Jihadi's en hun kinderen keren terug

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door sjun »

Binnenkort vast bij de inclusieve 'premierskandidate' Al Qaq ie soortgelijke familiaire banden heeft.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door sjun »

King George schreef:
za aug 01, 2020 8:20 am
Hofstadgroep
Samir werkte samen met de Amsterdamse oud-jongerenwerker Bilal L., net als hij een vroegere sympathisant van de Hofstadgroep. Ook Bilal is een oudgediende in het Nederlandse jihad-milieu.
Bilal L. een oud-jongerenwerker? Op welk deelterrein? Deradicalisering? Hoe naïef en dwaas moet je zijn om daar de Paarden van Troje aan te stellen?
PvdA of GroenLinks politicus, dan kom je een heel eind.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door sjun »

King George schreef:
wo dec 30, 2020 5:30 pm
Letten we even op de laatste zin (Zelf zegt Maher H. geen idee te hebben wat hij in Marokko ge zoeken heeft)? Wat heeft hij eigenlijk in Nederland te zoeken?

Afbeelding
Dat lijkt een legitieme vraag. Tenslotte moet er wel weer verplichte solidariteit via de belastingen worden opgebracht voor kost en onderhoud van dit individu. Hij zal waarschijnlijk levenslang meer gaan kosten dan gaan opbrengen voor de Nederlandse staat met wie hij bepaald niet solidair bleek. Het lijkt me niet verstandig om iedereen maar binnen te halen die hier zijn persoonlijke problemen met daarbij komende sociale, psychische, juridische, curatieve en economische rekeningen komt parkeren. Of mag ik dat niet zeggen?
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door sjun »

Ariel schreef:
zo dec 20, 2020 5:45 pm
Mahalingam schreef:
zo dec 20, 2020 5:34 pm
Ook de bazen van Duitsland kunnen zich op de borst kloppen voor hun goede daad: de verloren dochters terug halen uit de misère van het (ex-)kalifaat.

brought home 18 children and five "Islamic State" (IS) brides from Kurdish-run internment camps in northeastern Syria.
18 kinderen en 5 "Islamic State" (IS) bruiden? :shock:
Zo krijg je wat beter zicht op bevolkingsvervanging via de strategie van de baarmoeder. Kosovo is er aal een sprekend voorbeeld van maar ook Albanië en Noord Cyprus kenden vroeger hele andere gewoonten, waarden en cultuur dan momenteel het geval is. Het lijkt me toch dat op zijn minst een maatschappelijk debat met daarbij horende demografische voorlichting plaatsvindt om draagvlak voor slruipend voortgaande cultuurverandering als gevolg van demografische veranderingen geïnventariseerd te krijgen.
:thinking:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Teruggekeerde jihadbruid Angela B. getrouwd met berucht IS-kopstuk

Syriëganger Angela B. uit Soesterberg, die dinsdag na zes jaar Syrië terugkeerde naar Nederland, blijkt getrouwd met een van de beruchtste kopstukken uit het kalifaat. Hij zou gelieerd zijn aan de beruchte IS-terroristengroep ’The Beatles’ rond Jihadi John, betrokken bij ontvoeringen en onthoofdingen.

Angela heeft spijt, zegt haar zus in een interview dat de VPRO zaterdag uitzond. Steeds duidelijker wordt echter dat Angela zich in de hoogste kringen van het kalifaat begaf.

Sleutelrol bij IS
Ze blijkt getrouwd met de Brits-Portugese terrorismeverdachte Nero Saraiva, die een sleutelrol speelde bij IS. De Britse zender ITV en de Portugese terrorisme-onderzoeker Nuno Pinto stellen op basis van processtukken dat hij nauw betrokken was bij een handvol uitzonderlijk wrede Britse Syriëgangers die gevangenen onthoofdden. Die IS-club rond de Brit ’Jihadi John’ werd berucht onder de naam The Beatles. Hun bekendste slachtoffer was fotograaf James Foley.

Ook zou Angela’s man betrokken zijn bij de ontvoering van de Britse fotograaf Cantlie. Saraiva zou een uitgebreid ronselnetwerk hebben geleid, melden Portugese en Britse media. Inmiddels zit hij in een Irakese gevangenis. De zender citeert bronnen die hem ’de meest waardevolle onder de IS-gevangenen’ noemen, vanwege de ’schat aan informatie’ die hij heeft.

Detentiekamp Al-Hol
Onderzoeker Nuno Pinto dook in 10.000 pagina’s dossier rond Saraiva en sprak betrokkenen. Hij bevestigt dat Angela met hem getrouwd was. Zij zelf zei dat ook, toen documentairemaker Sinan Can haar in 2019 interviewde in het Koerdische detentiekamp Al-Hol. Ze informeerde toen naar Saraiva’s gezondheid. Haar man had bij de strijd om het laatste IS-bolwerk een ernstige hoofdwond opgelopen.

Nero Saraiva bemoeide zich vanuit de gevangenis nog met Angela. Na het interview berichtte ze via WhatsApp aan de documentairemakers: „Hoi! Ik heb een brief van me man gekregen en hij verzoekt om geen interview te geven.”

Het vraaggesprek werd toch uitgezonden, als onderdeel van het drieluik De Lokroep. Angela neemt daarin nauwelijks afstand van IS: „Ik vind de Islamitische Staat, zoals ik die beleefd heb, waar je gesluierd de straat op moet en je niet mag roken, waar de basis-islamitische regels worden uitgeleefd, die vind ik goed. Je was gewoon vrij om te gaan en staan waar je wil en het was niet zoals ik in video’s heb gezien, dat er overal hoofden hangen op straat. Dat heb ik nooit gezien. Een Islamitische Staat zoals mensen nu zeggen dat ze het hebben beleefd, of zoals je die ziet in video’s, daar sta ik niet achter.”

Op die verklaring valt het een en ander af te dingen. Dinsdag dient voor het Hof in Rotterdam het slot van het hoger beroep tegen Oussama A. uit Utrecht. Hij is veroordeeld voor lidmaatschap van IS, maar ook omdat hij foto’s doorstuurde van gekruisigde en vernederde tegenstanders – een oorlogsmisdaad. Een van die foto’s zou hij van Angela B. hebben gekregen, bleek tijdens een eerdere zitting.

Dat Angela bij IS nooit gruwelen heeft gezien, lijkt ook onwaarschijnlijk omdat ook haar vorige echtgenoot, Fabio Pocas, een belangrijke functie had in de media-afdeling van IS. Als producer was hij verantwoordelijk voor de video waarin de gevangen Jordaanse piloot Al-Kasasbeh in een kooi levend in brand werd gestoken. Toen Pocas stierf bij een drone-bombardement, bevestigde IS zijn rol bij de mediatak van het kalifaat.

Angela B. (26), voor haar vertrek in haar dorp ook wel ’Mooie Angela’ genoemd, bleef bij IS totdat het laatste bolwerk viel. Ze belandde met haar zoontje (nu 4) in het Koerdische vluchtelingenkamp Al-Hol en ontsnapte met geld van haar familie, doorgestuurd door de Nederlandse terrorist Samir A. Ze stak de Turkse grens over en meldde zich in november bij het Nederlandse consulaat. Ze is overgevlogen naar Nederland, aangehouden op Schiphol en op de Terroristenafdeling van de gevangenis in Zwolle gezet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Mahalingam »

Leidse IS-strijder in juni op vrije voeten

Leiden - Het Hof heeft IS-strijder Reda N. uit Leiden tot 4,5 jaar cel veroordeeld. Omdat hij al een tijd heeft vastgezeten, komt hij in juni op vrije voeten. Zijn reisgenoot Oussama A. blijft wel langer vastzitten. De Utrechter krijgt zeven jaar cel in hoger beroep vanwege de foto’s bij een gekruisigd lijk. Dat is een schending van het oorlogsrecht.

Reda N. gelooft nog steeds in de Islamitische Staat en aanslagen, waarschuwde de reclassering drie maanden geleden. Na gesprekken met de ex-IS’er concludeerde die dienst dat het risico op extremistisch geweld ’hoog’ is. Ook zijn er aanwijzingen dat de Leidenaar nog steeds de salafistische jihadistische ideologie aanhangt. Hij ’verwerpt de democratie als onverenigbaar met de sharia’. „Ook ziet hij moslims die in de sharia geloven, maar deze niet toepassen als ongelovigen”, stelt het Hof. „De reclassering acht verder verdachtes standpunten in relatie tot het legitimeren van IS als legitieme staat en de aanslagen zorgwekkend.”

’Ten goede veranderd’

De reclasseringsgesprekken met de IS’er waren in oktober. Sindsdien zou Reda N. ten goede zijn veranderd. Hij heeft zijn baard afgeschoren en is overgeplaatst van de Terroristenafdeling van de gevangenis in Vught naar een ’gewone’ afdeling in Alphen. Dat duidt erop dat het risico dat hij andere gevangenen negatief beïnvloedt, als kleiner wordt ingeschat.

Reda N. uit Leiden en zijn reisgenoot Oussama A. uit Utrecht vertrokken in 2014 naar Syrië en sloten zich aan bij het terreurkalifaat van IS. Er zijn foto’s waar ze poseren met zware wapens en Oussama maakte zelfs een foto bij een gekruisigd lijk. „Niet bekend is of de verdachte daadwerkelijk geweld tegen personen heeft gebruikt”, aldus het Hof.

Wel chatte hij met een Nederlandse vriend waarbij hij zei: „Hier trouwen, alles broer. Goeie leven. Strijden. Paradijs is sha allah.” Hij vertelde trots dat er ’zeventig landen tegen ons vechten’. „Maar is wel leuk man. 1. kogel paradijs. Of een raket. Hele snele dood!’

In 2017 ontsnapten Reda en Oussama aan IS en vluchtten ze samen naar Turkije. Daar gaf de rechter hen ruim zes jaar celstraf voor lidmaatschap van een terroristische organisatie. Toen gebeurde er iets merkwaardigs: al na anderhalf jaar celstraf zette Turkije het tweetal plotseling op straat. Vervolgens kwamen ze naar Nederland waar ze opnieuw in de gevangenis kwamen.

Turkse straf

Advocaat Özdemir heeft steeds bepleit dat het duo niet tweemaal mocht worden veroordeeld voor hetzelfde delict en dat ze daarom vrij moesten komen in Nederland. De rechtbank en ook het Hof verwerpen de redenatie. De Turkse straf wordt wel meegewogen bij het bepalen van hun Nederlandse straf.

Reda N. zei ’sorry’ bij de laatste zitting. „Ik ben nu 26, het wordt wel tijd dat we aan onze toekomst kunnen bouwen. Ik hoop dat u ons kunt vergeven.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2020092 ... ije-voeten
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Mahalingam »

Geen naam nog. Die horen we later wel.
Syriëgangster (26) aangehouden op Schiphol

SCHIPHOL - Op Schiphol is vrijdag een 26-jarige vrouw aangehouden die terugkeerde uit Syrië. Het Openbaar Ministerie laat weten dat zij verdacht wordt van deelneming aan een terroristische organisatie en het voorbereiden van terroristische misdrijven.

De vrouw uit Den Haag reisde in 2013 af naar het grondgebeid van de Islamitische Staat. Ze liet een afscheidsbrief achter waarin ze dat ook schreef. Justitie in Nederland vaardigde in 2016 een internationaal arrestatiebevel voor de vrouw uit. Op 22 december 2019 werd de vrouw aangehouden in Turkije toen zij met haar man en drie minderjarige kinderen illegaal de grens probeerde over te steken vanuit Syrië.

Onder begeleiding van de marechaussee is de vrouw met haar kinderen terug naar Nederland gevlogen. De kinderen zijn door de Raad voor de Kinderbescherming ondergebracht op een veilige plek. De vrouw is voor twee weken in bewaring gesteld.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9330004 ... p-schiphol
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Hartsvriendin van Laura H. langer vast

Drie teruggekeerde IS-vrouwen blijven langer vastzitten. Dat heeft de Rotterdamse rechter dinsdag besloten. Een van hen is Siobhan W., de hartsvriendin van Laura H.

Siobhan (roepnaam Sofie) W. is een van de vrouwen die kon terugkeren naar Nederland met geld dat is oorgesluisd door terrorist Samir A., oud-lid van de Hofstadgroep. Die zit nog vast vanwege terrorismefinanciering. Samir stuurde geld naar zeker veertien IS-vrouwen in Koerdische kampen.

Siobhan is een van de meer bekende IS-vrouwen. Ze duikt als hartsvriendin van Laura H. op in de gelijknamige bestseller van journalist Thomas Rueb. Ze wordt daar ’Helen’ genoemd en omschreven als mooi, met ’felblauwe ogen en rood haar’.

Laura en Siobhan kenden elkaar al voor het vertrek naar Syrië. In Zoetermeer trokken ze in 2014 met hun nikab veel bekijks. Na een maand was Siobhan opeens verdwenen. Kort daarna meldde ze zich weer via WhatsApp. Ze zat in IS-gebied. De politie verhoorde Siobhans vader, staat te lezen in het boek: ’Er kwamen problemen in ons gezin, die kwamen tot een uitbarsting en toen heeft ze het huis verlaten. Ik heb haar sindsdien nooit meer gezien.’

Tegenvallende kalifaat
Laura en Siobhan trokken er in Raqqa samen op uit. Volgens Laura konden ze alleen aan elkaar kwijt dat ze wilden vluchten uit het tegenvallende kalifaat. Ze planden samen een ontsnapping met een taxi naar de grens, maar de chauffeur maakte rechtsomkeert, probeerde hen te verleiden en zette hen uiteindelijk af op het vertrekpunt. Laura wilde na de mislukte poging nog steeds vluchten, maar Siobhan liet de moed volledig varen, zo beschrijft ze in het boek.

Ze werd opgehaald door haar man en wilde nauwelijks nog iets met Laura te maken hebben. Kort daarna wist Laura toch de grens met Koerdisch gebied te bereiken. Siobhan volgde pas veel later, toen het kalifaat volledig instortte met Baghoez als laatste bastion.

Siobhan zou direct na haar aankomst in IS-gebied spijt en heimwee hebben gekregen. Ze voelde ze zich in de maling genomen en wilde terug, maar uiteindelijk is ze tot het einde toe gebleven. „Als alleenstaande vrouw kun je geen kant op in IS-gebied”, zegt haar advocate Levy. Uiteindelijk belandde ze in het Koerdische kamp Al-Hol.

Biecht
Daar werd ze geïnterviewd door een Vlaamse journalist. „Ik nam deel aan een groepering die zware misdaden heeft begaan”, biechtte ze op. „Dat ontken ik niet, al heb ik zelf nooit iemand kwaad gedaan. Maar ik verdien straf, ik ben bereid om naar de gevangenis te gaan in Nederland.”

Volgens de officier van justitie blijkt uit Whatsapp-gesprekken dat Siobhan zich wel degelijk bewust was van wat er in IS-gebied aan de hand was. „En de ze de taken op zich heeft genomen zoals IS die voor zich ziet.” Ook deed ze mee aan een chatgroep die draaide om wapenhandel.

Zelf zegt ze dat ze blij is dat ze terug is. „Ik probeer mijn toekomst weer op te bouwen. Studies, reïntegratieprojecten, ik doe aan alles mee. Ik wil weer verder met de toekomst en probeer te vergeten wat ik heb meegemaakt.”

Sadaf S.
Net als Siobhan blijven ook Loubna W. uit Emmen en Sadaf S. uit Den Haag langer vastzitten in afwachting van de inhoudelijke rechtszaak, besloot de rechter dinsdag. Sadaf is alleen bekend van een kort interview dat werd uitgezonden bij De Wereld Draait Door, nadat het kalifaat was ingestort. Daarin zei ze dat ze nog steeds geloofde in de Islamitische Staat. Maar volgens haar advocaat was zei ze dat uit angst voor fanatiekere IS-vrouwen. Er is verder niet bekend dat ze zich positief over het kalifaat heeft uitgelaten op sociale media.

Sadaf zegt dat ze altijd heel voorzichtig was met wat ze tegen wie zei. „Als dat mijn hoofd op mijn lichaam houdt, doe ik dat. Ik ben bij IS twee keer in de gevangenis gekomen. Ik had iets over de profeet gezegd wat ik niet zo bedoelde. En ook iets over hun leider. Drie dagen lang heb ik gedacht dat mijn hoofd eraf zou gaan of dat ik een kogel door mijn hoofd zou krijgen. Dat gevoel zal ik nooit vergeten. Zeker niet toen de rechter zei: ’als u nog één met zo’n geval hier komt, dan open je je ogen weer in een andere wereld.”’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door King George »

IS-kinderen terug in Zweden – Poseerden met wapens en afgehakte hoofden

Door DissidentNL - 2021-02-04

Kinderen van een vrouwelijke IS-terrorist die naar Zweden terugkeerde, poseerden met wapens en afgehakte hoofden op foto’s die in Syrië werden gemaakt, meldt SVT.

De nu 48-jarige IS-vrouw reisde in 2013 met haar vijf minderjarige kinderen naar Syrië en sloot zich aan bij de terreurgroep Islamitische Staat. Diezelfde zomer werd haar toenmalige echtgenoot, volgens het Bulletin bekend als “Abu Omar al Kurdi”, gedood tijdens gevechten in Syrië.

Nu is de vrouw terug in Zweden en heeft ze twee van haar dochters meegenomen, die nu veertien en drie jaar oud zijn. De dochters zijn opgevangen door de sociale dienst volgens de Wet Jeugdzorg. Het blijkt uit een twee weken oude uitspraak van de administratieve rechtbank in Göteborg, die Samhällsnytt heeft ingezien.

Afbeelding

Volgens de uitspraak zijn drie broers van de meisjes in Syrië vermoord en heeft de vrouw ook nog twee dochters die in Idlib in hetzelfde land blijven. Bij aankomst in Zweden verklaarde de 48-jarige dat ze niet naar Zweden wilde en dat ze daarvoor ook niet wilde. “Dit komt overeen met het feit dat ze haar kinderen geen Zweeds heeft geleerd, ondanks het feit dat ze zelf vloeiend Zweeds kan spreken en een Zweedse opvoeding heeft gehad”, schrijft de rechtbank in haar arrest.

Het feit dat de vrouw heeft aangegeven niet naar Zweden te willen en dat twee van haar dochters in Syrië blijven, betekent dat de Zweedse autoriteiten vrezen dat de vrouw zal proberen terug te keren naar Syrië en haar twee kinderen in Zweden mee zal nemen, als ze de kans krijgt. Een omstandigheid die zwaar woog bij de beslissing om voor de dochters in Zweden te zorgen. “Ze moeten worden omringd door gezonde waarden die niet worden gekenmerkt door gewelddadig extremisme”, schreef de rechtbank.

Afbeelding

Volgens het vonnis heeft het 14-jarige meisje “meest traumatische gebeurtenissen meegemaakt, zoals de dood van haar vader en drie broers” in Syrië. Uit een bezorgdheidsrapport van de politie blijkt dat het 14-jarige meisje twee jaar geleden is gescheiden, toen ze nog maar twaalf jaar oud was. De indruk dat de kinderen traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt, wordt versterkt door privéfoto’s van de kinderen van de IS-vrouw in Syrië. Op de foto’s zijn de kinderen te zien die poseren met wapens en afgehakte hoofden in het islamitische kalifaat.

De 48-jarige vrouw ontkent een gewelddadige islamist te zijn. Ze zegt dat ze door haar toenmalige echtgenoot werd misleid om naar Syrië te gaan en dat ze slechts een huisvrouw was die zich niet mocht bemoeien met de activiteiten van de terreurgroep.


https://dissident.one/2021/02/04/is-kin ... e-hoofden/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door King George »

JIHADISTEN MOGEN NAAR NEDERLAND KOMEN.

22 JANUARI 2021 GERARD DE BOER

Op 26 november 2019 is gebleken dat een overgrote meerderheid van de Tweede Kamer, met uitzondering van PVV en FvD, het geen probleem vindt om jihadisten, die zich hadden aangesloten bij Islamitische Staat (IS), en dus een groot gevaar vormen voor de Nederlandse bevolking, naar ons land te laten terugkeren.



Afbeelding


https://gerard1945.wordpress.com/2021/0 ... and-komen/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Jihadbruid Yousra (31) voor rechter om extreme Telegramgroep

De 31-jarige jihadbruid Yousra L. uit Uithoorn, een moeder van drie kinderen, staat donderdag voor de rechter. Na terugkeer uit Syrië runde ze een jihadistische groep op het socialmedianetwerk Telegram. De groep GreenB1rds draagt het gedachtegoed van Islamitische Staat uit en roept op tot de gewapende strijd en het plegen van aanslagen.

Yousra L. stond in 2019 voor de rechter omdat ze in het IS-kalifaat is geweest met haar Britse man. Ze maakte daar ook gebruik van Facebook om andere vrouwen naar het strijdgebied te lokken met mooie verhalen. Tegen de rechter zweeg ze in alle talen over haar reis naar Syrië. Nu verdenkt justitie haar van het runnen van het platform Greenb1rds.

Dat stond vol jihadistische haatteksten. Er was bijvoorbeeld een handleiding te vinden voor het doorsnijden van de hals. Op een filmpje was te zien hoe vier gevangenen in oranje overall levend werden verbrand. Ook werd er een oproep verspreid om een aanslag te plegen op een kerk in Hilversum. In de appgroep worden berichten van het persbureau van IS gedeeld en filmpjes, onder meer van een zelfmoordaanslag en instructies voor het maken van een bomgordel.

GreenB1rds richtte de dreigingen met aanslagen specifiek op Nederland. Dat leverde bijvoorbeeld de tekst op: ’Varkens van Nederland, jullie moeten binnenkort betalen. Onze slapende cellen komen nu in beweging. Binnenkort geven we jullie de groeten. Jullie dachten veilig te zijn? Denk daaraan als we zeggen: we zullen wraak nemen. Laten we dit bloedige spelletje spelen, oh varkens. We zullen wraak nemen voor onze zusters en broeders en voor onze geliefde profeet Mohammed vrede zij met hem.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Silvan Schoonhoven doet verslag

Yousra verblijft net als andere vrouwelijke jihadverdachten in de nieuwe 'vrouwen-terroristenafdeling' van de gevangenis Zwolle.

Yousra kijkt verbaasd en skeptisch om zich heen als de aanklacht wordt voorgedragen. Ze vindt die blijkbaar onzin.

Yousra wordt onder meer verdacht van het aantasten van de waardigheid van gevangenen, door bij een filmpje waar IS-slachtoffers levend worden verbrand te schrijven: 'like roasted chicken'. Een oorlogsmisdrijf wat het OM betreft.

Yousra heeft MS. 'Ik heb 16 maanden mijn kinderen niet gezien, het gaan helemaal niet goed. Als enige van de 7 teruggekeerde vrouwen krijg ik m'n kinderen niet te zien. Het maakt me letterlijk...' Gek, bedoelt ze

Yousra begint te betogen 'dat dit Nederland is' en dat ze het recht heeft haar kinderen te zien. 'Ik wil weten hoe het met ze gaat.' Rechter: Wij kunnen daar vandaag niets mee

Yousra: 'het is deprimerend op de TA in Zwolle. Het regime is heel erg, er zijn geen boeken.' De rechter: Oh, ik las dat u laatst nog heeft gelezen. 'Alle mensen deugen.'

De rechter bespreekt nu het beeldmateriaal van het IS-kanaal Greenb1rds. Het OM wil twee filmpjes in de rechtszaal laten zien. 'Dat zegt meer dan beschrijven', zegt de OvJ.

Yousra L. heeft zich tot nu toe laten zien als een pittige tante, die haar verontwaardiging over haar behandeling en het proces niet onder stoelen of banken steekt. Geen zwijgende verdachte in elk geval

De rechter gaat nu haar levensloop bespreken. Yousra is geboren in Uithoorn, groot gezin. Vader werkte bij IBM. Moeder uit Marokko overgekomen. Gezin was islamitisch, maar 'erg westers', zegt Yousra.

Yousra: 'Alle Marokkanen gingen naar het vmbo, maar dat was te makkelijk voor mij.' Uiteindelijk toch niet gehaald. Op haar cv beweerde ze dat ze afgestudeerd was op een universiteit VS. Zo kwam ze te werken als headhunter op WTC Amsterdam. Zonder diploma.

Yousra, vrijuit babbelend: 'Het was money, money. Ik zat midden in Londen. Ik dacht: het gaat te goed, het kan nooit goed gaan. Ik kreeg een openbaring, toen wendde ik me tot God.'

Yousra ging na haar openbaring naar de orthodoxe moskee in Londen. Ze kocht een hoofddoek, deed haar westerse kleding weg en nam ontslag ('het was mannenwerk'). Dat was omstreeks 2012.

Yousra, ratelend half Engels, half Nederlands: 'Ik ging vol erin. Geen vriendschappen meer met mannen of niet-moslims. Ze werd office manager bij een Nederlands advocatenkantoor: De Brauw Blackstone Westbroek.'

Yousra: 'Ik was bang dat ik bij het verkeerde geloof terecht zou komen. Christendom of islam?' Het werd de islam. Toen kwam ze online haar man tegen. Hij reed in een roze truck met 'Ramadan' erop en deelde folders uit.

Ze leerde haar man kennen via Facebook. 'Daten gingen we natuurlijk niet doen, dus het was van: wat heb jij te bieden, wat heb ik te bieden.'

Yousra's man had twee jaar vastgezeten. 'We spaken af niet over het verleden te spreken.' Op de telefoon van de man stonden instructies voor het plegen van een zelfmoordaanslag.

Yousra: 'Hij was een good guy. Hij was mijn gids. Ik bad helemaal niet goed, hij leerde me de basics. En hij zei: je moet je hoofddoek ophouden op je werk. Ik had een roze hoofddoek, ik wilde er natuurlijk mooi uitzien.' Haar baas was er niet blij mee.

Yousra doet nu het Spaanse stemmetje na van een van haar collega's. Ze zit tegen de rechter te praten alsof ze in de kroeg zitten. 'Ik had issues joh, misschien kwam het door de zwangerschap'

Yousra deed zich vromer voor dan ze was, droeg een niqab maar voelde zich nog westers. 'Ik vond de islam moeilijk. Ik keek islamitische video's en las de Koran.' Ze begint opeens te huilen. En dan weer door op enthousiaste toon. 'De hemel is het belangrijkste'.

Yousra: Als ik christelijk was geworden, was ik waarschijnlijk heel orthodox geworden. Ik vind dat als je een geloof aanneemt, je dat ook écht moet omarmen. Niuet een beetje.'

Yousra: ik eet wel snoepjes met gelatine (van varkens). Mijn vriendinnen niet. Democratie? Nee, dat kan helemaal niet. Maar ik kies wel de regels van het land. In een islamitisch land is dat anders. Dan is het sharia. Te zot voor woorden om dat hier te willen.

Maar toch: 'Ik zou wel sharia willen hier. Dat is het beste voor de mensheid? Wat de sharia is? Ja eh...weet ik eigenlijk niet. Wat ik heb gelezen. Minder criminaliteit. Waarschijnlijk geen. Want je hand gaat er gewoon af als je steelt. Niks gratis shoppen.'

Yousra: 'Insha'allah zal er sharia ziijn in de hele wereld. Ik ga niet stemmen, ik doe niet mee met de democratie. Ik kijk in de gevangenis veel NPO politiek, heel interessant hoor, I love politics, maar ik zie wel veel gekke dingen hoor. Ze liegen!'

Yousra over Syrië en IS: 'Ik vond het gedurfd. Zomaar een nieuwe staat stichten, net als Israël.' Yousra ging er in 2015 zelf heen. In elk geval naar Turkije. Zelf ontkent ze te zijn doorgereisd.

Yousra zou tegen een schoonzus hebben gezegd dat haar man in het kalifaat is gesneuveld. 'Ik ga niets zeggen over mijn man'. Nu hapert het gesprek opeens. Ze kan net uitleggen waar haar man is gebleven als ze niet in Syrië zaten.

Rechter: Is het niet vreemd dat u niet weet waar uw man is en of hij dood is? 'Nou, wij moslims kijken echt heel anders tegen de dood aan. De profeet zegt: ga de dag in in de wetenschap dat je het einde niet haalt.'

Yousra: 'Het hiernamaals is het 'echie'. Daar gaat het om.' Ze weigert iet te zeggen over hoe haar man is overleden en houdt vol: nooit in Syrië geweest.

Maar uit getapte gesprekken blijkt dat ze wel degelijk in het IS-kalifaat zat Yousra heeft het over martelaren en dat ze 'een van de eerste mensen was daar'. Yousra: 'Dat heet bluffen. Zo heb ik ook mijn baan gekregen, he'.

Uiteindelijk, zonder man terug in Uithoorn, hertrouwde Yousra. 'Ik wilde me best aanpassen, de sluier afdoen, als ze m'n knderen maar niet afnemen. Ze pakken in Nederland namelijk kinderen af van praktiserende moslims. Ik ben zó vaak geterroriseerd!'

De gemeente gaf Yousra een buddy. Maar die stelde vragen. Yousra vertrouwde het niet. Ze stuurde haar weg, wilde geen contact meer. 'Later bleek dat ze 'deradicaliseringsregisseur' was'

Yousra over de kuffar: 'Dat zijn mensen die de waarheid ontkennen. Ik praat wel met ze, zoals mijn buurvrouw, dat was een zweverig typetje. Als iemand het niet wil horen, moet je niet gaan bekvechten. Dan hou je uiteindelijk niemand over.'

Yousra over het kalifaat: 'Waarom denkt u dat het is verdwenen? Tachtig landen hebben gebombardeerd. Belachelijk. Dat is nog nooit in de geschiedenis gebeurd, dat zoveel landen vechten tegen een kleine groep jongens, moslims die gewoon de islam wilden beleven.'

Yousra: 'Ik vind dat moslims een eigen staat mogen hebben. Vreselijk wat hen is aangedaan. Bemoei je met je eigen land. Trump begreep dat, die haalde de militairen terug'.

Yousra: 'Gruwelen in het kalifaat? Fake news, de NPO liegt. Ik geloof dat niet. Als ik die dingen hoor...tja, Rome is ook niet op één dag gebouwd. Er waren extremisten binnen IS. Die gingen mensen verbranden. Maar het is verboden te straffen met vuur.'

Yousra: 'Ik denk dat de ideologie van IS nog voortleeft. Dat zeg ik vanuit mijn neutrale, onderzoekende blik. Ik weet niet of ik die ideologie aanhang. Daar heb ik het over met de theoloog.'

Wilde Yousra dat het kalifaat zou voortbestaan? 'Ze bestaan nog. In Afrika bijvoorbeeld. Dat betekent de strijdkreet 'baqiya', de ideologie blijft.' Yousra riep thuis 'baqiya' tegen haar dochter.

Yousra zong bij haar kinderen een nasheed, een jihadlied, sprak over het paradijs en zei: 'wacht maar, we gaan ze vermoorden'. Yousra: Dat zei de profeet ook, dat is niks geks hoor.

Yousra sprak in een afgeluisterd gesprek tegen haar kinderen over iemand die werd doodgeschoten omdat hij iets naars over de profeet had gezet. 'Boeven zijn kafir, de politie zijn polytheïsten. Mensen die tegen IS zijn, gaan naar de hel. Papa was van IS en is in het paradijs'.

Een van Yousra's kinderen zei 'hond' tegen de man op de video die ze hen toonde. Yousra in dat afgeluisterde gesprek: 'De jihad zal voortbestaan, dood de kuffar, lekker voor ze.'

Rechter: Het lijkt erop dat u vindt dat kuffar dood moeten. Waarom liet u uw kinderen films zien over het doodschieten van mensen? Yousra: 'Jeugdbescherming maakte me gek. Ik was er ziek van en dacht: als ze mijn kinderen toch afpakken, dan maak ik ze maar radicaal.'

Mag je geweld gebruiken in de islam? Yousra raakt enigszins in verwarring. 'Op afvalligheid staat een doodstraf. Maar je mag dat niet zomaar ten uitvoer brengen. Dat mag alleen een sharia-rechtbank. Het is echt niet de wet van de jungle, zoals media soms denken.'

Onderbreking voor de lunch. Verder om 12.45. Yousra: 'Maar ik moet tien voor 1 bidden.' Dus het wordt 1 uur.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Iedereen heeft gegeten, Yousra L. heeft gebeden, we gaan weer verder.
dit stond er op Yousra's jihadkanaal Greenb1rds:

De rechter gaat nu over de jihad praten met Yousra. Wat is dat? Yousra houdt het op 'vechten in het leger'. Wat is een jihadist? 'Iemand die strijdt, moslims tegen moslims. Of tegen ongelovigen. Ik ben nu anti-IS. Die dingen die ik zei, dat was een zwarte periode.

Nu spreekt Yousra over Abdelatif Latifi, de man die in 2019 in Maastricht werd opgepakt. Ook iemand die bijdroeg aan het Greenb1rds Telegramkanaal. 'Hij gaf me aandacht.'

Yousra chatte met Latifi: ze wilde met hem trouwen. Hij had al een vrouw. Yousra vond zijn andere vrouw geen goede moslima, 'al haar vriendinnen zijn afvalligen'. Toen hadden ze ruzie.

Yousra had contact met Safiyya Shaikh, de vrouw die in Engeland is veroordeeld tot levenslang voor het voorbereiden van een aanslag op st Pauls cathedral. Yousra beroept zich nu voortdurend op haar zwijgrecht.

Yousra stuurde deze Britse vrouw geld en het lijkt erop dat Shaikh dat gebruikte voor het aanslagplan. 'Zwijgrecht zwijgrecht', herhaalt de voor de pauze erg spraakzame Yousra.

De politie kwam de Britse terroriste op het spoor toen die op bezoek wilde gaan bij Yousra in Nederland. Maar die wil er niets over zeggen. En ook niet over twee IS-vlaggen die in haar huis in Uithoorn lagen. Gekocht op Ali.

Yousra bestelde de IS-vlaggen bij Ali om te kijken of die door de douane zouden komen. 'Dat was gewoon grappig'.

Yousra stuur geld naar twee Nederlandse jihadbruiden (Souad D. en Loes F.) die uit Syrië waren ontkomen naar Turkije. Die stonden op de sanctielijst terrorisme. 'Ik wilde ze gewoon helpen, ze moesten op één matrasje slapen.'

Yousra maakt zich weer boos over de aanvallen van de 80 landen sterke coalitie op Baghoez, het laatste IS-bolwerk. 'Er zaten daar heel veel vrouwen en kinderen. En tiran Assad laten ze met rust.'

Yousra: 'in de gevangenis lees ik veel islamitische boeken. Veel wat ik dacht dat mocht, mag helemaal niet. En omgekeerd. Veel lezen heeft mijn beeld heel anders gemaakt. Zoals over takfir (het tot ongelovige bestempelen van een andere moslim). Dat mag helemaal niet.

In de gevangenis probeert Yousra Arabisch te leren. Daarna is Hebreeuws aan de beurt. Ze ziet de TA als een soort klooster, waar ze tot studie komt. Zonder kinderen, 'alleen met mijn God'.

Nu komt Telegram-kanaal Greenb1rds aan de orde, het IS-propagandaplatform waar Yousra een leidende rol in speelde

Yousra, geïrriteerd: 'Gaat het nou de hele tijd over Greenb1rds? Het is niet eerlijk, ik mag hier niet praten over de achterliggende redenen. Waarom alles zo is gegaan.' Ze begint weer over haar kinderen.

Yousra wil het liever hebben over een Amsterdamse advocaat die haar kinderen iets zou hebben aangedaan. Ze raakt geëmotioneerd.

Er waren vermoedens van misbruik. Yousra beschuldigt haar ex, de Amsterdamse advocaat. Ze deed aangifte. 'Er kwam niks van. Toen dacht ik: ga ik op de politie zitten wachten? Toen schreef ze de advocaat: 'muslim problems, muslim solutions'. Ze wilde hem dood.

Yousra: 'Ik wilde hem en zijn moeder van een flat af duwen.'

Yousra: 'ik dacht hoe ik hem dood kon maken. Gif is heel makkelijk. Ik ben op internet gaan zoeken naar mogelijkheden om hem te vermoorden. Een wapen, een bom, een bomgordel. Maar een AK is niet zo makkelijk te vinden hoor. Ricine is niet zomaar te vinden'

Volgens Yousra kwam ze vanwege de kwestie met haar kinderen bij Greenb1rds terecht. 'Afleiding. Ik krijg genoeg van Judge Judy kijken, toen kwam ik op islamitische kanalen op Telegram. Van het een kwam het ander.'

Het toch al opmerkelijke verhaal van Yousra L. krijgt vanmiddag weer een bizarre plotwending. Ze zit nu vrijuit te vertellen over haar moordplannen.

Yousra: 'Wat je op Greenb1rds allemaal zag! Bommen maken, dat soort dingen.' De overheid deed niets, ze wilde het recht in eigen handen nemen tegen haar man omdat die 'gekke dingen had gedaan met de kinderen'

Yousra: 'Ik ben helemaal geen trainer in hoe je mensen kunt vermoorden.' Maar ze had gelezen over de Zwarte Weduwe die haar man vergiftigde. Dat wilde zij ook bij haar man.

Greenb1rds werd ontdekt door blogger Azazel die over het kanaal publiceerde. Yousra: 'Ik viel zo op, ik kreeg aandacht.' Ze plaatste oproepen om geld te sturen aan de IS-vrouwen in Koerdische kampen.

De rechters proberen nu te ontrafelen of en hoe Yousra nou de 'admin' werd van het IS-kanaal Greenb1rds. Ze ontkent dat zij Greenb1rds was, maar beroept zich op haar zwijgrecht als de rechter doorvraagt.

Yousra zegt dat anderen Greenb1rds beheerden. Rechter: 'Als je het zo allemaal onder elkaar zie in het dossier, lijkt dat niet zo logisch.'

Yousra, die vanochtend nog honderduit praatte, ontspannen leek en grapjes maakte, wordt steeds strakker en geïrriteerder. Ze zegt bijna niks meer
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Er stond vandaag nog een Jihadbruid voor de rechter.
OM eist vier jaar cel tegen jihadbruid Fatima H. uit Tilburg

Het Openbaar Ministerie heeft donderdag vier jaar cel geëist tegen de 25-jarige Fatima H. uit Tilburg, omdat zij deel zou hebben uitgemaakt van terreurorganisatie IS en terroristische misdrijven zou hebben voorbereid. H. verbleef vanaf de zomer van 2013 zes jaar lang in het strijdgebied van IS in Syrië.

H. was getrouwd met een Belgische IS-strijder, die in 2017 om het leven kwam. Met hem kreeg zij twee kinderen. Daarna is H. volgens justitie nogmaals getrouwd, maar onduidelijk is gebleven of ook die man een actieve jihadist was. In 2019 keerde H. met haar twee kinderen via Turkije terug naar Nederland. Zij zit inmiddels 450 dagen in voorarrest. Haar terugkeer zou deels zijn betaald door Samir A., een bekende salafist die momenteel in Nederland wordt vervolgd voor het financieren van terrorisme.

H. zei donderdag tijdens haar proces dat zij de gewelddadige ideologie van IS verafschuwt en dat zij destijds niet heeft geweten dat haar man een strijder was. Ook verklaarde ze dat ze destijds naar Syrië is afgereisd „om weeskinderen te helpen.” Het OM gelooft niets van dat verhaal en zegt dat er tal van harde aanwijzingen zijn dat H. ruim voor haar vertrek in de ban raakte van IS. De officier van justitie: „Fatima wist wat er in het strijdgebied gebeurde en wat het oogmerk van IS was. Dat wist ze al voor haar vertrek. Ze heeft trouw gezworen aan de kalief en ondersteunde haar strijdende man.”

Volgens het OM heeft H. zich bepaald niet gedragen als een min of meer onwetende echtgenote van een jihadstrijder. Justitie beoordeelt haar rol als aanzienlijk actiever dan andere vrouwelijke uitreizigers en wees erop dat zij over oorlogswapens beschikte en op sociale media propaganda maakte voor het leven in het strijdgebied.

Ongewenst vreemdeling
H. is het Nederlanderschap in december ontnomen en tot ongewenst vreemdeling verklaard. Zij heeft hoger beroep aangetekend tegen deze beslissingen. Als ze dat verliest, zal zij na het uitzitten van een eventuele straf Nederland moeten verlaten. H. beschikt nog over een Marokkaans paspoort. Haar twee jonge kinderen zijn ondergebracht bij een familielid.

Het OM vond een celstraf van vijf jaar in beginsel op zijn plaats, maar hield rekening met de „jeugdige naïviteit” van H. ten tijde van haar vertrek. Zij was toen zeventien jaar oud. H. heeft trauma’s opgelopen door haar verblijf in Syrië, zo is vastgesteld. Zij raakte gewond bij een bombardement.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Nog een keer Syriëganger Fatima H.

Advocate Buruma: ,, Aan het eind zat er niets anders op dan zich over te geven aan de Koerden, een leger waar ze gruwelijke dingen over had gehoord. Ze had het telefoonnummer van haar zus op de kleding van haar kinderen genaaid. Ze wist niet of ze het zou overleven."

Advocate Buruma: ,,Fatima was 17 en ging naar Syrië in de naïeve veronderstelling dat je in een roze jurk en een vrolijke hoofddoek dingen konden veranderen. Haar ouders zeggend dat ze nog een kind was. Maar ze heeft daar gruwelijke dingen meegemaakt. Haar man is er overleden."
OM gaat hogere straffen eisen tegen Syriëgangers die langer bij IS zijn gebleven, zoals Fatima uit Tilburg

Het Openbaar Ministerie wil dat de Tilburgse Syriëganger Fatima H. (25) vier jaar de cel ingaat. De vrouw verbleef zes jaar lang in het gebied van terreurgroep IS. ,,Ze bleef IS trouw tot aan het eind, daarmee was haar aandeel groter dan dat van vrouwen die eerder terugkeerden."

De Tilburgse vertrok in 2013, ze was toen 17 jaar oud, naar Syrië. Ze bleef bij IS tot de val van de terreurgroep in het voorjaar van 2018. Daarna belandde ze in een detentiekamp in Syrië. Eind 2019 kwam ze weer terug naar Nederland, sinds die tijd zit ze vast.

Is Fatima H. (24) een naïef Tilburgs meisje of een doorgewinterde jihadbruid?
Haar rechtszaak, vandaag in de rechtbank in Amsterdam-Osdorp, is de eerste in een reeks van vrouwen van een ‘nieuwe’ lichting terugkeerders.

Want Fatima H. is niet de eerste teruggekeerde vrouw uit Syrië die in Nederland voor de rechter moet verschijnen, een handjevol ging haar al voor. Maar de Tilburgse is wel de eerste in een nieuwe reeks rechtszaken: van vrouwen die tot aan het eind, tot de val van IS en het kalifaat, in Syrië bleven. De vraag was van tevoren dan ook: eist het Openbaar Ministerie (OM) vandaag een hogere straf tegen een vrouw die tot het einde bij de terreurgroep bleef?

Een jaar cel
Eerdere teruggekeerde vrouwen kwamen er, in de ogen van de meeste Nederlanders, genadig af. Laura H. uit Zoetermeer kwam er al snel na aankomst in Syrië achter dat ze weer weg wilde, ze ontsnapte in 2016 en kreeg eenmaal terug in Nederland uiteindelijk 2 jaar cel, waarvan 1 jaar voorwaardelijk (de eis van het OM was 3 jaar, waarvan 1 jaar voorwaardelijk). En Senabel al-N., die in januari 2018 terugkwam uit IS-gebied, kreeg 30 maanden cel, waarvan 10 voorwaardelijk (ook hier was de eis 3 jaar, met een fors deel voorwaardelijk).

De komende maanden komt er echter een reeks vrouwen voor de rechtbank die veel langer in Syrië bleef: omdat ze niet weg konden of niet weg wilden. Na de val van IS belandden ze in detentiekampen in Noord-Syrië, waar ze vaak maanden of jaren vastzaten. Uiteindelijk ontsnapten ze daar uit met behulp van smokkelaars, meldden ze zich bij een Nederlands consulaat in Turkije, werden ze overgevlogen naar Nederland en op Schiphol aangehouden en vastgezet.

Als 17-jarige naar Syrië
Dat geldt ook voor Fatima H. Zij vertrok in 2013 als 17-jarige naar Syrië, gelokt door de mooie woorden van Europese vrouwen die daar al waren. Fatima dook pas eind 2019 weer op in Turkije. In Syrië bleek ze getrouwd te zijn geweest met een bekende Belgische jihadist, Ali el Morabit. De Belg zou een leidinggevende rol hebben gehad bij IS. Ze kregen samen twee kinderen die met Fatima mee terugkwamen. El Morabit is waarschijnlijk in Syrië omgekomen. Hij is in België bij verstek tot vijf jaar cel veroordeeld.

Het OM verdenkt Fatima ervan lid te zijn geweest van IS. ,,Vrouwen die onderdeel uitmaakten van die terreurgroep hadden als taak het overbrengen van de ideologie op hun kinderen, het onderhouden van de strijders en het verspreiden van propaganda.” Naast het verspreiden van die propaganda op social media (Fatima postte onder meer berichten met wapens erin) stelt het OM dat de Tilburgse ook heeft geprobeerd een andere Nederlandse vrouw naar Syrië te laten komen. ,,Zij is echter op tijd tegengehouden.”

Strafmaat moet omhoog
,,Fatima was bijna 6 jaar bij IS, tot de val in Baghouz. Ze heeft gedaan wat IS van haar vrouwen verwachtte. Ze sprak op social media haar steun uit. Haar aandeel was groot, groter dan dat van teruggekeerde vrouwen die eerder voor deze rechtbank kwamen”, stelde officier van justitie Sannes. ,,Omdat deze vrouwen tot het einde bij IS zijn gebleven, moet de strafmaat omhoog. In beginsel zou een straf van 5 jaar passen.”

Het OM eiste uiteindelijk vier jaar tegen de Tilburgse. Ze kreeg een jaar ‘strafkorting’ vanwege de jonge leeftijd (17 jaar) waarop ze naar Syrië vertrok. Justitie eiste geen voorwaardelijke celstraf. Dat heeft weinig zin. Fatima H. wordt na haar celstraf waarschijnlijk Nederland uitgezet.

De Tilburgse voer dezelfde verdediging als vrijwel alle vrouwen voor haar: ‘we waren wel in het kalifaat, maar leefden er als huisvrouw en moeder’. De vrouwen zeggen vooral binnen te zijn gebleven en niet meegedaan te hebben aan de gruwelen van terreurgroep IS. Ze zeggen niets gezien te hebben van de onthoofdingen in Raqqa, niets te hebben geweten van de slavernij waaraan Jezidi-vrouwen en kinderen werden onderworpen. Omdat het Openbaar Ministerie doorgaans geen bewijs heeft dat de vrouwen ook gevechtshandelingen hebben verricht, zijn de straffen die ze krijgen enkele jaren lager dan die van teruggekeerde mannen.

Agressief
Fatima vertelde vanochtend in de rechtbank wel aan haar man Ali te hebben gevraagd wat hij deed, maar kreeg daar volgens haar geen antwoord op. ,,Dat waren niet mijn zaken, zei hij. En hij werd agressief.” Ze vertelde ook naar Syrië te zijn gegaan om ‘mensen daar te gaan helpen'. ,,Ik ging er niet per se heen om een man te zoeken.”

De rechtbank stelt een hele reeks vraagtekens bij de onwetendheid van Fatima. Zo was ze onder meer bevriend met een Belgische vrouw die bij de religieuze politie van IS zat. Van haar kreeg ze een jas die van een Syrische vrouw in beslag was genomen omdat hij ‘te kleurig was'. Fatima: ,,Die jas heb ik gevraagd zodat ik hem weer kon teruggeven aan die Syrische vrouw.”

FBI
Ook zitten er in het dossier FBI-stukken waaruit blijkt dat Fatima in de Whatsappgroep ‘Martkplaats van het kalifaat’ zat, daarin werden bomgordels, wapens en kinderkleding te koop aangeboden. Fatima zou er om wapens hebben gevraagd. Haar antwoord: ,,Ik weet niet meer waarom.”

Ze wist uiteindelijk in 2019 uit het Syrische detentiekamp te ontsnappen. Daarvoor kreeg ze hulp van de bekende Nederlandse jihadist Samir A. , voormalig lid van de Hofstadgroep. Hij zamelde in Nederland geld in voor de vrouwen in de kampen en zit daar inmiddels ook voor vast.

De Tilburgse is tijdens haar verblijf in Syrië gewond geraakt en heeft in het ziekenhuis gelegen. In de gevangenis in Zwolle, waar ze nu verblijft, heeft ze daar herbelevingen van. De twee kinderen van Fatima verblijven bij familie. Ze wil, als ze weer vrij is, een toekomst met hen opbouwen. Die toekomst ligt waarschijnlijk niet in Nederland, de overheid heeft haar Nederlandse nationaliteit afgepakt. De geboren Tilburgse heeft ook nog de Marokkaanse nationaliteit. ,,Ik wil meewerken aan vertrek, beter dan hier illegaal te leven.”

Advocate Tamara Buruma vindt dat haar cliënte vrijgesproken moet worden, er is volgens haar niet bewezen dat ze deelnam aan IS. ,,Fatima was een burger. Het wonen in IS-gebied en krijgen van kinderen daar, kan toch niet strafbaar zijn? Dan maak je toch geen onderdeel uit van de machthebbers? Niet iedereen die er woont, maakt onderdeel uit van de organisatie.” Fatima dacht, volgens Buruma, misschien wel dat haar man bij IS zat, maar wist niet zeker. ,,Hij antwoordde niet.”

Ze wees ook op de zware tijd die de Tilburgse heeft gehad. Ze raakte, toen ze zwanger was, zwaar gewond door een bom en verloor daardoor haar ongeboren kind. ,,Na de dood van haar man Ali in 2017 ontstond een hectische tijd, ze moest steeds weer vluchten: met een kind op de buik en een kind op de arm. Verbleef soms in een vrouwenhuis, die niet per se door IS werden gedreven. Het was ieder voor zich. In Baghouz moesten ze schuilen in kuilen, de Koerdische strijders kwamen van alle kanten. Er was ook gevaar van berovers en verkrachters.”

Ook wil Buruma dat rekening wordt gehouden met de tijd dat Fatima al vast heeft gezeten in een Koerdisch detentiekamp.

Uitspraak in de zaak is op 18 maart.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

En nog wat extra informatie over Jihadbruid Yousra.
Jihadbruid Yousra (31) wilde advocaat vermoorden

De Nederlandse jihadbruid Yousra L. wilde een Nederlandse advocaat vermoorden nadat ze was teruggekeerd uit IS-gebied en vanuit Uithoorn een haatkanaal beheerde op Telegram.

Dat Syriëganger Yousra L. de advocaat wilde doden omdat hij haar kinderen zou hebben misbruikt, bleek donderdag tijdens een bizarre rechtszitting in Rotterdam. Justitie verdenkt haar van een lijst terroristische misdrijven, zoals het oproepen tot een aanslag en deelname aan IS.

Greenb1rds
De opsporingsdiensten kwamen IS-kanaal Greenb1rds op het spoor mede door het onderzoek van jihadblogger Azazel. Het platform stond vol oproepen tot aanslagen, executievideo’s en andere IS-propaganda. Het bleek te worden gerund door Yousra L. uit Uithoorn, een moeder van drie kinderen. Ze werd aangehouden in oktober 2019. Al eerder was in Maastricht een Greenb1rds-lid opgepakt. Ook in Engeland pakte de politie een vrouw op die actief was op het jihadkanaal. Zij kreeg vorig jaar levenslang vanwege een aanslagplan op St. Pauls Cathedral in Londen. De drie verdachten kenden elkaar goed.

Yousra L., die donderdag voor de rechter staat, heeft een opmerkelijke levensloop. Haar vader had een goede baan bij IBM, ze haalde het vmbo niet maar presenteerde zich op haar cv als afgestudeerd aan een Amerikaanse universiteit. Zonder diploma belandde ze op een advocatenkantoor in Londen en op het World Trade Center in Amsterdam bij het prestigieuze bureau De Brauw Blackstone Westbroek. ,,Het was money, money. Ik zat midden in Londen. Ik dacht: het gaat te goed, het kan nooit goed gaan. Ik kreeg een openbaring, toen wendde ik me tot God.’’ Ze begon een sluier te dragen.

Misbruik
Ze ontmoette een radicale man die in een roze busje islamitische folders verspreidde. Met hem zou ze daarna in Syrië zijn beland. Haar echtgenoot sneuvelde en Yousra keerde terug. Daar ontstond een probleem met haar kinderen. Ze beschuldigt een Amsterdamse advocaat van misbruik. Omdat de overheid geen stappen tegen hem ondernam, besloot ze hem te vermoorden.

,,Ik bedacht hoe ik hem dood kon maken. Ik wilde hem en zijn moeder van een flat af duwen. Gif is heel makkelijk. Ik ben op internet gaan zoeken naar mogelijkheden om hem te vermoorden. Een wapen, een bom, een bomgordel. Maar een AK is niet zo makkelijk te vinden hoor. Ricine is niet zomaar te vinden.’’

Levend verbrand
Op zoek naar moordmethoden kwam ze op berichtendienst Telegram terecht. Daar stuitte ze op de jihadistische groep Greenb1rds. Dat stond vol jihadistische haatteksten. Er was bijvoorbeeld een handleiding te vinden voor het doorsnijden van de hals. Op een filmpje was te zien hoe vier gevangenen in oranje overal levend werden verbrand. Ook werd er een oproep verspreid om een aanslag te plegen op een kerk in Hilversum. In de appgroep worden berichten van het persbureau van IS gedeeld en filmpjes, onder meer van een zelfmoordaanslag en instructies voor het maken van een bomgordel. ,,Wat je op Greenb1rds allemaal zag’’, zegt Yousra. ,,Bommen maken, dat soort dingen.’’

De rechter probeert uit te zoeken hoe radicaal Yousra is en was. Ze denkt ‘dat de ideologie van IS nog voortleeft’, vindt dat op afvalligheid de doodstraf staat, vindt Islamitische Staat ‘gedurfd’ en dat tachtig landen IS hebben aangevallen, noemt ze ‘belachelijk’. ,,Dat is nog nooit in de geschiedenis gebeurd, dat zoveel landen vechten tegen een kleine groep jongens, moslims die gewoon de islam wilden beleven.’’

Yousra L. zegt dat ze nu gematigder denkt. ,,Ik heb nooit trouw gezworen aan iemand, ik ben nooit lid geweest ergens van. Heb geen opdrachten gekregen. Ik bekeek al die dingen vanwege de afleiding, escapisme.’’

Maar het materiaal dat justitie aan haar toeschrijft op Greenb1rds is extreem gewelddadig en gruwelijk. Video’s van het executeren van gevangenen leveren volgens het OM zelfs een oorlogsmisdrijf op. Uit afgeluisterde gesprekken, analyse van chats, telefoons en iPads blijkt volgens het OM dat de filmpjes en geweldoproepen voor een groot deel van Yousra afkomstig zijn.

De zaak gaat in maart verder. Dan komt het OM met de strafeis en voert advocaat Özdemir verdediging.
De rechter vroeg wat 'green birds' eigenlijk betekenen. 'Ook als rechter mag je nieuwsgierig zijn, ik heb het gewoon gegoogled. Ik las dat de zielen van martelaren als groene vogels naar het paradijs gaan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Britse IS-bruid mag toch niet terug naar Verenigd Koninkrijk

Een vrouw die zich als Britse tiener in Syrië aansloot bij Islamitische Staat, mag niet naar het Verenigd Koninkrijk terugkeren, ook niet om het afnemen van haar staatsburgerschap aan te vechten. Dat heeft het Britse Hooggerechtshof geoordeeld.

De vrouw, Shamima Begum, is nu 21 jaar. Ze was 15 toen ze in februari 2015 met twee andere schoolmeisjes uit Oost-Londen Engeland verliet en naar IS in Syrië reisde. Ze zit nu in het noorden van Syrië vast in een kamp dat wordt bewaakt door gewapende bewakers.

Het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken nam haar twee jaar geleden om veiligheidsredenen de Britse nationaliteit af. Ze wil terugkeren naar het Verenigd Koninkrijk om die beslissing aan te vechten.

Veiligheid van het publiek
Afgelopen zomer oordeelde het Britse Hof van Beroep dat haar de mogelijkheid moest worden geboden om terug te keren, omdat ze vanuit het kamp in Noord-Syrië niet effectief in beroep kon gaan tegen de beslissing.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken stapte daarop naar het Hooggerechtshof met het argument dat haar terugkeer "aanzienlijke nationale veiligheidsrisico's zou creëren". Het Hooggerechtshof zegt nu dat haar rechten niet geschonden zijn toen haar toestemming werd geweigerd om terug te keren.

Volgens Lord Reed, president van het Hooggerechtshof, zijn de rechters unaniem tot hun uitspraak gekomen en had de regering het recht om te voorkomen dat Begum terugkeerde naar het VK. "Het recht om te worden gehoord gaat niet boven alle andere overwegingen, zoals de veiligheid van het publiek", zei hij.

Getrouwd met Nederlander
Begum trouwde vrij snel na haar aankomst in Syrië met de Nederlandse IS-aanhanger Yago Riedijk. Britse journalisten vonden haar in 2019 in een Syrisch vluchtelingenkamp, toen ze hoogzwanger was. Nadat ze was bevallen, probeerde Riedijk met Begum naar Nederland te gaan. Dat lukte niet en hun baby overleed niet veel later.

Dat kindje zou het derde van Riedijk en Begum zijn geweest dat in Syrië stierf. In een interview met de Volkskrant zei Riedijk dat hij eerder een zoon en een dochter verloor, door verhongering.

Het stel trok mee met IS tot er nog maar een paar vierkante kilometer van het kalifaat over was, in Barghouz, dat twee jaar geleden werd ingenomen door de Koerden en het Syrische leger. Riedijk is in Nederland bij verstek veroordeeld tot zes jaar cel voor deelname aan een terroristische organisatie. De twee zeggen zelf dat ze geen misdaden hebben gepleegd of propaganda hebben gemaakt voor IS.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Shamima Begum tells Sky News that people should feel 'sympathy' towards her

Shamima Begum: IS bride 'angry, upset and crying' after court rules she can't return to UK

Her friends at their camp in northern Syria told Sky News she is refusing to speak to them.

IS bride Shamima Begum is "very angry, upset and crying" after being refused permission to return to the UK to fight a decision to strip her of British citizenship.

On Friday, five Supreme Court justices unanimously turned down her request to be able to return to the UK to fight for her citizenship to be restored.

Home Secretary Priti Patel welcomed the news, saying it "reaffirmed the home secretary's authority to make vital national security decisions".

Now aged 21, Begum was one of three schoolgirls from Bethnal Green who travelled to Syria. The other two are thought to have been killed in the conflict.

After marrying an IS fighter from the Netherlands, she had already lost two children and the third died shortly after being born.

And initially, the Court of Appeal said she should be allowed to return to fight the case.

However, in November, the Home Office appealed that decision at the Supreme Court, arguing that allowing her to return to the UK "would create significant national security risks" and expose the public to "an increased risk of terrorism".

Lord Reed said: "The Supreme Court unanimously allows all of the home secretary's appeals and dismisses Ms Begum's cross-appeal.

"The right to a fair hearing does not trump all other considerations, such as the safety of the public."

Also in their ruling, the five law lords criticised the Court of Appeal for making its "own assessment of the requirements of national security" and ignoring the home secretary "despite the absence of any relevant evidence before it, or any relevant findings of fact by the court below".

A different ruling could have had huge significance for the government, which has revoked the citizenship of about 150 British nationals on grounds of national security.

Begum, who is currently living in the Roj camp in northern Syria refused to talk to journalists on her lawyer's advice.

But her friends told Sky News: "She's very angry. And she's very upset and crying. She doesn't want to talk to us."

Ms Patel's predecessor Sajid Javid, who took the decision to revoke Ms Begum's citizenship, said he "strongly welcomed" the Supreme Court's ruling.

"There are no simple solutions to this situation, but any restrictions of rights and freedoms faced by this individual are a direct consequence of the extreme actions that she and others have taken, in violation of government guidance and common morality."

Begum is currently in a camp controlled by armed guards in northern Syria.

She cannot speak to her lawyers or participate in a hearing by video.

Begum spoke to Sky News days after her third baby was born in February 2019, telling correspondent John Sparks "a lot of people should have sympathy" for her as there was no evidence she had done anything dangerous.

But later that year Ms Patel vowed Begum would never be allowed to return to the UK.

Following today's ruling she said: "The government will always take the strongest possible action to protect our national security and our priority remains maintaining the safety and security of our citizens."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Pilgrim »

Kinderen in IS-vluchtelingenkampen – “We willen geen dokter of onderwijzer worden. We zullen krijgers zijn en ongelovigen doden”

Geplaatst op 7 maart 2021

Afbeelding

Dit zijn de ‘zielige’ kinderen die deugmensen in West-Europa terug willen halen. Ze zijn opgeleid voor de jihad. De jongens zijn er om in de toekomst krijgers te worden en zelfmoordterroristen. De meisjes zijn er om meer jihadisten te baren.

Al-Hawl is een enorm kamp en Islamitische Staat heeft veel controle. Er wordt voor gezorgd dat mensen correct leven en zich houden aan en gehoorzamen aan de Sharia. De bewoners van het kamp worden gestraft en executies worden uitgevoerd. Sommigen van hen zijn behoorlijk walgelijk, zegt Alan Duncan journalist voor The SUN. Er zijn meer dan 60.000 inwoners in het kamp waarvan 27.000 kinderen.

Bekijk HIER het filmpje

Geplaatst door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2021/03/07 ... gen-doden/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Mahalingam »

Leidse ISIS-strijder Reda N. komt in juni weer vrij, en is dan zogenaamd niet meer staatsgevaarlijk

Aankomende jaren mogen we ons schrap gaan zetten voor weer een nieuwe ronde van losgeslagen ‘verwarde personen’. Het Hof heeft ISIS-strijder Reda N. uit Leiden tot 4,5 jaar cel veroordeeld. Omdat hij al een tijd heeft vastgezeten, komt hij in juni op vrije voeten. Zijn Utrechtse reisgenoot Oussama A. blijft nog wel eventjes vastzitten. Hij krijgt zeven jaar cel in hoger beroep vanwege foto’s bij een gekruisigd lijk.

Dit kan echt alleen maar fout gaan. Binnenkort komt de Syriëganger en ISIS-strijder Reda N. vrij. Is hij een hervormd mens? Nee: volgens de reclassering geloofde Reda N. drie maanden geleden nog steeds in de Islamitische Staat en stond hij positief tegenover het plegen van aanslagen. Drie maanden later zou Reda N. “ten goede zijn veranderd” en heeft hij “zijn baard afgeschoren”, zegt De Telegraaf. Dit kun je toch niet serieus nemen:

En dus zal Reda N. vrij over de Leidse singels kunnen flaneren vanaf aanstaande zomer, ondanks zijn loyale medewerking aan de genocidale moordclub ISIS. Sterker nog: in juni dreigt er dus gewoon een terrorist vrij te komen, omdat het Nederlandse rechtssysteem totaal niet om weet te gaan met mafketels van dit kaliber.

Zelfs al zou deze terrorist niet op eigen houtje wat gaan proberen, dan zit de kans er dik in dat hij binnen de kortste keren weer contact legt met z’n andere vrijgekomen strijdmakkers en opnieuw een sharia-staatje op wil richten. Dit is namelijk wat zijn reisgenoot Oussama A., die nog een paar jaar moet brommen, in de periode rond 2014 zei:
“Hier trouwen, alles broer. Goeie leven. Strijden. Paradijs is sha allah.” Hij vertelde trots dat er ’zeventig landen tegen ons vechten’. ‘Maar is wel leuk man. 1. kogel paradijs. Of een raket. Hele snelle dood!’
Je kunt toch niet serieus denken dat dit soort gewetenloze criminelen ineens gerehabiliteerd zijn, alleen omdat ze zich vlak voor hun vrijlating een keer scheren en beginnen te gedragen? Kom nou toch…
https://www.dagelijksestandaard.nl/2021 ... evaarlijk/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Mahalingam »

German Woman Arrested for Joining ISIS, Enlisting Son to Be Killed in Fighting

BERLIN (AP) – A German woman accused of taking her son to Islamic State-controlled territory in Syria and fighting for the extremist group there was arrested Wednesday after landing in Berlin.

The woman, identified only as Stefanie A. in line with German privacy rules, travelled to Syria in 2016 to join her husband, federal prosecutors said in a statement. He had left Germany the previous year and was fighting for IS, they added.

Prosecutors said that the suspect joined IS after her arrival and, together with her husband, decided to have her son – aged under 15 at the time – get firearms training at a training camp run by the group. Her son was used in military operations and she also at some point became an IS fighter, they said.

The son was killed in an air raid in March 2018, according to the statement. Stefanie A. and her husband were later arrested.

She is suspected of membership in a foreign terrorist organization, violating her duty of care and a war crime, prosecutors said.
https://www.breitbart.com/europe/2021/0 ... -fighting/
Wat is er van de vader geworden?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Hof: Nederland hoeft geesteszieke IS-vrouw niet terug te halen

De Nederlandse Staat hoeft de psychotische en lichamelijk gehandicapte Chadia B. niet terug te halen uit een Koerdisch gevangenenkamp. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag bepaald.

De 32-jarige vrouw heeft een laag IQ, lijdt aan manie, waandenkbeelden en is gewond geraakt in de strijd. Ze mist een voet. Ze is een van de weinige Nederlandse vrouwen die nog in het vluchtelingenkamp Al-Hol in Noord-Syrië zitten. Andere Nederlandse IS-vrouwen verblijven in een oostelijker gelegen en zwaarder bewaakt kamp.

Voordat Chadia in 2013 vertrok naar het kalifaat, zag ze al schimmen. In haar psychose waarschuwde ze voorbijgangers bij een Amsterdamse moskee voor de hel. Ze raakte in de ban van een groep radicale vrouwen in Amsterdam-West. Toen reisde ze af naar IS-gebied. Ze keerde direct terug en ondanks smeekbedes van haar familie om haar in de gaten te houden of tegen te houden, slaagde ze erin in 2014 voor de tweede keer uit te reizen.

Twee jaar geleden trof Midden-Oostencorrespondent Harald Doornbos haar aan. Chadia miste inmiddels een voet en bracht verward de tijd door in een tent in het kamp Al-Hol in Syrië, liggend op een vies matras tussen uitwerpselen en bewaakt door Koerden. De omstandigheden in het kamp zijn erbarmelijk, geeft het hof toe: er is weinig gezondheidszorg en voedsel en veel dreiging en geweld. Haar familie wil niets liever dan dat de Nederlandse Staat haar terughaalt. Ze is tenslotte een apart geval, haar verblijf bij IS valt haar door de vele stoornissen niet te verwijten.

„Het gerechtshof Den Haag vindt de situatie van de vrouw schrijnend, maar oordeelt dat de Staat niet verplicht is om tot repatriëring over te gaan”, schrijft het hof. De raadsheren mogen deze zaak alleen ’marginaal toetsen’. ,De rechter kan slechts beoordelen of de Staat in redelijkheid tot zijn beslissing heeft kunnen komen.”

’Niet veilig’
Dat is hier het geval. Terughalen is volgens de Staat namelijk niet veilig. De situatie ter plaatse is nog steeds gevaarlijk, met Koerdische groeperingen, regeringstroepen en opstandelingen die elkaar bevechten. „Voor repatriëring van de vrouw moet de Staat mensen ter plaatse inzetten. De Staat mag ervoor kiezen dat niet te doen als die mensen gevaar lopen voor hun veiligheid.”

Nederland knoopt ook bewust geen banden aan met de Koerdische overheid, omdat dat uiterst gevoelig ligt bij Turkije. Ook met dictator Assad heeft Nederland geen betrekkingen. „Volgens het hof kan de Staat op dit moment niet door de rechter gedwongen worden om voor de repatriëring van de vrouw dergelijke banden toch aan te gaan en contact te zoeken met de machthebbers ter plaatse.”

Rechters hebben tot nu toe ook andere eisen afgewezen om Nederlandse IS-vrouwen terug te halen uit Koerdische kampen. Een deel van hen is ontsnapt met hulp van terrorist Samir A., die nu terechtstaat wegens terrorismefinanciering. Familieleden die via hem geld hebben opgestuurd voor mensensmokkelaars, worden ook vervolgd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Jihadbruid Angela B. tegen rechter: ’Het lukte niet uit kalifaat weg te komen’

Een van de bekendste Nederlandse jihadbruiden van Nederland, Angela B. uit Soesterberg, blijft langer vastzitten. ’Mooie Angela’ (26) staat bekend als een fanatieke IS-aanhanger die tot het allerlaatste moment in het kalifaat bleef. Ze was getrouwd met twee beruchte IS-kopstukken. Maandag stond ze voor de rechter in een voorbereidende zitting.

Het is dat Islamitische Staat militair is verslagen, anders had Angela nog steeds bij IS gezeten, zo meent het Openbaar Ministerie. „Ze is bepaald niet als een jong gansje naar Syrië gegaan, iemand die eenmaal aangekomen meteen weer terug wilde.”

Angela, gekleed in een lange broek en met een zeegroene hoofddoek, zegt dat ze instabiel was toen ze uit Soesterberg vertrok richting Syrië. „Ik zag mezelf wel degelijk als dom gansje. Ik kon de gevolgen van mijn handelen niet inzien. Er kwam alleen maar ellende van. Ik hoop heel erg dat de rechtbank inziet dat ik van begin tot eind heb geprobeerd om daar weg te komen. Ik werd bedreigd met steniging, werd geslagen door mijn man. Het lukte gewoon niet. De beschuldiging dat ik deelnam aan een terroristische organisatie, vind ik daarom niet van toepassing.”

’Mooie Angela’
Voor het OM staat vast dat de jonge vrouw, die voor haar vertrek in haar dorp ook wel ’Mooie Angela’ werd genoemd, nooit duidelijk afstand heeft genomen van het kalifaat. Dat blijkt onder meer uit chatgesprekken. „Ik vecht voor de vrijheid van mijn geloof”, schrijft ze nog op 31 januari 2019, toen het kalifaat op zijn laatste benen liep.

"Ik werd bedreigd met steniging, werd geslagen door mijn man"
Op foto’s en video’s is te zien dat ze zich in zeer fanatieke kringen begaf. Ze had een vuurwapen en in huis stond een scherpschuttersgeweer. Vanuit dat huis heeft Angela volgens justitie minderjarige meisjes overgehaald om zich aan te sluiten bij IS. Angela was achtereenvolgens getrouwd met twee IS-prominente strijders.

Onthoofdingen
Een daarvan is de Brits-Portugese terrorismeverdachte Nero Saraiva, die een sleutelrol speelde bij IS. De Portugese terrorisme-onderzoeker Nuno Pinto stelt op basis van processtukken dat hij nauw betrokken was bij een handvol uitzonderlijk wrede Britse Syriëgangers, die gevangenen onthoofdden. Die IS-club rond de Brit ’Jihadi John’ werd berucht onder de naam The Beatles. Hun bekendste slachtoffer was fotograaf James Foley. Angela B. keurde die onthoofding op sociale media goed.

Haar tweede man was ook niet vies van gruweldaden. Het gaat om Fabio Pocas, die een belangrijke functie had in de media-afdeling van IS. Als producer was hij verantwoordelijk voor de video waarin de gevangen Jordaanse piloot Al-Kasasbeh in een kooi levend in brand werd gestoken.

De huwelijken met prominente IS’ers waren ’uit nood geboren’, zegt haar advocaat. Hij noemt Angela ’weinig stabiel’ en zegt dat ze geen strijder of ronselaar was en ook geen lid van de moraalpolitie. In het beginstadium heeft ze wel degelijk een paar keer op het punt gestaan om te vertrekken, maar ze durfde dat niet of de pogingen mislukten. Ze zou ook een vluchtpoging hebben gedaan met de Leidse jihadist Reda N. „Daarna concludeerde ze dat Syrië haar lot was en dat ze nooit meer weg kon.”

Audrey C.
Maandag stond ook de 26-jarige Syriëgangster Audrey C. voor de rechter. Zij blijft eveneens langer vastzitten. De Haagse van Kaapverdische afkomst kwam in januari terug naar Nederland.

Ze vertrok uit Nederland in 2013, toen IS nog geen kalifaat had uitgeroepen. Uit Syrië zijn geen foto’s of online berichten bekend waaruit is op te maken dat ze IS een warm hart toedraagt. Ze kreeg in Syrië drie kinderen en had daar zo de handen aan vol, dat ze nooit heeft kunnen meedoen aan de gewapende strijd. In Turkije is ze vrijgesproken voor deelname aan een terroristische organisatie.

Ook Audrey had een fanatieke man, de Antwerpse jihadist Fouad Akrich. Hij stond al voor vertrek uit België te boek als lid van Sharia4Belgium, door de rechter als terroristisch bestempeld. Daarvoor is Akrich bij verstek veroordeeld.

Audrey C. zegt dat ze ’met spijtgevoelens en in het belang van de kinderen’ is teruggekeerd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Mahalingam »

"Angela, gekleed in een lange broek en met een zeegroene hoofddoek,..."

Weten we dat zeker? Was het echt geen profeet-groen?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Vier jaar cel voor jihadbruid Fatima H.

De teruggekeerde Syriëganger Fatima H. krijgt vier jaar celstraf opgelegd van de Rotterdamse rechter. Ze was jarenlang lid van IS en bedreef propaganda vanuit het kalifaat, waarbij ze geweld verheerlijkte.

’Yes, we zijn hier om te heersen’, schreef Fatima H. op Twitter. ’We nemen jullie huizen in, we nemen jullie rijkdom af en jullie levens. Precies zoals jullie het bij ons hebben gedaan! Yes, we haten jullie uit zijn naam’.

Met dit soort teksten strooide Fatima H. vanuit het kalifaat. De rechters verwijten haar dat ze anderen probeerde te ronselen om ook naar Syrië te komen. Ze ondersteunde bovendien haar Belgische man, een jihadstrijder, die in augustus 2017 stierf bij een bombardement. Ze had ook vuurwapens en handgranaten in huis. In een appgroep waarvan zij de beheerder was, werden ook wapens verhandeld.

Fatima vertrok al in 2013 naar het strijdgebied en werd toen vrijwel onmiddelijk uitgehuwelijkt aan een Belgische strijder. Toen IS instortte, ging ze er vandoor. In 2019 meldde ze als een van de eerste spijtoptanten bij de Turkse ambassade om terug te keren naar Nederland.

’Getraumatiseerd’
Fatima H. voerde bij de rechtszaak zelf een bekende verdediging aan: dat ze naar Syrië was gegaan om ’weeskinderen te helpen’, dat ze niets wist van de gruweldaden van IS of dat haar man een strijder was. Haar advocate voerde aan dat H. in het kalifaat zwaargewond is geraakt door rondvliegende bomscherven en daardoor ook psychisch is getraumatiseerd. Ze zou het zwaar hebben op de Terroristenafdeling van de gevangenis omdat er een militair oefenterrein naast ligt, maar van zo’n oefenterrein is niets bekend.

In elk geval gelooft de rechtbank weinig van de verhalen van Fatima H. en legt 48 maanden gevangenisstraf op - waarvan 16 maanden voorwaardelijk. „Na de terugkeer uit het IS-strijdgebied is bij de verdachte sprake van ontgoocheling en spijt”, aldus de rechter. „Het risico dat ze (opnieuw) radicale netwerken gaat opzoeken en zich actief bezig gaat houden met radicale ideologie wordt als matig beoordeeld.” Wel houdt de rechter er ernstig rekening mee dat Fatima opnieuw geweldsmisdrijven gaat plegen.

H. is het Nederlanderschap in december ontnomen en tot ongewenst vreemdeling verklaard. „Tegen het advies van het Openbaar Ministerie in en voordat er een strafrechtelijke veroordeling is”, merkt de rechtbank kritisch op. Fatima heeft wel hoger beroep aangetekend tegen deze beslissingen. Als ze dat verliest, zal zij na het uitzitten van een eventuele straf Nederland moeten verlaten. H. beschikt nog over een Marokkaans paspoort. Haar twee jonge kinderen zijn ondergebracht bij een familielid.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie