We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door King George »

Ariel schreef:
wo okt 27, 2021 11:59 pm
Vorig jaar 20 asielzoekers niet toegelaten vanwege ’ernstige misdrijven’
Spoiler! :
Vorig jaar is bij 20 vreemdelingen vastgesteld dat zij betrokken waren bij ernstige (oorlogs-)misdrijven die in het buitenland zijn gepleegd. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft bij hen besloten dat zij om deze reden geen recht hebben op een verblijfsstatus, melden demissionair minister Ferd Grapperhaus en staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) in een brief aan de Tweede Kamer. Deze zogeheten 1F’ers moeten in beginsel Nederland uit: terug naar het land van herkomst of naar een ander land.

Maar ongeveer de helft van hen kan niet terug naar het thuisland, omdat zij daar gevaar lopen. Nederland mag ze in dat geval niet terugsturen, omdat dit in strijd is met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Ze zouden naar een ander land kunnen gaan. In ieder geval heeft de IND driekwart van de 20 1F’ers ongewenst verklaard of aan hun een zwaar inreisverbod opgelegd. In totaal deed de IND 95 1F-onderzoeken in 2020.

De Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V), die afgewezen asielzoekers uitzet, was eind 2020 bezig met 106 1F-dossiers. Het merendeel daarvan, 67 vreemdelingen, kan niet gedwongen worden uitgezet vanwege het gevaar dat ze lopen. 18 vreemdelingen zijn wel aantoonbaar vertrokken uit Nederland, al dan niet onder dwang.

Intrekken
Ook kan de IND het Nederlanderschap van vreemdelingen intrekken als in de loop der jaren alsnog wordt aangetoond dat zij ernstige misdrijven hebben gepleegd. Vanaf 2013 is dat onderzocht bij genaturaliseerde mensen uit Rwanda, waar in 1994 sprake was van genocide, waarbij in korte tijd mogelijk 1 miljoen tutsi’s en gematigde hutu’s werden vermoord. In 20 zaken heeft de IND de naturalisatie van gevluchte Rwandezen teruggedraaid. In vier zaken is dat definitief vastgesteld, in 1 zaak werd het IND-besluit teruggedraaid, en bij de rest loopt nog een hoger beroep.

Ook kan de IND het Nederlanderschap van vreemdelingen intrekken als in de loop der jaren alsnog wordt aangetoond dat zij ernstige misdrijven hebben gepleegd. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij twintig Rwandezen vanwege hun rol bij de genocide in dat land die in 1994 aan mogelijk 1 miljoen hutu’s en gematigde tutsi’s het leven kostte. Van vier van de twintig is de intrekking van de naturalisatie definitief, in één zaak werd de intrekking teruggedraaid en in de overige vijftien zaken loopt nog een beroepsprocedure.
20 maar liefst. Ik ben zéér onder de indruk. Niet dus. Is het een duizendvoud of een tienduizendvoud wat hiervan wel binnengelaten wordt?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Ariel »

King George schreef:
do okt 28, 2021 12:33 am
Vorig jaar 20 asielzoekers niet toegelaten vanwege ’ernstige misdrijven’

20 maar liefst. Ik ben zéér onder de indruk. Niet dus. Is het een duizendvoud of een tienduizendvoud wat hiervan wel binnengelaten wordt?
21 nu King. We maken vooruitgang.
Nederland levert Syrische verdachte (32) kindermisbruik uit aan VS

De 32-jarige Husein A., die in ons land was ondergedoken en werd opgespoord, spande in drieënhalf jaar tijd het ene na het andere beroep aan om te voorkomen dat hij op het vliegtuig zal worden gezet. Tevergeefs dus.

Het gerechtshof Den Haag besloot definitief om A. uit te zetten, zo bevestigt een woordvoerder aan De Telegraaf de uitspraak, waarover het Amerikaanse medium Herald Everett uitgebreid schrijft.

A. zal worden overgedragen aan de autoriteiten in Snohomish County, een van de 39 county’s in de Amerikaanse staat Washington.

Arrestatiebevel
De Syriër moet terecht staan voor meerdere gevallen van seksueel kindermisbruik, maar besloot in maart 2018, voor het proces, te vluchten. De Amerikaanse rechter vaardigde daarop een arrestatiebevel uit voor de man.

Hij groeide op in de buurt van de Syrische hoofdstad Damascus, in een kamp voor Palestijnse vluchtelingen. In 2010 verliet hij zijn vaderland voor de Verenigde Staten. Hij studeerde elektrotechniek, trouwde en werkte voor lucht- en ruimtevaartbedrijven. Hij diende ook als pleitbezorger voor Syrische vluchtelingen, zo meldt de Herald Everett.

Er is in ieder geval sprake van misbruik van een destijds 9-jarig meisje. A. was toen begin twintig. In gerechtelijke documenten is te lezen dat het misbruik bijna twee jaar duurde. Ondanks dreigende woorden haar mond te houden, vertelde het meisje alles aan een schooldecaan, die de politie inlichtte.

’Verschrikkelijke fouten’
A. gaf later het misbruik toe in een brief van twee pagina’s. „Er zijn geen woorden in mijn Engelse vocabulaire die mijn verschrikkelijke fouten in het verleden kunnen compenseren of uitwissen”, schreef hij.

De aanklager wil dat de verdachte een gevangenisstraf krijgt van meer dan zeven jaar. A. vluchtte eerst vanuit Amerika naar Dubai, later kwamen detectives erachter dat hij in Zweden woonde, nadat een van zijn familieleden hem daar op een Facebook-foto identificeerde. Van daaruit vluchtte hij naar Nederland, waar hij uiteindelijk werd getraceerd en gearresteerd.

Mensenrechten
De Amerikaanse autoriteiten verzochten ons land in juli 2019 om zijn uitlevering. De rechtbank van Den Haag gaf daar in april al toestemming voor, zo erkent een woordvoerder, maar A. diende tal van beroepen in. Zo beweerde hij dat zijn mensenrechten zouden kunnen worden geschonden in een gevangenis in Washington, dat hij het risico liep om corona te krijgen, en dat hij een levenslange gevangenisstraf kon krijgen.

Alle beroepen werden verworpen door het gerechtshof. Het is nog niet duidelijk wanneer hij precies op het vliegtuig wordt gezet.
Verdachte kindermisbruik VS in Nederland opgespoord
Spoiler! :
Een van kindermisbruik verdachte Amerikaanse Syriër vluchtte naar Nederland, vermomd als asielzoeker. Husein A. (30) deed zich voor als oorlogsvluchteling, maar bleek in werkelijkheid een ruimtevaartingenieur, die in de VS de benen had genomen om celstraf te ontlopen. De Amerikaanse vader van het slachtoffertje trok alles uit de kast om de verdachte op te sporen – en vond hem. Nu zit Husein A. in de cel, wachtend op uitlevering aan de VS.

„Ik vertrouwde Husein”, zegt Jacob*, eind vijftig en voormalig ingenieur in Seattle. „Hij is familie van mij. Toen die jongen tien jaar geleden naar de VS kwam, hielp ik hem. Hij kwam bij ons thuis en we gingen wel eens picknicken.”

Vreemd gedrag
Als Husein in 2009 naar de VS komt, ontpopt hij zich als een ideale kennismigrant. Hij studeert, trouwt, danst, voetbalt, bemachtigt een Amerikaans paspoort en maakt carrière in de ruimtevaart. Daarnaast werpt hij zich op als welbespraakt woordvoerder voor de belangen van Syrische vluchtelingen. Hij verschijnt in kranten en op televisie.

In 2016 merken Jacob en zijn vrouw naar eigen zeggen dat er iets mis is met hun dochtertje, toen 9 jaar. Ze gedraagt zich nerveus en stil. Medisch onderzoek levert niets op. Dan krijgt Jacob opeens een telefoontje van school. Zijn dochter is ingestort bij de schoolconsulente. Als Jacob arriveert, is de politie er al. Ze kijken ernstig: het meisje heeft haar hart uitgestort over misbruik. Jacob knuffelt zijn dochter en belooft haar dat alles goed zal komen.

„Ik was geschokt, woedend, verdrietig, ik huilde bijna, mijn vrouw was hysterisch. Ik begon een en ander bij elkaar op te tellen en de puzzelstukjes vielen in elkaar. Opeens snapte ik waarom Husein zich af en toe vreemd gedroeg. Hij keek soms betrapt als we binnenkwamen. Toch had ik dit in mijn gekste dromen niet verwacht. Hij is familie van me, maar nu zie ik hem als crimineel.”

In de cel
De zaak wordt overgedragen aan de zedeneenheid. Wekenlang blijft het stil. De bezorgde vader houdt het niet meer uit. Hij rijdt naar Huseins huis en sleept hem mee naar het politiebureau. Daar ontstaat paniek. „Ze dachten dat ik hem wat aan wilde doen. Husein beweerde dat ik hem geschopt had, ik moest een nacht in de cel. De politie was boos omdat ik het onderzoek in gevaar had gebracht.”

Na maanden komt het verlossende woord. Er zijn belastende tekstberichten gevonden, Husein bekent en vraagt vergeving: „Ik heb mijn vertrouwenspositie misbruikt en heb mijn familie grote schade berokkend. Ik neem volledige verantwoordelijkheid voor mijn daden, zal alles doen om de situatie te herstellen”, zo bekent hij, blijkt uit het politiedossier dat is ingezien door De Telegraaf. Dat klinkt goed, maar Jacob kent Husein. Die zal alles doen om uit de gevangenis te blijven, vreest hij. Vergeefs probeert hij Huseins Amerikaanse paspoort af te laten pakken.

Op de dag van de rechtszaak, 15 maart 2018, schittert Husein door afwezigheid. „Andere familieleden van hem zaten op de tribune te lachen. Ik riep gelijk: bel het vliegveld, er gaan elke dag twee vluchten naar Dubai. Maar de vogel was al gevlogen. De rechter was woedend en plaatste 2,5 miljoen dollar borg op zijn hoofd. Maar hij was weg. De kans op gerechtigheid voor mijn dochter leek verkeken.”

Jacob wil het liefst direct zelf op het vliegtuig stappen om de wegloper te zoeken. Zijn advocaat houdt hem tegen. Husein blijkt alweer doorgereisd. Er wordt gefluisterd dat hij in Libanon zit.

Vluchtelingenstroom
„Op dat moment wist ik dat hij naar Europa zou gaan, meeliftend op de vluchtelingenstroom. Hij is geboren in Syrië, dus hij kan zich heel goed uitgeven als vluchteling uit dat land. Ik bezwoer mijn vrouw: ik zal die idioot opsporen. Ik kroop in zijn brein en probeerde te denken zoals hij.”

Jacob brengt duizenden uren door achter zijn computerscherm en zet al zijn digitale kennis in om sporen uit de krochten van sociale media te halen. Ook belt hij onder een valse identiteit Huseins familieleden in Zweden en Duitsland, om zo aanwijzingen boven water te krijgen.

„Op een gegeven moment stuitte ik online op een bijeenkomst in Zweden. Het ging over het helpen van vluchtelingen, er werd gedanst, je kon waterpijp roken: echt iets voor Husein. Na lang zoeken vond ik een video. Ik klikte en sprong van mijn stoel. Een snor, een bril en een capuchon, maar hij was het onmiskenbaar! Ik gaf alles door aan de politie. Het leek me sterk dat hij in Zweden zou blijven. Ik dacht aan Duitsland of Nederland, daar is het warmer. En in Nederland woont ook één van zijn ooms.”

Op Facebook ontdekt hij een cryptische post van de Nederlandse oom. Die plaatst Arabische vertalingen van Nederlandse spreekwoorden uit het genre ’in de nood leert men zijn vrienden kennen’ en ’tot in de puntjes regelen’. Er staat één reactie onder: van Huseins moeder, die hem bedankt: ’een echte vriend helpt in nood’. Ze verwijdert die reactie snel.

Nederland getipt
Jacob geeft zijn ontdekkingen door aan de zaaksofficier. Die gooit internationaal een lijntje uit. „Waarschijnlijk heeft de Zweedse politie zijn vingerafdrukken door de Europese Eurodac-database gehaald. Ik denk dat Zweden vervolgens Nederland heeft getipt. In elk geval kreeg ik in juni 2019 een telefoontje dat Husein daar vastzit.”

De verdachte krijgt een Nederlandse advocaat. Het is Derk Wiersum, die in september wordt vermoord. Collega Robert Malewicz neemt de zaak over. Hij verwacht dat de uitleveringsprocedure naar de VS een paar maanden in beslag kan nemen. Of Husein al een verblijfsvergunning had bemachtigd en waar, wil hij niet zeggen. Bronnen rond het onderzoek bevestigen aan De Telegraaf dat Husein A. zich hier voordeed als vluchteling. De IND laat weten niet in te kunnen gaan op individuele gevallen.

Jacob is blij dat zijn prooi vastzit. Het lijkt een kwestie van tijd voor Husein alsnog voor de rechter staat. „Met mijn dochter gaat het veel beter, dankzij therapie en veel liefde. Maar makkelijk is het niet. Ik wil dat ze hem in de ogen kijkt en laat zien: je hebt me niet verslagen. Dat zou het drama voor haar en mij afsluiten.”

’Vreest voor zijn leven’
Khalil is de Nederlandse oom van misbruikverdachte Husein A. De Brabander is zelf ook uit Syrië naar Nederland gekomen als asielzoeker, tolkte voor VluchtelingenWerk en voor de IND. Hij ontkent met klem dat hij zijn voortvluchtige neef heeft geholpen om het land in te komen. „Ik hoorde pas dat hij in Nederland was toen hij uit de gevangenis belde.”

Khalil gelooft in de onschuld van zijn neef en wijst Jacob aan als boosdoener. Hij zou de familie kapot willen maken vanwege een oud conflict in Syrië. „Husein voelde zich eenzaam in de VS, hij was psychisch in de war door de oorlog. Er is wel iets gebeurd, maar de aanklacht is overdreven. Hij is inderdaad vertrokken voor zijn rechtszaak, maar dat is omdat hij vreest voor zijn leven vanwege de vader van het meisje.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Mahalingam »

Laagste aantal ongewenste vreemdelingen uitgezet in zes jaar tijd

Den Haag - Steeds minder ongewenste vreemdelingen vertrekken aantoonbaar uit Nederland. In de eerste tien maanden van dit jaar is het de Nederlandse overheid bij nog geen drieduizend migranten gelukt ze onder toezicht retour te sturen. Het laagste aantal in zes jaar tijd.


Dat blijkt uit cijfers van de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V). In totaal werden er vorig jaar nog bijna 4300 mensen aantoonbaar teruggestuurd. In 2019 ging het nog om bijna 7200 personen die volgens de Nederlandse overheid zijn vertrokken. Die aantallen lijkt dit jaar vrijwel zeker niet meer te worden gehaald.

Eerder onthulde De Telegraaf al dat DT&V grote moeite heeft om migranten uit te zetten en dit jaar meer dan de helft van de uitzettingsvluchten moest annuleren. De belangrijkste reden is dat migranten steeds vaker de coronapandemie aangrijpen om niet terug te keren.

De overheid heeft namelijk niet de mogelijkheid om ongewenste vreemdelingen verplicht te laten testen of vaccinatiegegevens te doen verstrekken. Dat kan alleen op vrijwillige basis. Zonder de medische gegevens kunnen de migranten niet voldoen aan de gezondheidsmaatregelen die landen van herkomst hanteren.

Vanuit penitiaire inrichting

Van de aantoonbare vertrekken ging het dit jaar in 580 gevallen om migranten die vanuit de penitiaire inrichting zijn uitgezet. Het gaat dan om een vreemdeling in de strafrechtketen (VRIS) die verdacht wordt of veroordeeld is voor het plegen van een misdrijf.

Naast de aantoonbare vertrekken zijn er ook migranten die zonder toezicht vertrekken. Dit jaar ging het om bijna 4800 personen. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die weglopen uit de asielopvang, om elders in Europa een nieuwe procedure aan te spannen. Ook verdwijnt een onbekend deel in de illegaliteit of reist zelfstandig uit Nederland.

In totaal steeg het aandeel van ongewenste migranten dan zonder controle Nederland moet verlaten. Ongeveer van 62 procent van de uitzettingen in 2020 en 2021 werd zonder controle afgeturfd. In de jaren daarvoor lag dat gedeelte nog op 57 procent.

Volgens de DT&V was de grootste groep die vertrok afkomstig uit Marokko (770 personen) en Algerije (750). Voor beide landen geldt dat ongeveer 82 procent van de vreemdelingen is vertrokken zonder toezicht.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/7091267 ... -jaar-tijd
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Mahalingam »

Nederland pakt Rwandese genocidepleger op

De politie heeft afgelopen woensdag een man gearresteerd op verdenking van medeplichtigheid aan de Rwandese genocide. De man bleek al in 1998 naar Nederland te zijn gekomen, in 1999 asielstatus te hebben gekregen, en in 2002 te zijn genaturaliseerd. Zijn Nederlanderschap was vervolgens in 2013 al ingetrokken, toen hij voor het eerst werd verdacht van betrokkenheid bij genocide.

Genocide

De Rwandese genocide begon in april 1994, toen een grote groep extremisten uit de Hutu-meerderheid van het land een gewelddadige etnische zuivering begon. De moordpartijen zouden duren tot juli 1994. Het merendeel van de slachtoffers bestond uit Tutsi’s. Deze minderheidsgroep werd door de Hutu-bevolking diep gehaat vanwege hun oververtegenwoordiging in instituties, en hun historische status als elitegroep. Ook sommige Hutu’s die weigerden mee te werken aan de moorden, werden zelf slachtoffer. De genocide eindigde toen Tutsi-rebellen vanuit Oeganda het land binnenvielen. De huidige Rwandese president, Paul Kagame, was de leider van die Tutsi-invasie. Kagame bestuurt het land inmiddels sinds 2000.

Vluchten


Veel Hutu’s die deel hadden genomen aan de genocide vluchtten uiteindelijk zelf de Democratische Republiek Kongo in. Vanuit de vluchtelingenkampen trokken velen door, naar Afrikaanse of Westerse landen. Westerse landen konden moeilijk onderschijd maken tussen de daders en de slachtoffers, en veel daders zaten dus als vluchteling in Kongo. Eentje kwam dus in Ermelo terecht. De man wordt vandaag in voorgeleid in Den Haag, en de Rwandese overheid vraagt Nederland nu om zijn uitlevering. Hij zou betrokken zijn geweest bij een vijfdaagse moordpartij op 30.000 mensen, en mee hebben gewerkt aan de planning en logistiek.

Schuilen

Tegelijkertijd komt ook het bericht naar buiten dat een andere genocidepleger is opgespoord via Nederlands forensisch onderzoek. De man bleek al in 2006 te zijn overleden. Het gaat om een Rwandese officier die al jaren werd gezocht, maar die in Zimbabwe blijkt te zijn overleden. De man was commandant van de presidentiële garde. Hij wordt verantwoordelijk gehouden voor de moord op de premier, drie ministers, en nog meer politici. Zimbabwe lijkt hem onderdak te hebben geboden vanwege zijn nuttige militaire expertise. Hij overleed na het oplopen van tuberculose aan een hartaanval, en werd onder zijn schuilnaam begraven.
https://tpo.nl/2022/05/13/nederland-pak ... pleger-op/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Ariel »

Was goedlachse conciërge uit Ermelo betrokken bij moordpartij in Rwanda? ‘Dit is een schok’

Aimabel, goedlachs, behulpzaam. Zo wordt de 65-jarige man uit Ermelo omschreven, die sinds woensdag zijn Nederlanderschap kwijt is. Voor hem dreigt uitzetting naar zijn thuisland Rwanda vanwege betrokkenheid bij massamoorden.

Dinsdag was hij nog de geliefde conciërge van Landstede MBO in Harderwijk, woensdag is hij de ex-majoor uit Rwanda, die beschuldigd wordt van betrokkenheid bij genocide. ,,Een schok voor medewerkers en studenten, want na ruim tien jaar is hij van de een op de andere dag niet meer op school”, reageert directeur Miluska Broekhuis.

30.000 doden
Officieel keert de man niet terug omdat zijn Nederlanderschap is ingetrokken. De geboren Rwandees woont sinds 1998 in Ermelo en kreeg in 2002 een asielstatus. Daarna kwamen beschuldigingen dat hij als legerofficier in 1994 betrokken was bij volkerenmoord in zijn thuisland. Hij zou nauw betrokken zijn geweest bij de planning en uitvoering van een moordpartij van 30.000 burgers in de provincie Mugina.

Omdat de man zijn betrokkenheid zou hebben verzwegen bij zijn asielaanvraag, wilde de IND in 2013 zijn Nederlanderschap intrekken. Negen jaar lang verzette hij zich, woensdag verloor hij de laatste rechtszaak bij de Raad van State. Nog dezelfde dag werd hij aangehouden. Volgens het Openbaar Ministerie is er geen belemmering voor uitzetting naar Rwanda.

,,Hij is ontsteld dat hij als Nederlands burger, zonder ook maar één veroordeling, wordt gearresteerd en dreigt te worden uitgeleverd aan een regime waar hij zich al jaren tegen verzet”, reageert zijn advocaat Marq Wijngaard. Hij benadrukt dat de rechter over de uitzetting moet beslissen en dat de procedure jaren kan duren.

Burgerlijk bestaan
De vermoedens over zijn verleden zijn er al jaren. Hij bouwde met zijn gezin een burgerlijk bestaan op, was stadswacht en conciërge in Harderwijk, schaakte in Ermelo, was koster van een kerk en is volgens Wijngaard functionaris van de Rwandese oppositie in ballingschap. Deze UDF-Inkingi verzet zich tegen het Rwandees Patriottisch Front, dat sinds de genocide aan de macht is.

Bekenden omschrijven de man als ‘aimabel’. ,,Je merkte aan hem niet welk verleden hij mogelijk met zich meedraagt. Verder kan ik er niks over zeggen, want hij is al jaren geen lid meer”, aldus Sape Westra, voorzitter van het Veluws Schaakgenootschap. Landstede-directeur Broekhuis: ,,Hij begroette iedereen in de hal met een glimlach, was zeer behulpzaam en speelde zijn rol in het ontwikkelen van het gedrag van leerlingen, zoals hen corrigeren als de fiets verkeerd stond.”

Dodenlijst
Bij de school is al jaren bekend dat de man wordt beschuldigd van betrokkenheid bij genocide in Rwanda. Maar deze ‘signalen’, zoals Broekhuis het noemt, waren geen reden met de conciërge te breken. ,,Hij werkte naar volle tevredenheid bij ons en wij merkten niets aan hem van een mogelijk verleden. Wij vertrouwen in de werking van ons rechtssysteem, waarin iemand pas schuldig is als hij is veroordeeld.”

De man ontkent iedere betrokkenheid bij de genocide, meldt zijn advocaat. ,,Hij is er trots op dat hij tijdens de genocide mensen juist hielp moordenaars te ontvluchten. Hij stond tijdens de genocide zelf ook op een dodenlijst, schrijft Rwanda-deskundige Guichaoua in zijn boek From war to genocide.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Mahalingam »

Man steekt op straat twee mensen neer in Noors dorpje, onder wie zijn vrouw

Een man heeft in het zuidoosten van Noorwegen zijn vrouw en iemand anders neergestoken met een mes. Drie mensen, onder wie dader, zijn gewond geraakt. Een van de slachtoffer is er ernstig aan toe.

Het incident gebeurde vrijdagochtend in een dorp Nore in de regio Numedal. Volgens de Noorse televisiezender NRK vond de steekpartij bij bij een bushalte, pal naast een winkel en middelbare school. Verschillende leerlingen zouden getuige zijn geweest van de steekpartij.

Ooggetuigen zeggen tegen de zender meerdere mensen de dader probeerden te stoppen. De politie, die iets voor 9.00 uur de melding kreeg, wist hem een kwartier later op te pakken. Meerdere ambulances en traumahelikopters zijn ter plaatse.

,,Het is een familie uit Syrië en dader en slachtoffer zijn getrouwd”, aldus de Noorse politie. Aanvankelijk meldde de politie dat de man zijn slachtoffers willekeurig had uitgekozen. Over zijn motief is nog niets bekendgemaakt.
https://www.ad.nl/buitenland/man-steekt ... ~a334f818/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Ariel »

De innige omhelzing met zijn vrouw en dochter doet een dolgelukkig gezin vermoeden. Ze kust hem meermaals in de nek, hij omklemt zijn dochter in de Haagse rechtbank. Maar dit is geen normaal en onbesproken gezin. Zoetermeerder Rabar R. wordt verdacht van jarenlange (zware) mishandeling en bedreiging van zijn vrouw en vier minderjarige kinderen.

Maar nu willen ze dolgraag dat hij thuiskomt, zeggen ze. Daar denkt justitie het hare van. Direct na de aangifte zou de broer van de verdachte bij R.’s vrouw en de twee oudste kinderen hebben aangedrongen op het intrekken van hun verklaringen. ,,Ze lijkt gezwicht voor de druk en wil uit alle macht de familie-eer redden.”
Rabar R. terroriseerde ’jarenlang’ zijn gezin: ’Voetzolen verbrand met hete lepel’

Afbeelding

Het Openbaar Ministerie heeft maandag 20 maanden cel, waarvan 10 voorwaardelijk, geëist tegen een vader voor het jarenlang zwaar mishandelen van zijn vrouw en vier kinderen. De 38-jarige Rabar R. uit Zoetermeer zou onder meer leden van zijn gezin gedwongen hebben om urenlang te blijven staan, ze soms dagenlang verboden hebben om te eten, ze hebben geslagen met allerlei voorwerpen en zijn vrouw en zoontje hebben gebrand met een heet voorwerp. De officier van justitie sprak bij de rechtbank Den Haag van het „jarenlang terroriseren van zijn hele gezin.”

„Ik was boos”, hield de verdachte de rechtbank meermalen voor als reactie op de vraag waarom hij zijn gezin zwaar heeft mishandeld.

De mishandelingen van zijn vrouw begonnen volgens haar verklaring kort na hun huwelijk. De kinderen, de oudste komt uit 2005 en de jongste uit 2015, zouden vanaf hun geboorte gebukt gaan onder het geweld van hun vader. Het OM vervolgt hem voor verdenkingen vanaf 2012, het moment dat het van oorsprong Iraakse gezin in Nederland kwam te wonen.

Bij zijn woede-uitbarstingen zou hij de ramen en deuren hebben gesloten en tekeer zijn gegaan. Zo werd hij bijvoorbeeld boos toen zijn vrouw en dochter hun handen hadden versierd met henna. „Ik vond dat zo lelijk, dus ik werd boos.” Zijn zoon moest het ontgelden toen hij thuiskwam met een slecht rapport. Het kind werd ongeveer vier jaar geleden gedwongen te gaan liggen, zodat R. met een heet gemaakte lepel zijn voetzolen kon verbranden.

Alarmnummer
Op 9 februari dit jaar belde het oudste meisje, zestien jaar, het alarmnummer. „Ze was in paniek, omdat ze tien minuten lang onafgebroken hoorde hoe haar moeder geslagen werd.” De officier van justitie schetste ook hoe het meisje wilde ingrijpen, maar volgens haar verklaring vervolgens aan haar haren weer naar boven werd getrokken en bij de keel werd gegrepen. Via WhatsApp dreigde haar vader haar al eerder te vermoorden, blijkt uit berichten die aan het strafdossier zijn toegevoegd.

R. moest veel huilen tijdens de zitting. Hij wil schoon schip maken en schaamt zich diep, zei hij. De advocaat van de man vroeg om vrijspraak voor sommige incidenten, die volgens hem niet hebben plaatsgevonden. Ook zei de verdediging dat het gezin graag wil dat R. weer terugkeert en dat ze ook financieel afhankelijk van hem zijn. Voorafgaand aan de zitting gaf R. zijn vrouw en oudste dochter, die in de zaal zaten, huilend een knuffel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

We laten desondanks steeds maar weer de verkeerde binnen

Bericht door hans van de mortel »

Nou dat was het dan. Eind goed, al goed!

Niks aan de hand dus. Rechterlijke tijdverspilling.
Ik vraag me in alle gemoedsrust af: Waar bemoeit vrouwtje Justitia zich mee?


Dat de kinderen voor hun hele leven getraumatiseerd zijn - ach - daar heeft de rechterlijke onmacht geen boodschap aan.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Mahalingam »

Syrische asielzoeker opgepakt in Kerkrade, zou oorlogsmisdaden voor Assad-regime hebben gepleegd

De Nederlandse politie heeft vandaag in Kerkrade een Syrische asielzoeker aangehouden op verdenking van het plegen van oorlogsmisdrijven in de Syrische burgeroorlog. Het is voor het eerst dat er hier een Syriër wordt aangehouden die lid zou zijn geweest van een militie verbonden aan het regime van de Syrische president Assad.

De Syriër (34) kwam in 2020 naar Nederland en kreeg hier asiel. Nu blijkt dat hij, volgens het Openbaar Ministerie, mogelijk betrokken is geweest bij oorlogsmisdrijven in Syrië in 2013. De man zou betrokken zijn geweest bij de gewelddadige arrestatie van een burger die daarna in de gevangenis is gemarteld.

Pro-Assad-militie

Volgens Justitie hoorde de verdachte bij de Liwa al-Quds-militie. ‘Die groepering werkte in Syrië nauw samen met de Syrische inlichtingendienst en het daar ook aanwezige Russische leger’, schrijft het OM. ‘In januari 2013 zou de verdachte samen met andere leden van zijn eenheid, de Syrische militaire veiligheidsdienst en de inlichtingendienst van de luchtmacht in het al-Nayrab-kamp een burger in diens woning hebben opgepakt. De burger werd tijdens de arrestatie mishandeld en later naar een gevangenis van de Syrische luchtmacht-inlichtingendienst gebracht, waar hij gefolterd zou zijn.’ Het al-Nayrab-kamp ligt bij de stad Aleppo.

20 jaar cel

Er is de afgelopen jaren al een handvol Syrische asielzoekers in Nederland aangehouden op verdenking van het plegen van oorlogsmisdrijven in hun thuisland. Tot nu toe ging het daarbij altijd om mannen die vochten voor (jihadistische) milities die streden tegen het regime van president Assad. Zo moest Ahmad al K. 20 jaar de cel in omdat hij betrokken zou zijn geweest bij de executie van een gevangen genomen Syrische soldaat.

Het is nu voor het eerst dat het Team Internationale Misdrijven van de politie een verdachte heeft opgepakt die mee zou hebben gevochten aan de kant van het regime. Er zijn al langer aanwijzingen dat onder de Syrische asielzoekers in Nederland ook mannen zitten die deel uitmaakten van de gevreesde pro-Assad-milities in dat land. De meeste slachtoffers in de Syrische burgeroorlog zijn gemaakt door het leger van Assad of daaraan gelieerde milities.
https://www.ad.nl/binnenland/syrische-a ... ~adea657a/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Mahalingam »

Drie aanhoudingen na aanranden slapende vrouw in trein

Een 19-jarige vrouw is dinsdagavond door een man betast terwijl ze sliep. Dat gebeurde om 23.15 uur in de trein op het traject Lelystad - Almere.

Een andere reiziger zag het gebeuren en greep in. Hij belde 112 en zocht de conducteur op. Samen spraken ze de man aan. De reiziger werd daarop door de man en twee anderen die bij hem waren bedreigd.

De drie konden even later op een station in Almere aangehouden worden. Het gaat om twee mannen van 22 en 26 jaar oud uit Cranendonck, en een 27-jarige man uit Westerwolde.

De politie hoopt dat mogelijke andere getuigen zich melden.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... w-in-trein

Ik voel aan mijn water dat dit geen inboorlingen uit Cranendonck of Westerwolde zijn.

Cranendonck = Budel
Westerwolde = Ter Apel
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
do jun 02, 2022 1:42 pm
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... w-in-trein

Ik voel aan mijn water dat dit geen inboorlingen uit Cranendonck of Westerwolde zijn.
Jouw water heeft je goed geïnformeerd. icon_thumbup.gif
Asielzoeker uit Hardenberg verdacht van aanranding slapende vrouw (19) in trein

De mannen die zijn opgepakt nadat een slapende 19-jarige vrouw in de trein tussen Lelystad en Almere was aangerand, zijn asielzoekers die verblijven in Hardenberg. Dat bevestigt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) donderdag aan De Stentor.

De drie mannen zijn door de politie dinsdag aangehouden toen de trein in Almere aankwam. De 19-jarige vrouw werd dinsdagavond om 23.15 uur op het traject Lelystad - Almere door een man betast terwijl ze sliep. De aanranding werd gezien door een andere reiziger die ingreep. De reiziger die alarm sloeg, 112 belde en de conducteur alarmeerde, werd later bedreigd door de mannen.

De mannen zijn opgepakt. Eerder meldde de politie dat het om twee mannen uit de Brabantse gemeente Cranendonck van 22 en 26 jaar en een 27-jarige man uit de Groningse gemeente Westerwolde gaat. Maar deze gegevens blijken niet te kloppen. Volgens het COA komen de drie asielzoekers uit Hardenberg.

,,De verwarring ontstond vermoedelijk doordat de mannen nog staan ingeschreven bij de gemeente Cranendonck. Dat komt doordat ze in het azc in Budel asiel hebben aangevraagd’’, aldus De Stentor.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Mahalingam »

Oekraïense vluchtelingen aangehouden voor mensenhandel en oplichting

De politie heeft woensdagmorgen twee Oekraïense vluchtelingen van 36 en 41 jaar aangehouden in hun tijdelijke woningen in de gemeenten Peel en Maas en het Brabantse Land van Cuijk op verdenking van mensenhandel en oplichting. Het tweetal is in verzekering gesteld en wordt vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Nadat alerte gemeenteambtenaren meerdere signalen kregen van oplichting en mensenhandel door Oekraïense vluchtelingen in opvanglocaties in de gemeenten Horst aan de Maas en Gennep, heeft de Afdeling Vreemdelingenpolitie Identiteit en Migratiecriminaliteit samen met de lokale politie een onderzoek ingesteld.

Zij doorzochten na de aanhouding ook een van de tijdelijke woningen waarbij twee auto’s en diverse gegevensdragers in beslag werden genomen De aangehouden verdachten zijn in verzekering gesteld en mogen enkel en alleen contact onderhouden met hun raadslieden. De politie sluit meerdere aanhoudingen niet uit.
https://www.nieuwnieuws.nl/5156497/oekr ... plichting/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Mahalingam »

Opnieuw geweld in AZC Budel, twee gewonden en drie aanhoudingen

Het is weer gezellig

In het beruchte asielzoekerscentrum in Budel is het opnieuw raak: twee bewoners van het AZC zijn gewond geraakt bij een mogelijke steekpartij. De politie heeft 3 mensen aangehouden voor betrokkenheid bij het incident.

De betrokkenen bij de ruzie hebben volgens de politie lichte verwondingen opgelopen en niemand is er ernstig aan toe. Toch is het al het zoveelste geweldsincident van dit jaar bij het AZC. De politie moest al tientallen keren uitrukken voor vecht- en steekpartijen op het terrein.

Vanwege de hoeveelheid overlast en de grimmige sfeer die bij het AZC hangt, willen omwonenden het centrum het liefst zo snel mogelijk weg hebben. Uiteindelijk besloot de gemeente dit jaar om de vergunning voor AZC Budel niet te verlengen nadat deze volgend jaar afloopt.
https://www.nieuwnieuws.nl/5156654/opni ... houdingen/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Ariel »

In 'zijn land" is het cultuur om jonge jongens te verkrachten.
Afghan migrant who sexually assaulted underage girls and raped a 12-year-old boy after arriving in France tells court: 'In my country it is normal to have sex with young boys'

An Afghan migrant who raped and sexually assaulted multiple young boys and girls defended his vile abuse as 'normal' cultural practice in his home country.

Mohammed Rahman Arsala, 32, moved to Saint-Brieuc in northern France in 2018 where he committed a string of offences.

He was jailed last year for 15 years for raping a 12-year-old boy and was hauled back before the courts last week to answer for further offences against children.

The court heard in July 2021 how Arsala followed the underage boy off a bus, grabbed his arm and took him to an abandoned warehouse to carry out the attack in August 2018.

After returning the boy to the park, a group of underage girls who had previously been bothered by Arsala saw the distressed look on the boy's face and alerted police and he was arrested later that day.

The defence lawyer asked the judge to consider the 'cultural element' of the case, saying it was common practice for men to abuse underage boys in Afghanistan.

The defendant said: 'In my country, it is normal to have sexual relations with young boys because women are inaccessible. When I arrived in France I did not know your laws, but since I learned that it was prohibited'.

The practice of Bacha Bazi is illegal in Afghanistan but perpetrators are rarely punished, with many powerful officials taking part.

Prosecutors said of the defendant: 'He tells us that if he had been married, that would never have happened because he would have had a wife to satisfy his needs… But does he, therefore, see others only as objects?'

Last week, Arsala was taken from his cell in Brest to answer for other sex crimes committed in France.

Before the rape of the 12-year-old boy, the sex criminal assaulted and harassed two underage girls.

In April 2018, he approached one girl claiming to need help in his broken English and lured her to his room where he locked the door.

The young victim said, according to Actu: 'He slammed me against the wall holding me down with his knee, he was way too strong, I was trying to resist, but I couldn't get away, he was trying to kiss me and tear my clothes off, I was terrified, he ended up telling me that if I wanted to leave I had to touch his penis.

'When I told him I would call the police, he immediately opened the door.'

Just days later, she was hospitalised after a suicide attempt, which happened another five times.

Arsala said in court: 'I wanted to touch her a little, but she wouldn't. If she was a decent girl, she wouldn't have come up to my room.'

The following month, another underage girl filed a complaint with police, saying he had pleaded with her to have sex with him.

She said: 'He was insistent and pursued me, I was very scared, I warned my parents who called the police.'

Arsala was jailed for a further three years for the two attacks against the young girls, extending his prison sentence to 18 years.

After serving his term, he will be deported from France.

The sex pest has also been accused of taking photos of young children at school while others reported him masturbating on a beach.

In prison, he acted inappropriately towards a female nurse and was moved to another facility where he was accused of sexually assaulting an inmate.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Ariel »

De psychiatrische kliniek in Balkbrug zit vol gestoorde asielzoekers, illegalen en ongewenste vreemdelingen met TBS!!
Twee doden en twee gewonden bij steekpartij psychiatrische kliniek in Balkbrug

Bij een steekpartij in de psychiatrische kliniek Veldzicht in Balkbrug is zaterdag een werkneemster doodgestoken en zijn twee collega’s van haar gewondgeraakt. De dader heeft zichzelf ook van het leven beroofd.

Dat melden meerdere interne en externe bronnen van De Telegraaf en wordt bevestigd door de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). De steker die volgens de bronnen door het lint ging, heeft ook brand gesticht in de kliniek, die formeel het Centrum voor Transculturele Psychiatrie (CTP) Veldzicht heet. De sprinklers hebben die brand weten te blussen.

Volgens bronnen gaat het om een vrouwelijke werkneemster die kinderen heeft. Uit privacy-oogpunt wil een woordvoerster van de DJI daar niets over zeggen. De dader zou zichzelf uiteindelijk om het leven hebben gebracht door zijn keel door te snijden, melden meerdere bronnen eveneens. De zegsvrouw van de DJI wil ook dit vooralsnog niet bevestigen, omwille van privacy. „Het was heel ernstig”, zegt een interne bron, die anoniem wil blijven. „Het personeel bij Veldzicht is echt ontredderd.” Er wordt gesproken van een ’slagveld’. Het personeel en de patiënten van het CTP Veldzicht ontvangen nazorg, meldt de DJI.

’Geschokt en verslagen’
Wouter Boogaard, divisiedirecteur Forensische Zorg en Justitiële Jeugdinrichtingen van de DJI, reageert op de steekpartij: „Wij zijn geschokt en verslagen door deze trieste gebeurtenis. Onze gedachten zijn bij de nabestaanden en familie van de betrokken collega’s en de patiënt, en bij het personeel en de patiënten van het CTP Veldzicht.”

Wat de oorzaak van de steekpartij is, is nog onbekend. In de kliniek verblijven gedetineerden met een psychiatrische achtergrond. Het CTP Veldzicht in Balkbrug, net over de grens in Overijssel, is jaren geleden veranderd van een tbs-kliniek in een centrum dat gespecialiseerd is in de behandeling van vreemdelingen met zware psychische problemen die om die reden niet meer in het detentiecentrum van Schiphol – waar onder meer uitgeprocedeerde vreemdelingen zitten - kunnen worden opgevangen.

De voorbije jaren zijn er al eerder meerdere ernstige steekincidenten geweest in de kliniek. Zo had in augustus 2020 ook al een steekpartij plaats. Op 13 november 2019 stak een gedetineerde twee medewerkers neer met een zelf gefabriceerd scherp voorwerp. In 2017 raakte een medewerkster zwaargewond toen een patiënt een kan kokend water over haar heen gooide. Een vrouw die haar te hulp schoot, raakte eveneens gewond. Langer geleden, in 2009, gooide een vrouwelijke tbs’er op afdeling West 8 een pan met kokend bakvet over de armen van een werkneemster.
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Zijn er dan ook de juiste vluchtelingen?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
zo nov 06, 2022 1:01 am
Bij een steekpartij in de psychiatrische kliniek Veldzicht in Balkbrug is zaterdag een werkneemster doodgestoken en zijn twee collega’s van haar gewondgeraakt. De dader heeft zichzelf ook van het leven beroofd.

Wouter Boogaard, divisiedirecteur Forensische Zorg en Justitiële Jeugdinrichtingen van de DJI, reageert op de steekpartij: „Wij zijn geschokt en verslagen door deze trieste gebeurtenis. Onze gedachten zijn bij de nabestaanden en familie van de betrokken collega’s en de patiënt, en bij het personeel en de patiënten van het CTP Veldzicht.”
"Wij zijn geschokt en verslagen . . . "

Waar heb ik die tekst meer gehoord? Het is een afdoener van jewelste. Een standaard tekst die het gemak van de verantwoordelijke dient. Daar hoeft niet bij nagedacht worden. Makkelijk uit het hoofd te leren. Verschrikkelijk en niet geloofwaardig. Morgen volgt deel 2: "Het probleem heeft onze aandacht . . ." De directeur doet een plas en alles blijft zoals het was. :*)
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Ariel »

In deze kliniek horen geen jonge mensen te werken, maar zwaar bewapende militairen.
Reconstructie | Doden en gewonden bij steekdrama in psychiatrische kliniek in Balkbrug

’Patiënt kliniek Veldzicht was volledig gefixeerd op zijn slachtoffers’

Het moest een keer gigantisch misgaan. Medewerkers en oud-medewerkers van de psychiatrische kliniek Veldzicht in Balkbrug waar zaterdag een patiënt als een razende instak op medewerkers, spreken van een ’snelkookpan’.

Rond half twee ’s middags gaat het alarm af in het Centrum voor Transculturele Psychiatrie Veldzicht in het Overijsselse Balkbrug. Er ontwikkelt zich in korte tijd een horrorscenario in de kliniek waar patiënten worden behandeld met de meest complexe problematiek. De meeste bewoners, zo staat op de site van de kliniek, zijn vreemdelingen en asielzoekers, die vanwege hun psychische stoornis een misdrijf hebben gepleegd. Er zijn verder tbs’ers die intensieve zorg nodig hebben.

„Ik heb in meerdere klinieken gewerkt, maar hier zit het neusje van de zalm als het gaat om patiënten of cliënten met een complexe problematiek”, zegt een van de behandelaars, die anoniem wil blijven. „Bijvoorbeeld zwaar getraumatiseerde vluchtelingen. Sommige patiënten mogen nooit de deur uit omdat ze onberekenbaar en gevaarlijk kunnen zijn. Dat zorgt voor veel interne spanningen. Het is soms echt een snelkookpan hier. Het is ten strengste verboden voor personeel om met media te praten. Maar meerdere medewerkers vinden het juist wel belangrijk dat bekend wordt onder welke zware omstandigheden ze werken en welke patiënten er verblijven.”

"Sommigen zijn onberekenbaar en kunnen de deur nooit uit"
Het alarm gaat zaterdagmiddag af als enkele vrouwelijke personeelsleden plotseling worden belaagd door een doorgedraaide, agressieve bewoner van de kliniek. „De man stormde een kantoor binnen dat normaal gesproken afgesloten is en waar alleen personeel zit. Hij wist hier, zoals het nu lijkt, een mes te bemachtigen en stak als een gek in op enkele vrouwelijke collega’s. Andere medewerkers schoten snel te hulp maar konden hem niet van een van de collega’s aftrekken. De patiënt was volledig gefixeerd op het slachtoffer en de andere vrouwen op wie hij instak”, vertelt een andere medewerker die zaterdag De Telegraaf al informeerde over de steekpartij. Er wordt gesproken over een ’slagveld’.

„Het was heel ernstig”, zegt een interne bron, die anoniem wil blijven. „Het personeel bij Veldzicht is echt ontredderd.” Het personeel en de patiënten van het CTP Veldzicht ontvangen nazorg, meldt de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Wouter Boogaard, divisiedirecteur Forensische Zorg en Justitiële Jeugdinrichtingen van de DJI, geeft aan ’geschokt en verslagen te zijn door deze trieste gebeurtenis’. „Onze gedachten zijn bij de nabestaanden en familie van de betrokken collega’s en de patiënt, en bij het personeel en de patiënten van het CTP Veldzicht.”

Na het steken sluit de dader zich op in een ruimte op het complex waar hij razendsnel spullen in brand begint te steken. Inmiddels zijn de hulpdiensten dan gealarmeerd. Het sprinklersysteem in Veldzicht zorgt ervoor dat de vlammen snel gedoofd worden. Tot een arrestatie komt het niet. De messtekende man snijdt zijn eigen keel door en overlijdt. De trieste balans: een dode medewerkster en twee gewonde collega’s. Het doodgestoken personeelslid was een zeer bevlogen medewerkster en moeder van meerdere kinderen.

Vertrouwen
„Dit is een kliniek waar personeel werkt dat zeer is begaan met de patiënten”, zegt de eerste bron. „De aanval raakt ons enorm. Wij hopen dat hiermee niet het vertrouwen in de behandeling van deze mensen verdwijnt. Wel dat er geleerd wordt van dit incident en geluisterd wordt naar het personeel. Veldzicht is een vrij ouderwetse rijksinstelling met een vrij rigide interne werkwijze. Daarnaast is er sprake van onderbezetting en te veel jong, onervaren personeel. Dit mag allemaal best tegen het licht worden gehouden. Er is veel gebeurd de laatste jaren.” De DJI wil niet reageren op dit beeld dat van de kliniek wordt geschetst.

In 2009 werd een medewerkster door een cliënt overgoten met een pan kokendheet bakvet. In de afgelopen jaren werden twee personeelsleden met een mes gestoken, een andere medewerker werd met een vork in het voorhoofd geprikt en eerder dit jaar rende er nog een patiënt naakt door Balkbrug.

Het is dus regelmatig raak in de kliniek. Vorig jaar spanden zeven jonge ex-medewerkers een proces aan tegen hun kliniek na slachtoffer te zijn geworden van ernstige incidenten. Volgens hen schoot de begeleiding binnen de kliniek tekort en stonden ze er vaak alleen voor, zodat het werk onveilig was. De advocaat die de procedure heeft aangespannen bevestigt dit, maar geeft aan er verder niet op te kunnen reageren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

We laten Mark Rutte te veel zijn gang gaan

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

Welkom in Nederland!
Ariel schreef:
ma nov 07, 2022 1:37 am
In deze kliniek horen geen jonge mensen te werken, maar zwaar bewapende militairen.
De meeste bewoners, zo staat op de site van de kliniek, zijn vreemdelingen en asielzoekers, die vanwege hun psychische stoornis een misdrijf hebben gepleegd.
Afbeelding

Mark Rutte valt zeker niks te verwijten. Hij weet immers nergens van af.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Ariel »

’Steker kliniek Veldzicht moordde ook al in Nigeria’

De patiënt uit de kliniek Veldzicht in Balkbrug die op 5 november een sociotherapeute doodstak en twee vrouwelijke collega’s met een mes verwondde, was een Nigeriaan die in zijn eigen land werd verdacht van in ieder geval één moord. De man was al dagenlang labiel en wist op de fatale dag in een kantoor een mes te bemachtigen.

Dat blijkt uit gesprekken met meerdere medewerkers uit de kliniek, bronnen rond het onderzoek naar het steekdrama en andere betrokkenen. De man was vanuit Nigeria, via Italië naar Nederland gekomen. Omdat hij in Italië asiel had aangevraagd, zou de man conform de Dublinverordening terug worden gestuurd naar dat land. Maar door de coronapandemie, zo melden de bronnen, waren reisbewegingen beperkt en bleef hij hier, waarna automatisch de asielprocedure werd opgestart wegens het overschrijden van een termijn.

Uit antecedentenonderzoek bleek dat de man in Nigeria verdacht werd van zeker een levensdelict. Hij belandde in het Centrum voor Transculturele Psychiatrie Veldzicht omdat er sterke aanwijzingen waren voor de noodzaak van psychische hulp.

De Dienst Justitiële Inrichtingen ’bevestigt noch ontkent’ na vragen de herkomst van de man en de verdenking, maar wil en kan verder niets zeggen vanwege lopende onderzoeken naar het steekdrama. De dader pleegde zelfmoord na de aanvallen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Ariel »

Reconstructie dodelijke steekpartij kliniek Veldzicht
Personeel en patiënten probeerden slachtoffers te beschermen met stoelen en bezems

De patiënt die op 5 november een therapeut van de kliniek Veldzicht in Balkbrug doodstak en twee andere medewerksters verwondde, wist zonder veel moeite een mes te bemachtigen in een personeelsruimte.

Dat melden meerdere bronnen uit en rond het Centrum voor Transculturele Psychiatrie (CTP), die anoniem willen blijven omdat ze een spreekverbod hebben, aan De Telegraaf.

Kort na het middaguur op die fatale zaterdag klopte de latere dader aan op een van deuren van de ’vissenkom’, zoals het glazen kantoor op de afdeling van de kliniek door personeel wordt genoemd. Er waren wat zorgen onder de personeelsleden over de man van Nigeriaanse afkomst. Een van de vele patiënten met een ’andere culturele achtergrond’, zoals de kliniek op de eigen website meldt.

„Hij tikte op de deur terwijl hij achter zijn rug een koffiekan verborgen hield”, vertelt een van de bronnen. Het kantoor bevindt zich tussen twee afdelingen. Het personeel kan vanuit de ’vissenkom’ de patiënten goed in de gaten houden. Soms komen zij naar het kantoor voor medicijnen of om iets anders te vragen. De vleugel waar de man verbleef, gold niet als zwaar beveiligd.

Er waren onder de medewerkers de dagen voorafgaand aan vijf november zorgen over de psychische gesteldheid van de man. Hij was onrustig en oogde psychotisch. Toen een medewerker de deur voor hem opende, ging de patiënt de vrouw meteen te lijf met de kan. Hij rende vervolgens naar het ’schaduwbord’: een bord met daarop gereedschappen, waaronder een mes. Op de plek waar iets hangt, is de schaduw van het voorwerp getekend, zodat duidelijk is te zien als er een voorwerp mist.

„Toen hij het mes wist te bemachtigen, begon de man in te steken op twee vrouwelijke personeelsleden. Hij was volledig gefixeerd op de vrouwen. Hij rende daarna het hok uit en spurtte richting een sociotherapeute die bij een keukenblok stond. De patiënt stak haar in de keel. Zowel personeelsleden als andere patiënten hebben hem met bezems en stoelen weg proberen te houden van de vrouwen op wie hij instak”, vertelt een andere bron.

Deuren sluiten
Uiteindelijk wisten de aanwezigen de volledig doorgedraaide patiënt het kantoor in te drijven en de deuren te sluiten. Hier stak de man spullen in brand en sneed zichzelf dood. Het alarm was inmiddels in werking gesteld, maar het leek volgens betrokkenen een eeuwigheid te duren voordat de hulpdiensten kwamen.

De 43-jarige sociotherapeute bij het keukenblok overleefde de aanval niet. De twee andere vrouwen werden gewond afgevoerd, zij overleefden het steekdrama wel. De aanval dompelde de medewerkers en leiding van de kliniek onder in diepe rouw. De medewerkster liet drie kinderen van elf en negen jaar achter.

De dader had eigenlijk niet meer in Nederland moeten zijn. Hij werd, zo melden meerdere bronnen rond het onderzoek naar het steekincident, in Nigeria verdacht van moord en was via Italië naar Nederland gereisd. Conform de Dublin-afspraken zou de man terug worden gestuurd naar Italië, omdat hij hier Europa was binnengekomen. Door de coronapandemie en de reisbeperkingen daardoor bleef de Nigeriaan hier. Dat duurde zo lang dat hij in Nederland in een asielprocedure belandde, vanwege de overschrijding van de vastgestelde termijn, zo bevestigen de bronnen. Uit antecedentenonderzoek bleek dat hij in Nigeria werd verdacht van één of meer moorden. Wat dat betekende voor de asielprocedure is onduidelijk.

Vanwege de lopende onderzoeken en de gevoeligheid gezien de herkomst van de man, zwijgen instanties als de kliniek, het OM en het ministerie. Zo is niet duidelijk wanneer de man exact het land binnenkwam, van welke moord hij wordt verdacht en hoe oud hij is. Ook is onduidelijk wanneer en hoe de man exact in Veldzicht belandde.

Veel vragen
Binnen de kliniek zijn ook veel vragen. „Collega’s vragen zich af of er wel een juiste inschatting is gemaakt van de steker. Had hij in deze staat wel mogen verblijven op de betreffende afdeling? Ook wordt er uiteraard gekeken naar veiligheidsaspecten op deze afdeling.”

„Wij zijn juist voorstander van een zekere toegankelijkheid en openheid hier. Het is geen gevangenis. En dat is altijd de cultuur geweest. Tegelijkertijd moeten we beseffen dat het aantal patiënten met zeer complexe problematiek, die door hun status hier uitzichtloos zijn – en daardoor vaak een groter gevaar – fors is toegenomen”, zegt een van de betrokkenen. Veldzicht heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd in de behandeling van vreemdelingen die zijn aangewezen op psychiatrische zorg. Tbs’ers zitten er ook.

In de afgelopen jaren zijn er meerdere ernstige geweldsincidenten geweest in de kliniek. Zo werden medewerkers gestoken met zelfgefabriceerde wapens en gooide een patiënt kokendheet water over een medewerkster. Ondanks de gebeurtenissen zijn de medewerkers trots op hun kliniek en erg begaan met de patiënten, blijkt uit de gesprekken.

Onderzoeken
Er lopen meerdere onderzoeken naar de steekpartij van begin november: een strafrechtelijk onderzoek van het Openbaar Ministerie Oost-Nederland, een onderzoek door de Inspectie Justitie en Veiligheid en eentje door de arbeidsinspectie.

De Dienst Justitiële Inrichtingen wil vanwege de lopende onderzoeken niet reageren, maar zegt over de psychische gesteldheid van de man begin november: „Er wordt door ervaren sociotherapeuten een weloverwogen keuze gemaakt als het gaat om de bewegingsvrijheid.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Ariel »

Soon interview buren van de verdachte. "Het is zo'n lieve man. En zo behulpzaam.
OM: vermoedelijke veiligheidschef IS opgepakt in Zuid-Hollandse Arkel

Een 37-jarige man is dinsdag opgepakt in het Zuid-Hollandse Arkel, omdat hij volgens het Openbaar Ministerie vermoedelijk een veiligheidschef van de terroristische organisatie Islamitische Staat (IS) is geweest. Hij wordt verdacht van oorlogsmisdrijven in Syrië.

Volgens het OM was de man ook betrokken bij de terroristische organisatie Jabhat al-Nusra. Hij vroeg in 2019 asiel aan in Nederland en woont sinds 2020 in Arkel.

Het OM begon samen met de Landelijke Recherche een onderzoek nadat informatie was binnengekomen over het verleden van de man. Hij zou tussen 2015 en 2018 een leidinggevende functie hebben gehad bij IS. Daarvoor zou hij twee jaar eenzelfde functie hebben gehad bij Jabhat al-Nusra. Hij was veiligheidschef bij het vluchtelingenkamp Yarmouk, bij de Syrische hoofdstad Damascus.

De man wordt op 20 januari voorgeleid en hoort dan of hij langer vast moet blijven zitten.

Screening
Europa worstelde tijdens de golf van Syrische asielzoekers met mensen die iets te verbergen hadden over hun rol in het conflict. Zo konden zowel IS-sympathisanten als medewerkers van dictator Assad binnenkomen. Twee van de daders van de aanslagen in Parijs (2015) bleken met een valse identiteit te zijn meegereisd op de vluchtelingenstroom.

,,We hebben veel agenten met de vluchtelingen naar Europa gestuurd’’, pochte een IS-commandant eerder. ,,Sommige van onze broeders hebben hun missie volbracht, maar anderen wachten nog steeds op activering.’’

Bij binnenkomst in Nederland worden vluchtelingen gescreend, maar dat gebeurt niet altijd even grondig. Eerder signaleerde de Inspectie Justitie en Veiligheid dat telefoons van Syrische binnenkomers wel werden bekeken, maar dat Arabische teksten ongelezen bleven en niet alle afbeeldingen werden bekeken. ’Het volledig identificeren en onderkennen van signalen van terrorisme is niet realistisch’, stond in een rapport.

Balie-jihadi
Al vaker zijn kopstukken van terroristengroepen uit Syrië in Nederland opgepakt. Bekendste voorbeeld is de zogenoemde ’Balie-jihadi’. Asielzoeker Aziz al-H. dook in september 2017 op in het Amsterdamse debatcentrum De Balie, waar Syriërs hem herkenden als terroristisch kopstuk. Op dat moment leefde Aziz in Amsterdam een hipsterbestaan vol vrouwen, festivals en verdovende middelen. Pas in 2018 werd hij opgepakt op verdenking van terrorisme. Een jaar later stond hij opnieuw in de schijnwerpers. Toen werd journaliste Ans Boersma Turkije uitgezet. Ze bleek een relatie te hebben gehad met Aziz en het vermoeden rees dat ze hem met valse papieren naar Nederland had geholpen. Uit het dossier doemde het beeld op van een regelrechte massamoordenaar, betrokken bij aanslagen. Hij kreeg bijna 16 jaar celstraf.

In 2019 werd een Syriër in het Zeeuwse Kapelle opgepakt. Hij leidde daar een onopvallend leven als bestuurder van een buurtbus en trouw bezoeker van de plaatselijke voetbalclub, maar bleek persoonlijk betrokken bij de executie van een Syrische kolonel op de oever van de Eufraat. Die terechtstelling was zelfs op video vastgelegd. Hij kreeg 20 jaar cel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Ariel »

Ariel schreef:
di jan 17, 2023 12:08 pm
Soon interview buren van de verdachte. "Het is zo'n lieve man. En zo behulpzaam.
En ja hoor. We hebben er niet lang op hoeven te wachten. „Het was zo’n sympathieke man!”
’Dit verwacht je toch niet?’

Arkel verbijsterd om arrestatie IS-verdachte: ’Heel rustige man met vriendelijk gezin

Het Zuid-Hollandse dorp Arkel is geschokt door de arrestatie van een 37-jarige man die vermoedelijk een veiligheidschef van de terroristische organisatie Islamitische Staat (IS) is geweest. Buren kunnen niet begrijpen dat hij hiervan verdacht wordt. „Het was zo’n sympathieke man!”

Afbeelding

In de Prinses Beatrixstraat is het dinsdagochtend een komen en gaan van mensen, onder wie veel journalisten. De buren zijn opgeschrikt door de arrestatie van een van de mannelijke bewoners van de altijd zo rustige straat. Hij wordt verdacht van oorlogsmisdrijven in Syrië.

Directe buurvrouw Melanie den Breejen-van Soerland wist niet wat ze meemaakte vannacht. „Ik hoorde rond half vijf opeens een soort zaag- en slijpgeluid. Toen zat ik gelijk rechtop en ben ik door het raampje gaan kijken. Daar liepen een heleboel mannen met half bedekte gezichten en kogelvrije vesten. Dat was ontzettend schrikken. Je weet gewoon niet wat er gebeurt, dat hoorde ik vanochtend pas op het nieuws.”

Dichtgespijkerd
In het huis naast haar is alles dichtgespijkerd. De houten platen laten het huis eerder lijken op een bouwkeet. Nieuwsgierigen kunnen niet naar binnen kijken, omdat de gordijnen hermetisch gesloten zijn.

Den Breejen-van Soerland is verbijsterd. „Ik heb altijd het idee gehad dat het vluchtelingen zijn die hun land waren ontvlucht vanwege alle ellende daar. Dan verwacht je toch niet dat hij daaraan zelf mogelijk heeft bijgedragen.”

Ze heeft er ook nooit wat van gemerkt. „Het was altijd een heel rustige man. Het gezin was ook gewoon vriendelijk. Dan is dit het laatste waaraan je denkt. Helemaal in zo’n klein dorpje als dit. Wat gaat er nog meer gebeuren in de wereld als hier al zulke arrestaties worden verricht?”

’Ongelofelijk’
De buurvrouw aan de andere kant, Aantje van Houwelingen, is eveneens verrast. „Ik heb in de nacht mijn gehoorapparaten niet in, dus ik heb de arrestatie niet meegekregen. Toen ik vanochtend de gordijnen opendeed, was het opeens zo druk in de straat. ’Daar moet iets gebeurd zijn’, dacht ik. Ongelofelijk, het was zo’n sympathieke man!”

„Dit is weer eens wat anders dan de transfer van Frenkie de Jong (die uit Arkel komt, red.) naar Barcelona”, constateert postbode Gerda de Jong.

Volgens overbuurvrouw Meta Dulos hebben de opgepakte man en zijn vrouw twee kinderen. „Ze hebben een jongen en een meisje. Het meisje is ongeveer 4 denk ik, de jongen zo’n 1,5 jaar. Ik heb voor het meisje nog een keer een puzzeltje gebracht. Want toen die mensen hier in 2020 kwamen wonen, hadden ze nog niks.” Volgens Dulos werkt de man twee dagen in de regio.

Ze is verbijsterd. „Ik had dit nooit kunnen denken. Ik heb nooit een praatje gemaakt met hen, omdat ze slecht Nederlands spreken en mijn Engels niet goed is, maar hij groette me altijd vriendelijk. Ik woon hier al bijna zestig jaar, maar heb nog nooit zoiets meegemaakt.”

Taalbarrière
Buurtbewoonster Bianca Jurriëns vertelt dat haar dochter nog bij de dochter van de verdachte in de kleuterklas heeft gezeten. „Dat was een heel lief meisje, met wie mijn dochter ook heeft gespeeld. Ze konden elkaar niet goed verstaan, maar op die leeftijd begrijpen ze elkaar met handen- en voetenwerk ook wel. We liepen ook weleens achter elkaar aan naar de school hier in Arkel.”

Net als de andere inwoners had Jurriëns dit niet verwacht. „Ik weet nog dat hij een keer trots met de kinderwagen door de straat liep: hij was voor de tweede keer vader geworden. Toen tilde hij de baby met zo’n blij gezicht op. Hij kwam op mij over als een lieve, zorgzame man. Dan is dit zo bizar.”

Volgens Den Breejen-van Soerland bracht het gezin weleens wat eten bij hen. „Dan maak je wel een kort praatje, maar door de taalbarrière was dat toch lastig. We liepen daarom niet de deur bij elkaar plat.”

Jabhat al-Nusra
Volgens het OM was de man ook betrokken bij de terroristische organisatie Jabhat al-Nusra. Hij vroeg in 2019 asiel aan in Nederland.

Het OM begon samen met de Landelijke Recherche een onderzoek nadat informatie was binnengekomen over het verleden van de man. Hij zou tussen 2015 en 2018 een leidinggevende functie hebben gehad bij IS. Daarvoor zou hij twee jaar eenzelfde functie hebben gehad bij Jabhat al-Nusra. Hij was veiligheidschef bij het vluchtelingenkamp Yarmouk, bij de Syrische hoofdstad Damascus.

De man wordt op 20 januari voorgeleid en hoort dan of hij langer vast moet blijven zitten. Overbuurvrouw Dulos vertrouwt het niet. „Ze zullen hem niet voor niks hebben opgepakt.”
Via het AD.
Spoiler! :
In het dorp Arkel is met groot ongeloof gereageerd op de arrestatie van de 37-jarige Syriër. Volgens buren werd hij vannacht rond 04.30 uur van zijn bed gelicht. Melanie den Breejen-van Soerland hoorde rond die tijd slijp- en zaaggeluiden, waarvan ze wakker werd. Vanuit haar slaapkamerraam zag ze een groot arrestatieteam voor de deur staan. ,,Ik heb zeker vijftien gezien. Er werd geroepen en geschreeuwd. Waarschijnlijk is hij aan de achterkant van het huis opgepakt, want ik heb niet gezien dat hij werd afgevoerd.”

De Arkelse kende het gezin oppervlakkig. Hoe hij heet, weet ze niet meer. ,,Hij heeft zich, toen ze hier kwamen wonen, netjes voorgesteld, maar ik ben het vergeten. Voor ons was hij gewoon de buurman. Een keurige man met een vrouw en twee kleine kindjes. Ze hebben geregeld voor de deur gestaan met hapjes, waarvan we hebben mogen proeven. Ook zijn we op kraamvisite geweest, toen zijn zoontje werd geboren. De taalbarrière was enorm, hij sprak heel gebrekkig Nederlands. Zijn vrouw sprak helemaal geen Nederlands. Maar ik zie haar geregeld als ze haar dochter naar school brengt of ophaalt.”

Dichtgetimmerd
Het huis naast dat van Den Breejen is dichtgetimmerd. Voor de bel en de brievenbus is een uitsparing gemaakt in het hout. De gordijnen zijn gesloten, ook op de bovenverdieping. Hoewel het huis er verlaten uitziet, weet de Arkelse buurvrouw dat het nog bewoond is. ,,Ik heb haar vanochtend nog zien lopen met haar dochter. Ik heb getwijfeld om op haar af te stappen. Maar wat moet je zeggen? Ik wil haar ook niet tot last zijn, weet ook niet zo goed wat ik moet zeggen. Ja, bizar is dit allemaal wel. Nooit verwacht ook.”

Henk en Meta Dulos kende het gezin ook voornamelijk van gezicht. Van de arrestatie hoorden ze vanochtend pas. ,,Heel leuke mensen, eigenlijk net zoals wij, niets op aan te merken”, vertelt Meta aan de deur. Haar man kijkt om het hoekje. ,,Zo zie je maar, je kunt nooit in iemands achtergrond kijken.” Zijn echtgenote vertelt dat ze zijn kinderen wel eens een cadeautje had gegeven, toen het stel drie jaar geleden in Arkel kwam wonen, schuin tegenover de familie Dulos. ,,Ze hadden toen niet veel, dus ik heb toen wat spulletjes gegeven en voor hun dochter bracht ik een puzzeltje mee. Er kwamen nooit vreemde mensen over de vloer, het was een heel gewoon gezin. Volgens mij heeft hij nog een tijdje autorijles gehad en hij had een baan. Daar ging hij op de fiets naartoe, een paar daagjes per week.”

Een paar huizen naast de opgepakte Syriër woont Aantje van Houwelingen. Ze wil ook wel wat zeggen, maar omdat ze aan de deur staat, glipt ze even snel naar binnen om de verwarming wat lager te zetten. Omdat ze een gehoorapparaat heeft, maar die 's nachts niet in heeft, heeft ze de luidruchtige arrestatie van vannacht niet gehoord. ,,Ik hoorde pas net van de buren wat er is gebeurd. Ik ben al oud en ik volg niet alles meer op het nieuws, maar dit is vreselijk natuurlijk. Zulke aardige mensen met twee lieve kindjes. Dan verwacht je niet zoals dit.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Ariel »


Hoe kon terreurverdachte Syriër hier asiel krijgen?

Buurtgenoten in Arkel herinneren dat de Syriër trots zijn pasgeboren zoontje uit de kinderwagen tilde, dat ze puzzeltjes bij het gezin kwamen langsbrengen en dat het dochtertje het zo goed deed in de kleuterklas. Maar diezelfde Syriër is nu in beeld als topman bij terreurorganisatie IS. De 37-jarige is een nieuw voorbeeld van een asielzoeker die bij binnenkomst in Nederland door het terrorismefilter is geglipt. „Het blijft mensenwerk.”


Hoe kon iemand die wordt verdacht van terroristische misdrijven in Nederland asiel krijgen? De Tweede Kamer wil dat het kabinet opheldering verschaft over die vraag.

De screening van asielzoekers blijkt nog altijd niet waterdicht. Al zeker tienmaal eerder werden Syriërs in Nederland oppakt op verdenking van terrorisme. "Zeer zorgelijk", zegt Kamerlid Pieter Omtzigt. Hij heeft met steun van een Kamermeerderheid het kabinet opgedragen te vertellen hoeveel mensen met een IS-verleden in Nederland verblijven en wat eraan wordt gedaan. IS pleegt immers nog altijd genocide. "Het gaat om staatsveiligheid", zegt SGP'er Bisschop.

De Inspectie Justitie en Veiligheid stelde al in 2016 vast dat de screening van asielzoekers op betrokkenheid bij mensenhandel te wensen overlaat. Sindsdien zijn amper verbeteringen doorgevoerd. De mogelijkheden om nieuwkomers met een vals verhaal eruit te pikken zijn beperkt, merkte de inspectie op.

Het huis in de straat is dichtgespijkerd en door de houten platen lijkt het gezinshuis wel een bouwkeet. Nieuwsgierigen kunnen niet naar binnen kijken, omdat de gordijnen hermetisch gesloten zijn. „Ik dacht altijd dat vluchtelingen hun land zijn ontvlucht vanwege alle ellende”, verzucht de buurvrouw. „Dan verwacht je toch niet dat hij daaraan zelf mogelijk heeft bijgedragen.”

De man zou tussen 2015 en 2018 chef van de veiligheidsdienst zijn geweest bij IS en daarvoor bij een andere jihadclub: Jabhat al-Nusra. Hij vroeg in 2019 asiel aan in Nederland.

Het is niet voor het eerst dat een dorp wordt opgeschrikt als een arrestatieteam binnenvalt bij een asielzoeker die oogde als ideale nieuwkomer. En dat straatgenoten geschokt zijn als ze horen over verdenkingen van executies, martelingen en oorlogsmisdaden.

Agenten naar Europa
Europa worstelt al sinds het begin van de burgeroorlog met Syrische vluchtelingen die hun rol in dat bloedige conflict verbloemen. Immigratiediensten speuren naar IS-aanhangers die het kalifaat zijn ontvlucht, naar aanhangers van het wrede Assad-regime die oorlogsmisdaden hebben gepleegd. En vooral naar mannen die door een terreurorganisatie naar Europa zijn gezonden met een bloedige missie. „We hebben veel agenten met de vluchtelingen naar Europa gestuurd”, pochte een IS-commandant eerder. „Sommige van onze broeders hebben hun missie volbracht, maar anderen wachten nog steeds op activering.”

Het risico dat er in de asielstroom wolven in schaapskleren meereizen, was lang taboe. Toenmalig GroenLinks-Europarlementariër Judith Sargentini werd in 2015 symbool voor die vermeende blinde vlek: ’Er is geen greintje bewijs voor de stelling dat IS-strijders op vluchtelingenbootjes naar Europa komen’, schreef ze in 2015 op Twitter. ’Is hysterie.’ Toen kwamen in november de bloedige aanslagen in Parijs. Twee van de daders bleken onder valse identiteit Europa te zijn binnengedrongen. Sargentini herriep haar woorden, maar toch achtervolgen ze haar tot de dag van vandaag, Nationaal terrorismebestrijder NCTV gaf in 2016 toe dat jihadorganisaties ’veelvuldig’ terroristen op pad hebben gestuurd naar Europa.

Bij binnenkomst in Nederland worden vluchtelingen gescreend, maar dat gebeurt niet altijd even grondig. Vooral in het begin van het asielproces worden nogal eens signalen gemist, zo meldde de Inspectie Justitie en Veiligheid in 2017. Grootste euvel was dat niet meteen bagage en gegevensdragers worden zeker gesteld. En worden de telefoons van Syrische binnenkomers wel bekeken, dan blijven Arabische teksten vaak ongelezen of afbeeldingen ongezien.

IS-vlag
En dan gaat dit nog om zogenoemde ’harde signalen’, zoals het bezit van extremistische filmpjes of foto’s of beelden waarop iemand met een IS-vlag zwaait. De ’zachte signalen’, bijvoorbeeld als iemand plots fanatiek vroom wordt en andere kleding of een baard gaat dragen, worden maar ’in beperkte mate’ gedeeld via de meldstructuur die de IND, de Vreemdelingenpolitie en het COA met elkaar hebben opgetuigd.

Sowieso zijn de mogelijkheden om terroristen te signaleren in het asielproces beperkt, zo meldt de Inspectie. De Inspectie acht het daarbij van belang om realistisch te zijn over de mogelijkheden van signalering door de betrokken organisaties binnen het asielproces. „Het blijkt in de praktijk moeilijk om terroristen op basis van uitingen, uiterlijke kenmerken en gedragingen te onderkennen.”

Volgens de IND zijn er ’afgelopen jaren geen grote veranderingen doorgevoerd’ in de screening. Bovendien, zo zegt een woordvoerder van de IND: „Het blijft mensenwerk.”

Oorlogsmisdaden
Zo glipt er dus regelmatig iemand doorheen. In mei hield de politie een man aan in Kerkrade op verdenking van oorlogsmisdaden. Niet door IS, maar juist in naam van hun vijand, dictator Assad. Na een tip van de AIVD pakte de politie in december in het Limburgse Stein twee Syrische broers van 20 en 22 op met de verdenking dat ze een terroristisch misdrijf voorbereidden. In 2017 werden twee Syrische aanhangers van Jabhat al-Nusra opgepakt in Bergen op Zoom en Arnhem, verdacht van terrorisme en mensensmokkel.

Bekendste voorbeeld is de zogenoemde ’Balie-jihadi’. Asielzoeker Aziz al-H. dook in september 2017 op in het Amsterdamse debatcentrum De Balie, waar Syriërs hem herkenden als terroristisch kopstuk. Op dat moment leefde Aziz in Amsterdam een hipsterbestaan vol vrouwen, festivals en verdovende middelen. Uit het dossier doemde het beeld op van een regelrechte massamoordenaar, betrokken bij aanslagen. Hij kreeg bijna 16 jaar celstraf. Zijn broer kreeg bijna 12 jaar cel. Het Brabantse dorp was geschokt dat de vriendelijke, kalende veertiger die een broodjeszaak runde, zo hoog in de boom zat bij een terroristengroep.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door Ariel »

Denk je eens in. De man heeft in 2019 asiel aangevraagd, en hij kon snel zijn familie naar Nederland halen , en kreeg al in 2020 een woning toegewezen. Wie begrijpt dit nog?
Naïeve screening: deur stond wagenwijd open voor IS-verdachte

De ontmaskering van een Syrische vluchteling als vermeend leidinggevende van IS duidt erop dat de screening van asielzoekers in Nederland nog steeds te wensen overlaat.

De Syriër wist schijnbaar moeiteloos in Arkel neer te strijken, nadat hij in 2019 asiel aanvroeg. Na de ineenstorting van het kalifaat van IS, was alom de verwachting dat terroristen op de vlucht zouden slaan, onder meer naar Europa. Scherpere controles lagen voor de hand.

Daarvan lijkt echter geen sprake te zijn geweest, getuige ook een eerdere arrestatie – in 2021 – van een Syrische terreurverdachte in het Friese Sint Annaparochie. Ook deze man was na de teloorgang van het kalifaat gevlucht en wist aanvankelijk door de mazen van het net te glippen.

Kort na de vluchtelingenstroom van 2015 constateerde de Inspectie Justitie en Veiligheid reeds ernstige gebreken in de screening. Zo zou het maar beperkt lukken om vluchtelingen goed door te lichten op terrorisme. De afgelopen jaren zijn meerdere terreurverdachten onder Syrische asielzoekers gearresteerd en vervolgd.

Nederland lijkt ook na de val van het kalifaat een naïeve houding te hebben aangenomen. Want ondanks waarschuwingen van veiligheidsdiensten over vluchtende terroristen, stond de deur kennelijk nog wagenwijd open voor een hooggeplaatste chef van het barbaarse IS.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: We laten de verkeerde vluchtelingen binnen

Bericht door sjun »

Ik begrijp eruit dat er welbewust een soort umwertung alle Werte plaatsvindt en dat de meer oorspronkelijke bevolking er daarbij bepaald niet op vooruit gaat. Structureel geworden overvraging van solidariteit gaat evenals gebleken oninpasbaarheid en gebrek aan aanspreekbaarheid gewoon tot wrijving leiden. Toenemende diversiteit is natuurijk ook geen kracht maar een struikelblok voor het doorgeven van de waarden die het land tot bloei brachten en een oorzaak voor afnemen onderling vertrouwen. Omdat deze geluiden door politiekcorrecte adeptiviteit met daarbij meekomende lethargie, lamlendigheid en willoosheid nauwelijks gehoord worden betekent nog niet dat hetgeen geschetst is nergens in het land te spotten valt.

Daarnaast begrijp ik dat het AD een bijverdienste heeft als propaganda-outlet van het COA met de verhalen als ik ze hierboven zie staan. Het gewenste narratief met te scoren uitdrukkingen als bijvoorbeeld: "zo'n lieve man" en "mensen zoals wij" krijgt uitgebreid de kolommen opdat het verdienmodel van immigratie voor rekening van de belastingbetalers steeds verder kan worden uitgebreid in plaats dat de weerstand er tegen groeit omdat het niet enkel om financiële maar ook om cumulerende sociale, psychische, juridische en curatieve kosten gaat en er mensen in de omgeving aan reëel gevaar voor lijf en leden worden blootgesteld.

Gelukkig voor het AD zijn er nog altijd mensen die voor hun eigen indoctrinatie blijven betalen.

Zo lijkt een gerechtvaardigde roep om actief remigratiebeleid en een veel selectievere toegang bij de grens voorlopig nog geen haalbare kaart totdat de lastendruk op de omgeving -door misbruik te maken van de mensenrechten om de halve wereld met daarbij meekomende problemen te importeren- dermate gegroeid is dat het COA geen mensen meer kwijt kan. Dan zal het COA kwaadwil kweken door op achterbakse wijze buurtjes op te zadelen met stevige derving van woongenot. Het wachten is dan ook op de eerste gevallen van doordraaiing van tot het uiterste getergde burgers en middenstanders wier leven en arbeidzame bestaan voorbij zal zijn omdat zij door de medeplichtige verpolitiekte media tot boosaardig zullen worden bestickerd omdat ze hun gezin, eigen lijf, leden, goed, bedrijf, omgevingscultuur en waarden wensten te beschermen.

Het verdienmodel van de ene leidt tot de ondergang van de andere. Zolang er te weinig verzet in woord en daad komt kunnen ook deze aanslagen op gezondheid en koopkracht gewoon blijven bestaan en zullen steeds meer levens en leefomgevingen verziekt raken door structureel geworden solidariteitsovervraging. Er lijkt dan ook eenzelfde tactiek te worden toegepast als met de opdringing van horizonvervuilende windmolens en allerhande koopkrachtverslindende milieu-maatregelen die steeds meer ambtenaren ten koste van de burgers werk bieden.
Laatst gewijzigd door sjun op do jan 19, 2023 11:37 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie