Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef: Het meest stuitend en op de gebruikelijke islamitische manier gedroeg de moeder van de nog voortvluchtige Younes Abouyaaqoub zich, die in iedere microfoon jammerde dat haar zoon zichzelf zou moeten aangeven en dat men hem niet zou doodschieten. Hij zou beter de gevangenis in kunnen gaan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Ariel »

Ik begin de liefde van voor asielzoekers en moslims in Barcelona te begrijpen. Je verdiept je normaal niet zo in burgervaders en moeders in de vreemde, maar zo nu en dan wordt je op twitter wakker geschud.

In Barcelona hebben ze een vrouw als burgemeester. Haar naam is Ada Colau Ballano , en ze is een Spaans activiste en is sinds 13 juni 2015 burgemeester van Barcelona.

Afbeelding
Colau was in 2009 betrokken bij de oprichting van de beweging Plataforma de Afectados por la Hipoteca (PAH), die zich inzet voor mensen die door een hypotheekschuld uit hun huis worden gezet. In 2011 nam ze deel aan protesten van de 15 mei-beweging. Ze was woordvoerster van de PAH tot de zomer van 2014, toen ze een politieke beweging oprichtte. Deze beweging, Barcelona en Comú genaamd, is een verbond van progressieve organisaties, waaronder de politieke partij Podemos, dat is gevormd voor de verkiezingen in Barcelona in 2015. Colau is sinds 13 juni 2015 burgemeester van Barcelona nadat haar partij op 24 mei dat jaar de grootste werd met 25% van de stemmen.
Wel nu, ik weet niet of deze marxistische burgermoeder blij wordt van deze aandacht, ik kan het me bijna niet voorstellen, maar deze foto gaat rond op internet.

klikken op eigen risico.
Spoiler! :
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Ariel »

Ada's rechterhand de communication director en partijgenoot, vind plassen op straat ook leuk. :razz:

Afbeelding

Dit kan gebeuren als je er voor kiest om je stad door dwazen en "feministen" te leiden.
Spoiler! :
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Ariel »

Heet bloed hé die Spanjaarden. Die gaan gelijk in actie.
Aanvallen op islamitische doelwitten Spanje

Na de aanslagen in Spanje van afgelopen week is het aantal aanvallen op islamitische doelwitten in het land drastisch gestegen. Ten minste vier moskeeën in Granada, Fuenlabrada, Logroño en Sevilla hebben de afgelopen dagen melding gemaakt van vernielingen en aanvallen. „We registreren dezer dagen een brute golf van vijandigheid tegen de islam”, zegt het Spaanse Burgerplatform tegen Islamofobie in de krant El Paìs.

In Sevilla werden de muren van de hoofdmoskee beklad met leuzen. In Granada vielen leden van de rechts radicale organisatie Hogar Social met rookbommen en vuurpijlen een moskee aan. Ook op internet worden meer aanvallen en beledigingen aan het adres van moslims geteld en ook op straat worden islamieten belaagd en bedreigd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Ariel »

Terreurcel Barcelona plande nog grotere aanslag: tweede opslagplaats vol explosieven gevonden

De terreurcel achter de aanslagen in Barcelona en Cambrils had plannen voor een veel grotere en dodelijke aanslag. Dat is woensdag nogmaals gebleken. De speurders hebben een tweede basis gevonden van de terroristen waarin ook een pak explosieven opgeslagen lagen.

Op woensdagavond 16 augustus werd in Alcanar, een gemeente in de Spaanse provincie Tarragona op tweehonderd kilometer van Barcelona, een woning vernield door een ferme explosie. De knal was tot kilometers ver te horen. Aanvankelijk leek het om een ongelukkig toeval te gaan, maar intussen weten we beter.

In het huis was de terreurcel achter de aanslagen in Barcelona en Cambrils een veel grotere aanslag aan het voorbereiden door er meer dan honderd gasflessen op te slaan die ze vervolgens zou kunnen gebruiken voor meerdere aanslagen. Omdat de ontploffing van woensdagavond de politie kon alarmeren, kozen ze voor plan B: een dag later met een bestelwagen inrijden op mensen op de Ramblas en mensen aanvallen met wapens in Cambrils.

Monumenten

Nu enkele spilfiguren van de terreurcel al verhoord konden worden, krijgen de speurders een steeds betere kijk op de plannen die de terreurcel echt had. De Sagrada Familia opblazen blijkt nog niet eens alles te zijn geweest. De terroristen wilden alle monumenten in Barcelona met de grond gelijk maken.

De explosieven die bij die aanslag gebruikt zouden worden, vonden de speurders in een tweede opslagplaats van de terroristen: een boerderij wat verder in Catalonië. De politie vond er het rijbewijs en de identiteitskaart van twee leden van de terreurcel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:Hierna stapte hij in de auto om later langs een politie-checkpoint te rijden. Agenten schoten meerdere malen op de wagen, maar Abouyaaquoub wist weg te komen en vluchtte later op de avond waarschijnlijk te voet, schrijft El Pais.
En dan las ik ergens in een krant waar de loftrompet werd gestoken over het functioneren van de Spaanse politie. Belachelijk natuurlijk en volkomen onterecht. Bij de politie zijn het altijd mosterd na de maaltijd acties. Hoeveel kalveren zijn er al niet verdronken en hoeveel putten wil men nog dichten?

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat de Marokkaanse moslim vrijelijk en onbekommerd langs een politie-checkpoint kon rijden? Zo'n checkpoint had een zig-zag route moeten hebben. Verderop op de weg moet men een kraaienpotentapijt leggen wanneer een auto het stopteken negeert en doorrijdt. Waarschijnlijk was er niet eens een zig-zag route en van een kraaienpotentapijt had men ook nog nooit gehoord bij de politie.

Afbeelding
Kraaienpoten bezorgen je een paar lekke banden. Daar kan zelfs Allah niets tegen doen.

Ach, ik heb het toch zelf aan den lijve ondervonden op Schiphol de komedie en achterlijke controle die werkelijk niets voorstelt, maar er toe dient om de argeloze domme burger een goed gevoel van niks te geven. Wat een achterlijk zooitje aanstellers bij de marechaussee. Mensen misten hun vliegtuig. Ja, ook maanden later vanwege het sowieso slechte management bij de controle in de vertrekhallen. Ik heb met mijn eigen ogen gezien hoe een busje met Marokkanen zonder controle door mocht rijden. Ze wuifden nog naar mij vanuit de auto. Want ik werd wel aangehouden. Te voet welteverstaan. Omdat ik daar niet mocht lopen. Ik was eerder uit de auto gestapt bij mijn zoon omdat ik bang was mijn vliegtuig naar Sofia te missen die dag.

Voordat er aanslagen plaatsvinden gebeurt er niks. Zodra er wel wat verschrikkelijks gebeurt, blijkt de politie in staat om in no time verschillende Marokkanen op te pakken en te arresteren. Voor mij is het wel duidelijk. Men heeft duizenden Marokkanen als potentiële aanslagplegers al een hele tijd op de terroristen wachtlijst staan, maar durft niet op te treden - wel sporadisch voor de Bühne - anders zou er weleens haat tegen Marokkanen kunnen ontstaan. Onzin en onterecht. Je moet als verantwoordelijke overheid ALLE moslims Europa uit zetten. En geen Marokkanen die geen moslim zijn.

Islam is een virus, een kankergezwel, een rottend religieus kadaver,
waarvan moslims de dragers zijn.


Europa moet zijn parasieten zien kwijt te raken. Maar hoe? Het is al te laat. Het wordt dus van kwaad tot erger. We zien steeds meer kopvodden in een schrikbarend hoog tempo. En niet minder. Stel hierover geen vragen. Want u kunt aangeklaagd en veroordeeld worden vanwege racisme tegen de mislukte mensensoort moslims.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door King George »

Hans v d Mortel sr schreef:
Islam is een virus, een kankergezwel, een rottend religieus kadaver,
waarvan moslims de dragers zijn.
Mag deze op een tegeltje?

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Het is mooi en lijkt op een harmonieuze mix van citaten van Churchill, Ataturk en Mercator.

Volgens mij moeten moslims hier zeer tevreden mee zijn. Want hierdoor is het voor hen makkelijker te begrijpen waarom je vandaag de dag je geen moslim meer moet noemen .
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Ariel »

Flabbergasted, :shock: Geen woorden voor.
Vader van kleuter (3) die stierf bij aanslag Ramblas: “Ik moet een moslim knuffelen”

Afbeelding

Javier Martinez heeft de zwaarste week van zijn leven achter de rug: zijn 3-jarig zoontje kwam om het leven bij de aanslag op de Ramblas in Barcelona. Hoewel het kindje slachtoffer werd van moslimextremisten, wilde Javier er een punt van maken dat hij geen wrok koestert tegen de moslimgemeenschap en dat leidde tot een ontroerend moment: “Ik moest de imam troosten.”
Op donderdag 17 augustus bereikt Javier het nieuws dat een bestelbusje is ingereden op voetgangers op de Ramblas. Zijn ex-vrouw is daar onder meer met hun 3-jarig zoontje Xavi. Dan krijgt de vader te horen dat zijn zoontje één van de slachtoffers is. Hij vertrekt direct naar de wereldwijd bekende straat in Barcelona. Per taxi, want rijden lukte niet meer: “Mijn benen trilden”, zegt hij tegen de Spaanse krant El Periódico.

Slecht nieuws

Xavi is inmiddels naar een dokter gebracht. Javier zal later vernemen dat een politieagent het jongetje ter plaatse probeerde te reanimeren met een defibrillator in een apotheek. Aangezien de agent geen ambulance ziet, legt hij Xavi in zijn patrouillewagen en rijdt hij naar een dokter. Javier wordt daar met zijn zoontje herenigd. De dokter zegt tegen de vader dat, hoewel Xavi nog een hartslag heeft, het kindje na 20 minuten reanimatie nog niet bij bewust zijn is. Daarop vertrekken Javier en zijn ex-vrouw met hun zoontje naar een ziekenhuis. Niet veel later krijgen ze slecht nieuws: Xavi is overleden.

Moslim knuffelen

Een week na de gebeurtenissen wilde Javier zijn dankbaarheid tonen voor de vele reacties op zijn verlies, maar ook een belangrijke boodschap delen. Hij gaf donderdag een toespraak: “Ik wil iedereen bedanken. Ik ben blij om te zien dat de Ramblas weer vol raakt. Wees niet bang”, aldus Javier. “Ik weet dat er nog een kindje omkwam bij de aanslag. Ik heb niemand van zijn familie kunnen ontmoeten, maar ik deel hun pijn. Ik deel ook de pijn van familieleden van de terroristen. We zijn allemaal mensen.”

Javier zegt verder dat hij wil dat er ook nog iets goeds uit de dood van zijn zoontje voortkomt. Hij stelt daarbij dat iedereen welkom is in Catalonië en dat er geen wrok moet worden gekoesterd tegen de moslimgemeenschap. “Ik moet een moslim knuffelen. Om aan te tonen dat niemand bang hoeft te zijn.” Na de toespraak werd Javier vergezeld door Driss Sally, de imam van de woonplaats van Javier. Het tweetal deelde een emotionele omhelzing, waarbij de imam in tranen uitbarstte. Javier gaf hem vervolgens een kusje op zijn hoofd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Ariel »

En de vader was niet de enige die aan het knuffelen sloeg. Ik las ergens dat mensen in Barcelona in de rij stonden om met moslims te knuffelen.

Afbeelding

Touching scenes in Barcelona as a Muslim man stands in Las Ramblas offering 'hugs of love and peace' days after the terror attacks... and every few seconds a man or woman steps forward and embraces him
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
“Ik moet een moslim knuffelen. Om aan te tonen dat niemand bang hoeft te zijn.”
Mohammed zette zijn (terechte en onterechte) angst bij voorkeur om in dodelijk geweld. Zijn toekomstige slachtoffers waren juist niet bang genoeg. Deze vader had zich beter in de geschiedenis kunnen verdiepen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
Javier Martinez heeft de zwaarste week van zijn leven achter de rug: zijn 3-jarig zoontje kwam om het leven bij de aanslag op de Ramblas in Barcelona. Hoewel het kindje slachtoffer werd van moslimextremisten, wilde Javier er een punt van maken dat hij geen wrok koestert tegen de moslimgemeenschap en dat leidde tot een ontroerend moment: “Ik moest de imam troosten.”
Ach, bij dit soort taferelen denk ik altijd en altijd maar weer aan het feit hoe dom mensen zijn en waarom ik niks om hen geef. Normaliter gesproken zou ik medelijden hebben met de vader die zijn kind heeft verloren . . . maar de vader verdient nu niet beter. Wie nu nog steeds niet weet en begrijpt dat islam een contra religie is, gericht tegen onze beschaving en dus ook tegen de vader en zijn vermoorde kind . . . omdat islam leert en aanzet tot moord en haat tegen niet-moslims.

Ik noem het het Chemberlain syndroom. Niet willen inzien hoe kwaadaardig moorddadig Hitler was omdat Duitsers zulke goede mensen waren met een hoog gehalte aan cultuur en beschaving. Met de cultuur en beschaving was natuurlijk niks mis mee. Wel met de meeste Duitsers.

Moslims hebben geen cultuur en beschaving. Nooit gehad. En moslims zijn ook nooit goed geweest. Om de simpele reden dat je je anders geen moslim noemt in de wetenschap dat Jezus vredelievend was en geen mens kwaad heeft gedaan in tegenstelling tot de onmens Mohammed wiens doelstelling haat, discriminatie, plundering, moord en doodslag inhield.

Daarom deugt er niet één moslim. Toch bestaat er een uitzondering: een dode moslim.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Pilgrim »

“We scheuren je in stukken!” – Barcelona-dader wordt door medegevangenen bedreigd

Geplaatst op 25 augustus 2017

Afbeelding

Een van de gevangen zittende vermoedelijke mededaders van de aanslag in Barcelona, Driss Oukabir (foto), wordt door medegevangenen met de dood bedreigd. De haat tegen hem is groot.

De oorspronkelijk uit Marokko afkomstige Driss Oukabir, die ervan beschuldigd wordt te hebben deelgenomen aan de voorbereiding van de terreuraanslagen in Barcelona en Cambrils, zit op dit moment in een Spaanse gevangenis. Iets dat hij kent, temeer hij als een keer eerder gevangen zat en in het jaar 2012 werd vrijgelaten. In de gevangenis wordt hij nu, volgens berichten in de Spaanse media, door medegevangenen met de dood bedreigd.

“El Pais” bericht bijvoorbeeld over berichten van de lokale politie, volgens welke de gevangenen in de gevangenis Soto del Real de terreurverdachte ermee dreigden hem in stukken te scheuren als hij ook maar één voet op de binnenplaats van de gevangenis zou zetten. Mocht hij schuldig bevonden worden, dreigt hem lange tijd eenzame opsluiting.

Oukabir zit volgens het bericht op dit moment alleen in een cel. Hij vroeg volgens de Spaanse krant extra beveiliging aan, nadat hij met de dood bedreigd zou zijn. Zelf voor de dood van zoveel mensen medeverantwoordelijk zijn en dan in je broek poepen omdat je vreest voor je eigen leven geeft wel een heel bijzonder beeld. Hij is een van de overlevende vier terreurverdachten van de aanslagen vorige week. Ze zitten op dit moment allemaal in de gevangenis.

Enkele dagen geleden al hebben de Marokkaanse autoriteiten twee andere personen gearresteerd, die iets met de terreuraanslagen te maken zouden hebben. Bij eentje van hen zou het gaan om een neef van de broers Oukabir.

Bron: www.contra-magazin.com

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2017/08/25 ... -bedreigd/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Artikel sluit perfect aan op mijn post erboven. :rolleyes:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Pilgrim »

Ziek! Nederlandse moslimfanaten vieren feest na aanslag in Barcelona: “Lof is te danken aan Allah!”

Door Tim Engelbart, 19 augustus 2017

Afbeelding
Foto: Een ISIS-propagandaposter om de aanslagen in Spanje te vieren.

Nederlandse radicale moslims hebben zich niet onbetuigd gelaten over de aanslag in Barcelona waarbij tot dusverre 16 mensen om het leven kwamen. Op hun propagandakanalen vieren ze de dood van de onschuldigen als een belangrijke overwinning.

Hij doet het weer! Nadat hij eerder al blootlegde hoe Sharia4Belgium terug is van weggeweest en hoe het zogenaamde ‘dark web’ een rijke bron voor islamitische propaganda is, heeft cyberinfiltrant Azazel weer nieuws uit de duistere communicatiekanalen die sympathisanten van ISIS en andere naargeestige islamisten gebruiken. Die kanalen zijn de afgelopen dagen namelijk goed gebruikt: om feest te vieren, precies te zijn. De extremistische moslims in ons land waren namelijk maar wát blij toen afgelopen donderdag 16 mensen om het leven kwam in Barcelona. In hun propagandagroepjes gingen ze helemaal uit hun stekker vanwege de lafhartige massamoord.

In een jihadistische contactgroep genaamd “De State Headlines” worden de daders van de aanslag geen terroristen maar “islamitische staatssoldaten” genoemd.

Afbeelding

En voor het geval het bovenstaande bericht niet euforisch was: twijfel niet, want dat zijn deze moordlustige gekken dus wel. Ze danken Allah voor de aanslag en gebruiken de jihadistische strijdkreet “Allah Akbar” ook nog maar een keer:

Afbeelding

Maar na het vieren van deze aanslag richten ze hun blik weer op de toekomst. “Terrorisme is gewoon wraak,” leggen ze uit in een bericht met iets teveel hashtags. “We dagen julle uit,” aldus hetzelfde bericht – vermoedelijk gericht aan ons christelijke en seculiere Europeanen.

Afbeelding

Een sentiment dat vervolgens ook een eigen propagandaposter krijgt. “Terrorisme in Europa”, aldus het communicatiekanaal Attayebeën: “Binnenkort.”

Afbeelding

Houd je hart dus maar vast met deze compleet gestoorde engbekken.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2017/ ... aan-allah/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Ariel »

En in het centrum van Barcelona hebben zo'n 500.000 mensen meegelopen in een demonstratie tegen terrorisme. Onder het motto "no tinc por" (Catalaans voor 'ik ben niet bang') brachten ze ook een hommage aan de slachtoffers van de aanslagen van vorige week waarbij vijftien mensen om het leven kwamen.

De politie had de route goed beveiligd. "Alle zijwegen zijn afgesloten", vertelde correspondent Edwin Winkels. "Er staat zelfs een stadsbus dwars over de Diagonal, een grote weg, geparkeerd zodat er geen voertuigen meer langs kunnen." Ook vlogen er drie helikopters boven het centrum die de boel in de gaten hielden.

https://nos.nl/artikel/2189928-half-mil ... -bang.html
Als ze daar in Barcelona niet bang zijn, waarom heeft men de route zo zwaar beveiligd? :nietverstaan:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Ariel »

Deze moslima vond het uitje in Barcelona wel leuk.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Ariel »

Zo kon het brein achter de aanslagen in Catalonië jarenlang ongestoord zijn gang gaan: "Imiteer de ongelovigen"

Al sinds de aanslagen in Barcelona en Cambrils, waarbij 16 doden vielen, is een van de cruciale vragen hoe het kon dat de terreurgroep zo lang ongestoord voorbereidingen kon treffen. Ook het brein achter de cel, imam Abdelbaki Es Satty, bleef tien jaar lang onder de radar. Spaanse speurders menen nu dat Es Satty een uitgebreide handleiding voor jihadisten tot de letter heeft gevolgd, zo weet El Pais.

Hoeveel doden de terreurcel waarvan Es Satty het brein was, had gemaakt indien hun plan was gelukt, zal gelukkig nooit duidelijk worden. De terreurimam kwam twee weken geleden om het leven toen het huis waar hij samen met zijn kompanen aan een ongezien grote bom werkte, ontplofte. De rest van de terroristen pleegden daarop de aanslagen in Barcelona en Cambrils, met 16 doden en meer dan 120 gewonden tot gevolg.

Uit het Spaanse en Europese onderzoek blijkt ondertussen dat Es Satty al meer tien jaar geradicaliseerd was vooraleer hij om het leven kwam. Toch bleef hij al die tijd onder de radar en kon hij relatief ongestoord ook over en weer naar België reizen.

Onderzoek linkt Es Satty nu aan de Marokkaanse slager Mohamed Mrabet, inwoner van Catalonië, getrouwd met een Britse bekeerlinge en het clandestiene hoofd van de groepering 'Los Sin Vicio de Occidente', vrij vertaald: zij die geen slechte gewoonte hebben van het westen. Mrabet was vooral actief als ronselaar en stuurde jarenlang jongeren naar Irak en Syrië voor de jihadistische strijd.

Mrabet werd gearresteerd in 2008, waarbij ook persoonlijke documenten van Es Satty werden gevonden, samen met een gedetailleerde handleiding van 30 pagina's voor jihadisten: 'Clandestiniteit in de jihad is een legitieme plicht'. Es Satty zelf werd niet verder vervolgd.
"Sleutelfactor = geheimhouding"

Maar de imam blijkt de handleiding wel bijzonder goed opgevolgd te hebben. Opgenomen zijn tientallen tips om niet op te vallen in een westerse samenleving, wat hem gelukt is. "Enkel in relatie staan met de groepering was voor ons niet voldoende om hem op te pakken", aldus een lid van de Spaanse inlichtingendiensten aan El Pais.

De belangrijkste regel in de handleiding is al bijzonder duidelijk: alles wat voor een "goede moslim" verboden is, is toegestaan als het de clandestiniteit dient. "Geheimhouding is een sleutelfactor in welke oorlog dan ook", staat er in het eerste artikel van het document. "Het is fout het niet te gebruiken in de jihad, ook de ongelovigen die de wereld regeren gebruiken duizenden spionnen om informatie te verkrijgen van moslims.

Ook artikel 2 is duidelijk: "De moslim moet de ongelovigen imiteren in hun kledij als dat de islam ten goede komt. Net zoals de joden dat deden toen ze in de tijd van de profeet op het Arabische schiereiland woonden."

"Je mag liegen"
De belangrijkste vijand van de clandestiniteit is volgens de handleiding "routine". Leugens mogen, als ze dienen om de ongelovigen te straffen. "Denk eraan: je mag liegen. Verander je kledij, je kapsel, je woonplaats, je auto's, je dagelijkse routes, je vergaderingen, de plaatsen waar je afspreekt."

Es Satty lijkt die raad goed opgevolgd te hebben: op zijn persoonlijke documenten zoals zijn paspoort staat hij niet met een lange baard. "Deze man had al lang beslist een grote aanslag te plegen en de geschiedenis in te gaan", aldus een Spaanse politiebron. "Hij maakte al jarenlang deel uit van de jihadistische kring."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Pilgrim »

Barcelona: De wijsheid van de velen

Geplaatst op 28 augustus 2017

Afbeelding

500.000 demonstreerden tegen terreur en geweld

In Barcelona demonstreerden 500.000 mensen tegen terreur en geweld! Wat een signaal werd daar afgegeven! En minstens een miljard mensen werden er via de televisie getuigen van toen dit waarschuwende signaal werd afgegeven. Ze hebben de beelden ontroerd in zich opgenomen en voelden ook een klein stukje van de wijsheid van de velen. Vanaf nu wordt alles anders!


“No tinc por”, we zijn niet bang. 500.000 harde honden tegen de slappelingen van ISIS. Nu zullen het de Allah-krijgers zijn die bevend van angst weer onder hun steen terug kruipen waaronder ze vandaan zijn gekomen. Iedere radicale moslim, die in naam van Allah al besloten had om met bommen te gooien, met messen te steken of op de een of andere promenade achter het stuur van een vrachtwagen voetgangers om te kegelen, zal nu opgevreten door zelfverwijten en schuldgevoelens stoppen met zijn plannen, de eerstvolgende ongelovige die hij ontmoet huilend om de nek vallen en om vergeving voor zijn roekeloze plannen smeken.

Bovendien weten we het nu heel precies: de meeste mensen in Barcelona zijn niet voor, maar TEGEN de terreur. En ook nog tegen geweld! Wie zou dat voordien voor mogelijk hebben gehouden? Zonder deze demonstratie zouden we nooit op de hoogte geweest zijn van dit feit. En zonder twijfel, met deze machtige manifestatie werd definitief en voorgoed een streep gezet onder het hoofdstuk terreuraanslagen. Met het oog hierop zal ISIS het nooit meer wagen om ook maar aan de mogelijkheid van een terreuraanslag te denken. 500.000 demonstranten kunnen zich niet vergissen!

En wie nu beweert dat men ISIS met zo´n actie maximale publiciteit verschaft en daarmee in de kaart speelt, wie zegt dat men veelmeer de straat op zou moeten gaan tegen diegenen die door de destabilisering van het Midden-Oosten, het forceren van de massa-immigratie en een volledig mislukte integratiepolitiek de grond hebben voorbereid voor de terreur, die is of een rechtse of heeft de actie niet begrepen. En een deugniet die beweert dat deze demonstratie door de politieke klasse werd geënsceneerd om de aandacht af te leiden van het eigen onvermogen om het volk te beschermen. U gelooft dat er geen bescherming bestaat tegen islamitische terreur?

Vraag dat maar eens aan de Tsjechen.
Vraag dat maar eens aan de Slowaken.
Vraag dat maar eens aan de Polen.
Vraag dat maar eens aan de Hongaren.

In deze landen zal hoogstwaarschijnlijk nooit de noodzaak ontstaan om 500.000 mensen vanwege een terreuraanslag de straat op te sturen om te demonstreren. Waarom ook? En bovendien, om het laatste restje waarschijnlijkheid uit te schakelen, drukken de regeringen in Tsjechië en Hongarije de burgers op dit moment een wapen in de hand. Zo heeft een ieder gewoon zijn eigen manier om de terreur te bestrijden. Laten we afwachten welke het meest effectief is...

Bron: www.pi-news.net

Door: “Eugen Prinz”

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2017/08/28 ... -de-velen/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Ariel »

:nietverstaan:
’Brein achter terreur werkte voor geheime dienst’

Het brein achter de aanslagen van deze zomer in Barcelona en Cambrils, imam Abdelbaki Es Satty, werkte voor de Spaanse geheime dienst als informant. Dat schrijft El País.

In 2010 werd Es Satty benaderd door de inlichtingendienst CNI, toen hij in de gevangenis zat voor drugshandel. De geheime dienst vindt dat niet raar: destijds was Es Satty nog geen terreurverdachte, zo zegt de dienst, en bovendien wordt wel vaker samengewerkt met gedetineerden. Wanneer Es Satty precies werkte als informant, wil CNI niet zeggen.

Es Satty zou de aanslag in Barcelona (13 doden, meer dan honderd gewonden) en de grotendeels mislukte aanslag in Cambrils hebben gecoördineerd. Hij is overleden bij een explosie in zijn schuilplaats in Alcanar.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Ariel »

Barcelona worstelt met aanslag

De Ramblas in Barcelona liggen opnieuw vol met rozen, lichtjes, briefjes, foto’s en knuffels. Vrijdag herdenkt de stad dat een jaar geleden de witte bus van terrorist Younes Abouyaaqoub uit Ripoll over de wandelboulevard heen zigzagde, en daarbij dertien dodelijke slachtoffers en tientallen gewonden maakte. In totaal kwamen bij de aanslagen van Barcelona en Cambrils zestien mensen om. De wonden zijn nog lang niet geheeld.

In Barcelona raakte de impact van de aanslagen op de Ramblas en Cambrils binnen een maand ondergesneeuwd vanwege de ándere gebeurtenis die de aandacht opslokte in Catalonië: het referendum en de afscheidingspoging van de Catalaanse regering onder leiding van Carles Puigdemont.

Overigens blijkt nu dat het gerucht dat destijds ging dat de separatistische regering en de Catalaanse politie door de CIA waren gewaarschuwd voor een mogelijke aanslag op de Ramblas, wel degelijk klopt. De CIA had de autoriteiten daarvoor gewaarschuwd, maar vanwege de ruzie rond het referendum werd dat onder de pet gehouden. De separatisten konden niet de indruk wekken de veiligheid niet onder controle te hebben.

Te heftig
Een jaar na dato blijkt dat overlevenden en de families van de slachtoffers nog steeds worstelen met de gevolgen van de aanslag, waarbij vooral buitenlandse toeristen omkwamen. De enige inwoner van Barcelona die overleed, de Boliviaanse Silvina Pereyra, werkte op de Boqueria bij de fruitstal Vidal Pons. Zij liep de dag van de aanslag toevallig over de Ramblas. Een collega van haar bij Vidal Pons wil er niet over praten: „Het was te heftig. We moeten dit zelf verwerken.”

Even verderop, bij de apotheek van Fouad Bakkali, de man die vorig jaar de moeder opving van het 7-jarige Engels-Australische jochie Julian Cadman dat omkwam bij de aanslag, klinkt hetzelfde: „We praten er niet meer over. De apotheker zelf is er niet vandaag.”

"Ik hoorde die dag opeens veel geschreeuw. Er stoof een massa mensen binnen, totaal in paniek"
Jerome Etchalus, de eigenaar van de Oester Bar aan het begin van de Boqueria, wil wel praten: „Ik hoorde die dag opeens veel geschreeuw. Er stoof een massa mensen binnen, totaal in paniek. De politie kwam binnen, met geweren, en sloot de markt. De luiken moesten naar beneden; we mochten niet weg. Ik was ontzettend bang. Pas ’s avonds konden we naar huis. Dan denk je: het is achter de rug. Maar vooral de volgende dag was het moeilijk. We móesten open, het leven móet doorgaan. Maar ik had een heel zwaar gevoel in mijn lijf. En je schrikt óveral van.”

Psycholoog
Etchalus vervolgt: „We zagen ook de beelden van Younes die na zijn dodenrit over de Boqueria langs ons is gelopen. Bizar. Ik ben naderhand één keer met een psycholoog gaan praten. Dat bood de gemeente ons aan. Maar dat was het dan. Mijn angst is langzaam gezakt. Op een gegeven moment komt een dag en dan merk je: ik denk er niet meer aan.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Busje komt zo

Dat heb je met het tolereren - nee sterker nog - het omarmen van en begrip tonen voor de Islam, de haatreligie tegen het Westen in kaart gebracht door de mislukte mensensoort moslisms. Maar daarom niet getreurd, het gebeurt, het busje komt zo . . .

Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Pilgrim »

Opmerkelijk: Spaanse geheime dienst in verband gebracht met islamitische terreuraanslagen in Barcelona

Geplaatst op 28 juli 2019

Afbeelding

Opmerkelijk: de Spaanse geheime dienst (CNI) wordt in verband gebracht met de jihadistische aanslagen in Barcelona van 2017. Catalaanse parlementariërs verzochten de Spaanse regering om een onderzoek naar de aanslagen, maar de grote partijen stemden tegen. Het brein achter de aanslag, Imam Abdelbaki es Satty, zou banden hebben met de CNI, zo meldt de Groene Amsterdammer.

Destijds in 2017 vond een aanslag plaats met een busje, zoals we dat in die tijd wel vaker zagen, zoals tijdens de kerstmarkt in Berlijn met een vrachtwagen. Die dag vielen in Barcelona zestien doden en tientallen gewonden doordat een islamitische gek inreed op omstanders.

Toch bleef er veel onduidelijk over de aanslag. Daarom verzochten Catalaanse parlementariërs in maart 2018 de Spaanse regering om een commissie in te stellen die onderzoek zou doen naar de interacties tussen de Spaanse dienst en de verdachte imam Satty. Volgens de Groene Amsterdammer zouden berichten zijn uitgelekt waaruit bleek dat CNI en imam Satty banden zouden onderhouden.

Natuurlijk haalde het voorstel van de Catalanen het niet. In Madrid zijn de relaties vrij gespannen. Dat zo’n parlementair onderzoek noodzakelijk is blijkt echter uit het onderzoek van de krant Público. De imam was namelijk informant van de geheime dienst, zo meldt NRC. Als het inderdaad waar is dat Satty nauwe contacten had met de geheime dienst en tóch in staat was om aanslagen te beramen dan hebben de Spaanse diensten op z’n zachtst gezegd gefaald en in het minst fraaie geval zelfs actief medewerking verleend aan een jihadist.

De weigering van Madrid om de zaak verder te onderzoeken suggereert dat er in ieder geval een luchtje aan zit. Ook laat het zien dat de relaties tussen Madrid en Barcelona gespannen zijn: zelfs een onderzoek naar een terreuraanslag wordt weggemoffeld.

https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... barcelona/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89714
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Busje rijdt in op voetgangers Barcelona

Bericht door Ariel »

Wie kan het zich nog herinneren. Mensen vergeten zo snel. 5 jaar geleden was er een bloederige aanslag in Spanje. De ‘Bloedigste aanslag ooit’ ? :nietverstaan: De schrijver van dit artikel is misschien andere bloedige aanslagen vergeten? Zoals de bloedige aanslag in Parijs? De slachtpartij in Bataclan met 90 doden? En de aanslagen in Brussel op 22 maart 2016, waarbij in totaal 35 mensen om het leven kwamen.
Ik kan nog wel even doorgaan. De aanslag in Barcelona was vreselijk, maar het was niet de ‘Bloedigste aanslag ooit in Europa’
‘Bloedigste aanslag ooit’ in Europa werd een wanhoopsdaad op de Ramblas

RECONSTRUCTIE

Een plakkaat halverwege de populaire Ramblas in Barcelona is het enige dat herinnert aan de aanslag van vijf jaar geleden, toen een terrorist op 17 augustus 2017 veertien mensen doodde. Reconstructie van een aanslag die de grootste ooit in Europa had moeten worden.

Afbeelding

Ze zitten met z’n drieën op de grond. Tussen hen in kabels en draden, cilinders, rollen tape. Alsof ze aan het spelen zijn, een bouwpakket in elkaar zetten. Ze maken grapjes, en met een vrolijke blik in de ogen en een brede lach om de mond zeggen ze dingen, soms in het Spaans, soms in het Arabisch, af en toe woorden in het Catalaans.

Mohamed Hychami (24), kijkt in de camera. ,,God heeft ons uit miljoenen mannen gekozen om jullie bloed te laten huilen.’’ En: ,,Als God het wil zal elke gram van deze granaat in jullie hoofden terechtkomen.’’ Youssef Aalla, die jonger lijkt dan de 22 jaar die hij is: ,,Allah heeft ons het paradijs beloofd, en jullie de hel.” Niks geen indringende, boosaardige blik van een jihadist – hij lacht bij de woorden.

De video wordt opgenomen door Mohamed Houli, 21 jaar. De camera is enkele dagen eerder door Younes en Omar Hychami, de jongere broer van Mohamed, in Parijs gekocht, waar ze foto’s en video’s hebben gemaakt van de Eiffeltoren. Geen toeristenkiekjes, maar om informatie te verzamelen. Op de terugweg zijn ze ook even gestopt bij de Sagrada Familia in Barcelona. Omar, in de auto: ,,Christenen, jullie wacht de tragedie. God heeft zijn strijders voorbereid.’’ Weer die brede lach.

De camera wordt enkele dagen later door de politie gevonden tussen de puinhopen van een huis in Alcanar, aan de zuidgrens van Catalonië, dicht aan zee. Er is een enorme ontploffing geweest, van de woning is niets over. Er worden ook resten van twee lichamen gevonden, een jongeman wordt gewond afgevoerd.

Drie jaar later zijn de videobeelden uit het huis de verrassing van de eerste dag van het proces over de aanslag met een bestelbusje, op 17 augustus 2017, op de Ramblas in Barcelona en met een auto in het badplaatsje Cambrils, later op de avond. Zestien mensen verloren die dag het leven. Dezelfde beelden maken deel uit van de indrukwekkende Netflix-documentaire 800 meter die dit voorjaar in première ging en twee al bekende conclusies bevestigt. Eén: de zeer jonge en goed geïntegreerde Marokkaanse jongens uit het Pyreneeënstadje Ripoll werden in anderhalf jaar tijd ‘gek gemaakt’ door een geradicaliseerde imam. En twee: door de explosie in het huis ontsnapte Barcelona, en misschien ook Parijs, hoogstwaarschijnlijk aan de meest bloedige terroristische aanslag ooit gepleegd in Europa. Of aanslagen. Drie tegelijk. Met drie busjes vol explosieven en gasflessen. De vermoedelijke doelwitten, op 20 augustus 2017: de Sagrada Familia, met hartje zomer duizenden toeristen; stadion Camp Nou, waar FC Barcelona een wedstrijd tegen Betis speelde, en de Eiffeltoren.

Imam Abdelbaki Es Satty, op dat moment 43 jaar, vestigt zich in 2015 in Ripoll, een plaatsje van net 10.000 inwoners. Geïsoleerd, ver van de grote stad, Barcelona. Es Satty maakt als imam al snel contact met Youssef Aalla, een wat problematische jongen wiens gedrag vanaf dat moment snel verandert. Hij stopt met blowen en alcohol drinken, komt vaak in de kleine gebedsruimte in een zaaltje in Ripoll en begint te sporten met Es Satty. Via Youssef wint de imam het vertrouwen van een groepje jongens; eerst de oudsten, begin 20, en die trekken net als Youssef ook hun jongere broers mee in een langzame, onopgemerkte radicalisering die zich buiten de moskee afspeelt.

Terrorismedeskundigen verbazen zich er later over dat het vormen van deze cel en het plannen van aanslagen een persoonlijke actie van Es Satty lijkt, zonder contact met Islamitische Staat. ‘Anders dan bij de aanslagen in Parijs heeft IS ook geen gegevens over de terroristen verspreid, noch video’s die door hen waren gemaakt’, schrijven onderzoekers later. ‘De aard van de relatie tussen de cel in Ripoll en IS als organisatie is een van de grote vraagtekens van deze zaak.’ De jongens uit Ripoll zijn nooit in Syrië of Irak geweest. Ze hebben bijna allemaal hun school afgemaakt, sommigen hebben een baan.

Vanaf juni 2017 gaat het snel. Voor de rechter zal Mohamed Houli later vertellen: ,,Tijdens de ramadan zeiden ze dat ze de Sagrada Familia wilden neerhalen. Ik dacht, dat is grootspraak, hoe doen een paar gewone jongens dat? Maar ze zouden voor explosieven zorgen.”

Die explosieven zijn eenvoudig te maken: TATP, ook wel de ‘moeder van Satan’ geheten. De drie bestanddelen zijn gewoon in een bouwmarkt te krijgen. Eerst slaan de jongens die op in een gehuurde flat in Ripoll, maar om geen argwaan te wekken verplaatsen ze de handel naar het verlaten huis dat Youssef Aalla een jaar eerder heeft gekraakt in Alcanar, 300 kilometer zuidelijker. Ook kopen ze zo’n 120 gasflessen en spijkers en bouten om de verwoestende kracht van de bommen te vergroten.

Op 9 augustus keert Es Satty terug na een verblijf van een maand in Marokko, waar hij zijn vrouw en kinderen heeft opgezocht. Een week later is er niets meer van hem over. Op 16 augustus, kort voor middernacht, verwoest een explosie het huis in Alcanar. TATP is extreem gevoelig en ontploft eenvoudig; naast Es Satty komt ook Youssef Aalla om het leven. Houli raakt slechts lichtgewond. Brandweer en politie denken dat het huis een illegaal drugslaboratorium is. Tot 17 uur later de horror bezit neemt van de Ramblas in Barcelona en er bijna tegelijkertijd bij een tweede explosie in Alcanar verschillende documenten aan het licht komen, waaronder geschriften in het Arabisch.

Die ochtend van de 17de augustus zijn Younes Abouyaaqoub en Mohamed Hychami uit Ripoll vertrokken met een door groepslid Driss Oukabir (28) gehuurde Fiat Talento. Onderweg huurt Hychami nog een Renault Kangoo; gescheiden rijden ze door naar Alcanar, zonder te weten wat daar de avond tevoren is gebeurd. Die middag belt een politieagent naar een oudere broer van Younes, die niets met de terreurcel te maken heeft. De agent vraagt wat een Peugeot die op zijn naam staat bij een huis doet dat is ontploft. Maar de broer weet van niets.

Houssaine Abouyaaqoub, het 18-jarige broertje van Younes wel. Hij is thuis en hoort het verhaal. Rond drie uur belt hij met Younes en ook met Mohamed Hychami, die een aanrijding heeft gehad en uit het busje is gevlucht. Hychami zegt Houssaine dat ze hem moeten oppikken langs de weg, dichtbij Cambrils. De jonge Abouyaaqoub stapt in de Audi A3 samen met drie vrienden, net als hij allemaal jongere broers van de anderen: Said Aalla (18), Moussa Oukabir (17) en Omar Hychami (21).

Met Younes Abouyaaqoub lijkt vanaf dat moment geen enkel contact meer te zijn; hij besluit op eigen houtje het aanslagplan te wijzigen nu er geen explosieven meer zijn, noch de imam om hen te instrueren. Hij verlaat de snelweg AP-7, draait om en rijdt richting Barcelona. Daar stormt hij met de Fiat om 16.50 uur de Ramblas op, waar hij na 800 meter tot stilstand komt, veertien doden en 140 gewonden veroorzakend. Hij verlaat het busje te midden van de chaos en verdwijnt.

De politie speurt eerst naar Driss Oukabir, omdat die het busje heeft gehuurd; zodra hij zijn foto op tv ziet, geeft hij zichzelf in Ripoll aan. Intussen beraden de vijf anderen zich op hún manier om een aanslag te improviseren. Ze trekken zich enkele uren terug in een verlaten hotel bij een stuwmeer, verbranden daar hun documenten, en rijden ’s avonds naar Cambrils, waar ze bij een bazaar vier grote messen en een bijl kopen. Ook doen ze valse bomgordels om.

Tegen één uur in de zwoele nacht, met nog veel mensen op straat, proberen zij de boulevard op te rijden, maar de auto botst en kantelt bij een rotonde waar twee agenten vanwege de terreurdreiging zijn geposteerd. De jongens kruipen uit de auto en vallen een vrouw, die door messteken om het leven komt, en een van de agenten aan. Die heeft die dag voor het eerst een pistoolmitrailleur gekregen en schiet die leeg op één van de terroristen. Drie anderen doodt hij met zijn dienstpistool. De vijfde vlucht en wordt even later doodgeschoten. Alle vijf de aanslagplegers zijn daarmee gedood. De anonieme agent, die geprezen wordt als ‘de held van Cambrils’, zal nooit meer naar behoren kunnen werken en is onlangs arbeidsongeschikt verklaard als ‘slachtoffer van een aanslag’.

Bomgordel
Younes Abouyaaqoub zwerft intussen door de heuvels ten zuidwesten van Barcelona; zijn identiteit is inmiddels bekend, zijn foto verspreid. Op zijn vlucht heeft hij een jonge man met messteken om het leven gebracht om zijn auto te stelen. Bij een supermarkt buiten Vilafranca del Penedés, op 50 kilometer van de Ramblas, probeert hij dat opnieuw, maar de aangevallen vrouw kan hem afweren. Younes begint te rennen en wordt uren later in de wijngaarden bij het plaatsje Subirats gezien. Twee agenten schieten hem dood wanneer hij zijn bomgordel laat zien en op hen afloopt. De oproep van Younes’ moeder, twee dagen eerder, heeft niets geholpen. ,,Laat hem zich alsjeblieft aangeven. Ik heb hem liever in de gevangenis dan dood’’, zegt Hanou, haar stem gebroken. ,,Het is vreselijk wat hij en zijn vrienden hebben gedaan. Dit is niet goed te praten.” Zij, niemand in Ripoll, begrijpt hoe ze zo hebben kunnen radicaliseren. ,,Ze zijn gek gemaakt.”

In mei 2021 wordt Mohamed Houli veroordeeld tot 53 jaar cel vanwege het deel uitmaken van een terreurorganisatie en het fabriceren van explosieven. Driss Oukabir krijgt 46 jaar, en een derde verdachte acht jaar vanwege zijn contacten met de terreurcel. Een groep nabestaanden en slachtoffers heeft hoger beroep aangetekend, omdat zij willen dat de mannen ook de dood van zestien en verwondingen van 140 mensen wordt aangerekend.
Spoiler! :
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie