk' noemden ze me. Als je dat van kleinsaf hoort, krijg je daar genoeg van. Ik dacht: 'ik ga niet meer bij ze slijmen, ik ga in mijn eigen groepje'.'' Rabia voelde dat ook zo: ,,Wat heel aantrekkelijk was, is dat je heel warm wordt opgenomen. Je wilt regels, duidelijkheid.''

Op zo'n moment van twijfel belanden sommige jongeren in de criminaliteit, legt Naïma uit. Anderen kiezen voor religie. Naïma kocht boeken over de islam en zocht informatie op internet. ,,Ik ging een sluier dragen en me daarna meer voor politiek interesseren.''

Rabia: ,,Die meisjes houden zich heel bewust aan de regels, zo veel regels als mogelijk was. Het gaat hier om echt heel jonge meisjes, 16 tot 18 jaar. Ze zijn erg perfectionistisch, de islam is een godsdienst die veel overgave vraagt. De middenweg wordt niet zo gewaardeerd.'' De jongens vertelden verhalen over de profeet, leerden verzen uit de koran. Als een van de 'zusters' met een religieus vraagstuk zat, kon ze dat aan hen voorleggen. ,,Dat vroegen ze dan aan Abu Khaled, hij was wat ouder en heeft heel veel kennis. Bijvoorbeeld de vraag of je wel kaas mag eten, want daar zit stremsel van dierlijke oorsprong in.''

Abu Khaled staat ook wel bekend als Redouan al Issa. Deze 43-jarige Syriër was volgens de AIVD de inspirator van de groep rond Mohammed B. ,,We kwamen bijeen in zijn huis in Den Haag. Dan was er een gordijn tussen ons en de jongens.'' Volgens Fatima en Naïma predikte de Syriër -die nu internationaal op opsporingslijsten staat- juist geen agressie. ,,Ik heb van Abu Khaled echt nooit wat gehoord over djihad. Zijn lezingen waren rustiger dan wat je soms in de moskee hoort. Daar slaat de prediker soms op de minbar en roept dat de vrouw een hoofddoek op moet. Die imams in Nederland gaan helemaal los. Abu Khaled vertelde op een rustige manier. Hij noemde vrouwen 'onze zusters', hij legde uit dat de vrouw is als een diamant, die bescherming nodig heeft.''

Hoe Naïma en Fatima de islam ontdekten, past in het patroon dat de AIVD afgelopen week schetste. Binnen de radicale islam heeft zich de laatste twintig jaar een wereldwijde trend voorgedaan die de AIVD 'puritanisering' noemt. Dat staat in een rapport dat de dienst donderdag naar de Tweede Kamer stuurde. Twee jaar geleden kreeg de AIVD aanwijzingen dat ook Nederlandse moslimjongeren -vooral autochtonen en Marokkanen- in de ban van dit puritanisme raken. Zij willen alle moslims terugbrengen tot de zuiverste vorm van het geloof, zoals dat volgens hen 1400 jaar geleden bestond ten tijde van de profeet Mohammed.

De radicaalste puriteinen geloven niet dat dit langs vreedzame weg kan. Zij vinden geweld geoorloofd tegen ongelovigen, net als liegen en bedriegen. Nog meer gevaar lopen afvallige moslims. Mohammed B. en de groep om hem heen, door de AIVD 'Hofstadnetwerk' gedoopt, behoren volgens de inlichtingendienst tot de extreemste, gewelddadigste gelederen van de puriteinen.

Onder de vrouwen van de Hofstadgroep zijn twee Marokkaanse meisjes, die volgens Naïma en Fatima in hun denken 'net mannen' zijn. Naïma: ,,Ze zijn hard, niet vrouwelijk. Een van hen zei een keer: 'terrorisme is verplicht'. Toen ik dan vroeg wat er dan tegen onschuldige burgers is, zei ze: 'die zijn er niet in de VS, niet in Israël en ook niet in Nederland'. Die twee gingen helemaal uit hun dak toen ze hoorden dat Theo van Gogh was vermoord. Al was ik ook wel blij, zo'n groot feest vind ik dat nou ook weer niet. Zij vonden: het had Hirsi Ali moeten zijn. Die zal door zusters vermoord worden. Om te laten zien: zij komt níet voor ons vrouwen op.''

In welke situaties geweld mag, daar aarzelen Fatima en Naïma nog over. ,,Abu Hamza al-Misri vindt dat je iemand mag vermoorden. Als je luistert naar de Haagse Sjeik Fawaz van de as-Soennah moskee, dan mag het niet. Ik denk dat het net als in de tijd van de profeet zo is dat iemand er toestemming voor moet geven. Mohammed B. heeft er geen toestemming voor gekregen, dat weet ik honderd procent zeker. Hij heeft alles in z'n eentje gedaan.''

Na de moord op Theo van Gogh veranderde hun leven. De vrouwen van verdachten die nu vastzitten, hebben het moeilijk, ook financieel, zeggen Naïma en Fatima. Broeders stoppen hun soms geld toe. De vrouwen komen niet meer bij elkaar, nadat de politie eind november tijdens zo'n bijeenkomst een inval deed. Het bezit van een afbeelding van Bin Laden of een verhandeling over de djihad kan nu door veiligheidsdiensten onnodig worden opgeblazen, vreest Naïma. Ze heeft daarom haar boeken over de islam en wat cd's naar een Nederlandse vriendin gebracht ,,waar de AIVD echt nooit zal komen''. In moskeeën komen ze niet, omdat ze daar de juiste leer niet vinden. Die zoeken ze nu op websites, die ze vanuit internetcafés bezoeken. Thuis is dat niet meer veilig, merkten ze; de computer van Fatima is door de politie in beslag genomen. ,,Ik heb hem wel weer terug gekregen. Alleen een cd met een preek van Abu Khaled kreeg ik niet terug.''

Morgen deel 2: Geweldloze puriteinen

http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergrond ... 10758.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

deel 2

Bekeerlingen / Bellen met Saoedi-Arabië

Steeds meer Nederlandse jongeren worden islamitische puriteinen, waarschuwt de inlichtingendienst AIVD. De jongeren zelf zijn alleen maar trots als zij de weg naar het ware geloof hebben gevonden. ,,Na de moord op Theo van Gogh belde ik een geleerde in Saoedi-Arabië.''

Saloua uit Het Gooi schudt haar donkere krullen. Ze draagt make-up, strakke kleding en een koket handtasje aan haar arm. Met haar vriendin Sihem gaat ze zometeen naar 'Gay', een film over een decadent homostel, vertelt ze in een Amsterdams café. Maar later, zegt ze, zal ze er niet meer zo modieus uitzien.

Zulke films zal ze mogelijk niet meer zien en in een café misschien niet meer zitten. Later wijdt zij zich aan 'de pure islam'.

,,Ik vind mezelf nu geen goede moslim'', zegt Saloua (19). ,,Ik bid, ik doe aan ramadan. Maar ik wil meer kennis over de islam.'' In een Bussumse moskee volgt ze daarom met een groep van ongeveer twintig meisjes lessen. Zij ontwikkelt, merkt ze, een nieuwe identiteit. ,,Ik voel me niet Nederlands en niet Marokkaans. Ik ben moslima.''

Het geloof van haar Marokkaanse vader en moeder is anders dan de islam bedoelt, weet ze inmiddels. ,,Marokko is geen islamitisch land. Wij jongeren doen het anders.'' Neem het verschil in de manier waarop Marokkaanse jongens en meisjes worden opgevoed. Meisjes worden kort gehouden om geroddel over hun gebrekkige eerzaamheid te voorkomen. Jongens mogen laat opblijven, uitgaan, drinken. Dat is niet de islam, weet Saloua, dat is Marokkaanse cultuur.

De islam schrijft volgens Saloua precies voor hoe man en vrouw zich moeten gedragen. Die imam Salaam uit Tilburg bijvoorbeeld, die integratieminister Verdonk geen hand wilde geven, had het bij het rechte eind. ,,Een vrouw de hand schudden mag niet, dat weet ík zelfs.''

Tijdens een lezing door de bekeerde moslim Abdul Jabbar van de Ven, onlangs in het nieuws met zijn doodswens voor kamerlid Geert Wilders, leerde Saloua hier meer over. ,,Abdul Jabbar vertelde over Khadisja, een echtgenote van de profeet Mohammed. Ze stond altijd voor haar man klaar. Ik vond het zo mooi dat ik moest huilen.''

In de toekomst wil Saloua een sluier dragen. ,,Alleen mijn handen en gezicht zullen nog te zien zijn. En wie weet zal ik ooit zo ver zijn in de islam dat ik alles bedek behalve mijn ogen, net als mijn lerares. Ik vind het zo extreem mooi als iemand dat kan.'' Smalend spreekt ze over de Marokkaanse meisjes die een hip hoofddoekje omwikkelen en verder op de oude voet verder gaan. ,,Je moet het niet half doen. Maar het is moeilijk, een grote stap.''

Kiezen voor de pure islam leidt soms tot een conflict met Marokkaanse ouders, weet de 22-jarige Mariama Kassi uit Amsterdam. Zelf dubt ze over hoe dat moet als ze gaat trouwen. ,,Op een islamitische bruiloft horen mannen en vrouwen gescheiden te zijn. Maar met mijn familie zou dat ondenkbaar zijn. Op veel Marokkaanse bruiloften danst en feest iedereen door elkaar. Zó on-islamitisch.''

Mariama doet hbo levensbeschouwing aan de Educatieve Faculteit Amsterdam. Ze zit met bijna alleen maar moslima's in de klas. Geïnspireerd door die opleiding ging ze twee jaar geleden voor 'puur'. ,,Je wordt heel anders. Met je hart, je geest, je ziel.''

Ze kan zich weinig voorstellen bij de recente conclusie van het Sociaal en Cultureel Planbureau dat moslims rap aan het seculariseren zijn. In ieder geval geldt het volgens haar niet voor Marokkanen en autochtone bekeerlingen. ,,We worden juist geloviger.''

,,Ik ben een van de weinige jongeren die diensten in een ouderwetse moskee bezoekt. Waar het bomvol jongeren zit, is bij Nederlandstalige lezingen. Die worden soms wel in een moskee gehouden, maar vaak ook in een buurthuis of een andere ruimte.'' Ook internet kan niet worden onderschat als bron voor jonge moslims. Mariama bezoekt graag de website

www-al-islaam.com . ,,Veel van wat daarop staat, komt uit Saoedi-Arabië. Ik denk niet dat Saoedische invloed per se slecht is. Die is orthodox, maar niets om je zorgen over te maken.''

Zo geruststellend was de boodschap van de AIVD niet, afgelopen donderdag. In een rapport voor de Tweede Kamer schreef de inlichtingendienst dat niet alleen gewelddadige islamstromingen een gevaar voor Nederland vormen. Ook moslims die zich tegen geweld uitspreken, maar intussen kiezen voor een puriteinse islam, zijn volgens de dienst reden tot zorg. Deze jongeren willen volgens de AIVD de democratie vía de democratie uithollen.

Rachid (23) en Mohammed (25) uit Amsterdam zien het anders. Zij zeggen dat zij bij uitstek het gevaar lopen om door radicalen als Mohammed B. een kopje kleiner te worden gemaakt. Omdat ze zo vroom zijn en tóch niet vinden dat op dit moment een gewelddadige djihad is toegestaan. Het is de reden dat zij niet met hun achternaam in de krant willen. Rachid: ,,Wij worden door extremisten als moenafikien gezien, schijnheiligen. Ze vinden ons nog erger dan ongelovigen, want wij werken van binnenuit.''

Zij vissen daarnaast in dezelfde vijver als de Mohammed B.'s van deze wereld, want ze proberen Marokkaanse jongens in de buurt te bekeren. ,,Maar die anderen werven veel harder dan wij'', denkt Mohammed. ,,Ze hebben een makkelijke boodschap. Als je vandaag de dag tegen Marokkaanse jongeren zegt: we doen djihad, dan scoor je. Wilders is de meest gehate persoon van dit moment. Wie zegt dat die man dood moet, krijgt vanzelf status.''

De 'anderen' over wie het gaat, zijn de aanhangers van de beweging Takfir wal Hidjra. Het staat voor iets als 'Verketter en trek je terug'. Rachid: ,,Ik sprak een keer een jongen die met ze had meegedaan, maar er weer uit was gekomen. Hij zei: ze manipuleren je echt. Ze schreeuwen tegen je, je móet het in je opnemen.'' Mohammed: ,,Ik ken iemand die ze hebben gevraagd om naar Tsjetsjenië te gaan.'' Rachid: ,,Ja, ik weet ook iemand die ze vroegen om op djihad te gaan. Hij zei 'nee'. Ze werden heel boos.''

Mohammed: ,,Niet lang geleden heb ik een jongen bij de politie gemeld. Hij is in de ban van takfir geraakt. Maar als er weer zo'n moord komt als op Theo van Gogh, ben ík de dupe, met mijn baard en jurk.''

Mohammed en Rachid springen bepaald niet losjes om met hun geloof. Ze hebben er geen haast mee, maar hun toekomstdroom is dat de wereld ooit één grote islamitische staat wordt waar de sjaria geldt, het islamitisch recht. Rachid: ,,Regels zijn regels. Je moet bedenken: in Saoedi-Arabië worden handen van dieven afgehakt. Maar als er twee mensen zonder hand lopen, maakt dat al grote indruk op anderen. Dus er wordt in Saoedi-Arabië erg weinig gestolen.''

Maar anders dan takfir-aanhangers vinden Mohammed en Rachid dat ongelovigen mild moeten worden uitgenodigd tot de islam. Aanslagen geven de islam een slechte naam. Bovendien vinden zij dat er niet wordt voldaan aan de godsdienstige gronden voor een gewapende djihad. Rachid: ,,De oemma, de islamitische gemeenschap, heeft geen bevoegde leider die toestemming kan geven.''

De tijd voor een islamitisch rijk dat ook Europa omspant, is nog niet rijp, menen Mohammed en Rachid. ,,Wij hebben tot die tijd een soort overeenkomst met Nederland'', zegt Rachid. Ook voor de manier waarop de djihad nu wordt gevoerd, hebben ze geen goed woord over. ,,Je mag jezelf bijvoorbeeld helemaal niet opblazen. Je mag niet roven, niet plunderen, vrouwen en kinderen niets aandoen. Een vijand die zich heeft overgegeven moet je sparen.''

Kort na de moord op Theo van Gogh belden de jongens een islamgeleerde in Saoedi-Arabië. Ze bellen wel vaker geleerden daar. De afgelopen jaren leerden ze klassiek Arabisch. De telefoonnummers staan bijvoorbeeld op een van hun favoriete websites, www.selefiepublikaties.com. Een keer wilden ze bijvoorbeeld weten of zwartwerken mag. Nee, oordeelde de geraadpleegde geleerde: ze moesten de Nederlandse wet gehoorzamen.

,,Deze keer ging het erom dat een vriend naast een van de leden van de groep rond Mohammed B. woonde. Wij komen regelmatig bij die vriend. We dachten: als er een inval komt, nemen ze ons ook mee. De geleerde vroeg: doen deze mensen verkeerde uitspraken of zaaien ze ook verderf? Wij hebben uitgelegd wat er met Theo van Gogh is gebeurd. De geleerde zei toen dat we deze mensen moesten aangeven bij de politie.'' Tot een aangifte kwam het niet, de politie deed daarvóór al een inval in het pand.

Volgens de AIVD is de afwijzing van geweld onder puriteinen lang niet altijd principieel. De reden kan ook strategisch zijn: de tegenstander is nog te sterk. Of: het is theologisch gezien te vroeg voor een gewapende strijd.

Volgens de jongeren zelf heeft Nederland niets van hen te vrezen. ,,Ik ben tegen alle geweld. Ik veroordeel de moord op Theo van Gogh'', zegt Saloua uit Het Gooi. En Mariama uit Amsterdam: ,,De moordenaar van Van Gogh heeft ongelijk als hij meent dat hij islamitisch handelt.''

Waarom ondergaan de jongeren nu zo'n plotse verandering? Alleen Mariama oppert dat Marokkaanse jongeren een breuk voelen tussen zichzelf en hun ouders en ook tussen zichzelf en de maatschappij. ,,Ze zoeken naar de zin van het leven.'' Maar de anderen willen niets weten van een identiteitscrisis als verklaring voor hun keuze. ,,Het is gewoon de schoonheid van de islam die trekt'', zegt de 23-jarige Faysal Belhassam in de Haagse As-Soennah-moskee.

,,De Nederlanders zijn bang dat we de maatschappij overnemen'', denkt Faysal ,,Ze zien dat veel mensen zich bekeren.'' In zijn moskee, aan de Fruitweg, bekeert elke week wel iemand zich. Sinds drie jaar zijn de meeste bezoekers tussen de vijftien en dertig jaar oud. Jongens die zowel het Arabisch als het Nederlands kennen, geven hier anderen les. Ze vertalen onder andere de preken van sjeik Fawaz Jneid, Syriër en leider van de moskee. Zo ook Faysal, in het dagelijks leven leraar Engels.

,,Mijn hele leven ervoer ik het geloof als een blok aan mijn been'', herinnert Faysal zich. ,,Ik ging veel met Nederlandse jongens om en vond het lastig dat ik dingen niet mocht, zoals varkensvlees eten.'' Een paar jaar geleden veranderde dat, onder invloed van 'de wereldgebeurtenissen'. ,,Ik zocht bevredigende antwoorden op mijn vragen: Waar is Allah? Hoe moet ik bidden? Hier leggen ze alles rustig uit.''

Naast hem zit Abdelmaoula El-Jalte. Die is van de drie jongens 'het verst' in de islam, zeggen ze. Vroeger was hij een fiscaal jurist in Armani-pakken. Hij ging wel eens naar de borrel van zijn kantoor, al dronk hij niet. Nu wil hij ook niet meer in de buurt van drank komen. Hij draagt altijd een djellaba, heeft een baard en bidt vijf keer per dag. ,,Ik ervaar mijn verandering alsof ik naar huis ben teruggekeerd.''

Mohammed al-Hadjri (24) kwam naar de moskee nadat het tv-programma 'Nova' een heimelijk opgenomen preek van sjeik Fawaz uitzond waarin deze regels geeft voor het slaan van vrouwen. ,,Ik ben zelf gaan kijken, uit nieuwsgierigheid.'' Volgens Mohammed bleek Fawaz iets heel anders te hebben gezegd.

De oemma, de islamitische wereldgemeenschap, is voor deze jongens gaan leven. ,,Dat betekent ook dat wij de pijn voelen van een andere moslim, waar ter wereld die zich ook bevindt.'' Dat is voor hen, benadrukken ze nog eens, dus geen reden om ergens te gaan vechten. De islam is vooral leren, zeggen de jongens. Abdelmaoula: ,,Ik keer me niet af van de Nederlandse samenleving. Ik keer me af van een leeg bestaan.'' Of zoals Mike het zegt, een van de vele autochtone bekeerlingen die ook de Assoennah-moskee bezoeken: ,,Er is geen tussenweg. Er is geen Europese islam, geen gematigde islam. De islam is orthodox, fundamenteel. Alles hoort erbij.''

Het eerste deel in dit tweeluik verscheen gisteren en ging over de vrouwen rond moordverdachte Mohammed B.

http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergrond ... 86357.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Aboutaleb wil in gesprek met leden Hofstadgroep

Bericht door Sjeng »

Aboutaleb wil in gesprek met leden Hofstadgroep

Bron: planet.nl

AMSTERDAM (ANP) - Wethouder Aboutaleb (Integratie) van Amsterdam wil graag eens praten met leden van de vermeende terreurorganisatie Hofstadgroep. Hij heeft dat enkele weken geleden gevraagd aan de officier van justitie, bevestigde zijn woordvoerder dinsdag.

Aboutaleb wil overigens niet in gesprek met Mohammed B., omdat die wordt verdacht van moord op Theo van Gogh. De wethouder vertelt dinsdagavond over zijn wens in De Voorkamer, een nieuw politiek televisieprogramma van RTV Noord-Holland en Het Parool.

Een woordvoerder van het landelijk parket zei niets van het verzoek af te weten. Aboutaleb heeft ook nog geen respons gekregen van het Openbaar Ministerie, maar ziet ook wel in dat het lastig is met de verdachten te praten, omdat ze tegen niemand hun mond opendoen.

Motivatie

De wethouder zou graag van de leden van de Hofstadgroep willen horen wat hen drijft, wat hun motivatie is om aan deze organisatie deel te nemen.

Momenteel zitten twaalf verdachten vast op verdenking van betrokkenheid bij de vermeende terreurorganisatie. Justitie denkt met de arrestatie van deze personen een of meerdere aanslagen te hebben verijdeld. Alle verdachten zijn op of na 2 november, de dag waarop Van Gogh om het leven kwam, gearresteerd.

Link naar artikel: http://www.planet.nl/planet/show/id=629 ... /sc=8c857a
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Leider Hofstadgroep verdween vlak voor moord

Bericht door Sjeng »

Leider Hofstadgroep verdween vlak voor moord

Bron: Parool

DEN HAAG - De Syriër Redouan Al I., de geestelijk leider van de Hofstadgroep, is op de ochtend van de moord op Theo van Gogh per auto het land uitgesmokkeld.

Dat blijkt uit nieuwe gegevens in het onderzoek van justitie naar de Hofstadgroep. Met een vliegticket, gekocht in Zierikzee, en een vals paspoort kon hij via een Brusselse luchthaven naar zijn vaderland reizen.

Het nieuwe materiaal kan justitie sterken in de overtuiging dat de moord op de filmmaker geen eenmansactie was, maar een goed voorbereide aanslag van een groep onder leiding van Al I. Die blijkt bij zijn vlucht te zijn geholpen door zijn landgenoot Achmad A. Deze man, die vastzit voor vrouwenhandel en paspoortzwendel, heeft Al I. een vals paspoort verschaft. Zo kon Al I. ondanks een internationaal opsporingsbevel tegen hem toch Europa verlaten.

Achmad A. heeft verklaard dat hij Al I. in de ochtend van 2 november met de auto naar vliegveld Zaventem bij Brussel reed. Vandaar vloog hij via Athene naar Turkije, waarna hij verder reisde naar zijn geboorteland Syrië. Daar zou hij nog steeds zijn.

Eerder was bekend geworden dat Al I. een paar dagen na de moord telefonisch had geïnformeerd wie gearresteerd waren.

Ook heeft een getuige in het onderzoek naar de Hofstadgroep gezegd dat hij de inlichtingendienst heeft gewaarschuwd voor een aanslag op Theo van Gogh. Dat blijkt uit stukken die aan het dossier van de Hofstadgroep zijn toegevoegd. De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) ontkent echter contact gehad te hebben met deze getuige. Volgens de AIVD is hij een fantast.

De getuigeverklaring van de man die de moord op Van Gogh zegt te hebben voorspeld, komt volgende week ter sprake tijdens het proces tegen twaalf verdachten van het Hofstadnetwerk.

Mohammed B., die los van deze groep in Amsterdam wordt berecht voor de moord op Van Gogh, maakt volgens justitie ook deel uit van het netwerk.

Link naar artikel: http://www.parool.nl/nieuws/2005/APR/27/p2.html
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Gebruikersavatar
Graslelie
Berichten: 329
Lid geworden op: di feb 01, 2005 1:47 pm

Hofstadgroep is veel groter

Bericht door Graslelie »

Zaterdag 30 April 2005


Hofstadgroep is veel groter

Door frank hendrickxen ferdi schrooten

Redouan al I, de voortvluchtige leider van de Hofstadgroep (Foto GPD)

Den Haag - De leider van de terroristische Hofstadgroep, de voortvluchtige Syriër Redouan al I., heeft de afgelopen zeven jaar in Nederland zeker honderd volgelingen gerecruteerd voor de radicale islam. Het zijn vooral fanatieke, Marokkaanse jongeren. Een onbekend aantal van hen is bereid tot geweld tegen 'ongelovigen'.

Dat blijkt uit nieuwe gegevens uit het vertrouwelijke politiedossier over de Hofstadgroep. Het terreurnetwerk van de Syriër lijkt daarmee vele malen groter dan de groep terrorismeverdachten die nu vastzit. Dinsdag staan twaalf terrorismeverdachten van het Hofstadnetwerk voor de Rotterdamse rechtbank. In Amsterdam loopt het proces tegen de moordenaar van Theo van Gogh, Mohammed B., volgens justitie ook lid van de Hofstadgroep.

De Syriër Al I. heeft de afgelopen zeven jaar, die hij grotendeels in Nederland doorbracht, in alle rust een enorm netwerk kunnen opbouwen. Dat bestaat uit potentiële terroristen, maar ook uit tal van handlangers. Zij reden hem rond en hielpen hem aan mobiele telefoons en paspoorten om uit handen van de politie te blijven.

De kiem voor het netwerk legde Al I. in Drenthe, waar hij vier jaar zat als asielzoeker. Van daar uit ronselde hij geestverwanten in tal van asielzoekerscentra. Daarna deed hij dat ook in de rest van Nederland. Alleen al in Schiedam en Amsterdam zou de Syriër honderd volgelingen hebben geronseld, zo heeft een belangrijke nieuwe verdachte deze maand tegen de politie verklaard. Volgens deze Ahmad al A. uit Zierikzee, die de Hofstadleider al sinds eind jaren negentig kent, doen deze jongeren precies wat hun spiritueel leider zegt. Ze zouden zijn gehersenspoeld en volgen blind de Syrische leider. Ahmed al A. is gisteren voor veertien dagen in bewaring gesteld. Hij wordt ervan verdacht lid te zijn van een terroristische organisatie en het aanzetten tot gewapende strijd.

Recentelijk nog heeft Al I. in Nederland gebruik gemaakt van een crimineel netwerk van paspoortvervalsers en mensensmokkelaars. Die contacten, onder meer in Zierikzee en Valkenswaard, hebben hem ook geholpen bij zijn vlucht naar Syrië op 2 november 2004, de dag van de moord op Van Gogh. De vlucht was anderhalve week van tevoren voorbereid.

http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/modules ... te=Artikel
Gebruikersavatar
Graslelie
Berichten: 329
Lid geworden op: di feb 01, 2005 1:47 pm

Dossier: Hofstadgroep 'Kroongetuige gezocht'

Bericht door Graslelie »

Dossier: Hofstadgroep
'Kroongetuige gezocht'

Zondag 1 mei, 21.30 uur op Nederland 1



Aan de vooravond van het proces tegen de Hofstadgroep, dat komende dinsdag wordt hervat, onderzoekt Reporter waarom justitie tot nu toe zo weinig succes boekt in terreurzaken. En waarom Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh, ten onrechte werd beschouwd als een onbelangrijk figuur binnen het netwerk.



In een speciale uitzending van Reporter wordt de Hofstadgroep onder de loep genomen. De advocaten van Jason W. en Fahmi B. geven meer inzicht in de zaak, daarnaast doen de plaatsvervangend directeur van de AIVD, Theo Bot en strafrechtdeskundige Ybo Buruma uitspraken over het AIVD-onderzoek naar de Hofstadgroep.

http://reporter.kro.nl/artikel.asp?doss ... ofstad.XML
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

OM: Mohammed Bouyeri leider van Hofstadgroep

Bericht door Sjeng »

OM: Mohammed Bouyeri leider van Hofstadgroep

Bron: nieuws.nl

Novum) - Mohammed Bouyeri wordt door officier van justitie Koos Plooy gezien als een van de belangrijkste leiders van de zogenoemde Hofstadgroep. Dat heeft Plooy dinsdag gezegd tijdens de tweede pro forma-zitting in de strafzaken tegen de twaalf terreurverdachten die deel zouden uitmaken van de groep. Eerder uitte de inlichtingendienst AIVD het vermoeden dat Bouyeri, de vermeende moordenaar van Theo van Gogh, een 'randfiguur' in de groep zou zijn.


Volgens Justitie bestaat de Hofstadgroep uit twee kernen. Eén kern wordt geleid door Bouyeri, de andere zou in mindere mate geleid worden door Jason W. De laatste was betrokken bij het bezet houden van een woning in het Haagse Laakkwartier. Bij een inval in de woning gooide hij een granaat naar het arrestatieteam.

Uit de zitting dinsdag bleek dat Justitie in de woning van Bouyeri het DNA van schapenbloed heeft gevonden. Omdat de woning te klein is om het schaap ritueel te slachten, vermoedt Plooy dat de leden van de groep het schaap hebben gebruikt om te leren hoe een mens moet worden 'geslacht'. Het schaap zou een proefdier zijn geweest voor de moord op Van Gogh, begin november vorig jaar.

Uit een afgeluisterd telefoongesprek, een dag na de moord op Van Gogh, blijkt dat een aantal vermeende leden van de Hofstadgroep onderwerpen bespraken die op dat moment nog niet in de media waren geweest. Het gaat om Ismail A., Jason W. en Zakaria T., die het hebben over personen hadden die opgepakt zouden zijn, maar waarover nog niets bekend was gemaakt. Deze wetenschap zou volgens Justitie wijzen op betrokkenheid bij de Hofstadgroep.

Jason W. heeft een ontlastende verklaring afgelegd over zijn broertje Jermaine W. Op de computer van het broertje werden radicale teksten en geschriften aangetroffen. W. heeft verklaard dat hij de teksten op de computer heeft gezet. Dat zou kunnen betekenen dat Jermaine W. vrijkomt.

Link naar artikel: http://www.nieuws.nl/bericht/4/37305
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Lid moslimterroristische Hofstadgroep in A'dam gearresteerd

Bericht door Sjeng »

Lid Hofstadgroep in A'dam gearresteerd

Bron: fok.nl

AMSTERDAM - In Amsterdam is gistermiddag een 22-jarige zwaarbewapende man gearresteerd. De man zou lid zijn van de Hofstadgroep, zo heeft minister van Justitie Piet Hein Donner de Kamer in een korte mededeling laten weten. Tijdens zijn arrestatie was hij in het bezit van een doorgeladen machinepistool.

De politie van Amsterdam geeft om 16.30 uur een persconferentie. Inmiddels is al wel duidelijk dat er óók twee vrouwen zijn opgepakt, die eveneens van terrorisme worden verdacht.

Gisteren werd in Londen ook al een vermeend lid van de Hofstadgroep aangehouden, de 32-jarige Rachid B. uit Zierikzee. Hij zou aanslagen hebben voorbereid en de geestelijk leider van de Hofstadgroep (Redouan al-Issar alias 'De Syriër') op 2 november 2004 hebben geholpen Nederland te ontvluchten.

Update 16:42
De 22-jarige man is van Marokkaanse komaf. Hij stond al sinds november 2004 gesignaleerd. Hij zat in een auto met twee jonge vrouwen van 21 en 26 jaar. Ook zij zijn aangehouden en ook zij worden verdacht van deelneming aan een terroristische organisatie.

De arrestaties houden verband met de aanhouding van de 32-jarige Nederlander Rachid B. in Londen.

Link naar artikel: http://frontpage.fok.nl/nieuws/55302
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Lid Hofstadgroep in Amsterdam opgepakt

Bron: nu.nl

Uitgegeven: 23 juni 2005 16:08


DEN HAAG - Een speciale aanhoudingseenheid heeft woensdagavond in Amsterdam de 22-jarige Nourredine El F. gearresteerd. Hij wordt ervan verdacht deel uit te maken van het terroristische netwerk de Hofstadgroep. De man was bij zijn arrestatie in het bezit van een doorgeladen machinepistool.

Dat heeft het landelijk parket van het Openbaar Ministerie (OM) bekendgemaakt. Minister Donner van Justitie meldde de arrestatie donderdagmiddag in de Tweede Kamer. El F. is een goede bekende van Mohammed B., de zelfverklaarde moordenaar van Theo van Gogh.

Abu K.

De arrestatie houdt verband met de aanhouding van een 32-jarige Nederlander in Londen, eveneens woensdag. Ook hij zou lid zijn van de Hofstadgroep. Beide verdachten behoren vermoedelijk tot de kleine kring rond de geestelijk leider van de Hofstadgroep, de 46-jarige Syriër Abu K.

Hij verliet Nederland op de dag dat Theo van Gogh in Amsterdam werd vermoord, 2 november vorig jaar, en is sindsdien voortvluchtig. K. zou daarbij zijn geholpen door de in Londen aangehouden verdachte, Rachid B.

Nourredine El F., evenals Rachid B. van Marokkaanse afkomst, stond al sinds november 2004 gesignaleerd. Hij zat woensdagavond in een auto met twee jonge vrouwen van 21 en 26. Ook zij zijn aangehouden en ook zij worden verdacht van deelneming aan een terroristische organisatie.

Veertig patronen

In de auto lag behalve het doorgeladen machinepistool ook nog een tweede gevulde patroonhouder, een geluiddemper en een doos munitie met veertig patronen. De arrestatie was een gecoördineerde actie van de AIVD, het Openbaar Ministerie en de Nationale Coördinator Terrorismebestrijding.

Aanslag

Minister Remkes van Binnenlandse Zaken leek donderdag te suggereren dat met de arrestatie van Nourredine El F. mogelijk een aanslag is voorkomen.

"Het is de taak van de AIVD om te voorkomen en te verstoren dat er iets gebeurt", zei hij kort na het bekendworden van de aanhouding. "Dat is nu aan de orde. Mensen dragen niet voor niets een doorgeladen wapen." Het OM sprak de suggestie met klem tegen. "Er is geen indicatie dat de verdachte van plan was woensdag een aanslag te plegen", aldus een woordvoerder.

Martelarentestament

El F. zou hebben deelgenomen aan zogeheten huiskamerbijeenkomsten onder leiding van de Syriër Abu K. Deze vonden plaats in de woning van Mohammed B. in Amsterdam-West. Tijdens een huiszoeking aldaar, in oktober 2003, werd van El F. een zogenoemd martelarentestament gevonden.

In juni 2004 maakte El F. deel uit van een groepje van drie mannen dat in Portugal werd aangehouden, op aangeven van de AIVD. Zij zouden mogelijk plannen hebben gehad om tijdens het Europees voetbalkampioenschap een aanslag te plegen. De Portugezen zetten het drietal wegens gebrek aan bewijs uit naar Nederland.

Gevaarlijk

De AIVD voerde daarop een gesprek met El F. Hij vertelde dat hij bij Mohammed B. heeft gewoond en met hem koranlessen heeft gevolgd. Hij gaf af op Mohammed en noemde hem "gevaarlijk". Nourredine El F. stond toen al bij de AIVD bekend als zeer radicaal. Mohammed B. gold destijds nog niet als belangrijke figuur binnen het Hofstadnetwerk. Dat beeld is inmiddels fors bijgesteld.

Vrouwen

De twee aangehouden vrouwen, van wie de oudste de auto bestuurde, zijn de eerste vrouwelijke verdachten in de zaak rond het Hofstadnetwerk. Terreurdeskundige Glenn Schoen stelde woensdag tijdens een conferentie in Scheveningen over nationale veiligheid dat vrouwen de komende jaren in de hele wereld een belangrijker rol gaan spelen bij terroristische activiteiten.

Jihad

Hij baseert die verwachting onder meer op websites en propagandamateriaal van het terreurnetwerk al-Qaeda. Daarin worden steeds vaker oproepen gedaan aan vrouwen om een bijdrage te leveren aan de jihad, ook in logistieke en operationele zin.

El F. en zijn vrouwelijke medeverdachten worden vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris in Rotterdam.

Link naar artikel: http://www.nu.nl/news/546046/13/Lid_Hof ... eo%29.html
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Islamitische Hofstadgroep wilde adressen politici

Bericht door Sjeng »

Hofstadgroep wilde adressen politici

Bron: fok.nl

Eén van de vrouwen die onlangs in Amsterdam is aangehouden op verdenking van lidmaatschap van wat justitie omschrijft als terreurbeweging 'De Hofstadgroep', heeft geprobeerd om privé-adressen van onder meer VVD'ers te achterhalen. Het gaat om de 21-jarige Soumaya S., de vrouw van Hofstadgroeplid Nouredine el F.

Het KRO-programma Reporter heeft een door de inlichtingendienst AIVD afgeluisterd telefoongesprek in handen gekregen. Daaruit blijkt dat Soumaya S. haar zus Hanan, die bij een apotheek werkt in het Haagse Statenkwartier, onder druk heeft gezet om adressen te geven. Zo vroeg ze of Hanan onder meer het adres van VVD-fractievoorzitter Jozias van Aartsen kon opzoeken. Hanan bevestigt dat maar wordt achterdochtig en vraagt waarom Soumaya dat allemaal wil weten. Soumaya antwoordt dat ze van deze mensen ''moslims wil maken''. Ook probeert ze haar zus te werven voor de strijd: ''Er is geen islamitisch land in deze wereld. Wij moeten daarom opstaan en strijden omwille van Allah om de koran terug te krijgen naar de aarde.''

Hanan geeft overigens telefonisch geen adressen door. Ze zegt dat haar zus maar een keer moet langskomen. Zover zal het echter niet komen.

Vermist
Soumaya S. werd samen met Nouredine el F. en de tot de islam bekeerde Martine van den O. op 22 juni in een auto opgepakt terwijl ze in het bezit waren van een doorgeladen machinepistool en munitie. S. blijkt in april van huis te zijn weggelopen. In de tussentijd is ze volgens het islamitisch recht getrouwd met El F. Ze heeft haar radicale denkbeelden ook uitgedragen in moskeeën, onder meer in de As-Sounah moskee te Den Haag. Soumaya's vader blijkt zijn dochter in mei als vermist op te hebben gegeven. Bij die gelegenheid vertelt hij de politie bang te zijn dat zijn dochter zich te buiten zal gaan aan terreurdaden.

De laatste maanden werd onder meer de beveiliging van Van Aartsen, LPF-Kamerlid Joost Eerdmans, minister Johan Remkes, minister Piet Hein Donner en Geert Wilders opgevoerd. Geen van de politici wilde zeggen waarom dat was. Vorige week liet schrijver en columnist Leon de Winter weten dat Nouredine el F. in het bezit zou zijn geweest van een dodenlijst.

Documenten on-line
KRO's Reporter heeft een aantal documenten omtrent deze leden van de Hofstadgroep op haar website gezet.

Het gaat om verslagen van de achtervolging, de arrestatie, het afgeluisterde telefoongesprek en van een verhoor. Zo blijkt bij de arrestatie El F. een poging te hebben gedaan om zijn doorgeladen en schietklare machinepistool uit zijn tas te trekken. En Soumaya S. roept als ze wordt gearresteerd verschillende malen: Allah Akhbar (Allah is groot).

Link naar artikel: http://frontpage.fok.nl/nieuws/56067
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Soumaya S. werd samen met Nouredine el F. en de tot de islam bekeerde Martine van den O. op 22 juni in een auto opgepakt terwijl ze in het bezit waren van een doorgeladen machinepistool en munitie
Islam religie van de vrede?
Laat me niet lachen...
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Hofstadgroep-lid El Fahtni wilde Wilders en Hirsi Ali doden

Bericht door Sjeng »

'El Fahtni wilde Wilders en Hirsi Ali doden'

Bron: fok.nl

Terreurverdachte Nourredine el Fahtni was van plan om met zijn machinepistool Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders te vermoorden. Dat stelt een getuige tegen over de Nationale Recherche. De getuige zit zelf in het Huis van Bewaring te Zutphen, en wil anoniem blijven.

Volgens de getuige heeft de 22-jarige El Fahtni ook gezegd dat hij naar Irak wilde om daar een aanslag te plegen: ''El Fahtni had verteld dat hij eigenlijk alle Nederlanders wil dood maken, omdat hij een hekel heeft aan alle niet-moslims. Hij heeft een hekel aan Joden. Terroristen zijn voor hem zijn grote voorbeelden.''' De getuige beschouwt de Hofstadverdachte als een 'lopende bom'. Volgens hem zullen er hoe dan ook moordaanslagen op Wilders en Hirsi Ali worden gepleegd.

El Fahtni werd samen met zijn vrouw Soumaya Sahla (deze week veroordeeld tot 6 maanden cel) op 22 juni op metrostation Lelylaan in Amsterdam opgepakt. Hij was in het bezit van een doorgeladen machinepistool, een geluiddemper, een extra patroonhouder met kogels en veertig losse patronen. Met het wapen, een Agram 2000, kunnen 800 kogels per minuut worden afgevuurd.

Uit een interne 'verblijfsrapportage' van het Zutphense Huis van Bewaring blijkt dat medegevangenen El Fahtni zien als 'iemand die constant loopt te werven'. ''Hij voert in de bibliotheek van de penitentiaire inrichting en in de cellen en celgang langdurige gesprekken met medegedetineerden over de koran.''

Nourredine el Fahtni zal waarschijnlijk in december met een aantal andere verdachte Hofstadgroepleden voor de rechter verschijnen.

Link naar artikel: http://frontpage.fok.nl/nieuws/58769
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Malika zwijgt bij start proces islamitische Hofstadgroep

Bericht door Sjeng »

Malika zwijgt bij start proces Hofstadgroep

Bron: Nederlands Dagblad

door Ferdi Schrooten

AMSTERDAM - Een hardnekkig zwijgende getuige die na twee weken gijzeling mag gaan. Een diepgaande verhandeling over de radicale islam. En bijna de helft van de verdachten die niet komt opdagen, onder wie de twee belangrijkste. Het monsterproces tegen de Hofstadgroep kende op de eerste dag een lauwe start.

Het begin was al rommelig. In de extra beveiligde rechtszaal in Amsterdam-Osdorp klaagden advocaten dat ze meters verwijderd zaten van hun cliënten. En dat er te weinig stoelen waren in de advocatenkamer.

In de krap bemeten 'bunker' liet de rechtbank zich niet van de wijs brengen. Voorzitter A. de Boer van het rechtscollege probeerde uit alle macht woorden te trekken uit de gegijzelde getuige Malika C. (17). In augustus had ze nog een uitgebreide belastende verklaring afgelegd tegen de groep, volgens justitie een terroristische organisatie.

Hoe ze was klaargestoomd om aanslagen te plegen, vooral door haar ex-echtgenoot Nouridine el F., in juni opgepakt met een doorgeladen machinepistool. Hoe hij en andere verdachten als oefening schapen gingen slachten bij boerderijen.

Gisteren zweeg de moslima, zwart gesluierd en met roze doek om. Ook toen de rechter vroeg of ze misschien bang was geworden door een dreigbrief waarin stond 'moge Allah jou leiden en anders je rug breken'.

Haar ex-man had verstek laten gaan, net als Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh. Slechts acht van de veertien verdachten waren aanwezig. Eigenlijk waren het er negen. Nadir A., wiens voorarrest eerder was opgeheven, nam gaande de zitting ook plaats op de publieke tribune. ,,Ik hoor niet bij de club. Ik kom alleen even kijken.''

Even dreigde de rechtbank getuige Malika nog dertig dagen te gijzelen. Twee advocaten drongen daar op aan, hopend op een nieuwe kans haar verklaringen te kraken. De rechtbank liet de moslima uiteindelijk gaan. Ze was nog minderjarig en ze zou waarschijnlijk toch blijven zwijgen, oordeelde de rechtbank.

Voor een paar verdachten gold dat niet. Aan het eind van de dag grepen ze de kans om hoogleraar islamitisch recht prof. Ruud Peters de maat te nemen. De getuige-deskundige had de geschriften die bij veel van de verdachten op de computer zijn gevonden als radicaal bestempeld.

Of onthoofding van ongelovigen anno 2005 niet toch legitiem kan zijn, vroeg Jason W., opgepakt bij de belegering in het Haagse Laakkwartier. In oorlogstijd mogen moslims immers de eigendommen en levens van ongelovigen schenden, toch? Peters: ,,Ach, de klassieke islam verkeert altijd in tijd van oorlog.''

Een van de rechters vroeg of die fascinatie van verdachten met dood en geweld normaal was. Hij citeerde een van hen, die de 'genadevolle Allah' in één zin ook had aangeduid als 'de verpletteraar' en 'de moordenaar'.

Inderdaad een oproep tot haat, oordeelde Peters. Het kwam hem links en rechts op wegwerpgebaren en gelach van verdachten te staan. Verdachte Zine Labadine A. sprak zijn hoon over de geleerde uit: ,,Deze man is helemaal niet geschikt om de waarheid te vinden.''

Link naar artikel: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=73775
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Eerste getuige Hofstadzaak zwijgt

Bron: NRC Handelsblad

AMSTERDAM, 5 DEC. De eerste getuige in het proces tegen veertien leden van het vermeende islamitische terreurnetwerk de Hofstadgroep heeft vanochtend geweigerd een verklaring af te leggen. De 17-jarige Malika had eerder bij de politie belastende verklaringen afgelegd.

In de zwaar beveiligde rechtbank in Amsterdam-Osdorp is vanochtend de grootste terrorismezaak in Nederland totnutoe van start gegaan. Veertien leden van de Hofstadgroep staan de komende twee maanden terecht voor onder meer deelname aan een criminele organisatie met terroristisch oogmerk. In dit proces wordt de nieuwe wet Terroristische misdrijven toegepast. Sinds die wet afgelopen zomer in werking trad, wordt het lidmaatschap van een criminele organisatie met terroristisch oogmerk bestraft met maximaal 15 jaar celstraf.

Malika (17), ex-vrouw van El F., had eerder bij de politie voor verdachten belastende verklaringen afgelegd. Malika zou de politie hebben verteld, hoe haar ex-man voordeed hoe je mensen de keel moest doorsnijden. Zij wordt in verband gebracht met ten minste twee verdachten van het Hofstadnetwerk, onder wie El-F. Deze was bij zijn arrestatie in juni in het bezit van een doorgeladen machinepistool. Malika en El F. zouden volgens islamitisch gebruik in 2004 door Mohammed B. zijn gehuwd.

In de rechtszaal openden twee gesluierde islamitische vrouwen op de publieke tribune een spandoek met een Arabische tekst. Ook voor de rechtbank hangen spandoeken, met anti-jihad leuzen: 'Geen jihad in onze straat'. 'Niet blij in Nederland, hand in hand terug naar eigen land'.

De Hofstadverdachten werden bijna allen aangehouden kort na de moord op filmmaker Theo van Gogh op 2 november vorig jaar. Aanvankelijk werden zij ook verdacht van betrokkenheid bij de moord, maar wegens gebrek aan bewijs heeft het openbaar ministerie die aanklacht ingetrokken. Verdachte Jason W. en Ismael A. worden ook beschuldigd van poging tot doodslag.

Link naar artikel: http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1133762508979.html
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

‘Malika’s verklaring bruikbaar ondanks haar zwijgen’

Bron: De Volkskrant

De 17-jarige getuige Malika bleef maandag op de eerste zittingsdag in het Hofstadproces volharden in stilzwijgen. Sinds 21 november werd zij in gijzeling gehouden omdat zij bij de rechter-commissaris geen verklaring wilde afleggen. Deze zomer had ze wel een verklaring afgelegd tijdens een verhoor bij de politie.

De rechters hieven de gijzeling maandag op omdat ze niet verwachten dat zij alsnog bereid is iets te zeggen. Ook lieten zij haar jeugdige leeftijd meewegen.

Malika, die korte tijd islamitisch gehuwd was met Nouredine el F., zweeg in alle talen. Ze wilde zelfs haar naam niet bevestigen. Volgens officier van justitie Plooy wil zij niet praten vanwege een brief waarin haar wordt gevraagd niet te getuigen: ‘Moge Allah je leiden of anders je rug breken’. Plooy zei dat Malika en haar familie hem eerder hebben laten weten dat zij zich door deze brief bedreigd voelen. De raadsvrouw van Malika weersprak dit namens haar cliënt.

Twee advocaten vroegen de rechtbank haar opnieuw te gijzelen, omdat haar verklaring bij de politie belastend voor hun cliënten was en nu niet getoetst kan worden. Wat het OM betreft kon zij naar huis. Volgens Plooy is haar verklaring bruikbaar als bewijs omdat die wordt ondersteund door verklaringen van anderen.

Link naar artikel: http://www.volkskrant.nl/binnenland/1133848687287.html
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Het zwijgen van Malika doet me aan iets denken... ah ja, je kan haar zwijgen vergelijken met de OMERTA in Sicilië!
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

'De Hofstadgroep is een sekte'

Bericht door Sjeng »

'De Hofstadgroep is een sekte'

Bron: fok.nl

De Hofstadgroep is een terroristische sekte. Dat zegt sociaal-psycholoog Roel Meerten in het actualiteitenprogramma Netwerk. Hij vergelijkt de aanslagen van radicale moslims met de gang van zaken in een sekte. Het gedrag van radicale moslims is dan ook het resultaat van voorspelbare groepsprocessen, waarbij leiderschap, macht, gehoorzaamheid en sociale druk een belangrijke rol spelen bij het nemen van groepsbeslissingen.

De sociaal-psycholoog vergelijkt in Netwerk het proces van radicalisering met een trappenhuis. De eerste verdieping is het niveau waar alle moslims zich bevinden, terwijl op de tweede verdieping de radicale moslims en geestelijke leiders zouden zitten. Om radicalisering tegen te gaan moet er voorkomen worden dat moslims van de eerste naar de tweede verdieping gaan. Via indoctrinatie zouden de verdiepingen daarboven naar geweld leiden.

De Hofstadgroep is een groep van 14 mannen die een terroristisch netwerk zouden vormen. Het proces tegen de leden ervan is in december vorig jaar begonnen en duurt tot eind februari. De uitspraken staan gepland voor 24 februari.

Link naar artikel: http://frontpage.fok.nl/nieuws/60949
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Broer Hofstadgroep: doel is groei van aantal 'echte' moslims

Bericht door Sjeng »

Het doel is de groei van het aantal echte moslims
Hofstad-proces

Bron: Trouw

door Kustaw Bessems

Redouan (24) gaat steeds verder in zijn geloof, sinds zijn broer Mohammed Fahmi een jaar geleden werd gearresteerd als terrorismeverdachte. Want de ’Hofstadgroep’, waartegen vandaag het proces begint, bestaat volgens Redouan uit betrouwbare, islamitische jongens.
Redouans mobiele telefoon gaat. „Later”, stopt Redouan het gesprek ,,Echt, later.” Zijn neefje van zestien was aan de lijn. „Die probeer ik ook serieus te krijgen”, zegt Redouan. „Hij zit maar op zijn computer naar rap te luisteren. Het is bullshit, dat rappen over seks en geld. Je moet je tijd benutten. In de islam moet je niets doen waar je niets aan hebt.”

„Dat ik de islam opzocht, komt doordat ik de eerste generatie Marokkanen zag en dacht: waar zijn jullie mee bezig? Alleen maar geld verdienen.”

„Daarom heb ik ook zo’n bewondering voor Nouredine el F.” Deze Marokkaanse illegaal staat ook terecht als vermoedelijk lid van de Hofstadgroep. „Nouredine ging op zijn vijftiende naar Europa”, weet Redouan. „Maar hij zag dat materialisme, en hij wist dat dat hem niet gelukkig zou maken. Daarom vind ik hem heel bijzonder.”

Je hebt zelf een shirt aan van Calvin Klein.

„Dit shirt is oud. Maar je hebt gelijk.” Wijzend op zijn schoenen: „Botticelli’s heb ik ook. Ik ga dat niet meer dragen. Alleen nog kleren van vijf euro. Van het geld kan ik beter boeken kopen, of het aan een moskee geven of weeskinderen. Straks kom ik ook niet meer hier in het centrum. Alleen in mijn buurt. Naar huis, werk en moskee.”

Redouan vertelt op een terras in Amsterdam. Van de zomer heeft hij al eens met Trouw gesproken. Hij zat toen op de tribune bij de zaak tegen zijn broer. Hij zei dat het zijn plicht is, en die van iedere moslim, om Ayaan Hirsi Ali te vermoorden, want die heeft de profeet beledigd.

De hbo’er kwam zeven jaar geleden naar Nederland. Vanuit de Marokkaanse kustplaats Al Hoceima. „Met het mooiste strand ter wereld.” Hij vond de cultuurschok enorm. Aan Amsterdam viel hem de grote tolerantie voor andere culturen op.

Redouan ging weinig met Marokkanen om. Van de tv kreeg hij de indruk dat die allemaal crimineel waren. Zijn vader, die hier al langer woonde, zei dat ook. Redouan bad, dronk geen alcohol en at geen varkensvlees. Maar hij ging wel naar de McDonald’s, rookte soms een jointje en versierde meisjes.

„Ik was helemaal niet serieus in het geloof. Toch zeiden sommige Marokkaanse ouders in de moskee tegen me: we zijn trots op je, onze eigen kinderen zijn verloren in deze maatschappij, drugsverslaafd. Ik zei: dat is jullie schuld. Jullie moeten jullie kinderen steunen op school, informeren of er problemen zijn. Jullie grijpen pas in als de politie voor de deur staat. Wat doen jullie in de moskee? Een beetje thee drinken, meer niet.”

„Mijn eigen vader maakte het ook niet uit of ik naar de moskee ging of naar de disco. Hij zei alleen: Je moet geld hebben, geld bepaalt wie je bent. Maar dat is niet zo. De profeet Mohammed –vrede zij met hem – is arm geboren en gestorven. Wat weten jullie ervan, zei mijn vader dan, wij hebben in de mijnen gewerkt, hebben het altijd moeilijk gehad.”

Hij moet hard lachen. „Mijn vader overdrijft altijd.” Redouan lacht veel en vaak.

Waarom zocht je je heil in de islam?

„Ik heb veel gelezen. Over liberalisme, humanisme, socialisme, darwinisme. Ik las een Saoedische kwaliteitskrant. Mijn vader heeft lagere school, mijn moeder is analfabete. Maar ik kon al lezen en schrijven voordat ik naar school ging. Ik beschouw het als een gave.”

„Mijn omslag had ook te maken met 11 september. Ik weet het nog precies: ik kwam ’s middags thuis en zag die beelden, dat de Amerikanen werden aangevallen. Ik kreeg kippenvel. Allah oe Akbar, allah oe akbar, dat is het eerste wat je zegt.”

„Ik had geen tijd om blij te zijn. Ik ging nadenken. Je ziet mensen die hoog opgeleid zijn, niet arm zijn. Ze kunnen hebben wat ze willen en ze doen zoiets. Waarom? Ik vond het indrukwekkend.”

Vond je het niet erg voor de mensen in die gebouwen?

„Nee, helemaal niet. Na een paar dagen was ik juist blij. Ik zag hoe zielig en zwak die mensen waren. Waarom deden ze zo zielig? Jullie doen zo moeilijk over de dood. Als moslim geloof je dat je dood al vaststaat. God weet het. Wanneer, hoe. De dood kan mij niets schelen.”

„Je vergeet dat Amerika in oorlog was. Ook al vóór 11 september 2001. Neem de Palestijnse kwestie. En de Amerikaanse aanwezigheid in Saoedi-Arabië. Osama bin Laden heeft duidelijk aangegeven, en andere grote imams ook: de bezettingsmacht moet zich terugtrekken uit Saoedi-Arabië. Wij willen het niet, het volk.”

Stel nou dat Amerika een oorlog tegen de islam wilde, had het dat dan niet grootser aangepakt?

„Nee, want de Amerikanen hebben veel te verliezen. Moslims zien de strijd als een zegen van God. Iedereen wil graag als moedjahied sterven. Mannen laten daarvoor hun vrouw, kinderen, baan en huis achter. Er zijn zeven paradijzen. In het eerste zitten de profeten. Mohammed, Jezus, Abraham. In het tweede paradijs, dus vlak daaronder, zitten de moedjahedien.”

„Je hoeft je niet op te blazen. Je kunt ook met je kalasjnikov erheen en je best doen. Als je dan sterft, kom je ook in het tweede paradijs. Je hebt wel toestemming van je ouders nodig. In het begin zeggen die misschien: nee, niet doen. Maar na een tijdje zeggen ze: ga het maar proberen. Ze denken dat je het toch niet echt doet.”

„Nederland is trouwens ook in oorlog. Jullie zoeken in Afghanistan tussen de rotsen naar Bin Laden , onder commando van Amerika. Dat Afghanistan nu veiliger is, dat meisjes en vrouwen naar school en aan het werk wilden, is slechts propaganda. Ik hoor dat via islamitische media. En moslims bedrijven geen propaganda.’’

,,Waarom demonstreren de Nederlanders niet tegen dat militair optreden? Ja, een paar van die jonge idealisten met geverfd haar. De meeste Nederlanders staan erachter. Ook aanslagen op Nederlandse burgers kunnen erbij horen.”

Schiet de djihad er iets mee op als jij mij doodt?

„Dat kan een optie zijn. Als moslim moet je in principe dawah doen (zending bedrijven). Maar als een land in oorlog is met de islam heeft dat geen zin. Sommige volken zullen zich nooit bekeren. Dat staat al in de Koran.”

Hoe kom je aan je ideeën?

„Ik ben een paar keer in de Arrahmane-moskee in de Amsterdamse wijk de Pijp geweest.” Die moskee kwam een paar jaar geleden in het nieuws omdat daar zelfmoordaanslagen werden toegejuicht. „De manier van preken stond me erg aan. Ik kom ook wel eens in zo’n gewone moskee met Marokkaantjes, maar meestal alleen de laatste tien minuten. Ik heb geen zin in die onzin. De imam daar zegt letterlijk wat er honderden jaren geleden gebeurde. Ik leef nu, ik heb andere problemen. Ik kreeg ook wel eens boeken van mijn broertje.”

„Die Hofstadgroep, het zijn gewoon vrienden die bij elkaar komen. Ik heb ze een paar keer gesproken en ze zijn echt heel goed. Ze zijn verder dan ik in het geloof. Die volgen niet zomaar een imam, ze baseren zich alleen op de Koran en de Soennah, de levensweg van de profeet. Ik stel hun altijd vragen. Bijvoorbeeld waarom vrouwen worden gestenigd. Dan zeggen zij: het gebeurt alleen met overspelige vrouwen. En vier getuigen moeten het overspel hebben vastgesteld. Ik vind dat overtuigende antwoorden.”

„Mijn broer was vroeger een typisch Marokkaantje uit Oost. Voetballen, vechten, mensen naroepen in het Berbers, wegrennen zonder betalen. Het was echt een zootje. Maar hij kreeg andere vrienden. De broeders zijn eigenlijk bekeerlingen. Ze zijn onderling heel relaxed, echt geweldig.

„Luister,toen Mohammed B. Theo van Gogh vermoordde, had hij de kans om allemaal Amsterdammers neer te knallen. Dat heeft hij niet gedaan. Terwijl een van die mensen hem nog aansprak ook.”

Waar moet de strijd toe leiden?

„Het doel is de groei van het aantal echte moslims. Nergens in de wereld kunnen we alle islamitische regels toepassen. Helaas zijn er nog niet zo veel echte moslims.”

Dus het gaat niet zo goed met dit project?

„Je kunt ook zeggen dat de ware islam nooit echt is uitgestorven. Als God het wil, wordt iedereen moslim. Maar hij wil het nog niet.”

Waarom zou Allah niet willen dat iedereen meteen moslim wordt?

Hij zegt lachend iets over de eenogige duivel die zal komen, waarna iedereen zijn toevlucht tot Allah zal nemen.

Soms lijkt het alsof je dit geloof zelf niet helemaal serieus neemt.

Met oprechte blik: „O ja, ik sta heel sterk in mijn schoenen. Mensen denken dat een moslim altijd chagrijnig is, maar dat is niet zo hoor. Die mensen van die Hofstadgroep, zeiden het ook: je bent nog erger dan je broer, die lacht ook zo veel. Maar zo zijn wij gewoon.”

Redouan vindt het goed om vaker met de krant te spreken, zegt hij. „Maar”, vraagt hij zich half grappend af: „waar eindigt dat? Als ik straks op CS sta met een paar bommen? Kom jij er dan naast staan om mij te vragen: hoe voel je je nu?”

Link naar artikel: http://www.trouw.nl/deverdieping/overig ... ticle43020
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Hofstadgroep wist dat Theo van Gogh vermoord zou gaan worden

Bericht door Sjeng »

Leden Hofstadgroep wisten af van moord
'Nieuwe getuige in Hofstadproces'

Bron: nieuws.nl

(Novum) - In het proces tegen de zogenoemde Hofstadgroep heeft zich een nieuwe getuige gemeld, dat meldt het NOS Journaal maandag. Deze nieuwe getuige, Bilal L., zou hebben gezegd dat leden van de Hofstadgroep op de hoogte waren van de plannen van Mohammed Bouyeri om Van Gogh te vermoorden.

L. zou Bouyeri het pistool hebben geleverd waarmee hij in november 2004 Van Gogh zegt te hebben neergeschoten. L. wordt niet vervolgd voor lidmaatschap van de Hofstadgroep, zegt het Journaal. L. zit momenteel vast voor het ronselen van jongeren voor de jihad en is eerder veroordeeld voor de bedreiging van Kamerlid Geert Wilders.

De verklaring van Bilal L. verandert de planning van de zittingen in het Hofstadproces, zegt het Journaal. Vrijdag stond de bekendmaking van de strafeis gepland. Dat wordt verplaatst naar een andere dag.

Link naar artikel: http://www.nieuws.nl/131715/Nieuwe_getu ... stadproces
DTRC
Berichten: 23
Lid geworden op: za jan 07, 2006 8:19 pm

Bericht door DTRC »

Ik kreeg bovenstaande ook zo door, maar ook anders:

Zo zou een andere persoon de getuigen zijn, en hij heeft verklaard dat Bilal Lamrani het wapen aan Mohammed Bouyeri heeft geleverd. Deze nieuwe getuigen is de zelfde persoon die enkele maanden geleden is opgepakt wegens bedreigingen aan het adres van Wilders. Dat was volgens mij een bekeerling (Nederlander).

//edit:


'Bilal L. leverde pistool aan Mohammed B.'

Bron: ANP / NOS Journaal
Gepubliceerd: dinsdag 10 januari 2006 @ 00:27

Het Openbaar Ministerie heeft een nieuwe getuige in het proces tegen de Hofstadgroep. Volgens die getuige zou Mohammed B. vooraf hebben aangekondigd dat hij Theo van Gogh ging vermoorden. Dat betekent dat er meer mensen binnen de Hofstadgroep op de hoogte moeten zijn geweest van zijn moordplan, hetgeen een aantal wellicht medeplichtig aan die moord kan maken.

De getuige beweert een en ander van Bilal L. gehoord te hebben. Deze L. is degene die eerder vast zat voor het bedreigen van Kamerlid Geert Wilders (middels een onthoofdingsfilmpje op internet) en na zijn straf werd opgepakt wegens ronselpraktijken voor de gewapende strijd tegen ongelovigen en pogingen om explosieven te bemachtigen. Volgens justitie wilde de Amsterdammer van Marokkaanse komaf daarmee een zelfmoordaanslag plegen.

De 21-jarige Bilal L. zit voor die feiten nog steeds vast en zou in de gevangenis tegen de getuige hebben opgebiecht dat hij het pistool en de fiets heeft geleverd die Mohammed B. gebruikte bij de moord op Van Gogh. Ook zou tijdens de huiskamerbijeenkomsten bij B. gesproken zijn over gewelddadige acties.

Het OM wil de getuige en Bilal L. vrijdag laten opdraven in het proces. Eigenlijk stond voor die dag gepland dat de officier van justitie de strafeis tegen de Hofstadgroepleden bekend zou maken, maar dat wordt tot nader order uitgesteld.
Democratuur & wederopbouw
Het document dat ELKE Nederlander zou moeten lezen !!
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

'Hofstadgroep is een gewelddadige sekte'

Bericht door Sjeng »

'Hofstadgroep is een gewelddadige sekte'

Bron: elsevier.nl

De leden van de hofstadgroep hebben hun geloof misbruikt om aan te zetten tot geweld, zo heeft het Openbaar Ministerie donderdag betoogd. Het geloof waar de verdachte moslims tijdens huiskamerbijeenkomsten bij Mohammed Bouyeri over spraken, was er volgens het OM alleen maar op gericht om op te roepen tot geweld tegen ongelovigen.

'Ze beleefden het geloof buiten de moskee als een sekte', zo zei officier A. van Dam woensdagmiddag tijdens zijn requisitoir tegen de Hofstadgroep. Het geweld was onontkoombaar voor de leden van de vermeende terreurorganisatie, en daarom acht het OM het terroristisch oogmerk van de organisatie bewezen.

De leden van de Hofstadgroep hebben tijdens hun bijeenkomsten de grenzen van de vrijheid van meningsuiting en godsdienst overschreden, en daarom zijn ze strafbaar, vinden Van Dam en zijn collega Koos Plooy.

Ontwikkeling
De officiers gebruikten de geestelijke ontwikkeling van Mohammed Bouyeri, moordenaar van Theo van Gogh, om het proces van radicalisering te illustreren. Bouyeri schreef in 2003 nog orthodoxe islamitische pamfletten, maar gaandeweg werd de toon harder en begon Bouyeri op te roepen tot geweld.

Bouyeri riep in zijn geschriften op tot het belijden van de enige zuivere islam, die volgens hem de gewelddadige strijd als uiterste consequentie heeft. Een ieder die de Profeet beledigt, moet volgens die ideologie worden gedood. Die overtuiging zien de aanklagers ook terug bij de andere kernleden van de Hofstadgroep.

Bouyeri
Mohammed Bouyeri staat ook terecht in het proces tegen de Hofstadgroep, ook al is hij al tot levenslang veroordeeld voor de moord op cineast Theo van Gogh. Het Openbaar Ministerie zal geen straf tegen Bouyeri eisen, maar wel zullen ze om een veroordeling vrage

Link naar artikel: http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_2 ... index.html
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

De leden van de hofstadgroep hebben hun geloof misbruikt om aan te zetten tot geweld, zo heeft het Openbaar Ministerie donderdag betoogd.
De leden van de hofstadgroep hebben hun geloof gebruikt om aan te zetten tot geweld..
Als een geloof handvaten biedt voor geweld, dan is de leer van dit geloof het probleem.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Bengazi
Berichten: 293
Lid geworden op: do mei 29, 2003 10:17 am
Contacteer:

Bericht door Bengazi »

Sjeng schreef:
De leden van de hofstadgroep hebben hun geloof misbruikt om aan te zetten tot geweld, zo heeft het Openbaar Ministerie donderdag betoogd.
De leden van de hofstadgroep hebben hun geloof gebruikt om aan te zetten tot geweld..
Als een geloof handvaten biedt voor geweld, dan is de leer van dit geloof het probleem.
"Misbruiken" of "gebruiken" is inderdaad onzin. Wat men uit zijn of haar geloof is doet is immers dat geloof !

Als verschillende mensen niet het zelfde doen "vanuit een geloof" verschilt gewoon dat geloof.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

'Ze beleefden het geloof buiten de moskee als een sekte', zo zei officier A. van Dam woensdagmiddag tijdens zijn requisitoir tegen de Hofstadgroep. Het geweld was onontkoombaar voor de leden van de vermeende terreurorganisatie, en daarom acht het OM het terroristisch oogmerk van de organisatie bewezen
Opnieuw wordt hier de fout gemaakt dat de islam wordt vergeleken met andere godsdiensten, waarbij er in die godsdienst een soort heersende hiërarchie bestaat. In islam beleeft eenieder zijn geloof zoals hij het wil, zonder tussenkomst van een of andere imam of moskee.
Als de koran buiten de moskee mensen leidt tot geweld, dan is dat omdat de islam geweld predikt. Conclusie : islam is een sekte, aangezien het leven van de gelovige er op alle vlakken door wordt geregeerd. Het OM onderzoekt dus een klacht tegen de islam en niet alleen tegen de Hodstadgroep. Hoelang nog PC-heid en zand in de ogen strooierij?
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Samir A. hervatte snel activiteiten

Bericht door sprot »

ROTTERDAM - Terreurverdachte Samir A. hervatte vrijwel direct na zijn vrijlating op 6 april vorig jaar zijn voorbereidingen voor terroristische aanslagen. Snel nadat A. de gevangenis had verlaten, kreeg de criminele inlichtingen eenheid (CIE) van de politie in Utrecht informatie hierover van een informant.

Dat liet aanklager B. den Hartigh vrijdag weten voor de rechtbank in Rotterdam. Deze informatie werd het startpunt van het nieuwe onderzoek naar A., die vorig jaar nog werd vrijgesproken van terroristische activiteiten. De rechtbank moet gaan toetsen of Samir en zijn drie medeverdachten nog in voorarrest moeten blijven.

De 19-jarige vermeende terrorist zou „een teken aan de wereld willen achterlaten” en als martelaar willen sterven.” Ook zou Samir volgens de informant de taken van de zogenoemde „Syriër”, de geestelijk vader van de Hofstadgroep, hebben overgenomen. Hij zou met zijn huidige medeverdachten de terroristische activiteiten van de Hofstadgroep hebben willen voortzetten.

De groep rond Samir A. werd 14 oktober opgepakt. Van de zeven verdachten die toen zijn gearresteerd en twee die later zijn opgepakt, zitten er nu nog vier vast.

Uit het onderzoek is tot nu toe gebleken dat het vermeende netwerk onder meer van plan was om een of meer aanslagen op landelijke politici te plegen. Er is een lijstje gevonden met daarop de namen van de voorzitter van de Tweede Kamer Weisglas, en de Kamerleden Van der Vlies, Marijnissen en Dittrich.

Ook was volgens justitie een bomaanslag op het gebouw van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in Leidschendam in de maak. Dit alles uit een terroristisch oogmerk, zo blijkt uit de voorlopige resultaten van het onderzoek.

Twee medeverdachten hebben inmiddels aan justitie bevestigd dat Samir een netwerk rond zich had geformeerd en dat deze organisatie voorbereidingen trof voor het plegen van aanslagen. Verder zijn er volgens officier van justitie Den Hartigh gesprekken tussen Samir A. en Hofstadgroep-verdachte Ismail A. afgeluisterd, waarin Samir in codetaal aangeeft dat er iets op stapel is.

Bij de invallen van oktober is een beeldtestament van Samir A. gevonden. Daaruit blijkt onder meer dat hij een zelfmoordaanslag wilde plegen. Op de opnames neemt Samir afscheid van zijn familie en vrienden. Ook geeft hij daarop een verklaring voor het plegen van aanslagen in Nederland.

„Sjeik Osama Bin Laden, moge Allah hem behoeden, heeft jullie regelmatig en veelvuldig gewaarschuwd”, zegt A. „Sjeik de Moejahid Ayman Al Zawahiri heeft jullie ook regelmatig en veelvuldig gewaarschuwd. Maar jullie hebben steeds onrecht aangericht, jullie kruisvaarders, die Bush steunden toen hij zijn bekende woord heeft uitgesproken: Laat de kruistochten beginnen.”

Ook richt hij zich in zijn verklaring specifiek tot het Nederlandse volk. „Jullie worden als strijders beschouwd, omdat jullie deze regering hebben gekozen... Wij zullen jullie bloed verspillen, zoals jullie het bloed van de moslimse burgers in Irak hebben verspild.”

De groep van Samir A. werd ingerekend toen het de AIVD duidelijk werd dat Samir A. op zoek naar wapens en explosieven was. Uit voorzorg is toen het Binnenhof in Den Haag hermetisch afgesloten. Ook het gebouw van de AIVD in Leidschendam en de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken werden toen extra beschermd.


Als ik dit allemaal lees pffff diene Samir en zijn kliekje blijken een aantal gefrustreerde post-puberale ettertjes te zijn, ... jammer dat ze zo gevaarlijk zouden kunnen zijn ..... een goe pak slaag !!! :roll:
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Plaats reactie