Jihadi's en hun kinderen keren terug

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door King George »

Die lacht zich suf om zoveel naïviteit en lafheid.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Belgische moeders in Syrië willen kinderen afstaan en vragen repatriëring

Twee moeders in Syrië vragen België om dringend hun kinderen te repatriëren, ook zonder zichzelf. Dat melden De Morgen en Le Soir vanavond. De moeders doen hun oproep nadat hun tent is afgebrand, en te midden van een corona-uitbraak in kamp Roj, in het noordoosten van Syrië.

Moeder M.E. (51) en dochter Y.E. (30) trokken in 2014 naar Syrië, waar ze zich bij IS aansloten. Y.E. nam toen haar zoontje mee, en haar moeder M.E. nam nog een dochtertje uit een tweede relatie mee.

Het zoontje van Y.E. is in december gerepatrieerd. Het was de eerste keer dat een Belgische moeder in de kampen een kind afstond om het te laten overbrengen naar België. Hij verblijft bij de vader in ons land. Y.E. dringt nu ook aan op de overbrenging van twee andere kinderen, uit de relatie met een Zwitserse jihadist in Syrië.

Y.E.’s moeder, M.E., wil haar jongste dochter afstaan voor repatriëring. Dat meisje is in België geboren en is 9 jaar oud. Hun vraag kwam bij de Belgische regering via Georges Dallemagne, Kamerlid voor cdH, die de twee vrouwen eerder al ontmoette in kamp Roj.

Volgens hem gaat er een concreet incident aan vooraf. Hun tent blijkt in brand gestoken door een kind in het kamp. In vergelijking met Al Hol, stond Roj tot nu toe gekend als een rustiger kamp, met meer controle. “Ze konden ontkomen en verhuizen naar een andere tent, maar zijn nog in shock”, aldus Dallemagne. “De paniek is zo groot dat deze vrouwen België vragen om die drie kinderen zo snel mogelijk te repatriëren, los van hun eigen lot.”

Minister van Buitenlandse Zaken Sophie Wilmès (MR) wil nog niet reageren op dit “individuele dossier”.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Is Ojone I op weg naar Nederland? Geen Stijl schreef een jaar geleden over dit jihadsnolletje.
Geen idee waarom het AD nu alleen naar maar losse lettertjes hanteert, maar de krant heeft dus een verhaal over Jezidi-vrouw Layla Taloo (slachtoffers mogen namelijk wel altijd met voor- en achternaam in de krant) die jarenlang is verkracht en verhandeld door allerlei lulletjes van Islamitische Staat. Onder wie Basil Hassan, een gast uit Libanon die de Deense islamcriticus Lars Hedegaard probeerde te vermoorden en toen vluchtte naar Fabeltjesland. Tevens zou hij coördinator zijn geweest van allerlei aanslagen, onder meer de aanslag op de Kogalymavia 9268 in Egypte waarbij 224 mensen om het leven kwamen. Enfin, deze Basil Hassan had samen met zijn Nederlandse vrouw 'O.' een Jezidi-slavin. Ja, wat nou, O.?

Ojone Igala, 24 jaar uit Wageningen, is een Nigeriaanse mevrouw die zich in Syrië Umm Baraa noemde. Ojone reisde in 2014 naar Syrië en ze trouwde met een makker uit Bangladesh, maar die ligt nu ergens 72 vrouwen te ontmaagden - veel leuker dan dat klaaglijke gezanik van Ojone over de zoveelste stroomuitval zodat ze haar nikab niet kan strijken. Ojone Igala is een enorm jaloerse del, want ze deed superlullig tegen de Jezidi-slavin met wie haar man Basil Hassan ook het bed deelde. Basil was natuurlijk een grote knuffelbeer, een soort islamitische Moeder Teresa, en ze wist allemaal niet wat hij deed. Zij was gewoon in Raqqa voor de mondaine boulevards enzo. Enfin, haar man zou dood zijn, iedereen helemaal verdrietig, maar dat is nooit bevestigd. Ojone zit met haar twee kinderen in kamp Al Hol. Ze wil terug naar Nederland en ze is 1 van de 23 vrouwen die via de rechter een terugkeer probeert af te dwingen. Afgewezen, maar er loopt nog cassatie. Maar Ojone Igala, alias O., moet gewoon lekker in Syrië blijven. Opzouten.
Ojone zit dus niet meer met haar twee kinderen in kamp Al Hol. Ze is zoek
'Nederlandse Syriëgangster verdwenen uit vluchtelingenkamp Al-Hol

De Nederlandse Syriëgangster Ojone I. is verdwenen uit het Koerdische vluchtelingenkamp Al-Hol. Ook haar twee kinderen zijn spoorloos, meldt de Deense publieke omroep DR op basis van interne kampdocumenten. Ook NRC schrijft dat de krant inzage heeft gehad in het stuk.

Volgens de omroep staat de naam van de Nederlandse op de lijst als "inactief". Dat betekent dat zij niet meer in het kamp is. Ook in een ander vluchtelingenkamp, Al-Roj, is de Nederlandse niet aanwezig.

De 24-jarige Nederlandse was getrouwd met een Deens kopstuk van Islamitische Staat dat vermoedelijk in 2017 om het leven is gekomen. Daarvoor was ze getrouwd met een IS-terrorist uit Bangladesh, die ook werd gedood.

I. werd in 2019 opgepakt door Koerdische troepen toen het laatste IS-bolwerk Baghouz viel en naar het kamp Al-Hol gebracht. Hoe lang zij en haar kinderen daar inmiddels zijn verdwenen, is onduidelijk. Mogelijk zijn ze met hulp van smokkelaars naar een ander land gegaan.

De vrouw werd vorig jaar door minister Blok van Buitenlandse Zaken op de terrorismelijst gezet.

Slechte omstandigheden
In het kamp Al-Hol is de situatie zeer gespannen en gevaarlijk, en zijn de omstandigheden slecht. Dit jaar zijn er al tientallen mensen vermoord, onder meer door vuurwapengeweld of messteken. Twee maanden geleden nog werd er een medewerker van Artsen zonder Grenzen gedood. De Koerden hebben de internationale gemeenschap al verschillende keren gevraagd om de buitenlandse gevangenen op te halen.

Volgens de AIVD zijn de afgelopen jaren ruim 300 mensen uit Nederland met jihadistische intenties vertrokken naar Syrië en Irak, een derde van hen was vrouw. De inlichtingendienst denkt dat er nu nog 25 vrouwelijke uitreizigers en 70 kinderen met een Nederlandse link in de Syrisch-Koerdische kampen zitten.

De dienst waarschuwde in 2017 dat jihadistische vrouwen een "niet te onderschatten dreiging" zijn, ook voor de veiligheid in Nederland.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Terroristen openhartig: ’Ik was in Nederland een loser en dat was ik in Syrië ook’

Wat drijft terroristen om de levens van hun slachtoffers en dat van henzelf te verknallen? Hoogleraar Beatrice de Graaf kreeg toegang tot de Terroristenafdeling van de gevangenis en ging het hen zelf vragen. Zo’n onderzoek is nooit eerder gedaan in Nederland en is belangrijk voor de inschatting of deze daders na hun vrijlating nog gevaarlijk zijn.

Tegen de rechter had hij benadrukt dat hij vooral in ziekenhuizen had gewerkt, maar toen Beatrice de Graaf in de gevangenis tegenover hem zat, begon de veroordeelde Syriëganger opeens vrijuit te vertellen. Hij had ’verschrikkelijke dingen gezien op het slagveld’, had vrienden zien sneuvelen en vertelde dat hij het levend verbranden van een Jordaanse piloot wel een terechte straf vond. Vechten in Syrië was een groot avontuur geweest, spijt had hij niet, alleen dat hij zijn ouders verdriet had gedaan. ’Ik wilde niet zomaar onschuldige mensen doden, maar je hebt het recht je te verdedigen.’ Deze IS-strijder komt na een paar jaar celstraf binnenkort vrij om ergens in Nederland te gaan wonen.

Juiste snaar geraakt
De Utrechtse terrorisme-hoogleraar kwam meer terrorismegevangenen tegen die wilden vertellen wat hen bewoog en openhartiger waren dan voor de rechter. De Graaf bleek bij hen vaak de juiste snaar te raken. „Ik ben vrouw, heb kinderen, ben gelovig en blijkbaar niet bedreigend. Bovendien heb ik interviews gedaan met veel moeilijke mensen, met nazi’s, stasi-generaals, en ook met terroristen. Maar niet eerder in detentie.”

De speciale afdelingen van de gevangenissen in Vught, Rotterdam en Zwolle zitten vol Syriëgangers en aanslagvoorbereiders. Geen van allen krijg je zomaar te spreken, ook niet als wetenschapper. Een waslijst aan instanties moest groen licht geven. De daders die wilden praten, konden op elk moment hun verhaal weer terugtrekken. In het boek Radicale Verlossing van Beatrice de Graaf, dat maandag verschijnt, zijn hun verhalen vergaand geanonimiseerd.

Duister en deprimerend
„Het doet wel wat met je, die gesprekken. Telkens als ik in de gevangenis kwam door de vele zware poorten en deuren, trad een enorme vervreemding in. Als ik wegfietste bij Vught was het altijd koud en regenachtig, het was diep duister en deprimerend. ”

Niet iedereen wilde meewerken. Mohammed Bouyeri, moordenaar van Theo van Gogh, wil wel brieven schrijven maar niet praten, en in zijn teksten blijft hij afstandelijk alsof hij een preek afsteekt. De vijf leden van de ’Arnhemse terroristencel’ die een aanslag planden op een festival in Nederland met kalasjnikovs en bomgordels, stonden te popelen maar wilden vanwege hun proces nog wachten. „Hoofddader Hardi N. zei: ’daarna mag jij ons verhaal opschrijven’.”

Tramschutter schrijft briefje
Tramschutter Gökmen T. was ook nog niet zover. „Hij zat op de zwaarst beveiligde afdeling en was niet echt aanspreekbaar. Uiteindelijk heeft hij een briefje geschreven dat hij er nog niet aan toe was. Veiligheid is bij hem wel een ding. Normaal moeten er twee of drie bewakers bij zitten.”

Vaak begon ze het gesprek door terroristen te vragen naar de relatie met hun vader. „Zelf begonnen ze begrijpelijk genoeg altijd eerst over het zware gevangenisregime, maar door bij het verleden te beginnen, haal je ze helemaal uit de tunnelvisie van ’het is hier zo erg’. Bij velen is de verhouding met hun vader op de een of andere manier pijnlijk.”

Moeilijke jeugd geen excuus
De Graaf benadrukt ze dat ze niet thuishoort in het kamp van sociaal-psychologen die een moeilijke jeugd of discriminatie aanvoeren als excuus voor wandaden. Ze is ook wars van de opvatting dat terrorisme niets te maken heeft met de islam. Omdat ze zelf protestants is, neemt ze religie juist serieus. „Als mensen zelf zeggen dat ze iets doen vanwege geloof, dat ze naar martelaarschap en het paradijs verlangen, dan moet je dat aannemen. En niet zeggen: je voelt je rottig omdat je wordt uitgesloten en daar projecteer je religie op. De vraag is: hoe zit het dan precies? Daar bestaan veel te veel simplistische ideeën over.”

Vanuit haar eigen calvinistische achtergrond viel bij De Graaf het kwartje. „Het idee begon te rijpen dat het doen van jihad een radicale daad is, die past bij de neiging om je zelf in één klap te bevrijden van zonde en schuld. Boete doen tegenover God voor een bevlekt verleden lijkt iets calvinistisch, maar het zit zeker ook in de islam. Jihadisten komen in actie, brengen een offer of offeren anderen op, ze stellen een daad, overstijgen daarmee hun eigen eindigheid en hopen te worden verlost van schuld.”

Daarbij komt nog dat onder salafisten, maar ook breder in de jongerencultuur een soort puntensysteem bestaat. Je kan zonden uitwissen door goede daden (’hasanaat’) die onder bepaalde omstandigheden dubbel of tiendubbel meetellen, alsof Allah een scorebord bijhoudt. Dat sluit goed aan bij de jongerencultuur van ’likes’ en bij de game-cultuur.

"Ik was in Nederland een loser en dat was ik daar ook"
In de praktijk mislukt de boetedoening eigenlijk altijd. „Bij de meesten die ik sprak, sloeg dat relaas van verlossing uiteindelijk om in bederf. Ze vertelden dat ze naar Syrië gingen vol dromen, maar hun radicale daad leverde nooit voldoening op, zorgde niet voor een blijvende oplossing en sloeg om in verbittering. Hun familie was woedend vanwege hun vertrek, de leiders bleken psychopaten, de Syriërs zaten niet op hun komst te wachten, dezelfde mensen voor wie ze vochten vroegen hoe ze het beste naar Nederland konden komen. Sommigen klaagden: ik was in Nederland een loser en dat was ik daar ook. De droom is uiteen gespat.”

Kans op recidive extreem laag
Kun je aan de hand van dit patroon voorspellen hoe gevaarlijk een terrorist is die zijn straf heeft uitgezeten? Misschien wel. Weinig veroordeelde terroristen gaan opnieuw in de fout. De kans op recidive is extreem laag, en haar onderzoek geeft daarvoor een verklaring. Tegelijkertijd wil de samenleving de kans op herhaling van de ellende eigenlijk naar nul terugbrengen. „Misschien kun je een standaardcheck maken om vast te stellen in welke fase van de cyclus iemand zit. Zit iemand al ’in het bederf’ of wil hij nog punten verdienen? Iemand die de cyclus niet doorlopen heeft, daar zou ik me uit veiligheidsoogpunt zorgen over maken.”

IS-strijder vocht zich dood
Een Nederlandse IS-strijder had het kalifaat al opgegeven, maar vocht zich desondanks dood aan het front. De Utrechter, die mogelijk was geronseld door leden van de Arnhemse terroristencel, zou eerder in opleiding zijn geweest voor het Korps Commandotroepen, schrijft terrorisme-onderzoekster Beatrice de Graaf. Zijn broer vertelde haar hoe Hassan in Utrecht voetbalde met Wesley Sneijder, maar zijn eigen carrière in rook zag opgaan. Leden van de Arnhemse jihadistengroep zouden hem ertoe hebben aangezet om in 2014 naar Irak af te reizen. Vijf leden van die cel zijn vorig jaar veroordeeld voor het voorbereiden van een aanslag in Nederland met kalasjnikovs en bomgordels. Hassan sneuvelde in januari 2015 aan het front, verbitterd.

"Ik kan maar beter sterven, dan doe ik nog iets goeds"
De Graaf kreeg bevestiging bij de politie en had inzage in Hassans sms-verkeer. „Hij zei dat hij terug wilde, maar alles had verprutst. Hij kon niet terug naar zijn werk, zijn vrouw had hem verlaten, zijn ouders zouden hem niet meer aankijken. Ook in het kalifaat was hij teleurgesteld, toch vocht hij zich dood voor IS. Hij zei: ik kan maar beter sterven, dan doe ik nog iets goeds, dan betaal ik mijn laatste schuld af.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

En nu? Wat gebeurd er nu? Moeten de Syriëgangers die ongewenst verklaard het land uit, of mogen ze hier blijven.
Nederlanderschap Syriëgangers mocht ingetrokken worden

Het Nederlanderschap van zes Syriëgangers is terecht ingetrokken. De uitreizigers zijn daarmee ongewenst verklaard, heeft de Raad van State vrijdag geoordeeld.

Staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) besloot het Nederlanderschap van zes uitreizigers in te trekken, een zeer zware maatregel. Zij deed dat omdat die zich hadden aangesloten bij een terroristische organisatie.

Sinds de wet over het Nederlanderschap in 2017 is gewijzigd, kan de Nederlandse nationaliteit worden ingetrokken als een persoon zich aansluit bij een groepering die op een lijst van terroristische organisaties staat. Drie van de zes personen om wie het nu gaat, zijn eerder bij verstek veroordeeld voor deelname aan een terroristische organisatie. Voor de andere drie bestaan ambtsberichten van inlichtingendienst AIVD waaruit blijkt dat zij waren aangesloten bij verschillende terroristische organisaties.

De Raad van State ziet hierin voldoende grond voor het besluit dat - zoals de instantie het zelf omschrijft - „niet lichtvaardig” genomen mag worden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Vandaag was in Rotterdam de zaak tegen jihadiste Loubna W uit Emmen. Loubna W. wordt ervan verdacht dat ze zich heeft aangesloten bij terroristische organisatie IS.

Haar eerste huwelijk met een Grieks-orthodoxe man liep slecht. In 2012 ging ze de Koran lezen en de hoofddoek dragen 'als bescherming'. Toen is getrouwd met een neef in Marokko. Dat was ook geen succes.

Man van 3e huwelijk leerde ze kennen via internet. 'Hij was een plaatje. Maar het viel tegen. Na 2 dagen wist ik dat het niets werd. Maar ze schaamde me voor weer een mislukt huwelijk.' Toch kreeg ze twee kinderen met hem...en ze ging in 2014 mee naar Syrië.

Haar man Nazim was al eens naar Syrië geweest. Thuis zat hij alleen maar te gamen. Toen gingen ze via Turkije naar Syrië. Wat haar man daar deed? 'Niets'. De rechter vraagt waar ze dan van leefden.
’Jihadbruid’ Loubna W. had AK-47 in woonkamer waar haar kinderen speelde

Voor het eerst wordt een Nederlandse vrouw vervolgd omdat ze haar kinderen heeft meegenomen naar het strijdgebied in Syrië. Justitie eist twee jaar cel tegen Loubna W. uit Emmen. „Ze heeft haar taken als moeder ernstig verzaakt”, zegt de Officier van Justitie.

Veel Nederlandse ’jihadbruiden’ hebben net als Loubna W. (uit 1992) hun jonge kinderen mee teruggenomen uit Syrië. Maar meestal zijn die in het strijdgebied geboren, niet hier. Toen de Emmense moeder in 2016 met haar Duitse man naar Syrië vertrok, waren de kinderen tussen de 2 maanden en acht jaar oud. Justitie rekent het haar zwaar aan dat ze hen ’bewust meenam naar een van de gevaarlijkste gebieden ter wereld’.

Spijt
„Ergens is dat wel zo”, zei Loubna W. tijdens een rechtszitting waarbij ze vaak moest huilen. „Ik kreeg er later spijt van. Als ik het kon terugdraaien, had ik het gedaan. Ik wilde mijn kinderen niet in gevaar brengen.”

"Als ik het kon terugdraaien, had ik het gedaan"
Volgens justitie kon ze prima weten waar ze aan begon, want het was nota bene de tweede keer dat ze naar het door oorlog verscheurde land afreisde. Ze keerde tussentijds alleen even terug naar Duitsland om twee kinderen uit een eerder huwelijk op te halen. In 2016 nam ze ook hen mee naar Syrië. De Nederlandse vader deed aangifte.

Kalasjnikov
Loubna W. ging naar Syrië met haar nieuwe echtgenoot, een Duitser. Die was volgens justitie strijder was bij Ahrar al-Sham, een terroristische groep die streefde naar een islamitische staat, maar vocht tegen IS. Eerder gold Ahrar al-Sham als een ’gematigde’ rebellengroep. In hun woning in Syrië stond een Kalasjnikov-aanvalsgeweer in de huiskamer waar de kinderen rondliepen. Dat wapen nam hij mee als hij soms dagenlang van huis was.

"Van alle landen op de wereld reisde u juist daarheen"
W. echter vol dat de echtgenoot in Syrië voor een hulporganisatie werkte en daarna voor de politie. Justitie gelooft daar weinig van, net als van haar stelling dat ze geen idee had wat er allemaal gebeurde in Syrië. ’Onmogelijk’, zegt de officier. „Van alle landen op de wereld reisde u juist daarheen. In 2016 was er een enorme stroom vluchtelingen op gang gekomen. En u ging juist de andere kant op.”

Turkije
Pas in augustus vorig jaar keer ze via Turkije terug naar Nederland. Ze zit al 8,5 maand vast in de speciale afdeling voor vrouwelijke terrorismegedetineerden in Zwolle.

Loubna W. zegt dat ze het jihadisme afwijst. Er zijn ook geen aanwijzingen dat ze gevaarlijk gedachtengoed aanhangt. Maar ze schreef wel aan familie dat ze een prachtige tijd had in Syrië en dat Allah haar had beloond. ’We hebben veel geleerd en iets kunnen betekenen voor de mensen.’ Onderzoekers denken dat ze niet het achterste van haar tong laat zien als het gaat om haar sympathieën voor de radicale islam.
Loubna's 3e man zou volgens haar in Syrië bij een hulpverleningsorganisatie werken, maar de rechter vindt daar weinig bewijzen voor. Volgens de AIVD zat hij bij gewapende rebellengroep Ahrar al-Sham

Er zijn geen foto's van het werk op een ambulance dat Loubna's man zou hebben gedaan. 'Ik zit er dus een beetje mee wat u daar precies heeft gedaan', zegt de rechter. 'Het huishouden', antwoordt ze

Loubna schreef aan haar zus dat ze 'bijzondere dingen kon doen' in Syrië. Onduidelijk blijft wat dat was. Loubna was opgeleid als verpleegster, maar dat werk deed ze in elk geval niet. 'Ik kon niet tegen bloed'. De rechter: 'Ja, da's best een handicap.'
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Mahalingam »

De meeste vrouwen waarover onderstaand artikel gaat hebben ook de Marokkaanse nationaliteit. Maar daar hoor je nooit over.
Nederland haalt mogelijk groep IS-vrouwen en kinderen uit Syrië

Een Nederlandse delegatie zou zaterdag in Koerdisch gebied in het noorden van Syrië een groep IS-vrouwen en kinderen ophalen. Dat meldt journalist Harald Doornbos, die bronnen heeft in het gebied.

Het ministerie van Justitie en Veiligheid kan desgevraagd de melding van Doornbos nog niet bevestigen. Doornbos zegt op Twitter dat de overdracht van de groep zaterdagochtend zal plaatsvinden in Qamishli, dat in Oost-Syrië ligt vlakbij de Turkse grens.

De terugkeer van de uitreizigers, Nederlanders die vertrokken naar het kalifaat van Islamitische Staat (IS), is een gevoelige politieke kwestie, zeker nu het kabinet demissionair is. Nog altijd verblijven er tientallen Nederlanders, vooral vrouwen en kinderen, in Koerdische opvangkampen in Noord-Syrië.

De coalitie is verdeeld over wat de Nederlandse overheid voor hen moet doen. D66 vindt het humanitaire argument van het lot van de kinderen het sterkst wegen, partijen als VVD en CDA hangen sterk aan het argument van de veiligheid, en willen voorkomen dat geradicaliseerde burgers terugkeren. Hun argument was steeds dat mét de kinderen ook de ouders mee kunnen komen, uit oogpunt van mensenrechten.

In 2019 spanden 23 IS-vrouwen een kort geding tegen de staat aan, om Nederland te dwingen hen met hun 56 kinderen op te halen uit gevangenkampen in Noord-Syrië. Ze verloren dit proces tot aan de Hoge Raad. Het is niet duidelijk of het nu om deze zelfde vrouwen gaat, of een gedeelte van de groep.

Kinderen daar geboren

Het ministerie van justitie heeft een redelijk goed beeld hoeveel Nederlandse vrouwen en kinderen er nog in Syrië zijn. Veel kinderen zijn daar geboren, gedurende de strijd die het land verscheurde. De vrouwen vertrokken destijds om zich bij terreurbeweging Islamitische Staat aan te sluiten. Toen die beweging in het nauw werd gebracht, belandden velen van hen in door Koerden bewaakte opvangkampen. Daar verblijven mensen met tientallen verschillende nationaliteiten.

De Koerden, en ook de Verenigde Naties, dringen er al jaren op aan dat landen hun burgers repatriëren. Nederland heeft altijd volgehouden geen Syriëgangsters op te halen uit het strijdgebied, omdat het daar te gevaarlijk zou zijn.

Opmerkelijk is dat Denemarken onlangs aankondigde dat het drie vrouwen die terreurbeweging IS steunen en hun kinderen wil terug te halen uit Syrië. Die ommekeer in het beleid volgt na toenemende druk van partijen waar de minderheidsregering, die een zeer streng migratiebeleid voert, op leunt. Zij zullen bij terugkeer berecht worden.

Mochten er vrouwen terugkeren, dan wacht hen ook in Nederland waarschijnlijk een proces.
https://www.trouw.nl/politiek/nederland ... ~b50b9b6c/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
za jun 05, 2021 10:51 am
De meeste vrouwen waarover onderstaand artikel gaat hebben ook de Marokkaanse nationaliteit. Maar daar hoor je nooit over.
Nederland haalt mogelijk groep IS-vrouwen en kinderen uit Syrië
lokale media melden dat de Nederlandse delegatie inmiddels naar het gebied is afgereisd. Daar zouden de Nederlandse Syriëgangers om 11.00 uur Nederlandse tijd worden overgedragen.

Advocaat André Seebregts, die het grootste deel van de IS-vrouwen heeft bijgestaan, wil in ieder geval niks kwijt: „Ik kan er op dit moment niks over zeggen”, reageert hij.

De Nederlandse autoriteiten ontkennen het verhaal niet: „We kunnen er niks over zeggen”, meldt een woordvoerder van Justitie en Veiligheid.

Persbureau AFP meldt dat het gaat om „Nederlanders die banden hebben met de terroristische groepering Islamitische Staat (IS).” Volgens een Koerdische functionaris worden er geen ’IS-strijders’ overgedragen.

In Den Haag eist de VVD opheldering: „Zeer zorgwekkende ontwikkeling”, noemt Kamerlid Michon het terughalen van Syriëgangers. Ze wil weten wat er van de berichten klopt en wijst erop dat het terughalen van IS’ers tegen de wens is van de Kamer en ook indruist tegen eerdere uitspraken van de rechter.

„Als dit waar is hebben Kaag en Grapperhaus een groot politiek probleem”, reageert PVV-voorzitter Geert Wilders. „Het is onacceptabel en onaanvaardbaar dat we de islamitische vijand van ISIS hierheen halen. Die terreurvrouwen hebben hun recht verspeeld ooit nog voet op NL-se bodem te zetten!”

Ook het CDA wil uitleg: „Over dit bericht moet zo snel mogelijk opheldering komen van het kabinet”, stelt Kamerlid Anne Kuik.

BRON
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door King George »

Marokkanen kunnen nooit hun nationaliteit verliezen. Dus wat is het probleem met de Nederlandse wet toe te passen door deze oorlogsmisdadigers te denaturaliseren en hun Nederlandse nationaliteit in te vorderen? Wat is het probleem dat ze naar Marokko, het land van eerste hun paspoort, moeten ophoepelen?
Laatst gewijzigd door King George op za jun 05, 2021 12:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door King George »

'Nederlandse delegatie haalt kinderen van Syriëgangers op'

Waarom spreekt de NOS over Syriëgangers in plaats van over wat ze zijn, namelijk IS-oorlogsmisdadig(st)ers?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

King George schreef:
za jun 05, 2021 12:31 pm

Waarom spreekt de NOS over Syriëgangers in plaats van over wat ze zijn, namelijk IS-oorlogsmisdadig(st)ers?
Tja.. :nietverstaan: Wat kan er fout gaan.

Afbeelding

Afbeelding

The Kurdish-led civilian administration in northeast Syria handed over a woman with ties to ISIS and three children who will be returned to the Netherlands.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Is dit weer in een achterkamertje beslist door Kaag en Grapperhaus ?

Reactie Wilders : „Als dit waar is hebben Kaag en Grapperhaus een groot politiek probleem”, reageert PVV-voorzitter Geert Wilders. „Het is onacceptabel en onaanvaardbaar dat we de islamitische vijand van ISIS hierheen halen. Die terreurvrouwen hebben hun recht verspeeld ooit nog voet op NL-se bodem te zetten!”

En...In Den Haag eist de VVD opheldering: „Zeer zorgwekkende ontwikkeling”, noemt Kamerlid Michon het terughalen van Syriëgangers. Ze wil weten wat er van de berichten klopt en wijst erop dat het terughalen van IS’ers tegen de wens is van de Kamer en ook indruist tegen eerdere uitspraken van de rechter.

Nederlandse overheid maakt draai met ophalen IS-vrouw en drie kinderen

Jarenlang was het standpunt van de Nederlandse overheid dat het te gevaarlijk was om Syriëgangers op te halen uit Koerdische gevangenenkampen. Maar met de overdracht van een Nederlandse IS-vrouw en drie kinderen lijkt na jarenlang procederen door jihadbruiden toch sprake van een omslag.

Volgens persbureau AFP gaat het om ’Nederlanders die banden hebben met de terroristische groepering Islamitische Staat (IS)’, die zaterdag worden opgehaald. De NOS meldt dat het een vrouw en drie kinderen van 2, 5 en 12 jaar oud betreft. De Nederlandse Syriëgezant Emiel de Bont en ten minste één Nederlandse vertegenwoordiger van het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn zaterdag voor de overdracht afgereisd naar Qamishli, bij de Turkse grens.

Jarenlang haalden deze IS-vrouwen, die er voor kozen naar het zogenaamde kalifaat af te reizen, alles uit de kast om terug te komen. Dat gebeurde nadat de terreurorganisatie verslagen was.

Huiverig
Nederland wilde de vrouwen of de kinderen aanvankelijk niet ophalen. Toch was de druk hoog om actie te ondernemen. Als Nederland niets doet om de IS-vrouwen voor de Nederlandse rechter te brengen, wordt het uiteindelijk onmogelijk hen nog te vervolgen. Nederlandse IS-vrouwen dreigen dan voorgoed hun straf te ontlopen.

Dat bleek uit de zaak van Ilham B. uit Gouda, die in 2013 naar het kalifaat vertrok om te trouwen met een Antwerpse jihadstrijder. Sinds 2016 wordt ze vervolgd vanwege lidmaatschap van een terroristische organisatie. Sinds de val van het terreurregime zit ze opgesloten in een Koerdisch gevangenenkamp in Oost-Syrië. Ze zegt dat ze spijt heeft en naar huis wil om hier te worden berecht.

Ministerie moet ’concrete daden laten zien’
Haar advocate Tamara Buruma wil dat Ilham óf wordt teruggehaald, óf dat de strafzaak wordt stopgezet. Ook wat de rechter betreft verspeelt Nederland uiteindelijk de kans om Ilham nog voor de rechter te krijgen. De Rotterdamse rechtbank stelde in juni dat het ministerie van Justitie ’concrete daden’ moet laten zien, anders is ’vervolging onredelijk’. Dat betekent dat ze later alsnog kan terugkeren naar Nederland en dan straffeloos een nieuw leven kan beginnen. Niemand kan namelijk tweemaal voor hetzelfde misdrijf worden vervolgd.

Ilham is niet de enige. Haar situatie is, volgens de rechtsgeleerden, ook van toepassing op een groot aantal andere IS-vrouwen dat nog moet worden vervolgd. Een grote groep is daarbij financieel geholpen door de Nederlandse terrorist Samir A. Die wordt nu vervolgd voor het financieren van terrorisme. Familieleden die via hem geld hebben opgestuurd voor mensensmokkelaars, worden ook vervolgd.

110 uitgereisde Nederlanders in Syrië
Volgens de laatste cijfers van de inlichtingendienst AIVD zijn er 110 uitgereisde Nederlandse volwassenen in Syrië. Daarvan is een derde vrouw. In Turkije zijn er nog eens 25. In Koerdische kampen of gevangenissen zitten 45 volwassenen, 30 volwassenen zitten bij strijdgroepen, 35 anderen zijn ’elders’.

In Syrië en Turkije verblijven minstens 220 kinderen met een Nederlandse link, dus met een of twee ouders met de Nederlandse nationaliteit of ouders die langere tijd in Nederland hebben gewoond. Minder dan een kwart van de minderjarigen is door een of beide ouders meegenomen naar het strijdgebied, ruim driekwart is daar geboren. Dit betekent dat meer dan de helft van de kinderen jonger is dan 4 jaar.

Discussie was er ook over ’schrijnende gevallen’ zoals Chadia B. In maart oordeelde het hof nog dat de Nederlandse Staat de psychotische en lichamelijk gehandicapte B. niet hoeft terug te halen. De 32-jarige vrouw heeft een laag IQ, lijdt aan manie, waandenkbeelden en is gewond geraakt in de strijd. Ze mist een voet. Ze is een van de weinige Nederlandse vrouwen die nog in het vluchtelingenkamp Al-Hol in Noord-Syrië zitten. Andere Nederlandse IS-vrouwen verblijven in een oostelijker gelegen en zwaarder bewaakt kamp.

Een ander schrijnend geval is dat van Naima el O. Zij liep zware brandwonden op toen een gasfles ontplofte en haar tent in brand vloog. Ook in haar geval verzette de Staat zich tegen hulp bij terugkeer van haar en haar twee kinderen.

Situatie ter plaatse nog steeds gevaarlijk
Nederland vond de situatie nog te gevaarlijk om vrouwen zoals Chadia, Naima of de anderen op te halen. De situatie ter plaatse is nog steeds onveilig, met Koerdische groeperingen, regeringstroepen en opstandelingen die elkaar bevechten. „Voor repatriëring van de vrouw moet de Staat mensen ter plaatse inzetten”, stelde de landsadvocaat. „De Staat mag ervoor kiezen dat niet te doen als die mensen gevaar lopen voor hun veiligheid.”

Nederland knoopt ook bewust geen banden aan met de Koerdische overheid, omdat dat uiterst gevoelig ligt bij Turkije. Ook met dictator Assad heeft Nederland geen betrekkingen. „Volgens het hof kan de Staat op dit moment niet door de rechter gedwongen worden om voor de repatriëring van de vrouw dergelijke banden toch aan te gaan en contact te zoeken met de machthebbers ter plaatse.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Eén van de vrouwen is de Nederlandse Syriëganger Ilham B, uit Gouda. Zij is door Nederland uit het noorden van Syrië opgehaald. Ook zijn haar twee kinderen meegenomen, samen met een derde kind waarvan nog niet bekend is wie de ouders zijn. Dat zegt de advocaat van B., Tamara Buruma. Ze is getrouwd met de Belgische jihadist Bilal.
Profiel van vrouw voor wie overheid naar Syrië reisde

Teruggehaalde Ilham B. uit Gouda toonde weinig berouw: ’Een raket op je huis is levenservaring’

Ilham B. zal blij zijn dat ze na jaren in een Koerdisch kamp naar Nederland terugkeert, al is het naar een cel op de Terroristenafdeling voor vrouwen in de gevangenis Zwolle. Veel spijt van haar vertrek naar het kalifaat heeft de jihadiste nog niet getoond. Wie is deze vrouw, voor wie een Nederlandse overheidsdelegatie naar Syrië reisde om haar terug te halen?

Op haar negentiende verkeerde Ilham in Gouda in een klein, fanatiek clubje van geradicaliseerde jonge vrouwen uit de Haagse regio. Zelf zei ze dat ze door hulpverleners op de gedachte was gebracht om naar Syrië af te reizen. Ze dompelde zich onder in beelden van leed dat vrouwen en kinderen werd aangedaan door dictator Assad en ging er toen naar verlangen om ter plekke te helpen.

In de maanden voor haar vertrek flirtte ze openlijk met IS. Haar Twitter-account stond tot september 2013 vol vrome teksten en foto’s van vrouwen in boerka die IS-strijders bijstaan. ’Ik verlang naar het kalifaat’, schreef ze. Ze betuigde ook volop steun aan Oum Usama, een vrouwelijke ronselaars uit Zoetermeer die korte tijd vastzat. Mogelijk heeft deze vrouw een rol gespeeld bij haar radicalisering. Zelf probeerde Ilham ook vrouwen te ronselen. Zo ondernam ze een poging een Rotterdamse vriendin over te halen om ’gewoon te komen’. Die vriendin bleef thuis, waar ze nu nog steeds radicale ideeën verspreidt op Facebook.

Afgesneden hoofden
Ilham vertrok wel, tot verdriet van haar familie. Ze trouwde met de Belgische jihadist Bilal en ging met hem in Aleppo wonen, een ’rustig leven’. Het enige dat ze daar miste was hagelslag, kaas en vis, vertelde ze later in een interview met de Belgische zender VRT vanuit het Koerdische gevangenkamp waar ze na de val van IS terecht zou komen. Ze voelde zich in Aleppo vrij omdat ze een niqab kon dragen zonder te worden aangestaard, zoals in Nederland.

Haar man Bilal gold als een geharde jihadist die wrede gedichten schreef over aanslagen in Nederland en België. Daarin sprak hij over angst in de harten van ongelovigen, botte messen, hoofden die afgesneden worden. ’Oh Nederland’, dichtte hij, ’weet dat jullie in onze handen zullen eindigen. Bloed zal vloeien, nekken worden doorgesneden.’ Zo raakte hij in het vizier van veiligheidsdiensten. Hij maakte al snel de overstap van jihadgroep Al-Nusra, onderdeel van Al-Qaeda, naar het nog radicalere Islamitische Staat. Zelf verklaarde Bilal later dat hij ruzie kreeg met Nusra-strijdgenoten omdat hij naar porno zou kijken.

Kalifaat als leerschool
Het stel verhuisde naar IS-hoofdstad Raqqa, dat werd omsingeld en beschoten door de Koerden. Ilham meende dat dit hun straf was omdat IS de ware islam had losgelaten. Ondanks de beschietingen beschouwde ze het kalifaat als een nuttige leerschool.

„Dat er een raket op je huis valt, is een levenservaring. Dat maak je niet mee in Nederland”, vertelde ze aan VRT. „In Nederland leef je als een robot: je staat vroeg op, gaat naar school of werkt, komt thuis en gaat weer slapen.”

Harde schijf vol porno
Uiteindelijk vielen zowel Bilal als Ilham in handen van hun Koerdische aartsvijanden. De Koerdische rechter veroordeelde Bilal tot de dood door ophanging, mede op basis van bewijzen van een in beslag genomen harde schijf van het echtpaar. Dat stond inderdaad vol met porno.

Wie van beiden dat heeft gedownload staat niet vast, wel dat er zoekopdrachten waren als ’make him your teacher’ en ’enjoy first time sex’. In elk geval gaf de schijf een merkwaardige inkijk in het leven van een jihadstel. Ilham zocht naar recepten, terreuraanslagen, voetbaluitslagen van Ajax, jihadpreken, de Pirates of the Caribbean-films en antwoorden op de vraag wat de Koerden precies doen met gevangen IS-strijders.

Inmiddels heeft het stel dat zelf kunnen ondervinden. Uit de verhoren van Bilal in Irak kwam interessante informatie naar voren. Hij stelde dat IS drie vrouwen wilde terugsturen naar Europa om aanslagen te plegen. Onder hen Hafida H. uit Delft. Ook stelde hij dat een Zoetermeerse imam in het kalifaat was opgeklommen tot rakettechnicus.

Straf
Terwijl haar man in de dodencel zat, belandde de zwangere Ilham met haar zoontje in een Koerdisch kamp. Ze heeft geen spijt van haar vertrek, zei ze tegen de Belgische omroep die daar op bezoek ging. Maar het leven in het kamp beviel zo slecht dat ze toch graag terug wilde. Veel tekenen van berouw toonde ze niet. Ze dacht vooral aan wat beter was voor haar kinderen. Ze wilde ook niet bevallen in een Syrische gevangenis. In een eerder interview zei ze wel dat ze een straf zal accepteren vanwege de fouten die ze maakte.

Advocaat Tamara Buruma, die Ilham B. bijstaat, kan nog geen uitspraken doen over vervolging in Nederland. „Ze heeft heel veel moeite gedaan om terug te komen naar Nederland om zich voor de rechter te verantwoorden”, zegt Buruma zaterdag tegen De Telegraaf . „Ze is heel erg blij dat dat nu eindelijk kan gebeuren, want ze was de hoop verloren.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Nederland haalt IS-ganger en kinderen op uit Syrië

De Nederlandse overheid heeft een afvaardiging naar Syrië gestuurd om Nederlandse IS-gangers op te halen in een Koerdische gevangenkamp. Het gaat om de Goudse jihadist Ilham B. en haar twee kinderen. Een derde kind wordt op verzoek van haar vader naar Nederland gebracht. De vader zegt dat het kind gekidnapt is.

De actie was maandenlang voorbereid en had groen licht gekregen van verschillende bewindspersonen, melden Haagse bronnen aan De Telegraaf.

Advocaat Tamara Buruma, die Ilham B. bijstaat, kan nog geen uitspraken doen over vervolging in Nederland. De vrouw werd eerder verdacht van deelname aan een terroristische organisatie. „Ze heeft heel veel moeite gedaan om terug te komen naar Nederland om zich voor de rechter te verantwoorden. De vrouw is heel erg blij dat dat nu eindelijk kan gebeuren, want ze was de hoop verloren.”

Volgens advocaat André Seebregts, die een aantal Syriëgangers bijstaat, was de overheid nu genoodzaakt deze IS-vrouw op te halen, legt hij zaterdag uit. „Er liepen verschillende procedures voor de beëindiging van strafzaken. Bij de vrouw in kwestie was dit proces het verst gevorderd. De overheid wilde dit voorkomen, waardoor ze is opgehaald om in Nederland te worden berecht. De vrouw zal vermoedelijk direct na aankomst worden vastgezet op de terroristenafdeling.”

Volgens Haagse bronnen draaide de rechtszaak om het recht van Ilham B. om bij haar eigen rechtszaak in Nederland aanwezig te zijn. Eerder zijn er soortgelijke verdachten veroordeeld zonder dat ze bij hun zitting waren. De advocaat van Ilham B. vond dit onterecht. De rechtbank in Rotterdam oordeelde vorig jaar dat Nederland haar niet zomaar bij verstek kan veroordelen en zich moet inspannen om de verdachte naar hier te halen.

Volgens de politieke bronnen dreigde de rechtszaak tegen Ilham B. in de prullenbak te belanden vanwege de eerdere uitspraak. Zij zou dan niet langer voor haar daden veroordeeld kunnen worden. Dit zou de reden zijn om haar en haar twee kinderen alsnog naar Nederland te halen.

Het ministerie van Justitie en Veiligheid komt later op de dag met een verklaring. Een woordvoerder wilde voor die tijd geen toelichting geven.

Schrijnende gevallen
Over andere IS-vrouwen loopt ook al langer discussie of Nederland ze niet moet terughalen. Een van de schrijnende gevallen is die van Naima el-O, die in Syrië zwaargewond raakte door een ontplofte gasfles bij haar tent. Ook in beeld voor repatriëring was Chadia B., een psychisch verwarde vrouw die aan wanen leed toen ze naar IS ging.

In hoger beroep oordeelde het hof dat Nederland geen plicht heeft om vrouwen terug te halen. De staat meende tot nu toe dat het te gevaarlijk was om de vrouwen op te halen. Bovendien heeft Nederland geen diplomatieke banden met de Koerden en ook niet met het regime van dictator Assad.

In 2019 zijn twee jonge Nederlandse weeskinderen uit Syrië met hulp van Frankrijk naar ons land overgebracht. Het ging om kinderen ’die onder erbarmelijke omstandigheden en zonder enige vorm van ouderlijk gezag verbleven in een kamp in Syrië en voor wie geen lokaal gezag aanwezig was om de zorg op zich te nemen”, schreven ministers Blok (Buitenlandse Zaken) en Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) destijds in een brief aan de Tweede Kamer.

Kamerleden verontwaardigd
Het naar Nederland halen van IS-strijders ligt politiek uiterst gevoelig. In het regeerakkoord is afgesproken om ze niet actief naar ons land te halen.

De berichtgeving volgt kort nadat D66-bewindsvrouw Sigrid Kaag het stokje van VVD-minister Stef Blok overnam als minister van Buitenlandse zaken. Zowel zij als CDA-minister Ferd Grapperhaus zijn verantwoordelijk voor besluiten over het terughalen van IS-vrouwen.

„Een zeer zorgwekkende ontwikkeling” , noemt VVD-Kamerlid Ingrid Michon het terughalen van Syriëgangers. Ze wil weten wat er van de berichten klopt. De liberalen wijzen erop dat het terughalen van IS’ers tegen de wens is van de Kamer en indruist tegen eerdere uitspraken van de rechter.

„Als dit waar is hebben Kaag en Grapperhaus een groot politiek probleem”, reageert PVV-leider Geert Wilders. „Het is onacceptabel en onaanvaardbaar dat we de islamitische vijand van IS hierheen halen. Die terreurvrouwen hebben hun recht verspeeld ooit nog voet op Nederlandse bodem te zetten!”

Ook het CDA wil uitleg: „Over dit bericht moet zo snel mogelijk opheldering komen van het kabinet”, stelt Kamerlid Anne Kuik.

D66-Kamerlid Hanneke van der Werf staat er een stuk milder in: :shock: „Goed voor de veiligheid van Nederland, deze IS-vrouwen hierheen halen, berechten en voorkomen dat ze van de radar verdwijnen. Niet in het minst voor hun kinderen die onder erbarmelijke omstandigheden leven en door IS geronseld worden.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Kabinet bevestigt ’speciale operatie’ en arrestatie IS-strijdster Ilham B.

Het demissionaire kabinet bevestigt na een dag van geruchten dat een Nederlandse IS-strijdster en haar twee minderjarige kinderen naar Nederland worden gehaald.

De boodschap wordt gedaan in een korte brief van ministers Grapperhaus (Veiligheid en Justitie) en Kaag (Buitenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer, een brief die veel vragen oproept.

Volgens de bewindslieden was er ’een uitzonderlijke gelegenheid’ om de verdachte en haar twee kinderen naar Nederland over te brengen. Gesproken wordt van ’een speciale operatie’, onder ’zeer complexe omstandigheden’. „De verdachte wordt in Nederland aangehouden ten behoeve van strafrechtelijke vervolging.”

Gevoelig
Het besluit om Syriëganger Ilham B. en haar kinderen naar Nederland te halen ligt politiek gezien uiterst gevoelig. Bewindslieden van VVD en CDA hebben er lange tijd voor gepleit om IS-strijders niet in Nederland te berechten, maar in het gebied waar zij hun misdaden hebben begaan. Er kleven immers risico’s aan het binnenhalen van IS’ers die in Syrië hebben gestreden. De veiligheid van de Nederlandse samenleving kan in het geding zijn.

Desondanks is toch in Nederland een rechtszaak tegen Ilham B. gestart. Haar advocaat vond dat zij bij deze zitting op Nederlandse bodem aanwezig moest zijn. De rechtbank in Rotterdam oordeelde vorig jaar dat Nederland daartoe ’een inspanningsverplichting’ heeft. Grapperhaus en Kaag, zo laten zij in de summiere Kamerbrief weten, vrezen ’straffeloosheid’ als Ilham B. niet in Nederland wordt berecht.

Derde kind
Naast Ilham B. en haar twee kinderen haalt het demissionaire kabinet nog een derde kind op. Volgens ministers Kaag en Grapperhaus draait dit om ’een slachtoffer van internationale kinderontvoering vanuit Syrië’.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door King George »

Volgens advocaat André Seebregts, die een aantal Syriëgangers bijstaat, was de overheid nu genoodzaakt deze IS-vrouw op te halen, legt hij zaterdag uit. „Er liepen verschillende procedures voor de beëindiging van strafzaken. Bij de vrouw in kwestie was dit proces het verst gevorderd. De overheid wilde dit voorkomen, waardoor ze is opgehaald om in Nederland te worden berecht. De vrouw zal vermoedelijk direct na aankomst worden vastgezet op de terroristenafdeling.”

Volgens Haagse bronnen draaide de rechtszaak om het recht van Ilham B. om bij haar eigen rechtszaak in Nederland aanwezig te zijn. Eerder zijn er soortgelijke verdachten veroordeeld zonder dat ze bij hun zitting waren. De advocaat van Ilham B. vond dit onterecht. De rechtbank in Rotterdam oordeelde vorig jaar dat Nederland haar niet zomaar bij verstek kan veroordelen en zich moet inspannen om de verdachte naar hier te halen.
Desondanks is toch in Nederland een rechtszaak tegen Ilham B. gestart. Haar advocaat vond dat zij bij deze zitting op Nederlandse bodem aanwezig moest zijn. De rechtbank in Rotterdam oordeelde vorig jaar dat Nederland daartoe ’een inspanningsverplichting’ heeft. Grapperhaus en Kaag, zo laten zij in de summiere Kamerbrief weten, vrezen ’straffeloosheid’ als Ilham B. niet in Nederland wordt berecht.
Wat een bullshit. De rechtbank had een inspanningsverplichting haar te veroordelen, desnoods bij verstek. En er is een inspanningsverplichting de wet toe te passen, dus het verbeurd verklaren van de Nederlandse nationaliteit wegens deelnemen in dienst bij een vijandelijke macht.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Ik vermoed dat Kaag een groot aandeel heeft wat betreft het terughalen van de vrouwelijke jihadi,s . En we zijn er nog niet, want onder het motto "Gelijke gevallen, gelijke rechten’ wordt de rest waarschijnlijk ook terug gehaald.

D66 heeft weer gewonnen.
Experts: grote kans dat Nederland nu meer Syriëgangers moet terughalen

Nederland heeft zaterdag voor het eerst een IS-vrouw opgehaald in Syrië. In het land zitten nog tientallen andere volwassenen gevangen in kampen van de Koerden. Betekent dit dat de Nederlandse overheid nu ook deze Syriëgangers moet terughalen?

„Zeker. Dat denk ik wel”, zegt André Seebregts. De advocaat staat op dit moment acht vrouwen bij, die naar Syrië vertrokken om zich aan te sluiten bij IS en nu in de Koerdische kampen vastzitten. „Bij de teruggehaalde vrouw Ilham B. lopen er procedures voor de beëindiging van strafzaken tegen haar. De overheid wilde dit voorkomen, en haalde haar op zodat ze in Nederland kan worden berecht. Mijn acht cliënten zitten in precies hetzelfde schuitje.”

’In de lijn der verwachting’
Strafrechtadvocaat Richard Korver sluit zich bij die lezing aan: „Dat zou je wel verwachten”, zegt hij. „Zeker als de overheid hier al uitvoering aan geeft, door deze vrouw actief terug te halen naar Nederland. Het is dan in de lijn der verwachting dat bij andere gevallen eenzelfde keuze wordt gemaakt. Aan gelijke gevallen kunnen immers gelijke rechten worden ontleend.”

„In zijn algemeenheid kan ik er over zeggen dat de strafbare feiten bij voorkeur worden berecht in het land waar ze zijn uitgevoerd”, weet hij. „Maar je kan natuurlijk ook stellen dat door deze mensen in Nederland te berechten er een preventieve werking van uit kan gaan. De overheid zegt dan: je kan niet ongestraft allerlei dingen uitspoken in het buitenland, want dan kan je hier worden berecht.”

Kans op soortgelijk traject
Ook advocaat en hoogleraar Internationaal Recht Geert-Jan Knoops denkt dat de andere IS-vrouwen nu eveneens kans maken om een soortgelijk terughaaltraject bij de rechter af te dwingen. „Het kan namelijk niet zo zijn dat er alleen vrouwen worden opgehaald als het de Staat goed uitkomt”, stelt hij.

„Je krijgt dan een heel gekke situatie. Als de overheid daadwerkelijk deze Syriëganger heeft opgehaald vanwege een strafzaak, dan blijven de vrouwen die in strafrechtelijke zin niks verweten kan worden achter. Dat is niet de bedoeling”, vindt hij.

’Terughalen is verstandig’
Het terughalen van deze vrouwen is verstandig, vindt Seebregts. „Anders komen deze mensen op een ongecontroleerde manier terug, zonder dat je ze kan vastzetten en na vrijlating bijvoorbeeld de reclassering kan inzetten.”

Bij de IS-mannen zijn de kaarten overigens wel anders geschud, verduidelijkt Seebregts. „De Koerden hebben deze personen in gevangenissen opgesloten. Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat ze bereid zijn deze personen vrij te laten. Het ophalen van deze groep is dus niet mogelijk.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Mahalingam »

Terughalen IS-vrouwen is affront voor rechtsgevoel

Een Nederlandse afvaardiging is in Syrisch Koerdistan om een IS-vrouw en drie kinderen met de Nederlandse nationaliteit, uit een gevangenenkamp te halen. Deze actie is een affront voor het rechtvaardigheidsgevoel én voor de Tweede Kamer, schrijft René van Rijckevorsel.

In november 2019 diende een kort geding namens 23 vrouwen en hun 56 kinderen, die vastzitten in de kampen Al-Hol en Al-Roj in het noorden van Syrië. Ze wilden dat Nederland zich inspant hen uit de ‘erbarmelijke’ omstandigheden te bevrijden.

Veel vrouwen hangen nog steeds IS-gedachtegoed aan

Deze vrouwen, die in veel gevallen het verwoestende gedachtegoed van Islamitische Staat nog aanhangen, die nooit spijt hebben betuigd, die de democratie afwijzen en mensenrechtenschendingen – herinnert u zich de Jezidi’s nog? – toejuichen, verkiezen een kort en comfortabel verblijf in een cel in een geminachte democratische rechtsstaat, boven een verblijf in een kamp in een land waar ze vrijwillig naartoe gingen om er een gewelddadige dictatuur uit naam van de islam te steunen en te bevechten.
https://www.ewmagazine.nl/opinie/opinie ... el-827976/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

De IS-vrouw Ilham B. en drie kinderen die gisteren in Syrië zijn opgehaald, zijn vanochtend aangekomen in Nederland, bevestigt het ministerie van Justitie en Veiligheid.

B. is bij aankomst aangehouden en overgedragen aan het Landelijk Parket. Woensdag wordt ze voorgeleid aan de rechter-commissaris in Rotterdam.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door King George »

Ik krijg nu al braakneigingen van die orgie van zelfmedelijden en ander slachtofferisme wat ze gaat veinzen en al dat met haar meehuilen dat ons te wachten zal gaan staan.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Met terugkeer IS’er laait debat weer op: ‘Stel je voor dat we zo zouden zijn omgegaan met SS’ers’

Met de verrassende repatriëring van IS-ganger Ilham B. en drie jonge kinderen uit een Koerdisch kamp, laait het politieke debat op. Minister Ferd Grapperhaus (Justitie) krijgt de volle laag, want de Syriëgangers zijn ook een heet hangijzer aan het Binnenhof.

Ze ‘verlangde’ ooit ‘naar het kalifaat’, maar wilde na jaren in een Koerdisch kamp nu vooral terug naar Nederland. Met een zeer geheime operatie van de Nederlandse overheid slaagde dat dit weekend: Ilham B. en haar twee kinderen (2 en 5 jaar) werden samen met een 12-jarig kind van andere ouders overgedragen aan de Nederlandse autoriteiten.

Tot ieders verbazing, erkende haar advocaat Tamara Buruma. ,,Ik had alle hoop zo langzamerhand verloren.’’

Raqqa
Ilham vertoefde in Gouda in fanatieke kringen, jaren terug. Rond 2013 besloot ze naar het IS-kalifaat te gaan, trouwde met een Vlaamse jihadist en streek neer in Aleppo en later in IS-hoofdstad Raqqa. Daar bleef ze - ondanks kritiek en bombardementen -de extremist die ze was: ,,Dat er een raket op je huis valt, is levenservaring.’’

Later kwam ze in handen van Koerdische strijders, toen het IS-gebied werd overlopen. En de laatste jaren sleet ze dus in een kamp, waarbij het verlangen naar terugkeer naar haar geboorteland groeide.

Ophalen
Door haar terugkeer ontvouwt zich ook weer een wat weggeëbde politieke discussie. In politiek Den Haag staan partijen, ook binnen de coalitie, lijnrecht tegenover elkaar als het gaat om het ‘ophalen’ van voormalig IS-strijders en sympathisanten.

Grapperhaus liep over een dun koord: D66 is juist voor terugkeer en berechting, terwijl VVD en oppositiepartijen als PVV niets willen weten voor welke repatriëring dan ook.

VVD-Tweede Kamerlid Ulysse Ellian spreekt van een ‘onbegrijpelijke actie’. ,, Mijn bloed kookt. De rechtsstaat afwijzen, democratie afwijzen, mensenrechten op grote schaal schenden, en dan wel lekker terug naar Nederland? Stel je voor dat we ooit zo zouden zijn omgegaan met SS’ers. Ongelooflijk.’’

Grapper­haus stelt voorop dat B. bij terugkeer op Nederlands grondge­bied wordt aangehou­den. Er loopt immers al een strafzaak tegen haar

Ook PVV-leider Geert Wilders stelt het kabinet een pittig debat in het vooruitzicht. ,,Het is onacceptabel en onaanvaardbaar dat we de vijand, islamitische IS’ers, hierheen halen. Die terreurvrouwen hebben hun recht verspeeld ooit nog voet op Nederlandse bodem te zetten.’’

Straffeloosheid voorkomen
Toch is de redenering van Grapperhaus een andere, blijkt uit zijn toelichting. Hij stelt voorop dat B. bij terugkeer op Nederlands grondgebied wordt aangehouden. Er loopt immers al een strafzaak tegen haar. De Raad voor de Kinderbescherming zal zich over de kinderen ontfermen.

Grapperhaus wil juist dat B. haar strafzaak niet ontloopt: ,,Teneinde straffeloosheid te voorkomen.’’ Ofwel: als we haar niet hadden opgehaald, was ze misschien in vrijheid op een dag het kamp uitgewandeld.

Dat is precies wat D66 prijst: ,,Goed voor de veiligheid van Nederland: deze IS-vrouwen hierheen halen, berechten en voorkomen dat ze van de radar verdwijnen.’’

Bovendien werd de overheid de afgelopen jaren meermaals door rechters aangespoord om meer te doen om IS-gangers terug naar Nederland te halen. Allereerst de kinderen die niet voor de reis hadden gekozen.

Zo werd het 12-jarige meisje dat nu terugkeert jaren geleden door haar moeder meegenomen naar Syrië, tegen de wil van de vader in. Die vader spande in Nederland een rechtszaak aan die de repatriëring in gang zette.

Maar door verschillende rechterlijke uitspraken moest de overheid ook meer doen om de vrouwen en mannen tegen wie hier in Nederland rechtszaken lopen ‘op te halen’. Zij moesten, vond het gerechtshof bijvoorbeeld, de kans krijgen om hun proces bij te wonen.

Veilig genoeg
Grapperhaus reageerde in algemene zin steeds afwijzend. De kabinetslijn was: het is te gevaarlijk die gebieden in te gaan om mensen op te halen. Pas als Koerden of Turken hen in rustig gebied overdragen, zou er actie worden ondernomen. Kennelijk was het oordeel nu dat het (veilig genoeg) kon.

Zeldzaam is het wel: in 2019 werden twee weeskinderen gerepatrieerd, vaker ontsnapten Nederlandse vrouwen uit kampen in Syrië; het afgelopen jaar zeker tien. Slechts enkelen melden zich bij een Nederlands consulaat in Turkije en werden gearresteerd. Anderen vluchtten naar een deel van Syrië waar jihadisten de baas zijn.

Ook B. vroeg sinds 2018 omwille van haar rechtszaak om terugkeer. Een rechter honoreerde dat, maar omdat Nederland geen actie ondernam, dreigde haar zaak naar de prullenbak te worden verwezen, zegt haar advocaat Buruma. ,,Ze moest worden teruggehaald, maar actie bleef uit. Dan kan het moment komen waarop wordt gezegd: kennelijk wil Nederland haar niet vervolgen en komt de zaak te vervallen.’’

B. is bovendien niet de laatste. Er zitten, volgens cijfers van inlichtingendienst AIVD, nog zo’n 45 Nederlandse mannen en vrouwen en 75 kinderen in kampen en gevangenissen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Ariel »

Belgie haalt opnieuw IS-terroristes terug uit Syrië. Want de jihadisten hebben spijt.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door King George »

Spijt van dat ze nu gevangen zitten en niet meer kunnen koppen snellen?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door King George »

Joost Eerdmans maakt hier een goed punt. Geen gecontroleerd hierheen halen, maar gecontroleerd hen hier weren.

  • Syrieganger Ilham B. naar Nederland gehaald voor bijwonen rechtszaak. Terecht?

    07 juni 2021 18:30 - 19:00

    Om te voorkomen dat het strafproces tegen een vrouwelijke Syrieganger zou komen te vervallen, heeft het Kabinet IS-vrouw Ilham B. terug naar Nederland gehaald samen met haar twee kinderen. De grote vraag is: blijft het hierbij, of is de deur nu geopend naar meer IS-strijders? En moeten we daar blij mee zijn?

    Daarover een gesprek met advocaat André Seebregts die meerdere Syriegangers bijstaat, en met fractievoorzitter voor JA21 in de Tweede Kamer, Joost Eerdmans.
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit ... ak-terecht
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie