Jihadi's en hun kinderen keren terug

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

’IS-terroristen uit Schilderswijk geven zich over’

Twee jihadisten uit de Schilderswijk in Den Haag hebben zich overgegeven in Baghouz, het laatste plukje grondgebied waar nog IS-terroristen zitten.

De Syrisch-Koerdische SDF-strijders hebben Baghouz omsingeld. De laatste enclave van IS dreigt spoedig te vallen.

Waar de twee Nederlandse jihadisten nu zijn, is niet bekend, zegt de advocaat van hen tegen de NOS. Het gaat om Mounir el K. en Abdellah R., die in 2013 en 2014 naar Syrië reisden.

De twee zijn inmiddels bij verstek veroordeeld tot 6 jaar celstraf. Ook is de voorlopige verblijfsvergunning van Abdellah R. ingetrokken, terwijl El K. zijn Nederlandse nationaliteit heeft moeten inleveren. Zijn advocaat hoopt wel dat El K. zijn straf in Nederland mag uitzitten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door King George »

Ik heb op de autoradio gehoord dat de Jihad baby van Yago Riedijk en zijn hoertje Shamina Begum is overleden.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buiten ... ar-BBUx6dZ
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

King George schreef:Ik heb op de autoradio gehoord dat de Jihad baby van Yago Riedijk en zijn hoertje Shamina Begum is overleden.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buiten ... ar-BBUx6dZ
Sneu. Maar dat kind blijft veel ellende bespaard.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

Klaas wil zijn dochter terug. Zo zie je maar. Het is beter om geen vakantiehuis in Egypte te kopen of huren, want dan komt je dochter ook niet in aanraking met Egyptenaren. Maar dat vond vader Klaas niet erg. "Mandy is destijds gewoon getrouwd" zeht hij.. "Ze is moslima geworden: daar is niets mis mee"

Klaas is een simpele ziel. Vast en zeker een goed mens, maar ook een heel nuttige idioot voor de moslim gemeenschap.


Klaas hoopt op teken van leven van naar IS afgereisde dochter: 'In elk tv-beeld zoek ik de kleinkinderen’

Als in mei 2015 de politie aanbelt en vraagt waar zijn dochter Mandy, haar man Yasser en hun vier kinderen kunnen zijn, weet Klaas Spijk (66) diep in zijn hart het antwoord al. ,,Ze zijn weg. Naar Syrië." Vier jaar later is IS bijna verslagen. Volgens de laatste berichten zit het Goudse gezin in Baghouz waar Koerdische strijders het slotoffensief hebben ingezet. ,,Nu is de vraag of ze dat overleven of niet. Meer opties zijn er niet.''

Het is woensdagmiddag, 19 februari. Klaas Spijk reist met de trein van Schiphol naar Rotterdam. Een week geleden heeft hij voor het eerst in negen maanden iets over zijn dochter Mandy (31) en zijn vier kleinkinderen gehoord. Ze leven nog, hoogstwaarschijnlijk in de puinhopen van Baghouz. De laatste strohalm van het kalifaat, in de Eufraatvallei in Oost-Syrië. Elke dag wordt er zwaar gevochten om IS definitief op de knieën te krijgen. Na een lang verblijf in een vakantiehuis onder de Egyptische zon, is het voor Spijk even wennen in het grijze Nederland. Een gesprek dat twee medereizigers voeren, zet hem echter direct met beide benen op de grond. ,,Nu willen ze allemaal terug", zegt een van de mannen, terwijl hij het laatste nieuws vanuit Syrië tot zich neemt. ,,Laat ze daar maar lekker wegrotten."
Spoiler! :
Spijk: ,,Je moest eens weten, dacht ik. Dat je naast een vader van zo'n uitreiziger zit. Voor mij is het dubbel: ik kan me voorstellen dat mensen zo denken. De uitreizigers hebben zich tegen onze westerse samenleving gekeerd. Maar aan de andere kant: ik ben ook vader en opa. En die kleintjes, die hebben er part noch deel aan. Zij hebben er niet om gevraagd. Maar ze worden niet geholpen door Nederland. En dat vind ik het allerergste."

Dochter Mandy vertrok in de meivakantie van 2015 met vier kinderen en Egyptische man Yasser vanuit Gouda naar IS-gebied. Yasser is geboren in Alexandrië en ontmoette Mandy daar. De twee oudste kinderen werden geboren bij opa Klaas in Alphen. Daarna verhuisde het gezin vanuit Egypte via Duitsland naar Gouda en kregen nog twee kinderen. Twee van de vier kinderen zaten op de Goudse islamitische basisschool Al Qalam. Het jongste kind is inmiddels vier jaar, de oudste is elf. Spijk zag zijn dochter in 2014 voor het laatst op haar verjaardag 29 maart. ,,Ik gaf haar een kus bij het afscheid en zei: 'Nou meid, fijne dag nog'. Daarna heb ik nooit meer iets van haar gehoord." Sindsdien roept 'opa Klaas' de Nederlandse overheid op in actie komen.

Wat moet de Nederlandse overheid doen?
,,Ik denk dat ze moeten beginnen alle kinderen daar weg te halen. Dat heeft veel te lang geduurd. Iedere keer wordt er wat beloofd en worden uitspraken gedaan door minister Grapperhaus. Maar telkens gaat het op een laag pitje. En zo sleept het zich maar voort. De mensen daar berechten is praktisch onuitvoerbaar en gaat nog jaren duren. De strijders en hun kinderen zitten gevangen in kampen. Donald Trump wil hen vrijlaten. Er komt een periode dat de Koerden hun handen ervanaf trekken. Daarom, Nederland; haal ze op. Precies een jaar geleden zei Grapperhaus dat de kinderen niet zouden worden teruggehaald, maar dat hij zou helpen. De hulp moet nog komen. De mensen sterven daar van de honger."

Wat vindt u ervan dat Mandy zich bij IS heeft aangesloten met de kinderen?
,,Dat is het laatste wat ik wilde. Er zijn ouders die er net zo in staan als hun kinderen. Maar dat geldt voor ons totaal niet. En ook niet voor alle lotgenoten die ik ken: zij delen het gedachtegoed van hun kinderen absoluut niet. Het is natuurlijk heel extreem wat er gebeurt. Het is verschrikkelijk. Ik zal ook nooit begrijpen hoe je daarin verzeild raakt. Mandy is destijds gewoon getrouwd. Ze is moslima geworden: daar is niets mis mee. Dat ze dan zover doorschieten daarin, dat is onbegrijpelijk."

Hoe hebben Mandy en Yasser elkaar ontmoet?
,,Yasser en een vriend van hem waren kennissen van ons in Egypte. We gingen met hen uit. In het begin was het gezellig en leuk, totdat onze dochter daar naartoe kwam voor een vakantie. Toen sloeg de vonk over. Ik dacht: het gaat wel over. Het is een vakantieliefde. Maar dat is niet gebeurd."

Hoe ging de relatie verder?
,,Ze zijn begonnen in Alexandrië. Hun eerste kind is geboren bij ons in Alphen. Na die tijd zijn ze vertrokken naar Alexandrië. Toen is ze weer teruggekomen naar Nederland voor de bevalling van haar tweede, een dochter. En toen wilde ze niet meer terug. Ze besloten via Duitsland naar Nederland te komen. Yasser ging voor een verblijfsvergunning. Toen dat rond was, zijn ze naar Gouda verhuisd. Daar zijn het derde en vierde kind geboren.

Wat vond u ervan dat ze naar Nederland kwamen?
,,Ik was heel erg blij. Voor de kinderen ook natuurlijk. Tot aan de lagere school gaat het wel in Egypte qua opleiding. Dat ze hier de mogelijkheden kregen die een ander kind ook heeft, daar was ik gelukkig mee. En dat ze dichterbij waren natuurlijk. Het zijn Nederlandse kinderen, ze zijn hier geboren. Ze deden het heel goed op de islamitische school in Gouda. De toekomst lag aan hun voeten. Maar ja, het is anders gelopen."

Heeft u de radicalisering zien aankomen?
,,Nee. Ik heb het laatste stukje van de echte radicalisering nooit meegekregen. Na Mandy's verjaardag in 2014 kwam ik er niet meer. Ik voelde me niet meer welkom. Toen zijn ze blijkbaar doorgeschoten. Sommige mensen radicaliseren in een heel hoog tempo. Dat lees ik regelmatig. Yasser was iemand die totaal niet met religie bezig was toen hij Mandy leerde kennen. In tegendeel. Had hij in Egypte al in traditionele kleding en met een lange baard gelopen, dan had je iets kunnen verwachten, maar nee, hij totaal niet. Het was gewoon een jongen die midden in het leven stond. Dat was juist het gekke. Maar in de periode dat Morsi in Egypte aan de macht kwam (Mohammed Morsi was president van Egypte van juni 2012 tot juli 2013, red.), merkte ik wel dat Yasser daarin erg geïnteresseerd was. Mede door een profielfoto op zijn Facebookpagina van een spreuk uit de Koran. Hierna hebben we de AIVD ingelicht, om te vragen of het allemaal wel goed zat met Mandy en haar gezin. We hebben de namen, leeftijden en de school van de kinderen doorgegeven, noem allemaal maar op. Dan verwacht je dat de AIVD ermee aan de slag gaat. We hoorden niets en ze waren nog er nog steeds: het zal wel meevallen, denk je dan. Ik wist pas dat het mis was, toen de politie aan de deur kwam met de vraag of ik wist waar mijn dochter was. Met haar complete gezin. Toen wist ik het direct. Althans, niet letterlijk. Maar diep in mijn hart wist ik het wel."

Hoe kwam dat, denkt u?
,,Ik weet nog heel goed dat het eerste gezin uit Huizen vertrok in augustus 2014. Heel Nederland sprak daar schande van. Dat was het allereerste gezin dat uitreisde en dat heeft toen een heel diepe indruk op mij gemaakt. Waarom, weet ik niet. Bij mij was toen niets aan de hand. Niet wetende dat je een jaar later zelf met die problemen zit."

Verdiepte u zich erin of hield u het juist af?
,,Zodra ik wist dat Mandy daar zat, hield ik elke krant en elke nieuwsuitzending in de gaten. De allereerste mensen die daarnaartoe vertrokken, gingen er echt naar toe om humanitaire redenen. Die mensen, daar had ik bewondering voor, dat ze hun broeders en zusters, medemoslims, gingen helpen. Maar daarna kwam die hele IS-stroom op gang, dat was een heel ander verhaal. Die allereersten gingen met goede bedoelingen, dat geloof ik wel."

Wat zou Mandy's motief zijn geweest, denkt u?
,,Ik denk dat zij in de volle overtuiging was dat dit het beste was wat ze kon doen, denk ik. Dat moet haast wel, anders doe je zoiets niet. Naar Syrië gaan was het beste dat ze voor haarzelf en voor haar gezin kon doen. Zoiets moet het geweest zijn, anders kan ik het ook niet verklaren."

U hoorde onlangs dat Mandy en de kinderen nu nog in IS-gebied zitten, maar van 2015 tot 2018 wist u niets. Hoe is dat voor u?
,,Ieder jaar, eind december, denk ik: volgend jaar, wordt mijn jaar. Nu ga ik wat van ze horen: wat er gebeurd is of waar ze zijn. Iedere keer hoop je op een berichtje. Ook via andere ouders. De groep Nederlandse uitreizigers in Syrië zat veel bij elkaar. Ik denk dat Mandy nooit bij die groep is geweest. Ze heeft natuurlijk een Egyptische man, dus misschien heeft ze wel ergens anders gezeten. Misschien wel bij andere Egyptenaren."

Heeft u enig idee hoe hun leven daar eruit ziet?
,,Nee, dat heb ik ook alleen maar uit de media. Ik volg constant het nieuws. Zodra ik beelden zie van de vrouwen daar met kinderen, dan kijk ik of ik mijn kleinkinderen zie lopen. Alle ouders van uitreizigers doen dat, kijken of je iets bekends ziet. Maar dat is natuurlijk nooit zo. Het is zo ver van je bed. Zou Yasser de kinderen hebben meegenomen naar Egypte, dan pakte ik het vliegtuig en ging ik kijken waar ze waren. Dat kan ik nu niet doen, want dan kom ik ook in zo'n oranje overall op tv. Je wilt informatie, maar krijgt het niet. Als ouder kun je er niet naartoe, want dat overleef je niet. Dat is het ergste van alles: het machteloze gevoel. Je kan niks."

Ligt u daar ook wakker van?
,,Ja, soms wel. De wintermaanden zijn altijd het ergste, daarom ben ik ook even naar Egypte gegaan. Sowieso is het een beetje een trieste periode: iedereen heeft het gezellig met zijn kinderen met kerst. Dat heb ik niet. Het is ook moeilijk nu de strijd in Syrië weer zo actueel is. Je hoeft de televisie maar aan te zetten of je wordt ermee geconfronteerd. Binnen nu en aantal weken is het afgelopen in deze vorm. En dan is de vraag: hebben ze het overleefd, of niet? Meer opties zijn er niet. Het is nu de spannendste periode gedurende al die jaren."

Stel dat u met Mandy in contact kon komen, wat zou u tegen haar zeggen?
,,Dan zou ik eerst vragen: hoe is het met jullie, leven de kinderen allemaal nog? Als je de interviews met terugkeerders leest: iedereen heeft in de keuken gewerkt en de kalasjnikovs hingen alleen maar ter decoratie aan de wand. Niemand heeft iets gedaan. En daar maak ik me best wel eens boos over. Want er zijn honderdduizend mensen vermoord. Maar misschien valt het aandeel van de vrouwen mee. Zoals mijn dochter, met vier kleintjes. Ze zal haar handen vol hebben gehad. Maar ook al ben je maar onderdeel van die organisatie: dan ben je al verkeerd bezig. Toch kan ik niet oordelen over de omslag van het boek totdat ik de inhoud ken. Ik hoop er ooit achter te komen. Dat is mijn grootste wens."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door King George »

Beeld! Polderjihadist Yago Riedijk nu extra zielig

Yago make me lose my mind up in here up in here

Mooi interviewwerk van het AD. Het tonen van de ménselijke kant. Laten we de Arnhemse koppenchopper Yago Riedijk nu maar gewoon vergeven he. Caroline Tensen naar z'n cel. Bosje ruikers mee. Sorry Yago, dat Nederland je moest laten gaan. Hij wist uiteraard niet dat IS zo wreed was. Hoe kon hij dat ook weten, met al die gruwelijke beelden op het internet? In Arnhem kijken ze alleen Vitesse. En ze lezen alleen Marcel van Roosmalen. Meer niet. Yago is gewoon een vrolijke jongen. Hij maakte een foutje. Alsof jullie nooit een foutje maken. Dan begin je aan een nieuwe serie en dan blijkt het ineens heel anders te zijn dan je verwacht had. Nou dan.

Yago heeft nu zelfs een vrouw! Wauw wat een prestatie. Echt helemaal super. Hij wil echt heel graag terug naar Nederland, ons land moet maar gewoon excuses maken en daarna het goede voorbeeld geven. Want een Hema-worst in je mond proppen is veel leuker alsdan homo's van het gebouw joekelen. Begrijpen we. Hij wil zijn kind opvoeden in Nederland. Auw. Kennelijk het journaal nog niet gezien. Arme, arme Yago. Man man man wat had hij het zwaar. Ja, die Yezidi's in een massagraf hadden het niet makkelijk, maar Yago Riedijk had het ook verschrikkelijk zwaar hoor. Hij had honger. Hij is misleid. Er werd een piloot verbrand en dat mag niet van de islam. Maar ho, het was niet de schuld van islam, he. Islam is vrede. Yago werd gemarteld. In Nederland martelen ze niet. Ze hebben in Nederland van die pure hagelslag met witte brokjes chocolade erdoor. Soms doe je extra veel hagelslag op je bruine boterham, teneinde zo'n wit stukje te krijgen, maar dat lukt dan niet. Ook een soort marteling. Yago Riedijk wil alleen niet berecht worden in Irak. "Als de mensen hier 'Irak' horen, dan worden ze meteen bang. De situatie is hier beter. Hoe de dingen eraan toegaan in Irakese cellen, is beangstigend." Alles behalve Irak.


GeenStijl
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

Jihadist Yago Riedijk in Syrië: Laat Nederland nu goede voorbeeld geven

Jihadist Yago Riedijk neemt afstand van IS en wil met zijn vrouw terug naar Nederland. ,,Wij hebben een fout gemaakt, laat Nederland nu het goede voorbeeld geven.”

De Nederlandse jihadist Yago Riedijk (26) zegt dat hij Syrië niet verlaat zonder zijn vrouw, de Britse Shamima Begum (19). Het IS-stel vertrok enkele weken geleden uit de restanten van het kalifaat en gaf zich over aan Koerdische strijders. Begum, die als 15-jarig schoolmeisje uit Groot-Brittannië vertrok, zit nu vast in een speciale afdeling voor IS-vrouwen in een vluchtelingenkamp in Noord-Syrië. Riedijk zit in een Koerdische gevangenis in hetzelfde gebied. Hij is in Nederland al bij verstek tot zes jaar cel veroordeeld, omdat hij zich had aangesloten bij een terroristische organisatie.

,,Ik wil terug naar Nederland. Dat is mijn droom, dat ik gewoon mijn kind kan opvoeden in Nederland. Maar mijn vrouw en kind achterlaten in Syrië, dat wil ik niet’’, zei de Arnhemmer afgelopen donderdag in een interview met deze krant. Dat vond plaats in een kantoor van de Koerdische autoriteiten, waar hij vanuit de gevangenis naartoe was gebracht.

Groot-Brittannië heeft aangekondigd Begum niet terug te nemen en wil haar de Britse nationaliteit afnemen. Nederland wil alleen meewerken aan de terugkeer van Riedijk als hij zich bij een Nederlands consulaat in Turkije of Irak meldt. Het meereizen van zijn vrouw is, wat Nederland betreft, uitgesloten. ,,Als dat betekent dat ze hier vastzit, blijf ik hier.’’

Begum was hoogzwanger toen het stel zich overgaf aan de Koerden. Ze beviel in het detentiekamp van een zoon. Na het interview afgelopen donderdag werd bekend dat de baby is overleden, Riedijk was daarvan ten tijde van het interview nog niet op de hoogte. Het is het derde kind van het stel dat door honger of ziekte zou zijn omgekomen.

Ik wist dat er oorlog was en in een oorlog komen mensen om. Maar van misdaden van dit niveau, daar had ik niet van gehoord.
Spoiler! :
De Arnhemse bekeerling vertrok eind 2014 naar Syrië en sloot zich daar aan bij IS, naar eigen zeggen om de bevolking te helpen in de strijd tegen ‘de dictator Assad’. Maar Riedijk vertrok toen al duidelijk was geworden dat IS gruweldaden pleegde. Er waren onlinevideo’s verschenen met onthoofdingen en IS’ers hadden een massamoord op Yezidimannen gepleegd en de vrouwen daarvan tot seksslaven gemaakt.

Wist je dat dit soort dingen gebeurde toen je naar Syrië ging?

,,Ik wist dat er oorlog was en in een oorlog komen mensen om. Maar van misdaden van dit niveau, daar had ik niet van gehoord.’’

Er stonden video’s van online?

,,Video’s... Als die uitkwamen, werden ze al snel verbannen. Die waren moeilijk te verkrijgen.’’

Wat vind je van de manier waarop IS met de Yezidi’s is omgegaan? Had je zelf een Yezidi als slaaf?

,,Nee, en wat moet ik zeggen… Het is moeilijk om dat onder woorden te brengen. De manier waarop ze met hen zijn omgegaan, hoort niet volgens de islam.’’

En de aanslagen die IS heeft gepleegd?

,,Het is verschrikkelijk wat ze hebben gedaan. De halve wereld heeft een hekel aan de islam gekregen, door de misdaden die ze begaan hebben. Ze hebben de islam gebruikt om te rechtvaardigen wat ze deden. Ze hebben de islam gebruikt om mensen voor de gek te houden, mensen zoals ik.’’

Riedijk zegt dat IS hem in de gevangenis heeft gezet. De terreurgroep zou hem hebben verdacht van spionage voor Nederland. De Arnhemmer belandde naar eigen zeggen in het voetbalstadion van Raqqa. Dat is een plek in de IS-hoofdstad die inderdaad als gevangenis werd gebruikt.

,,Het was daar een hel. De bewakers zoeken constant een excuus om je te mishandelen. Er wordt gemarteld, ze laten je verhongeren. Ik heb er weken vastgezeten, zonder dat ik wist waarvoor.’’

Je spreekt nu kritisch over IS, maar er zijn ook gevangenen die geen afstand nemen van de groep.

,,Zij hebben niet meegemaakt wat ik heb meegemaakt. Er heerste een fanboy-mentaliteit in Islamitische Staat: alles wat ze deden was goed, ze konden niets fout doen. Maar kijk naar het verbranden van die Jordaanse piloot. De profeet heeft een specifiek verbod gelegd op het levend verbranden van mensen. Het was duidelijk fout. De meeste mensen die zich hebben aangesloten bij IS, zijn voor de gek gehouden. Ze hebben dingen beloofd die niet zijn waargemaakt, het tegenovergestelde is gebeurd.”

De Koerden willen jullie niet berechten, maar de Nederlandse regering wil niet meewerken aan terugkeer van IS-strijders naar Nederland. Zij vindt dat het jullie eigen keus was erheen te gaan.

,,Het is absoluut begrijpelijk dat mensen angst voelen. Maar mensen hun nationaliteit afnemen en hier in Syrië laten wegrotten, is alleen een oplossing op korte termijn. Op lange termijn gaat het waarschijnlijk meer problemen opleveren dan het oplost. Als je bijvoorbeeld de kinderen afneemt van hun moeders, dan creëer je alleen maar meer haat. En stel je voor dat hier mensen op grote schaal ontsnappen, dan kunnen ze opnieuw een gevaar voor Europa vormen. Wij hebben een fout gemaakt, laat Nederland nu het goede voorbeeld geven. Ik weet dat het egoïstisch klinkt, maar ik denk dat het de beste oplossing voor iedereen is.’’

Irak heeft aangeboden dat de Koerden de jihadisten wel aan dat land kunnen uitleveren. Dan zal Irak hen berechten. Maar Irak legt de doodstraf op. Wat vind je daarvan?

,,Als de mensen hier ‘Irak’ horen, dan worden ze meteen bang. De situatie is hier beter. Hoe de dingen eraan toegaan in Irakese cellen, is beangstigend.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

'Blood up to your knees': defeated IS jihadists still defiant
Afbeelding
Defeated but unrepentant, some jihadists limping out of their besieged final bastion in eastern Syria still praise the Islamic State and promise bloody vengeance against its enemies.

The skeletal and dishevelled figures shuffling out of the smouldering ashes of the "caliphate" may look like a procession of zombies, but their devotion seems intact.

At an outpost for US-backed forces outside the besieged village of Baghouz, 10 women stand in front of journalists, pointing their index fingers to the sky in a gesture used by IS supporters to proclaim the oneness of God.

They shout in unison: "The Islamic State is here to stay!"

Most refuse to disclose their names or nationalities.

Indistinguishable under their identical black robes, a group of women arriving at the screening point manned by the Syrian Democratic Forces swarm around reporters like hornets.

Some throw rocks at the cameras of those trying to film them, while one screams at a photographer and calls him a pig.

Another grabs the uncovered hair of a female reporter, saying: "Have you not read the Koran, are you not ashamed?"

A third woman snarks at the way the reporter is dressed: "God curses women who resemble men".

The SDF are closing in on diehard jihadists and their relatives holed up in a makeshift encampment inside the village of Baghouz.

More than 7,000 people have fled the bombed-out bastion over the past three days, escaping shelling by the SDF and air strikes by the US-led coalition against IS.

- Cubs of the caliphate -

But for Umm Mohammed, a 47-year-old woman from Iraq's Anbar province, the men who have fled are "the cowards and the meek".

As for the women, "we left because we are a heavy burden on the men", she says.

"We are waiting for the (next) conquest, God willing."

Nearby, a little boy hums a jihadist anthem as he walks beside his mother, his jacket covered with dust.

The so-called "cubs of the caliphate" -- boys raised under IS rule and trained to fight from a young age -- are the reason the group will survive, another Iraqi woman says.

"The caliphate will not end, because it has been ingrained in the hearts and brains of the newborns and the little ones," says the 60-year-old, refusing to give her name.

Many women tell AFP that they want to raise their children on the ideology of the caliphate, even as its territorial presence fizzles out.

Abdul Monhem Najiyya is more ambivalent about the group.

"There was an implementation of God's law, but there was injustice," he says, claiming he worked as an accountant for IS.

"The leaders stole money... and fled," he says. "We stayed until the bullets flew over our heads."

The 30-year-old with white hair prays for the "caliphate" and wishes IS "many conquests" to come.

- 'Let down' by leaders -

But he says many senior IS figures have fled to the northwestern province of Idlib or crossed into Turkey and Iraq.

Najiyya's harshest words are for the group's elusive leader, Abu Bakr al-Baghdadi, whom he says he never saw once.

"He left us in the hands of people who let us down and left," he says. "He bears responsibility, because, in our view, he is our guide".

When asked why it took him so long to quit the redoubt, Najiyya said he was afraid of being detained by the SDF because his cousins are IS fighters.

He also says that rumours the jihadists would be granted safe passage to Idlib, largely controlled by a rival jihadist group, encouraged some to stay.

Nearby, a bearded man with a leg wound cursed the coalition, whose warplanes have pummelled the last jihadist redoubt.

"I only surrendered because of my injury," he says. "I have been with IS since the beginning."

One woman, who says she is from Damascus, tells AFP: "We have left, but there will be new conquests in the future".

Speaking from behind a veil that covers her face, she says: "We will seek vengeance, there will be blood up to your knees."

Hundreds of men suspected of being IS fighters have surrendered to US-backed forces in Syria in recent days

Thousands of men, women and children, many of them wounded, have fled Baghouz in recent days
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door King George »

Ariel schreef:
Jihadist Yago Riedijk in Syrië: Laat Nederland nu goede voorbeeld geven

Jihadist Yago Riedijk neemt afstand van IS en wil met zijn vrouw terug naar Nederland. ,,Wij hebben een fout gemaakt, laat Nederland nu het goede voorbeeld geven.”

De Nederlandse jihadist Yago Riedijk (26) zegt dat hij Syrië niet verlaat zonder zijn vrouw, de Britse Shamima Begum (19). Het IS-stel vertrok enkele weken geleden uit de restanten van het kalifaat en gaf zich over aan Koerdische strijders. Begum, die als 15-jarig schoolmeisje uit Groot-Brittannië vertrok, zit nu vast in een speciale afdeling voor IS-vrouwen in een vluchtelingenkamp in Noord-Syrië. Riedijk zit in een Koerdische gevangenis in hetzelfde gebied. Hij is in Nederland al bij verstek tot zes jaar cel veroordeeld, omdat hij zich had aangesloten bij een terroristische organisatie.

,,Ik wil terug naar Nederland. Dat is mijn droom, dat ik gewoon mijn kind kan opvoeden in Nederland. Maar mijn vrouw en kind achterlaten in Syrië, dat wil ik niet’’, zei de Arnhemmer afgelopen donderdag in een interview met deze krant. Dat vond plaats in een kantoor van de Koerdische autoriteiten, waar hij vanuit de gevangenis naartoe was gebracht.

Groot-Brittannië heeft aangekondigd Begum niet terug te nemen en wil haar de Britse nationaliteit afnemen. Nederland wil alleen meewerken aan de terugkeer van Riedijk als hij zich bij een Nederlands consulaat in Turkije of Irak meldt. Het meereizen van zijn vrouw is, wat Nederland betreft, uitgesloten. ,,Als dat betekent dat ze hier vastzit, blijf ik hier.’’

Begum was hoogzwanger toen het stel zich overgaf aan de Koerden. Ze beviel in het detentiekamp van een zoon. Na het interview afgelopen donderdag werd bekend dat de baby is overleden, Riedijk was daarvan ten tijde van het interview nog niet op de hoogte. Het is het derde kind van het stel dat door honger of ziekte zou zijn omgekomen.

Ik wist dat er oorlog was en in een oorlog komen mensen om. Maar van misdaden van dit niveau, daar had ik niet van gehoord.
Spoiler! :
De Arnhemse bekeerling vertrok eind 2014 naar Syrië en sloot zich daar aan bij IS, naar eigen zeggen om de bevolking te helpen in de strijd tegen ‘de dictator Assad’. Maar Riedijk vertrok toen al duidelijk was geworden dat IS gruweldaden pleegde. Er waren onlinevideo’s verschenen met onthoofdingen en IS’ers hadden een massamoord op Yezidimannen gepleegd en de vrouwen daarvan tot seksslaven gemaakt.

Wist je dat dit soort dingen gebeurde toen je naar Syrië ging?

,,Ik wist dat er oorlog was en in een oorlog komen mensen om. Maar van misdaden van dit niveau, daar had ik niet van gehoord.’’

Er stonden video’s van online?

,,Video’s... Als die uitkwamen, werden ze al snel verbannen. Die waren moeilijk te verkrijgen.’’

Wat vind je van de manier waarop IS met de Yezidi’s is omgegaan? Had je zelf een Yezidi als slaaf?

,,Nee, en wat moet ik zeggen… Het is moeilijk om dat onder woorden te brengen. De manier waarop ze met hen zijn omgegaan, hoort niet volgens de islam.’’

En de aanslagen die IS heeft gepleegd?

,,Het is verschrikkelijk wat ze hebben gedaan. De halve wereld heeft een hekel aan de islam gekregen, door de misdaden die ze begaan hebben. Ze hebben de islam gebruikt om te rechtvaardigen wat ze deden. Ze hebben de islam gebruikt om mensen voor de gek te houden, mensen zoals ik.’’

Riedijk zegt dat IS hem in de gevangenis heeft gezet. De terreurgroep zou hem hebben verdacht van spionage voor Nederland. De Arnhemmer belandde naar eigen zeggen in het voetbalstadion van Raqqa. Dat is een plek in de IS-hoofdstad die inderdaad als gevangenis werd gebruikt.

,,Het was daar een hel. De bewakers zoeken constant een excuus om je te mishandelen. Er wordt gemarteld, ze laten je verhongeren. Ik heb er weken vastgezeten, zonder dat ik wist waarvoor.’’

Je spreekt nu kritisch over IS, maar er zijn ook gevangenen die geen afstand nemen van de groep.

,,Zij hebben niet meegemaakt wat ik heb meegemaakt. Er heerste een fanboy-mentaliteit in Islamitische Staat: alles wat ze deden was goed, ze konden niets fout doen. Maar kijk naar het verbranden van die Jordaanse piloot. De profeet heeft een specifiek verbod gelegd op het levend verbranden van mensen. Het was duidelijk fout. De meeste mensen die zich hebben aangesloten bij IS, zijn voor de gek gehouden. Ze hebben dingen beloofd die niet zijn waargemaakt, het tegenovergestelde is gebeurd.”

De Koerden willen jullie niet berechten, maar de Nederlandse regering wil niet meewerken aan terugkeer van IS-strijders naar Nederland. Zij vindt dat het jullie eigen keus was erheen te gaan.

,,Het is absoluut begrijpelijk dat mensen angst voelen. Maar mensen hun nationaliteit afnemen en hier in Syrië laten wegrotten, is alleen een oplossing op korte termijn. Op lange termijn gaat het waarschijnlijk meer problemen opleveren dan het oplost. Als je bijvoorbeeld de kinderen afneemt van hun moeders, dan creëer je alleen maar meer haat. En stel je voor dat hier mensen op grote schaal ontsnappen, dan kunnen ze opnieuw een gevaar voor Europa vormen. Wij hebben een fout gemaakt, laat Nederland nu het goede voorbeeld geven. Ik weet dat het egoïstisch klinkt, maar ik denk dat het de beste oplossing voor iedereen is.’’

Irak heeft aangeboden dat de Koerden de jihadisten wel aan dat land kunnen uitleveren. Dan zal Irak hen berechten. Maar Irak legt de doodstraf op. Wat vind je daarvan?

,,Als de mensen hier ‘Irak’ horen, dan worden ze meteen bang. De situatie is hier beter. Hoe de dingen eraan toegaan in Irakese cellen, is beangstigend.’’

Yago Riedijk, sinds 2014 bij IS, wist helemaal NIETS van de wreedheden? Hij bleef tot het einde omdat ie niet weg kon? Sure...
"Laat Nederland het goede voorbeeld geven en mij terug halen."
Gaat hij anders radicaliseren als Nederland niet het "goede voorbeeld" geeft?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

Doodverklaarde Antwerpse Syriëstrijder die dreigde met aanslagen in België, blijkt springlevend
Abdellah Nouamane (23), een Antwerpse Syriëstrijder die vorige zomer dood was verklaard, blijkt nu toch nog in leven te zijn. IS deed zelfs zijn moeder geloven dat hij sneuvelde. Dat zou kunnen betekenen dat hij met plannen rondloopt voor een aanslag op westerse bodem.

Nouamane is de zoon van Fatima Ezzarhouni, een moeder die probeert om de radicalisering in te dijken en ook voor de CD&V in de politiek is gestapt. Het was precies omdat zij zelf verklaarde dat haar zoon omgekomen was dat het doodsbericht geloofwaardig werd geacht. Maar de vrouw blijkt misleid te zijn door de Islamitische Staat. Veiligheidsdiensten konden immers achterhalen dat Nouamane nog altijd leeft en tot IS behoort.

Er zijn geruchten dat hij opgepakt werd door de Syrische Koerden, maar die zijn nog niet bevestigd. Daardoor is het ook niet duidelijk of hij nog een gevaar inhoudt voor België. Enkele jaren geleden stuurde Nouamane wel huiveringwekkende dreigementen uit aan het adres van België. “Alles gaat in de lucht in België”, zei hij toen. “Ik zou zeggen van bibliotheken tot scholen, tot ziekenhuizen, tot winkelstraten, tot discotheken. Overal waar een ongeloof heerst.” Ondertussen is hij ook één van de weinige Belgische Syriëstrijders die uitdrukkelijk veroordeeld zijn voor het plannen van een aanslag op Belgische bodem.

Een strijder doodverklaren is al vaker een IS-tactiek gebleken om hem aan de aandacht te onttrekken, zodat hij een aanslag zou kunnen plegen. Dat gebeurde ook met Abdel Hamid Abaaoud, de Molenbeekse organisator van het bloedbad in Parijs. Nouamane vertrok naar Syrië in 2013 als rekruut van Shariah4Belgium. Het jaar daarop getuigde een kompaan al dat hij er mensen zou hebben gedood.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door King George »

Wel, dat is geen goed nieuws.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

Wel nu. Deze komt ook niet meer terug.

Afbeelding

Dit is Bilal Al Marchohi afkomstig uit België. HIj figureerde eerder in een Frans opsporingsbericht waarin hij werd gezocht voor het voorbereiden van een terreuraanslag op het Gare du Nord in Parijs. De man is tot de galg veroordeeld door een Iraakse rechtbank.
- Een rechtbank in Irak heeft een Belgische man tot de strop veroordeeld omdat hij gevochten heeft voor Islamitische Staat. De 23-jarige Bilal al-Marchohi werd in een proces dat nog geen uur duurde schuldig bevonden.

Al-Marchohi ontkende tijdens de rechtszaak alle beschuldigingen en stelde bovendien dat hij aan België uitgeleverd zou moeten worden. „Ik zou niet in Irak moeten terechtstaan, ik zou in België vervolgd moeten worden. Ik ben een Belgische burger”, verklaarde hij.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

27-jarige Syrische 'vluchteling' F. Hassan bewoog zich probleemloos door Europa, en werd uiteindelijk in Hongarije vastgezet. Bleek 20 mensen te hebben onthoofd voor ISIS.
Hungary: Muslim “refugee” discovered to have beheaded 20 people for the Islamic State

He was ordered expelled from Hungary after being caught with forged documents on December 30, but he was detained on Friday, so clearly he didn’t leave after he was expelled. Also he seems to have moved freely around Europe for quite some time. His story is evidence that European authorities are overwhelmed and cannot deal adequately with the Muslim migrant crisis they have inflicted upon themselves.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

Syriëganger Riedijk: 'De filmpjes die ik zag, gaven rooskleurig beeld'

Hij zit al maanden in een Koerdische gevangenis in Noordoost-Syrië, maar wil het liefst terug naar huis: IS'er Yago Riedijk uit Arnhem. Correspondent Marcel van der Steen sprak hem in de gevangenis.

"Wat Islamitische Staat doet is niets vergeleken bij de Syrische regering", zegt Riedijk in het interview. "Maar verkrachting en marteling, dat doet IS toch ook?", antwoordt Van der Steen. "Klopt", reageert de IS'er, "maar dat betekent niet dat ik het daarmee eens ben."

Over de omgang met Nederlandse IS-gangers en mogelijke terugkeerders is veel politieke en maatschappelijke discussie. De NOS had de mogelijkheid om Riedijk zelf te bevragen naar zijn rol bij de terreurorganisatie en zijn motieven om zich bij IS aan te sluiten. Het interview is eerder deze maand opgenomen.

Riedijk zegt tijdens het interview zich veel niet meer te herinneren. Aan de gewapende strijd heeft hij naar eigen zeggen nooit deelgenomen. Toch bleef hij ruim vier jaar in het kalifaat. Hij reisde mee met de terreurgroep tot er niets meer over was dan een paar vierkante kilometer, in Baghouz, dat vorige week uiteindelijk werd ingenomen door de door Koerden geleide Syrische Democratische Strijdkrachten.

Nu het laatste stukje kalifaat is ingenomen, heeft Islamitische Staat geen grondgebied meer in handen. Duizenden IS-strijders zitten in de gevangenis in Noord-Syrië, tienduizenden IS-vrouwen en hun kinderen bevinden zich in kampen. De Koerden, die dat deel van Syrië in handen hebben, willen dat onder meer Europese landen zoals Nederland strijders en families terughalen en hier berechten. En ook de meeste IS'ers zelf zien zichzelf liever in een Europese cel dan in een Syrische.

Riedijk sloot zich in 2014 aan bij IS. Hij gaf zich kortgeleden bij Baghouz over aan de Syrische Democratische Strijdkrachten en zit sindsdien vast. Hij is in Nederland bij verstek veroordeeld tot zes jaar cel voor deelname aan een terroristische organisatie. De Nederlandse IS-strijder blijft in het interview volhouden dat hij niet heeft gevochten, geen misdaden heeft gepleegd en vooraf niets wist van de gruweldaden door jihadisten in het kalifaat.

Van der Steen: "Maar op internet waren die onthoofdingsvideo's toch te zien?" Riedijk: "De internetfilmpjes die ik zag, gaven een rooskleurig beeld van Islamitische Staat. Van een restaurant in een straat waar mensen thee zaten te drinken."

Het is tegenstrijdig dat Riedijk claimt dat hij werd aangesproken door online-IS-propaganda, zonder dat hij misdaden heeft gezien. Terwijl onthoofdingen en geweld juist een essentieel onderdeel waren van die propaganda.

Ook opvallend is dat hij naar eigen zeggen nooit heeft gevochten voor de terreurorganisatie, terwijl hij wel vanaf zijn aankomst in 2014 tot aan begin dit jaar in het laatste bolwerk in Baghouz bij IS is gebleven.

Riedijk stelt dat hij gewond raakte door een raket, nog voordat hij in actie kon komen. En dat hij ook door zijn strijdmakkers gevangen is genomen, omdat ze dachten dat hij een spion was.

Ook deed hij alsof hij ziek was. "Vonden ze je geen watje?", vroeg Van der Steen aan Riedijk:

De Nederlandse Syriëganger vertelt ook over zijn militaire training. Op een militaire school leerde hij naar eigen zeggen omgaan met wapens. "Niets bijzonders."

"Leerde je omgaan met een mes?", vraagt Van der Steen ook met oog op de vele onthoofdingen. Riedijk: "Nee. En ik heb zelf nog nooit een onthoofding gezien, laat staan er iets mee te maken."

Riedijk ondernam de afgelopen jaren een aantal pogingen om te vluchten, maar die mislukten:

"Wat het me heeft opgeleverd is pijn en verdriet", zegt de Arnhemmer over zijn tijd bij IS. Het enige lichtpuntje voor hem was dat hij zijn vrouw leerde kennen.

Hij trouwde in 2015 na aankomst in het kalifaat met Shamima Begum uit Groot-Brittannië. Riedijk was toen 23, zij 15 jaar oud. Ze kregen drie kinderen, maar die zijn allemaal overleden.

Hij wil samen met met zijn echtgenote naar Nederland komen. Begum werd een maand geleden haar Britse nationaliteit ontnomen
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door King George »

Van zijn taqiyya kijk ik niet op. Want Moslims liegen om de ongelovige te misleiden. Ik kijk er ook niet van op dat een D'66-rechter hem gelooft op zijn taqiyya.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

King George schreef:Van zijn taqiyya kijk ik niet op. Want Moslims liegen om de ongelovige te misleiden. Ik kijk er ook niet van op dat een D'66-rechter hem gelooft op zijn taqiyya.
Voorlopig moet hij nog maar een jaar of 20 zijn zonde overdenken in een Koerdische gevangenis . Het zal daar iets minder luxe zijn dan in onze gevangenis. Maar dat is dan grote pech. Voor hem.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

Hulp voor IS-bruid

De bekende jihadisten Samir A. en Bilal L., die beiden in de cel hebben gezeten voor terrorisme, zeggen dat ze in Nederland geld inzamelen om vrouwen en kinderen te laten ontsnappen uit de restanten van het IS-kalifaat.

Justitie treedt hard op bij dergelijke ’terughaalacties’, die worden gezien als strafbare steun aan een terroristische organisatie.

Hoeveel geld het duo daadwerkelijk heeft opgehaald voor oorlogsweduwen en wezen is onzeker. Wel staat vast dat de rechter hard oordeelt in zaken waarin vanuit Nederland geld naar Syrië wordt gestuurd. Dat bleek deze week uit de vonnissen in een reeks zaken rond terreurfinanciering.

Geld dat uit medelijden wordt verstuurd, kan namelijk ook voor terreur worden gebruikt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door King George »

Het was toch goedkoper geweest om bij Samir Assouz per direct zijn Nederlandse paspoort ingenomen te hebben en hem enkele reis naar het land van zijn Marokkaanse paspoort te hebben uitgezet.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Pilgrim »

Radicale moslims collecteren in Amsterdam-Oost voor ISIS-leden

Door: Bert Brussen, 14:00, 27 januari 2019

Bilal L. was ook enige tijd in loondienst van de Lieve Stad als ‘jongerenwerker’

Veroordeelde terroristische leden van de Hofstadgroep Bilal L. en Samir A. houden inzamelingen voor IS-terroristen die in Syrië vast zitten, schrijft de Volkskrant. Zij doen dit in appgroepen en op straat in Amsterdam-Oost.


De krant beschrijft de inzamelingspraktijken van de twee radicalen als volgt:

Op straat spreken ze jongens aan op hun mate van religiositeit, zo vertelt een jongen die de Volkskrant heeft gesproken. L. en A. zouden hem hebben verteld over de ellendige toestand in de Koerdische vluchtelingenkampen. Het zou hun islamitische plicht zijn om de Nederlandse vrouwen en kinderen in veiligheid te brengen. Ook vertellen de twee volgens de bron dat het hun al gelukt zou zijn om een aantal vrouwen naar Idlib te smokkelen. Al langer zouden ISIS-leden gebruik maken van de smokkelroute naar die stad, waar ze in relatieve veiligheid kunnen leven of die als tussenstop dient voor de reis naar Turkije.

De jongen krijgt het verzoek ook te helpen, Samir en Bilal zouden het geld via een ondergronds netwerk bij smokkelaars in Syrië kunnen krijgen. De bron voelt zich klemgezet door de twee, vertelt hij. Hij kent hun reputatie als veroordeelde ex-terroristen.


Na hun veroordeling werden L. en A. in de gaten gehouden. Bilal L. werd door de gemeente Amsterdam zelfs op de loonlijst gezet als ‘jongerenwerker’, maar dat hield op toen hij verdacht werd van ronselpraktijken.

Tegenover de Volkskrant laten de twee weten de inzameling te houden ‘voor de kinderen’ die ‘elk moment kunnen overlijden.’

Bron: https://tpo.nl

https://ejbron.wordpress.com/2019/04/01 ... sis-leden/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

Rode Kruis bereid vrouwelijke jihadisten en kinderen uit Syrië op te halen

Het Rode Kruis is 'zeer bereid' om vrouwelijke jihadisten en hun kinderen op te halen uit Koerdische kampen in Noord-Syrië, als de Nederlandse regering daarom zou vragen. Dat meldt het Rode Kruis desgevraagd aan de NOS.

In juli schreef minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid nog aan de Tweede Kamer dat het Rode Kruis niet om hulp kan worden gevraagd omdat de organisatie een "onafhankelijke taak" heeft en "niet handelt uit opdracht van een staat". Hoewel het Rode Kruis inderdaad onafhankelijk is, kan er wel degelijk een beroep op ons worden gedaan, zegt een woordvoerder.

Naar schatting 30 vrouwen en 65 Nederlandse kinderen zitten vast in Koerdische vluchtelingenkampen in Noord-Syrië, meldde de AIVD gisteren. Onder hen zijn twee weeskinderen van een Nederlandse moeder die begin dit jaar overleed. Familie van de kinderen in ons land zou graag zien dat ze naar Nederland worden gehaald.

Weeskinderen
Het kabinet heeft als uitgangspunt dat de vrouwen die naar Nederland willen zich zelf moeten melden bij een Nederlandse ambassade of consulaat in Turkije of Irak. Omdat de vrouwen vast worden gehouden in Noord-Syrië, kunnen ze dat niet.

Maar de rechtbank Rotterdam wil dat tien vrouwen in de kampen in Nederland voor de rechter verschijnen, en heeft het Openbaar Ministerie daarom opdracht gegeven het kabinet te vragen al het mogelijk te doen om dit mogelijk te maken. In februari schreef minister Grapperhaus aan de Kamer onderzoek te doen naar "de mogelijkheid om aan de beschikking van de rechtbank gevolg te geven".

Voor de weeskinderen van Nederlandse ouders lijkt het kabinet een uitzondering te willen maken. In dezelfde brief schreef Grapperhaus dat het uitzoekt of en hoe kinderen van overleden jihadisten naar Nederland zouden kunnen terugkeren.

Het Rode Kruis wijst erop dat het alleen kan helpen met goedkeuring van de Koerden en andere lokale autoriteiten. De Koerden zouden de vrouwen en kinderen moeten laten gaan, waarna het Rode Kruis ze naar de grens met bijvoorbeeld Irak zou kunnen brengen. "Omdat we hierin afhankelijk zijn, kan het Rode Kruis niet van tevoren de garantie geven dat de repatriëring ook succesvol zal zijn." Wel stelt het Rode Kruis dat het bij een verzoek van het kabinet zijn uiterste best zal doen om de vrouwen en kinderen terug te brengen naar Nederland.

Aanbod van de Koerden
Eerder gaven de Koerden aan dat ze de vrouwen en kinderen zelf naar de grens met Irak willen brengen. "We zijn bereid de Nederlandse overheid te helpen met elk verzoek betreffende het samenwerken om de situatie van de Nederlandse burgers in Noord-Syrië, vooral de onschuldige kinderen, op te lossen", schreven de Koerden aan Grapperhaus in april vorig jaar.

Het kabinet heeft tot dusver niet van dat aanbod gebruikgemaakt. Wel hebben ambtenaren van Buitenlandse Zaken tweemaal met de Koerdische vertegenwoordigers in Nederland gesproken. De laatste keer was in november. Volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken is er bij die ontmoetingen geen verzoek om hulp gedaan en is er sinds november niet meer met de Koerden gesproken.

Doodstraf
In dat licht is het opmerkelijk dat Grapperhaus in februari nog meldde dat er wel concrete gesprekken gaande zijn. "Wij hebben met de organisaties die de kampen beheren gesproken. We hebben vastgesteld dat als zij ze daadwerkelijk overbrengen naar veilig gebied en dan naar een Nederlands consulaat, we ze dan kunnen opnemen" meldde de minister aan de NOS. Volgens zijn woordvoerder berustte die opmerking op een misverstand, en doelde de minister op gesprekken met Iraakse autoriteiten.

Het kabinet wil namelijk een harde garantie van de Iraakse autoriteiten dat de vrouwen bij aankomst in Irak daar niet worden vervolgd, omdat ze dan de doodstraf zouden kunnen krijgen. Alleen als ze in Baghdad instemmen met een uitlevering aan Nederland, zou het kabinet bereid zijn na te denken over het repatriëren van de vrouwen. Of die garanties er inmiddels zijn is niet duidelijk.
  • Grote druk op het kabinet
    Het afgelopen jaar is er van alle kanten druk op het kabinet uitgeoefend om iets te doen aan de situatie van de vrouwen en kinderen. Zo heeft de Kinderombudsman tweemaal het kabinet opgeroepen om in te grijpen.

    Uit documenten van het ministerie van Justitie en Veiligheid die de NOS heeft verkregen met een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur blijkt dat achter de schermen ook de Raad voor de Kinderbescherming, die valt onder het ministerie van Justitie en Veiligheid, daarvoor pleit. Meerdere keren hebben ze vorig jaar hun zorgen geuit over de leefomstandigheden van de kinderen. In een uitgebreid advies stelt de raad in mei voor de kinderen op "korte termijn terug te laten keren naar Nederland", desnoods zonder de ouders.

    Het kabinet wijst er regelmatig op dat Nederland op basis van internationale verdragen niet verplicht is de vrouwen en kinderen te helpen. Maar ambtenaren zijn er niet zo zeker van dat dat standpunt juridisch houdbaar is, zo blijkt uit de documenten. Er bestaat een kans dat "een inspanning van Buitenlandse Zaken juridisch afgedwongen kan worden, in het bijzonder wanneer het om minderjarige kinderen gaat en het weinig en risicoloze inspanning vereist", staat in een interne memo van april vorig jaar.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Maarten »

Beter die Yihadi's in Irak en Syrië berechten ; daar waar zij hun misdaden hebben gepleegd...
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Pilgrim »

Mark Rutte zei dat uitreizende Jihadisten beter konden sneuvelen, nu blijkt dat hij ze probeerde terug te halen

Door: Bas Paternotte, 17:27, 03 april 2019

Afbeelding

Diplomaten probeerden terroristen naar Nederland terug te halen

Nederlandse diplomaten hebben twee jaar geleden informatie uitgewisseld met Turkije en het Vrije Syrische Leger om vier mannelijke Nederlandse jihadisten uit Syrië ‘gecontroleerd’ naar Nederland te halen en ze hier te vervolgen.

Dat blijkt uit een reconstructie van de NOS op basis van mailwisselingen van ambtenaren van Buitenlandse Zaken en Justitie en Veiligheid. De acties speelden tijdens de vorige kabinetsperiode.

Uit de stukken blijkt dat ambtenaren op het ministerie van Buitenlandse Zaken twee jaar geleden een andere kijk hadden op het helpen van jihadisten dan het huidige kabinet. Het kabinet is nu tegen elke vorm van hulp aan Nederlandse jihadisten in Syrië. Toen vond men het uit veiligheidsoverwegingen verstandig om Syriëgangers ‘gecontroleerd naar Nederland te halen’.

Opmerkelijk hoor. Tijdens die vorige kabinetsperiode was Mark Rutte ook al minister-president. Het was diezelfde Rutte die destijds de stelling “Nederlanders die als jihadist naar Syrië of Irak reizen, kunnen daar beter sneuvelen dan terugkomen naar Nederland” volmondig ondersteunde.

https://tpo.nl/2019/04/03/mark-rutte-ze ... -te-halen/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Mahalingam »

De gevolgen voor 'het menselijke schild' van de jihadisten:
Dochtertje van Soesterbergse Syriëganger Angela B. overlijdt in vluchtelingenkamp

In Syrië is gisteravond het driejarige meisje Soumeya overleden, dochter van de Soesterbergse Syriëganger Angela B. en de Portugese jihadstrijder Fabio P.

'Mijn dochter is overleden.’ Die mededeling was gisterenavond de laatste van Angela B. aan een verslaggever van deze krant. Al langer waren er grote zorgen om het welzijn van het kind, dat gewond was geraakt door de ontploffing van een bom.

De Nederlandse Angela vluchtte een paar weken geleden met haar twee kinderen (ze heeft ook een zoontje van twee) uit Baghouz, het laatste IS-bolwerk dat op 26 maart werd veroverd door de Syrische Democratische Strijdkrachten. Haar dochtertje werd in het strijdgewoel zwaar geraakt, ze kreeg een bomscherf in haar hoofd.

Angela zou lange tijd hebben geprobeerd om in het vluchtelingenkamp Al Hol, waar ze is ondergebracht, hulp te krijgen voor haar dochter: onder andere bij het kampmanagement, bij Unicef en bij het Rode Kruis. Maar ondanks haar smeekbeden werd het kind lange tijd niet opgenomen in het ziekenhuis. Die informatie is overigens moeilijk te verifiëren. Aan een verslaggever van deze krant liet Angela weten dat haar dochter wel naar een ziekenhuis was gebracht, maar daar niet geholpen kon worden omdat ‘de scherf van de bom te diep zit'. ,,Haar ademhaling is zo slecht dat ik niet verwacht dat ze kan blijven leven”, aldus Angela voordat haar dochter daadwerkelijk doodging.
https://www.ad.nl/binnenland/dochtertje ... ~a5c16835/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Mahalingam »

Ook Frankrijk zit met het probleem van zijn burgers die in gevangenkampen zitten (vaak vluchtelingenkampen genoemd in dit verband) in Syrië/Irak.
En ook daar wordt geroepen dat deze 'spijtoptanten' teruggehaald moeten worden naar hun thuisland Frankrijk.
Aanklacht tegen Macron: ‘IS-kinderen’ moeten terug naar Frankrijk
President Macron komt steeds meer onder druk te liggen om de kinderen van Franse IS-strijders in Syrië en Irak terug te halen naar Frankrijk. ,,Die kinderen staat letterlijk op het punt dood te gaan.''

In Irak en Syrië leven ruim vierhonderd Franse kinderen van ouders die zich bij terreurbeweging IS aansloten. Ruim honderd Franse minderjarigen worden vastgehouden in kampen, waaronder - sinds vorige maand - in het beruchte Al Hol-kamp in noord-Syrië. De levensomstandigheden zijn er erbarmelijk. De kinderen verkeren in levensgevaar. De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) meldde in januari al dat er 29 baby's waren omgekomen door onderkoeling.

De linkse oppositie voert op sociale media actie, gesteund door Franse afdelingen van VN-kinderorganisatie Unicef. Franse advocaten hebben bij de Verenigde Naties aanklachten ingediend tegen de regering-Macron.
[...]
Het linkse dagblad Libération publiceerde een petitie voor repatriëring van de kinderen. Die is inmiddels door meer dan vijfduizend Fransen getekend.[...]
In de rechtse krant Le Figaro pleitte terreuronderzoeker Jean-Charles Brisard voor evacuatie uit Syrië en Irak: ,,Volgens onze tellingen is twee derde van de (Franse, red) kinderen in gevangenkampen jonger dan 5 jaar. De Franse autoriteiten moeten zich inspannen om die allemaal terug te halen.''
[...]
,,Wij willen het publiek wakker schudden. Het gaat om kinderen. Die hebben er niet zelf voor gekozen om naar IS te gaan'', zegt advocate en politica Zerrin Bataray van Génération.s. Deze linkse oppositiepartij wordt geleid door de voormalige socialistische presidentskandidaat Benoit Hamon.
[...]
De Verenigde Naties onderzoeken de aanklachten. De VN kan Parijs niet straffen en ook niet dwingen om de minderjarigen weg te halen uit de kampen. Maar een officiële tik op de vingers, zou een blamage zijn voor president Macron, denkt Dosé. ,,Dan staat Frankrijk officieel te kijk als het land dat mensenrechten en internationale verdragen aan z'n laars lapt.''
https://www.ad.nl/buitenland/aanklacht- ... ~a87e29aa/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Ariel »

Ouders willen met nieuwe stichting Syriëgangers terughalen naar Nederland

Ouders van Syriëgangers richten een stichting op om hun kinderen en kleinkinderen naar Nederland te halen. Dat zou kunnen door de Nederlandse staat via een juridisch proces te dwingen tot repatriëring, schrijft de Volkskrant.

De stichting, die Achterblijvers gaat heten, wordt op 17 april ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De ouders van ongeveer twintig Syriëgangers hebben zich inmiddels aangesloten.

De krant sprak met Hoessein, die lid is van de stichting. Vorig jaar reisde hij met documentairemaker Sinan Can naar Syrië om zijn dochter en haar twee kinderen op te zoeken. Zijn 16-jarige zoon overleed in het kalifaat tijdens een bombardement. Volgens Hoessein willen Koerden en hulporganisaties graag meewerken. "Maar nu moeten we de politiek zien te overtuigen."

Een gang naar de rechter is volgens hem een mogelijke stap. "Nederland heeft een rapport van de Kinderombudsvrouw naast zich neergelegd en schendt de rechten van het kind. Natuurlijk moeten onze kinderen hier voor de rechter komen voor wat ze daar hebben gedaan en om te voorkomen dat ze hier iets gevaarlijks doen. Maar we willen niet dat onze kleinkinderen, net als de kinderen van NSB'ers 70 jaar geleden, moeten boeten voor de daden van hun ouders."

Veilig gebied
Ouders proberen al langer om hun kinderen en kleinkinderen te repatriëren. Minister Grapperhaus van Justitie onderzoekt samen met de Koerdische autoriteiten of vrouwelijke Syriëgangers en hun kinderen naar veilig gebied kunnen worden gebracht. Eenmaal daar zouden ze zich bij een Nederlands consulaat moeten melden, zodat ze naar Nederland kunnen worden gebracht.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Jihadi's keren terug

Bericht door Mahalingam »

Iemand merkte op:
"
Als kinderen van uitgeprocedeerde asielzoekers lang genoeg hier zijn, mogen we ze toch niet terugsturen, want ze zijn "verwesterd". Vraag: Mogen kinderen die lang genoeg in Syrië of Irak zijn en dus "ontwesterd", dan wél weer (terug) naar NL?
"
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie