Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door Ariel »

De politie heeft woensdagavond een optreden van de Amerikaanse band Allah-Las in de Rotterdamse Maassilo afgelast vanwege een terreurdreiging. De melding van de terreurdreiging kwam van de Spaanse politie.

Er is een busje met Spaans kenteken en gasflessen aangetroffen in de buurt van de Maassilo, meldt de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb. De bestuurder is staande gehouden en meegenomen door de politie.

Agenten in kogelwerende vesten hebben de omgeving afgezet. De situatie is nu onder controle, meldt de politie. De politie doet onderzoek en er is ,,nauw overleg” tussen burgemeester Ahmed Aboutaleb, de politiechef en de hoofdofficier van justitie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door Ariel »

Organisator Rotown biedt excuses aan voor het ongemak, maar noemde zelf in eerste instantie geen reden voor de afgelasting.

Nou, ik kan wel een reden voor de aflossing noeman. Wat dacht je van de naam van de band....Allah-Las .

De bandleden van Allah-Las hebben de Maassilo in Rotterdam rond 21.00 uur verlaten. Ze kwamen door een achteringang naar buiten en vertrokken onder politiebegeleiding; motoragenten reden met ze mee.

Allah-Las is een rockband geïnspireerd door de muziek uit de jaren 60. In het verleden had de band Allah-Las problemen met de bandnaam omdat deze verwees naar Allah, Arabisch voor god. Er is eerder een optreden van de band afgezegd. Een Turkse organisator durfde het, vanwege de bandnaam, niet aan.

De naam is een woordspeling op het in de popmuziek veel gebezigde ’lalala’. In een interview lieten ze ooit weten de naam Allah gebruikt te hebben om „enigszins heilig” te klinken. „We hebben emails gekregen van moslims die zeggen beledigd te zijn, maar dat was nooit onze bedoeling. We hebben al die mensen teruggemaild en uitgelegd waarom we deze naam gekozen hebben en over het algemeen begrijpen ze het dan.”

Wel werd al ooit een show van de Allah-Las geannuleerd in Turkije, nadat de concertpromotor bedenkingen kreeg over die naam. „Maar wat kunnen we doen? We hebben deze naam al jaren, dus ik geloof niet dat we ’m nog kunnen veranderen”, reageerde drummer Pedrum Siadatian daarna.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door Ariel »

Voor alle mensen die nu teleurgesteld zijn, geeft ons forum nu een volledig concert van Allah Las.

Gratis!!!!

Enjoy.

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door Ariel »

De politie heeft op de Mijnsheerenlaan in Rotterdam een busje ontdekt waarin een of meerdere gasflessen zaten. Of het Spaanse busje iets te maken heeft met de terreurdreiging in de Maassilo is niet bekend. Dat heeft de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb gezegd tijdens een persconferentie.

De politie zag rond 21.00 uur het busje meermalen langs rijden in de buurt van de Maassilo en vertrouwde het niet. De bestuurder van het busje is staande gehouden

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding
Volkskrant, 24 augustus 2017

Een concert van de Californische gitaarband Allah-Las in de Rotterdamse Maassilo is woensdagavond afgelast wegens een terreurdreiging.

Die on-Californische, religieus klinkende naam blijft de groep intussen wel achtervolgen. Ze kozen voor Allah zonder zich te realiseren dat zo'n naam door moslims als een belediging of godslastering zou kunnen worden ervaren, vertelden ze vorig jaar in een interview met de Britse krant The Guardian.
'We krijgen e-mails van moslims, hier in de VS en uit de hele wereld, waarin zij uitleggen dat ze zich erdoor beledigd voelen', aldus zanger Michaud. 'Maar dat is absoluut nooit onze bedoeling geweest.

Een optreden van Allah-Las in Turkije werd ooit afgezegd omdat de concert-organisator zich er bij nader inzien toch niet gerust over voelde.
Ach ja, welke moslim voelt zich niet beledigd door een ongelovige? Allah is Arabisch voor de Duivel. Allah en terreur passen bij elkaar als een paar stinkende zweetsokken. Dus is er van alles mis met het geloof van moslims. Het zijn altijd weer moslims die denken dat ze wat zijn, maar doorgaans niet verder komen dan parasiteren op onze kennisbeschaving. De islam is een vieze smerige perverse eersteklas tweedehands achterlijke oorlogsreligie met terroristische trekjes. Lees de Koran! De aanhangers van islam behoren – laat dat duidelijk zijn – tot de mislukte mensensoort moslims met een voorkeur voor satanisme (equivalent voor mohammedanisme). Muziek maken en genieten van muziek is sowieso verboden voor moslims.

Weleens van een vrolijke flierefluiter, moslim muzikant of zanger gehoord? Onmogelijk. Dat is dan geen moslim, maar een afvallige moslim die gedood moet worden.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door King George »

Er is overigens nog een busje uit Spanje aangehouden.

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ja, het blijft onrustig in de wereld.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door King George »

Iets geeft mij in dat de naam van de bestuurder van het busje niet zo Spaans is als het kenteken. Vooral als de politie en die media blijven zwijgen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door King George »

Man opgepakt in verband met dreiging Rotterdam

1 uur geleden Gerda Frankenhuis

ROTTERDAM - In Brabant is vannacht een 22-jarige man aangehouden in zijn woning in het kader van het onderzoek naar de terreurdreiging in Rotterdam. Daar werd gisteravond een concert van de Amerikaanse band Allah-Las die zou optreden in Maassilo afgelast. Dit nadat er een tip van de Spaanse politie was binnengekomen. De eerder aanghouden Spanjaard bleek gewoon een monteur.


Agenten vielen rond 02.00 uur de woning van de verdachte in Brabant binnen. De verdachte zit vast en wordt verhoord over de dreiging in Rotterdam. Er is volgens de politie vannacht een uitgebreide huiszoeking gedaan. Er is niet bekend gemaakt in welke plaats de man is gearresteerd.


Chauffeur Spaans busje
De bestuurder van het Spaanse busje die gisteren in de buurt van de Maassilo aan de Mijnsherenlaan werd gearresteerd, blijkt overigens niets met de terreurdreiging te maken te hebben. De man was aan de kant van de weg gezet omdat hij was opgevallen door zijn rijgedrag.

In de wagen werden gasflessen gevonden. De man werd aangehouden en was dronken. Medewerkers van de EODD onderzochten de bus, maar vonden naast de gasflessen niets. ,,De man, monteur van beroep, had voor het vervoer van de gasflessen een logische verklaring. Die gebruikt hij bij zijn werk”, aldus de politie Rotterdam. Ook een huiszoeking bij de aangehouden man leverde geen enkele link met terreur op.

Hij zit nog vast en wordt nader verhoord.


De Telegraaf
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door Ariel »

Korpschef: plan was gewelddadige aanslag in Maassilo

De Rotterdamse politie beschikte volgens korpschef Frank Paauw woensdagavond over concrete informatie dat een aanslag met geweld zou worden gepleegd in de Maassilo.

Daarbij werden specifiek tijdstip tijd en de naam van de Amerikaanse band Allah-Las genoemd, zei korpschef Frank Paauw donderdag tegen de NOS. De mate van betrokkenheid van de aangehouden verdachte bij de terreurdreiging moet nog blijken in het onderzoek, aldus Paauw.

De specifieke dreiging van de aanslag is inmiddels voorbij, heeft burgemeester Ahmed Aboutaleb donderdag gezegd. Die dreiging was gekoppeld aan de aanhouding van een 22-jarige man uit Zevenbergen, bevestigt zijn woordvoerder.

Aboutaleb wil indien mogelijk het geannuleerde concert van Allah-Las opnieuw mogelijk maken. Op last van de politie werd dat concert woensdagavond afgezegd, waardoor circa 900 concertgangers werden gedupeerd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door Ariel »

En hier is dan het verhaal achter de terreurdreiging. Stef Blok, minister van Veiligheid en Justitie, spreekt van een ’idiote actie’, en kan omdat het onderzoek nog loopt, weinig kwijt over de precieze achtergrond van het dreigende bericht. Hij kan niet zeggen of bijvoorbeeld radicalisering een rol speelt of dat het gaat om een uit de hand gelopen grap.

Maar bij de Telegraaf kunnen we lezen wat er vannacht om 2 uur gebeurde tijdens de arrestatie. .
’De politie riep: licht uit!’

De 22-jarige jongen die vannacht in Zevenbergen werd opgepakt vanwege de terreurdreiging in Rotterdam, is volgens de buren een ’hele nette en aardige jongen’.

Buurtgenoten hebben donderdag volledig verrast gereageerd op de aanhouding van de 22-jarige jongeman. Overbuurman en eigenaar Henk van Genesen van buurtcafé Zwart Schaap schrok in de nacht van woensdag op donderdag wakker door het geluid van een auto op de afgelegen Achterdijk in Zevenbergen. Van Genesen vertelt dat hij dacht dat er een inbreker actief was maar zwaarbewapende en gemaskerde agenten maanden hem op afstand te blijven.

Van Genesen, die al 30 jaar aan de Schenkeldijk woont, hoorde de hond van de buurvrouw blaffen en ging buiten kijken. „Toen riep de politie meteen: ’Licht uit!’ Er was een hoop geschreeuw en ze zijn met een man of acht, negen een paar uur in het huis geweest.” De 22-jarige verdachte werd meegenomen. Van Genesen zag dat de man met een kap over het hoofd werd afgevoerd.

’Moet een misverstand zijn’
Buurtbewoners vertellen dat het gaat om de 22-jarige Jim F. die bij zijn ouders woont, een hbo-opleiding volgt en bij de benzinepomp werkt. Zijn ouders waren op vakantie. Kroegbaas Van Genesen zegt dat het gaat om een volstrekt normaal Zevenbergs gezin met in totaal drie kinderen. „We kennen hem allemaal in de buurt. Die jongen komt hier regelmatig over de vloer om iets te drinken met zijn vrienden of vriendin. Ik kan me niet voorstellen dat hij er iets mee te maken heeft. Het moet een misverstand zijn.”

Een buurvrouw, die anoniem wil blijven, schrok toen ze vannacht een hoop mensen door haar tuin zag lopen. „Ik ben maar niet naar buiten gegaan, heb ook drie kinderen. Ik hoorde vanochtend van de media pas wat er aan de hand was.” In de voordeur zit een flinke barst.

’Iedereen kent elkaar’
De Schenkeldijk is een buitengebied bij Zevenbergen, waar zo’n acht huizen staan en volgens een buurtbewoner ’flink wat sociale controle’ is. „Iedereen kent elkaar”, vertelt omwonende Yvonne van der Laan. „Ik kan het me haast niet voorstellen, dat hij er iets mee te maken heeft. Maar ja, stille wateren hebben diepe gronden hè.”

De meeste buurtbewoners hebben niks gemerkt van de arrestatie midden in de nacht. „Zoiets verwacht je hier niet en ik verwacht zoiets ook niet van hem”, zegt een buurman die poolshoogte komt nemen.

Van de uitgebreide huiszoeking in het pand in Zevenbergen is vrijwel niks meer te zien. Alleen de voordeur van het huis is licht beschadigd geraakt.

De exacte rol van de 22-jarige verdachte bij de terreurdreiging rond een concert in Rotterdam is tot dusver onduidelijk. Het lijkt er op dat hij via internet een dreigbericht heeft verspreid. Het concert werd afgelast na informatie van de de Spaanse autoriteiten en eigen onderzoek van de Nederlandse politie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
Op last van de politie werd dat concert woensdagavond afgezegd, waardoor circa 900 concertgangers werden gedupeerd.
Tja . . . de tijd van de profeet Mohammed is schijnbaar nog niet voorbij. Hij kende absoluut geen vrede in zijn tijd. Hoe dat zo? Omdat de vieze gore Arabische pedofiele sadist en andersdenkenden hater met andere dingen bezig was. Namelijk met terrorisme, haat prediking en oorlogshandelingen.

De Islam is op sterven na dood. Wat rest zijn op de Koran geïnspireerde terreuraanslagen zoals verwoord door de blubberprofeet. Die paar doden in Europa door moslim aanslagen zijn tot daar aan toe. Maar al de ellende daaromheen maakt het leven er niet makkelijker en verdraagzaam door. Aan de andere kant is het goed voor de werkverschaffing. Beveiliging bureaus rijzen als paddenstoelen uit de grond. Dat die beveiliging bureaus geen Marokkanen in dienst hebben, spreekt haast als vanzelf. Logisch toch?

De mislukte mensensoort moslims brengt terroristen voort. Want, een moslim die van de profeet Mohammed houdt, eert ook terroristen..
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
Het lijkt er op dat hij via internet een dreigbericht heeft verspreid. Het concert werd afgelast na informatie van de de Spaanse autoriteiten en eigen onderzoek van de Nederlandse politie.
Dus als ik het goed begrijp tipte de Spaanse politie de Nederlandse politie dat een jongeman van 22 jaar, die alleen thuis was, een dreigbericht via internet aangaande het concert van Allah-Las zou versturen. [icon_lol.gif] icon_thumbup.gif
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door Ariel »

Via GeenStijl.

Mail. Is dit hoe Jimmy F. terreurverdachte werd na de terreurdreiging in de Maassilo? Ik vind het wel logisch klinken.
"Hoi Geenstijl,

Ik zal jullie het volledige verhaal vertellen, er is namelijk helemaal geen echte terreurdreiging, het is allemaal een misverstand geweest.

Zoals jullie misschien al weten is Telegram een beveiligde chatapp die onder ander door de Islamitische Staat wordt gebruikt voor het verspreiden van propaganda en het plannen van aanslagen.

Op Telegram hebben wij ook onze eigen kanalen genaamd Syria General (SG), in deze kanalen verzamelen wij informatie over Syrië en discussiëren wij hier over. Zo hebben wij bijvoorbeeld meerdere keren er voor gezorgd dat punten van de Islamitische Staat en andere terroristische rebellengroepen zijn gebombardeerd, personen die in contact staan met Rusland waren ons doorgeefluik, voor zover ik weet is er sowieso één bepaalde Nederlandse overheidsinstantie die hier van op de hoogte is.

Een aantal van onze leden proberen zich ook te infiltreren in chatgroepen van de Islamitische Staat op Telegram, om daarna de benodigde informatie door te geven aan overheden om zo aanslagen te voorkomen.Vorig jaar waren er namelijk wereldwijde invallen m.b.t. terrorisme, dit is mede dankzij deze personen geweest.

Één van deze personen is de 22-jarige Jimmy die vanochtend vroeg is opgepakt (verwijder zijn volledige naam aub, hij heeft niets mis gedaan en dit ruïneert alleen zijn toekomst). Hij heeft meerdere keren contact gehad met de Nederlandse politie (welke eenheid/groep weet ik niet) en geeft af en toe informatie door.

Ongeveer een week geleden had hij contact met een (veronderstelde hij) Spaanse Islamitische Staat-lid, de bedoeling was natuurlijk om een eventuele aanslag te voorkomen. Het Spaanse IS-lid gaf aan zijn plan te hebben onderbroken, omdat daar nu natuurlijk een hoge paraatheid is i.v.m. de recentelijke aanslag, Jimmy heeft tegen deze Spaanse persoon gezegd dat er een aanslag zal komen in Rotterdam, waarom weet ik niet precies, waarschijnlijk om een wederzijdse "bekentenis" uit te lokken.

Op de een of andere manier zijn de Spaanse autoriteiten hiervan op de hoogte gekomen, het kan bijvoorbeeld zijn dat dit "Spaanse IS-lid" zelf iemand van de Spaanse autoriteiten was, maar dit weten wij niet. De Spaanse autoriteiten hebben vervolgens dus (zoals op het nieuws staat) contact opgenomen met de Nederlandse autoriteiten, en hebben dit bericht dus doorgegeven.

Nadat het evenement was geannuleerd heeft een overheidsinstantie Jimmy gebeld, ze hebben hem op de hoogte gebracht dat hij op een lijst stond en dat hij zelf contact moet opnemen met de lokale politie, vervolgens heeft hij contact opgenomen met de politie, maar deze vertelde hem dat ze niets voor hem konden doen.

Vervolgens is hij om 01:07 het laatste online geweest op Telegram, en zou de inval een uurtje later rond 02:00 hebben plaatsgevonden. Nogmaals, er is nooit spraken geweest van een echte aanslag in Nederland (iig niet bij dit incident). Hoop dat jullie iets aan deze informatie hebben."

(Anoniem verzonden met aan 'Syria General' gerelateerd emailadres - red.)
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Is hier soms sprake van amateuristisch geknoei in de marge van het volle verstand? [icon_lol.gif]
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Politie gelast concert Rotterdam af vanwege terreurdreiging

Bericht door Ariel »

2 jaar later...Hé hé. Bijna iedereen wist dit al. Maassilo-dreiger wordt niet vervolgd, was zelf op ‘terroristenjacht’
De 24-jarige Jimmy F. uit Zevenbergen wordt niet vervolgd voor het dreigen met een terroristisch misdrijf in de Rotterdamse concertzaal Maassilo in 2017. Hij wilde geen terroristische aanslag plegen, maar probeerde juist terroristen op te sporen. Dat heeft het Openbaar Ministerie vanmiddag bekendgemaakt.

In augustus 2017 ontstond grote consternatie rond een concert van de band Allah-las in de Maassilo. De Rotterdamse politie kreeg een tip over een aanstaande terroristische aanslag en lastte het concert af. Alle bezoekers moesten vertrekken. De spanning werd verhoogd toen in de buurt van de zaal ook nog eens een Spaans busje met gasflessen in de achterbak werd aangetroffen.

Later die nacht werd in zijn huis in Zevenbergen Jimmy F. opgepakt. Hij werd ervan verdacht achter de dreiging te zitten.

Deze krant meldde vrij snel na de aanhouding al dat F. geen terrorist was, maar online juist naar terroristen speurde. Daarbij deed hij zich soms voor als een jihadist om zo in contact te komen met andere jihadisten. In een van die chatgesprekken zou hij over een eventuele aanslag in Rotterdam hebben gesproken. Volgens eigen zeggen deed hij dat om zijn gesprekspartner uit de tent te lokken. Die andere persoon was echter ook geen echte terrorist. ,,We gaan ervan uit dat het een zelfde type als de Nederlandse jongen was”, zegt justitie nu. Het gaat mogelijk zelfs om een undercoveragent van de Spaanse politie. Het was immers de Spaanse politie die Rotterdam inseinde. ,,Voor zover wij weten was het geen Spaanse undercoveragent, maar dat hebben we niet verder onderzocht’’, aldus een woordvoerder van het OM.

Het Spaanse busje bleek niets met de zaak te maken te hebben. Het ging om een dronken, Spaanse bouwvakker die in zijn wagen in slaap was gevallen, de gasflessen had hij nodig voor zijn werk.

Geheime dienst
De inlichtingendienst AIVD speelt een bijzondere rol in het verhaal. F. vertelde volgens vrienden van hem dat hij al voor zijn arrestatie gewaarschuwd was door de inlichtingendienst, die zou hem verteld hebben dat zijn naam was komen bovendrijven in het opsporingssysteem en dat hij snel zelf de politie moest bellen om te zeggen dat hij niets met de dreiging te maken had. F. werkte volgens eigen zeggen samen met de AIVD. Justitie wil niet zeggen of er onderzoek is gedaan naar de rol van de AIVD in de zaak. Daarmee blijft de vraag boven de markt hangen of die dienst op de bewuste avond alle consternatie met een paar telefoontjes had kunnen voorkomen.

F. werd na ruim twee weken in de cel weer op vrije voeten gesteld. Vanochtend is hem verteld dat hij niet vervolgd wordt. ,,We hebben hem er wel in een persoonlijk gesprek op gewezen dat het niet verstandig was wat hij heeft gedaan’’, aldus een woordvoerder van het OM. Eerder speelde justitie nog wel met het idee om de Zevenbergenaar te vervolgen voor opruiing, maar ook dat gebeurt niet.

‘Akelig lang geduurd’
De advocaat van F., Karianne Bal, stelt blij te zijn met de beslissing om niet te vervolgen. ,,Maar het heeft wel akelig lang geduurd. Ik snap dat de politie in eerste instantie het zekere voor het onzekere wil nemen, maar na drie dagen was al wel duidelijk hoe de vork in de steel zat. Mijn cliënt kende überhaupt de Maassilo en Allah-Las helemaal niet.”

Volgens Bal wist de AIVD wel degelijk waar F. mee bezig was. ,,Hij heeft meerdere keren contact met hen gehad, ook over zijn contact met de persoon waar het in deze zaak om gaat. Maar blijkbaar heeft de ene overheidsinstantie gezegd ‘ga je gang’ en heeft een andere besloten dat het nodig was hem te arresteren.”

De arrestatie en het onderzoek hebben F. veel gekost. ,,Zijn leven is op zijn kop gezet. Hij moest weg van zijn opleiding. Zijn baan is weg, zijn vriendin is weg.” De Zevenbergenaar wil zelf nog niet reageren op de zaak.

Inlichtingendienst AIVD heeft de afgelopen twee jaar geen enkele keer antwoord willen geven op de vraag of hij inderdaad op de hoogte was van het online speurwerk van F. Ook wil de dienst niet kwijt of hij op de betreffende avond nog contact met F. heeft gezocht.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie