Jihadi's en hun kinderen keren terug

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Maarten »

Wat bezielt die vrouwen toch, om te bekeren tot de islam? Er moet wel iets psychisch mis zijn in hun bovenkamer denk ik dan.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Mahalingam »

Die bezieling? Dat is wat ze waarneemt : "Liefde".
"König bekeerde zich tot de islam toen ze haar eerste echtgenoot ontmoette, die van Algerijnse afkomst is."
Liefde is blind.
En liefde overwint alle grenzen zelfs de moederlijke toewijding aan de kinderen:
"Vervolgens liet ze haar kinderen achter in Frankrijk en reisde ze haar nieuwe vriend achterna naar Syrië. "
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Voor het eerst Nederlandse Syriëganger vervolgd voor plundering


Voor het eerst wordt een teruggekeerde Nederlandse Syriëganger vervolgd voor plunderingen in Syrië. Plundering geldt als een oorlogsmisdaad en kan op jaren extra celstraf komen te staan.

Uit een recente uitspraak van de rechtbank Rotterdam blijkt dat het Openbaar Ministerie de Apeldoornse Xaviera S. (29) niet meer alleen vervolgt omdat ze zich aansloot bij terreurgroep Islamitische Staat (IS), maar ook omdat ze drie jaar lang in Syrië in huizen woonde die niet van haar waren. ‘Ze eigende zich een huis toe zonder toestemming van de eigenaren, met daarin nog eigendommen als bankstellen, pannen, matrassen’, zo blijkt uit de nieuwe tenlastelegging. Volgens het OM geldt dat als plundering en daarmee als oorlogsmisdaad.

Xaviera S. reisde in 2014 naar het strijdgebied in Syrië. Ze trouwde er met een Nederlandse jihadist. Na zijn dood hertrouwde ze met een andere IS-aanhanger. Tussen april 2014 en eind 2016 woonde de Apeldoornse volgens het OM in zeker vijf huizen in drie plaatsen: Raqqa (de voormalige ‘hoofdstad’ van het kalifaat), Atme en Tallabyad. ‘In Raqqa woonde ze in een ‘verfhuisje’, een flatwoning en een woning in een villawijk.’

De informatie dat S. daar gewoond heeft, lijkt vooral te komen uit haar eigen verklaringen bij de politie. Dat Europese jihadisten gebruikmaakten van woningen van gevluchte Syriërs bleek de afgelopen jaren ook al uit andere (internationale) getuigenissen.

Opgepakt
In 2018, na de val van het kalifaat van IS, ontsnapte Xaviera S. samen met haar man naar Turkije. Daar werd ze opgepakt en in eerste instantie tot zes jaar cel veroordeeld, maar ze kwam na anderhalf jaar al vrij. Eind 2019 keerde ze terug naar Nederland, waar ze werd vastgezet. In mei 2020 werd ze voorlopig vrijgelaten, omdat ze hoogzwanger was.

Het OM bevestigt dat dit voor het eerst is dat een Nederlandse Syriëganger voor plundering wordt vervolgd. Justitie kondigde twee jaar geleden al aan daar ‘extra op te focussen’. In Duitsland zijn al meerdere Syriëgangers voor plundering veroordeeld. Er lopen momenteel nog zo’n tien zaken tegen teruggekeerde Nederlandse Syriëgangers. De verwachting is dat er nog zeker twaalf vrouwen (met hun kinderen) naar Nederland zullen terugkeren. Of ook hen plundering ten laste wordt gelegd, is niet duidelijk.

4,5 jaar cel
Teruggekeerde Nederlanders uit het strijdgebied worden vooralsnog vooral veroordeeld voor het algemene feit ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’. Mannen krijgen daar doorgaans zes jaar cel voor, omdat zij als strijder actief zouden zijn geweest. De hoogst opgelegde straf voor een teruggekeerde vrouw is 4,5 jaar cel. Bij vrouwen kan vaak niet aangetoond worden wat ze precies gedaan hebben in hun tijd bij IS.

Een keer eerder werd een Nederlandse man ook veroordeeld voor een oorlogsmisdrijf in Syrië. Oussama A. uit Utrecht kreeg 7,5 jaar cel omdat hij lid was geweest van IS en omdat hij lachend op een foto stond met een gekruisigd lijk van een tegenstander.

Wanneer de zaak tegen Xaviera S. weer voor de rechter komt, is nog niet bekend. Haar advocaat stelt dat het ‘maar de vraag is of uit haar verklaring echt kan volgen dat er is geplunderd’. ,,Ook zal het een juridische discussie worden, omdat voor plundering nooit eerder is vervolgd in Nederland.’’ De Apeldoornse wordt ook nog verdacht van het bedreigen van een Nederlandse columnist en een journalist. Ze schreef op social media, vanuit Syrië, hen te willen doden.

Sinds 2012 sloten zo’n driehonderd Nederlandse volwassenen zich aan bij jihadistische groepen in Syrië en Irak. Honderd van hen zijn omgekomen, zeventig zijn teruggekeerd. De rest zit nu vast in detentiekampen of gevangenissen in Syrië, behoort nog steeds tot een jihadgroep in de regio of is uitgeweken naar Turkije.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Sinan Can wordt bedreigd door jihadisten.
Documentairemaker Sinan Can in wereld fanatieke moslims: ’Ze willen dat me iets overkomt’

Vijf jaar geleden dook hij in de wereld van moslimextremisten. Daarvoor was documentairemaker Sinan Can wel wat agressie gewend, maar jihadisten bleken nog feller en hardnekkiger met hun doodsbedreigingen en intimidaties. Nu is de maat vol. Can doet aangifte en vraagt zich af of hij maar moet stoppen met roeren in de radicale islam.

Sinan Can liep rond in IS-hoofdstad Raqqa, zijn konvooi werd beschoten in Afghanistan en bijna liep hij in de val op zoek naar Nederlandse IS-vrouwen in Idlib. Maar waar zijn moeder echt ’s nachts van wakker ligt, zijn de gevaren die haar zoon loopt in Nederland.

Can (1977) schuwt controversiële onderwerpen niet sinds hij negentien jaar geleden in de journalistiek kwam. Hij wroette in kringen van rechts-extremisten en kreeg verbolgen Turken op zijn nek toen hij een serie maakte over de Armeense genocide. „Toen waren de reacties emotioneel en boos, zo van ’landverrader’ of ’ik ram je in mekaar’. Maar na een uitzending ging de commotie snel weer liggen.”

’Ze vragen waar ik woon’
Sinds 2017 richt hij zich op jihadbruiden, Syriëgangers en fanatieke moslims. Die reageren een tandje feller. „Veel explicieter. En ze dringen door tot in je privésfeer, ze vragen rond waar ik woon en zoeken informatie over mijn familie. Ze laten me weten hoe ik gestraft ga worden en wat er gebeurt met mensen van wie ik hou. Laatst kreeg ik een brief met passages uit de profetische traditie, waarin het gaat over straffen als handen en voeten afhakken en een langzame dood sterven in de woestijn.”

Can krijgt veel waardering voor zijn werk. Tweemaal wonnen zijn documentaires de Tegel, de hoogste journalistieke prijs in Nederland. Maar ergernis was er ook na De verloren kinderen van het kalifaat (2018), De lokroep, Staatsvijand nr. 1 (2020) en Retour kalifaat (2021). Het begon na de docu In het spoor van IS uit 2017.

„Toen belden ze met een stemvervormer naar de redactie van BnnVara. Na De lokroep was er weer zo’n piek. Een vervormde stem, soms in het Engels, soms in het Nederlands: ’we gaan jou pakken want jij maakt verhalen over broeders en zusters en brengt hen in de problemen. Jij gaat hiervoor gestraft worden, het is een kwestie van tijd dat we je te pakken krijgen’. Vooral na Retour kalifaat ging het los. Je wordt dan opeens gebeld door een Pakistaans of een Algerijns nummer.”

Reden tot wrok
Wie achter zo’n brief of telefoontje zit is niet duidelijk, maar in elk geval één man in Algerije heeft reden tot wrok tegen Nederland in het algemeen en Sinan Can in het bijzonder. Dat is ex-Eindhovenaar Dadi M. Can haalde hem en zijn Nederlandse jihadbruid Xaviera S. in Turkije over tot een interview. Getrouwd in het kalifaat waren ze na de instorting van IS gevangengezet in Turkije. Ondanks dat Dadi volhield dat hij bij IS alleen koekjes had gebakken, kwam het stel er voor de camera niet gunstig uit.

Na het interview werd het liefdespaar uit elkaar gerukt: Xaviera ging naar Nederland (haar strafzaak loopt nog), maar Dadi M. is hier tot ongewenst vreemdeling verklaard en uitgezet naar Algerije. Zijn drie kinderen in Nederland zal hij voorlopig niet zien.

„Hij geeft mij en de Eindhovense oud-burgemeester Van Gijzel daar de schuld van alles”, zegt Can. „Dadi waarschuwde me: ik kom sowieso naar Nederland, linksom of rechtsom.”

Rancuneuze familieleden
Zo zijn er meer jihadisten, jihadbruiden of rancuneuze familieleden van Syriëgangers die een appeltje hebben te schillen met Can. Die is niet iemand die begripvol meeknikt als hij extremisten interviewt.

Integendeel: Can kan steeds minder geduld opbrengen met Syriëgangers die met een stalen gezicht zitten te vertellen dat ze niets te maken hadden met de gruwelen van het kalifaat maar bij IS alleen luiers hebben verschoond of koekjes gebakken.

„Retour kalifaat is helemaal verkeerd gevallen”, zegt Can. „Ik geef namelijk nogal tegengas en ga helemaal los op ze. Bij de laatste interviews was de frustratie en irritatie echt merkbaar. Dat is niet altijd erg, maar enige journalistieke distantie is wel belangrijk. Ik merkte dat ik die even verloor. Anderen zien dat als bewijs: zie je wel dat hij niet objectief is.”

’Ik weet jou te vinden’
Een van de mannen bij wie Can de duimschroeven aandraaide, was een Zweedse jihadist Ferit die Can sprak in een Koerdische terroristengevangenis. „Hij zei ronduit: ik weet jou te vinden, Nederland is vlakbij, we zouden elkaar nog wel tegenkomen en dan zou hij nog wel zien of ik nog vragen zou stellen. Laatst is er een uitbraak geweest uit die gevangenis, ik weet niet of hij erbij zat.”

Onlangs werd Can weer anoniem gebeld, toen hij bij zijn ouders was: zijn tijd zou nog wel komen. „Ik wil niet dat mijn ouders schrikken, maar ze hebben natuurlijk best door dat ik na zo’n telefoontje even stilval.”

’Ben er klaar mee’
Het roept de vraag op of het niet tijd wordt om het onderwerp te laten rusten en nieuwe thema’s te zoeken. „Zelfs in Engeland kwam ik er niet los van. In Londen werd ik in Hyde Park herkend en belaagd door een aantal salafisten: ’jij bent dat paard van Troje, jij maakt moslims belachelijk, jij zet ons in een kwaad daglicht’. Dat waren twintig man tegelijk. Ik twijfel steeds meer of het me dat allemaal wel waard is. Het lastige is dat ze zo wel hun zin krijgen. Ze willen graag dat ik stop of dat me iets overkomt. Aangifte doen is ook toegeven dat je je zorgen maakt. Maar ik trek nu een grens, ben er klaar mee en ga me melden bij de autoriteiten.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Grote zorgen om jihadisten die in Nederland blijven terwijl paspoort is afgepakt

Er zijn grote zorgen over voormalige jihadisten van wie de nationaliteit is ingetrokken, maar die Nederland niet verlaten. Dit levert veiligheidsrisico’s op, waarschuwen burgemeesters, de Reclassering en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTV).

Terroristisch misdrijf
Intrekken van het Nederlanderschap na een terroristisch misdrijf is mogelijk sinds 2010. Sinds 2017 kan dit ook als iemand zich heeft aangesloten bij terroristische organisaties zoals Islamitische Staat of al-Qaeda. Het paspoort kan alleen worden afgepakt als de persoon in kwestie nog een tweede nationaliteit heeft.

Deze maatregel is inmiddels zeker 45 keer uitgevoerd, bevestigt de IND. Bij ongeveer 20 personen uit de vier grote steden is het Nederlanderschap ingetrokken, schrijven de burgemeesters.

Volgens de burgemeesters zijn de veiligheidsrisico’s groot als de nationaliteit wordt ingetrokken omdat 'niet te voorspellen valt hoe iemand zal reageren op een dergelijke maatregel'. De mogelijkheden om voormalige jihadisten zonder Nederlands paspoort in de gaten te houden, zijn 'vrijwel nihil', waarschuwen zij. De burgemeesters pleiten voor een grotere rol voor inlichtingendienst AIVD bij het beoordelen van de veiligheidsrisico's.

  • Intrekken nationaliteit gebeurt steeds vaker
    Niet elke voormalige jihadist van wie het Nederlanderschap is ingetrokken, komt hier op straat terecht. In totaal heeft de IND de afgelopen jaren bij 45 mensen geprobeerd de Nederlandse nationaliteit in te trekken wegens terrorisme, zegt de dienst in antwoord op vragen van RTL Nieuws. Zestien intrekkingen zijn onherroepelijk, van de overige zaken loopt de procedure nog.

    24 van hen verbleven op dat moment in het buitenland (twee van hen werden door Turkije vorig jaar alsnog uitgezet naar Nederland). In acht gevallen heeft de rechter een streep gezet door de intrekking of deed de IND dat zelf vanwege juridische complicaties.

    De overige 21 waren in Nederland veroordeeld voor terrorisme, zitten nu in de gevangenis of zijn al vrijgekomen. Hoeveel ex-jihadisten nu precies illegaal in Nederland verblijven, kan de IND niet zeggen.

    De reclassering zegt momenteel zeven dossiers onder beheer te hebben van personen die onder toezicht vrij zijn, maar door intrekking van de nationaliteit geen leven in Nederland kunnen opbouwen. Vijf mensen die hun Nederlanderschap kwijtraakten, hebben zelfstandig meegewerkt aan vertrek, meestal naar Marokko.


Volgens de reclassering hangt het intrekken van de nationaliteit – een langdurig proces – als een zwaard van Damocles boven voormalige jihadisten die na de gevangenis hun leven weer proberen op te bouwen. Een overheid die aan de ene kant begeleiding biedt en aan de andere kant de nationaliteit intrekt, is tegenstrijdig en kan ervoor zorgen dat sommigen terugvallen in het oude radicale gedrag, waarschuwt de instelling.

Aanslag ultiem risico
Terrorismedeskundige Jelle van Buuren (Universiteit Leiden) beaamt dat. Volgens hem is het niet ondenkbaar dat een voormalige jihadist door zijn uitzichtloze situatie in de illegaliteit weer de fout in gaat. "Een aanslag kan een ultiem risico zijn, maar de dreiging is er ook op andere manieren", zegt Van Buuren. "Men kan de ideologie weer gaan verspreiden of een soort statussymbool worden voor nieuwe generaties jihadisten. Dus deze mensen kunnen op verschillende manieren een belangrijke rol gaan vervullen in het jihadistische milieu en dat is nu juist wat we niet willen."

De angst bestaat dat jihadisten na hun straf onder de radar verdwijnen. In hun brief aan het kabinet vragen de burgemeesters expliciet aan Yeşilgöz of zij, en niet de gemeenten, de verantwoordelijkheid neemt voor deze groep. Zij dekken zich daarmee in voor het moment dat een ex-jihadist na het verlies van zijn nationaliteit opnieuw de fout in zou gaan. De burgemeesters van de G4 waren niet beschikbaar om hun brief toe te lichten.

Gevaar groter
Burgemeester Achmed Marcouch van Arnhem, uit wiens gemeente vijf jihadisten komen van wie de IND de nationaliteit intrekt, wil er wel iets over kwijt. "De maatregel is bedoeld om de samenleving veiliger te maken, door iemand de nationaliteit af te nemen en het land uit te zetten. Als je wel afpakt maar niet uitzet, maak je het gevaar voor de samenleving alleen maar groter."

De NCTV waarschuwde in zijn zogeheten Dreigingsbeeld ook al voor een groeiende groep ex-jihadisten die de komende tijd vrij komt en niet weg wil uit Nederland. "Deze situatie zou mogelijk kunnen leiden tot een verhoogde dreiging voor de nationale veiligheid."

Ongewenste vreemdeling
Wie zijn nationaliteit kwijtraakt, wordt ook tot ongewenste vreemdeling verklaard en kan dus geen bankrekening, uitkering, huisvesting of zorgverzekering meer aanvragen.

Ook hulpverlening, en daarmee toezicht op de terugkeer in de samenleving, is erg moeilijk, want het is wettelijk niet toegestaan voor een instantie om ongewenste vreemdelingen te helpen. Volgens advocaten logeren zij meestal bij vrienden en familie op de bank. Vaak krijgen zij een wekelijkse meldplicht opgelegd bij de politie, zodat die provisorisch zicht houdt op deze doelgroep.

Vrijwillig vertrek
De meeste voormalige IS-aanhangers hebben nog de Marokkaanse nationaliteit als zij hun Nederlanderschap kwijt zijn. Maar de regering in hoofdstad Rabat verleent al jarenlang geen medewerking aan de terugkeer van Marokkaanse burgers als zij niet terug willen. Ook bij andere landen zijn er complicaties.

Nederland kan deze ongewenste vreemdelingen niet vastzetten. Vreemdelingendetentie, opsluiting in afwachting van uitzetting, mag namelijk alleen als er zicht is op een concrete vertrekdatum, vonniste de Raad van State in 2021.

Volgens de IND zijn vijf voormalige IS-aanhangers na intrekking van hun Nederlanderschap wel vertrokken naar het land van de tweede nationaliteit, meestal Marokko. Dit was vrijwillig, van dwang of uitzetting was geen sprake. "In alle gevallen verleende de vreemdeling in meer of mindere mate medewerking aan vertrek", erkent de IND.

Magisch denken
Net als voor reguliere asielzoekers is het uitzetbeleid voor voormalige jihadisten gebaseerd op vrijwilligheid, legt terrorisme-expert Van Buuren uit. "We weten met z'n allen dat vertrek eigenlijk fictie is, een soort vorm van magisch denken dat mensen weggaan omdat het zo is afgesproken. Maar het resultaat is dat het niet of nauwelijks gebeurt."

De reclassering, die met een speciaal team werkt aan de re-integratie van ex-gedetineerden met een terrorismeverleden, verwacht dat er nog een 'flink aantal zaken' aan zit te komen waarbij ex-gedetineerden het paspoort wordt ontnomen. Ook verantwoordelijk minister Yeşilgöz kondigde bij het verlengen van de wetgeving in februari aan dat zij 'waar mogelijk' blijft proberen het Nederlanderschap van jihadisten in te trekken.

Van Buuren is sceptisch en waarschuwt dat het beter zou zijn om het paspoort alleen te ontnemen als het zeker is dat iemand ook kan worden uitgezet. "De wetgeving werkt wat dat betreft averechts, het idee was dat op deze manier de veiligheid van Nederland vergroot zou worden. In de praktijk zou je kunnen redeneren dat dit juist tot meer onveiligheid leidt."

Ook Marcouch vindt dat het afnemen van de nationaliteit in de praktijk niet werkt. "Het is de minister die de nationaliteit afpakt en het is de minister die moet zorgen dat zo iemand het land wordt uitgezet. Als zij dat niet waarmaakt, werkt zo'n maatregel averechts en dan moet die verantwoordelijkheid uiteindelijk wel bij de minister liggen."

Veiligheidsdiensten
Minister Yeşilgöz zegt in een reactie dat veroordeelde terroristen na hun straf 'waar mogelijk' in vreemdelingendetentie worden gezet om aan vertrek te werken, maar erkent dat dit niet altijd lukt. "Als vertrek niet direct lukt, houdt de afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel (AVIM), onderdeel van de politie, zicht op deze groep. Toezicht bestaat in deze gevallen meestal uit een meldplicht en een gebiedsgebod."

Indien nodig houden verder instanties als de AIVD een oogje in het zeil, ook na vrijlating, aldus de bewindsvrouw. "Daarnaast onderzoeken de inlichtingen- en veiligheidsdiensten voortdurend de ontwikkelingen in de dreiging, ook als geradicaliseerde personen zich in detentie bevinden of vrijkomen na het uitzitten van hun straf.

In reactie op de vertrouwelijke brief van de burgemeesters wil Yeşilgöz niet veel kwijt, maar het lijkt er niet op dat haar ministerie de regie gaat overnemen. "De aanpak valt of staat niet door één maatregel door één organisatie, maar juist door het integraal treffen van maatregelen", zegt de bewindsvrouw.

  • Mohammed G. niet uitgezet: 'Spelletje spelen'

    Eén van de 45 personen van wie de nationaliteit is ingetrokken, maar die niet wil vertrekken, is Mohammed G., die zowel de Nederlandse als de Iraakse nationaliteit heeft. Hij werd meermaals veroordeeld voor terroristische misdrijven en komt pas in 2025 vrij.

    Mohammed G. kan na zijn vrijlating niet worden gedwongen terug te gaan naar Irak omdat artikel 3 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens hem beschermt. Daarin staat dat wie reële kans loopt op marteling of de dood, niet uitgezet mag worden.

    De IND erkent dat G. na zijn vrijlating niet uitgezet kan worden, maar trekt zijn Nederlanderschap toch in. "Dit betekent enkel dat betrokkene vooralsnog niet naar zijn land van herkomst zal worden uitgezet. Dit betekent echter niet dat op hem geen vertrekplicht rust."

    In 2021 stuurde G. vanuit detentie een brief aan dagblad De Limburger over het verlies van zijn nationaliteit. "De politiek speelt een spelletje met mij maar ik kan dat spel ook spelen", schreef hij. "Als Den Haag mij binnen 1 jaar geen uitweg geeft om te vertrekken, zal ik Nederland nooit meer verlaten. Ik zal als een worm in de appel zijn in de maatschappij. Ongewenst maar toch vervelend aanwezig."

    G's advocaat Cliff Raafs procedeert tegen het intrekken van de nationaliteit van zijn cliënt. De Raad van State doet naar verwachting in november uitspraak in deze zaak.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door King George »

Bij de nationaliteit invorderen hoort ook uitzetten. De daad bij het woord dus. En draai de rollen met weigerachtige landen eens om! In plaats van je te laten chanteren kan je deze landen confronteren met de gevolgen van hun eigen weigerachtigheid.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

King George schreef:
wo jul 27, 2022 2:08 pm
Bij de nationaliteit invorderen hoort ook uitzetten. De daad bij het woord dus. En draai de rollen met weigerachtige landen eens om! In plaats van je te laten chanteren kan je deze landen confronteren met de gevolgen van hun eigen weigerachtigheid.

We kunnen ze ook in Tsjetsjenië dumpen. :smile7: Die zijn vast blij met vers kanonnenvlees.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Zorgen bij steden over jihadisten van wie paspoort is afgepakt

Burgemeesters van de vier grote steden maken zich zorgen over Nederlandse jihadisten die uit de gevangenis komen, van wie het Nederlandse paspoort wordt afgepakt maar die toch in Nederland blijven.

In de vertrouwelijke brief, in handen van RTL Nieuws en ook door De Telegraaf ingezien, waarschuwen de burgemeesters voor de risico’s van paspoortloze jihadisten. Als ze niet kunnen worden uitgezet gaan ze ondergronds, met alle gevaren van dien – zeker als ze door het afnemen van de nationaliteit nog rancuneuzer worden tegen Nederland.

,,Gemeenten zijn nadrukkelijk niet in de positie om een risico-inschatting te maken”, schrijven de burgemeesters, ,,omdat niet te voorspellen valt hoe iemand zal reageren op een dergelijke maatregel.’’ De mogelijkheden voor gemeenten om jihadisten in de gaten te houden als ze een illegaal leven onder de radar beginnen zijn ‘vrijwel nihil’. Daarom moet volgens de burgemeesters de AIVD nauwer worden betrokken.

Het proces van het intrekken van het Nederlanderschap speelde bij zo’n twintig mensen in de grote steden. Maar lang niet altijd hebben ze het land ook verlaten.

Moussa L.
Een van de jihadisten die moest worden uitgezet is Moussa L., ook bekend als Abu Ilias of Topa de Barbaar uit Den Haag. Hij dreigde openlijk met geweld. De politie moest hem vorig jaar nog wegjagen toen hij actie wilde voeren bij de terroristenafdeling van de gevangenis in Rotterdam. De ex-rapper had aangekondigd dat hij wil sterven als martelaar en dat zijn ’geduld opraakt’.

Moussa L. verzette zich hevig tegen uitzetting omdat hij zijn kinderen moest achterlaten. ,,Als ik terug moet naar Marokko, wil ik het vrijwillig doen’’, zei hij in een interview met televisiemaker Danny Ghosen. ,,Ik ben en blijf een kind van Nederland. Zonder mijn kinderen heb ik geen armen en geen benen. Zou jij je benen en je armen eraf snijden?’’

Ook IS-bruid Fatima H. uit Tilburg raakte haar Nederlandse nationaliteit kwijt toen ze terugkeerde uit IS-gebied. De Raad van State oordeelde echter dat ze haar paspoort weer terugkrijgt. Ze is wel degelijk een gevaar voor de nationale veiligheid, maar er was te weinig rekening gehouden met haar schoolgaande kinderen.

Er zijn ook jihadisten die hun straf hebben uitgezeten maar van wie het paspoort helemaal niet is afgenomen. Zoals Reda N. uit Leiden. Hij reisde af naar Syrië en vocht mee bij IS. Na het uitzitten van 4,5 jaar cel (waarvan hij er al een deel had opzitten na verblijf in een Turkse cel) kwam hij op vrije voeten. Nu is hij bezig met zijn re-integratie.

Het is niet duidelijk hoeveel jihadisten ondergronds dreigen te gaan, wel dat hun aantal zal toenemen als er de komende tijd meer op straat komen na het uitzitten van hun straf.

Ongewenst vreemdeling
Het Nederlanderschap kan sinds een aantal jaar worden ingetrokken van mensen die zijn veroordeeld voor een terroristisch misdrijf of die zich hebben aangesloten bij een terroristische groepering. Ze worden dan tot ongewenst vreemdeling verklaard. Dat is 45 maal gebeurd. Daarvan bevonden 24 mensen zich in het buitenland.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door King George »

Welke dombo's hebben bedacht om zulken onder hen uit Syrië of uit Iraq op te moeten gaan halen?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Celstraf voor Nederlandse moeder (38) in VS voor steun terreurorganisatie Al-Shabaab

Afbeelding

Een Nederlandse moslima van zes kinderen is maandag veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf voor het doneren van geld aan een terreurorganisatie. De 38-jarige Farhia H. steunde een groepering die verwant is aan Al-Shabaab in Somalië, waar al vele jaren een bloederige strijd wordt gevoerd.

De straf was veel lager dan de eis, want als het aan de Amerikaanse justitie had gelegen was H. voor acht jaar achter de tralies beland. Eerder dit jaar werd ze al door een jury van de Amerikaanse rechtbank in Alexandrië veroordeeld wegens samenzwering en het verlenen van materiële steun aan terroristen. H. liep in eerste instantie zelfs kans om vijftien jaar cel te krijgen.

De procureur gaf eerder al aan dat gerechtelijke dossiers en bewijsmateriaal aantonen dat H. meer dan drie jaar betrokken was bij een groep van zo’n vijftien vrouwen uit meerdere landen die benefietacties organiseerden om financiële steun te verlenen aan Al-Shabaab. De vrouwen sluisden contante betalingen rechtstreeks door naar leden van de terroristische groepering, en coördineerden deze betalingen met behulp van online chatrooms. Het geld werd onder andere gebruikt om safehouses te financieren en om vrachtwagens en wapens te kopen, zo staat in een persbericht. Voor de fondsenwerving werden kanalen in Nairobi (Kenia) en Hargeisa (Somalië) gebruikt.

H. was betrokken bij fondsenwerving in Nederland en vertelde donateurs ten onrechte – zo meldde de procureur – dat er geld was ingezameld voor goede doelen in oostelijk Afrika. De moeder van zes kinderen werd door Nederland vorig jaar uitgeleverd aan de VS. De aanklachten hebben betrekking op de periode februari 2011 tot juli 2014. Ze zou zo’n 300 dollar bijeen hebben gekregen.

Legitiem belang
H. stond terecht nadat zeven jaar was geprobeerd haar uitlevering te voorkomen. Haar Nederlandse advocaten voerden aan dat de VS niet bevoegd was om een Nederlandse vrouw aan te klagen voor het geven van geld aan een Somalische groepering, maar rechter Anthony Trenga oordeelde dat Amerika een ’legitiem belang’ heeft bij het vervolgen van aanhangers van een aangewezen terroristische organisatie.

De vrouw is geboren in Somalië, kwam als tiener naar ons land en woonde sinds 1999 bij haar echtgenoot, in het Zeeuwse Terneuzen. Een jaar nadat Amerika zijn uitleveringsverzoek deed, werd dat behandeld door de rechtbank in Rotterdam. In eerste instantie werd bepaald dat er meer stukken nodig waren, die de Amerikaanse autoriteiten eind 2017 verstrekten. De uitleveringszaak werd begin vorig jaar opnieuw behandeld, waarna de rechter bepaalde dat de vrouw nu wel uitgeleverd mocht worden. Farhia H. gaf tijdens de zaak over haar uitlevering aan dat er sprake zou zijn van een onacceptabele inbreuk op haar leven en dat van haar gezin.

De verdachten van de groep hebben altijd ontkend kwade bedoelingen te hebben. In eerdere rechtszaken voerden raadslieden aan dat de opbrengsten van de vrouwen laag waren – slechts een paar duizend dollar – en dat het geld slechts was bedoeld om gewonde Al-Shabaab-soldaten te verzorgen. Ze gaven aan dat het verstrekken van geld voor medicijnen in een gewapend conflict volgens internationale verdragen niet als crimineel kan worden beschouwd. Vrouwen die eerder terechtstonden kregen uiteindelijk straffen van meer dan tien jaar.

’Mevrouw H. is al genoeg gestraft’
Ook al was de straf veel lager dan de eis, haar advocaten Jessica Carmichael en Yancey Ellis gaven tijdens de zaak aan, Amerikaanse media schrijven erover, dat de ‘minimale bijdrage’ van hun cliënte slechts een minimale straf rechtvaardigde. Ze pleitten voor een gevangenisstraf van ongeveer negen maanden. ,,Mevrouw H. is al genoeg gestraft', schreven ze in hun pleidooi. De Nederlandse heeft de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen haar veroordeling.
Laat haar nog maar een jaar of 10 in Amerika blijven, dan heeft ze minder kans om nog meer kinderen te werpen. Vijf is meer dan genoeg.

En je ga me toch niet wijs maken dat haar man niks van deze zaken afwist? Waarom is die nog vrij?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door King George »

Waarom vinden ze dat ze al genoeg gestraft is?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Canadese geheime dienst in opspraak: spion ronselde meisjes voor IS

De Canadese geheime dienst is in opspraak geraakt nu blijkt dat men gebruik heeft gemaakt van de diensten van een ronselaar voor Islamitische Staat, die onder meer vrouwen het toenmalige kalifaat van IS in Syrië binnensmokkelde.

Informatie over de gesmokkelde vrouwen en meisjes zouden ook voor bondgenoten zijn achtergehouden door de inlichtingendienst. De Canadese premier Justin Trudeau heeft toegezegd de zaak te onderzoeken.

Er zit ook een Nederlands tintje aan de zaak, want de echtgenote van IS-aanhanger Yago Riedijk, Shamima Begum, blijkt een van de vrouwen geweest te zijn die door de Canadese spion en IS-ronselaar Mohammed al-Rasheed naar het kalifaat zijn gelokt, waar ze binnen tien dagen trouwde met Riedijk. Ze was toen 15 jaar oud. Het echtpaar kreeg drie kinderen, die alle drie door ondervoeding om het leven kwamen.

Detentiekampen
Na het ineenstorten van het kalifaat werd zowel Riedijk als Begum aangehouden en opgesloten in verschillende detentiekampen in Syrië. Begum heeft diverse malen gesmeekt om terug te mogen keren naar Groot-Brittannië, maar kreeg nul op het rekest. Ze zou spijt hebben van haar stap, maar volgens Britse inlichtingendiensten zou ze actief hebben meegeholpen om het gedachtegoed van IS te verspreiden. Ze zou onder meer deel hebben uitgemaakt van de ’moraalpolitie’ en zo personen hebben verraden die zich niet aan de extreme regels van IS hielden. Tevens zou ze ook zelf mensen hebben geronseld voor IS. Later bleek dat ze ook een paspoort van Bangladesh had, wat tevens een reden was voor Groot-Brittannië om haar het staatsburgerschap te ontnemen.

Begum, die samen met twee andere schoolmeisjes, Kadiza Sultana (16) en Amira Abase (15), uit Oost-Londen in 2015 naar Istanbul was gevlogen, zegt dat ze daar Rasheed heeft ontmoet die regelde dat ze naar door IS gecontroleerd gebied in Syrië konden reizen. De BBC en dagblad The Times hebben nu uitgezocht dat Rasheed inderdaad voor de Canadese geheime dienst werkte en zelfs foto’s van hen deelde via de Canadese ambassade in Jordanië. Die waren vaak afkomstig van mensen die hij zelf Syrië in had gesmokkeld; zo kon hij zich als een kenner van IS presenteren.

Schokkend
Schokkend is dat Rasheed dagen nadat hij de meisjes IS-gebied had weten binnen te smokkelen, in Turkije werd gearresteerd en toen al een foto presenteerde van Begum. Dat was op het moment dat de Metropolitan Police nog naarstig op zoek was naar de drie verdwenen schoolmeisjes, een zaak die veel stof had doen opwaaien in het Verenigd Koninkrijk. Die informatie werd echter niet door de Canadezen gedeeld met Londen.

Nu de BBC erachter is gekomen dat Rasheed een duistere kant had en tegelijkertijd een Canadese spion was, heeft Trudeau gezegd nader onderzoek naar de kwestie te laten doen. Tegelijkertijd verdedigt hij zijn geheime dienst, „die werkt in een uiterst gevaarlijke wereld.” Hij voegde daar nog aan toe „dat de strijd tegen terreur van onze inlichtingendiensten vraagt flexibel te zijn en creatieve oplossingen te gebruiken.”

De Britse minister van Defensie, Ben Wallace, reageerde koeltjes op de onthullingen van de BBC. Hij zei niet in te gaan op veiligheidsvraagstukken en voegde daaraan toe „zich op dit moment niet te herkennen in wat er in de media wordt gemeld.”

Slachtoffer
Dat doen diverse mensenrechtenorganisaties wel. Die staan op hun achterste benen omdat volgens hen nu wel duidelijk is dat Begum en haar vriendinnen het slachtoffer zijn van mensenhandel. Volgens Steve Valdez-Symonds van de Britse tak van Amnesty International „was het fout om Begum haar paspoort af te nemen” en „moet Londen er alles aan doen om haar terug te halen naar Engeland.”

Het is een debat dat al veel eerder oplaaide, maar toen ging het vooral om de vraag of je van pubermeisjes mag verwachten dat ze de consequenties van hun daden overzien. Nu worden ze meer als slachtoffer van Rasheed gezien.

Begum zegt nu dat ze vooral terug wil komen om inlichtingen te kunnen delen over IS en om meisjes te waarschuwen niet in ’dezelfde val’ te trappen als zij. Ze stelt als ’dom meisje’ te zijn ’gehersenspoeld’ door IS-aanhangers. „Ik ben geen monster. We deden alles wat Rasheed van ons vroeg. Hij wist alles, wij wisten van niks.”

Winkelen
In hoeverre haar Nederlandse man iets van deze discussie heeft meegekregen, is onduidelijk. Ze waren maar twee jaar echt samen voordat de oorlog hen uiteensloeg. Riedijk vertelt dat ze bij de eerste ontmoeting, dus vlak voor hun huwelijk, vroeg om de vrijheid om zelfstandig te kunnen winkelen en vrienden te zien. Ook wilde ze graag een Engelse vertaling van de Koran. „Dat waren mooie dagen met mijn vrouw en kinderen thuis”, vertelt hij over de tijd die ze in Raqqa, de hoofdstad van het zelfbenoemde kalifaat, doorbrachten. Ze waren maar twee jaar getrouwd toen ze op de vlucht sloegen.

De Arnhemmer heeft ’mooie herinneringen’ aan het leven in het IS-kalifaat. Hij was daar getuige van openbare onthoofdingen en de lichamen van de slachtoffers op straat waren ’geen prettig gezicht’, maar Riedijk wil de terechtstellingen toch niet veroordelen. Hij weigert afstand te nemen van de wandaden van IS in Syrië en Irak, zoals de handel in seksslaven en de genocide op de jezidi’s. Ook hoopt hij dat het kalifaat terugkeert.

Wel zegt hij de terroristische aanslagen af te keuren die IS pleegde in Europa. „Persoonlijk ben ik het niet eens met die aanvallen vanwege een aantal redenen. Zoals het verbod in de islam om onschuldige mensen te doden, vrouwen en kinderen. Ik zie deze aanvallen als islamitisch onverantwoord.”

Veroordeeld
De Arnhemmer is in Nederland bij verstek veroordeeld tot zes jaar cel omdat hij zich heeft aangesloten bij een terroristische organisatie. Riedijk komt uit dezelfde kring als de Arnhemse jihadisten die op een vakantiepark in Weert trainden voor een aanslag.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Vijf Syriëgangsters blijven in de cel, zesde voorlopig vrij

Vijf van de zes Nederlandse vrouwen die in Syrië zouden hebben deelgenomen aan de strijd van de terroristische organisatie IS, blijven in de cel tot hun rechtszaak volgend voorjaar. Het verzoek van een van hen om in afwachting van de zaak vrijgelaten te worden, werd donderdag door de rechtbank in Rotterdam gehonoreerd.

De 53-jarige is er lichamelijk en geestelijk slecht aan toe en had al in een eerder stadium gevraagd haar proces in vrijheid te mogen afwachten. De vrouw raakte zwaargewond bij een brand in een Koerdisch vluchtelingenkamp. Ze wordt over twee weken vrijgelaten en moet zich verplicht laten behandelen.

Vijf van de zes vrouwen werden in februari van dit jaar opgehaald uit een Syrisch vluchtelingenkamp, de zesde vluchtte naar Turkije en werd door dat land in juni uitgeleverd aan Nederland. De vrouwen vertrokken allemaal tussen 2012 en 2015 naar Syrië en worden ervan verdacht daar te hebben deelgenomen aan de strijd van IS. Enkele jaren later kwamen de vrouwen en deels ook hun kinderen in vluchtelingenkampen terecht nadat IS die strijd verloor.

Sinds ze terug zijn in Nederland zitten de vrouwen vast en zijn ze gescheiden van hun kinderen. Een deel van de vrouwen verkiest in de cel te blijven tot het proces om niet nog een keer afscheid van hun kinderen te moeten nemen als ze terug de gevangenis in moeten. Twee van de vrouwen vroegen wel voorlopig vrijgelaten te worden. Hun advocaten beweren dat de enige fout die ze gemaakt hebben, is naar Syrië af te reizen. De een (33 jaar) ging haar liefde achterna en de ander (53) wilde haar kinderen en kleinkinderen zo graag zien dat ze besloot af te reizen.

Volgens het Openbaar Ministerie hebben alle vrouwen zich uit ideologische motieven aangesloten bij IS en zouden ze daarom niet vrij moeten komen. De rechtbank ging daar in het geval van de 53-jarige vrouw niet in mee. Volgend jaar maart worden de meeste rechtszaken tegen deze vrouwen afgehandeld.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Nederland wil 41 Nederlandse IS-vrouwen en kinderen uit Syrië ophalen

Nederland werkt aan een grote ophaalactie voor 41 IS-vrouwen en kinderen uit Noord-Syrië. Betrokken ministeries, zoals Justitie & Veiligheid, Buitenlandse Zaken en Defensie zijn al een aantal maanden bezig met voorbereidingen. Dat bevestigen bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws.

Nederland heeft al een aantal keren mensen uit Syrië opgehaald, maar nog nooit eerder was de groep zo groot. Wanneer de terughaalactie staat gepland, is geheim.

Strafzaken stopgezet
De vrouwen hebben de Nederlandse nationaliteit en zitten samen met hun kinderen in speciale kampen in het noorden van Syrië. Het gaat in totaal om 12 vrouwen en 29 kinderen. In mei heeft de rechter geoordeeld: als de vrouwen niet worden opgehaald, dan worden de strafzaken tegen hen stopgezet. De rechter gaf het kabinet vier maanden de tijd. Minister Yeşilgöz van Justitie en Veiligheid schreef in juni 'te bezien of en hoe het mogelijk is de verdachten naar Nederland overbrengen'.

Begin oktober staat een nieuwe zitting gepland. De verwachting is dat de groep dan terug is of dat terugkeer kort na de zitting gaat gebeuren. In het geval van vertraging kan de staat iets meer tijd vragen aan de rechter, vanwege de complexe operatie. Omdat de groep dit keer zo groot is, kost de terughaalactie veel tijd en organisatie.

Het ophalen van de IS-vrouwen en kinderen zorgde de afgelopen jaren voor stevige politieke discussies, in het kabinet en in de coalitie. Zo was D66 uitgesproken voorstander, terwijl VVD en CDA het niet zagen zitten. In juni vorig jaar heeft de Kamer een motie aangenomen dat de regering zich ervoor moet inspannen dat uitgereisde terrorisme-verdachten hun straf niet ontlopen. Nadat de rechter heeft gedreigd om strafzaken te stoppen, is het kabinet onder druk toch akkoord gegaan met het ophalen van vrouwen en kinderen.

Eerder opgehaald
De terughaalactie zou de grootste zijn. Eerder werden wel kleinere aantallen IS-vrouwen en kinderen teruggehaald.

Elke vrouw wordt bij aankomst in Nederland opgesloten op een speciale terroristenafdeling in de gevangenis, in afwachting van een rechtszaak. De kinderen worden onder toezicht geplaatst en komen in pleeggezinnen terecht. Voor elk kind ligt een plan klaar, opgesteld door de Raad voor de Kinderbescherming.

Volgens de laatste cijfers van de AIVD zitten 35 volwassenen en 60 kinderen in de Syrisch-Koerdische kampen. Als deze terughaalactie wordt uitgevoerd, is een flink deel terug in Nederland. Wie achterblijft, kan via een Nederlandse advocaat ook een verzoek indienen om een eventuele strafzaak te laten vervallen.
Helaas..... :nietverstaan:

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12512
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door sjun »

Wie wil die mensen eigenlijk ophalen en ze levenslang op kosten van de Nederlandse belastingbetalers laten leven? Zijn daar geen namen en rugnummers bij? Mij lijkt het namelijk sterk dat heel Nederland dit soort leden deze kant op wil halen gezien de ideologie en ideeën die hen juist die kant opdreven.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

sjun schreef:
di okt 04, 2022 1:39 pm
Wie wil die mensen eigenlijk ophalen en ze levenslang op kosten van de Nederlandse belastingbetalers laten leven? Zijn daar geen namen en rugnummers bij? Mij lijkt het namelijk sterk dat heel Nederland dit soort leden deze kant op wil halen gezien de ideologie en ideeën die hen juist die kant opdreven.
Voorlopig is Dilan mede schuldig. Zij is tenslotte minister. En voor de rest wijs ik naar D66 en CU. Die zullen het meeste invloed gehad hebben.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Mahalingam »

Australië haalt vrouwen en kinderen IS-strijders terug uit Syrië

Australië heeft vier vrouwen en dertien kinderen gerepatrieerd uit Syrië. Het is de eerste keer sinds 2019 dat Australië vrouwen en kinderen terughaalt uit het voormalige gebied van Islamitische Staat. De repatriëring is omstreden: de rechtse oppositie beschuldigde Labour-premier Anthony Albanese ervan de veiligheid van Australië op het spel te zetten. Binnen enkele maanden wordt de repatriëring van nog eens 43 vrouwen en kinderen verwacht.

In een verklaring lieten de vier vrouwen weten dat zij spijt hebben van de pijn die zij hebben veroorzaakt, vooral bij hun families. Ook beloofden zij mee te werken met de Australische veiligheidsautoriteiten, bijvoorbeeld door een enkelband te dragen en zich regelmatig bij de politie te melden. De groep wordt nu gescreend door de autoriteiten. Mogelijk worden ze vervolgd voor terroristische activiteiten of het betreden van verboden gebied, het voormalige kalifaat van Islamitische Staat in Syrië en Irak.

Twee van de vier vrouwen waren getrouwd met IS-strijders die zijn gesneuveld. De echtgenoten van de andere twee zitten in Syrische en Koerdische gevangenschap. De afgelopen jaren verbleven de vrouwen en kinderen onder meer in het beruchte kamp Al-Hol in Syrië, waar 55 duizend mensen, vooral vrouwen en kinderen, onder erbarmelijke omstandigheden zijn gehuisvest. Het kamp is notoir onveilig: het afgelopen jaar werden er ongeveer 25 moorden gepleegd.
Spoiler! :
Koerswijziging

In 2019 haalde Australië zes kinderen en kleinkinderen van een gesneuvelde IS-strijder terug. Daarna kwam de repatriëring stil te liggen, door covid en de harde lijn van de rechtse premier Scott Morrison, die de vrouwen en kinderen als een veiligheidsrisico beschouwde. De verkiezingswinst van het centrumlinkse Labour in mei van dit jaar leidde tot een koerswijziging.

Het terughalen van de vrouwen en kinderen werd instemmend begroet door actiegroepen die hiervoor geijverd hadden. ‘Het kan niet vroeg genoeg komen voor deze kinderen, die in de afgelopen drieënhalf jaar in wanhopige omstandigheden hebben geleefd’, zei Mat Tinkler van Save the Childeren Australia. Volgens mensenrechtenorganisaties is het onrechtvaardig om kinderen te straffen voor de misdaden of de verkeerde beslissingen van hun ouders.

De rechtse oppositie keurde de repatriëring af. ‘Het is niet te rechtvaardigen dat de regering Australische levens op het spel zet om vrouwen en kinderen uit Syrië terug te halen. Het gevaar is nu in onze Australische gemeenschappen’, zei parlementariër Karen Andrews.

Vatbaar voor radicalisering

Veel westerse landen zitten met de vrouwen en kinderen van IS-strijders in hun maag. Een groot deel van de bevolking is tegen repatriëring. Toch worden er gaandeweg meer vrouwen en kinderen teruggehaald, onder meer door Frankrijk, Nederland, Canada en België. Kinderen mogen niet gestraft worden voor de fouten van hun ouders, zei de Belgische premier Alexander De Croo in juni, nadat België zes vrouwen en tien kinderen had teruggehaald. Bovendien zijn ze vatbaar voor radicalisering als ze in Syrië blijven, waardoor ze kunnen terugkeren om aanslagen te plegen. Volgens de Belgische terreurbestrijdingsdienst Ocad was het veiliger om vrouwen en kinderen op te halen. Als ze in Syrië blijven verdwijnen ze uit zicht.

De Nederlandse regering hield repatriëring lange tijd tegen, maar moest overstag gaan toen een rechter oordeelde dat zij de vrouwen uit Syrië moest halen om ervoor te zorgen dat zij een proces kregen. In Syrië zouden ze waarschijnlijk vrijuit gaan. Begin februari werd een groep van vijf vrouwen en elf kinderen uit het Syrische kamp al-Roj opgehaald. In juni werd de 28-jarige Ilham B. uit Gouda veroordeeld tot drieënhalf jaar celstraf wegens terroristische activiteiten. Verwacht wordt dat binnenkort meer vrouwen en kinderen zullen worden teruggehaald.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b006244a/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Onder druk van de rechter. :scratch: Ja, ja...Wat een macht hebben rechters. Zelfs meer dan de eerste en tweede kamer tezamen.
Nederland haalt 12 IS-vrouwen en 28 kinderen op uit noorden Syrië

Nederland heeft wederom, onder druk van de rechter, IS-vrouwen en hun kinderen teruggehaald: dit keer gaat het in totaal om veertig personen. Dat blijkt uit een brief van minister Yesilgöz (Justitie en Veiligheid) aan de Tweede Kamer.

Volgens de minister zijn twaalf ’van terroristische misdrijven verdachte Nederlandse vrouwen en hun 28 kinderen’ overgebracht naar Nederland. „De vrouwen worden na aankomst in Nederland aangehouden en zullen worden berecht.”

Eerder gebeurde dat ook al, toen onder meer Ilham B. terug werd gehaald. De VVD-bewindsvrouw - als Kamerlid fel tegen het terughalen van IS’ers - zegt dat een uitspraak van de rechter hieraan ten grondslag ligt. „In een uitspraak van 11 mei 2022 bepaalde de rechtbank Rotterdam dat zij verwacht dat de verdachten over vier maanden naar Nederland zijn gerepatrieerd dan wel dat een concrete toezegging is gedaan dat wordt gestreefd naar repatriëring.”

In de zomer liet het kabinet al weten met betrokken partijen in gesprek te zijn over een actie om de IS-vrouwen en hun kinderen terug te halen. „Na een zorgvuldig voorbereidingsproces, waarin alle relevante feiten en omstandigheden in ogenschouw zijn genomen, zag het kabinet een mogelijkheid tot overbrenging door middel van een speciale operatie.”

De uitreizigers worden bij aankomst in Nederland aangehouden en vervolgd, blijkt uit de brief aan de Kamer. De meereizende kinderen worden overgedragen aan de Raad voor de Kinderbescherming. Met de overbrenging naar Nederland wil het kabinet straffeloosheid voorkomen, aangezien zaken dreigen te verlopen als de vrouwen daar niet bij aanwezig kunnen zijn.

„In het belang van de veiligheid en privacy van betrokkenen en gezien de noodzakelijke vertrouwelijkheid van dit soort operaties, kunnen wij verder geen mededelingen doen over deze specifieke casussen”, zegt de minister.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Wat staat de twaalf opgehaalde IS-vrouwen uit Syrië te wachten?

De laatste 12 Nederlandse IS-vrouwen die een procedure waren gestart om te worden opgehaald uit een Koerdisch gevangenkamp in Syrië, zijn op weg naar Nederland om hier te worden berecht. Als Nederland ze niet zou ophalen zou de rechter hun strafzaken sluiten en kunnen ze niet meer vervolgd worden voor deelname aan een terroristische organisatie. Waar komen deze vrouwen nu terecht en hoe ziet hun eventuele straf eruit?

Allemaal bij elkaar
De twaalf komen terecht op de speciale terroristenafdeling voor vrouwen in Zwolle. Daar zitten zowel de IS-vrouwen die in afwachting zijn van hun strafzaak als de vrouwen die eerder al veroordeeld zijn door de rechter. Normaalgesproken is er op de afdeling plek voor tien vrouwen, maar dat is uitgebreid om ook deze twaalf vrouwen te kunnen plaatsen.

"In Nederland is gekozen om de vrouwen bij elkaar te zetten, om te voorkomen dat ze hun gedachtengoed kunnen verspreiden onder andere gedetineerden", legt Eelke Meijer, plaatsvervangend vestigingsdirecteur van de gevangenis in Zwolle uit. "Maar dat betekent dus dat ze elkaar nog wel kunnen beïnvloeden."

De vrouwen volgen het dagprogramma in de gevangenis in groepjes van maximaal vijf gedetineerden. "We kijken goed hoe we die groepen samenstellen en op elke groep zitten twee begeleidende medewerkers. Dat is best intensief." Ter vergelijking: op een reguliere afdeling in de gevangenis zijn er 2 medewerkers op 24 gedetineerden.

Streng regime
Het is over het algemeen rustig en harmonieus op de afdeling, zegt de directeur. "Maar de dames kunnen ook behoorlijke dynamisch zijn. Zo zijn er ook wel situaties dat ze zich gezamenlijk tegen de medewerkers keren, omdat ze het ergens niet mee eens zijn. En dan is het ineens heel hectisch, maar over het algemeen is er over en weer respect."
  • Celstraffen
    Ilham B, de eerste vrouw die door de Nederlandse regering werd opgehaald uit een gevangenkamp in Syrië, werd in juni van dit jaar veroordeeld tot 3,5 jaar celstraf.

    En een aantal vrouwen dat zelf Syrië wisten te ontvluchten, kreeg ook al straffen opgelegd. Zo werd Angela B. uit Soest begin 2022 veroordeeld tot 4,5 jaar cel.

    Waarschijnlijk de bekendste Nederlandse IS-vrouw, Laura H., werd in 2017 veroordeeld tot twee jaar cel waarvan dertien maanden voorwaardelijk. Omdat zij al een jaar in voorarrest had gezeten, hoefde ze na de uitspraak niet meer terug de cel in.
De uitgangspunten op de afdeling zijn in de basis hetzelfde als op andere plekken in de gevangenis. De vrouwen krijgen een dagprogramma met een aantal uur onderwijs, arbeid, sport en geestelijke verzorging. Maar er zijn ook verschillen. De vrouwen brengen veel meer uren alleen door op hun cel, alle post wordt gekopieerd en gelezen, alle telefoongesprekken meegeluisterd en alle bezoekers worden uitgebreid gescreend.

Ideologie herinterpreteren
Deradicaliseren van de vrouwen is volgens Meijer geen doel op zich. "Het is een subdoel, zou je kunnen zeggen. We maken voor iedereen een persoonlijk re-integratieplan en het herinterpreteren van de ideologie kan daar een onderdeel van zijn."

NOS
Een poster die de gedetineerden zelf hebben opgehangen in de gezamenlijke woonkamer
De manier waarop de medewerkers en gedetineerden met elkaar omgaan op de afdeling kan al een belangrijke bijdrage leveren aan die deradicalisering, zegt Meijer. "We kunnen ook interventies inzetten. Een iman kan bijvoorbeeld teksten uit de koran bespreken met de vrouwen, maar er zijn ook interventies gericht op het versterken van het sociale netwerk. Zodat gedetineerden op een gezondere manier keuzes leren maken in met wie ze wel of niet bevriend zijn."

Complex en genuanceerd
De directeur noemt het werk op de terroristenafdeling interessant en complex. "De vrouwen op de afdeling kennen elkaar vaak al jaren, uit heel lastige omstandigheden in Syrië of Irak. Ze zijn uitgereisd en hebben daar bijgedragen aan een terroristische organisatie die afschuwelijke dingen gedaan heeft", legt Meijer uit. "Ze hebben zich daar denk ik niet allemaal even goed gerealiseerd hoe omvangrijk dat is geweest en hoe de wereld daar naar gekeken heeft."

Hun verhaal is vaak veel genuanceerder, zegt Meijer. "Wij hebben beelden gezien van zwartgesluierde vrouwen met kalasjnikovs, maar hier zijn het gedetineerden, vrouwen die hun kinderen missen en die in meer of mindere mate spijt hebben en de wens hebben om terug te keren in de maatschappij."

Hoe je weet of iemand zijn of haar ideologie echt heeft afgezworen? "Dat weet je nooit zeker. Wat iemand denkt kan ik niet zien. We kunnen er alleen maar maximaal in investeren."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Wie gaat deze vrouw onderhouden als ze terug komt? Haar familie, of draait daar de Nederlandse burger voor op.
Komt met de laatste vlucht uit Syrië nu ook de gehandicapte Chadia uit Amsterdam mee?

Een van de twaalf Nederlandse IS-vrouwen die worden teruggehaald naar Nederland, lijkt de Amsterdamse Chadia B. te zijn. Zij lag jarenlang met zware psychische problemen en een geamputeerde voet in een tentje in het Koerdische detentiekamp.

Haar familie durft het nog niet te geloven. ,,We zijn de afgelopen jaren zo vaak teleurgesteld, dus we willen het eerst echt zeker weten", zegt één van van hen. Maar het lijkt er toch sterk op dat ook Chadia B. (33) uit Amsterdam door de Nederlandse overheid is teruggehaald uit het Koerdische detentiekamp Al Roj in Noord-Syrië. ,,Als dat inderdaad zo is, hoop ik vooral dat er goede medische hulp voor haar beschikbaar is.”

Het ministerie van Justitie en Veiligheid meldde dinsdagochtend dat het twaalf Nederlandse vrouwen en 28 Nederlandse kinderen uit dat kamp heeft opgehaald en over zou vliegen naar Nederland. Een woordvoerder wil niet bevestigen dat Chadia B. één van hen is, maar bevestigt wel dat het gaat om de twaalf vrouwen die een procedure hadden lopen bij de rechtbank Rotterdam. Chadia B. is een van de twaalf vrouwen die meedeed aan die procedure.

Psychoses
Chadia B. is de afgelopen tijd meerdere keren in het nieuws geweest. Waar sommige Nederlandse vrouwen er bewust voor kozen naar Syrië en Irak te gaan en zich daar aan te sluiten bij de jihad en terreurgroep IS, is het verhaal van de Amsterdamse ingewikkelder. De vrouw kampte voor haar vertrek al met zware psychische problemen. Ze heeft last van psychoses, is geestelijk beperkt en zat tijdelijk in een jeugdinrichting.

Na haar eerste reis naar Syrië, in 2013, waar ze met een jihadstrijder trouwt, is ze al snel weer terug in Nederland. Haar familie neemt haar paspoort in om te voorkomen dat ze nog een keer vertrekt, ook waarschuwen ze politie en andere instellingen. Maar Chadia slaagt erin een nieuwe ID-kaart te krijgen van de gemeente Amsterdam en vertrekt weer. De autoriteiten houden haar niet tegen.

Geamputeerde voet
Ze verschijnt voor het eerst in de media als de Nederlandse journalist Harald Doornbos haar in juni 2019 aantreft in een tentje in het Koerdische detentiekamp Al Hol. Het kalifaat van terreurgroep IS is een paar maanden eerder gevallen en de IS-vrouwen zijn gevangen genomen en vastgezet. Chadia ligt verward, vervuild en met een geamputeerde voet in een tent. Hoe ze haar voet is verloren, is onduidelijk. Ze kan niet voor zichzelf zorgen, draagt luiers en wordt in leven gehouden door andere vrouwen in het kamp. Soms staat ze bij de ingang van het kamp, wachtend op haar moeder, aan wie ze briefjes schrijft om haar op te komen halen.

Kort geding
Haar familieleden in Nederland nemen een advocaat in de arm. Maar het kort geding dat ze aanspannen tegen de Nederlandse staat, waarin ze die staat vragen haar terug te halen naar Nederland, gaat verloren. De rechtbank vindt ‘de belangen van Chadia wel zeer zwaarwegend en de situatie uiterst schrijnend’, maar de belangen van de Nederlandse staat wegen zwaarder, oordelen de rechters eind 2020. De situatie ter plekke is nog gevaarlijk en het terughalen van de vrouw houdt in dat Nederland moet onderhandelen met de machthebbers in het gebied waardoor ‘schade kan ontstaan aan de internationale betrekkingen’, staat in het vonnis.

Nu, ruim twee jaar later, lijkt Chadia dan toch onderweg naar Nederland. Advocaten André Seebregts en Jeffrey Jordan spanden namens 12 vrouwen een procedure aan bij de rechtbank Rotterdam die er in het kort op neerkomt dat Nederland het recht op vervolging van de vrouwen kwijt zou raken als de overheid zich niet inspant de vrouwen naar Nederland te halen. Het ministerie koos daarop eieren voor zijn geld en sloot een deal met de Koerdische machthebbers in het gebied.

De Koerden willen toch al van de vrouwen af, ze hebben liever dat ze berecht worden in hun (Europese) landen van herkomst. Ze hebben alle vrouwen ook verzameld in kamp Al Roj, waar om de zoveel tijd groepen vrouwen worden opgehaald door onder meer Rusland, Frankrijk en Denemarken. Minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid heeft de vrouwen liever niet in Nederland, maar hen later ongestraft hier te zien rondlopen, vindt ze nog erger.

3,5 jaar cel
Daarom werd er eerder dit jaar al een groep van vijf vrouwen en elf kinderen teruggehaald. Zij werden direct na aankomst aangehouden en vastgezet op de speciale Terrorismeafdeling voor vrouwen in Zwolle. Hun strafprocessen lopen en zullen waarschijnlijk leiden tot celstraffen van enkele jaren vanwege hun lidmaatschap van een terroristische groepering: IS. Een vrouw die als eerste werd teruggehaald, Ilham B., kreeg 3,5 jaar cel.

Ook de nieuwe groep van twaalf, die dinsdagavond zal aankomen, wordt aangehouden en opgesloten. Hun kinderen gaan dan naar familie of pleeggezinnen. Of ook Chadia voor de rechter moet verschijnen en hoe ze er dan aan toe is, zal nog moeten blijken.

Wie de andere elf teruggehaalde vrouwen zijn, is nog niet openbaar. Wel was dit de laatste groep vrouwen die een procedure had lopen, zegt advocaat Seebregts. Het zijn niet de laatste Nederlandse vrouwen die nog in Syrië zijn. Enkele zitten nog (met of zonder kinderen) in de detentiekampen. Anderen zijn daaruit ontsnapt en leven nu in de regio Idlib, in Noordoost-Syrië, die nog onder controle staat van jihadistische groepen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Terrorismebestrijder NCTV: ’Grotere dreiging voor nationale veiligheid na terugkeer IS-vrouwen’

Opnieuw haalt Nederland een lichting Nederlandse jihadvrouwen terug uit de Koerdische gevangenenkampen. Is dat gevaarlijker dan om hen in Syrië te laten? Terrorismebestrijder NCTV meent van wel.

Het is onder druk van de rechter dat Nederland twaalf vrouwen en 28 kinderen weghaalt uit Noord-Syrië. Brengt justitie hen niet nu voor de rechtbank, dan vervalt de mogelijkheid om nog een rechtszaak tegen hen te voeren. Zouden ze later op eigen houtje terugkeren, dan blijven ze straffeloos. „Deze vrouwen hebben een maas in de wet gevonden en die gebruiken ze”, zegt Dalal Ghanim, die op haar zeventiende met haar Yezidi-familie naar Nederland kwam. Ze is elke keer geschokt als er weer een lichting IS-vrouwen wordt teruggehaald.

Stoet IS-bruiden
Een hele stoet IS-bruiden trok de afgelopen jaren aan de rechters voorbij. De meeste zaken volgden een vast patroon: Justitie probeerde aannemelijk te maken dat de vrouwen een bijdrage hadden geleverd aan terrorisme en oorlogsgeweld, maar de vrouwen hielden het erop dat ze binnenshuis waren gebleven, voor de kinderen hadden gezorgd en geen idee hadden waar hun echtgenoot met zijn kalasjnikov naartoe ging.

Snippers
Openbare onthoofdingen waar de bevolking verplicht naar moest kijken, waren steevast aan hen voorbij gegaan. In de meeste gevallen resteerde daarom niet veel meer dan een aanklacht voor deelname aan een terroristische organisatie. De Zoetermeerse hbo-studente Sadaf S. kreeg nog de hoogste straf: vijf jaar gevangenis. Ze was niet minder dan zes jaar in het kalifaat geweest, tot het bittere eind en zelfs na de instorting riep ze nog dat ze voor IS was. Van zulke snippers moest justitie het hebben, documenten, getuigen, foto’s of dagboeken ontbreken meestal.

"Nederland had veel meer moeten doen om bewijs te verzamelen tegen die vrouwen"
„Nederland had veel meer moeten doen om bewijs te verzamelen tegen die vrouwen”, zegt Dalal Ghanim. „En Nederland had acht jaar de tijd om een tribunaal in de regio op te zetten. Deze vrouwen hebben er zelf voor gekozen ondanks dat de misdrijven al bekend waren. En ze gokken op onze naïviteit door te zeggen dat ze alleen hebben gekookt en voor de kinderen gezorgd. Maar het zijn terroristen, zo noem ik ze gewoon. Een half miljoen mensen op de vlucht, duizenden mannen gedood. Duizenden vrouwen en meisjes gedwongen getrouwd, duizenden weeskinderen. En dan krijgen zij drie, vier jaar cel. Dat doet ons zoveel pijn. Nederland doet meer voor de daders dan voor de slachtoffers. Ze halen de daders op maar helpen de Yezidi’s niet.”

Inlichtingendiensten maken zich nog onverminderd zorgen over het groeiend aantal terugkeerders. „Bij de vrouwen wordt over het algemeen de geweldsdreiging lager ingeschat”, schrijft de Nationaal Terrorismebestrijder NCTV in zijn laatste dreigingsrapport, dat is gebaseerd op informatie van de inlichtingendienst. „Omdat zij in de regel geen gevechtservaring hebben opgedaan en hun rol binnen jihadistische netwerken anders is dan die van mannen.”

Maar toch is die rol niet te onderschatten. „De uitgereisde vrouwen hebben door hun ervaringen in strijdgebied, hun relatie met ISIS, hun ideologische kennis en hun internationale contacten wel de potentie om een impuls te geven aan verbindende en ondersteunende activiteiten in de Nederlandse jihadistische beweging.”

Grotere dreiging
Laat Nederland de vrouwen in Syrië dan vormen ze nog steeds een gevaar, aldus de NCTV. Ze kunnen op niet-gewelddadige wijze bijdragen aan de heilige oorlog door jihadistische ideeën te verspreiden in Nederland, bijvoorbeeld via sociale media. Ze kunnen ook oproepen tot het plegen van aanslagen. Maar de dreiging voor de nationale veiligheid is na terugkeer dus waarschijnlijk groter. „Vanuit Nederland kunnen ze een groter bereik en meer directe invloed op de Nederlandse jihadistische beweging hebben”, meent de terrorismebestrijder.

"Vanuit Nederland kunnen ze meer directe invloed op de Nederlandse jihadistische beweging hebben"
Die beweging, een groep van circa vijfhonderd radicale moslims, houdt zich de laatste jaren wat rustiger. Ze missen een utopie om te bejubelen zoals in de hoogtijdagen van de Islamitische Staat. Bovendien zijn ze onderling verdeeld geraakt door minieme theologische verschillen en missen ze aansprekende leiders of samenbindende thema’s. Ze weten dat politie en inlichtingendiensten online elke letter lezen, dus houden ze zich op de vlakte.

Geruststellend is dat de meeste gevangenen die op een terrorismeafdeling hebben gezeten na hun vrijlating geen nieuwe misdaden plegen. Het recidivecijfer is veel lager dan bij ’gewone’ criminelen. Daar staat tegenover dat terroristische misdrijven meestal veel meer ernst en maatschappelijke impact hebben dan andere criminaliteit, schrijft de NCTV. „Ook is het de vraag in hoeverre terroristische ex-gedetineerden zich los hebben weten te maken van hun extremistische netwerken. Als onderdeel van de jihadistische beweging kunnen zij nieuwe rekruten aantrekken, of anderen stimuleren tot het plegen van een terroristisch misdrijf. Daarmee blijft de terroristische dreiging die uitgaat van zo’n individu in feite in stand.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

In Amerika zijn ze iets minder zuinig met straffen.
“Machtsbeluste” Amerikaanse lerares die IS-leidster werd, veroordeeld tot 20 jaar cel

Allison Fluke-Ekren (42), een vrouw die in de Amerikaanse staat Kansas woonde, is veroordeeld tot 20 jaar cel. De voormalige lerares krijgt de maximumstraf - mede door de verklaringen van haar kinderen - omdat ze leidster was van het ‘Khatiba Nusaybah’-bataljon, een volledig vrouwelijk IS-bataljon in Syrië.

Fluke-Ekren heeft zelf ook toegegeven dat ze leidster was van het vrouwelijke bataljon, waar meisjes van amper 10 jaar oud deel van uitmaakten. De vrouwen en meisjes leerden er onder meer hoe ze automatische wapens, granaten en zelfmoordbommen moesten gebruiken. Onder meer Leyla, het dochtertje van Fluke-Ekren werd er getraind.

Diezelfde dochter, alsook het zoontje van de voormalige lerares, getuigden in de rechtbank. Ze verklaarden dat ze fysiek en seksueel misbruikt werden door hun “machtsbeluste” moeder. Zo zou de vrouw een brandend middel tegen luizen over het gezicht van haar dochter hebben gegoten als straf. Het meisje kreeg onmiddellijk blaren en haar ogen brandden, maar toen haar moeder de chemicaliën wilde wegspoelen, weigerde Leyla. “Ik wilde dat mensen zouden zien wat voor een persoon mijn moeder is”, zo getuigde ze dapper in de rechtbank.

Fluke-Ekren beweerde zelf dat ze een “normaal leven leidde” in Syrië en toonde daarbij foto’s van haar kinderen die pizza aan het eten waren. Ook van het misbruik zou geen sprake zijn geweest. Meer zelfs, ze vroeg voor een maximumstraf van twee jaar omdat haar kinderen anders te lang gescheiden zouden zijn van hun moeder.

De vader van de kinderen is overigens enkele jaren geleden in Syrië omgekomen tijdens Amerikaanse bombardementen.

Voordat ze radicaliseerde, was Fluke-Ekren een onopvallende onderwijzeres. Maar dat veranderde. In 2004 gaf ze eens een interview aan een lokale krant over de zegeningen van thuisonderwijs. In die tijd ging ze gesluierd door het leven. Ze radicaliseerde daarna steeds meer. Een ingewijde zei dat op een schaal van 1 tot 10 het radicaliseringsniveau van Fluke-Ekren ‘11 of een 12' was, zo blijkt uit vrijgegeven gerechtelijke stukken.

Naar verluidt verliet de Amerikaanse - ook bekend als ‘Umm Mohammed al-Amriki’, ‘Umm Mohammed’ en ‘Umm Jabril’ - in 2008 de Verenigde Staten om naar het Midden-Oosten te reizen. Ze verbleef met haar gezin, toen twee kinderen, in Egypte en maakte uitstapjes naar Libië. In 2012 werd het gezin Syrië binnen gesmokkeld om zich bezig te houden met de gewelddadige jihad. Fluke-Ekren sprak daar ook over haar wens om een ​​aanval op een winkelcentrum in de Verenigde Staten uit te voeren, achterhaalde de FBI.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Jihadi's en hun kinderen behoren thuis in Arabisch woestijnland

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
wo nov 02, 2022 5:02 pm
In Amerika zijn ze iets minder zuinig met straffen.
“Machtsbeluste” Amerikaanse lerares die IS-leidster werd, veroordeeld tot 20 jaar cel

Allison Fluke-Ekren (42), een vrouw die in de Amerikaanse staat Kansas woonde, is veroordeeld tot 20 jaar cel. De voormalige lerares krijgt de maximumstraf - mede door de verklaringen van haar kinderen - omdat ze leidster was van het ‘Khatiba Nusaybah’-bataljon, een volledig vrouwelijk IS-bataljon in Syrië.
Ik ben van mening dat niet één mohammedaan (vies woord voor moslim) een paspoort mag hebben dat oorspronkelijk bedoeld is voor niet-moslims. Met het binnenhalen van een smerige walgelijke onmenselijke achterlijke bij het krankzinnige af ideologie als Islam, die niet is te vergelijken met de leer van welke geloofsovertuiging dan ook, heeft onze beschaving een enorm grote denkfout gemaakt.

Dat onaangepaste achterlijke islamitisch - ik leg de nadruk op ISLAMITISCH - Arabische volk heeft mooie sier gemaakt dankzij de kenniseconomie en beschaving van de wereld van niet-moslims en doet het torenhoge hoofdpijn-dossier over moslims gedurende eeuwen uit zijn voegen barsten.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

De twaalf vrouwelijke Syriëgangers die dinsdag zijn opgehaald uit het noorden van Syrië worden vrijdagmiddag voorgeleid aan de rechter-commissaris van de rechtbank in Rotterdam. Dit zegt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie. Het OM zal de rechter vragen het voorarrest van de Nederlandse vrouwen te verlengen. Ze worden verdacht van terroristische misdrijven.

De vrouwen en hun 28 kinderen zijn dinsdagavond laat in Nederland aangekomen. De kinderen zijn na aankomst overgedragen aan de Raad voor de Kinderbescherming en in instellingen geplaatst.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Dit gebeurt er met kinderen van IS-vrouwen in Zwolse cel: ‘Facetimen en om de zes weken op bezoek’

In de speciale terroristenafdeling in de gevangenis in Zwolle zitten sinds deze week twaalf Nederlandse vrouwen die uit Syrië zijn gehaald. Ze worden verdacht van terroristische activiteiten en wachten nu in Zwolle op hun berechting. Bij aankomst in Nederland zijn ze gescheiden van hun 28 kinderen. Hoe gaat het met hen verder?

Was vooraf bekend dat moeders en kinderen uit elkaar gehaald zouden worden?
Zeker. Dat is ook gebeurd bij vrouwen die eerder naar Nederland zijn gehaald. Het terughalen van deze twaalf kent een lange voorgeschiedenis. De vrouwen en kinderen waren er op voorbereid dat ze op Schiphol uit elkaar gehaald zouden worden.

Wat is er met de kinderen gebeurd?
Zij zijn overgedragen aan de Kinderbescherming en naar gespecialiseerde instellingen gebracht. Daar blijven ze de komende maanden ter observatie, zegt Jeroen Duijvestijn van de Kinderbescherming. Het gaat om zeer jonge kinderen, een deel kent geen ander leven dan in het Syrische kamp, waar ze met hun moeder woonden. ,,We moeten eerst kijken hoe het met ze gaat en of ze getraumatiseerd zijn. Zij zijn ook allemaal slachtoffer van de situatie.’’

En daarna?
,,Al tijdens de observatieperiode zoeken we naar een langetermijnoplossing voor elk kind. Wat is een veilige omgeving om op te groeien? Daarbij kijken we eerst naar het eigen netwerk, een opa of oma of iemand anders in de directe omgeving. Dat heeft altijd de voorkeur.’’

Bert Klijn uit Dordrecht is vader van een 27-jarige vrouw, die in februari uit Syrië werd teruggehaald en ook op de terrorisme-afdeling in de PI Zwolle zit. Hij vertelt dat zijn kleinkinderen (nu 4 en 5) eerst drie maanden bij een pleeggezin woonden.

,,Dit was een echtpaar en eerlijk is eerlijk: dat heeft heel goed werk verricht. De kinderen hadden geen besef van de westerse wereld. Warm water uit een kraan? Hadden ze nog nooit gezien!” zegt Klijn. ,,Nu zijn ze bij ons, familie, geplaatst en dat gaat heel goed. Ze gaan nu naar school en passen naadloos tussen de andere kindjes.”

Kan opvang in het eigen netwerk altijd?
Dat is ter beoordeling aan de Kinderbescherming. De achtergrond van de familieleden die in aanmerking zouden komen voor de opvang, wordt altijd nagegaan. Dat kan ertoe leiden dat het niet verstandig wordt geacht om het kind binnen de eigen familie op te vangen. Dan is een pleeggezin een optie.

Mogen de kinderen hun moeder in Zwolle bezoeken?
Advocaat Mirjam Levy, die een aantal van de twaalf vrouwen bijstaat: ,,Ja, dat kan. Ze mogen eens in de zes weken op bezoek. Daarnaast hebben de vrouwen wekelijks de mogelijkheid om te facetimen met hun kinderen.”

Bert Klijn vindt dat het uurtje bezoek per zes weken en het half uur beeldbellen per week veel te weinig is. ,,Er zijn landen die ervoor kiezen om moeder en kinderen niet te scheiden en ze onder strenge begeleiding, bijvoorbeeld met behulp van een enkelband, bij elkaar te laten zijn. Alleen op die manier voorkom je latere problemen. Deze jonge kinderen zijn op geen enkele manier geïndoctrineerd en vormen geen gevaar voor de samenleving.”

Wordt er gezocht naar opvang in de omgeving van Zwolle?
Nee, de plek waar de moeders verblijven speelt geen rol. Er wordt alleen gekeken naar de beste opvangplek voor de kinderen, dus dat kan voor hen een flinke reistijd van en naar de Zwolse gevangenis betekenen. Zoals voor Bert Klijn, die samen met zijn ex-vrouw voor de kinderen zorgt. Het op en neer pendelen duurt nog wel even; zijn dochter komt in maart voor de rechter. ,,Het is goed geregeld in Zwolle”, zegt hij, ,,maar het gemis van kinderen is niet te compenseren.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie